TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Historyczny kwartał w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Historyczny kwartał w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk pobił kolejny rekord przeładunków. Po historycznym wyniku za rok 2017, kiedy w gdańskim porcie przeładowano 40,6 mln ton, przyszedł czas na najlepszy wynik kwartalny.

Już sam marzec zakończył się dla Portu Gdańsk wyjątkowo. – W marcu przeładowaliśmy ponad 4,65 mln ton. To o 63,6% więcej niż w marcu ubiegłego roku. Tak wysoki wynik miesięczny wpłynął na rekord, który osiągnęliśmy w pierwszym kwartale tego roku. Od stycznia do marca operatorzy w Porcie Gdańsk przeładowali ponad 12,7 mln ton towarów. Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala nam wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Po raz pierwszy w historii odnotowano tak wysoki kwartalny przeładunek w grupie paliw, węgla oraz drobnicy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 5,5 mln ton drobnicy. Szczególnie ważnym elementem jest drobnica skonteneryzowana, której przeładowano niemal 5,1 mln ton, czyli o 49,2% więcej niż w I kwartale 2017 r. Port Gdańsk przeładował już ok. 480 tys. TEU kontenerów, czyli o ponad 47% więcej niż rok temu.

- Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych kwartałach ta liczba będzie rosnąć. Wynika to głównie z nasilenia aktywności gospodarczej w USA, Europie i Chinach, oraz utrzymującego się wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych – tłumaczy Łukasz Greinke.

Wzrosła także liczba aut handlowych, transportowanych przez Gdańsk. Pierwszy kwartał zamknął się liczbą 23,5 tys. sztuk, czyli o niemal 80% więcej niż w ubiegłym roku.

Znaczny wzrost Port notuje w paliwach. Po trzech miesiącach tego roku osiągnęły nienotowany dotąd poziom ponad 4,5 mln ton, czyli o 41% więcej od zeszłego roku. Samej ropy przeładowano niemal 3,6 mln ton. Ogromny wzrost Port ma również w kwartalnym przeładunku węgla – ponad 1,7 mln ton. To aż o 153,7% w porównaniu do I kwartału 2017 roku.

Bardzo dobre wyniki osiągnęły ładunki w grupie inne masowe – przeładowano ich ok. 853 tys. ton, czyli o 8% więcej niż rok temu. Wyróżniają się kruszywa, które stanowią pond 46% tej grupy i osiągnęły 21-procentowy wzrost kwartalny.

- Nie może być jednak tak, że odnosimy same sukcesy i notujemy wyłącznie wzrosty. Jedyną grupą ładunkową, w której widzimy spadek, są zboża. Nie jest to problem Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż. W handlu zbożem panuje zastój, według ekspertów rolnicy nadal niechętnie sprzedają ziarno, szczególnie na północy kraju, nie godząc się na ceny oferowane przez kupujących. Z drugiej strony, przetwórcy kupują umiarkowane ilości ziarna, bazując na posiadanych zapasach i realizując wcześniej zawarte kontrakty na dostawy surowca – komentuje Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG.

Dobrą informacją jest to, że rosną przeładunki drewna, które po raz pierwszy od lat pojawiło się w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. W I kwartale 2018 roku przeładowano go ponad 40 tys. ton.

- Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko nie zwalniać tempa i dążyć do tego, aż roczny wynik zbliży się do 50 mln ton. Widzimy, że ciężka praca naszych kontrahentów przynosi zaskakujące efekty. My jako Zarząd chwalimy się rekordami, ale to operatorzy na terenie Portu są za nie odpowiedzialni. Jesteśmy im bardzo wdzięczni – mówi Łukasz Greinke.

Dzięki rekordowi w I kwartale tego roku dynamika wzrostu przeładunków (porównując I kwartał roku 2018 do 2017) wyniosła +43,8%.

 

Port Gdańsk  

Port Gdańsk rozpoczął sezon wycieczkowców

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozpoczął sezon wycieczkowców

Zawinięcie jednostki "Astoria" zainaugurowało sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku przy nabrzeżach gdańskiego portu zacumuje rekordowa liczba wycieczkowców.

