TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk rozpocznie rozbudowę nabrzeży i toru wodnego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozpocznie rozbudowę nabrzeży i toru wodnego

Projekt rozbudowy nabrzeży i modernizacji toru wodnego w Porcie Gdańsk jest już oficjalnie na etapie wykonania. 17 sierpnia 2017 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę na wykonanie robót budowlanych z wykonawcą prac w obrębie Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew. Koszt inwestycji to ponad 40 mln zł.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę na roboty budowlane z firmą Doraco. Kontrakt obejmuje wykonanie prac, mających na celu przebudowę oraz modernizację nabrzeży, a w efekcie usprawnienie żeglugi w Porcie Gdańsk. Te działania są częścią realizowanego przez Port wieloetapowego projektu modernizacji infrastruktury, obejmującego pogłębienie toru wodnego oraz przebudowę nabrzeży w Porcie Wewnętrznym. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 110 mln euro. Środki pochodzą w 85% z funduszy Unii Europejskiej, pozyskanych w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Podpisanie dokumentów odbyło się w obecności przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Instrument "Łącząc Europę" wspiera rozwój najważniejszych szlaków transportowych w Unii Europejskiej. Port w Gdańsku jest jednym z kluczowych punktów na szlaku Bałtyk - Adriatyk. Dlatego każda złotówka przeznaczona na jego rozbudowę to inwestycja, a nie wydatek. Tych złotówek z samego CEF mamy już 500 mln na 3 inwestycje realizowane tylko przez Zarząd Portu. Blisko drugie tyle trafi np. do PKP PLK na lepszą jakość połączenia kolejowego z portem - mówi Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

Współpraca z wykonawcą obejmuje rozbudowę Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew. Inwestycja zostanie zrealizowana jako jedno z zadań w ramach projektu "Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku" łącznie na długości ok. 5 km. Prace budowlane przy Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeżu Mew zakończone będą wraz z końcem 2020 r.

Dzięki dynamicznej rozbudowie Port Gdańsk ma szansę w perspektywie kilku lat stać się największym głębokomorskim portem Bałtyku. Olbrzymie nakłady ZMPG na rozwój infrastruktury portowej idą w parze z inwestycjami operatorów działających na terenie Portu Gdańsk. Warto pamiętać, że duża część niezbędnych środków pochodzi z dotacji unijnych. Łącznie do 2020 roku poziom inwestycji w Porcie Gdańsk sięgnie 3 mld złotych - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

- Port w Gdańsku to kluczowy węzeł komunikacyjny na Morzu Bałtyckim, który błyskawicznie się rozwija, zwiększając tym samym potencjał całego regionu - mówi Andżelika Cieślowska, Prezes Zarządu Doraco. - Cieszy nas fakt, że mamy w tym rozwoju swój udział. Prace w rejonie wewnątrzportowego toru wodnego oraz Nabrzeża Mew i Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej to następny zaawansowany projekt hydrotechniczny w portfolio Doraco i kolejny już na terenie Gdańskiego Portu.

Pod koniec lipca br. została podpisana również umowa pomiędzy ZMPG a wykonawcą dokumentacji projektowej i środowiskowej dla rozbudowy węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej.

 

Port Gdańsk 

Przedsiębiorstwo Usług Portowych REZERWA - świetne wyniki za pierwsze półrocze 2017 i nowe inwestycje

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Przedsiębiorstwo Usług Portowych REZERWA - świetne wyniki za pierwsze półrocze 2017 i nowe...

Przedsiębiorstwo Usług Portowych REZERWA notuje bardzo dobre wyniki finansowe i prognozuje dalszą poprawę dynamiki rozwoju. W pierwszym półroczu 2017 r. firma zwiększyła przychody r/r o ponad 1,2 mln zł. Jednocześnie spółka znacząco podniosła nakłady na inwestycje. REZERWA jest obecnie jedną z najprężniej rozwijających się spółek zależnych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W I półroczu br. Przedsiębiorstwo Usług Portowych REZERWA odnotowało przychody ze sprzedaży na poziomie blisko 4,9 mln zł (wobec 3,6 mln zł. w pierwszym półroczu 2016 r.). Jednocześnie firma zainwestowała w dwóch pierwszych kwartałach br. ponad 310 tys. zł w rozwój swojego zaplecza technicznego.

Według prognoz przychód spółki za 2017 r. wyniesie ponad 10,5 mln zł. Stawiamy na stabilny, zrównoważony rozwój i sukcesywne budowanie zysku przy jednoczesnym potężnym zastrzyku inwestycyjnym. Nakłady na środki trwałe, czyli sprzęt i maszyny, wzrosły ponad 10-krotnie w stosunku do ubiegłego roku. Dzięki wyjściu na zewnątrz i pozyskaniu nowych kontrahentów spółka rozszerza zakres świadczonych usług. Celem jest wygenerowanie na koniec 2017 roku zysku na poziomie 400 000 zł. - mówi Patryk Felmet, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Usług Portowych REZERWA sp. z o.o.

