TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1dienotwBCT2015

Port oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy stanowią nierozerwalną część Gdyni. Ze względu na restrykcyjne przepisy bezpieczeństwa  na co dzień gdynianie nie pracujący w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym nie mają wielu okazji, by zobaczyć z bliska pracę portu i przebieg procesów przeładunkowych. 13 czerwca br. piękna pogoda oraz impreza na świeżym powietrzu przyciągnęły do najstarszego terminalu kontenerowego w kraju setki gości.

- To już trzeci dzień otwarty w historii naszego terminalu. W poprzednich latach pomysł okazał się  nadzwyczaj udany. Przez główny plac i nabrzeże portowe BCT przewijał się przeszło 2 tysięczny tłum. W zeszłym roku BCT odwiedziło 2,5 tys. osób. W tym roku mamy ambicję, by pobić ten rekord i przyciągnąć do naszego terminalu jeszcze większą ilość zwiedzających. BCT porozumiał się z Ambasadą Filipin. Na niedzielę 1 czerwca przypadał Dzień Niepodległości Filipin. Ponieważ BCT należy do filipińskiej spółki z Manili (Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych (ICTSI) wspólnie postanowiliśmy zaprezentować kulturę tego kraju. Nasi goście będą mogli spróbować egzotycznej kuchni i posłuchać tradycyjnej muzyki, a nawet uczestniczyć w pokazach tradycyjnych tańców. Liczymy na to, że te atrakcje wyciągną z domu jeszcze więcej ludzi niż odwiedziło nas przed rokiem- powiedział Krzysztof Szymborski, Prezes Zarządu BCT.

Dzień otwarty w gdyńskim terminalu z edycji na edycję staje się coraz bardziej rozpropagowaną i rozpoznawaną imprezą w trójmieście. Na samym początku było to wydarzenie skierowane do pracowników terminalu, którzy w ten sposób mogli pokazać rodzinom i znajomym swój zakład pracy. Zainteresowanie mieszkańców trójmiasta daleko wykroczyło poza oczekiwania organizatorów.

- Wydarzenie na trwale wpisało się już w kalendarz trójmiejskich imprez. Już od końca okresu zimowego zaczęły napływać do nas listy i maile z zapytaniami odnośnie dnia otwartego. Ludzie rezerwowali sobie wolny czas na zwiedzanie BCT już na wiele miesięcy przed datą wydarzenia- poinformował Jan Sikorski z współpracującej z BCT i działającej w branży PR firmy SJ Consulting.

Ideą wydarzenia jest zaprezentowanie w przystępnej formie procesów zachodzących codziennie w jednym z największych terminali kontenerowych, funkcjonujących w portach Morza Bałtyckiego. W tym roku organizatorzy w jeszcze większym stopniu postanowili zaprezentować licznie zgromadzonym gościom codzienną pracę terminalu. Dla dzieci największą atrakcją była możliwość zobaczenia w akcji najnowocześniejszych i największych urządzeń przeładunkowych. Co odważniejsi zasiedli sami w kabinach sterowniczych wielkich maszyn. Dla dźwigów ciężkie, 20 stopowe kontenery wydawały się lekkie jak piórko.

- Największą wizytówką terminalu są dwie nowe suwnice ustawione na drugim końcu nabrzeża. Prezentujemy tutaj sprzęt używany przez nas na co dzień podczas operacji przeładunkowych. Największe wrażenie wywierają na zwiedzających 2 dźwigi samobieżne Liebhera, każdy o udźwigu 100 ton. Platforma operatora została umieszczony na wysokości 35 m. Przez pewien czas urządzenia te były używane do przeładunków kontenerowych, obecnie okazują się niezastąpione podczas przeładunków towarów ponadgabarytowych i niestandardowych, takich jak np. partie śmigieł wież morskich farm wiatrowych regularnie przeładowywanych przez Bałtycki Terminal Kontenerowy.

