TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1BCTfot.JakubWozniakBałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w pierwszych dwóch miesiącach 2015 roku 69 034 TEU – nieco mniej niż w tym samy okresie roku 2014, w styczniu jednak jako jedyny z trójmiejskich terminali zanotował wzrost przeładunków.

Przeładunki w styczniu i lutym były mniejsze o 3 % – to skądinąd najlepszy wynik wśród trójmiejskich terminali, które zanotowały do 17% spadku obrotów.  W styczniu za to przeładowano 33 202 TEU, co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do stycznia ubiegłego roku.

W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordowy, ponad 20-procentowy wzrost przeładunków. W niektórych miesiącach wyniki były prawie 35% wyższe niż rok wcześniej – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. – Realnie oceniając rynek wiemy, że tak dobry rok nie zdarza się często w naszej branży i obecnie staramy się utrzymać swoją pozycję na rynku, niespecjalnie myśląc
o ponadprzeciętnych wynikach.

Rok 2015 może być trudny dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – poza wprowadzeniem w życie dyrektywy siarkowej, która zmusza armatorów do stosowania droższego, odsiarczonego paliwa, powstanie sojuszu 2M spowoduje przesunięcie części ładunków głównego klienta BCT – linii MSC do Gdańska.

-Wprowadzenie dyrektywy siarkowej nie zmniejszyło wolumenu obrotów w portach naszego regionu, gdyż zbiegło się ono z dużym spadkiem cen ropy na świecie- tłumaczy prezes Szymborski. – Natomiast współpraca MSC z Maersk Line doprowadzi do zauważalnego odejścia części ładunków z Gdyni już w tym roku. Jak na razie mówimy o tych na kierunku dalekowschodnim, bowiem  nie wszystkie kontenery MSC od razu zostaną przesunięte na wspólny serwis obu armatorów. Z drugiej strony sprzyja nam z dobrze prosperująca polska gospodarka i to, że nie jesteśmy mocno zaangażowani w tranzyt do Rosji, dotkliwie dotknięty konsekwencjami konfliktu na Ukrainie.

W BCT trwają również inwestycje mające zarówno zwiększyć potencjał przeładunkowy terminalu, jak i efektywność prowadzonych operacji. Do uruchomionych na początku roku dwóch nowych suwnic w lipcu dołączą dwie kolejne. Na początku marca uruchomiono system informatyczny EDI, który pozwala na przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami. Wdrażany jest również system pozycjonowania kontenerów, co pozwoli na zwiększenie szybkości przeładunków.

BCT