TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Polskie LNG podsumowuje rok 2018 - przełomowy czas w działalności spółki

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Polskie LNG podsumowuje rok 2018 - przełomowy czas w działalności spółki Miniony rok był dla spółki Polskie LNG okresem wzmożonej pracy. Jej efektem są świetne wyniki Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz realizacja, zgodnie z harmonogramem, Programu Rozbudowy Terminalu LNG. W ramach tego ostatniego, na przełomie 2018/19, spółka rozpoczęła dwa procesy przetargowe, na tzw. część lądową (dodatkowa instalacja regazyfikacyjna, trzeci zbiornik LNG oraz instalacja przeładunkowa LNG na kolej) i część morską (dodatkowe nabrzeże statkowe).

POLSKIE LNG W LICZBACH   

W świnoujskim Terminalu LNG w 2018 roku skutecznie realizowano zadania w ramach prowadzonych procesów technologicznych. Osiągnięte wyniki: 

• Blisko 2 mln ton czyli 4,4 mln m3 skroplonego gazu ziemnego zostało rozładowanych w terminalu.

• Przyjęto i rozładowano  23 statki (14 w 2017 r.) ze skroplonym gazem ziemnym.

• 1794 autocystern (1523 w 2017 r.) wyjechało ze Świnoujścia. Polskie LNG ustanowiło także w 2018 roku swój wewnętrzny rekord załadunków jednego dnia – było ich 24.

• W zeszłym roku dokonano także w terminalu pierwszego załadunku gazem skroplonym ISO-kontenera, coraz popularniejszej, standaryzowanej formy transportu LNG. 

 

REALIZACJA PLANÓW ROZWOJOWYCH   

Na przełomie 2018 i 2019 roku Polskie LNG wykonało bardzo ważny krok w realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG – uruchomiono dwa procesy przetargowe.

Pierwsze z opublikowanych ogłoszeń (dotyczące tzw. części lądowej) rozpoczęło postępowanie przetargowe, w ramach którego wyłoniony zostanie wykonawca trzech elementów lądowych rozbudowy Terminalu LNG: 

• Dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.

• Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.

• Instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą  dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Drugi proces przetargowy dotyczy tzw. części morskiej (czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG)). W jego ramach ma powstać: 

• Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. 

Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wpisuje się w rozwój infrastruktury tzw. Małego LNG (SSLNG - Small Scale LNG). Zapewni ono dodatkowe funkcjonalności świnoujskiemu terminalowi. Dzięki niemu Polskie LNG odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku w Regionie Morza Bałtyckiego. Będzie to także odpowiedź na szereg europejskich regulacji, w  szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych.

- Mijający rok był dla nas intensywny ale dający powody do satysfakcji. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący czas. – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG

DOBRY KLIMAT DLA LNG 

W minionym roku spółka również zrealizowała szereg działań w obszarze rozwojowym, do których zaliczyć można:

• Przystąpienie do organizacji Baltic Ports Organisation (BPO) 

• Prezentacja Terminalu LNG w ramach roadshow w USA, Norwegii, Australii i Francji

• Współorganizacja wraz ze stroną rządową wizyty sekretarza Departamentu Energii USA Ricka Perry’ego w Polsce 

• Nawiązanie współpracy i podpisanie listu intencyjnego z Uniwersytetem Zachodniej Australii

• Porozumienie o współpracy ze Szkołą Główną Służby Pożarniczej obejmujące wspólne projekty badawcze i dydaktyczne oraz dostęp do specjalistycznego sprzętu

Dodatkowo spółka otrzymała wyróżnienie Global Compact za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz Srebrną kartę Lidera Bezpiecznej Pracy przyznaną przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.

Polskie LNG

Terminal LNG przygotowany do rozbudowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Terminal LNG przygotowany do rozbudowy

Spółka Polskie LNG uzyskała komplet decyzji środowiskowych oraz lokalizacyjnych dotyczących wszystkich projektów realizowanych w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG. Dokumenty środowiskowe mają status ostateczny a wydane przez Wojewodę Zachodniopomorskiego decyzje rygor natychmiastowej wykonalności (co wynika wprost z zapisów tzw. specustawy terminalowej).

 Program Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego realizowany jest zgodnie z założonym harmonogramem.

- Decyzja środowiskowa a następnie lokalizacyjna to niezmiernie ważne fundamenty pod kolejne etapy prac związane z niezbędną w procesie inwestycyjnym dokumentacją, jak choćby pozwolenie na budowę – mówi Paweł Jakubowski, Prezes Zarządu spółki Polskie LNG.

Jednocześnie trwają postępowania przetargowe. Pierwsze z nich ogłoszone w grudniu 2018 roku wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy części lądowej: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalację przeładunkową LNG wraz z bocznicą kolejową. Czas na składanie ofert został wydłużony, na prośbę zainteresowanych podmiotów, do 19 lutego br. Drugie postępowanie (ogłoszone 2 stycznia 2019 roku) dotyczy części morskiej – budowy dodatkowego nabrzeża statkowego. Projekt realizowany jest wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. W tym przypadku firmy mogą zgłaszać się do 26 lutego br.

