TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port w Gdańsku wypięknieje

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port w Gdańsku wypięknieje

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wprowadza w życie projekt estetyzacji, czyli upiększenia terenów przy wejściu do portu. Uroczysta prezentacja inwestycji planowanej przez ZMPG odbyła się 16 lutego br. w Kapitanacie Portu Północnego w Porcie Gdańsk. Efekty przedsięwzięcia powinny ucieszyć nie tylko interesantów portu, ale wszystkich mieszkańców Gdańska, a także turystów.

W 2016 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny zorganizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział "Wybrzeże", którego przedmiotem było opracowanie koncepcji estetyzacji frontów wodnych Martwej Wisły wraz z koncepcją przekształceń wskazanych fragmentów stref nadwodnych Portu Gdańsk. Zwycięzcami konkursu zostali młodzi gdańscy architekci z trzech pracowni: Restudio, Studio R oraz Midi. W swoim projekcie zaproponowali stworzenie przed budynkiem Kapitanatu Portu miejsc widokowych i wypoczynkowych w układzie teatralnym, z których można będzie obserwować wpływające do portu statki. Centralnym elementem projektu był porośnięty trawą kopiec u wejścia do portu, na szczycie którego zaplanowano podświetlany napis "Port Gdańsk".

Nowy zarząd ZMPG, powołany po rozstrzygnięciu konkursu, postanowił jednak nadać projektowi szerszy wymiar, zwłaszcza użytkowy. Z myślą, aby ta część portu miała jakiś element, który zaktywizuje działalność społeczno-kulturalną. Coś co zachęci Gdańszczan i turystów do odwiedzin. - Dotychczasowa koncepcja, z którą mieliśmy okazję się zapoznać, w ocenie nowego zarządu ZMPG rodziła obawy stworzenia w tym miejscu zakątka, który będzie przez mieszkańców i miłośników portu odwiedzany rzadziej, niż byśmy tego chcieli. Rodzi to także niebezpieczeństwo wandalizmu zwłaszcza w czasie jesienno-zimowym wtedy, gdy pogoda nie sprzyja spacerom - mówi Łukasz Greinke Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Dodanie do koncepcji estetycznej elementów użytkowych takich jak miejsce na usługi gastronomiczne czy rozwijanie wydarzeń kulturalnych i społecznych daje szansę, by ta część portu tętniła życiem przez cały rok i współtworzyła zarówno te materialne, jak i niematerialne wartości - dodaje.

Zamiast samych liter - restauracja i taras

W rezultacie nowy zarząd Portu Gdańsk przedstawił zwycięskiemu zespołowi architektów wskazówki do modyfikacji projektu. Na ich podstawie autorzy znacząco zmienili pierwotną koncepcję kopca. Porośnięty trawą kopiec nie będzie jedynie podstawą dla napisu "Port Gdańsk". Zgodnie z nowym projektem w jego wnętrzu znajdzie się wielofunkcyjny obiekt z częścią gastronomiczną i wystawienniczą, a także punkt informacyjny ZMPG. Ściany obiektu od strony Zatoki Gdańskiej i kanału portowego będą przeszklone. Na szczycie kopca zostanie zbudowany przestronny taras widokowy, który stanowić będzie przedłużenie znajdującej się tuż obok promenady wzdłuż brzegu Zatoki Gdańskiej. Taras wypełniony zostanie zielenią charakterystyczną dla klimatu nadmorskiego, którą podziwiać będzie można spacerując po ścieżkach oddzielających poszczególne tzw. ogrody tematyczne. Zmodyfikowana koncepcja uwzględnia instalację napisu "Port Gdańsk", podświetlanego po zmroku, w formie konstrukcji przestrzennej tworzącej obejście wzdłuż budynku.

Oprócz argumentów społecznych i użytkowych, ważna w nowym pomyśle jest również troska o koszty. Projektant ocenił, że zmiany tylko w nieznaczny sposób podwyższą wydatki związane z budową. Jednocześnie, zagwarantowane zostaną przychody z najmu obiektu, co zapewni dodatkowy, stały zastrzyk finansowy dla tego przedsięwzięcia.

Obecni na spotkaniu w Kapitanacie Portu Północnego goście, w tym Miejski Konserwator Zabytków, przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Urzędu Wojewódzkiego, Politechniki Gdańskiej, Urzędu Morskiego oraz Portowej Straży Pożarnej Florian, przyjęli z zainteresowaniem nową koncepcję estetyzacji portu.

