TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk z historycznym rekordem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z historycznym rekordem

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął bezprecedensowy rekord - w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4% więcej towarów niż planowano.

Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3% wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9% więcej niż w roku 2016.

- To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rok 2017 obfitował w rekordy zarówno miesięczne, jak i kwartalne. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 18,6 mln ton. W końcówce roku Port zanotował niespotykane dotąd przeładunki. W samym grudniu w Porcie Gdańsk przeładowano około 4,3 mln ton.

- Rekordowe wyniki Portu Gdańsk to dowód na to, że w końcu obszar gospodarki morskiej ma swojego gospodarza, jakim jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cieszy to tym bardziej, że przez wiele lat obszar ten był traktowany przez naszych poprzedników po macoszemu. Rezultaty Portu w przeładunku udowadniają, że gospodarka morska ma potencjał rozwojowy. Polska była, jest i będzie nad morzem, dlatego rozwój gospodarczy naszego kraju musi być oparty także o Bałtyk i polskie porty. Polski rząd doskonale to rozumie i zamierza wykorzystać ten potencjał - mówi Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik 18 mln ton, czyli o 24% więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412% lepszy niż w 2016 roku.

W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk - osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22%. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku.

Gdański port uzyskał również bardzo wysoki wynik w przeładunku paliw płynnych. W 2017 roku było to 13 157 582 ton paliw, czyli o 2,7% więcej niż w 2016 roku.

Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5% ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4%), trzecią węgiel (12,5%). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05%, zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.

 

Port Gdańsk

Port Gdańsk wśród 100 najlepszych portów kontenerowych świata

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk wśród 100 najlepszych portów kontenerowych świata

Port Gdańsk jako jedyny polski port znalazł się na prestiżowej liście World Top Container Ports 2017, przygotowanej przez "Container Managment". Eksperci czasopisma docenili rozwój gdańskiego portu w obszarze przeładunku kontenerów.

- Bardzo się cieszę, że nasze działania są doceniane i dostrzegane nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. Port Gdańsk cieszy się coraz większym uznaniem, a to najlepszy dowód na to, że kierunek, który obraliśmy jako zarząd ZMPG oraz nasze dążenie do rozwoju i stałego podnoszenia świadczonych przez Port usług, były strzałem w dziesiątkę. Bez tego nie mielibyśmy szans na trudnym i konkurencyjnym rynku, jakim bez wątpienia jest rynek usług portowych. Jestem przekonany, że za rok nasza pozycja w tym rankingu będzie jeszcze lepsza - podkreśla Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zdaniem ekspertów "Container Magazine", wysoka pozycja Portu Gdańsk to przede wszystkim zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port Gdańsk stał się jednym z największych portów kontenerowych w basenie morza Bałtyckiego. W konsekwencji ładunki, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywane są w Polsce w Gdańsku. - Dzięki wspólnej pracy klientów DCT, Zarządu Portu, służb celnych, władz oraz wszystkich pracowników terminala DCT, Gdańsk stał się jednym z kluczowych hubów logistycznych w Europie. Wierzę, że w przyszłość możemy patrzeć z optymizmem i nadzieją - podkreśla Adam Żołnowski, wiceprezes DCT Gdańsk.

Port Gdańsk z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, ma szanse stać się największym i najbardziej liczącym się portem na Bałtyku. Już teraz plasuje się w ścisłej czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, przeładowując ponad 18,5 mln ton towarów. Wszystko wskazuje na to, że także wyniki za cały 2017 rok będą rekordowe.

"Container Magazine" to jeden z najbardziej znanych międzynarodowych tytułów zajmujących się branża portową. W tym roku numerem jeden na przygotowanej przez magazyn liście World Top Container Ports jest port w Szanghaju.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk rozbuduje Nabrzeże Oliwskie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozbuduje Nabrzeże Oliwskie

Już za niecałe dwa lata, w III kwartale 2020 roku, Port Gdańsk chce oddać do użytku unowocześnione i rozbudowane Nabrzeże Oliwskie. Spółka ogłosiła przetarg w tej sprawie i do 12 stycznia czeka na oferty potencjalnych wykonawców. To kolejna inwestycja, którą ZMPG planuje rozpocząć w najbliższych miesiącach. Łącznie do 2020 roku Port zamierza przeznaczyć na inwestycje ok. miliarda zł.

