TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Rozbudowana bocznica kolejowa DCT Gdańsk - kamień milowy w historii terminalu

Czytaj więcej:              Rozbudowana bocznica kolejowa DCT Gdańsk  -  kamień milowy w historii terminalu21 maja br. DCT oddało do użytku rozbudowaną bocznicę kolejową. Finalizacja tej inwestycji przyczyni się do wyraźnego wzrostu przeładunków obsługiwanych przez DCT.

Otwarcie nowej, czterotorowej bocznicy kolejowej powiększy nasze zdolności przeładunkowe do 700 000 TEU rocznie. W ważnym dla nas momencie mieliśmy dowód poparcia zarówno ze strony organizacji państwowych, jak i unijnych. W chwili obecnej DCT obsługuje ok. 100 transportów kolejowych w ciągu miesiąca - poinformował Maciej Kwiatkowski, prezes DCT.

Całkowita wartość projektu wynosi 10 005 818,60 zł, z czego dofinansowania unijne stanowią 50% kosztów kwalifikowanych 4 067 405,93 zł. Dzięki wkładowi finansowemu UE DCT Gdańsk mógł zrealizować proces inwestycyjny w zaplanowanym czasie, podwajając moce przeładunkowe na bocznicy kolejowej.
Następnie głos zabrał komisarz europejski ds. programowania finansowego i budżetu w Komisji Europejskiej Janusz Lewandowski.

-W ciągu ostatnich 2-3 lat terminal podwoił swoje moce przeładunkowe. Terminal coraz lepiej skomunikowany jest z lądem. DCT góruje nad innymi terminalami kontenerowymi, rozlokowanymi w portach Morza Bałtyckiego. W momencie gdy wypowiadam te słowa do  gdańskiego portu wchodzi kontenerowiec o pojemności 18 000 TEU. Gospodarka morska istnieje i jest naszą dumą.

Rozbudowa bocznicy kolejowej objęła: dobudowanie dwóch nowych torów do dwóch już istniejących. Obecne długość użytkowa torów wynosi 4 x 621 m; (każdy tor jest zdolny do obsługi pełnowymiarowego pociągu), wybudowanie wzdłuż bocznicy placu składowego, oraz budowę trzech przejazdów kolejowych.
Rozbudowa bocznicy jest częścią projektu obejmującego rozbudowę placów składowych i zakup nowego sprzętu do przeładowywania kontenerów. Prace trwały od czerwca 2012r. do września 2013r. Obecnie projekt został w pełni sfinalizowany. Aktualnie DCT Gdańsk otrzymał certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Urząd Transportu Kolejowego.

- Otwarcie dodatkowej bocznicy jest istotnym krokiem z punktu widzenia rozwoju połączeń intermodalnych, które są ważne w przypadku obsługi kontenerowej kraju. Czytaj więcej:              Rozbudowana bocznica kolejowa DCT Gdańsk  -  kamień milowy w historii terminaluSzybkość obsługi konkretnego kontenerowca to tylko jeden z parametrów, który powinien być brany pod uwagę. Równie ważna jest szybkość, z którą terminal jest w stanie przeładować kontenery na ląd i wysłać je dalej w głąb kraju. Niedawno zakończona inwestycja zwiększyła zatem w wyraźny sposób wydajność całego terminalu kontenerowego. Inwestycja umożliwi nam otwieranie nowych połączeń kolejowych- powiedział Michał Andruszkiewicz, Country Operations Manager Maersk Line.

Obecnie stosunek udziału kolei do transportu kołowego wynosi ok. 33-35%. Analogiczny utrzymuje się w największych terminalach kontenerowych świata. Zwiększanie liczby połączeń jest o tyle istotne, że główne centra gospodarcze kraju (Warszawa, Poznań) są oddalone od portów o 300km i więcej. Zdaniem przedstawicieli terminalu kontenerowego zyski płynące z realizacji inwestycji to przede wszystkim dywersyfikacja i optymalizacja wykorzystywanych metod transportu towarów. Zwiększy się udział transportu kolejowego w stosunku do drogowego. Tym samym pośrednio rozbudowa bocznicy kolejowej przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 i ruchu samochodów ciężarowych w Trójmieście.