Wzrost nakładów na inwestycje zaowocował podniesieniem jakości oraz rozszerzeniem wachlarza działalności spółki, co przełożyło się na pozyskanie nowych klientów. Poza Portem Gdańsk, REZERWA świadczyła usługi m.in. dla PPU Siark-Port, Mostostalu, czy PUPS Chemiki. Kolejne prace są obecnie na etapie realizacji lub oczekują na rozpoczęcie.

Usługi firmy obejmują m.in. sprzątanie w obiektach przemysłowych i biurach, utrzymanie zieleni, prace torowe i prace renowacyjne. Przedsiębiorstwo pełni również rolę agencji pracy tymczasowej, wspierającej osoby poszukujące zatrudnienia.

 

Port Gdańsk 

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestnikiem debaty na temat Jedwabnego Szlaku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestnikiem debaty na temat Jedwabnego Szlaku

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk już po raz drugi wzięli udział w jednej z najważniejszych konferencji międzynarodowych, dedykowanych idei Jedwabnego Szlaku. The 3rd Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum, organizowane cyklicznie w Ningbo w Chinach, w tym roku skoncentrowało się na rozwoju przewozów drogą morską i lądową m.in. z udziałem Polski, Słowenii, Chorwacji, Rumunii i Chin.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył w obradach The 3rd Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum. Była to kolejna wizyta przedstawicieli ZMPG w Chinach. W ramach konferencji miało miejsce m.in. spotkanie czterech portów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Portu Ningbo. Celem było zaprezentowanie możliwości działań i podkreślenie swojej roli w projekcie Jedwabnego Szlaku. Uczestnicy analizowali również przyszłe wzrosty lub spadki PKB ponad 60 państw leżących na trasie Jedwabnego Szlaku.

Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych pozaunijnych partnerów handlowych Portu Gdańsk, biorąc pod uwagę kraj pochodzenia i przeznaczenia ładunków obsługiwanych przy nabrzeżach portu.

- Wystąpienie na konferencji poświęconej rozwojowi Jedwabnego Szlaku było dużym sukcesem Portu Gdańsk. Nasza prezentacja uwypuklała głównie inwestycję Portu Centralnego oraz jej wejście w następną fazę, jaką jest studium wykonalności. Równie ważna była jednak druga część wizyty, czyli cykl spotkań z potencjalnymi klientami Portu Gdańsk, działającymi w biznesie finansowym i logistycznym, a także z przedsiębiorstwami inżynieryjno-wykonawczymi - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W kwietniu 2017 r. inwestycja Portu Centralnego (portu centralnie położonego w Porcie Gdańsk) została przyjęta do programu rządowego z poparciem ministra transportu. Oznacza to jeszcze większe szanse na udział Polski w projekcie Jedwabnego Szlaku. Polska jest istotnym partnerem dla strony chińskiej nie tylko ze względu na świetne prognozy PKB, ale również z uwagi na renomę największego i szczególnie perspektywicznego rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Z kolei Chiny to jeden z najbardziej rozwojowych partnerów biznesowych Polski spośród krajów poza Unią Europejską.

Po wielu spotkaniach z chińskimi instytucjami widać wyraźnie ogromne zainteresowanie Państwa Środka Europą Środkowo-Wschodnią. Strona chińska jest nastawiona na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk niezmiennie przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym - mówi Michał Stupak, specjalista ds. marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Łącznie, w dwudniowych spotkaniach udział wzięło ponad 450 uczestników: przedstawicieli portów, instytucji rządowych, transportowych i naukowych, zajmujących się szeroko pojętą gospodarką morską. Goście wysłuchali wystąpień 12 prelegentów z Europy oraz 27 z Azji (w tym 21 z samych Chin). Była to już trzecia konferencja logistyczna zorganizowana w Ningbo w Chinach w ramach cyklu poświęconego Jedwabnemu Szlakowi. Jej organizatorami są prowincja i Port Ningbo, APEC Antwerpia, Port Klang, Shanghai International Shipping Institute, Drewry Shipping Consultants, Port Antwerpia, China Merchants Holding, Port Rotterdam, Port Singapur oraz Korea Maritime Institute.

 

Port Gdańsk 

PKP CARGO i Port Gdańsk na kolejnym etapie realizacji idei Trójmorza

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: PKP CARGO i Port Gdańsk na kolejnym etapie realizacji idei Trójmorza

PKP CARGO S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały Memorandum o współpracy z rumuńskim przewoźnikiem kolejowym CFR Marfa i Portem Konstanca. To kolejny projekt aktywizujący działania gospodarcze w kierunku północ-południe Europy.