Środki na rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego w 85 procentach pochodzą z unijnego dofinansowania z programu CEF. Prace mają być prowadzone na nabrzeżach: Oliwskim, Pięciu Gwizdków oraz Ziółkowskiego, a także na stanowisku dawnej bazy promowej PŻB w Porcie Gdańsk. Główną grupą towarową przeładowywaną na Nabrzeżu Oliwskim jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz Ro-Ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych.

Stale myślimy o potrzebach naszych kontrahentów, a w konsekwencji o modernizacji i rozwoju Portu. Jeśli chcemy nadal być liderem usług portowych w naszym regionie i zwiększać liczbę przeładunków, to musimy inwestować w infrastrukturę portową. To warunek konieczny – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury. Chcemy, by już niedługo Port Gdańsk stał się kluczowym węzłem komunikacyjnym na południowym Bałtyku. Zmodernizowane, nowoczesne i dostosowane do potrzeb naszych kontrahentów nabrzeża to jeden z elementów tego planu.

Port Gdańsk jest jednym z najprężniej rozwijających się portów w regionie Morza Bałtyckiego. Z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, Port Gdańsk ma szanse stać się największym i najbardziej liczącym się portem na Bałtyku. Już teraz plasuje się w ścisłej czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, przeładowując ponad 18,5 mln ton towarów.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk z kolejnym dofinansowaniem unijnym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z kolejnym dofinansowaniem unijnym

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest jednym z dwóch polskich przedsiębiorstw, które otrzymają dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” w ramach priorytetu CEF Blending. Właśnie rozstrzygnięto konkurs, w którym Portowi Gdańsk przyznano 20 mln euro.

Zakończył się konkurs „2017 CEF Transport Blending MAP Call”, który obejmował pulę środków w wysokości 1 mld euro. Dotacja, o jaką łącznie starały się firmy z całej UE, dwukrotnie przewyższała przeznaczone na to działanie środki. Środki pochodziły z puli ogólnej CEF (Connecting Europe Facility), co oznacza, że polskie projekty konkurowały z inwestycjami zgłaszanymi przez podmioty z innych krajów UE. Dotacje przyznano dwóm polskim inwestycjom: jedną, w wysokości 20 mln euro, otrzyma Port Gdańsk, a drugą – 60,55 mln euro – PKP PLK.

Do programu o wsparcie aplikowało aż 68 projektów z krajów członkowskich, z czego do dofinansowania wybrano 39. Pod względem otrzymanego dofinansowania, Polska zajęła 5. miejsce wśród konkurujących krajów.

ZMPG złożył do Komisji Europejskiej aplikację dla projektu infrastrukturalnego pn.: „Budowa Nabrzeża Północnego przy falochronie półwyspowym w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku”. 

- Jest to projekt znajdujący się w Strategii Rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027. Inwestycja jest przygotowana do realizacji, posiada pełną dokumentację projektową, w tym projekt budowlany opracowany w ramach projektu współfinansowanego z programu TEN-T oraz prawomocne pozwolenie na budowę – tłumaczy Jowita Zielinkiewicz, zastępca Dyrektora ds. Rozwoju, odpowiadająca w Porcie Gdańsk za pozyskiwanie funduszy unijnych.

- Wyniki konkursu niezmiernie nas cieszą. To pokazuje, że planowane przez nas inwestycje są doceniane w całej Europie, a ich poziom nie tylko nie odbiega, ale niekiedy przewyższa projekty w innych krajach Unii. Budowa nowego nabrzeża pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych Portu oraz uzyskanie nowego głębokowodnego nabrzeża uniwersalnego, którego obsługę zadeklarowali już partnerzy prywatni, podpisując z nami listy intencyjne – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W ramach planowanego przedsięwzięcia Port Gdańsk chce zagospodarować teren zlokalizowany wzdłuż falochronu półwyspowego, dzięki czemu uzyska nowe miejsca do cumowania statków.

