TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Dzień otwarty BCT (relacja)

Czytaj więcej: Dzień otwarty BCT (relacja)

Port oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy stanowią nierozerwalną część Gdyni. Ze względu na restrykcyjne przepisy bezpieczeństwa  na co dzień gdynianie nie pracujący w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym nie mają wielu okazji, by zobaczyć z bliska pracę portu i przebieg procesów przeładunkowych. 13 czerwca br. piękna pogoda oraz impreza na świeżym powietrzu przyciągnęły do najstarszego terminalu kontenerowego w kraju setki gości.

- To już trzeci dzień otwarty w historii naszego terminalu. W poprzednich latach pomysł okazał się  nadzwyczaj udany. Przez główny plac i nabrzeże portowe BCT przewijał się przeszło 2 tysięczny tłum. W zeszłym roku BCT odwiedziło 2,5 tys. osób. W tym roku mamy ambicję, by pobić ten rekord i przyciągnąć do naszego terminalu jeszcze większą ilość zwiedzających. BCT porozumiał się z Ambasadą Filipin. Na niedzielę 1 czerwca przypadał Dzień Niepodległości Filipin. Ponieważ BCT należy do filipińskiej spółki z Manili (Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych (ICTSI) wspólnie postanowiliśmy zaprezentować kulturę tego kraju. Nasi goście będą mogli spróbować egzotycznej kuchni i posłuchać tradycyjnej muzyki, a nawet uczestniczyć w pokazach tradycyjnych tańców. Liczymy na to, że te atrakcje wyciągną z domu jeszcze więcej ludzi niż odwiedziło nas przed rokiem- powiedział Krzysztof Szymborski, Prezes Zarządu BCT.

Dzień otwarty w gdyńskim terminalu z edycji na edycję staje się coraz bardziej rozpropagowaną i rozpoznawaną imprezą w trójmieście. Na samym początku było to wydarzenie skierowane do pracowników terminalu, którzy w ten sposób mogli pokazać rodzinom i znajomym swój zakład pracy. Zainteresowanie mieszkańców trójmiasta daleko wykroczyło poza oczekiwania organizatorów.

- Wydarzenie na trwale wpisało się już w kalendarz trójmiejskich imprez. Już od końca okresu zimowego zaczęły napływać do nas listy i maile z zapytaniami odnośnie dnia otwartego. Ludzie rezerwowali sobie wolny czas na zwiedzanie BCT już na wiele miesięcy przed datą wydarzenia- poinformował Jan Sikorski z współpracującej z BCT i działającej w branży PR firmy SJ Consulting.

Ideą wydarzenia jest zaprezentowanie w przystępnej formie procesów zachodzących codziennie w jednym z największych terminali kontenerowych, funkcjonujących w portach Morza Bałtyckiego. W tym roku organizatorzy w jeszcze większym stopniu postanowili zaprezentować licznie zgromadzonym gościom codzienną pracę terminalu. Dla dzieci największą atrakcją była możliwość zobaczenia w akcji najnowocześniejszych i największych urządzeń przeładunkowych. Co odważniejsi zasiedli sami w kabinach sterowniczych wielkich maszyn. Dla dźwigów ciężkie, 20 stopowe kontenery wydawały się lekkie jak piórko.

- Największą wizytówką terminalu są dwie nowe suwnice ustawione na drugim końcu nabrzeża. Prezentujemy tutaj sprzęt używany przez nas na co dzień podczas operacji przeładunkowych. Największe wrażenie wywierają na zwiedzających 2 dźwigi samobieżne Liebhera, każdy o udźwigu 100 ton. Platforma operatora została umieszczony na wysokości 35 m. Przez pewien czas urządzenia te były używane do przeładunków kontenerowych, obecnie okazują się niezastąpione podczas przeładunków towarów ponadgabarytowych i niestandardowych, takich jak np. partie śmigieł wież morskich farm wiatrowych regularnie przeładowywanych przez Bałtycki Terminal Kontenerowy.