21 lipca br. PKP CARGO S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały Memorandum o współpracy z CFR Marfa, rumuńskim państwowym przewoźnikiem towarowym, oraz Zarządem rumuńskiego Portu Konstanca. Dokument, sygnowany już wcześniej przez stronę rumuńską, otwiera kolejny etap w rozwoju dotychczasowej współpracy pomiędzy stronami w zakresie usług logistycznych w korytarzu kolejowym między Portem Gdańsk a Portem Konstanca.

- Mamy satysfakcję, że Grupa PKP CARGO wspólnie z Portem Gdańsk włącza się w kolejny etap realizacji idei Trójmorza. Potencjał państw tego regionu nie jest dziś w pełni wykorzystywany, dlatego staramy się dążyć do jego rozwoju. Stwarza to szansę zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla Grupy PKP CARGO. Jesteśmy krajem tranzytowym, mamy rozbudowane szlaki wschód-zachód. Nadszedł więc czas, aby aktywizować naszą działalność również w kierunku północ-południe Europy. Jestem przekonany, że dzięki współpracy z Portem Gdańsk i naszymi rumuńskimi partnerami zintensyfikuje się wymiana handlowa, realizowana transportem kolejowym także między Bałtykiem a Morzem Czarnym - powiedział Maciej Libiszewski, prezes Zarządu PKP CARGO S.A.

Projekt wpisuje się w polityczno-gospodarczą ideę "Trójmorza ABC" (Adriatyk-Bałtyk-Morze Czarne), dla której rozwój połączeń kolejowych realizowanych w europejskich korytarzach transportowych jest kluczowym czynnikiem w integracji państw członkowskich UE, w tym zwłaszcza państw Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej. Stanowi także istotny element postępu w kierunku osiągnięcia w tym regionie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Porozumienie jest ważnym krokiem naprzód, zarówno w rozwoju idei Trójmorza, jak i współpracy na linii Port Gdańsk-PKP CARGO. Jednym z priorytetów Portu Gdańsk jest obecnie współpraca przy rozwoju połączeń kolejowych, aby jeszcze skuteczniej docierać do naszych partnerów i wspierać polską gospodarkę - powiedział Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Oferowane usługi logistyczne mają być również alternatywą dla klientów prowadzących działalność gospodarczą w regionach Europy Północno-Wschodniej i Południowo-Wschodniej, umożliwiają sprawny transport towarów pomiędzy regionami Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Projekt będzie realizowany we współpracy ze spedytorami z Grupy PKP CARGO i Grupy CFR Marfa.

 

Port Gdańsk

Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

I półrocze 2017 r. było dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk rekordowe pod względem przeładunków. Jednocześnie, w czerwcu br. gdański port osiągnął najwyższy wynik miesięczny w swojej historii, przeładowując ponad 3,6 mln ton. Tak dobre wyniki są przede wszystkim zasługą wzrostu w obszarze RO-RO, czyli transportu samochodów i innych ładunków tocznych, a także rekordów w przeładunku drobnicy i paliw. 

Podsumowanie I półrocza w Porcie Gdańsk daje powody do dalszych dobrych prognoz. Port zanotował najlepszy w swojej historii wynik pod względem przeładunków, wypracowując o kilka procent większą wartość niż w analogicznym okresie 2016 r. 

Dominującą grupą w strukturze przeładunku, a jednocześnie dającą rekordowe wyniki, pozostaje tzw. drobnica (+10,5 proc. rdr). Wraz z nią zwiększył się wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy stalowej, a także liczba przeładowanych samochodów. 

- I półrocze 2017 r. zamykamy z dużym zadowoleniem. Rekord zawdzięczamy głównie wysokiemu przeładunkowi kontenerów, drobnicy, paliw i przeładunkom na statkach typu RO-RO. Możemy mówić obecnie o wzroście 3,6 proc. w stosunku do I półrocza 2016 r. Oznacza to, że nie tylko zrealizowaliśmy nasze założenia na 2017 r., ale na niektórych poziomach je przekroczyliśmy. Ten trend utrzyma się do końca roku, a najprawdopodobniej również w następnych latach – mówi Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., Łukasz Greinke.

Łącznie w I półroczu br. Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln ton. Choć w niektórych grupach ładunkowych wynik był niższy niż w poprzednim okresie, z sukcesem nadrobiły go inne towary, w tym m.in. tak istotne, jak paliwa.

Pod względem struktury, w czerwcu br., ładunki suche stanowiły 22%, płynne 35%, a drobnicowe 43%. Sama drobnica zyskała o ponad ¼ lepszy wynik w stosunku do I półrocza 2016 r. Rośnie też liczba pasażerów obsługiwanych przez jednostki portu. 

Port Gdańsk wypracowuje niemal 6 proc. PKB, co plasuje go wśród największych i najważniejszych przedsiębiorstw w Polsce. Jest także strategiczną jednostką na Morzu Bałtyckim i kluczowym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym.

 

Port Gdańsk