Zwiększenie mocy regazyfikacyjnych oraz uruchomienie dodatkowych funkcjonalności i usług jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Popyt na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Polski Terminal stanie się więc kluczową inwestycją budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale i w regionie.

- Wpisujemy się tym samym w światowy trend transformujący kraje ku gospodarkom niskoemisyjnym. Najlepszym potwierdzeniem tych zmian jest między innymi rosnąca z roku na rok liczba statków przypływających do Świnoujścia. Przed nami, już 27 stycznia, jubileuszowa, 50. dostawa LNG. Bardzo nas to cieszy.  – dodaje Paweł Jakubowski.

 

Poslkie LNG 

Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminalu w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminalu w Świnoujściu

19 grudnia br. Polskie LNG oficjalnie poinformowało o rozpoczęciu postępowania przetargowego, które wyłoni wykonawcę trzech kluczowych elementów Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Są nimi: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalacja przeładunkowa LNG wraz z bocznicą kolejową. Realizacja tych zamierzeń nie tylko dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale również pozwoli zaoferować nowe usługi, które będą mogły być świadczone klientom  krajowym i zagranicznym.

Opublikowane ogłoszenie rozpoczyna postępowanie przetargowe zmierzające do wyłonienia wykonawcy rozbudowy terminalu LNG, które zakłada realizację  trzech głównych elementów:

• Dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.

• Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.

• Instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą  dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Proces przetargowy zakłada etap prekwalifikacji oferentów, negocjacje z oferentami zakwalifikowanymi na tzw. „krótką listę” oraz podpisanie umowy z wybranym Wykonawcą do końca 2019 roku. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld Nm3/rocznie planowane jest na 2021 rok. Pozostałe dwa projekty w założeniu  mają zostać ukończone w drugim kwartale 2023 roku. Program Rozbudowy Terminalu LNG zakłada realizację zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

W ramach rozbudowy powstanie również czwarty element - dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie tego roku.

- Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest kluczową inwestycją dla Polski, budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale i w Regionie. Program Rozbudowy Terminalu jest kolejnym krokiem, który umocni naszą pozycję. Zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Nowe funkcjonalności terminalu pozwolą nam na nie odpowiedzieć i co ważne, będziemy pierwszymi, którzy zaoferują tak szeroki wachlarz usług. – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG

Terminal LNG w Świnoujściu już dzisiaj, przy obecnej infrastrukturze osiąga bardzo dobre wyniki. W ramach obsługiwanych procesów technologicznych (rozładunku LNG z tankowców, procesowego składowania LNG w zbiornikach, regazyfikacji, wysyłce surowca – gazu ziemnego do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunku LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery) spółka może pochwalić się sukcesami. Tylko w bieżącym roku (do połowy grudnia bieżącego roku) terminal przyjął i rozładował  22 statki ze skroplonym gazem ziemnym a w sumie od początku swojego funkcjonowania aż 46 statków. Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. Do tej pory wyjechało ich ze Świnoujścia 3604.

 

Polskie LNG

Polskie LNG przygotowuje proces przetargowy dotyczący rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Polskie LNG przygotowuje proces przetargowy dotyczący rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu

Spółka Polskie LNG opublikowała okresowe ogłoszenie informacyjne, które jest oficjalną formą poinformowania rynku o planowanym w najbliższym czasie postępowaniu zmierzającym do wyłonienia wykonawcy rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu. Przewidziano formułę „zaprojektuj i wybuduj”, w ramach której zostanie wyłoniony wykonawca trzeciego zbiornika, dodatkowych układów procesowych zwiększających moc regazyfikacyjną oraz bocznicy kolejowej.

To ważny krok w realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Obecnie terminal oferuje dwie podstawowe usługi – regazyfikacji oraz przeładunku na autocysterny. Dzięki rozbudowie terminal zwiększy zarówno zdolności regazyfikacyjne, jak i rozszerzy funkcjonalności przeładunkowe w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania potencjału obiektu oraz stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju rynku w kolejnych latach.

Publikacja okresowego ogłoszenia informacyjnego o zamówieniu ma na celu poinformowanie wszystkich zainteresowanych podmiotów o przedmiocie zamówienia i innych elementach planowanego w grudniu 2018 roku postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy prac.

– Publikując wstępne ogłoszenie spółka wyszła naprzeciw potencjalnym wykonawcom, dając im możliwość, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, odniesienia się do zaproponowanych warunków postępowania –powiedział Paweł Jakubowski, Prezes Zarządu spółki Polskie LNG. – Firmy zainteresowane udziałem w projekcie mogą zgłaszać swoje komentarze i uwagi, dzięki którym proces przetargowy będzie pełniejszy i wyczerpujący.

