TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

PGNiG: 5000 cystern z LNG ze Świnoujścia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: PGNiG: 5000 cystern z LNG ze Świnoujścia

Z Terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu PGNiG wyekspediowało już 5000 cystern z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego (LNG). Największym odbiorcą LNG są stacje regazyfikacji obsługujące miejscowości, które nie mają dostępu do ogólnopolskiej sieci dystrybucji gazu.

Pięciotysięczna cysterna z ładunkiem LNG, która w sobotę 10 sierpnia wyjeżdża z terminalu w Świnoujściu, będzie jednocześnie 1144 załadowaną w tym roku. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba autocystern, które opuściły terminal, wzrosła o 24 proc. (stan na 9 sierpnia 2018 i 2019 roku). Paliwo pochodzi z dostaw gazu skroplonego sprowadzanego przez PGNiG z Kataru, Norwegii i USA.

Większość importowanego LNG jest regazyfikowana i wprowadzana do ogólnopolskiej sieci przesyłowej i dystrybucyjnej. Część pozostaje jednak w stanie ciekłym i w tej postaci trafia do odbiorców za pomocą autocystern i kontenerów kriogenicznych.

– Zainteresowanie gazem ziemnym rośnie w Polsce bardzo szybko. Dzięki cysternom z LNG możemy dostarczyć paliwo tam, gdzie nie ma infrastruktury przesyłowej albo jest ona niewystarczająca w stosunku do potrzeb. Skroplony gaz ziemny to sposób na szybką gazyfikację kraju – mówi Maciej Woźniak, Wiceprezes PGNiG ds. Handlowych.

Odbiorcami LNG od PGNiG są m.in. zakłady przetwórstwa spożywczego oraz firmy z branży hotelarskiej. Najwięcej, bo 55 proc. gazu skroplonego ze Świnoujścia trafia jednak do stacji regazyfikacji zasilających tzw. sieci wyspowe. Takie sieci obsługują zazwyczaj jedną miejscowość. Po ogrzaniu LNG, które przechodzi ze stanu ciekłego w lotny, gaz jest dostarczany lokalną siecią gazociągów dystrybucyjnych do klientów końcowych – firm, instytucji i gospodarstw domowych.

Jedna z takich sieci znajduje się w Mońkach, w województwie podlaskim. Polska Spółka Gazownictwa (PSG) z Grupy Kapitałowej PGNiG otworzyła tam stację regazyfikacji w kwietniu 2019 roku.

– Ta inwestycja to warunek rozwoju gospodarczego miasta. Normy środowiskowe dla przemysłu są coraz bardziej rygorystyczne. Aby je spełnić, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do gazu do celów energetycznych i technologicznych. Zanim w Mońkach uruchomiono stację regazyfikacji, kilku potencjalnych inwestorów zrezygnowało, kiedy dowiedziało się, że gmina nie jest zgazyfikowana – wyjaśnia Zbigniew Karwowski, burmistrz Moniek. – Dostęp do gazu jest ważny również dla samych mieszańców. Dzięki błękitnemu paliwu możemy wreszcie zrezygnować ze źródeł ciepła zanieczyszczających powietrze. 

Na Podlasiu, oprócz Moniek, sieci wyspowe PSG działają jeszcze w trzech miejscowościach. Do końca 2022 roku przybędzie kolejnych siedem. Jednak sieci wyspowe będą powstawać w całym kraju. W ramach „Programu przyspieszenia gazyfikacji Polski w latach 2018-2022” PSG chce, aby do 2022 roku 90 proc. mieszkańców Polski miało możliwość korzystania z gazu. Ważnym elementem tego planu jest wybudowanie 77 nowych stacji regazyfikacji. Razem z uruchomionymi wcześniej, na koniec 2022 roku w Polsce będą działać 84 stacje regazyfikacyjne PSG obsługujące sieci wyspowe.

 

Źródło: PGNiG

Podpisano umowę o dofinansowanie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Podpisano umowę o dofinansowanie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

Spółka Polskie LNG, należąca do grupy kapitałowej Gaz-System, podpisała 24 kwietnia 2019 r. umowę o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pt. Rozbudowa Funkcjonalności Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Maksymalna wysokość wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 553 mln zł (128 mln euro).   

W uroczystości podpisania umowy na wsparcie finansowe udział wzięli: Andrzej Duda, Prezydent RP, Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów, Krzysztof Tchórzewski, Minister Energii, Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Jerzy Kwieciński, Minister Inwestycji i Rozwoju, Joachim Brudziński, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski, a także zarząd Gaz-System: prezes Tomasz Stępień oraz wiceprezesi Artur Zawartko i Krzysztof Jackowski.

– Kluczowe jest zaznaczenie przez KE strategicznej roli naszego gazoportu, jako narzędzia do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego nie tylko do Polski, ale również krajów bałtyckich, poprzez dywersyfikację i promocję nowych tras transportowych w regionie - zaznaczył minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Piotr Naimski zaznaczył, że rozbudowa Terminalu LNG jest częścią koncepcji tzw. Bramy Północnej, na którą składa się także projekt budowy gazociągu Baltic Pipe, dzięki któremu od października 2022 r. trafi do Polski gaz ze złóż na norweskim szelfie kontynentalnym.