Prezentowano też najnowszy sprzęt. Przed wozem podsiębiernym ustawiały się kolejki pasjonatów techniki. Sprzęt ten służy do manewrowania kontenerami na placu manewrowym. W minionym miesiącu park maszynowy BCT wzbogacił się o 2 podobne wozy. Tuż za nimi przy kei rozstawiono reachstackery, służące również do manewrowania kontenerami na placu, układania ich na platformach kolejowych czy drogowych. Odwiedzający mogli zobaczyć także pracujące suwnice placowe, przekładające kontenery magazynowane na placach składowych. Odwiedzający kilkakrotnie mogli być obserwatorami pracy wykonywanej przez imponujących rozmiarów urządzenia przeładunkowe. Za barierkami odgradzającymi część przeznaczoną do zwiedzania od nabrzeży terminalu i głównego planu składowego w BCT trwał zwykły dzień pracy. Suwnice ani na moment nie przerwały przeładunku. Do BCT lada dzień po raz kolejny zawita pełnomorski kontenerowiec Charleston, o pojemności 8 tyś 100 TEU.

- W tym roku nawiązaliśmy jeszcze ściślejszą współpracę z morskim Portem Gdynia, toteż zwiedzający terminal zobaczą holowniki portowe w akcji. Statek przygotowany specjalnie na okoliczność dnia otwartego w BCT, zabierze wszystkich zainteresowanych na trwający 40 minut rejs po porcie gdyńskim. Będzie to wyjątkowa okazja by oglądać z pokładu statku rozległy i intrygujący organizm gospodarczy, jakim jest port zachęcał Jan Sikorski.

Służby portowe, takie jak Służba Celna czy Straż Pożarna również pokazywały swój sprzęt i udostępniały procedury. Służby przeciwpożarowe zorganizowały pokaz technik gaśniczych, który okazał się centralnym punktem programu przyciągającym najwięcej odwiedzających.

W tym roku weszły w życie przepisy wymuszające sprawniejszą odprawę celną. IV Pakiet Portowy obliguje wszystkie służby do przeprowadzenia całej odprawy celnej i fitosanitarnej w ciągu 24godzin. W przypadku wystąpienia pewnych komplikacji czas ten może być wydłużony do 48 godzin. Celnicy cały czas wdrażają w praktykę rozwiązania usprawniające odprawę celną. Coraz częściej rezygnują z fizycznej kontroli towaru. Umożliwiają to używane urządzenia w rodzaju mobilnego skanera kontenerowego. Za pomocą takiego sprzętu można sprawdzić zawartość kontenera bez konieczności otwierania go. Rozwiązanie takie znacznie przyspiesza proces kontroli.

Poza możliwością zobaczenia najnowocześniejszego w Polsce skanera tegoroczną nowością był przygotowany przez Służbę Celną pokaz działania laboratorium służącego do wykrywania podrobionych, bądź nielegalnych towarów. Na wystawie można było oglądać przedmioty zarekwirowane przez celników. 

Obok tanich podróbek towarów pracownicy Służy Celnej prezentowali torebki, buty i suweniry wykonane ze skóry zagrożonych, egzotycznych gatunków. Tego rodzaju kontrabandę często próbuje się wwozić do kraju. Na rok 2015 przypada 25 lecie wprowadzenia do polskiego prawodawstwa międzynarodowej Konwencji Waszyngtońskiej z 1976r. chroniącej zagrożone gatunki flory i fauny. Zgodnie z treścią tej regulacji prawnej, pochodzące z przemytu mienie ma być zachowane i przechowywane do celów edukacyjnych.

Zagadnienia transportu intermodalnego w przystępny sposób ilustrowała imponująca makieta trasy logistycznej kontenerów. Makieta pokazywała cały proces transportowania przewożonych koleją, skonteneryzowanych ładunków od momentu składowania przesyłki w terminalu lądowym do  końcowego etapu przesłania kontenerów do terminalu morskiego i załadowania ich na pokład oczekującego na nabrzeżu kontenerowca.

- Najbardziej podobała mi się możliwość zobaczenia na własne oczy pracy portu i terminalu. Dla wszystkich dzień otwarty był okazją do skonfrontowania z rzeczywistością wyobrażeń wyniesionych z prasy czy telewizji.

- Wielkie wrażenie wywarł na mnie rozmiar zajmowanego przez terminal obszaru. To, że można wszystkiego dotknąć i o wszystkim samemu się przekonać jest  już samo w sobie dużą atrakcją dla dorosłego człowieka, a co dopiero dla dziecka. Braliśmy udział w dniu otwartym BCT już rok temu. Moje dzieci mogły wybierać między pójściem na plażę a wizytą w BCT. Wybrały dzień otwarty w BCT, bo takie wydarzenie odbywa się tylko raz w roku- podsumował pan Daniel, który odwiedził BCT wraz z dwójką swoich dzieci.

M.O.

