TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk z innowacyjnym systemem w Monachium

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z innowacyjnym systemem w Monachium

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk bierze udział w targach Transport Logistic 2019 w Monachium. Podczas wydarzenia gdański port ogłosił współpracę z Portem Rotterdam w zakresie systemu wyszukiwania połączeń transportowych dla klientów.

Transport Logistic w Monachium to jedno z największych światowych wydarzeń, które skupia świat logistyki, mobilności, IT i zarządzania łańcuchem dostaw. Tegoroczna edycja to już 41. raz, kiedy przedstawiciele różnych branż przedstawiają swoją ofertę, debatują i spotykają się z potencjalnymi klientami. Targi skupiają ok. 2,5 tysiąca wystawców z kilkudziesięciu państw.

Port Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście mają wspólne stoisko, na którym spotkać można także ich kontrahentów. Przez cztery dni targów polskie porty prezentują nie tylko swoją ofertę handlowa, ale także projekty inwestycyjne i plany rozwojowe. W Monachium bardzo ważną rolę odgrywają nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Jednym z punktów monachijskich targów jest ogłoszenie współpracy między Portem Gdańsk a Portem Rotterdam – największy polski port uruchomi dla swoich kontrahentów i klientów, transportujących towary przez Gdańsk, system Navigate.

- To innowacyjny system opracowany przez Port Rotterdam. Pozwala wybrać najkrótszą i najtańszą trasę transportu ładunku. Istnieją podobne aplikacje mobilne, dzięki którym podróżni mogą zaplanować swój przejazd z uwzględnieniem przesiadek, czasu i kosztu. Jako jeden z pierwszych portów na świecie wprowadzamy Navigate – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Navigate to porównywarka ofert przewoźników w całym łańcuchu dostaw. W pierwszej fazie będzie służył przewozowi kontenerów, później zostanie rozszerzony na inne typy ładunków. Navigate umożliwia przegląd najskuteczniejszych połączeń, uwzględniając transport drogą morską, koleją i barkami. Program zawiera katalog firm, działających zarówno na terenie Portu Gdańsk, jak i wokół niego. Trasy pokazywane przez Navigate obejmują połączenia między Gdańskiem a innymi światowymi portami oraz europejskimi terminalami śródlądowymi.

- Rozwój tej aplikacji i jej wprowadzenie do Portu Gdańsk wpisuje się w naszą ambicję uczynienia portu w Rotterdamie najbardziej „smart” portem na świecie. Przejęcie wiodącej roli w cyfrowej transformacji sprawi, że port w Rotterdamie będzie bardziej wydajny, niezawodny i konkurencyjny. Współpraca w tym zakresie z innymi portami również optymalizuje potencjał rozwiązań cyfrowych. Im więcej portów używa Navigate, tym bardziej cenna staje się aplikacja – tłumaczy Allard Castelein, prezes Portu Rotterdam.

Navigate działa na stronie Portu Gdańsk jako osobna zakładka. Dzięki temu każdy, kto wejdzie na stronę Portu, będzie w stanie sprawdzić najodpowiedniejsze dla siebie połączenie transportowe pomiędzy Gdańskiem a innymi portami morskimi na świecie oraz europejskimi terminalami śródlądowymi.

 

Port Gdańsk SA

Tak będzie wyglądał Port Centralny w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Tak będzie wyglądał Port Centralny w Gdańsku

Nad koncepcją zagospodarowania Portu Centralnego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk pracował niemal rok. Jeszcze w 2019 roku rozpoczną się prace nad realizacją projektu.

Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - to tylko kilka z elementów Portu Centralnego, który powstanie w Porcie Gdańsk. Zarząd Portu przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie.

- 100 milionów ton przeładowanych towarów w polskich portach w 2018 roku to pięć minut na realizację zamierzeń. Dzisiaj Port Gdańsk otwiera ten proces. Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju. Ta inwestycja to właściwa budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Przyjęcie specustawy dotyczącej portów jest tak ważne dla naszego rządu właśnie dlatego, że przyspieszy realizację strategicznych inwestycji - mówi Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw - o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.

- Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat - wyjaśnia Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

 

Port Gdańsk 

Czeski i polski Senat w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Czeski i polski Senat w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk gościł parlamentarzystów z Czech, Marszałka Senatu RP oraz Wojewodę Pomorskiego. Podczas spotkania zaprezentowany został potencjał transportowy i możliwości obsługowe gdańskiego portu w kontekście wymiany handlowej z Czechami.

