TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

ZMPSiŚ SA: styczeń 2019 utrzymał przeładunki na plusie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ SA: styczeń 2019 utrzymał przeładunki na plusie

Styczeń br. utrzymał wielkość przeładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście na dwucyfrowym plusie. W sumie w pierwszym miesiącu nowego roku operatorzy portowi obsłużyli 2 385,1 tys. ton, co stanowi wzrost o 11 proc. wobec stycznia ub. roku. 

Najlepszy wynik zanotowały przeładunki w grupie inne masowe, na plusie o 70,3 proc. Na ten wynik złożył się m.in. znaczny wzrost importu kruszyw z Norwegii. Było też więcej nawozów i kwasu siarkowego.  Równie imponujący wynik – wzrost o 64 proc. notują paliwa. To zasługa m.in. trzech dużych statków z LNG, które w styczniu zwinęły do świnoujskiego gazoportu oraz dziewięciu statków z eksportem olejów ciężkich do Holandii i Belgi.  Podium zamykają przeładunki zbóż, na plusie o blisko 20 proc. Tutaj zanotowano wzrost importu śruty sojowej. Styczeń utrzymał też wzrosty przeładunków węgla, na plusie o 10 proc. 

Pierwszy miesiąc nowego roku przyniósł również zaskakujące spadki w takich grupach towarowych jak ruda – na minusie o blisko 72 proc. oraz kontenery, tu wynik słabszy do stycznia ub. roku o prawie 23 proc. Niewielki spadek, bo 1,4 proc. wystąpił w drobnicy, w tym mniej było też drobnicy promowej. W tych grupach towarowych, tego typu sytuacja może wystąpić na początku roku. Kolejne miesiące powinny przynieść większe wielkości w obsłudze tych towarów. 

Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym ładunki drobnicowe stanowią 47 proc., masowe stałe 39 proc., zaś masowe płynne 14 proc. Miniony 2018 rok. zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem przekraczającym 28,6 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku. Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w br. roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ SA

 

Historyczny wynik stał się faktem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Historyczny wynik stał się faktem

Zespół portów Szczecin-Świnoujście w znakomitym stylu zamknął rok 2018. Przez ostatnich dwanaście miesięcy osiągnięto wynik 28,6 milionów ton obsłużonych towarów. Jest to absolutny rekord pod względem przeładunków. 

Dotychczasowy rekord zajmował miejsce na szczycie tej chlubnej listy przez niemal 40 lat. W 1979 roku odnotowano wynik 26 milionów i 697 tysięcy ton. Teraz poprawiono ten rezultat o dwa miliony i nie da się ukryć, że jest to ogromny powód do dumy. Jak powiedział podczas środowej konferencji prasowej Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ, największą jednorazową składową tego wyniku był import węgla, który wynosił blisko 100 tysięcy ton tego surowca. 

Jak wygląda szczegółowe podsumowanie w porównaniu do poprzedzającego okresu? W 2017 r. osiągnięto wynik 25,4 milionów ton, więc różnica jest znacząca i wynosi 12,5 procent. Bardzo zauważalnie wzrosły między innymi wspomniany wcześniej węgiel (60,8%), ruda (29,9%) oraz paliwa (17,6%). Na plus rok zamknęły także towary z grupy „inne masowe” (9,6%), drobnica (4,4%) oraz drobnica promowa (3%). 

Na minus należy jednak odnotować spadek zboża (25,1%) oraz przeładunki kontenerów (13%). – Faktycznie odnotowaliśmy gorszy wynik w przypadku kontenerów, ale pamiętajmy, że nadal możemy mówić o poziomie 80 000, a to wciąż jest dobry rezultat i pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. W tej nie zamierzamy zmieniać naszych założeń i wciąż chcemy być portem uniwersalnym – mówił w środę Słaboszewski.

Podczas spotkania z przedstawicielami mediów podzielono się także informacjami na temat postępów inwestycji. Przypomnijmy, że plan ZMPSiŚ zakłada wydatkowanie w Portach w Szczecinie i Świnoujściu w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty sięgającej prawie półtora miliarda złotych. W zamierzeniach jest między innymi modernizacja nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. W obu portach będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura, a w Świnoujściu ma zostać rozbudowany także terminal promowy w kierunku transportu intermodalnego. 

– Faza projektowa została w zasadzie ukończona i sukcesywnie będziemy realizować nasze założenia – mówił także obecny na konferencji Jacek Cichocki, wiceprezes do spraw rozwoju. – Mamy zabezpieczone odpowiednie pieniądze na te inwestycje, ale cały czas uważnie obserwujemy to, co się dzieje na rynku i wyciągamy z tych zdarzeń konkretne wnioski. Zdajemy sobie sprawę, że wskutek różnych czynników te koszty mogą wzrosnąć i na taki scenariusz także jesteśmy gotowi, ponieważ posiadamy należytą rezerwę środków. 

Podczas spotkania z dziennikarzami poświęcono też sporo uwagi dodatkowej działalności  ZMPSiŚ, która – podobnie jak wyniki osiągnięte w roku 2018 – robi duże wrażenie. Mowa tu między innymi o wspieraniu wydarzeń sportowych oraz kulturalnych, organizowaniu spotkań w szkołach czy przyłączaniu się do akcji społecznych i charytatywnych, takich jak „Szlachetna Paczka” lub „Paczka dla Rodaka i Bohatera na kresach”. Cały czas aktywnie działa także Klub Honorowych Dawców Krwi PCK, który prowadzi cykliczne zbiórki krwi w porcie. Dzięki udziałowi pracowników z całego portu na przestrzeni ostatnich dwóch lat udało się zebrać aż 49 litrów krwi. 

