TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Pierwszy parking buforowy w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Pierwszy parking buforowy w Porcie Gdańsk

Parking przy ulicy Śnieżnej to pierwszy element systemu parkingów buforowych dla klientów gdańskiego portu. Liczba miejsc parkingowych w Porcie Gdańsk będzie się sukcesywnie zwiększać.

Przeładunki w Porcie Gdańsk dynamicznie rosną. Powoduje to wzrost ruchu samochodowego oraz większe zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. Odpowiadając na te wyzwania, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wybudował parking buforowy, który właśnie został oddany do użytku.

Ogrodzony, oświetlony i monitorowany teren parkingu jest w stanie przyjąć 62 samochody ciężarowe. Wjazdy wyposażono w szlabany, którymi sterują pracownicy ochrony. Do czasu wdrożenia przez Zarząd Portu jednolitego systemu awizacji samochodów ciężarowych, korzystanie z parkingu buforowego jest bezpłatne i odbywa się na podstawie awizacji elektronicznej.

Parking posiada zaplecze socjalne. Na terenie parkingu znajduje się poczekalnia dla kierowców, a także prysznice i toalety. Zaplecze sanitarne przystosowane zostało dla osób niepełnosprawnych.

- Parking buforowy powstał w celu usprawnienia ruchu związanego z transportem ładunków. Za kompleksową realizację inwestycji odpowiedzialna była gdyńska firma MTM. Wybudowany parking umożliwi lepszą kontrolę ruchu pojazdów. Wpłynie również na oszczędność czasu naszych klientów. Dzięki niemu kierowcy będą mogli spokojnie oczekiwać na załadunek lub rozładunek na terenie Portu. Korzyści płynące z parkingu odczują nie tylko kierowcy i pracownicy portowych terminali, ale także mieszkańcy Nowego Portu, ponieważ wyeliminuje zatory na ul. Marynarki Polskiej - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Koszt inwestycji wyniósł 5,5 mln zł. Budowa w całości została sfinansowana ze środków własnych ZMPG. Parking buforowy to pierwszy obiekt na terenie Portu Gdańsk, przeznaczony wyłącznie do użytku dla ciężarówek obsługujących Port. Zarząd Portu planuje budowę trzech kolejnych. Pierwszy obiekt powstanie w roku 2020 przy ul. Nowej Portowej, drugi przy ul Kontenerowej, a ostatni przy ul. Ku Ujściu. Łącznie to ponad 500 miejsc parkingowych.

- Bardzo zależało nam na czasie realizacji, dlatego zdecydowaliśmy się na formułę "zaprojektuj i zbuduj", co przyspieszyło oddanie parkingu do użytku. Wykorzystaliśmy innowacyjną technologię betonu wałowanego, który jest znacznie trwalszy i tańszy od zwykłej nawierzchni betonowej. Jeżeli się sprawdzi, będziemy używać go przy budowie kolejnych parkingów, dróg lub placów składowych - mówi Sylwia Artichowicz, Dyrektor Departamentu Utrzymania Infrastruktury w ZMPG.

Port Gdańsk

Pierwsze bunkrowanie LNG w polskich portach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Pierwsze bunkrowanie LNG w polskich portach

W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z "paliwem przyszłości". To pierwsze tego typu operacje w Polsce.

Bunkrowanie LNG w Polsce stało się faktem. Łącznie, w obu trójmiejskich portach, z czterech cystern do zbiorników statków "Fure Valo" i "Ireland" wtłoczono 72 tony paliwa LNG (42.800 Nm3).

Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku pozycjonuje porty w Gdyni i Gdańsku jako kolejne "zielone porty" sieci bazowej TEN-T. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

- Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach podczas których, dzieli się wiedzą z zakresu LNG. Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj korzystać mogą inni - komentuje Adam Meller - Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Polskie porty mają teraz swoje pięć minut. Prowadzimy ogromne programy inwestycyjne, pozyskujemy nowe kontrakty. Robimy to wszystko, by po pierwsze odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, a po drugie przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Jednym z elementów tej przyszłości są właśnie jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Oba porty do zasilania jednostek LNG przygotowywały się od dawna. Przeprowadzały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowywały procedury i regulacje, dzięki którym w tym miesiącu zostały przeprowadzone operacje bunkrowania.

Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG jako ekologiczne paliwo podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest możliwość skraplania gazu ziemnego w LNG, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.

Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie trójmiejskie porty zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.

 

Port Gdańsk 

W Porcie Gdańsk powstanie Inkubator Morski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: W Porcie Gdańsk powstanie Inkubator Morski

Dziś budynki nienadające się do użytku, niebawem przestrzeń do współpracy ze start-upami, szkolenia młodzieży, powierzchnie biurowe i konferencyjne. Port Gdańsk chce umożliwić specjalistyczną edukację nie tylko szkołom czy uczelniom, ale także swoim kontrahentom.