Zakres planowanego zamówienia na rozbudowę Terminalu LNG w Świnoujściu obejmuje trzy projekty, w formule „pod klucz”, tj.: Projekt SCV, w ramach którego należy dokonać rozbudowy istniejącej instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w oparciu o dodatkowe dwa kompletne wymienniki ciepła typu SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser) o wydajności wysyłkowej maksymalnej ok. 328 000 Nm3/h gazu wraz z instalacjami towarzyszącymi, umożliwiając tym samym zwiększenie nominalnej mocy regazyfikacyjnej terminalu LNG z poziomu ~5 mld Nm3/rok do ~7,5 mld Nm3/rok.

Projekt Zbiornik, w ramach którego należy wykonać kompletny nowy zbiornik LNG typu FCT („Full Containment Tank”) o pojemności brutto 180 000 m3 wraz z niezbędnym wyposażeniem i instalacjami umożliwiającymi pełną obsługę nowego zbiornika i jego współpracę z dwoma istniejącymi zbiornikami.

Projekt Kolej w ramach którego należy wykonać kompletna bocznicę kolejowa (3-torowa z rozjazdami i torem dojazdowym) wraz z wyposażeniem niezbędnym do obsługi kolejowego frontu nalewczego LNG na cysterny kolejowe i ISO-kontenery składającego się z: 12 stanowisk załadunkowych LNG, umożliwiając tym samym uzyskanie nowej funkcjonalności Terminalu LNG w postaci możliwości załadunku LNG na cysterny kolejowe oraz kontenery ISO w części lądowej.

Czwartym projektem realizowanym w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu jest budowa nowego nabrzeża. Ten etap będzie realizowany w ramach oddzielnego postępowania przetargowego.

Źródło: Polskie LNG

Prezes Polskiego LNG: terminal w Świnoujściu umacnia niezależność energetyczną kraju i całego regionu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Prezes Polskiego LNG: terminal w Świnoujściu umacnia niezależność energetyczną kraju i całego...

W Szczecinie między 13 a 15 czerwca trwały Światowe Dni Morza. W spotkaniu zorganizowanym przez Międzynarodową Organizację Morską oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej brali udział przedstawiciele biznesu i polityki oraz eksperci z branży morskiej. W konferencji uczestniczył również Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z Grupy Kapitałowej GAZ-SYSTEM, który zaprezentował plany rozwoju Terminalu LNG w Świnoujściu i jego rolę w rozwoju rynku gazu w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej.

Prezes Paweł Jakubowski przypomniał, że planowana rozbudowa terminalu obejmuje m.in rozbudowę regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, budowę drugiego nabrzeża oraz trzeciego zbiornika LNG oraz budowę bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową. Jego zdaniem istotne są również zagadnienia związane rozwojem przyjaznych środowisku „zielonych” technologii.  - Dotyczy to choćby wykorzystania mniej emisyjnych lub nieemisyjnych rodzajów paliw dla statków, takich jak skroplony gaz ziemny (LNG). Jest to najlepsza dostępna, sprawdzona i ekonomiczne zasadna alternatywa dla obecnie stosowanych paliw  – dodał.

Zwrócił uwagę, że ta inwestycja zwiększy elastyczność dostaw gazu, ponieważ pozwoli na dostarczenie surowca do miejsc, gdzie sieć przesyłowa i dystrybucyjna jest słabo rozwinięta. W tym kontekście podkreślił również, że znaczącą rolę, jeśli chodzi o transport LNG, może odegrać dynamicznie rozwijająca się żegluga śródlądowa. - Dzięki korzystnej lokalizacji Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego, stanowiącego źródło zaopatrzenia dla intensywnie rozwijającej się sieci terminali LNG małej skali – dodał prezes Jakubowski.

Przypomniał również, że dzięki funkcjonującej już w ramach terminalu infrastrukturze przeładunkowej przez 2 lata przeładowano blisko 3 tys. ciężarówek z LNG. Dodał, że planowany jest także przeładunek surowca na kontenery ISO oraz kriogeniczne cysterny kolejowe.

Prezes Jakubowski zauważył także, że funkcjonowanie Terminalu LNG w Świnoujściu ma duże znacznie w umacnianiu niezależności energetycznej Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rozwoju rynku gazu w tym regionie.   

– Dzięki funkcjonowaniu Terminalu LNG Polska staje się ważnym krajem przesyłowym, otwartym na dostawców gazu z Unii Europejskiej i całego świata. Inwestycja ta wpisuje się w koncepcję Bramy Północnej oraz przyczyni się do uniezależnienia od dominacji jednego dostawcy. Planowana rozbudowa terminalu w Świnoujściu umożliwi transport surowca do mniejszych terminali działających w obrębie Morza Bałtyckiego, co przyczyni się do rozwoju rynku gazu regionie Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z grupy kapitałowej GAZ-SYSTEM. 

 

Polskie LNG