Pierwsze efekty nowego wizerunku portu i zabudowy poznamy najprawdopodobniej już w 2018 roku.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk ogłosił przetarg: Sprzedaż urządzenia przeładunkowego Siwertell

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk ogłosił przetarg: Sprzedaż urządzenia przeładunkowego Siwertell

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA publikuje na swej stronie internetowej www.portgdansk.pl ogłoszenie o przetargu na sprzedaż urządzenia przeładunkowego Siwertell. Urządzenie przeznaczone było do ciągłej obsługi rozładunku i załadunku statków materiałami sypkimi; znajduje się ono na Pirsie Rudowym w Porcie Północnym w Gdańsku. Urządzenie nie było uruchamiane, jego wyposażenie nie zostało ukończone. Waga urządzenia – 610 t.     

Oferty można składać do dn. 1 marca 2017 r., natomiast wizja lokalna odbędzie się 14 lutego 2017 r. 

więcej informacji – na stronie http://www.portgdansk.pl/2017/iuik2017021   

tel: +48 58 737 92 65

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Do Gdańska dopłynęła kolejna dostawa ropy irańskiej dla polskiej rafinerii

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Do Gdańska dopłynęła kolejna dostawa ropy irańskiej dla polskiej rafinerii

Kilka miesięcy temu - w sierpniu ubiegłego roku w Gdańsku obsłużono największy w historii portu tankowiec z irańską ropą na potrzeby Rafinerii Lotos, który przywiózł wówczas do portu blisko 300 tysięcy ton surowca.

Już wówczas, prawdopodobnym było, ze nie będzie to jedyna dostawa ropy z tego kierunku na potrzeby polskich rafinerii, bowiem zniesienie sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową nałożonych na Iran i otwarcie rynku UE na surowiec kraju dysponującego niemal największymi złożami ropy na świecie, wpisuje się w prowadzoną przez Polskę politykę dywersyfikacji dostaw energetycznych.

Tymczasem Port Gdańsk z funkcjonującą tu Bazą Paliw Płynnych spółki Naftoport to najbardziej predestynowane miejsce do obsługi morskich dostaw ładunków energetycznych do kraju, bowiem infrastruktura bazy obejmująca aż pięć stanowisk statkowych posiada roczny potencjał przeładunkowy wynoszący ok. 40 mln ton. Takie parametry czynią ją jednym z najbardziej konkurencyjnych terminali naftowych na południowym Bałtyku, co tym samym sprzyja umacnianiu pozycji Gdańska w zakresie obsługi ładunków masowych płynnych w tej części Europy.

Baza Paliw dzięki jej połączeniu systemem rurociągów z rafineriami stanowi optymalną alternatywę względem lądowych dostaw surowca. Natomiast parametry terminalu pozwalają w całości pokryć zapotrzebowanie na ropę nie tylko polskich rafinerii, ale także dwóch zakładów rafineryjnych zlokalizowanych we wschodnich landach Niemiec.

Dodatkowym atutem jest dostępność Portu Gdańsk dla największych statków jakie mogą wpłynąć na akwen Bałtycki. Baza przystosowana jest bowiem do obsługi potężnych oceanicznych tankowców typu Aframax, Suezmax oraz VLCC (Very Large Crude Carrier).

Potencjał ten z powodzeniem wykorzystują rafinerie polskie zarówno Lotos, jak i Orlen. Ta pierwsza dla której w drugiej połowie roku do Gdańska dotarła dostawa ok. 2 mln baryłek ropy na pokładzie tankowca Atlantas, ponowiła zamówienie na dostawę irańskiego surowca, który także niebawem trafi do gdańskiego portu.

Nie inaczej stało się w przypadku drugiej z rafinerii - PKN Orlen, dla której dostawa ropy z tego kierunku dotarła do portu w miniony poniedziałek. 23 stycznia nad ranem tankowiec Vilamoura przywiózł 130 tys. ton surowca. Statek, podobnie jak poprzednio Atlantas wyruszył z irańskiego terminalu eksportowego na wyspie Kharg w ostatnich dniach grudnia, skąd dalej przez Morze Czerwone Kanałem Sueskim dopłynął do Gdańska. Operacje przeładunkowe trwały bardzo krótko bo zaledwie 24 godziny i nad ranem 24 stycznia statek wyruszył w kolejny rejs.

 

Port Gdańsk

Siatka regularnych połączeń żeglugowych w Porcie Gdańsk wzbogacona o kolejny oceaniczny serwis drobnicowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Siatka regularnych połączeń żeglugowych w Porcie Gdańsk wzbogacona o kolejny oceaniczny serwis...