Ma 160 m długości, niemal 500 pasażerów i ponad 260 osób załogi. Pływa pod portugalską banderą i właśnie zainaugurowała sezon w Porcie Gdańsk. To "Astoria" - wycieczkowiec, który jako pierwszy w tym roku zawinął do gdańskiego portu. Powitała go orkiestra oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Statki pasażerskie są coraz istotniejszym elementem portowego krajobrazu. Jest ich w naszym Porcie coraz więcej. Z zawinięć wycieczkowców korzyści płyną nie tylko do Portu, ale przede wszystkim do miasta i regionu. Według statystyk turysta schodzący na ląd zostawia ok. 80 euro, które przeznacza na gastronomię, atrakcje czy pamiątki - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG. Pasażerowie są kompleksowo obsługiwani po zacumowaniu statku. Przy nabrzeżu czekają na nich autokary, którymi jadą zwiedzać pomorskie atrakcje. Najczęstszym punktem wizyt jest centrum Gdańska czy zamek w Malborku.

Port Gdańsk w 2018 roku pobije rekord awizacji. Do 2017 roku w Gdańsku pojawiało się średnio 30 jednostek rocznie, w 2017 roku było ich 64, a w tym roku będą to aż 74 statki wycieczkowe.

Największą jednostką awizowaną w tym sezonie będzie "Marina", pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Ma 239 m długości, a do Gdańska zawinie już 20 czerwca. Wśród awizacji nie zabrakło statków Viking Cruises - w tym roku przy gdańskich nabrzeżach pojawią się wszystkie cztery jednostki. Najnowsza z nich - Viking Sun - została oddana do użytku pod koniec 2017 r. Sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk 20 października zamknie 176-metrowy "Marco Polo".

- Zainteresowanie Gdańskiem wśród zagranicznych turystów wciąż rośnie, dlatego przygotowujemy się do tworzenia infrastruktury, która pozwoli nam przyjmować wycieczkowce częściej. Chcemy, by do gdańskich nabrzeży zawijały jeszcze większe jednostki, dlatego w ramach Portu Centralnego przewidujemy budowę terminalu pasażerskiego - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk podpisał umowy w ramach dotacji unijnych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk podpisał umowy w ramach dotacji unijnych

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje ogromne projekty, które otrzymały dofinansowanie z funduszy unijnych. Właśnie podpisano umowy z Inżynierami Kontraktów, którzy będą nadzorować realizacje dwóch największych projektów.

Pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym to dwie największe inwestycje, które Port Gdańsk zrealizuje przy wsparciu funduszy unijnych. W ramach programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę) ZMPG poprawi nie tylko możliwości żeglugowe w kanale portowym, ale także znacząco zmieni infrastrukturę dostępową do terminali. Zarząd Portu podpisał właśnie umowy z Inżynierami Kontraktów.

- Inżynierowie Kontraktów mają przed sobą niełatwe zadanie. Będą nadzorować wszystkie prace związane z realizacją dwóch projektów CEF. Te inwestycje muszą zakończyć się w 2020 roku, dlatego na naszych Partnerach spoczywa ogromna odpowiedzialność. Bardzo się cieszę, że nasz program inwestycyjny nabiera rozpędu, ponieważ jego realizacja jest kluczowa dla rozwoju Portu. Dzięki temu mamy szansę stać się największym bałtyckim portem - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Za nadzór nad pogłębieniem toru wodnego i modernizacją nabrzeży odpowiadać będzie konsorcjum, składające się z firm: Tractebel Engineering, Przedsiębiorstwa Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST oraz Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego. W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie ok. 5 km nabrzeży - Nabrzeże Oliwskie, Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeże Mew, Nabrzeże Dworzec Drzewny oraz Nabrzeże Zbożowe wraz z fragmentem nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście. Tor wodny, od wejścia do Portu do obrotnicy przy stoczni Remontowa, będzie miał 12 metrów głębokości (przy nabrzeżach średnio 11,2m) i 90 m szerokości, a Kanał Kaszubski osiągnie głębokość 10,8 metra (szerokość 75 m).

- Zadanie to realizować będziemy w konsorcjum Tractebel Engineering jako lider oraz Projmors i Eco-Inwest. Zdajemy sobie sprawę, że inwestycja ma kluczowe znaczenie zarówno dla rozwoju Portu w Gdańsku, jak i dla całego regionu. Spoczywa na nas odpowiedzialność za nadzór nad strategiczną inwestycją, dzięki której Port ma stać się głównym komunikacyjnym węzłem Bałtyku. Nasza praca będzie miała ogromny wpływ na jakość i terminowość wykonania tego zadania. W trakcie realizacji zadania korzystać będziemy z bogatych doświadczeń firmy Tractebel Engineering w Polsce, ale także z naszego doświadczenia międzynarodowego, zdobytego w największych portach świata. Wspierać nas będą dwie bardzo doświadczone firmy Projmors i Eco-Invest, które dysponują szerokimi doświadczeniami w branży portowej - tłumaczy Jarosław Krzyżanowski, Prezes Zarządu Tractebel Engineering S.A.

Realizacja projektu, obejmującego przebudowę układu drogowo-kolejowego, będzie monitorowana przez przedsiębiorstwo Sweco Consulting. Projekt obejmuje rozbudowę i modernizację układu komunikacyjnego w Porcie Zewnętrznym oraz dojazdu do terminali (ul. Kontenerowa), przebudowę ulicy Budowniczych Portu Północnego czy budowę parkingu dla samochodów ciężarowych przy ul. Portowej.

- Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że podpisaliśmy tę umowę. Zdajemy sobie sprawę, jak trudny i wymagający jest to projekt oraz jak ważny jest dla rozwoju Portu Morskiego w Gdańsku. Nie mamy jednak wątpliwości, że nasze bogate doświadczenie w realizacji podobnych projektów oraz ekspercka wiedza w tym obszarze jest gwarantem sukcesu - mówi Narcyz Stefańczyk, Dyrektor Naczelny Sweco Consulting.

Umowy z Inżynierami obejmują zarządzanie i nadzór nad realizacją zadań, a także monitoring, raportowanie, gromadzenie dokumentów i danych do pełnej kontroli realizacji inwestycji, jak również jej rzeczowego i finansowego rozliczenia.

Obydwa projekty, czyli "Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku" i "Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku", otrzymały 85-procentowe dofinansowanie z CEF. Ich łączna wartość to ok. 600 mln zł, z czego ponad 500 mln zł stanowią środki unijne.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk coraz silniejszy na rynkach azjatyckich

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk coraz silniejszy na rynkach azjatyckich

Współpraca z Azją to jeden z priorytetów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. By silniej zaznaczać swoją obecność na rynku i nawiązać nowe relacje, przedstawiciele Portu wzięli udział w międzynarodowych targach Intermodal Asia 2018 w Szanghaju.

Intermodal Asia łączy w sobie targi i konferencję. W czasie marcowych wydarzeń w Szanghaju spotkali się najważniejsi przedstawiciele branży kontenerowej i intermodalnej z całego świata. Podczas spotkań i debat skupiali się na wszystkich obszarach transportu intermodalnego oraz logistyki transportu drogowego, morskiego i kolejowego. Są to jedne z największych targów logistycznych w Chinach.

Kilkudniowe wydarzenie to nie tylko możliwość dyskusji ze światowymi specjalistami, ale także szansa na poznanie innowacyjnych produktów i usług transportowych. Jednym z punktów konferencji była prezentacja Portu Gdańsk.

- Przedstawiliśmy informacje na temat istniejących systemów elektronicznej wymiany danych między Urzędem Celnym a terminalami przeładunkowymi. Mówiliśmy też o planach na przyszłość, związanych ze spięciem tych systemów w Port Community System. A po 2019 roku - zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej - ma być to ogólnoeuropejski system wymiany elektronicznej bazy danych National Single Window - tłumaczy Michał Stupak z Działu Handlowego ZMPG.

Wizyta ZMPG w Szanghaju to także okazja do nawiązania relacji z firmami, dla których nie tylko region bałtycki, ale przede wszystkim Port Gdańsk staje się nowym oknem przeładunkowym i możliwością dotarcia do rynków Europy Środkowo-Wschodniej.