Budynek byłych garaży przy ul. Na Zaspę 57 nie zachęca do odwiedzin. Częściowo służy jako magazyn starych sprzętów, w większości jednak został wyłączony z użytku ze względu na zły stan techniczny. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk postanowił tchnąć w niego nowe życie. Właśnie podpisano umowę na rewitalizację przestrzeni oraz współpracę z Centrum Nowych Kompetencji.

- Pożyczkę rewitalizacyjną otrzymaliśmy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020. Dzięki tym funduszom w ciągu kilku lat w miejscu ruiny stanie budynek, w którym będą mogli pracować młodzi innowacyjni przedsiębiorcy, a uczniowie szkół będą szkolić się w kierunku pracy w branży morskiej. Dostrzegamy problem z pozyskiwaniem fachowców, dlatego postanowiliśmy, że będziemy aktywnie uczestniczyć w edukacji naszej przyszłej kadry – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Obiekt, należący do Zarządu Portu Gdańsk, ma ponad 470 metrów kwadratowych. W ramach przebudowy powstaną przestrzenie biurowe, coworkingowe, sale konferencyjne oraz kawiarnia.

- Z powierzchni konferencyjnej Inkubatora na preferencyjnych warunkach korzystać będą mogły zarówno start-upy, studenci, jak i większe firmy komercyjne, na przykład nasi kontrahenci. W nowo powstającej przestrzeni będzie można skorzystać z nowoczesnych symulatorów oraz zobaczyć efekty wspólnych projektów B+R realizowanych z uczelniami oraz szkołami zawodowymi z Trójmiasta. Widzimy też możliwość realizowania tam praktyk studenckich, warsztatów o tematyce portowej czy zajęć multimedialnych dla uczniów szkół, które mogą prowadzić również nasi specjaliści – tłumaczy Jowita Zielinkiewicz, Dyrektor ds. Innowacji i Pozyskiwania Funduszy w Porcie Gdańsk.

Zarząd Portu podpisał także umowę z Centrum Nowych Kompetencji, które pozwoli na prowadzenie specjalistycznych kursów na stymulatorach. Dzięki temu uczniowie, studenci czy przyszli pracownicy branży portowo-logistycznej w realistycznych warunkach będą poznawać specyfikę swojej przyszłej pracy.  

- Pracodawcy, dysponując odpowiednim zapleczem technicznym i logistycznym, są w stanie zapewnić osobom przysposabianym do wykonywania danego zawodu najlepsze warunki do jego nauki i późniejszego podjęcia w nim pracy. Ten model kształcenia gwarantuje również wpływ pracodawców na proces kształcenia młodych ludzi według najbardziej aktualnych potrzeb rynku. Uczniowie, którzy zdobywali wykształcenie pod okiem danego pracodawcy, często znajdują później u niego stałe zatrudnienie – wyjaśnia Janusz Karp, Dyrektor Departamentu Edukacji Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Obecnie mamy w Polsce bezprecedensowy wzrost przeładunków w portach. Spodziewamy się dalszych, silnych impulsów pro-rozwojowych. Uzmysławia to wszystkim, którzy blisko związani są z tą branżą, że bez współpracy wokół pozyskiwania najlepszej kadry, nie wykorzystamy tej szansy. Dlatego napawa mnie dużym optymizmem, kiedy spotykam się ze zrozumieniem i zaangażowaniem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, by powstał silny ośrodek kształcenia z profesjonalnym zapleczem. Porównując metodykę szkoleń w innych światowych ośrodkach, jestem pewien, że przyjęta strategia w Centrum Nowych Kompetencji prowadzona jest w najbardziej innowacyjny sposób - tłumaczy Tomasz Lisiecki z Centrum Nowych Kompetencji.

Koszt rewitalizacji budynku przeznaczonego na Inkubator Morski to niemal 5,5 mln złotych. Zgodnie z harmonogramem, prace zakończą się w pierwszej połowie 2021 roku.

Natomiast Centrum Kompetencji zlokalizowane w przestrzeniach Portu Gdańsk rozpocznie swoją działalność szkoleniową już od września bieżącego roku.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk stale współpracuje ze startupami. Dzięki temu wdrożone zostały innowacyjne produkty pilotażowe, takie jak system czujników pomiaru emisji pyłu stworzony przez SeaData czy Inteligentny System Zarządzania Ruchem opracowany przez Parkanizer. ZMPG zawarł z trójmiejskimi uczelniami szereg umów, które pozwalają m.in. studentom Politechniki Gdańskiej na testowanie swoich projektów w Porcie Gdańsk.

 

Źródło: Port Gdańsk SA

Port Gdańsk z historycznym rekordem rocznym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z historycznym rekordem rocznym

Port Gdańsk w 2018 roku przeładował niemal połowę towarów, które przetransportowano przez wszystkie polskie porty. Dzięki temu jest coraz bliżej podium największych bałtyckich portów.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów – wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy niż planowano.

Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent – 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdansk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej – tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG.

Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18% więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14% lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium – mówi Łukasz Greinke. 

 

Port Gdańsk 

STRABAG rozbuduje Nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: STRABAG rozbuduje Nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk

Konsorcjum firm z Grupy STRABAG, którego liderem jest Strabag Sp. z o.o., podpisało kontrakt z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. na kompleksową rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego. Prace budowlane rozpoczną się w styczniu 2019 r.

W ramach nowego kontraktu zostanie przebudowane i rozbudowane nabrzeże portowe o długości ponad kilometra.

Przebudowywane nabrzeże podzielone będzie na cztery etapy, na których będą prowadzone prace. Największym wyzwaniem będzie prowadzenie prac na odcinku czynnego nabrzeża, przypadającego na etap 3 i częściowo etap 2, na którym prowadzone są przeładunki statków. Kluczowe w tym przypadku będzie stworzenie szczegółowego harmonogramu realizacji oraz jego bieżące korekty, uwzględniające potrzeby użytkowników nabrzeża.

Niektóre odcinki nabrzeża będą przebudowywane już po raz czwarty od czasu jego powstania. W związku z tym faktyczny stan istniejących konstrukcji w stosunku do założeń przyjętych na etapie projektowania będzie jednym z największych wyzwań.

Łącznie, w tzw. „szczycie budowy” na kontrakcie będzie pracować ok. 150-osobowy zespół złożony z pracowników z dużym doświadczeniem przy realizacji tego typu projektów. Przy realizacji prac hydrotechnicznych wykorzystywany zostanie specjalistyczny sprzęt pływający należący do STRABAG, m.in. dźwigi oraz palownice ustawione na pontonach, pontony transportowe o nośności do 500 T i holowniki. Po przebudowie Nabrzeże Oliwskie będzie bardziej funkcjonalne, co przełoży się również na możliwość obsługi większej liczby typów statków. Modernizacja i przebudowa nabrzeża zwiększy również przepustowość oraz poziom bezpieczeństwa dla manewrujących i cumujących jednostek.

- Port Gdańsk jest w trakcie największych zmian infrastrukturalnych w swojej historii. Zmieniamy się, by nie tylko sprostać potrzebom dynamicznie rozwijającego się rynku, ale także po to, by stać się największym portem na Bałtyku. Temu służą wielomilionowe inwestycje, a współpraca z tak doświadczonym partnerem jak Strabag daje nam pewność, że prace zostaną przeprowadzone rzetelnie. Budowy hydrotechniczne na takim poziomie to zadanie bardzo skomplikowane, ale jesteśmy przekonani, że cały zespół specjalistów konsorcjum zadba o realizację na najwyższym poziomie – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

- Cieszymy się, że najbardziej wymagający Klienci doceniają doświadczenie Strabag w obszarze budownictwa hydrotechnicznego powierzając nam kolejne kontrakty. Dysponujemy nowoczesnymi technologiami, sprzętem i wysoko wykwalifikowaną kadrą, dzięki której wiedzy i doświadczeniu możemy budować i modernizować polskie wybrzeże - mówi Waldemar Wójcik, Członek Zarządu Strabag Sp. z o.o.

Umowa podpisana z Zarządem Portu Morskiego w Gdańsku to już czwarty kontrakt w obszarze budownictwa hydrotechnicznego, jaki STRABAG podpisał od października 2018 r.

20 grudnia 2018 r. zawarto umowę na przebudowę Nabrzeża Włoskiego w Porcie Gdynia o wartości ponad 17,61 mln zł brutto. Zakres prac obejmuje przede wszystkim wykonanie nowej konstrukcji podwodnej nabrzeża oraz żelbetowej konstrukcji oczepu na łącznej długości 185 m. ( 125 m Nabrzeże Włoskie, 30 m Nabrzeże XXX Lecia i 30 m Nabrzeże Albańskie). Nabrzeże zostanie wyposażone w nowe urządzenia odbojowe oraz częściowo nowe polery cumownicze.

22 listopada 2018 r. podpisany został kontrakt o wartości ponad 16,5 mln zł brutto na przebudowę Nabrzeża Słowackiego w Porcie Gdynia. Zakres prac obejmuje wykonanie nowej konstrukcji podwodnej kotwionej dodatkowo kotwami gruntowymi oraz żelbetowej konstrukcji oczepu. Długość przebudowywanego odcinka wynosi 200 m ( 186 m Nabrzeże Słowackie i 14,06 m kontynuacja Nabrzeża Węgierskiego ). Nabrzeże zostanie wyposażone w ujednolicony system urządzeń odbojowych oraz nowe polery cumownicze.

4 października 2018 r. podpisano umowę na modernizację nabrzeża Holenderskiego w Porcie Gdynia. Kontrakt o wartości 3,7 mln PLN brutto obejmuje prace polegające na remoncie linii odbojowej na 400 m nabrzeża oraz wymianę urządzeń odbojowych.

 

Port Gdańsk