Nie tak dawno, w sierpniu 2016 roku Port Gdańsk wzbogacił się o nietypowe połączenie żeglugowe z Arabią Saudyjską oraz Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Tymczasem początek 2017 roku przyniósł kolejne ważne wydarzenie dla portu - ustanowienie regularnego serwisu drobnicowego ze Stanami Zjednoczonymi armatora Spliethoff, będącego czołowym przewoźnikiem morskim specjalizującym się m.in. w transporcie ładunków drobnicowych, ale także ładunków typu project cargo oraz heavy lifts.

Statki z częstotliwością co najmniej raz na miesiąc wyruszać będą z Gdańska do Stanów Zjednoczonych zawijając kolejno do takich portów jak Antwerpia, Baltimore, Jacksonville, Nowy Orlean, Houston. Opcjonalnie po drodze odwiedzać będą również porty wschodniego wybrzeża Meksyku.

Kwestie agencyjne w ramach nowo utworzonej linii leżeć będą w gestii firmy Transfennica należącej do grupy Spliethoff. Jak deklaruje armator, serwis obsługiwać będzie w Gdańsku drobnicę konwencjonalną, ale także realizować będzie tzw. dostawy inwestycyjne, opcjonalnie przewóz kontenerów.

Pierwsze zawinięcie, które miało miejsce 19 stycznia przy nabrzeżu Oliwskim było niezwykle ciekawe zarówno z punktu widzenia samych operacji logistycznych, jak również rodzaju ładunku, którym były luksusowe jachty motorowe produkowane przez pomorską stocznię będącą jednym z wiodących producentów jachtów luksusowych w Europie. Jachty przybyły do portu barkami, z których załadowane zostały na statek i przetransportowane drogą morską docelowo do portu West Palm Beach na Florydzie.

Był to kolejny przykład potwierdzający, że polskie produkty znajdują swoich odbiorców w najodleglejszych zakątkach globu, natomiast Port Gdańsk staje się coraz częściej tym węzłem logistycznym za pośrednictwem którego realizowany jest eksport polskiego handlu zagranicznego na poza europejskich destynacjach.

Ładunek został zabukowany przez Sevenstar Yacht Transport - siostrzaną firmę z Grupy Spliethoff, będącej światowym liderem w dostawie jachtów, organizującym rocznie transport ok. 2000 tego typu jednostek pływających działając na rynkach całego świata, w tym w krajach rozwijających się Azji, Południowej Ameryki oraz Afryki.

Operacje przeładunkowe trwały 2 dni i ostatecznie zakończone zostały 20 stycznia.

 

Port Gdańsk

Ponad 37 mln ton ładunków w Porcie Gdańsk. Podsumowanie 2016 roku.

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Ponad 37 mln ton ładunków w Porcie Gdańsk. Podsumowanie 2016 roku.

Miniony rok już od dawna zapowiadany był jako wyjątkowy dla Portu Gdańsk zarówno pod kątem prognozowanych przeładunków, jak też zrealizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, ale i awansu Gdańska w bałtyckim rankingu największych portów morskich.

Wszystkie z tych zapowiedzi znalazły swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości i już dziś z całą pewnością można stwierdzić, że po raz pierwszy polski port osiągnął wysoką, bo szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem.

2016 rok był również piątym z kolei, kiedy Port Gdańsk umocnił swoją drugą lokatę na akwenie bałtyckim pod względem obrotów kontenerowych. Na początku, tj. w roku 2012 kiedy po raz pierwszy Gdańsk uplasował się na pozycji wicelidera rankingu, od największego portu kontenerowego na tym akwenie - Portu St. Petersburg dzieliło go aż 1,6 mln TEU. Tymczasem w 2015 roku dystans ten stopniał już do poziomu 623 tys. TEU, by ostatecznie w minionym roku osiągnąć różnicę na poziomie zaledwie 445 tysięcy TEU.

Od samego początku rok 2016 obfitował w wiele ważnych wydarzeń. W styczniu port świętował zakończenie rozbudowy intermodalnego terminalu kontenerowego w Porcie Wewnętrznym. W tym samym miesiącu do użytku oddana został nowa chłodnia wybudowana przez firmę PAGO - specjalistę w dziedzinie kompleksowej obsługi logistycznej produktów mrożonych w Polsce.