Spotkanie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z delegatami z Czech odbyło się w Kapitanacie Portu Północnego. Stronę czeską reprezentował Jaroslav Kubera - przewodniczący Senatu Republiki Czeskiej, Ivan Jestřáb - ambasador Republiki Czeskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz senatorowie Republiki Czeskiej. Polskę reprezentował m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, wojewoda pomorski Dariusz Drelich oraz Barbara Ćwioro - ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze. W Kapitanacie z delegatami spotkał się Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Wizyta rozpoczęła się od przedstawienia potencjału oraz możliwości obsługowych Portu Gdańsk. Poruszona została głównie kwestia transportu tranzytowego między Gdańskiem a Czechami.

- Sprawnie funkcjonująca sieć drogowo-kolejowa w kraju oraz liczne połączenia międzykontynentalne sprawiają, że między Portem Gdańsk a Czechami panują bardzo dobre warunki do zacieśnienia wymiany handlowej. Transport towarów przez Gdańsk jest dla Czechów najtańszą opcją - mówi Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Połączenie lądowe między Portem Gdańsk a Czechami w porównaniu z poprzednimi latami zostało zdecydowanie skrócone. Gdański port obsługuje bezpośrednie połączenia międzykontynentalne z Azją, ale również spełnia rolę centrum dystrybucyjnego Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rejonie Morza Bałtyckiego. Realizowany przez Chiny projekt Nowego Jedwabnego Szlaku stworzy dodatkowe możliwości wykorzystania bardzo korzystnej lokalizacji Polski na trasie tranzytowej z Azji do krajów skandynawskich oraz do Wielkiej Brytanii.

- Czechy posiadają ogromny potencjał eksportowy. To dzięki sile nabywczej możemy zwiększać możliwości obsługowe. Strumień ładunków eksportowanych z Czech drogą morską do krajów spoza UE stanowił w ubiegłych latach ok. 27% całego eksportu. Dla porównania w Polsce eksport uplasował się na poziomie 38%. Krótszy czas połączeń tranzytowych między Gdańskiem a Czechami oraz konkurencyjne ceny w porównaniu z portami zachodniej Europy sprawia, że jesteśmy odpowiednim partnerem handlowym - tłumaczy Sławomir Michalewski.

Podczas spotkania delegatom zostały przedstawione możliwości obsługowe terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Wymienione zostały również realizowane obecnie inwestycje w gdańskim porcie, m.in. rozbudowa nabrzeży, pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja i budowa sieci drogowo-kolejowej. Przedstawiciele Republiki Czeskiej wyrazili podziw dla inwestycji realizowanych z udziałem funduszy unijnych.

Czechy stanowią naturalne zaplecze Portu Gdańsk i posiadają duży potencjał eksportowy. W strukturze eksportu kraje UE stanowiły 84% (według danych z 2017 roku). Natomiast w Chinach eksport wyniósł ok. 1,3%, a w USA 2,1 %. Jeśli idzie o import, kraje UE osiągnęły pułap 66%, Chiny 13%, USA 2,4%.

Duże możliwości związane z wymianą handlową między Polską a Czechami zachęcają Port Gdańsk do podejmowania działań, które mają na celu jak najefektywniejszą obsługę rynku czeskiego.

 

Port Gdańsk SA

Port Ningbo-Zhoushan w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Ningbo-Zhoushan w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk gościł delegatów czwartego największego portu kontenerowego na świecie.

Spotkanie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z przedstawicielami Portu Ningbo-Zhoushan odbyło się w wieży Kapitanatu Portu Północnego. Stronę chińską reprezentowali Tao Chengbo, Wiceprezes Zarządu w Porcie Ningbo-Zhoushan oraz dyrektorzy działów HR, Strategii i Umów, Nauki i Technologii: Wang Jiancheng, Pan Xizhong, Chen Jianliang, Wu Xudong, Jiang Fengxiang.

Podczas wizyty rozmawiano na temat dalszej współpracy między portami, a także na temat rozwoju nowych technologii oraz wspólnej koncepcji szkoleń personelu, wymiany studentów i start-upów. Poruszono również kwestię flagowej inwestycji w gdańskim porcie - Portu Centralnego, a także metod zarządzania portem. Przedstawiciele Portu Ningbo zaprosili Port Gdańsk do wzięcia udziału w piątej edycji Maritime Silk Road Port International Cooperation Forum (MPF2019) w Chinach.

- Współpraca z jednym z największych portów kontenerowych na świecie ma dla nas ogromne znaczenie. Z roku na rok zwiększa się liczba przeładowywanych kontenerów. Chcemy poszerzać możliwości obsługowe Portu Gdańsk, a także zapewniać rozwój naszym pracownikom. Zacieśnienie współpracy z Portem Ningbo to obustronna korzyść. Dzięki koncepcji szkolenia personelu oraz wymiany talentów wśród studentów moglibyśmy nie tylko podnieść poziom wykształcenia, ale również zainwestować w przyszłą kadrę pracowniczą - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Porty chcą podjąć cykliczną współpracę w zakresie wymiany kadr. Każdy z portów miałby wyznaczyć menadżerów odpowiedzialnych za organizację i wymianę pracowników.

