TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk rozwija współpracę z portem w Rijece

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozwija współpracę z portem w Rijece

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i chorwacki Port Rijeka podpisały memorandum o współpracy. 21 listopada podczas międzynarodowej konferencji „Sea, Transport and Logistics” w Chorwacji spółki zobowiązały się, że będą pracować na rzecz wspólnych interesów i rozwoju korytarzy transportowych. Polski i chorwacki port łączy projekt Transeuropejskiej Sieci Transportowej, mającej duże znaczenie dla branży morskiej igospodarki obu krajów.

W konferencji „Sea, Transport and Logistics”, objętej patronatem Prezydent Republiki Chorwacji, uczestniczyli interesariusze rozwoju szlaku transportowego Bałtyk-Adriatyk i podmioty związane z branżą morską oraz logistyką. Konferencja poświęcona była m.in. nowym rozwiązaniomtechnologicznym w logistyce i transporcie, w tym infrastrukturze portowej, a także międzynarodowej współpracy w zakresie transportu. Kluczowym punktem wydarzenia było podpisanie memorandum o współpracy pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk a Portem Rijeka. Ustalono zakres współpracy w obszarze transportu morskiego i projektu korytarza TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) oraz zadań realizowanych przez oba porty. Na spotkaniu wskazano zakres współpracy, a także zbieżne cele obu spółek w kontekście wzmacniania ich pozycji w Europie.

Rozwój szlaków transportowych w Europie to jeden z ważnych zewnętrznych priorytetów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Dostrzegamy wiele obszarów, w których możemy realizować te same interesy ze stroną chorwacką. Memorandum o współpracy z Portem Rijeka jest ważnym krokiem w kierunku zbudowania silnych relacji. Chcemy wykorzystać wspólny potencjał dla zwiększenia efektywności działań, także tych związanych z ideą Trójmorza i projektem TEN-T. Obie te idee są bardzo ważne dla Polski i Chorwacji. Położenie portu w Rijece jest dla nas strategiczne pod kątem planów rozwoju sieci transportowej – mówi Bożena Jankowska, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

W podpisanym memorandum porty Gdańsk i Rijeka zadeklarowały regularną wymianę informacji, współpracę w zakresie technicznym oraz aspektach dotyczących badań i rozwoju. Deklaracja zakłada też wzajemne wsparcie w rozwoju polityki działań pro-ekologicznych i związanych ze standardami bezpieczeństwa. Jednym z ważniejszych założeń jest też wspieranie swoich interesów wobec podmiotów trzecich.

Od 2016 r. trwają prace nad europejskim korytarzem transportowym, łączącym Morze Adriatyckie z Bałtykiem. Ma on przebiegać przez całą Polskę, następnie Słowację, Austrię, aż do północnych Włoch. Równolegle z inicjatywy Polski i Chorwacji prowadzone są działania dążące do realizacji idei Trójmorza. Oba te projekty wpisują się w ramy wspólnych interesów Polski i Chorwacji, ujętych w deklaracji o współpracy kluczowych portów morskich tych krajów.

 

Port Gdańsk 

 

KIA po raz pierwszy w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: KIA po raz pierwszy w Porcie Gdańsk

W Adampolu, zajmującym się w Porcie Gdańsk przeładunkiem samochodów handlowych, pojawiły się nowe samochody. Do Gdańska dotarł właśnie pierwszy transport aut marki KIA.

 21 listopada do Portu Gdańsk przyjechały samochody KIA Cee’d. To zapowiedź możliwej współpracy między Adampolem a słowacką fabryką, która, oprócz 5- i 3-drzwiowych Cee’dów, produkuje także modele Sportage i Venga. Samochody z Żiliny zostały przetransportowane do Portu Gdańsk, gdzie następuje ich składowanie i formowanie na statku ro-ro, który z kolei zabiera je do UK.

 - To kolejny sukces Adampolu, który bezsprzecznie przyczynia się do budowania marki Portu Gdańsk jako ważnego węzła logistycznego dla branży motoryzacyjnej – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. – Najnowsze statystyki pokazują, że do końca października tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 60 tys. aut handlowych, co daje wynik aż o 400% lepszy niż w ubiegłym roku. Nasza pozycja stale rośnie i nie jest to zasługa przypadku, ale ciężkiej pracy, wieloletnich rozmów i determinacji – tłumaczy Łukasz Greinke.

Do tej pory KIA transportowana jest przez niemieckie Cuxhaven. Nowe rozwiązanie logistyczne pozwoliłoby zachować dotychczasowy lead time w porównaniu do portów zachodnich i jednocześnie uniknąć kongestii na autostradach i w innych portach. - Na przestrzeni ostatnich kilku lat przekonywaliśmy KIA do zmiany ścieżki logistycznej, promując tym samym Port Gdańsk. Nie było to łatwe, ale dzięki bardzo dobrej współpracy Portu i Adampol mamy wielką nadzieję, że uda się przesunąć ten wolumen – mówi Łukasz Szutenberg, menedżer ds. rozwoju w firmie Adampol S.A. Łączny wolumen KIA na rynek brytyjski wynosi ok. 50 000 sztuk rocznie.

 Adampol posiada kontrakty na przeładunek takich marek jak Hyundai czy Nissan. Ten ostatni postanowił diametralnie zmienić ścieżkę logistyczną dystrybucji aut w obrębie Europy Środkowo-Wschodniej. Teraz samochody produkowane w Japonii, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii właśnie przez Port Gdańsk dystrybuowane są na terytorium Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Ukrainy. Auta marki Hyundai z Czech przewożone są drogami i koleją do Gdańska, a później morzem do Wielkiej Brytanii.

 

Port Gdańsk 

W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. i Krajowa Spółka Cukrowa S.A. podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Nowy obiekt powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzić będzie silos o pojemności 50.000 ton, pakownia cukru oraz magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności ok. 10.000 ton. Inwestycja obejmie także budowę infrastruktury logistycznej wraz z niezbędnym zapleczem magazynowym.

Jednym z największych strategicznych atutów Portu Gdańsk jest jego uniwersalność. W przeciwieństwie do naszych licznych, mocno wyspecjalizowanych konkurentów z regionu Morza Bałtyckiego, dajemy operatorom możliwość obsługiwania szerokiego wachlarza typów ładunków. W 2017 roku przez Port Gdańsk przeszło już - wyłączając paliwa, węgiel czy zboża - blisko 3 miliony ton ładunków masowych. Dzięki nowemu terminalowi cukrowemu bardzo szybko poprawimy te statystyki - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Budowa pierwszego terminala cukrowego w Polsce daje nam możliwość sprzedaży eksportowej w trakcie kampanii na poziomie ok. 75.000 ton cukru, dzięki czemu ograniczymy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, a silos w Porcie będzie efektywnie wykorzystywany. Wszystkie te aspekty przekładają się na redukcję kosztów handlingowych, transportowych, magazynowych, materiałowych i siły roboczej, a na końcu strat ilościowych cukru przy przemieszczaniu pomiędzy cukrownią - magazynem zewnętrznym - Portem. Inwestycja umożliwi KSC S.A realizację wysyłek eksportowych poza UE przez Port na poziomie ok. 300 tys. ton cukru rocznie - mówi Henryk Wnorowski, Prezes Zarządu KSC S.A.

Nowy terminal cukrowy Krajowej Spółki Cukrowej S.A. umożliwi rozładunek cukru dostarczanego w kontenerach kolejowych oraz auto-silosami. Przylegająca do niego nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

Na terenie inwestycji przewidziano parking dla 37 samochodów ciężarowych, zaprojektowany w taki sposób, aby wyeliminować krzyżowanie się dróg samochodów ciężarowych i osobowych. W jego sąsiedztwie znajdzie się także depot kontenerowy, umożliwiający składowanie blisko 130 kontenerów. Rozbudowę oraz modernizację przejdą też odpowiednie elementy infrastruktury kolejowej, potrzebne do realizacji transportów za pośrednictwem terminalu.

 

Port Gdańsk 

Port Centralny ze wsparciem Premier Beaty Szydło

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Centralny ze wsparciem Premier Beaty Szydło

Jest decyzja rządu w sprawie budowy w Gdańsku Portu Centralnego - zadeklarowała Premier Beata Szydło w czasie II Spotkania Ministrów Transportu państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Odbywające się w dniach 25-26 października w Warszawie Forum 16+1 oficjalnie zainaugurowało działanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1. Port Gdańsk był jednym z partnerów wydarzenia.