Rozbudowa bocznicy może zwiększyć rolę gdańskiego terminalu jako „hub’u” przeładunkowego w relacjach do i z Europy Środkowo-Wschodniej oraz Rosji. Terminal DCT może obsługiwać jednostki należące do armatorów zrzeszonych w Aliansie P3, powstałym w wyniku fuzji trzech największych armatorów kontenerowych świata: Maersk Line, CMA CGM i MSC. Z analiz SeaIntel wynika, że Antwerpia, Wilhelmshaven oraz Gdańsk będą portami, które najbardziej skorzystają na utworzeniu Aliansu P3.

MiO

Nowy dom dla mikołajka (łac. Eryngium maritimum)

Czytaj więcej: Nowy dom dla mikołajka (łac. Eryngium maritimum)Budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża DCT Gdańsk powoli staje się faktem. Terminal kontenerowy wraz z biologami ze Stacji Badawczej Uniwersytetu Gdańskiego, na mocy decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, rozpoczął kompensację roślin. Cenne gatunki roślin zostaną przesadzone na teren Stacji Badawczej UG na sztucznie usypaną wydmę. Terminal prowadzi również działania kompensacyjne dla ptaków - chronione gatunki znalazły nowy dom na strzeżonej i monitorowanej plaży.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk został zobligowany do prowadzenia działań kompensacyjnych ze względu na sąsiedztwo obszaru Natura 2000 i występowanie na terenie inwestycyjnym chronionych gatunków ptaków (m.in. sieweczki obrożnej, nurogęsia, ohara oraz rybitwy białoczelnej) oraz rzadkich i cennych gatunków roślin takich jak mikołajek nadmorski czy kostrzewa poleska.
- Władze terminalu DCT Gdańsk poszły o wiele dalej, niż wymagaliśmy tego decyzją – mówiła na inauguracji projektu „Laboratorium wydmowe” Hanna Dzikowska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. – Dzięki zaangażowaniu władz DCT Gdańsk i pozytywnemu stosunkowi do zagadnienia ochrony przyrody, na tym terenie może z powodzeniem sąsiadować ciężki przemysł i krucha i delikatna natura.

Inauguracja „Laboratorium wydmowego” połączona z oddaniem projektu pod honorowy patronat Mieczysława Struka, Marszałka Województwa Pomorskiego, była okazją do podsumowania już wykonanych działań kompensacyjnych dla ptaków.

- Do tej pory wybudowaliśmy 30 budek i 10 nor lęgowych dla ptaków zamieszkujących plażę, na której planujemy naszą nową inwestycję. Kompensacja ptaków jest dużym projektem i odbywa się przy ścisłej współpracy z RDOŚ i ornitologami. Bardzo ważne jest, by zachować istotne parametry tak, by ptaki mogły rzeczywiście skorzystać z wybudowanych dla nich domów – mówił o projekcie Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Kompensacja roślin rozpoczęła się we wtorek, 06 maja 2014 r., ale w pełni ruszy między 12 a 16 maja, kiedy ekipa naukowców pod kierunkiem dr inż. Katarzyny Żółkoś, wolontariuszy i sympatyków roślin wydmowych będzie w ciągu kilku dni obsadzała cały teren ważącej niemal 1000 ton sztucznej wydmy.

DCT Gdańsk: Kończą się przygotowania formalne do budowy drugiego terminala

Czytaj więcej: DCT Gdańsk: Kończą się przygotowania formalne do budowy drugiego terminala Za dwa lata gotowy powinien zostać otwarty drugi terminal kontenerowy DCT Gdańsk. Jak mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Maciek Kwiatkowski, prezes DCT, przygotowania przebiegają zgodnie z harmonogramem.

