TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kwartalny rekord w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kwartalny rekord w Porcie Gdańsk

Przeładunki w Porcie Gdańsk systematycznie rosną. Dzięki półrocznemu wynikowi gdański port przesunął się o 2 pozycje w rankingu największych portów Bałtyku. Kolejny rekord przybliża go do samego podium.

Rok 2017 w Porcie Gdańsk zakończył się historycznym rekordem przeładunków - ponad 40,6 mln ton towarów przeszło przez gdańskie nabrzeża. Druga połowa roku 2018 pokazuje, że dynamiczny rozwój Portu nie zwalnia.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 16 mln ton drobnicy - to rekordowy wynik, wyższy od ubiegłorocznego o 24,5%. - To w lwiej części zasługa drobnicy skonteneryzowanej. Znów padł rekord, ponieważ w tej grupie ładunkowej przeładowaliśmy niemal 15 mln ton. A to o 28,5% więcej niż rok temu. Dzięki temu umocniliśmy swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku - tłumaczy Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG. Wśród ładunków drobnicowych znaczący wzrost osiągnęły nowe auta handlowe - przeładowano ich ponad 61 tysięcy, czyli o 14,6% więcej niż po 3 kwartałach ubiegłego roku.

Od stycznia do września przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 11,5 mln ton paliw. To kolejny rekord, ponieważ rok temu w tym okresie przeładowano prawie 29% mniej. - Największy wzrost po 3 kwartałach w tej grupie Port zanotował w 2015 roku. Przebiliśmy ten rekord o prawie 5%. Samej ropy przeładowaliśmy ok. 9 mln ton, czyli prawie 35% więcej niż w tym samym okresie 2017 r, paliwo lotnicze wzrosło o ponad 97%, benzyna o prawie 38% - wyjaśnia Adam Kłos.

Od stycznia do września 2018 roku przeładowano w Porcie Gdańsk prawie 5,5 mln ton WĘGLA tj. o 62,3% więcej niż w roku ubiegłym. Takiego wzrostu w przeładunkach węgla do tej porty w Porcie nie odnotowano. Dobre wyniki osiągnęła także grupa innych masowych - Port przeładował 2,7 mln ton tych towarów - prawie 6% więcej niż rok temu. Szczególny wzrost osiągnęły kruszywa - 16% w stosunku rok do roku.

Stale rośnie także ilość drewna przeładowywanego w Porcie Gdańsk. Do końca września było go aż 325 tysięcy ton.

Port Gdańsk po podsumowaniu trzech kwartałów 2018 roku przeładował niemal 36,5 mln ton, czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

- Przekroczyliśmy własną prognozę o 16%. To kolejny okres, kiedy notujemy wzrosty przeładunków i bijemy rekordy. Jak widać, zmiana strategii handlowo-marketingowej i wytężona praca daje efekty. Podstawą naszej działalności jest intensywna współpraca z kontrahentami, bo to oni bezpośrednio odpowiadają za przeładunki. Jestem przekonany, że przy takim zaangażowaniu, kolejny rekord jest kwestią czasu - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

W Porcie oprócz przeładunków wzrasta także liczba zawinięć statków handlowych. W ciągu 3 kwartałów 2017 roku zawinęło tu 1 869 jednostek handlowych, w tym roku jest ich już o 269 więcej - 2 138.

Port Gdańsk w dalszym ciągu osiąga najwyższą dynamikę wzrostu spośród polskich portów. Dzięki wysokim wynikom utrzymuje 4. pozycję największego portu na Bałtyku. Od znajdującego się na 3. miejscu Primorska dzieli go zaledwie 3,3 mln ton towarów.

 

Port Gdańsk 

Kamień węgielny pod kolejną inwestycją w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kamień węgielny pod kolejną inwestycją w Porcie Gdańsk

Intensywne prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk trwają. Właśnie wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu w Porcie Północnym.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Jedną z jego części jest rozbudowanie dróg oraz torów kolejowych w Porcie Północnym. To jeden z kilku projektów, które uzyskały 85% dofinansowanie z unijnego programu CEF Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Za przeprowadzenie prac odpowiedzialna jest sopocka firma NDI, która właśnie rozpoczyna budowę wiaduktu przy ul. Kontenerowej.

- Port Gdańsk jest najdynamiczniej rozwijającym się portem Europy. Od dwóch lat bije kolejne rekordy przeładunków. Ze statystyk wynika, że codziennie z i do portu transportowanych jest kilka tysięcy kontenerów. Aby zapewnić sprawną obsługę tak znaczącego wolumenu ładunków, konieczna jest najwyższej jakości infrastruktura. Wiadukt, którego budowę dziś uroczyście inaugurujemy, będzie przebiegał nad - również rozbudowywaną - linią kolejową. Dzięki temu rozwiążemy duży problem, jakim obecnie są kolizyjne przejazdy - mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI SA.

