TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port of Rijeka

OT Logistics chce w I połowie 2018 roku skupić się na przygotowywaniu strategii rozwoju i planu inwestycyjnego dla chorwackiego portu w Rijece, poinformował PAP Biznes wiceprezes OT Logistics Andrzej Klimek.

"Jednym z naszych priorytetów na przyszły rok jest konsolidacja organizacyjna. Na początku roku przejęliśmy dwie spółki kolejowe, które płynnie weszły w działalność grupy, a niedawno zwiększyliśmy zaangażowanie w port w Rijece. W pierwszym półroczu 2018 r. będziemy koncentrować się na opracowaniu strategii rozwoju dla Rijeki i planu inwestycyjnego zgodnego ze strategią grupy" - powiedział PAP Biznes Klimek.

"Rozmawiamy też z naszymi dużymi międzynarodowymi klientami na temat możliwości przeładowywania ładunków w Rijece. Po przeprowadzeniu tych analiz będziemy dobrze znali potrzeby dotyczące inwestycji w tym porcie" - dodał.

We wrześniu OT Logistics zwiększyło zaangażowanie w chorwackim operatorze portowym Luka Rijeka do 32,56 proc., przejmując 11,75 proc. jego akcji w drodze transakcji pakietowej. Spółka zawarła też umowę współpracy z chorwackimi funduszami emerytalnymi Allianz ZB oraz Erste (kontrolującymi odpowiednio 15,15 proc. i 8,85 proc. akcji operatora), dzięki której przejmie kontrolę operacyjno-finansową nad chorwackim portem. Strony umowy mają obecnie w Luka Rijeka w sumie 56,61 proc. udziałów. OT Logistics ogłosiło wezwanie na pozostałe akcje chorwackiego portu.

OT Logistics chce wykorzystać potencjał Luka Rijeka.

W okresie styczeń-wrzesień Luka Rijeka zwiększyła przeładunki o 27 proc. do 1,9 mln ton, głównie za sprawą obsługi węgla i rudy. Przychody portu w tym okresie wyniosły ok. 126,6 mln kun chorwackich (HRK, ok. 71 mln zł), a EBITDA – 8,2 mln HRK (ok. 4,6 mln zł).

"Potencjał technologiczny Rijeki jest olbrzymi. Sprzyja nam też rozwój gospodarczy w tej części Europy" - powiedział Klimek.

Wiceprezes wskazał, że wyzwaniem będzie organizacja pracy chorwackiego portu.

"Mamy doświadczenia ze Świnoujścia i z Gdyni i wiemy, jaki jest potencjał do podniesienia efektywności, wydajności, zmiany stylu pracy" - powiedział.

Port Rijeka ma dla OT Logistics strategiczne znaczenie w rozwoju przewozów na kierunku Bałtyk-Adriatyk.

"Strategicznym rozwiązaniem dla nas jest budowa korytarza Północ-Południe (Bałtyk/Adriatyk) i na tym kierunku będziemy się skupiać. Teraz, gdy mamy port na Północy i na Południu, wyzwaniem są spedycja i transport i przekonywanie klientów do tych kierunków" - powiedział Andrzej Klimek.

Poinformował, że zadaniem dla spółki na 2018 rok będą też m.in. zwiększenie udziału jej aktywów w przewozach kolejowych oraz rozwój obszaru multimodal.

"Od strony kosztowej wyzwaniem będzie presja płacowa. Staramy się jednak ograniczać koszty poprzez centralizację funkcji zarządczych w spółce-matce i inwestycje technologiczne, które spowodują większą automatyzację procesów" - powiedział Klimek.

 

Więcej: https://www.pb.pl/ot-logistics-chce-w-i-pol-2018-r-opracowywac-strategie-dla-portu-w-rijece-898802