TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

1abczeglugasr

– Chcemy być państwem morskim – deklarował podczas V Konwentu Morskiego w Toruniu szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Jacek Sasin. Jak podaje PAP – podczas wydarzenia wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna zapewnił, że w ciągu najbliższych kilkunastu latach Polska zainwestuje 100 mld złotych w gospodarkę morską.

Polska chce być państwem morskim

– Stoimy frontem do naszego Bałtyku. Chcemy zainwestować przez kilkanaście lat 25 mld zł w nasze porty i wybrzeża – podkreślił wiceminister Materna. Wśród bardzo istotnych dla ministerstwa inwestycji wymienił m.in. Centralny Port w Gdańsku, pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin, a także powstanie nowego, głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Dodał, że przez wiele ostatnich lat Polska stała tyłem do morza, odwracała się od niego.

– W wielu obszarach musimy zaczynać niemal od podstaw. Dwadzieścia kilka ostatnich lat, to był zły czas dla gospodarki morskiej w Polsce. Pamiętajmy chociażby o stoczniach, które upadły. Poprzedni rząd nie robił w tej sprawie nic, żeby ratować tradycyjną gałąź polskiej gospodarki. Przecież przemysł stoczniowy przez cały okres powojenny był jednym z tych, które rozwinęły się bardzo dobrze. Dzisiaj przed nami odbudowa – całego przemysłu stoczniowego, jak również konieczność dbałości o rozwój polskich portów, żeby mogły skutecznie rywalizować z portami z innych krajów – wskazał Sasin. – Chcemy być państwem morskim. Mamy duże wybrzeże morskie i wszystkie warunki do tego, żeby chociażby przez swoje położenie w tej części Europy, być krajem tranzytowym – odbierać towary mogące trafiać do polskich portów, a następnie umożliwiać ich przewóz do krajów leżących w głębi kontynentu. Temu służy również rozbudowa infrastruktury drogowej na osi północ-południe, a nie tylko wschód-zachód, jak to było wcześniej. Chcemy podejmować te działania w zbiorczym konglomeracie – dodał.

Duże inwestycje

Jak podaje PAP – w ocenie wiceministra bardzo istotne jest przywrócenie żeglowności międzynarodowych dróg wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem E30 – Odrzańskiej Drogi Wodnej, E40 biegnącej od Gdańska przez Warszawę po Brześć i na Ukrainę oraz E70 – łączącej Antwerpię z Kłajpedą.

– Wszystkie inwestycje na tych drogach wodnych kosztowały będą ok. 70 mld zł, a nasze działania łącznie ponad 100 mld zł – przypomniał Materna. 

Znaczący Toruń

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów wspomniał także o znaczeniu Torunia jako miasta nadwiślańskiego. Przypomniał, że miejscowość już przed wiekami była bardzo istotna na mapie transportu wodnego w Polsce, jak i w tej części Europy. Jak podaje PAP – uznał, że takie miasto, leżące w pewnym oddaleniu od morza, może również skorzystać na działaniach podejmowanych przez polskie władze, które chcą zapewnić żeglowność najważniejszych dróg wodnych.

– Toruń leży nie tylko nad Wisłą, ale również przy autostradzie A1 wiodącej do Gdańska. Gospodarka morska nie toczy się tylko na Wybrzeżu i w portach, ale jest nierozerwalnie związana ze wszystkimi innymi obszarami – podkreślił Sasin.

Konwent Morski

Konwent został powołany w grudniu 2016 roku z inicjatywy ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka. Do jego głównych zadań należy opiniowanie kierunków działania resortu, rekomendacja inicjatyw oraz przedkładanie projektów rozwoju obszarów, którymi zajmuje się ministerstwo.

 

Źródło: RynekInfrastruktury.pl