- Infrastruktura stanowi o potencjale portu. Przeładunki rosną coraz szybciej, nasi kontrahenci się rozwijają i rozbudowują, dlatego musimy zapewnić drogi oraz tory, które ułatwią sprawny transport towarów. Ten projekt wypełni ogromną lukę w portowej infrastrukturze i z pewnością przyczyni się do tego, że Port Gdańsk znajdzie się w czołówce portów europejskich - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Północnym przebudowane zostaną ulice: Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Wybudowany będzie fragment ulicy Nowej Portowej. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części Portu.

NDI przebuduje łącznie ok. 5,6 km ulic. Zmodernizuje i wybuduje także 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów. Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz zespołem rur paliwowych. W zamian powstaną aż cztery nowe. Do prac Wykonawca zużyje 130 tysięcy ton stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tysięcy m3 betonu.

Nowy układ drogowo-kolejowy ma stanowić także zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk podwoją się do 100 mln ton rocznie. - Musimy myśleć perspektywicznie. Port jest przedsiębiorstwem, którego inwestycje są projektowane na całe dekady. Nowoczesna infrastruktura musi nie tylko odpowiadać na wyzwania obecnej koniunktury, ale powinna także uwzględniać przyszły rozwój i potencjał Gdańska jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Centralnej - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Wartość kontraktu to 175 840 tys. zł brutto. Projekt zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.

 

Port Gdańsk 

Chińskie władze zainteresowane współpracą z Portem Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Chińskie władze zainteresowane współpracą z Portem Gdańsk

Obecność Portu Gdańsk w Chinach jest coraz bardziej zauważalna. Po otwarciu biura handlowego w Szanghaju, przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zostali zaproszeni do rozmów przez jedną z chińskich prowincji.Obecność Portu Gdańsk w Chinach jest coraz bardziej zauważalna. Po otwarciu biura handlowego w Szanghaju, przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zostali zaproszeni do rozmów przez jedną z chińskich prowincji.

Hunan jest prowincją położoną w środkowym biegu Jangcy, najdłuższej w Chinach i jednej z trzech największych rzek świata. To właśnie tam odbyło się forum "Hunan-Central Eastern European Business Forum and B2B Procurement Fair". Organizatorami były władze Hunan oraz polska firma Vershold Group, zajmująca się zintegrowanymi rozwiązaniami w handlowych łańcuchach dostaw. W czasie wydarzenia polskie przedsiębiorstwa - których na Forum było najwięcej - prezentowały efekty dynamicznie rozwijającej się współpracy z chińskimi firmami w zakresie produktów spożywczych oraz technologii.

Forum poprzedziła sesja Poland-Hunan VIP Meeting, która zgromadziła najważniejszych przedstawicieli władz i biznesu obu stron. Chińskiej delegacji przewodniczył Zastępca Gubernatora prowincji Hunan - He Baoxiang. Stronę polską reprezentował Szef Gabinetu Politycznego Premiera RP Marek Suski, który zachęcał Chińczyków do współpracy z Portem Gdańsk.

- Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portem Europy. Cały czas uświadamiamy azjatyckich przedsiębiorców, że transport towarów przez Gdańsk jest tańszy niż przez porty zachodnie - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rynek azjatycki jest jedną z najważniejszych przestrzeni handlowo-biznesowych dla gdańskiego portu. Rozwój relacji handlowych oraz pozyskiwanie nowych partnerów to jeden z głównych celów ZMPG.

- Spotkanie było bardzo wartościowe merytorycznie. Widzimy ogromną chęć współpracy ze strony chińskiej, nam również zależy na efektywnych relacjach biznesowych. Azjatyccy przedsiębiorcy podkreślają, że procentowy udział transportu kontenerowego, przechodzącego przez Port Gdańsk, wzrasta w dynamicznym tempie. Fakt, że to dostrzegają udowadnia, że Gdańsk jest dla nich istotnym partnerem - tłumaczy Mateusz Dawidowski, główny przedstawiciel Portu Gdańsk w Azji.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przy współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu uruchomił przedstawicielstwo handlowe w Szanghaju - to pierwsze biuro polskiego portu na terenie Azji. Zadaniem głównego przedstawiciela jest wzmacnianie już istniejącego partnerstwa z chińskimi firmami, pozyskiwanie nowych klientów oraz koordynacja współpracy, także w sferze inwestycji.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk otwiera biuro handlowe w Chinach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk otwiera biuro handlowe w Chinach

Współpraca między Chinami a Portem Gdańsk rozwija się z roku na rok. Za marketingowym sukcesem podczas tegorocznych targów branżowych CILF 2018 w Chinach, przyszedł czas na otwarcie biura handlowego Portu Gdańsk w Azji. Będzie to pierwsze przedstawicielstwo handlowe reprezentujące polski port w Kraju Środka.

Port Gdańsk zdecydował się otworzyć pierwsze biuro w Szanghaju - to nie tylko największe miasto w Chinach, lecz także światowy lider wśród portów morskich. Biuro handlowe Portu Gdańsk powstało przy współpracy z PAIH (Polska Agencja Inwestycji i Handlu).