- Chiny to naturalny kierunek współpracy dla Portu Gdańsk. Zależy nam na zacieśnianiu relacji, ponieważ to właśnie Gdańsk jest północną bramą Europy dla towarów z Dalekiego Wschodu. Musimy być tu obecni, nie tylko podczas ważnych wydarzeń, ale także na stałe - mówi Patryk Felmet, Dyrektor ds. Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, odpowiadający także za marketing i współpracę międzynarodową.

ZMPG we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu planuje utworzyć w Szanghaju biuro terenowe. Reprezentant Portu byłby w stałym kontakcie z przedstawicielami rynków azjatyckich. - Jeśli skupiamy się na poszerzaniu kontaktów międzynarodowych, otwarcie biur terenowych to podstawa. Musimy na bieżąco śledzić to, co dzieje się na największych światowych rynkach - tłumaczy Patryk Felmet.

 

Port Gdańsk

 

Kolejny przetarg w ramach środków unijnych w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejny przetarg w ramach środków unijnych w Porcie Gdańsk

Pogłębienie toru wodnego wraz z modernizacją nabrzeży w Porcie Wewnętrznym to jeden z trzech największych projektów unijnych w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu niebawem wyłoni wykonawców kolejnych prac.

W ramach środków z programu CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę) Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizuje inwestycje za ok. 1 mld zł. Otwarto kolejne oferty przetargowe na Wykonawców prac w ramach pogłębiania toru wodnego i przebudowy nabrzeży.

Do przetargu na Wykonawcę robót w ramach części pierwszej, czyli przebudowy nabrzeży stanowiących obudowę toru wodnego, stanęło 6 podmiotów (konsorcja: Strabag, Solitech i Stabilizator Fundamenty, Soletanche Polska i Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW, NDI Spółka Akcyjna i NDI Sp. z o.o. oraz Korporacja Budowlana DORACO z Boskalis International B.V.; przedsiębiorstwa: Budimex i Energopol Szczecin).

W przetargu na drugą część, obejmującą prace czerpalne w wewnętrznym torze wodnym, oferty złożyły 3 podmioty (konsorcja: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych i Hegemann GmbH oraz Korporacja Budowlana DORACO z Koskalis International B.V. oraz jedno przedsiębiorstwo – Van Oord Dredging and Marine Constractors BV).

- Gruntowna modernizacja Portu Gdańsk coraz bardziej postępuje. Przeprowadziliśmy większość postępowań przetargowych, otwieramy ostatnie oferty. Pozostaje nam szczegółowe przyjrzenie się tym ofertom i wyłonienie Wykonawców. Wszystkie inwestycje będziemy starali się przeprowadzić tak, by nie kolidowały z codziennym funkcjonowaniem Portu. Chcemy utrzymać rekordowe przeładunki, prowadząc jednocześnie duże projekty inwestycyjne. To wymagające, ale możliwe do spełnienia zadanie – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Pierwsza część przetargu dotyczy rozbudowy niemal 400 metrów nabrzeży: Postojowego Niskiego/baza BON, Nabrzeża Wiślanego oraz Szczecińskiego. Do zadań Wykonawcy będzie należało m.in. przeprowadzenie robót rozbiórkowych, prac w konstrukcji nabrzeża, rozbudowę instalacji elektrycznych i wodno-kanalizacyjnych czy oczyszczanie akwenu. Potencjalni Wykonawcy deklarują ukończenie inwestycji w ciągu 67 tygodni od chwili podpisania umowy.

- W drugiej części przetargu Wykonawca przeprowadzi prace czerpalne w wewnętrznym torze wodnym na odcinku od wejścia do Portu przez Zakręt Pięciu Gwizdków, obrotnicę przy Basenie Górniczym aż do obrotnicy przy Polskim Haku. Roboty obejmują m.in. badania ferromagnetyczne, prace czerpalne z uformowaniem skarp i umocnienie dnia – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury. Na realizację tego zadania Wykonawca będzie miał 124 tygodnie.

Rozstrzygany przetarg jest częścią projektu pn: Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku. Projekt jest w 85% dofinansowany z instrumentu CEF. Oprócz niego ZMPG uzyskało środki m.in. na modernizację układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym oraz budowę Nabrzeża Północnego.

Projekty finansowane z instrumentu CEF w większości zakończą się do 2020 roku włącznie.

 

 

Port Gdańsk