Polski rząd, który jest liderem projektu współpracy ministrów transportu krajów Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami, widzi w intensyfikacji tej kooperacji ogromną szansę rozwojową dla gospodarek regionu. Transport, w szczególności drogą morską, jest kluczowy w rozwoju relacji handlowych z Krajem Środka. Na intensyfikowaniu wzajemnych relacji skorzystają polska gospodarka i przedsiębiorstwa w tym m.in. Port Gdańsk. Dlatego rząd podchodzi do tej sprawy priorytetowo. - Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowano 18,5 miliona ton towarów.(...) Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku Portu Centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie - podkreśliła Premier Beata Szydło w czasie wystąpienia otwierającego spotkanie. Zaznaczyła też, że Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii Europejskiej, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy do Chin. - Infrastruktura portowa w naszym regionie może być zatem interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej - mówiła szefowa rządu.

To właśnie Port Centralny był jednym z najważniejszych tematów rozmów przedstawicieli ZMPG z zagranicznymi partnerami w trakcie Forum 16+1. Jak podkreśla Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, dzięki rządowemu wsparciu projekt ten zaczyna nabierać jeszcze bardziej realnych kształtów. - Słowa Pani Premier bardzo nas cieszą. Chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Konkurencja portów Morza Północnego i Bałtyckiego wymusza szybkie działania. Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji, czy północnej Ukrainy. Jestem przekonany, że już za 5 lat w ramach Portu Centralnego powinny działać jeden-dwa terminale. Port Centralny to ogromna szansa i musimy ją wykorzystać - mówił Łukasz Greinke.

Sekretariat ds. Morskich 16+1 zrzesza jedenaście państw członkowskich Unii Europejskiej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny. Koordynatorem współpracy jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Rzeczpospolitej Polskiej.

 

Port Gdańsk 

 

 

 

Port Gdańsk zaznacza swoją mocną międzynarodową pozycję podczas targów w Shenzhen

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk zaznacza swoją mocną międzynarodową pozycję podczas targów w Shenzhen

W dniach 12-14 października br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył, już po raz drugi, w międzynarodowych targach China International Logistics and Transportation Fair w Shenzhen. Jest to największe wydarzenie logistyczno-transportowe, odbywające się corocznie w regionie. Udział w targach był dla Portu okazją do budowy relacji z nowymi kontrahentami z całego świata.

Goszczące targi CILF Shenzhen to bardzo ważny punkt na gospodarczej mapie Chin. Miasto jest jednym z największych ośrodków gospodarczych i finansowych Azji. Shenzhen posiada również świetnie rozwinięty przemysł informatyczny i elektroniczny. To właśnie tam swój początek ma tzw. Nowy Jedwabny Szlak, którego funkcjonowanie ma na celu zintensyfikowanie wymiany handlowej pomiędzy Europą a Chinami.

Podczas wizyty ZMPG odbył szereg spotkań z przedstawicielami firm branży morskiej z całego świata. Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i wymiany doświadczeń z innymi światowymi ośrodkami portowymi, a także firmami transportowymi i logistycznymi, wdrażającymi swoje rozwiązania na ich terenie.

Przedstawiciele Portu Gdańsk wzięli również udział w części konferencyjnej, podczas której zaprezentowali swoje rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany danych między podmiotami prowadzącymi działalność na terenie Portu a urzędami takimi jak np. Urząd Celny czy Graniczny Instytut Weterynarii.

- Tego typu wydarzenia są dla nas bardzo ważne, nie tylko ze względu na możliwości nawiązywania nowych relacji handlowych. Pokazują one również, jak duże znaczenie ma Port Gdańsk na arenie międzynarodowej. Podpisane na targach porozumienie stanowi dowód na to, że jesteśmy liczącym się partnerem dla takich globalnych ośrodków transportowych jak Shenzhen czy Hamburg i Rotterdam - podkreśla Patryk Felmet, dyrektor ds. rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Ważnym punktem uczestnictwa Portu Gdańsk w targach była deklaracja o współpracy, którą podpisało 12 światowych portów: Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolombo, Shenzhen oraz Gdańsk - wylicza Michał Stupak z działu handlowego ZMPG. Dokument zakłada dalsze zacieśnianie współpracy w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych.

 

Port Gdańsk