- Dzięki takiemu systemowi polscy i chińscy pracownicy portów mogą poszerzać swoją wiedzę, kompetencje, poznawać specyfikę pracy. Specyfika funkcjonowania obu portów jest odmienna, dlatego takie rozwiązanie pozwoli nie tylko na wymianę doświadczeń, ale także przełamywanie barier i rozpoznanie wzajemnych potrzeb - tłumaczy Sławomir Michalewski, Wiceprezes ds. Finansowych w Porcie Gdańsk.

Port Ningbo-Zhoushan jest najbardziej ruchliwym portem na świecie. Rocznie obsługuje ponad 1 mld ton ładunków, w tym 26 mln TEU kontenerów, transportowanych m.in. z Ameryki Północnej, Ameryki Południowej i Oceanii. Położony jest u wybrzeża Morza Wschodniochińskiego, w prowincji Zhejiang na południe od Zatoki Hangzhou. Port Ningbo zlokalizowany jest w najszybciej rozwijającym się pod względem ekonomicznym i inwestycyjnym obszarze w Chinach - w delcie rzeki Jangcy, zwanej "Złotym Trójkątem".

Port Gdańsk posiada regularne połączenie z Portem Ningbo. Obsługuje dwa cotygodniowe serwisy kontenerowe Maersk Line i Ocean Alliance, w którego skład wchodzą: OOCL, Cosco, CMA CGM i Evergreen. Czas transportu na linii Gdańsk-Ningbo wynosi 33 dni.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk rozpoczyna sezon wycieczkowców

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozpoczyna sezon wycieczkowców

Pod koniec kwietnia do Portu Gdańsk zawinie pierwszy w tym roku wycieczkowiec. 221-metrowa jednostka Magellan pojawi się już 28 kwietnia. Później do Gdańska zawinie także m.in. najnowsza jednostka Viking Cruises. Sezon zakończy się dopiero w październiku.

Port Gdańsk w 2018 roku pobił rekord awizacji wycieczkowców. W ubiegłym roku do gdańskich nabrzeży zawinęło 67 jednostek. Według tegorocznej awizacji w Gdańsku pojawi się 69 statków wycieczkowych.

- Jako pierwszy zawinie Magellan, który pływa pod banderą Bahamów. Ma ponad 220 metrów długości, a na jego pokładzie przypłynie do nas niemal 1300 pasażerów, którzy po zejściu na ląd wyruszą zwiedzać północną Polskę. Do Gdańska wpłynie także Viking Jupiter. To najnowsza jednostka we flocie Viking Cruises, oddana do użytku w tym roku - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Turyści do Gdańska przypływają z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemiec, Portugalii czy Francji. Na pokładach do dyspozycji pasażerów są m.in. sale kinowe, koncertowe, restauracje, baseny, strefy SPA oraz sklepy. Po zacumowaniu statku turyści spędzają na lądzie od kilku do kilkunastu godzin. W tym czasie zwiedzają miasto, jadą do Malborka lub w głąb Kaszub. W 2018 roku do Portu przypłynęło ponad 30 tysięcy turystów.

Zawinięcie jednostek wycieczkowych to także atrakcja dla gdańszczan i osób, które spędzają na Pomorzu urlopy.

- Zapraszamy w ostatnią niedzielę kwietnia do podziwiania jednostki. Pojawi się z samego rana przy Terminalu Promowym Westerplatte, odpłynie około godz. 15. Bardzo dobrze będzie ją widać m.in. z Nabrzeża Ziółkowskiego, które jest ogólnodostępne. W sam raz na niedzielny spacer - mówi Michał Stupak z Departamentu Handlowego ZMPG.

W tym roku w Porcie Gdańsk pojawią się m.in. cztery Vikingi (Sea, Sun, Jupiter i Sky), Europa, Clio, Saga Sapphire czy Ocean Majesty. 29 kwietnia będzie można oglądać także najstarszą pływającą jednostkę wycieczkowa - Astorię. Największym statkiem, który zawinie do Gdańska, będzie ponad 239-metrowa Marina, pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Najkrótszym - spod tej samej bandery - 66-metrowy Variety Voyager.

Dokładną awizację, zawierającą nazwy jednostek, długość i terminy zawinięć, można znaleźć na stronie Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk