TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

FAIRPLAY 4

Ponad 30 godzin trwać będzie operacja wprowadzania do portu w Szczecinie jachtów biorących udział w finale regat Tall Ships Races 2017. Podobnie jak w 2007 i 2013 roku za holowanie i cumowanie przy nabrzeżach największych i najpiękniejszych  żaglowców świata, odpowiadać będzie Fairplay Towage Polska.

Kilka dni przed rozpoczęciem Tall Ship Races 2017 przygotowania do sprawnej obsługi jachtów uczestniczących w wielkim finale zostały już zakończone. Podobnie jak podczas poprzednich edycji regat, których finał organizowano w Szczecinie,  za wprowadzenie żaglowców do portu, ich bezpieczne zacumowanie przy nabrzeżach oraz wyprowadzenie ze Szczecina po zakończeniu imprezy, odpowiada firma  Fairplay Towage Polska -  największy i najbardziej doświadczony armator holowników w naszym kraju.  Spółka zarządza obecnie siedemnastoma jednostkami,  na co dzień świadczącymi usługi holownicze w portach Szczecina, Świnoujścia i Gdyni.  Od grudnia 2015 r. holowniki  o charakterystycznych niebieskich kadłubach biorą także udział w operacji holowania i cumowania   tankowców, dostarczających skroplony gaz ziemny do terminalu LNG w Świnoujściu.  

- Nasze załogi są doskonale wyszkolone i doświadczone we wszystkich portowych pracach holowniczych, w obsłudze jachtów podczas szczecińskich finałów Tall Ship Races w 2007 i 2013 roku, jak i przy cumowaniu do nabrzeża terminalu LNG w Świnoujściu wielkich „gazowców” typu Q-flex – statków o długości przekraczającej  300 metrów, a więc trzy razy dłuższych od boiska do piłki nożnej. To specjaliści najwyższej światowej klasy – zapewnia dyr. Mirosław T. Górny, członek zarządu Fairplay Towage Polska. 

Do obsługi przypływających do Szczecina żaglowców przygotowano pięć holowników: HEROS, HERMES, EUROS, FAIRPLAY-5 i SERWAL-3. Zgodnie z ustalonym harmonogramem wejścia jachtów do portu będą one w pełnej gotowości do przyjęcia gości już w piątek 4 sierpnia od 

godz. 08.00. Dokładne terminy przybycia żaglowców na redę  Świnoujścia będą podawane w ciągu całego piątku i w sobotę rano.  

- Kończące regaty jachty zacumują na redzie portu w Świnoujściu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednostki o długości  ponad 50 metrów mogą opuścić redę i wejść do portu wyłącznie w asyście pilota. Największe z nich tor wodny pomiędzy Świnoujściem i Szczecinem przepłyną jedynie w towarzystwie pilota – mówi dyr. Mirosław Wiater, drugi z członków zarządu spółki Fairplay Towage Polska – Holowniki muszą asystować największym żaglowcom co najmniej 1,5 kilometra od miejsca cumowania. Podobnie jak w poprzednich „szczecińskich” edycjach Tall Ship Races nasze jednostki będą czekały na uczestniczące  w regatach jachty na wysokości dawnej Huty Szczecin. Tam podany zostanie hol. Jako ciekawostkę mogę podać fakt, że hol HEROSA, pomimo że wygląda jak zwykła, niespecjalnie gruba lina, ma wytrzymałość 115 ton. Wystarczy, by holować 100-tysięcznik. 

Jachtom o długości do 90 metrów, nie posiadającym dziobowego steru strumieniowego, a więc mającym ograniczone zdolności manewrowe, musi towarzyszyć co najmniej jeden holownik dziobowy.  Jachty o długości większej, niż 90 metrów,  muszą być obsługiwane przez dwie jednostki - holowniki: dziobowy i rufowy, przy czym ten drugi może być wykorzystywany również do sterowania jachtem, pchając jego burtę. Decyzję o formie wykorzystania holowników podejmuje kapitan jednostki w porozumieniu z pilotem.  

Mniejsze jednostki wpływać będą do portu samodzielnie. Małym jachtom w bezpiecznym zacumowaniu do nabrzeża towarzyszyć będzie motorówka STOCIN-1, również należąca do Fairplay Towage Polska.

Zgodnie z porządkiem wyjścia statków z portu po zakończeniu imprezy holowniki Fairplay Towage Polska gotowe będą do odcumowania jednostek i wyprowadzenia ich z portu we wtorek 8 sierpnia od godz. 7.00.

 

FairPlay Towage