TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Prezes Polskiego LNG: terminal w Świnoujściu umacnia niezależność energetyczną kraju i całego regionu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Prezes Polskiego LNG: terminal w Świnoujściu umacnia niezależność energetyczną kraju i całego...

W Szczecinie między 13 a 15 czerwca trwały Światowe Dni Morza. W spotkaniu zorganizowanym przez Międzynarodową Organizację Morską oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej brali udział przedstawiciele biznesu i polityki oraz eksperci z branży morskiej. W konferencji uczestniczył również Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z Grupy Kapitałowej GAZ-SYSTEM, który zaprezentował plany rozwoju Terminalu LNG w Świnoujściu i jego rolę w rozwoju rynku gazu w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej.

Prezes Paweł Jakubowski przypomniał, że planowana rozbudowa terminalu obejmuje m.in rozbudowę regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, budowę drugiego nabrzeża oraz trzeciego zbiornika LNG oraz budowę bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową. Jego zdaniem istotne są również zagadnienia związane rozwojem przyjaznych środowisku „zielonych” technologii.  - Dotyczy to choćby wykorzystania mniej emisyjnych lub nieemisyjnych rodzajów paliw dla statków, takich jak skroplony gaz ziemny (LNG). Jest to najlepsza dostępna, sprawdzona i ekonomiczne zasadna alternatywa dla obecnie stosowanych paliw  – dodał.

Zwrócił uwagę, że ta inwestycja zwiększy elastyczność dostaw gazu, ponieważ pozwoli na dostarczenie surowca do miejsc, gdzie sieć przesyłowa i dystrybucyjna jest słabo rozwinięta. W tym kontekście podkreślił również, że znaczącą rolę, jeśli chodzi o transport LNG, może odegrać dynamicznie rozwijająca się żegluga śródlądowa. - Dzięki korzystnej lokalizacji Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego, stanowiącego źródło zaopatrzenia dla intensywnie rozwijającej się sieci terminali LNG małej skali – dodał prezes Jakubowski.

Przypomniał również, że dzięki funkcjonującej już w ramach terminalu infrastrukturze przeładunkowej przez 2 lata przeładowano blisko 3 tys. ciężarówek z LNG. Dodał, że planowany jest także przeładunek surowca na kontenery ISO oraz kriogeniczne cysterny kolejowe.

Prezes Jakubowski zauważył także, że funkcjonowanie Terminalu LNG w Świnoujściu ma duże znacznie w umacnianiu niezależności energetycznej Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rozwoju rynku gazu w tym regionie.   

– Dzięki funkcjonowaniu Terminalu LNG Polska staje się ważnym krajem przesyłowym, otwartym na dostawców gazu z Unii Europejskiej i całego świata. Inwestycja ta wpisuje się w koncepcję Bramy Północnej oraz przyczyni się do uniezależnienia od dominacji jednego dostawcy. Planowana rozbudowa terminalu w Świnoujściu umożliwi transport surowca do mniejszych terminali działających w obrębie Morza Bałtyckiego, co przyczyni się do rozwoju rynku gazu regionie Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z grupy kapitałowej GAZ-SYSTEM. 

 

Polskie LNG

Paweł Jakubowski prezesem zarządu spółki Polskie LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Paweł Jakubowski prezesem zarządu spółki Polskie LNG

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy spółki Polskie LNG powołało prezesa zarządu spółki. Od 13 marca 2018 r. funkcję tę będzie pełnił Paweł Jakubowski.

Paweł Jakubowski dotychczas pełnił funkcję Dyrektora Zarządzającego Polskiego LNG.

Paweł Jakubowski z branżą energetyczną związany jest od 2007 r., kiedy jako ekspert odpowiedzialny za nadzór nad kluczowymi projektami dywersyfikacyjnymi w Polsce (m.in. terminal LNG w Świnoujściu, dostawy gazu z szelfu norweskiego) rozpoczął pracę w Ministerstwie Gospodarki.

Od listopada 2007 r. do stycznia 2009 r. pracował w PGNiG S.A. w Biurze Badań i Rozwoju.