– Jesteśmy na etapie kończenia formalnych przygotowań do rozpoczęcia budowy drugiego nabrzeża, projektu, który nazywamy T2. Znany jest już inżynier kontraktu, którym została firma CH2M Hill, wybraliśmy także projektanta, firmę Matt MacDonald, która przygotuje projekt budowlany i uzyska decyzję pozwalającą na rozpoczęcie budowy. W najbliższym czasie planujemy przeprowadzenie przetargu na generalnego wykonawcę w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Oznacza to, że firma, która wygra przetarg, będzie jednocześnie odpowiedzialna za wykonanie finalnego projektu terminalu, na podstawie projektu bazowego przygotowanego przez Matt MacDonald, i wybudowanie całej założonej w projekcie infrastruktury. Wierzymy, że takie rozwiązanie pozwoli na uniknięcie założeń projektowych, które na etapie budowy będą trudne lub niemożliwe do zrealizowania – mówi Maciek Kwiatkowski.

Prezes DCT dodaje, iż nie chciałby jeszcze w tym momencie podawać konkretnych terminów rozpoczęcia budowy, gdyż jest to uzależnione od wielu czynników zewnętrznych, przede wszystkim od terminu wydania pozwolenia na budowę. – Projekt realizowany jest terminowo i zgodnie z założonym harmonogramem początek budowy planowany jest na rok 2014 – dodaje Kwiatkowski.

Budowa drugiego terminala planowana jest na ok. 2 lata. Po jego otwarciu, zdolność przepustowa DCT zwiększy się z obecnych 1,5 mln TEU rocznie do ok. 4 mln TEU. W 2013 r. w DCT po raz pierwszy przekroczona została bariera 1 mln TEU (dokładny wynik ubiegłoroczny to 1,15 mln TEU), co sprawiło, że DCT znalazł się w gronie stu największych terminali kontenerowych na świecie.

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Lepsze drogi dzięki DCT

Czytaj więcej: Lepsze drogi dzięki DCTTerminale kontenerowe będą wspólnie zapobiegać wyjeżdżaniu na drogi przeciążonych „tirów”.

Rekomendowana procedura weryfikowania dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów lub zespołów pojazdów wjeżdżających na terminal portowy w celu podjęcia kontenera została podpisana w środę 11 grudnia 2013 r. w siedzibie Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Sygnatariuszami dokumentu są wszystkie morskie terminale kontenerowe w Polsce, od Szczecina po Gdańsk, oraz Pomorski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego i Polska Izba Spedycji i Logistyki. Inicjatorem stworzenia procedury jest DCT Gdańsk, który przy wsparciu PISIL i WITD przekonał do wdrożenia tego rozwiązania pozostałe terminale.

Częsta praktyka opuszczania przez terminale przeciążonych pojazdów powodowała z jednej strony niebezpieczeństwo dla kierowcy podejmującego ładunek i kierowców w innych pojazdach, z drugiej zaś przyczyniała się do niszczenia dróg w miastach i poza nimi. Po trzecie zaś narażało to zarówno terminal, jak załadowcę, na dotkliwe kary finansowe wymierzane przez Inspekcję Transportu Drogowego. Dotychczas spedytorzy i przewoźnicy  nie zawsze dobierali odpowiedni pojazd do wagi pobieranego ładunku. Z chwilą podpisania procedury, te praktyki będą musiały ulec zmianie we wszystkich polskich portach.

- Nowa procedura jest krokiem milowym polskiej konteneryzacji – podkreślił Jędrzej Mierzewski, Członek Zarządu ds. Operacyjnych, który podpisał dokument w imieniu DCT. – Dzięki porozumieniu wszystkich zainteresowanych stron mamy realne szanse, by zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach i pomóc w utrzymaniu dobrej jakości ich nawierzchni.

- Testujemy nowe przepisy od połowy września - dodaje Marcin Kamola, jeden z koordynatorów projektu ze strony terminalu DCT. - Na początku rzeczywiście wielu kierowców zgłaszało się po towar nieodpowiednim pojazdem, którego masa była tak duża, że po podjęciu ładunku całość przekraczała dopuszczalne 40 ton. Obecnie, po trzech miesiącach testów, mogę powiedzieć, że klienci przyzwyczaili się do nowych zasad i chętnie z nami współpracują.

