TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Terminal promowy w Świnoujściu będzie miał nowy parking dla ciężarówek

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Terminal promowy w Świnoujściu będzie miał nowy parking dla ciężarówek

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wybuduje w Świnoujściu przy terminalu promowym nowy parking dla blisko 300 ciężarówek.

Zakres działania to badania i prace przy budowie parkingu rezerwowego w najbliższym sąsiedztwie  bram terminalu promowego. Parking zaoferuje 278 miejsc dla ciężarówek, zaś prace budowlane obejmą przygotowanie i wzmocnienie terenów inwestycyjnych oraz  budowę parkingów i infrastruktury technicznej. Parking będzie połączony z siecią wodociągową i kanalizacyjną, a także z siecią elektroenergetyczną i teletechniczną. Będzie wyposażony w system sygnalizacji, oznakowanie dróg, oświetlenie oraz instalacje sanitarne i recykling odpadów.Obecnie na terenie objętym projektem trwają prace porządkowe i rozbiórkowe istniejącej infrastruktury.

Inwestycja będzie realizowana zgodnie z umową INEA/CEF/TRAN/M2018/1787737 o udzielenie dotacji w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – Sektor Transportu, pod nazwą działania: „Eliminacja „wąskich gardeł” ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego dla samochodów ciężarowych w terminalu promowym w Świnoujściu”, numer działania 2018-PL-TM-0028-W.

Celem projektu jest nie tylko poprawa infrastruktury dostępowej do portu, ale także dbałość o środowisko naturalne oraz usprawnienie połączenia morskiego pomiędzy Świnoujściem a dwoma portami w Szwecji - Trelleborg oraz Ystad. Efekty inwestycji odczują również mieszkańcy Świnoujścia, bowiem w momencie spiętrzenia ruchu ciężarówek, te nie będą już parkować na poboczach ulic wiodących do terminalu. Ponadto zaplecze sanitarne dostępne na parkingu poprawi komfort oczekiwania kierowców na prom.  

Inwestycja będzie realizowana w formule projektuj  i zbuduj. Planowane rozpoczęcie prac budowlanych przewiduje się na czerwiec 2020 roku, z kolei jej zakończenie na wrzesień 2021. Szacowany koszt to prawie 50 mln złotych. (Monika Woźniak-Lewandowska)

Nowy prezes ZMPSiŚ SA

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Nowy prezes ZMPSiŚ SA

Rada Nadzorcza Spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA na posiedzeniu w dniu 17 czerwca br. powołała Pana Krzysztofa Urbasia na stanowisko prezesa zarządu. Nowy prezes swoje obowiązki obejmie z dniem 1 lipca br.

Nota biograficzna:

Krzysztof Urbaś (ur.1958 r.) pochodzi z Gdyni i jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1982 roku związany był z Morskim Portem Handlowym w Gdyni, a w kolejnych latach zdobywał doświadczenie w handlu morskim, przy realizacji projektów spedycji i logistyki międzynarodowej  w branży portowo-morskiej w firmie Cargo Service Sp. z o.o.  Od 1998 zasiadał w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A., gdzie odpowiedzialny był m.in. za rozwój Gdańskiego Terminala Kontenerowego S.A. Jako Dyrektor Rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A. w latach 2007-2008 opracował strategię Portu Gdańsk do roku 2030, strategię Port Gdańsk XXI oraz plan zagospodarowania Portu Północnego. W kolejnych latach 2008-2010, będąc Prezesem Zarządu Siarkopol Gdańsk S.A., przeprowadził restrukturyzację  firmy. Od 2010 współwłaściciel i Prezes Zarządu Balquest Sp. z o.o. Gdynia. W latach 2017-2018 był dyrektorem spółki promowej z Grupy PŻM Unity Line, a ostatnio wiceprezesem spółki Żegluga Polska z Grupy PŻM.

ZMPSiŚ SA 

ZMPSiŚ: Głębokowodny Terminal Kontenerowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Głębokowodny Terminal Kontenerowy

19 maja br.  w Świnoujściu, konferencją prasową z udziałem mediów oraz rad miast Świnoujścia i Międzyzdrojów, jak również tamtejszych rad osiedlowych Zarząd Portu zainaugurował cykl spotkań społecznych w trakcie, których  będzie  przybliżać koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia.

Najpierw powstał port, później zbudowano miasto. Świnoujście to jedno z najpiękniejszych miast Polski. Położone nad morzem, z najszerszą w kraju plażą, łagodnym klimatem i wieloma atrakcjami turystycznymi od 200 lat znakomicie łączy funkcję portu morskiego i kurortu, a także uzdrowiska.

Ważne daty:

1747 r. - powstanie portu morskiego

1765 r. - nadanie praw miejskich

1824 r. - uznanie miasta za kurort

1895 r. - uzyskanie tytułu uzdrowiska

Przez dziesięciolecia branża morska dawała zatrudnienie tysiącom mieszkańców Świnoujścia w Świnoportach, PPDIUR „Odra”, Morskiej Stoczni Remontowej czy terminalu promowym. Dziś port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy największy na Bałtyku zespół portów, który w 2018 r. obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

By dalej być nowoczesnym i konkurencyjnym, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja o budowie Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.Terminal spełniać będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jego umiejscowienie nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych miasta, a przypływające kontenerowce będą dodatkową atrakcją turystyczną. Podobne terminale z powodzeniem funkcjonują w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów np: w Barcelonie, Valencii, Pireusie czy La Spezii.