W marcu w ramach inicjatywy podniesienia poziomu bezpieczeństwa w porcie zakończono 4 kluczowe inwestycje o łącznej wartości 15 mln złotych. Otwarto specjalistyczny Ośrodek Ratownictwa ZMPG S.A., który w zamyśle spełnia funkcję Centrum Koordynacyjno-Ratowniczego zrzeszającego w sobie wszystkie służby ukierunkowane na zachowanie bezpieczeństwa w porcie. Zakupiono motorówkę hydrograficzno-inspekcyjną, która stoi na straży bezpieczeństwa hydrograficznego Portu Gdańsk, ale także wykorzystywana jest do dokonywania specjalistycznych pomiarów środowiskowych akwenu i hydrologicznych dna. Zakupiono łódź ekologiczno-ratowniczą szybkiego reagowania na co dzień wykorzystywaną do działań rozpoznawczych i patrolowych, ale również gwarantującą pełną skuteczność w warunkach konieczności interwencyjnej zarówno ratowniczej, ekologicznej, jak i pożarniczej. Wreszcie dokonano gruntownej modernizacji statku pożarniczo - ratunkowego Strażak 6.

Wkrótce potem zakończono rozruch technologiczny potężnej inwestycji spółki PERN, która zbudowała w Gdańsku 6 zbiorników na ropę naftową. W kwietniu nastąpiło uroczyste otwarciu pierwszego w Polsce podwodnego tunelu drogowego, który połączył lewo i prawobrzeżną część portu.

W miesiąc później do Gdańska dotarły pierwsze suwnice do rozbudowywanego terminalu kontenerowego DCT ostatecznie uroczyście otwartego w październiku 2016 roku. Tym samym zapoczątkowany został kolejny ważny okres dla Portu Gdańsk i dalszego umacniania jego pozycji na Bałtyku jako ważnego portu kontenerowego, bowiem terminal DCT stał się poprzez zakończoną inwestycję już nie tylko największym terminalem kontenerowym pod względem realizowanych przeładunków, ale także największym pod względem mocy przeładunkowych na akwenie bałtyckim.

W połowie roku (lipiec 2016) do Gdańska dotarła także kluczowa informacja o zatwierdzeniu przez Komitet Koordynacyjny CEF Transport do dofinansowania ze środków Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF - z ang. Connecting Europe Facility) listy projektów transportowych, wśród których znalazły się aż 3 projekty zgłoszone przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. na łączną kwotę ponad 600 mln złotych. Decyzja ta została ostatecznie zwieńczona w październiku, kiedy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisał umowy na dotację unijną.

Pod koniec III kwartału minionego roku ostatecznie zakończono też bardzo ważną dla przyszłości portu inwestycję - modernizację linii kolejowej nr 226 oraz budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą stanowiącego główną oś transportową dla ruchu kolejowego w porcie.

W minionym roku Port Gdańsk zacieśnił także istotnie współpracę z Chinami, czego urzeczywistnieniem były 2 listy intencyjne podpisane z jednymi z największych ośrodków morskich Państwa Środka - Portem Qingdao (czerwiec 2016) oraz Guangzhou (październik 2016).

Słowem niemal każdy miesiąc przynosił do Gdańska kolejne dobre wiadomości o sukcesywnym wzmacnianiu potencjału portu, co ostatecznie zaowocowało na koniec roku kolejnymi rekordowymi obrotami towarowymi na poziomie aż 37,3 mln ton, czyli o blisko 4% więcej niż w roku 2015.

Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30% w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł aż o 7 punktów procentowych, do poziomu 39% przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi. Wszystko za sprawą bardzo wysokich przeładunków kontenerowych, które w ciągu minionych 12 miesięcy sięgnęły poziomu aż 1,3 mln TEU, tj. o 19% więcej niż w roku 2015 i aż o 7,2% więcej niż w rekordowym 2014 roku. W ujęciu tonażowym dynamika obrotów kontenerowych była jeszcze wyższa i odpowiednio kształtowała się na poziomie +25% w stosunku do roku 2015 i +29% w stosunku do roku 2014.

Łącznie w 2016 roku przy nabrzeżach gdańskiego portu obsłużono ponad 14,5 mln ton ładunków drobnicowych, czyli o 23% więcej niż w roku 2015.

Niemało zanotowano także przeładunków w grupie paliw płynnych, bo blisko 13 mln ton. Jest to co prawda wynik o blisko 13% gorszy niż w roku 2015, niemniej jednak taki rezultat jest po roku 2015 i 2010, trzecim najlepszym wynikiem ostatniej dekady w tej grupie towarowej. Rok 2016 jest również wyjątkowym okresem wyraźnie obrazującym zmiany w przeładunkach ropy. Jeszcze przed rokiem relacja ropy importowej w stosunku do eksportowej wynosiła 97% do 3%, tymczasem w zakończonym niedawno roku, stosunek ten wynosił już 85% do 15%, a to głównie za sprawą funkcjonujących tu nowo zbudowanych zbiorników PERN, które przywróciły w porcie tranzyt ropy w relacji eksportowej.