W 2009 r. dołączył do GAZ-SYSTEM, gdzie zaangażowany był w rozwój długoterminowej strategii Spółki oraz wprowadzenie nadzoru właścicielskiego  nad spółką Polskie LNG S.A. Odpowiadał również za przygotowanie i realizację projektu budowy podziemnych magazynów gazu.

Od stycznia 2016 r., jako dyrektor Pionu Rozwoju w GAZ-SYSTEM, odpowiedzialny był za opracowanie i wdrożenie długoterminowego programu inwestycyjnego spółki w zakresie infrastruktury gazowej w Polsce, w tym m.in. urzeczywistnienie koncepcji Bramy Północnej poprzez rozbudowę Terminalu LNG w Świnoujściu,  oraz realizację projektu Baltic Pipe, a także rozbudowę połączeń transgranicznych z Litwą, Słowacją, Czechami i Ukrainą.

Jako dyrektor Pionu Rozwoju nadzorował działania związane z europejskimi ramami regulacyjnymi w zakresie gazu, współpracą międzynarodową i rozwojem biznesu w zakresie usług LNG.

Od czerwca 2017 r. zasiada w zarządzie organizacji ENTSOG zrzeszającej operatorów systemów przesyłowych gazu z państw Unii Europejskiej.

Paweł Jakubowski jest absolwentem Politechniki Warszawskiej oraz Szkoły Głównej Handlowej.

Od 13 marca br. zarząd Polskiego LNG działa w składzie dwuosobowym. Na stanowisku wiceprezesa pozostaje Bartłomiej Słoma.

 

Polskie LNG

Ponad milion metrów sześciennych gazu przyjął terminal LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Ponad milion metrów sześciennych gazu przyjął terminal LNG

Ponad 1 mln metrów sześciennych gazu skroplonego gazu przyjął już terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego - poinformował w piątek prezes Gaz Systemu Tomasz Stępień.

Metanowiec Al Khuwair z Qatargas Operating Company Limited dostarczył do świnoujskiego terminala 212 tys. metrów sześc. LNG.

"To kolejna komercyjna dostawa w ramach długoletniej umowy na zakup surowca. W sumie to już piąty transport gazu drogą morską do Polski, licząc od grudnia ubiegłego roku. Ładunek z dwóch pierwszych był przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji" - podał w piątek operator gazociągów przesyłowych Gaz System.

Trzecia dostawa LNG (z 17 czerwca - PAP) była pierwszą komercyjną do świnoujskiego gazoportu. Przedostatnia dostawa to jedyna - jak dotychczas - zamówiona na zasadzie spotowej, czyli zakontraktowanej na warunkach określonych w krótkoterminowej umowie regazyfikacji. Wówczas do Świnoujścia przypłynął norweski statek Arctic Princess i dostarczył 140 tys. metrów sześc. gazu. Był to metanowiec z charakterystycznymi kulistymi zbiornikami.

Tym razem można zobaczyć jednostkę typu Q-flex, w której LNG trzymany jest w membranowych zbiornikach, wykorzystujących kadłub statku jako konstrukcję nośną. Al Khuwair  ma 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. Następne gazowce mają cumować w Świnoujściu regularnie, raz w miesiącu.

Surowiec, który zostanie poddany regazyfikacji, czyli procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, trafi do krajowego systemu przesyłowego w ilości około 127 mln metrów sześc. naturalnego gazu ziemnego. Gaz po sprawdzeniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście–Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej Gaz system i dalej do klientów.

Na razie moc regazyfikacyjna terminala wynosi 5 mld m sześc. rocznie, czyli tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Padają jednak deklaracje o konieczności jego rozbudowy do 7,5 mld m sześc. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można będzie powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m sześc. rocznie.

Do Świnoujścia gaz w postaci płynnej (LNG) trafia w ładowniach specjalnych jednostek - metanowców. Ściany ich zbiorników zbudowane są m.in. ze szkła wulkanicznego, dzięki czemu gaz utrzymywany jest w temperaturze ok. -160 stopni C.

Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz system to strategiczna spółka odpowiedzialna za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce. Jest właścicielem spółki Polskie LNG, która została powołana do budowy terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu.

