TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kolejny historyczny rekord Portu Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejny historyczny rekord Portu Gdańsk

Port Gdańsk podsumował I półrocze 2019 roku. Pobił ubiegłoroczny rekord, osiągając 9% wzrostu w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku.

Pierwsze półrocze 2018 roku Port Gdańsk zamknął niespotykanym dotąd wynikiem – po raz pierwszy przeładował w ciągu 6 miesięcy ponad 25 mln ton towarów. W tym roku poprawił własny rekord.

- 27,3 mln ton towarów – tyle przeszło przez nasze nabrzeża od początku roku. To 4% więcej niż planowaliśmy na ten okres. Udało nam się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych. Liderem po I półroczu są paliwa, które osiągnęły imponującą dynamikę wzrostu o 21,5% w stosunku do roku poprzedniego - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Bardzo dobry rezultat Port Gdańsk osiągnął w przeładunku drobnicy – to aż 11,3 mln ton, czyli o 4,2% więcej niż rok temu. Ponad 10,3 mln ton tego wyniku to towary transportowane w kontenerach. Port Gdańsk zmniejsza dystans dzielący go od Sankt Petersburga – największego obecnie portu kontenerowego na Bałtyku. Gdańskowi, który utrzymuje 2. pozycję, do rosyjskiego portu brakuje zaledwie 130 000 TEU (to mniej niż miesięczny przeładunek kontenerów w Porcie Gdańsk).

Nie tylko całe półrocze było w Porcie rekordowe – w maju i czerwcu po raz pierwszy w historii przeładunki miesięczne przekroczyły ponad 5 mln ton.

- Węgiel to trzecia dominująca grupa ładunkowa, która osiągnęła w tym półroczu niemal 3,5 mln ton. Widzimy także wzrost liczby zawinięć statków handlowych – było ich 1 489, czyli o 84 więcej niż rok temu – wyjaśnia Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.

Gdańsk notuje także wzrosty w przeładunkach z grupy RO-RO - aż o 24,3%, a przy przeładunkach drewna aż o 41,4%.

- Dynamika wzrostu przeładunków w polskich portach morskich jednoznacznie pokazuje, że należy inwestować w rozwój infrastruktury, Temu służy przygotowana przez nas specustawa o portach zewnętrznych, która przyspieszy realizację inwestycji, a to spowoduje jeszcze większy wzrost przeładunków – mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej. Nie tylko za sprawą przebudowy istniejących już obszarów, ale także dzięki planom budowy Portu Centralnego. Dzięki tej inwestycji największy polski port może przeładowywać nawet 100 mln ton rocznie.

- Po raz kolejny dziękujemy naszym Kontrahentom, którzy ciężko pracowali na ten sukces. Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. To wynik naprawdę wytężonej pracy - mówi Łukasz Greinke.

 

Źródło: Port Gdańsk SA

Stocznia Gdańsk w Porcie Centralnym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Stocznia Gdańsk w Porcie Centralnym

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Stoczni Gdańsk podpisali list intencyjny. Stocznia jest zainteresowana inwestycją w tereny produkcyjne w Porcie Centralnym.

Port Centralny będzie jedną z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie. Na ponad 400 zalądowionych hektarach powstaną głębokowodne terminale m.in. kontenerowe, drobnicowe, pasażerskie czy LNG. W maju ZMPG przedstawił gotową koncepcję zagospodarowania nowej infrastruktury. Wśród przestrzeni Portu Centralnego przewidziane są także tereny przeznaczone dla przemysłu stoczniowego. I właśnie z tych możliwości chce skorzystać Stocznia Gdańsk.

- Od wielu miesięcy prowadzimy intensywne rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy chcieliby ulokować swój biznes w Porcie Centralnym. Spotykamy się z największymi przedstawicielami branży morsko-logistycznej na całym świecie. List intencyjny podpisany ze Stocznią Gdańsk pokazuje, że naszą ofertą interesują się poważni przedsiębiorcy również z Polski - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku. Miejsce w tym rankingu zajął dzięki rekordowym przeładunkom - w 2018 r. przez gdańskie terminale i nabrzeża przeszło ponad 49 mln ton towarów. Budowa Portu Centralnego ma podwoić roczne przeładunki.