Czytaj więcej: Dzień otwarty BCT (relacja)

Rekordowy kontenerowiec w gdyńskim porcie

Czytaj więcej: Rekordowy kontenerowiec w gdyńskim porcie	W piątek rano do nabrzeża Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego przybił MSC Charleston – największy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu. Mierzący ponad  320 metrów statek jest jednocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory obsługiwano w Gdyni.

MSC Charleston zbudowany został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność prawie 8100 TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) – dla porównania, dotychczasowy rekordzista, również obsługiwany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5 762 TEU. Jednocześnie, statek o długości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z największych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.

MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie i pozostanie w porcie przez około dobę. W tym czasie przeładowanych zostanie ok. 1,5 tys. kontenerów a statek uda się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.

„Wizyta tak dużego kontenerowca to kolejny dowód na to, że pomimo wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni statków pełnomorskich” – mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. – „Byliśmy na to przygotowani dzięki prowadzonym od kilku lat inwestycjom – m.in. w nowe suwnice i sprzęt przeładunkowy. Mamy nadzieję, że wkrótce ukończona zostanie budowa nowej obrotnicy a w dłuższej perspektywie także pogłębienie kanałów portowych, dzięki czemu podobne albo jeszcze większe jednostki będą regularnymi gośćmi w Gdyni.”

Bałtycki Terminal Kontenerowy prowadzi obecnie największy program inwestycyjny w swojej historii. W jego ramach przeprowadzono m.in. modernizację placów składowych, wdrożono nowoczesne narzędzia informatyczne oraz zakupiono największe w Gdyni suwnice – dwie z nich rozpoczęły pracę w styczniu tego roku, dwie kolejne dostarczone zostaną w lipcu.

Planowane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5m pozwoli to na obsługę statków o pojemności do 12-13 tys. TEU – a więc takich, które stanowią trzon współczesnej floty kontenerowców pełnomorskich.

 

BCT

 

Dzień Otwarty BCT już 13 czerwca

Czytaj więcej: Dzień Otwarty BCT już 13 czerwcaJuż po raz trzeci Bałtycki Terminal Kontenerowy otworzy swoje bramy i pokaże jak funkcjonuje, na co dzień niedostępny port morski. W tym roku, po raz pierwszy, część atrakcji przygotowywana jest wspólnie z ambasadą Republiki Filipin i ma pokazać bogatą kulturę oraz historię kraju, z którego wywodzi się właściciel BCT.

W ramach Dnia Otwartego przygotowane zostaną pokazy sprzętu używanego w Terminalu, operacji przeładunkowych i działania służb portowych. Będzie można zobaczyć z bliska a nawet wejść do kabiny dźwigów samobieżnych, reachstackerów, czy ciągników terminalowych. 

„Dzień Otwarty to znakomita okazja dla naszych pracowników, aby mogli pokazać swoim rodzinom i znajomym gdzie i jak pracują. Ale poprzednie edycje pokazały, że to święto całej Gdyni – miasta od początku swojego istnienia związanego z portem” –mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. – „W tym roku postanowiliśmy zaakcentować fakt, że Bałtycki Terminal Kontenerowy jest jednym z 5 najważniejszych terminali filipińskiej grupy ICTSI. Dlatego też, z okazji Dnia Niepodległości Republiki Filipin postanowiliśmy zorganizować pokazy i atrakcje, które przybliżą zwiedzającym kulturę, tradycje i kuchnię tego azjatyckiego kraju.”

Poza tym, podobnie jak w ubiegłym roku pokazy działania przygotują Służba Celna i Portowa Straż Pożarna, będzie można również przyjrzeć się ich wozom i sprzętowi.  Przygotowane zostaną również liczne atrakcje dla najmłodszych oraz strefa gastronomiczna. Kolejne atrakcje są wciąż potwierdzane a ich pełna lista znana będzie na tydzień przed wydarzeniem.

Nie posiadającym własnego transportu BCT zapewnia specjalny autobus, który kursować będzie między Skwerem Kościuszki a Terminalem przez cały czas trwania imprezy.

Niezły początek roku w BCT

Czytaj więcej: Niezły początek roku w BCTBałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w pierwszych dwóch miesiącach 2015 roku 69 034 TEU – nieco mniej niż w tym samy okresie roku 2014, w styczniu jednak jako jedyny z trójmiejskich terminali zanotował wzrost przeładunków.

