TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1dctkolej21 maja br. DCT oddało do użytku rozbudowaną bocznicę kolejową. Finalizacja tej inwestycji przyczyni się do wyraźnego wzrostu przeładunków obsługiwanych przez DCT.

Otwarcie nowej, czterotorowej bocznicy kolejowej powiększy nasze zdolności przeładunkowe do 700 000 TEU rocznie. W ważnym dla nas momencie mieliśmy dowód poparcia zarówno ze strony organizacji państwowych, jak i unijnych. W chwili obecnej DCT obsługuje ok. 100 transportów kolejowych w ciągu miesiąca - poinformował Maciej Kwiatkowski, prezes DCT.

Całkowita wartość projektu wynosi 10 005 818,60 zł, z czego dofinansowania unijne stanowią 50% kosztów kwalifikowanych 4 067 405,93 zł. Dzięki wkładowi finansowemu UE DCT Gdańsk mógł zrealizować proces inwestycyjny w zaplanowanym czasie, podwajając moce przeładunkowe na bocznicy kolejowej.
Następnie głos zabrał komisarz europejski ds. programowania finansowego i budżetu w Komisji Europejskiej Janusz Lewandowski.

-W ciągu ostatnich 2-3 lat terminal podwoił swoje moce przeładunkowe. Terminal coraz lepiej skomunikowany jest z lądem. DCT góruje nad innymi terminalami kontenerowymi, rozlokowanymi w portach Morza Bałtyckiego. W momencie gdy wypowiadam te słowa do  gdańskiego portu wchodzi kontenerowiec o pojemności 18 000 TEU. Gospodarka morska istnieje i jest naszą dumą.

Rozbudowa bocznicy kolejowej objęła: dobudowanie dwóch nowych torów do dwóch już istniejących. Obecne długość użytkowa torów wynosi 4 x 621 m; (każdy tor jest zdolny do obsługi pełnowymiarowego pociągu), wybudowanie wzdłuż bocznicy placu składowego, oraz budowę trzech przejazdów kolejowych.
Rozbudowa bocznicy jest częścią projektu obejmującego rozbudowę placów składowych i zakup nowego sprzętu do przeładowywania kontenerów. Prace trwały od czerwca 2012r. do września 2013r. Obecnie projekt został w pełni sfinalizowany. Aktualnie DCT Gdańsk otrzymał certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Urząd Transportu Kolejowego.

- Otwarcie dodatkowej bocznicy jest istotnym krokiem z punktu widzenia rozwoju połączeń intermodalnych, które są ważne w przypadku obsługi kontenerowej kraju. 1dctkolej2Szybkość obsługi konkretnego kontenerowca to tylko jeden z parametrów, który powinien być brany pod uwagę. Równie ważna jest szybkość, z którą terminal jest w stanie przeładować kontenery na ląd i wysłać je dalej w głąb kraju. Niedawno zakończona inwestycja zwiększyła zatem w wyraźny sposób wydajność całego terminalu kontenerowego. Inwestycja umożliwi nam otwieranie nowych połączeń kolejowych- powiedział Michał Andruszkiewicz, Country Operations Manager Maersk Line.

Obecnie stosunek udziału kolei do transportu kołowego wynosi ok. 33-35%. Analogiczny utrzymuje się w największych terminalach kontenerowych świata. Zwiększanie liczby połączeń jest o tyle istotne, że główne centra gospodarcze kraju (Warszawa, Poznań) są oddalone od portów o 300km i więcej. Zdaniem przedstawicieli terminalu kontenerowego zyski płynące z realizacji inwestycji to przede wszystkim dywersyfikacja i optymalizacja wykorzystywanych metod transportu towarów. Zwiększy się udział transportu kolejowego w stosunku do drogowego. Tym samym pośrednio rozbudowa bocznicy kolejowej przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 i ruchu samochodów ciężarowych w Trójmieście.

Rozbudowa bocznicy może zwiększyć rolę gdańskiego terminalu jako „hub’u” przeładunkowego w relacjach do i z Europy Środkowo-Wschodniej oraz Rosji. Terminal DCT może obsługiwać jednostki należące do armatorów zrzeszonych w Aliansie P3, powstałym w wyniku fuzji trzech największych armatorów kontenerowych świata: Maersk Line, CMA CGM i MSC. Z analiz SeaIntel wynika, że Antwerpia, Wilhelmshaven oraz Gdańsk będą portami, które najbardziej skorzystają na utworzeniu Aliansu P3.

MiO