TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

PKP CARGO i Port Gdańsk na kolejnym etapie realizacji idei Trójmorza

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: PKP CARGO i Port Gdańsk na kolejnym etapie realizacji idei Trójmorza

PKP CARGO S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały Memorandum o współpracy z rumuńskim przewoźnikiem kolejowym CFR Marfa i Portem Konstanca. To kolejny projekt aktywizujący działania gospodarcze w kierunku północ-południe Europy.

21 lipca br. PKP CARGO S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały Memorandum o współpracy z CFR Marfa, rumuńskim państwowym przewoźnikiem towarowym, oraz Zarządem rumuńskiego Portu Konstanca. Dokument, sygnowany już wcześniej przez stronę rumuńską, otwiera kolejny etap w rozwoju dotychczasowej współpracy pomiędzy stronami w zakresie usług logistycznych w korytarzu kolejowym między Portem Gdańsk a Portem Konstanca.

- Mamy satysfakcję, że Grupa PKP CARGO wspólnie z Portem Gdańsk włącza się w kolejny etap realizacji idei Trójmorza. Potencjał państw tego regionu nie jest dziś w pełni wykorzystywany, dlatego staramy się dążyć do jego rozwoju. Stwarza to szansę zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla Grupy PKP CARGO. Jesteśmy krajem tranzytowym, mamy rozbudowane szlaki wschód-zachód. Nadszedł więc czas, aby aktywizować naszą działalność również w kierunku północ-południe Europy. Jestem przekonany, że dzięki współpracy z Portem Gdańsk i naszymi rumuńskimi partnerami zintensyfikuje się wymiana handlowa, realizowana transportem kolejowym także między Bałtykiem a Morzem Czarnym - powiedział Maciej Libiszewski, prezes Zarządu PKP CARGO S.A.

Projekt wpisuje się w polityczno-gospodarczą ideę "Trójmorza ABC" (Adriatyk-Bałtyk-Morze Czarne), dla której rozwój połączeń kolejowych realizowanych w europejskich korytarzach transportowych jest kluczowym czynnikiem w integracji państw członkowskich UE, w tym zwłaszcza państw Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej. Stanowi także istotny element postępu w kierunku osiągnięcia w tym regionie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Porozumienie jest ważnym krokiem naprzód, zarówno w rozwoju idei Trójmorza, jak i współpracy na linii Port Gdańsk-PKP CARGO. Jednym z priorytetów Portu Gdańsk jest obecnie współpraca przy rozwoju połączeń kolejowych, aby jeszcze skuteczniej docierać do naszych partnerów i wspierać polską gospodarkę - powiedział Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Oferowane usługi logistyczne mają być również alternatywą dla klientów prowadzących działalność gospodarczą w regionach Europy Północno-Wschodniej i Południowo-Wschodniej, umożliwiają sprawny transport towarów pomiędzy regionami Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Projekt będzie realizowany we współpracy ze spedytorami z Grupy PKP CARGO i Grupy CFR Marfa.

 

Port Gdańsk

Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

I półrocze 2017 r. było dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk rekordowe pod względem przeładunków. Jednocześnie, w czerwcu br. gdański port osiągnął najwyższy wynik miesięczny w swojej historii, przeładowując ponad 3,6 mln ton. Tak dobre wyniki są przede wszystkim zasługą wzrostu w obszarze RO-RO, czyli transportu samochodów i innych ładunków tocznych, a także rekordów w przeładunku drobnicy i paliw. 

Podsumowanie I półrocza w Porcie Gdańsk daje powody do dalszych dobrych prognoz. Port zanotował najlepszy w swojej historii wynik pod względem przeładunków, wypracowując o kilka procent większą wartość niż w analogicznym okresie 2016 r. 

Dominującą grupą w strukturze przeładunku, a jednocześnie dającą rekordowe wyniki, pozostaje tzw. drobnica (+10,5 proc. rdr). Wraz z nią zwiększył się wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy stalowej, a także liczba przeładowanych samochodów. 

- I półrocze 2017 r. zamykamy z dużym zadowoleniem. Rekord zawdzięczamy głównie wysokiemu przeładunkowi kontenerów, drobnicy, paliw i przeładunkom na statkach typu RO-RO. Możemy mówić obecnie o wzroście 3,6 proc. w stosunku do I półrocza 2016 r. Oznacza to, że nie tylko zrealizowaliśmy nasze założenia na 2017 r., ale na niektórych poziomach je przekroczyliśmy. Ten trend utrzyma się do końca roku, a najprawdopodobniej również w następnych latach – mówi Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., Łukasz Greinke.

Łącznie w I półroczu br. Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln ton. Choć w niektórych grupach ładunkowych wynik był niższy niż w poprzednim okresie, z sukcesem nadrobiły go inne towary, w tym m.in. tak istotne, jak paliwa.