Dopuszczalna masa całkowita z kontenerem weryfikowana jest na podstawie dokumentów ciągnika oraz naczepy i deklarowanej przez spedytora wagi kontenera. Jak pokazuje praktyka, działanie to ma sens, gdyż kierowcy niejednokrotnie jeżdżą pojazdami przekraczającymi dopuszczalną masę całkowitą nawet o 50/ 60%.

- Odnotowaliśmy przypadek próby podjęcia dwóch mniejszych kontenerów w sytuacji,  gdy pojazd wraz z kontenerami ważył 70 ton – dodaje Justyna Przestrzelska, Kierownik Kompleksu Bramowego w DCT, koordynująca projekt od strony praktycznej. – Tak rażąco duże przeciążenie na drodze (dopuszczalna masa wynosi 40 ton, a jedynie w uzasadnionych przypadkach 42 lub 44 tony) to zagrożenie nie tylko dla samego kierowcy, ale przede wszystkim dla innych uczestników ruchu drogowego, którzy przy zderzeniu z tak przeciążonym pojazdem nie mają właściwie żadnych szans.

Poszczególne terminale będą teraz stopniowo wdrażać procedurę do swoich wewnętrznych procedur.

Milionowy kontener w DCT Gdańsk

Czytaj więcej: Milionowy kontener w DCT GdańskDCT Gdańsk oficjalnie wstąpił do prestiżowego grona skupiającego terminale kontenerowe przeładowujące milion i więcej TEU rocznie. Po zaledwie sześciu latach od powstania, DCT Gdańsk stał się hub portem dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji, bramą prowadzącą do Polski i pozostałych krajów nadbałtyckich. Terminal przeładował milionowy kontener 2013 roku w czasie obsługi statku Mærsk Mc-Kinney Møller 15 listopada br.

To prawdziwy krok milowy nie tylko dla samego terminalu, ale przede wszystkim dla całego przemysłu kontenerowego w Polsce. Przez dekady polski rynek towarowy obsługiwany był za pośrednictwem portów zagranicznych. Wraz z powstaniem DCT Gdańsk polscy importerzy i eksporterzy zyskali niezawodnego i wydajnego partnera, zapewniającego najwyższe międzynarodowe standardy obsługi.

- Polski przemysł kontenerowy jest młody i wciąż poszukuje swojej tożsamości na rynku międzynarodowym. Przez długi czas Polska postrzegana była jako marginalny gracz w światowych przewozach towarowych i zarówno klienci terminali, jak i sami operatorzy terminalowi nie wierzyli, by można było zmienić tę pozycję. DCT Gdańsk wypełniło pewną lukę i odpowiedziało na zapotrzebowanie rynku przyciągając  na Bałtyk bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekiego Wschodu oraz przyjmując rolę lidera zmian wzorców handlowych w regionie Morza Bałtyckiego. Gdańsk stał się tym samym niezwykle ważnym ogniwem łączącym rynki Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji z rynkami azjatyckimi – mówi Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk. – Kluczowym zadaniem, jakie stoi teraz przed regionem, jest utrwalenie modelu transportu kontenerowego z jednym głównym hubem portowym w Gdańsku oraz wydajnymi i nowoczesnymi terminalami w pozostałych kluczowych portach Bałtyku, obsługującymi lokalne połączenia. DCT Gdańsk skutecznie sprawdza się w roli bramy, mając do tego naturalne uwarunkowania geograficzne takie jak głębokość wody przy nabrzeżu, dogodne podejście do portu, czy możliwość swobodnej rozbudowy, dlatego pozostałe porty, w tym w szczególności porty polskie, powinny położyć nacisk na wyspecjalizowanie się w działalności wspierającej rozwój tego modelu, co pozwoli z czasem na rozdzielenie rynku Azja – Europa na rynki Daleki Wschód – Europa Zachodnia i Daleki Wschód – Bałtyk i doprowadzi do poważnego wzrostu znaczenia naszego regionu w przewozach towarowych na świecie.