Prezentowano też najnowszy sprzęt. Przed wozem podsiębiernym ustawiały się kolejki pasjonatów techniki. Sprzęt ten służy do manewrowania kontenerami na placu manewrowym. W minionym miesiącu park maszynowy BCT wzbogacił się o 2 podobne wozy. Tuż za nimi przy kei rozstawiono reachstackery, służące również do manewrowania kontenerami na placu, układania ich na platformach kolejowych czy drogowych. Odwiedzający mogli zobaczyć także pracujące suwnice placowe, przekładające kontenery magazynowane na placach składowych. Odwiedzający kilkakrotnie mogli być obserwatorami pracy wykonywanej przez imponujących rozmiarów urządzenia przeładunkowe. Za barierkami odgradzającymi część przeznaczoną do zwiedzania od nabrzeży terminalu i głównego planu składowego w BCT trwał zwykły dzień pracy. Suwnice ani na moment nie przerwały przeładunku. Do BCT lada dzień po raz kolejny zawita pełnomorski kontenerowiec Charleston, o pojemności 8 tyś 100 TEU.

- W tym roku nawiązaliśmy jeszcze ściślejszą współpracę z morskim Portem Gdynia, toteż zwiedzający terminal zobaczą holowniki portowe w akcji. Statek przygotowany specjalnie na okoliczność dnia otwartego w BCT, zabierze wszystkich zainteresowanych na trwający 40 minut rejs po porcie gdyńskim. Będzie to wyjątkowa okazja by oglądać z pokładu statku rozległy i intrygujący organizm gospodarczy, jakim jest port zachęcał Jan Sikorski.

Służby portowe, takie jak Służba Celna czy Straż Pożarna również pokazywały swój sprzęt i udostępniały procedury. Służby przeciwpożarowe zorganizowały pokaz technik gaśniczych, który okazał się centralnym punktem programu przyciągającym najwięcej odwiedzających.

W tym roku weszły w życie przepisy wymuszające sprawniejszą odprawę celną. IV Pakiet Portowy obliguje wszystkie służby do przeprowadzenia całej odprawy celnej i fitosanitarnej w ciągu 24godzin. W przypadku wystąpienia pewnych komplikacji czas ten może być wydłużony do 48 godzin. Celnicy cały czas wdrażają w praktykę rozwiązania usprawniające odprawę celną. Coraz częściej rezygnują z fizycznej kontroli towaru. Umożliwiają to używane urządzenia w rodzaju mobilnego skanera kontenerowego. Za pomocą takiego sprzętu można sprawdzić zawartość kontenera bez konieczności otwierania go. Rozwiązanie takie znacznie przyspiesza proces kontroli.

Poza możliwością zobaczenia najnowocześniejszego w Polsce skanera tegoroczną nowością był przygotowany przez Służbę Celną pokaz działania laboratorium służącego do wykrywania podrobionych, bądź nielegalnych towarów. Na wystawie można było oglądać przedmioty zarekwirowane przez celników. 

Obok tanich podróbek towarów pracownicy Służy Celnej prezentowali torebki, buty i suweniry wykonane ze skóry zagrożonych, egzotycznych gatunków. Tego rodzaju kontrabandę często próbuje się wwozić do kraju. Na rok 2015 przypada 25 lecie wprowadzenia do polskiego prawodawstwa międzynarodowej Konwencji Waszyngtońskiej z 1976r. chroniącej zagrożone gatunki flory i fauny. Zgodnie z treścią tej regulacji prawnej, pochodzące z przemytu mienie ma być zachowane i przechowywane do celów edukacyjnych.

Zagadnienia transportu intermodalnego w przystępny sposób ilustrowała imponująca makieta trasy logistycznej kontenerów. Makieta pokazywała cały proces transportowania przewożonych koleją, skonteneryzowanych ładunków od momentu składowania przesyłki w terminalu lądowym do  końcowego etapu przesłania kontenerów do terminalu morskiego i załadowania ich na pokład oczekującego na nabrzeżu kontenerowca.

- Najbardziej podobała mi się możliwość zobaczenia na własne oczy pracy portu i terminalu. Dla wszystkich dzień otwarty był okazją do skonfrontowania z rzeczywistością wyobrażeń wyniesionych z prasy czy telewizji.

- Wielkie wrażenie wywarł na mnie rozmiar zajmowanego przez terminal obszaru. To, że można wszystkiego dotknąć i o wszystkim samemu się przekonać jest  już samo w sobie dużą atrakcją dla dorosłego człowieka, a co dopiero dla dziecka. Braliśmy udział w dniu otwartym BCT już rok temu. Moje dzieci mogły wybierać między pójściem na plażę a wizytą w BCT. Wybrały dzień otwarty w BCT, bo takie wydarzenie odbywa się tylko raz w roku- podsumował pan Daniel, który odwiedził BCT wraz z dwójką swoich dzieci.

M.O.

1amorza i oceany PNG logo big