- Strategia spółek Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers, zakłada dywersyfikację produkcji, która zabezpiecza nas przed krótkoterminowymi wahaniami popytu na rynku. Zważywszy na zaangażowanie Grupy Stoczniowej w realizację coraz większej liczby kontraktów z branży okrętowniczej, offshore, wind energy czy konstrukcji infrastrukturalnych oraz uwzględniając planowane inwestycje, przewidujemy, że w ciągu następnej dekady tereny produkcyjne na Wyspie Ostrów, którymi dysponujemy, mogą okazać się niewystarczające, dlatego z zainteresowaniem odnotowaliśmy plany ZMPG dotyczące uwzględnienia w projekcie Portu Centralnego przestrzeni przewidzianej dla produkcji stoczniowej - stwierdza Wojciech Peret, Prezes Zarządu Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

Budowa Portu Centralnego w kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

 

Port Gdańsk

Port Gdańsk z innowacyjnym systemem w Monachium

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z innowacyjnym systemem w Monachium

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk bierze udział w targach Transport Logistic 2019 w Monachium. Podczas wydarzenia gdański port ogłosił współpracę z Portem Rotterdam w zakresie systemu wyszukiwania połączeń transportowych dla klientów.

Transport Logistic w Monachium to jedno z największych światowych wydarzeń, które skupia świat logistyki, mobilności, IT i zarządzania łańcuchem dostaw. Tegoroczna edycja to już 41. raz, kiedy przedstawiciele różnych branż przedstawiają swoją ofertę, debatują i spotykają się z potencjalnymi klientami. Targi skupiają ok. 2,5 tysiąca wystawców z kilkudziesięciu państw.

Port Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście mają wspólne stoisko, na którym spotkać można także ich kontrahentów. Przez cztery dni targów polskie porty prezentują nie tylko swoją ofertę handlowa, ale także projekty inwestycyjne i plany rozwojowe. W Monachium bardzo ważną rolę odgrywają nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Jednym z punktów monachijskich targów jest ogłoszenie współpracy między Portem Gdańsk a Portem Rotterdam – największy polski port uruchomi dla swoich kontrahentów i klientów, transportujących towary przez Gdańsk, system Navigate.

- To innowacyjny system opracowany przez Port Rotterdam. Pozwala wybrać najkrótszą i najtańszą trasę transportu ładunku. Istnieją podobne aplikacje mobilne, dzięki którym podróżni mogą zaplanować swój przejazd z uwzględnieniem przesiadek, czasu i kosztu. Jako jeden z pierwszych portów na świecie wprowadzamy Navigate – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Navigate to porównywarka ofert przewoźników w całym łańcuchu dostaw. W pierwszej fazie będzie służył przewozowi kontenerów, później zostanie rozszerzony na inne typy ładunków. Navigate umożliwia przegląd najskuteczniejszych połączeń, uwzględniając transport drogą morską, koleją i barkami. Program zawiera katalog firm, działających zarówno na terenie Portu Gdańsk, jak i wokół niego. Trasy pokazywane przez Navigate obejmują połączenia między Gdańskiem a innymi światowymi portami oraz europejskimi terminalami śródlądowymi.

- Rozwój tej aplikacji i jej wprowadzenie do Portu Gdańsk wpisuje się w naszą ambicję uczynienia portu w Rotterdamie najbardziej „smart” portem na świecie. Przejęcie wiodącej roli w cyfrowej transformacji sprawi, że port w Rotterdamie będzie bardziej wydajny, niezawodny i konkurencyjny. Współpraca w tym zakresie z innymi portami również optymalizuje potencjał rozwiązań cyfrowych. Im więcej portów używa Navigate, tym bardziej cenna staje się aplikacja – tłumaczy Allard Castelein, prezes Portu Rotterdam.

Navigate działa na stronie Portu Gdańsk jako osobna zakładka. Dzięki temu każdy, kto wejdzie na stronę Portu, będzie w stanie sprawdzić najodpowiedniejsze dla siebie połączenie transportowe pomiędzy Gdańskiem a innymi portami morskimi na świecie oraz europejskimi terminalami śródlądowymi.