Finansowanie projektu w formie bezzwrotnej dotacji z CEF Blending w wysokości 20% jest znaczącym zastrzykiem finansowym, która pozwoli na rozpoczęcie prac już w 2018 roku.

CEF („Łącząc Europę”) to unijny instrument finansowy, wspierający rozwój sieci transportowej, telekomunikacyjnej i energetycznej. Port Gdańsk w ramach tego instrumentu otrzymał już dofinansowanie na inne inwestycje, m.in. modernizację toru wodnego i rozbudowę nabrzeży w Porce Wewnętrznym czy rozbudowę sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG, po uwzględnieniu niniejszego wsparcia, to wartość ok. 600 mln zł.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk bije kolejne rekordy w przeładunkach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk bije kolejne rekordy w przeładunkach

W październiku br. Port Gdańsk zanotował po raz kolejny rekordowe wyniki w przeładunkach. Ilość przechodzących przez Port towarów miesiąc do miesiąca była wyraźnie większa we wszystkich grupach ładunkowych, szczególnie w drobnicy i samochodach. Jest to już stała tendencja w wynikach przeładunków Portu. W ciągu 10 miesięcy 2017 r. w Porcie Gdańsk przeładowano łącznie 32 055 465 ton towarów tj. o 3,4% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Tylko w październiku przeładunki w Porcie Gdańsk osiągnęły poziom 3 612 895 ton, tj. o 15,4% więcej niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. Największy wpływ na ten wynik miały ładunki drobnicowe, które w stosunku do ubiegłego roku wzrosły aż o 16%. W październiku obroty w tej grupie wyniosły ponad 1,6 mln ton. Drobnica jest dominującą grupą w strukturze przeładunkowej Portu Gdańsk, z blisko 45% udziałem w obrotach całkowitych.

- Rekordy, które notujemy, pokazują stały rozwój Portu Gdańsk. Świetne wyniki zawdzięczamy przeładunkom ro-ro, gdzie obecnie mamy wynik niemal dwukrotnie większy niż w zeszłym roku. Ogromną rolę odgrywa też drobnica kontenerowa - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk w październiku obchodził dziesięciolecie swojej działalności. Od początku istnienia DCT sześciokrotnie zwiększył swoje możliwości operacyjne i dąży do dalszego rozwoju, dzięki nowemu programowi inwestycyjnemu.

W okresie styczeń-październik 2017 roku, przeładowaliśmy niemal 13 mln ton towarów. Zdolności do przeładowania takiego tonażu drobnicy skonteneryzowanej osiągnęliśmy dzięki pomyślnie zakończonej inwestycji T2 - budowy drugiego nabrzeża. DCT jest już na dobrej drodze by przewyższyć przeładunki poprzednich lat i jesteśmy pewni, że rok 2017 będzie dla nas rekordowy - mówi Prezes DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.

Kluczowy udział we wzroście ładunków z grupy ro-ro ma dla Portu Gdańsk działalności operatora logistyki samochodowej Adampol S.A. W pierwszych 10 miesiącach br. w Porcie Gdańsk przeładowano 60 428 aut handlowych, co daje wynik aż o 400% lepszy niż w ubiegłym roku.

Port Gdańsk w październiku zwiększa też przeładunki towarów masowych. Po raz pierwszy od pół roku miesięczny wolumen zbóż w Porcie przekroczył 100 tys. ton. Tym samym wynik zwiększył się o 35,8% w stosunku do zeszłego roku. ZMPG odnotowuje także wysoki wolumen węgla (ponad 12% udziału w całkowitym wolumenie przeładunków), który utrzymuje się stale na dobrym poziomie, zgodnie z założonym planem. Na uwagę zasługuje także zwiększony przeładunek gazu (+66% w stosunku do okresu styczeń-październik 2016).

 

Port Gdańsk