Nie od dziś wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Skoro rok 2018 zakończył się tak dużym sukcesem, to z całą pewnością ZMPSiŚ dołoży wszelkich starań, aby cykl kolejnych dwunastu miesięcy również zamknąć z solidnym przytupem. My będziemy naturalnie na bieżąco śledzić rezultaty pod względem załadunków i z zaciekawieniem patrzeć, czy uda się złamać kolejną wielką barierę i dotrzeć do imponującego wyniku 30 milionów ton. 

Maciej Żmudzki

Czytaj więcej: Historyczny wynik stał się faktem

 

 

Budynek ZMPSiŚ SA wypięknieje

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Budynek ZMPSiŚ SA wypięknieje

Elewacja budynku głównego ZMPSiŚ SA przy ul. Bytomskiej 7 w Szczecinie w ciągu najbliższych trzech lat poddana będzie renowacji. Budynek wypięknieje stając się z pewnością wizytówką Szczecina. Prace mają rozpocząć się jeszcze w tym kwartale. 

Dotychczas elewacja gmachu nie była remontowana. Wykonano jedynie drobne naprawy i uzupełniono ubytki oraz poddano ją gruntownemu myciu.  

Obecne działanie jest drugim etapem projektu związanego z przebudową budynku głównego. W pierwszym wykonano windę osobową wewnątrz budynku. Prace zakończyły się na początku 2017 r. Wcześniej w budynku wyremontowano ciągi komunikacyjne i klatki schodowe. 

Budynek, w którym obecnie ma swoją siedzibę Zarząd Spółki ZMPSiŚ SA wybudowano w XIX wieku wg projektu radcy budowlanego Wilhelma Meyera-Schwartau, który także osobiście nadzorował prace budowlane. W latach 70. ub. wieku budynek rozbudowano dobudowując trzecie piętro. Gmach wymieniony jest w rejestrze zabytków nieruchomych województwa zachodniopomorskiego. 

Po zakończeniu prac renowacyjnych budynek nie tylko zyska nowy blask, ale i będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Pojawi się bowiem platforma zewnętrzna umożliwiająca wejście do budynku osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.  

Zarząd Portu planuje w kolejnych latach, w miarę możliwości finansowych renowację także innych zabytkowych budynków portowych. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ SA

 

Znakomite wyniki przeładunkowe w zespole portów Szczecin-Świnoujście

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Znakomite wyniki przeładunkowe w zespole portów Szczecin-Świnoujście

Znakomite wyniki przeładunkowe notują operatorzy portowi w zespole portów Szczecin-Świnoujście, którzy dotychczas obsłużyli o 13,2 proc. więcej towarów aniżeli rok temu.

Na szczycie tabeli wzrostów są węgiel – wzrost o 66,5 proc., ruda – wzrost o 41,4 proc. oraz paliwa – wzrost o 15,3 proc. Dalej z wynikiem o 7,2 proc. lepszym plasują się inne masowe (więcej przeładunków nawozów, kruszyw, metanolu i kwasu siarkowego). Na plusie są również przeładunki drobnicy – wzrost o 5 proc. Niestety dalej na minusie są przeładunki zbóż (-26 proc.) oraz kontenerów (-12 proc.).

Dotychczasowy bilans po 11 miesiącach br. porty zamykają wartością 26,3 mln ton obsłużonych towarów. Ciekawostką jest fakt, że już w połowie listopada br. osiągnięty został wynik wypracowany w całym ubiegłym roku (25, 4 mln ton). 

Wszystko wskazuje na to, że ten rok zespół portów zakończy wynikiem przekraczającym 28 mln ton obsłużonych towarów, co będzie historycznym rekordem pod względem przeładunków.

 

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście

Rekordowy październik w portach w Szczecinie i Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Rekordowy październik w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Rekordowy październik i znakomity bilans po 10 miesiącach pod względem przeładowanych towarów w portach w Szczecinie i Świnoujściu. W samym październiku porty przeładowały o blisko 26 procent, a w ciągu dziesięciu miesięcy o 13,2 procent więcej towarów, aniżeli w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ogółem dotychczasowy bilans porty zamykają wartością 23,6 mln ton obsłużonych towarów. 

Liderami wzrostów są węgiel, ruda i paliwa, osiągając wyniki lepsze w porównaniu z zeszłym rokiem o odpowiednio 74,2, 40  i 14,1 procent. Tuż za podium plasują się inne masowe oraz drobnica ze wzrostem odpowiednio o 6,1 i 5,2 procent.  

Spadki utrzymały się w przeładunkach zbóż, na minusie o 21,1 procent oraz kontenerów, tu w dół o 12,4 procent. 

Większe przeładunki rudy oraz towarów energetycznych, w tym węgla i paliw, to efekt dynamicznie rozwijającej się gospodarki i powiązanego z tym rosnącego zapotrzebowania na te surowce. Z kolei wzrosty w obsłudze drobnicy wynikają ze zwiększonych przewozów promowych oraz drobnicy konwencjonalnej. Natomiast w przypadku innych masowych więcej przeładowano nawozów, kruszyw i metanolu oraz kwasu siarkowego.

Zarząd portu przewiduje, że tegoroczny bilans przeładowanych towarów spółki portowe w Szczecinie i Świnoujściu zamkną wartością przekraczającą 27 mln towarów. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