TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

042Szczeciński port może od dzisiaj poszczycić się najnowocześniejszym w Europie i jedynym w Polsce terminalem przeładunkowym kwasu siarkowego. Inwestorem przedsięwzięcia jest legnicka spółka KGHM Metraco S.A.

Nowy terminal siarkowy został dziś oficjalnie otwarty. Dla właściciela bazy, KGHM Metraco, inwestycja oznacza nową jakość w dziedzinie eksportu surowców. Dzięki szczecińskiemu terminalowi znacznie szybciej i sprawniej będzie można eksportować kwas siarkowy produkowany w hutach w Głogowie i Legnicy.

070 – To jedyna taka inwestycja w Polsce i najnowocześniejsza w Europie – podkreśla Jacek Rawecki, prezes KGHM Metraco.

Powstanie terminalu znacznie usprawni eksport polskiego kwasu siarkowego do zagranicznych odbiorców, między innymi do obu Ameryk i Azji, które dla legnickiej spółki są perspektywicznym rynkiem zbytu. Do tej pory transporty kwasu były dowożone cysternami kolejowymi z Zagłębia Miedziowego do portu w Gdańsku.

– Na lokalizację terminalu wybraliśmy Szczecin, który pod wieloma względami, również ekonomicznymi okazał się miejscem dla nas optymalnym Nowa baza KGHM to jedna z najnowszych inwestycji w szczecińskim porcie– wyjaśnia Jacek Rawecki.

 

065– Takie przedsięwzięcie to nie tylko splendor dla portu, ale również nowe miejsca pracy przy eksploatacji terminalu – mówi Jarosław Siergiej, prezes szczecińskiego portu.

Na hektarze nabrzeża terminalu zlokalizowano między innymi front kolejowy, na którym jednocześnie można rozładowywać, lub załadować sześć cystern, stanowisko załadowcze do autocystern, trzy zbiorniki o łącznej pojemności około 18 tys. ton kwasu i infrastrukturę do załadunku statków. Roczna wydajność przeładunkowa szczecińskiego terminalu będzie wynosić około 300 tys. ton kwasu siarkowego, który znajdzie swoje zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu.

– Większość naszych odbiorców wykorzystuje go głównie jako komponent do nawozów sztucznych, lub przy procesie wydobywczym miedzi – wyjaśnia prezes KGHM Metraco.

O tym, że nowy terminal jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Europie, decyduje także konieczność spełnienia wyśrubowanych norm środowiskowych ISO 14000.

 – Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań sprawia, że terminal jest bezpieczny dla otoczenia – zaznacza Jacek Rawecki.

– Zbiorniki mają tzw. płaszcz osłonowy, czyli przypominają konstrukcję termosu. W razie przecieku kwas nie wydostanie się na zewnątrz – tłumaczy.

069W podobnym zamkniętym systemie odbywa się także rozładunek i przepompowywanie kwasu na statek. Inwestycja kosztowała spółkę 36 mln. złotych i jest jak dotąd największym jej przedsięwzięciem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA  zrealizował ze swojej strony prace przygotowawcze na kwotę 9,4 mln.zł.

Pierwszy statek z transportem kwasu siarkowego wypłynie ze szczecińskiego portu już w lipcu.

 

035

 

 

 

 

 

077

 

 

 

 

MiO