– Realizacja obu tych inwestycji umożliwi pełne pokrycie polskich potrzeb importowych gazem od wiarygodnych dostawców sprzedawanym po konkurencyjnych cenach - podkreślił minister Naimski.

– Rozwój infrastruktury Terminalu LNG w Świnoujściu to kluczowy element realizowanej konsekwentnie strategii Grupy GAZ-SYSTEM. Uzyskane dofinansowanie jest dowodem na to, że kolejny z dużych projektów inwestycyjnych ważnych dla regionu zyskuje uznanie Komisji Europejskiej - powiedział prezes Gaz-System Tomasz Stępień.

Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG podkreślił, że udzielona pomoc publiczna ma służyć dofinansowaniu rozbudowy instalacji oraz budowy nowych elementów, a co za tym idzie dodatkowych funkcjonalności terminalu.

– Zwiększamy moc regazyfikacyjną instalacji o 50%, która docelowo osiągnie moc 7,5 mld m3 gazu/rok, odpowiadającą ok. 40% dzisiejszego zapotrzebowania Polski na ten surowiec. Rozbudowa umożliwi nam uruchomienie bardziej konkurencyjnej oferty usług związanych z regazyfikacją i rozładunkiem LNG, na które mamy w Polsce coraz większe zapotrzebowanie - powiedział prezes PLNG.

Dofinansowanie to około 2/3 planowanych wydatków. Środki przyznane są na rozbudowę funkcjonalności terminalu, na którą składają się:

- zwiększenie mocy regazyfikacyjnej Terminalu poprzez rozbudowę układu regazyfikatorów SCV;

- rozbudowę morskiego systemu przeładunkowego;

- budowę lądowego systemu załadunkowego na kolej;

- budowę trzeciego zbiornika LNG wraz z wymaganymi instalacjami i urządzeniami.

Projekt rozbudowy znajduje się również na europejskiej liście Projektów Wspólnego Zainteresowania (Project of Common Interest). Na tę listę trafiają inwestycje, które mają szczególne znaczenie dla wzrostu bezpieczeństwa i stopnia dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego w Europie oraz budowy zintegrowanego i konkurencyjnego rynku oraz przyczynią się do osiągnięcia europejskich celów w zakresie energii i klimatu.

 

Źródło: Gaz-System

Polskie LNG podsumowuje rok 2018 - przełomowy czas w działalności spółki

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Polskie LNG podsumowuje rok 2018 - przełomowy czas w działalności spółki Miniony rok był dla spółki Polskie LNG okresem wzmożonej pracy. Jej efektem są świetne wyniki Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz realizacja, zgodnie z harmonogramem, Programu Rozbudowy Terminalu LNG. W ramach tego ostatniego, na przełomie 2018/19, spółka rozpoczęła dwa procesy przetargowe, na tzw. część lądową (dodatkowa instalacja regazyfikacyjna, trzeci zbiornik LNG oraz instalacja przeładunkowa LNG na kolej) i część morską (dodatkowe nabrzeże statkowe).

POLSKIE LNG W LICZBACH   

W świnoujskim Terminalu LNG w 2018 roku skutecznie realizowano zadania w ramach prowadzonych procesów technologicznych. Osiągnięte wyniki: 

• Blisko 2 mln ton czyli 4,4 mln m3 skroplonego gazu ziemnego zostało rozładowanych w terminalu.

• Przyjęto i rozładowano  23 statki (14 w 2017 r.) ze skroplonym gazem ziemnym.

• 1794 autocystern (1523 w 2017 r.) wyjechało ze Świnoujścia. Polskie LNG ustanowiło także w 2018 roku swój wewnętrzny rekord załadunków jednego dnia – było ich 24.

• W zeszłym roku dokonano także w terminalu pierwszego załadunku gazem skroplonym ISO-kontenera, coraz popularniejszej, standaryzowanej formy transportu LNG. 

 

REALIZACJA PLANÓW ROZWOJOWYCH   

Na przełomie 2018 i 2019 roku Polskie LNG wykonało bardzo ważny krok w realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG – uruchomiono dwa procesy przetargowe.

Pierwsze z opublikowanych ogłoszeń (dotyczące tzw. części lądowej) rozpoczęło postępowanie przetargowe, w ramach którego wyłoniony zostanie wykonawca trzech elementów lądowych rozbudowy Terminalu LNG: 

• Dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.

• Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.

• Instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą  dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Drugi proces przetargowy dotyczy tzw. części morskiej (czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG)). W jego ramach ma powstać: 

• Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. 

Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wpisuje się w rozwój infrastruktury tzw. Małego LNG (SSLNG - Small Scale LNG). Zapewni ono dodatkowe funkcjonalności świnoujskiemu terminalowi. Dzięki niemu Polskie LNG odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku w Regionie Morza Bałtyckiego. Będzie to także odpowiedź na szereg europejskich regulacji, w  szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych.