Przeładunki w styczniu i lutym były mniejsze o 3 % – to skądinąd najlepszy wynik wśród trójmiejskich terminali, które zanotowały do 17% spadku obrotów.  W styczniu za to przeładowano 33 202 TEU, co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do stycznia ubiegłego roku.

W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordowy, ponad 20-procentowy wzrost przeładunków. W niektórych miesiącach wyniki były prawie 35% wyższe niż rok wcześniej – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. – Realnie oceniając rynek wiemy, że tak dobry rok nie zdarza się często w naszej branży i obecnie staramy się utrzymać swoją pozycję na rynku, niespecjalnie myśląc
o ponadprzeciętnych wynikach.

Rok 2015 może być trudny dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – poza wprowadzeniem w życie dyrektywy siarkowej, która zmusza armatorów do stosowania droższego, odsiarczonego paliwa, powstanie sojuszu 2M spowoduje przesunięcie części ładunków głównego klienta BCT – linii MSC do Gdańska.

-Wprowadzenie dyrektywy siarkowej nie zmniejszyło wolumenu obrotów w portach naszego regionu, gdyż zbiegło się ono z dużym spadkiem cen ropy na świecie- tłumaczy prezes Szymborski. – Natomiast współpraca MSC z Maersk Line doprowadzi do zauważalnego odejścia części ładunków z Gdyni już w tym roku. Jak na razie mówimy o tych na kierunku dalekowschodnim, bowiem  nie wszystkie kontenery MSC od razu zostaną przesunięte na wspólny serwis obu armatorów. Z drugiej strony sprzyja nam z dobrze prosperująca polska gospodarka i to, że nie jesteśmy mocno zaangażowani w tranzyt do Rosji, dotkliwie dotknięty konsekwencjami konfliktu na Ukrainie.

W BCT trwają również inwestycje mające zarówno zwiększyć potencjał przeładunkowy terminalu, jak i efektywność prowadzonych operacji. Do uruchomionych na początku roku dwóch nowych suwnic w lipcu dołączą dwie kolejne. Na początku marca uruchomiono system informatyczny EDI, który pozwala na przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami. Wdrażany jest również system pozycjonowania kontenerów, co pozwoli na zwiększenie szybkości przeładunków.

BCT

Inauguracja pracy nowych suwnic BCT

Czytaj więcej: Inauguracja pracy nowych suwnic BCTPo trwających prawie miesiąc testach i ostatnich przygotowaniach, w piątek oficjalnie powitano nowe suwnice nabrzeżowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W uroczystości udział wzięli między innymi Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Uroczystej inauguracji dokonał prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, Krzysztof Szymborski. Wraz z nim, nowe suwnice witali Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, odpowiedzialna za gospodarkę morską, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz poseł Tadeusz Aziewicz.

„Musimy trzymać się morza i dbać o polską gospodarkę morską. Polska nie była jeszcze w okresie tak wielkich inwestycji. Mamy dzisiaj okazję uczestniczyć w wydarzeniu, które jest owocem współpracy kilku podmiotów. Spójna polityka państwa, zarządu portu oraz terminalu pozwala na tak szybki rozwój.” – powiedział Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

To nie koniec inwestycji w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Terminal jeszcze w tym roku wzbogaci się o dwa podobne urządzenia. Wszystko to w ramach prowadzonego od 2012 roku programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których znaczna część pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Inwestycje i zakupy sprzętu pozwolą na zwiększenie potencjału przeładunkowego BCT o połowę.

„Jestem bardzo dumna, że mogę brać udział w tak ważnej dla Gdyni i Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego uroczystości. Tego typu inwestycje w infrastrukturę są niezwykle ważne dla zwiększania konkurencyjności rodzimych portów. Budują one wartość gospodarki morskiej będącej ważną częścią gospodarki krajowej” - powiedziała podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Dorota Pyć.

Równocześnie, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych. Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT – utrzymuje się on na poziomie ponad 35%, nierzadko przekraczając 40%.

„Wydaliśmy już prawie 200 mln zł, by budować zdolności przeładunkowe Gdyni, tak by w najbliższym czasie BCT mogło obsługiwać statki oceaniczne. To ogromne przedsięwzięcie” – powiedział Prezes BCT Krzysztof Szymborski. 

W trakcie piątkowej uroczystości suwnicom nadane zostały imiona Gdynka i Gdynek.

To propozycje, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z redakcją Dziennika Bałtyckiego, na który Gdynianie i miłośnicy portów nadesłali ponad 170 propozycji.