 

Źródło: PAP

 

Terminal LNG z koncesją

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Terminal LNG z koncesją

11 maja 2016 r. Prezes URE udzielił spółce Polskie LNG S.A. koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w Terminalu LNG w Świnoujściu. Spółka Polskie LNG S.A. została także wyznaczona  przez Prezesa URE na operatora Terminalu LNG.

Zarówno koncesja, jak i okres wyznaczenia na operatora został ustalony do 31 grudnia 2030 roku.

Przyznanie koncesji oraz wyznaczenie operatora to kolejne etapy przygotowania Terminalu LNG do rozpoczęcia komercyjnej działalności. Wcześniej, 27 kwietnia 2016 r., Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla Terminalu LNG w Świnoujściu. Na Terminalu LNG zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne.

Obecnie trwa proces  przygotowania Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET). Zakończyły się już konsultacje projektu Instrukcji z uczestnikami rynku. Obecnie uwagi uczestników rynku podlegają analizie i przygotowywane są ostateczne zapisy Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG. Równolegle trwają prace związane z ustalaniem i zatwierdzeniem taryfy dla Terminalu LNG. Po wykonaniu tych czynności administracyjnych infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG. Pierwsza z nich zaplanowana jest na połowę lipca 2016 roku.

Uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwi komercyjne funkcjonowanie tej najważniejszej od wielu lat inwestycji gazowniczej. Dzięki niej Polska będzie mogła kupować gaz w dowolnym miejscu na świecie i odbierać surowiec z kierunków innych niż wschodni. Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 5 mld m sześc. gazu umożliwiają zaspokojenie 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie rozpatrywana jest również rozbudowa infrastruktury. 

Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu. Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.

Realizacja tego strategicznego projektu rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy dokonano wyboru lokalizacji inwestycji i zdecydowano, że Terminal LNG powstanie w Świnoujściu. Budowa realizowana była w oparciu o Ustawę z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. W projekt zaangażowane są cztery podmioty: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., spółka Polskie LNG S.A., Urząd Morski w Szczecinie oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

 

Polskie LNG

Terminal w Świnoujściu dostał zgodę na przyjęcie pierwszej dostawy LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Terminal w Świnoujściu dostał zgodę na przyjęcie pierwszej dostawy LNG

Terminal LNG w Świnoujściu uzyskał zgodę na rozpoczęcie procedury schładzania i rozruchu technologicznego terminalu z użyciem skroplonego gazu ziemnego (LNG) z metanowca, jaki przypłynie z Kataru do Polski w grudniu tego roku. Pozwolenie jest wymagane przepisami prawa, a wydaje je Transportowy Dozór Techniczny.

Decyzje podjęto po zakończonej w pierwszej połowie listopada operacji wstępnego schładzania rurociągów. Proces przeprowadzano za pomocą azotu, który został dostarczony do Świnoujścia w formie ciekłej specjalnymi cysternami. Podczas testów instalacja była sprawdzana pod kątem ewentualnych odkształceń i przemieszczeń spowodowanych schłodzeniem instalacji. Proces zakończył się wynikiem pozytywnym. W części instalacji osiągnięto schłodzenie na poziomie od zakładanego -130 stopni Celsjusza do nawet -150 stopni.

- Proces był prowadzony w systemie ciągłym, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, przy stałym udziale Nadzoru Inwestorskiego - firmy Multiconsult oraz inwestora - spółki Polskie LNG - mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej.

Na terenie terminalu LNG w Świnoujściu trwają ostatnie przygotowania do przyjęcia pierwszego metanowca. Pierwszy statek ze skroplonym gazem ziemnym przypłynie do świnoujskiego portu w grudniu br. Druga dostawa LNG do Świnoujścia, która zapewni gaz na dalsze próby eksploatacyjne, zostanie przeprowadzona w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Początkowo dzięki instalacji na terminalu LNG będzie można zapewnić jedną trzecią polskiego zapotrzebowania na gaz. W przypadku rozbudowy obiektu zdolność regazyfikacyjna terminalu wyniesie 7,5 mld m3 rocznie, co odpowiada połowie zapotrzebowania naszego kraju na ten surowiec. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. Instalacja, wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym i fizycznym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem, zwiększy niezależność energetyczną Polski.

 

Polskie LNG