- To milowy krok w budowie mocnej pozycji Portu Gdańsk na mapie światowej. Nasza stała obecność w samym centrum chińskiej gospodarki morskiej jest sukcesem zarówno biznesowym, jak i wizerunkowym. Żaden z bałtyckich portów nie działa na rynku azjatyckim tak prężnie, jak Port Gdańsk. Jako pierwsi otworzyliśmy nasze biuro handlowe w Chinach. Jest to następstwo konsekwentnego tworzenia marki w świadomości chińskich partnerów, a zarazem podłoże dla przyszłych działań - mówi Patryk Felmet, dyrektor Działu Marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Biuro otwarte zostało 3 listopada. W uroczystym otwarciu wziął udział także Grzegorz Witkowski, Wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zadaniem biura jest wzmacnianie już istniejącego partnerstwa z chińskimi firmami, pozyskiwanie nowych klientów oraz koordynacja wzajemnej współpracy, także w sferze inwestycji. Tych w Porcie Gdańsk nie brakuje: największą z nich jest Port Centralny, którego projekt już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie m.in. ze strony chińskiej.

- Port Gdańsk to dla Azji morska brama do rynków Europy, zwłaszcza Centralnej i Wschodniej. Bezpośrednie, stałe połączenia oceaniczne połączone są z konkurencyjnością. Port w Gdańsku to jeden z najtańszych korytarzy transportowych z Azji do Europy w skali globu - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

- Współpraca między Chinami a Portem Gdańsk to już tradycja. Trwa nieprzerwanie od ponad 15 lat. Stałość relacji, także handlowych, to istotny czynnik w kulturze chińskiej. Nasze nowe biuro przypieczętowuje wzajemne zaufanie, a to z pewnością ułatwi nam pierwszy kontakt z nowymi kontrahentami - dodaje Łukasz Greinke.

Port Gdańsk jest obecnie najszybciej rozwijającym się hubem transportowym w rejonie Morza Bałtyckiego. Korzystne położenie geograficzne oraz nowoczesna infrastruktura to powody, dla których jest on wybierany jest przez chińskich armatorów. Jako jedyny port bałtycki Gdańsk posiada stałe połączenia żeglugowe z portami w Chinach (Szanghaj, Ningbo, Yantian, Xiamen). Port Gdańsk również jako jedyny na Bałtyku jest w stanie przyjmować największe na świecie transoceaniczne kontenerowce OOCL. Z tych możliwości już teraz korzystają chińscy giganci rynku, m.in. China Merchants, Cosco, China Communications Construction Company, ZMPC czy Steel Searcher.

 

Port Gdańsk 

Nowy rekord wycieczkowców w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Nowy rekord wycieczkowców w Porcie Gdańsk

W ubiegłorocznym sezonie wycieczkowym do gdańskiego portu zawinęło ponad dwa razy więcej statków pasażerskich niż średnio w poprzednich latach. W 2018 pobito rekord po raz kolejny.

Tegoroczny, dłuższy niż rok temu, sezon otwarty został 18 kwietnia przez Astorię – najstarszą, wciąż funkcjonującą jednostkę pasażerską. W tym czasie na nabrzeżach: Westerplatte, Ziółkowskiego i WOC II, Port Gdańsk gościł wycieczkowce z całego świata. Najdłuższym statkiem pasażerskim była prawie 240-metrowa Marina. Najkrótszym zaś 70-metrowy Variety Voyager. Liczba jednostek przełożyła się na pobicie zeszłorocznego rekordu – z 63 zawinięć liczba zwiększyła się do 67.

- Polska staje się coraz bardziej widoczna na turystycznej mapie świata. Jest to trend, który obserwujemy już kolejny rok. Potencjał turystyczny polskich miast i regionów jest ogromny, zaś zagospodarowanie tego segmentu to szansa, z której należy korzystać. Każda jednostka wycieczkowa to nie tylko pieniądze, ale także promocja miasta i całego Pomorza – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Turyści przypływający do Gdańska zwiedzają m.in. miejskie zabytki, zamek w Malborku, uczestniczą w koncertach. Często także jadą w głąb Kaszub.

Do puli nowych wycieczkowców w gdańskim porcie dołączył zwodowany w ubiegłym roku Viking Sun, armatora Viking Cruises, regularnie obsługującego połączenia pasażerskie z Portem Gdańsk.

- Port Gdańsk stale tworzy nowe możliwości dla wielu gałęzi, w tym również turystyki. Rozwijamy infrastrukturę pod kątem obsługi turystów oraz dbamy o jak najlepsze skomunikowanie portu. W kolejnej fazie prac jest obecnie projekt Portu Centralnego, który zakłada m.in. budowę nowego terminala pasażerskiego, gdzie przyjmowane będą jeszcze większe jednostki niż dotychczas – podkreśla Michał Stupak z Departamentu Handlowego w ZMPG.

Ostatnim zawinięciem statku pasażerskiego do Portu Gdańsk w tym sezonie była wizyta wycieczkowca Marco Polo.

Na pokładzie wycieczkowców do Gdańska przybyło ponad 30 tysięcy turystów, głównie z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji oraz Hiszpanii. Według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej od czerwca do sierpnia 2018 miasto Gdańsk odwiedziło łącznie około 320 tys. gości zza granicy.

 

Port Gdańsk