 

Port Gdańsk SA

Tak będzie wyglądał Port Centralny w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Tak będzie wyglądał Port Centralny w Gdańsku

Nad koncepcją zagospodarowania Portu Centralnego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk pracował niemal rok. Jeszcze w 2019 roku rozpoczną się prace nad realizacją projektu.

Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie.

- 100 milionów ton przeładowanych towarów w polskich portach w 2018 roku to pięć minut na realizację zamierzeń. Dzisiaj Port Gdańsk otwiera ten proces. Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju. Ta inwestycja to właściwa budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Przyjęcie specustawy dotyczącej portów jest tak ważne dla naszego rządu właśnie dlatego, że przyspieszy realizację strategicznych inwestycji - mówi Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.

- Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat - wyjaśnia Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

 

Port Gdańsk 

Czeski i polski Senat w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Czeski i polski Senat w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk gościł parlamentarzystów z Czech, Marszałka Senatu RP oraz Wojewodę Pomorskiego. Podczas spotkania zaprezentowany został potencjał transportowy i możliwości obsługowe gdańskiego portu w kontekście wymiany handlowej z Czechami.

Spotkanie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z delegatami z Czech odbyło się w Kapitanacie Portu Północnego. Stronę czeską reprezentował Jaroslav Kubera - przewodniczący Senatu Republiki Czeskiej, Ivan Jestřáb - ambasador Republiki Czeskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz senatorowie Republiki Czeskiej. Polskę reprezentował m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, wojewoda pomorski Dariusz Drelich oraz Barbara Ćwioro - ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze. W Kapitanacie z delegatami spotkał się Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Wizyta rozpoczęła się od przedstawienia potencjału oraz możliwości obsługowych Portu Gdańsk. Poruszona została głównie kwestia transportu tranzytowego między Gdańskiem a Czechami.

- Sprawnie funkcjonująca sieć drogowo-kolejowa w kraju oraz liczne połączenia międzykontynentalne sprawiają, że między Portem Gdańsk a Czechami panują bardzo dobre warunki do zacieśnienia wymiany handlowej. Transport towarów przez Gdańsk jest dla Czechów najtańszą opcją - mówi Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Połączenie lądowe między Portem Gdańsk a Czechami w porównaniu z poprzednimi latami zostało zdecydowanie skrócone. Gdański port obsługuje bezpośrednie połączenia międzykontynentalne z Azją, ale również spełnia rolę centrum dystrybucyjnego Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rejonie Morza Bałtyckiego. Realizowany przez Chiny projekt Nowego Jedwabnego Szlaku stworzy dodatkowe możliwości wykorzystania bardzo korzystnej lokalizacji Polski na trasie tranzytowej z Azji do krajów skandynawskich oraz do Wielkiej Brytanii.

- Czechy posiadają ogromny potencjał eksportowy. To dzięki sile nabywczej możemy zwiększać możliwości obsługowe. Strumień ładunków eksportowanych z Czech drogą morską do krajów spoza UE stanowił w ubiegłych latach ok. 27% całego eksportu. Dla porównania w Polsce eksport uplasował się na poziomie 38%. Krótszy czas połączeń tranzytowych między Gdańskiem a Czechami oraz konkurencyjne ceny w porównaniu z portami zachodniej Europy sprawia, że jesteśmy odpowiednim partnerem handlowym - tłumaczy Sławomir Michalewski.

Podczas spotkania delegatom zostały przedstawione możliwości obsługowe terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Wymienione zostały również realizowane obecnie inwestycje w gdańskim porcie, m.in. rozbudowa nabrzeży, pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja i budowa sieci drogowo-kolejowej. Przedstawiciele Republiki Czeskiej wyrazili podziw dla inwestycji realizowanych z udziałem funduszy unijnych.

Czechy stanowią naturalne zaplecze Portu Gdańsk i posiadają duży potencjał eksportowy. W strukturze eksportu kraje UE stanowiły 84% (według danych z 2017 roku). Natomiast w Chinach eksport wyniósł ok. 1,3%, a w USA 2,1 %. Jeśli idzie o import, kraje UE osiągnęły pułap 66%, Chiny 13%, USA 2,4%.

Duże możliwości związane z wymianą handlową między Polską a Czechami zachęcają Port Gdańsk do podejmowania działań, które mają na celu jak najefektywniejszą obsługę rynku czeskiego.

 

Port Gdańsk SA