Na szczególną uwagę zasługuje także przeładunek węgla, który przekroczył nieosiągalny w ciągu ostatnich lat poziom 5 mln ton (13% wzrostu w stosunku do 2015 roku). Ostatni najlepszy w tym względzie wynik zanotowano przed 12 laty, kiedy w roku 2005 w Gdańsku przeładowano blisko 7 mln ton węgla. Odtąd w porcie przeładunki w tej grupie towarowej były bardzo nierównomierne i oscylowały w granicach od 1 mln ton w roku 2008 do 4,6 mln w roku 2013.

Zasadniczej zmianie uległ także kierunek handlu tym surowcem. O ile w roku 2015 dominującą relacją był eksport węgla i koksu, który stanowił wówczas 57% w strukturze przeładunków grupy, o tyle w minionym roku wynosił jedynie 38%.

Bardzo dobre rezultaty przeładunkowe uzyskano w ciągu minionych 12 miesięcy również w grupie tzw. innych ładunków masowych, których łącznie przy nabrzeżach portowych przeładowano 3,5 mln ton (bez rudy), tj. o 4% więcej niż przed rokiem. Począwszy od 2014 roku obrót tego typu ładunkami w Gdańsku jest względnie stabilny (w roku 2014 wyniósł 3,6 mln ton, w roku 2015 - 3,4 mln ton). Zbliżona była również struktura towarowa ładunków w tym układzie rodzajowym. Podobnie jak w roku 2015 niemal połowę stanowił przeładunek kruszyw, który w minionym roku wyniósł 1,66 mln ton. Zanotowano także blisko pół miliona ton siarki granulowanej oraz niespełna 200 tys. ton skalenia. Charakterystycznym dla ubiegłego roku był natomiast duży bo ponad 70-procentowy wzrost przeładunku sody, której w zakończonym niedawno roku obsłużono łącznie 280 tys. ton.

Rok 2016 był także kolejnym z rzędu, w którym port odnotował duży wzrost obrotu rudą. Przed rokiem było jej w porcie ok. 85 tys. ton, tymczasem w roku 2016 wolumen rudy przekroczył już poziom 200 tys. ton i jak zapowiada operator, w następnych okresach można się spodziewać jej sukcesywnego wzrostu.

W minionym roku nie obyło się jednak bez spadków. Ostatnie 12 miesięcy przyniosło portowi o ponad 21% mniejszy wolumen zboża, którego poziom ostatecznie zamknął się wynikiem 1,15 mln ton względem 1,6 mln w roku 2015. Głównym winowajcą był tu ponad 60-procentowy spadek przeładunków śruty, która jeszcze w 2015 roku stanowiła aż 40% w strukturze obrotów zbożem w Gdańsku. Na szczęście spadek ten skutecznie zrekompensowany został 25-procentowym wzrostem przeładunków pszenicy oraz 113-procentowym wzrostem eksportu kukurydzy.

Miniony rok to również pierwszy od dwóch lat okres, w którym dało się zauważyć wzrost udziału eksportu w obrotach ładunkowych portu. Zarówno w roku 2014, jak i 2015 w Gdańsku stosunek eksportu do importu wynosił 39% względem 61%, tymczasem w minionym roku przeładunki w relacji eksportowej stanowiły już ponad 41%.

Dla nikogo nie powinna być zaskoczeniem także informacja, że minione 12 miesięcy stanowiły potwierdzenie kontynuacji stałego trendu wzrostowego wielkości statków. Jeszcze w roku 2015 średnia wielkość jednostek zawijających do portu w celach handlowych wynosiła 16.910 GT tymczasem w roku minionym średnia ich wielkość wzrosła o kolejne 8% i wynosiła 18.304 GT. To w ciągu dekady aż 123-procentowy wzrost wielkości jednostek handlowych, który jak można się spodziewać będzie kontynuowany również w bieżącym roku.

Co przyniesie zapoczątkowany przed kilkoma tygodniami kolejny rok? Czy będzie równie udany jak niedawno zakończony 2016? Ciężko prognozować, aczkolwiek przewidywania poszczególnych terminali i operatorów przeładunkowych przedstawiają się dość optymistycznie. Na ostateczne podsumowania trzeba będzie poczekać najbliższe 12 miesięcy.

 

Port Gdańśk