TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

BulkCargo7Wczoraj odwiedzając trzy nabrzeża obsługiwane przez Bulk Cargo Port Szczecin, zastaliśmy niecodzienny widok. Niemal jednocześnie pracowano przy czterech jednostkach: Nan Chang Hai z rudą, Brant z koncentratem miedzi, Orient Tribune (masówka) oraz czwarty statek tzw. kwasowiec - Siva Antwerp i Vega (drobnica). Wszystkie przypłynęły do Szczecina niedoładowane.

- Analizy Urzędu Morskiego w Szczecinie, oparte na zweryfikowanych przez UMS danych pochodzących ze spółek eksploatacyjnych wskazują, że obecnie znaczna liczba dużych statków zawijających do Szczecina i Polic jest niedoładowana z uwagi na niedostateczne warunki nawigacyjne panujące na torze wodnym. W roku 2011 do nabrzeży obsługujących Elewator Ewa w Szczecinie zacumowało 11 niedoładowanych statków o nośności od 22.300 do 54.339 ton. Zaś Spółka Bulk Cargo obsłużyła w 2011 roku 35 takich statków o nośności od 9.202 ton do 22.212 ton a port w Policach – 24 statki o nośności od 15.482 ton do 25.624 ton. – powiedział Wojciech Pysiak, wiceprezes Bulk Cargo Port Szczecin.

Powód jest na ogół znany, tor wodny Świnoujście – Szczecin jest, po prostu, za płytki i posiada nie wystarczającą nawigację. To musi się zmienić. Utrzymanie obecnego stanu doprowadzi do negatywnych wyników finansowych portowych spółek, łącznie z ich samo rozwiązaniem. Mimo wszystko, portowcy walczą. Nie tylko o pogłębienie toru wodnego do 12,5, ale również o takie same parametry przy swoich nabrzeżach.

BC3 - ZMPSiŚ przygotował listę inwestycyjną infrastruktury dla przyszłej perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020. Nie ukrywamy, że Bulk Cargo zabiega o modernizację Nabrzeża Katowickiego i Nabrzeża Chorzowskiego. Rozmawiamy o pogłębieniu do 12,5 m. Dlaczego akurat tych nabrzeży, bo one są już przygotowane do obsługi dużych statków. Posiadają nowe żurawie. Nieco starsze także, ale zmodernizowane oraz ogromne place składowania. Mają infrastrukturę kolejową i drogową. Jesteśmy przygotowani do przyjmowania kolosów, ale nie z aktualną głębokością  – dodaje Wojciech Pysiak z Bulk Cargo.

Nasz komentarz

Prezesi spółki Bulk Cargo twierdzą, że przy zmianie warunków, obsłużą znacznie większą ilość statków. Na tę chwilę utrzymuje się magiczna liczba 35. W 2011 roku Bulk Cargo rozładowało i załadowało 35 dużych statków. W 2012 roku będzie podobnie. Na razie tak musi być. Kiedy ten stan się zmieni, wszystko w rękach ministerstw.
Temat pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin pod hasłem „12,5 dla Szczecina” „u góry” znalazł zrozumienie i poparcie. Do pełni szczęścia brakuje pieniędzy, ale i one się znajdą. Trzeba w to wierzyć, jak we wszystko!  Na sukcesy trzeba pracować i to czasami przez długie, długie  lata.

Tekst i zdjęcia: Bogdan Tychowski

BulkCargo3

BulkCargo5