Pod względem struktury, w czerwcu br., ładunki suche stanowiły 22%, płynne 35%, a drobnicowe 43%. Sama drobnica zyskała o ponad ¼ lepszy wynik w stosunku do I półrocza 2016 r. Rośnie też liczba pasażerów obsługiwanych przez jednostki portu. 

Port Gdańsk wypracowuje niemal 6 proc. PKB, co plasuje go wśród największych i najważniejszych przedsiębiorstw w Polsce. Jest także strategiczną jednostką na Morzu Bałtyckim i kluczowym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym.

 

Port Gdańsk 

Kolejne inwestycje w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejne inwestycje w Porcie Gdańsk

Na mocy podpisanej 26.06 umowy, jeszcze w tym roku, zostaną przeprowadzone prace skupiające się na umocnieniach brzegowych końcowego odcinka 12f-14 Nabrzeża Szczecińskiego. To kolejna inwestycja Portu Gdańsk realizowana z myślą o poprawie bezpieczeństwa.

W ramach prac, które rozpoczną się w lipcu tego roku, odbudowane zostanie istniejące umocnienie brzegowe, a część nadwodna nabrzeża zostanie rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym, w standardzie, który spełniają sąsiadujące odcinki. Realizacja tego kontraktu, o łącznej wartości 1 369 499,99 złotych, ma potrwać maksymalnie 33 tygodnie. Wszystkie prace będą prowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie czynnego toru wodnego.

Inwestycja jest kolejnym etapem gruntownej modernizacji całej infrastruktury portowej, w ramach planu strategicznego realizowanego do 2027 roku, jak również ważnym elementem estetyzacji terenów portowych Wszystkie przedsięwzięcia, o łącznej wartości 700 milionów złotych, mają na celu poprawę bezpieczeństwa i konkurencyjności portu.

 

Port Gdańsk  

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na Polskich Dniach Morza na Słowacji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na Polskich Dniach Morza na Słowacji

13 czerwca w Bratysławie odbyły się coroczne Polskie Dni Morza organizowane przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej, które zebrały w jednym miejscu przedstawicieli polskiej gospodarki morskiej i słowackiego biznesu.

Słowacja to jedno z kluczowych państw polskiego zaplecza, które z racji swojego geograficznego położenia oraz struktury handlu zagranicznego stanowi ważny rynek dla portów polskich w kontekście obsługi ciągów logistycznych wiodących z lub na Słowację. To m.in. jeden z czołowych producentów samochodów osobowych, ale także maszyn, elektroniki, metali i produktów chemicznych, które w całkowitym eksporcie Słowacji stanowią blisko 70%.

Głównym zamysłem Polskich Dni Morza było zaprezentowanie przedstawicielom słowackiego biznesu atutów polskich portów i walorów ciągów logistycznych wiodących przez polskie ośrodki morskie.

Delegacja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. na czele z Prezesem Zarządu Łukaszem Greinke, podczas spotkania zaprezentowała przedstawicielom firm logistycznych, spedycyjnych i produkcyjnych Słowacji walory Portu Gdańsk i możliwości obsługi ładunków słowackich z takich ośrodków gospodarczych jak Żylina, Bratysława czy Koszyce przy wykorzystaniu potencjału gdańskich terminali. W dyskusji m.in. położono nacisk na zalety warunków cenowych obsługi ładunków słowackich w Porcie Gdańsk, ale także na świetne skomunikowanie zarówno drogowe, jak i kolejowe Gdańska z zapleczem. Zwrócono uwagę również na bogatą siatkę połączeń żeglugowych wiodących z Portu Gdańsk oraz możliwości optymalizowania łańcuchów dostaw przez słowackie firmy przy wykorzystaniu gdańskiego portu.

Jednodniowe wydarzenie pokazało, że zainteresowanie gdańskim kompleksem portowym wśród biznesu słowackiego jest duże. W ślad za tym Słowacka Izba Spedycji i Logistyki już niebawem, w listopadzie planuje zorganizowanie kolejnego wydarzenia na Słowacji dla swoich członków z aktywnym uczestnictwem Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk 

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w rankingu najdynamiczniejszych firm Polski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w rankingu najdynamiczniejszych firm Polski

8 czerwca w Sopocie rozdane zostały Diamenty Forbesa. W dziesiątej edycji konkursu redakcja miesięcznika "Forbes" we współpracy z firmą Bisnode Polska opracowała zestawienie najbardziej dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw w kraju, wśród których znalazł się również Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Podstawą oceny był m.in. rating wiarygodności firm, ich płynność bieżącą, wynik finansowy i wartość kapitałów własnych. Na bazie tej oceny wyselekcjonowano przedsiębiorstwa, które charakteryzowały się największym przeciętnym rocznym wzrostem wartości.

W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. wyróżnienie w rankingu miesięcznika Forbes odebrał Marcin Osowski - Wiceprezes ds. Infrastruktury

 

Port Gdańsk