- Mijający rok był dla nas intensywny ale dający powody do satysfakcji. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący czas. – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG

DOBRY KLIMAT DLA LNG 

W minionym roku spółka również zrealizowała szereg działań w obszarze rozwojowym, do których zaliczyć można:

• Przystąpienie do organizacji Baltic Ports Organisation (BPO) 

• Prezentacja Terminalu LNG w ramach roadshow w USA, Norwegii, Australii i Francji

• Współorganizacja wraz ze stroną rządową wizyty sekretarza Departamentu Energii USA Ricka Perry’ego w Polsce 

• Nawiązanie współpracy i podpisanie listu intencyjnego z Uniwersytetem Zachodniej Australii

• Porozumienie o współpracy ze Szkołą Główną Służby Pożarniczej obejmujące wspólne projekty badawcze i dydaktyczne oraz dostęp do specjalistycznego sprzętu

Dodatkowo spółka otrzymała wyróżnienie Global Compact za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz Srebrną kartę Lidera Bezpiecznej Pracy przyznaną przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.

Polskie LNG

Terminal LNG przygotowany do rozbudowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Terminal LNG przygotowany do rozbudowy

Spółka Polskie LNG uzyskała komplet decyzji środowiskowych oraz lokalizacyjnych dotyczących wszystkich projektów realizowanych w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG. Dokumenty środowiskowe mają status ostateczny a wydane przez Wojewodę Zachodniopomorskiego decyzje rygor natychmiastowej wykonalności (co wynika wprost z zapisów tzw. specustawy terminalowej).

 Program Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego realizowany jest zgodnie z założonym harmonogramem.

- Decyzja środowiskowa a następnie lokalizacyjna to niezmiernie ważne fundamenty pod kolejne etapy prac związane z niezbędną w procesie inwestycyjnym dokumentacją, jak choćby pozwolenie na budowę – mówi Paweł Jakubowski, Prezes Zarządu spółki Polskie LNG.

Jednocześnie trwają postępowania przetargowe. Pierwsze z nich ogłoszone w grudniu 2018 roku wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy części lądowej: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalację przeładunkową LNG wraz z bocznicą kolejową. Czas na składanie ofert został wydłużony, na prośbę zainteresowanych podmiotów, do 19 lutego br. Drugie postępowanie (ogłoszone 2 stycznia 2019 roku) dotyczy części morskiej – budowy dodatkowego nabrzeża statkowego. Projekt realizowany jest wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. W tym przypadku firmy mogą zgłaszać się do 26 lutego br.

Zwiększenie mocy regazyfikacyjnych oraz uruchomienie dodatkowych funkcjonalności i usług jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Popyt na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Polski Terminal stanie się więc kluczową inwestycją budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale i w regionie.

- Wpisujemy się tym samym w światowy trend transformujący kraje ku gospodarkom niskoemisyjnym. Najlepszym potwierdzeniem tych zmian jest między innymi rosnąca z roku na rok liczba statków przypływających do Świnoujścia. Przed nami, już 27 stycznia, jubileuszowa, 50. dostawa LNG. Bardzo nas to cieszy.  – dodaje Paweł Jakubowski.

 

Poslkie LNG 

Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminalu w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminalu w Świnoujściu

19 grudnia br. Polskie LNG oficjalnie poinformowało o rozpoczęciu postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Są nimi: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalacja przeładunkowa LNG wraz z bocznicą kolejową. Realizacja tych zamierzeń nie tylko dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również pozwoli zaoferować nowe usługi, które będą mogły być świadczone klientom  krajowym i zagranicznym.

Opublikowane ogłoszenie rozpoczyna postępowanie przetargowe zmierzające do wyłonienia wykonawcy rozbudowy terminalu LNG, które zakłada realizację  trzech głównych elementów:

• Dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.

• Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.

• Instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą  dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Proces przetargowy zakłada etap prekwalifikacji oferentów, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. „krótką listę” oraz podpisanie umowy z wybranym Wykonawcą do końca 2019 roku. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld Nm3/rocznie planowane jest na 2021 rok. Pozostałe dwa projekty w założeniu  mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 roku. Program Rozbudowy Terminalu LNG zakłada realizację zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

W ramach rozbudowy powstanie również czwarty element - dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie tego roku.

- Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest kluczową inwestycją dla Polski, budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale i w Regionie. Program Rozbudowy Terminalu jest kolejnym krokiem, który umocni naszą pozycję. Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Nowe funkcjonalności terminalu pozwolą nam na nie odpowiedzieć i co ważne, będziemy pierwszymi, którzy zaoferują tak szeroki wachlarz usług. – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG

Terminal LNG w Świnoujściu już dzisiaj, przy obecnej infrastrukturze osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca – gazu ziemnego do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery) spółka może pochwalić się sukcesami. Tylko w bieżącym roku (do połowy grudnia bieżącego roku) terminal przyjął i rozładował  22 statki ze skroplonym gazem ziemnym a w sumie od początku swojego funkcjonowania aż 46 statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. Do tej pory wyjechało ich ze Świnoujścia 3604.

 

Polskie LNG