Terminal Kontenerowy ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów.

Od początku naszych działań przyjęliśmy zasadę minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

W pobliżu Terminalu powstaną parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze. Terminal Kontenerowy będzie umożliwiał równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU. Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników.

To, czy terminal powstanie zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego zagwarantuje powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy to tylko część naszej oferty. Inwestycje te z pewnością uatrakcyjnią propozycję spędzania wolnego czasu mieszkańcom Warszowa, Łunowa, Przytoru, Ognicy i Karsibora. Zagospodarowana i strzeżona plaża oraz promenada wzbogacą ofertę turystyczną tej części Świnoujścia, a powstała infrastruktura może posłużyć do dalszej rozbudowy miasta w kierunku Międzyzdrojów.

Port w Świnoujściu ma znaczenie strategiczne nie tylko dla Polski, ale także dla Czech i Słowacji. Dzięki temu powstaje droga S3 i modernizowany jest szlak kolejowy.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od lat angażuje się w wydarzenia kulturalne miasta. Jesteśmy patronem oraz współfinansujemy Dni Morza, Sail Świnoujście, oraz festiwale: Grechuty i piosenki morskiej Wiatrak.

Teraz chcemy przybliżyć koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia. Zapraszamy na spotkania informacyjne:

- 9 czerwca, godzina 12.00 Sala Teatralna MDK, ul. Matejki,

- 16 czerwca, godzina 12.00 filia MDK na Warszowie, ul. Sosnowa 18

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu to gwarancja dalszego rozwoju portu, miasta i Polski.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w skrócie:

- do 1000 nowych, dobrze płatnych, miejsc pracy, głównie dla inżynierów i techników,

- najwyższe standardy bezpieczeństwa i poszanowanie środowiska naturalnego, 

- zaplecze terminalu zajmie do 68 ha, nie jak niektórzy podają 500 ha,

- budowa S3 i modernizacja linii kolejowej,

- przeładunek 1,5 mln TEU rocznie,

- zagospodarowanie plaży na Warszowie, budowa promenady, parkingu turystycznego, drogi dojazdowej i ścieżek rowerowych,

- obsługa statków do 400 metrów.

 

ZMPSiŚ

Dariusz Słaboszewski nie jest już prezesem zespołu portów Szczecin-Świnoujście

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Dariusz Słaboszewski nie jest już prezesem zespołu portów Szczecin-Świnoujście

W dniu 6 maja Rada Nadzorcza Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA powołała Zarząd VI wspólnej kadencji. Nie ma w nim Dariusza Słaboszewskiego, dotychczasowego prezesa. Jego obowiązki przejął Jacek Cichocki, który pozostaje także wiceprezesem ds. rozwoju.

Funkcje w składzie Zarządu, począwszy od dnia 7 maja 2019 roku pełnią: Jacek Cichocki - wiceprezes ds. rozwoju i Kazimierz Drzazga - wiceprezes ds. infrastruktury.

Postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko Prezesa Zarządu zostało zakończone bez wyłonienia kandydata.

 

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA

ZMPSiŚ: Przeładunki na plusie w pierwszym kwartale 2019

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Przeładunki na plusie w pierwszym kwartale 2019

Zespół portów Szczecin-Świnoujście zamknął pierwsze półrocze br. wynikiem lepszym o 8 procent aniżeli rok temu, pod względem przeładunku towarów. Oba porty obsłużyły dotychczas 7 328,4 tys. ton ładunków, czyli o 520,6 tys. ton więcej niż w tym samym czasie ub. roku. 

Liderami wzrostów są węgiel, paliwa oraz inne masowe z wynikami lepszymi niż w 2018 roku odpowiednio o: 25,2; 27,1 oraz 17,6 procent. Porty zanotowały większy obrót węglem i koksem w imporcie i eksporcie. Z kolei w przypadku paliw poza gazowcami było również więcej statków z olejami napędowym i ciężkim w imporcie i eksporcie.  Było też więcej statków z nawozami, fosforytami, surówką żelaza i kruszywem, co wpłynęło na większe przeładunki w grupie inne masowe.

W pierwszym kwartale br. mniej było: rudy o 8,3 procent,  zboża o 5,8 procent, drobnicy o 1,6 procent oraz kontenerów o 29,8 procent. 

Z kolei porównując miesiąc do miesiąca, marzec 2019 okazał się o blisko 30 procent lepszy od marca ub. roku. Poza zbożem i kontenerami na plusie są wszystkie pozostałe grupy towarowe, tj. drobnica wzrost o 1,1 procent, ropa i przetwory wzrost o 3,9 procent, węgiel wzrost o 36,2 procent, inne ładunki masowe wzrost o 42,1 procent oraz ruda wzrost o 51,3 procent. 

Zarząd Portu prognozuje, że ten rok powinien zamknąć się wynikiem oscylującym wokół 30 mln ton obsłużonych towarów w Szczecinie i Świnoujście. Miniony 2018 rok był bardzo dobry dla obu portów, które zamknęły go rekordowym, bo o 12,5 procent wynikiem lepszym wobec 2017 roku, obsługując blisko 29 mln ton towarów. 

ZMPSiŚ