TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

portszczecinpodsumowanie2018

Zespół portów Szczecin-Świnoujście w znakomitym stylu zamknął rok 2018. Przez ostatnich dwanaście miesięcy osiągnięto wynik 28,6 milionów ton obsłużonych towarów. Jest to absolutny rekord pod względem przeładunków. 

Dotychczasowy rekord zajmował miejsce na szczycie tej chlubnej listy przez niemal 40 lat. W 1979 roku odnotowano wynik 26 milionów i 697 tysięcy ton. Teraz poprawiono ten rezultat o dwa miliony i nie da się ukryć, że jest to ogromny powód do dumy. Jak powiedział podczas środowej konferencji prasowej Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ, największą jednorazową składową tego wyniku był import węgla, który wynosił blisko 100 tysięcy ton tego surowca. 

Jak wygląda szczegółowe podsumowanie w porównaniu do poprzedzającego okresu? W 2017 r. osiągnięto wynik 25,4 milionów ton, więc różnica jest znacząca i wynosi 12,5 procent. Bardzo zauważalnie wzrosły między innymi wspomniany wcześniej węgiel (60,8%), ruda (29,9%) oraz paliwa (17,6%). Na plus rok zamknęły także towary z grupy „inne masowe” (9,6%), drobnica (4,4%) oraz drobnica promowa (3%). 

Na minus należy jednak odnotować spadek zboża (25,1%) oraz przeładunki kontenerów (13%). – Faktycznie odnotowaliśmy gorszy wynik w przypadku kontenerów, ale pamiętajmy, że nadal możemy mówić o poziomie 80 000, a to wciąż jest dobry rezultat i pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. W tej nie zamierzamy zmieniać naszych założeń i wciąż chcemy być portem uniwersalnym – mówił w środę Słaboszewski.

Podczas spotkania z przedstawicielami mediów podzielono się także informacjami na temat postępów inwestycji. Przypomnijmy, że plan ZMPSiŚ zakłada wydatkowanie w Portach w Szczecinie i Świnoujściu w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty sięgającej prawie półtora miliarda złotych. W zamierzeniach jest między innymi modernizacja nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. W obu portach będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura, a w Świnoujściu ma zostać rozbudowany także terminal promowy w kierunku transportu intermodalnego. 

– Faza projektowa została w zasadzie ukończona i sukcesywnie będziemy realizować nasze założenia – mówił także obecny na konferencji Jacek Cichocki, wiceprezes do spraw rozwoju. – Mamy zabezpieczone odpowiednie pieniądze na te inwestycje, ale cały czas uważnie obserwujemy to, co się dzieje na rynku i wyciągamy z tych zdarzeń konkretne wnioski. Zdajemy sobie sprawę, że wskutek różnych czynników te koszty mogą wzrosnąć i na taki scenariusz także jesteśmy gotowi, ponieważ posiadamy należytą rezerwę środków. 

Podczas spotkania z dziennikarzami poświęcono też sporo uwagi dodatkowej działalności  ZMPSiŚ, która – podobnie jak wyniki osiągnięte w roku 2018 – robi duże wrażenie. Mowa tu między innymi o wspieraniu wydarzeń sportowych oraz kulturalnych, organizowaniu spotkań w szkołach czy przyłączaniu się do akcji społecznych i charytatywnych, takich jak „Szlachetna Paczka” lub „Paczka dla Rodaka i Bohatera na kresach”. Cały czas aktywnie działa także Klub Honorowych Dawców Krwi PCK, który prowadzi cykliczne zbiórki krwi w porcie. Dzięki udziałowi pracowników z całego portu na przestrzeni ostatnich dwóch lat udało się zebrać aż 49 litrów krwi. 

Nie od dziś wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Skoro rok 2018 zakończył się tak dużym sukcesem, to z całą pewnością ZMPSiŚ dołoży wszelkich starań, aby cykl kolejnych dwunastu miesięcy również zamknąć z solidnym przytupem. My będziemy naturalnie na bieżąco śledzić rezultaty pod względem załadunków i z zaciekawieniem patrzeć, czy uda się złamać kolejną wielką barierę i dotrzeć do imponującego wyniku 30 milionów ton. 

Maciej Żmudzki

b 300 74 16777215 00 images 1amorza i oceany PNG logo big