TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk otwiera biuro handlowe w Chinach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk otwiera biuro handlowe w Chinach

Współpraca między Chinami a Portem Gdańsk rozwija się z roku na rok. Za marketingowym sukcesem podczas tegorocznych targów branżowych CILF 2018 w Chinach, przyszedł czas na otwarcie biura handlowego Portu Gdańsk w Azji. Będzie to pierwsze przedstawicielstwo handlowe reprezentujące polski port w Kraju Środka.

Port Gdańsk zdecydował się otworzyć pierwsze biuro w Szanghaju - to nie tylko największe miasto w Chinach, lecz także światowy lider wśród portów morskich. Biuro handlowe Portu Gdańsk powstało przy współpracy z PAIH (Polska Agencja Inwestycji i Handlu).

- To milowy krok w budowie mocnej pozycji Portu Gdańsk na mapie światowej. Nasza stała obecność w samym centrum chińskiej gospodarki morskiej jest sukcesem zarówno biznesowym, jak i wizerunkowym. Żaden z bałtyckich portów nie działa na rynku azjatyckim tak prężnie, jak Port Gdańsk. Jako pierwsi otworzyliśmy nasze biuro handlowe w Chinach. Jest to następstwo konsekwentnego tworzenia marki w świadomości chińskich partnerów, a zarazem podłoże dla przyszłych działań - mówi Patryk Felmet, dyrektor Działu Marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Biuro otwarte zostało 3 listopada. W uroczystym otwarciu wziął udział także Grzegorz Witkowski, Wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zadaniem biura jest wzmacnianie już istniejącego partnerstwa z chińskimi firmami, pozyskiwanie nowych klientów oraz koordynacja wzajemnej współpracy, także w sferze inwestycji. Tych w Porcie Gdańsk nie brakuje: największą z nich jest Port Centralny, którego projekt już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie m.in. ze strony chińskiej.

- Port Gdańsk to dla Azji morska brama do rynków Europy, zwłaszcza Centralnej i Wschodniej. Bezpośrednie, stałe połączenia oceaniczne połączone są z konkurencyjnością. Port w Gdańsku to jeden z najtańszych korytarzy transportowych z Azji do Europy w skali globu - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

- Współpraca między Chinami a Portem Gdańsk to już tradycja. Trwa nieprzerwanie od ponad 15 lat. Stałość relacji, także handlowych, to istotny czynnik w kulturze chińskiej. Nasze nowe biuro przypieczętowuje wzajemne zaufanie, a to z pewnością ułatwi nam pierwszy kontakt z nowymi kontrahentami - dodaje Łukasz Greinke.

Port Gdańsk jest obecnie najszybciej rozwijającym się hubem transportowym w rejonie Morza Bałtyckiego. Korzystne położenie geograficzne oraz nowoczesna infrastruktura to powody, dla których jest on wybierany jest przez chińskich armatorów. Jako jedyny port bałtycki Gdańsk posiada stałe połączenia żeglugowe z portami w Chinach (Szanghaj, Ningbo, Yantian, Xiamen). Port Gdańsk również jako jedyny na Bałtyku jest w stanie przyjmować największe na świecie transoceaniczne kontenerowce OOCL. Z tych możliwości już teraz korzystają chińscy giganci rynku, m.in. China Merchants, Cosco, China Communications Construction Company, ZMPC czy Steel Searcher.

 

Port Gdańsk 

Nowy rekord wycieczkowców w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Nowy rekord wycieczkowców w Porcie Gdańsk

W ubiegłorocznym sezonie wycieczkowym do gdańskiego portu zawinęło ponad dwa razy więcej statków pasażerskich niż średnio w poprzednich latach. W 2018 pobito rekord po raz kolejny.

Tegoroczny, dłuższy niż rok temu, sezon otwarty został 18 kwietnia przez Astorię – najstarszą, wciąż funkcjonującą jednostkę pasażerską. W tym czasie na nabrzeżach: Westerplatte, Ziółkowskiego i WOC II, Port Gdańsk gościł wycieczkowce z całego świata. Najdłuższym statkiem pasażerskim była prawie 240-metrowa Marina. Najkrótszym zaś 70-metrowy Variety Voyager. Liczba jednostek przełożyła się na pobicie zeszłorocznego rekordu – z 63 zawinięć liczba zwiększyła się do 67.

- Polska staje się coraz bardziej widoczna na turystycznej mapie świata. Jest to trend, który obserwujemy już kolejny rok. Potencjał turystyczny polskich miast i regionów jest ogromny, zaś zagospodarowanie tego segmentu to szansa, z której należy korzystać. Każda jednostka wycieczkowa to nie tylko pieniądze, ale także promocja miasta i całego Pomorza – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Turyści przypływający do Gdańska zwiedzają m.in. miejskie zabytki, zamek w Malborku, uczestniczą w koncertach. Często także jadą w głąb Kaszub.

Do puli nowych wycieczkowców w gdańskim porcie dołączył zwodowany w ubiegłym roku Viking Sun, armatora Viking Cruises, regularnie obsługującego połączenia pasażerskie z Portem Gdańsk.

- Port Gdańsk stale tworzy nowe możliwości dla wielu gałęzi, w tym również turystyki. Rozwijamy infrastrukturę pod kątem obsługi turystów oraz dbamy o jak najlepsze skomunikowanie portu. W kolejnej fazie prac jest obecnie projekt Portu Centralnego, który zakłada m.in. budowę nowego terminala pasażerskiego, gdzie przyjmowane będą jeszcze większe jednostki niż dotychczas – podkreśla Michał Stupak z Departamentu Handlowego w ZMPG.

Ostatnim zawinięciem statku pasażerskiego do Portu Gdańsk w tym sezonie była wizyta wycieczkowca Marco Polo.

Na pokładzie wycieczkowców do Gdańska przybyło ponad 30 tysięcy turystów, głównie z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji oraz Hiszpanii. Według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej od czerwca do sierpnia 2018 miasto Gdańsk odwiedziło łącznie około 320 tys. gości zza granicy.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk na targach CILF 2018 w Chinach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk na targach CILF 2018 w Chinach

Międzynarodowe targi China International Logistics and Transportation Fair w Shenzhen to jedno z najważniejszych wydarzeń branży logistyczno-transportowej w Azji. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył w nim już po raz trzeci.

Gdańsk, obecnie najszybciej rozwijający się port Europy, budzi duże zainteresowanie wśród przedstawicieli branży morskiej z całego świata. Dlatego też podczas debat i rozmów w czasie azjatyckich targów duży nacisk położono na inwestycje. - Rynek chiński bacznie przygląda się temu, co się u nas dzieje. Rozmawiamy o modernizacji sieci transportowej, przebudowie portowej infrastruktury, działaniach na rzecz żeglugi śródlądowej - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Tematem, który szczególnie przyciąga, jest budowa Portu Centralnego - dotychczasowy postęp prac, planowane rozwiązania logistyczne i infrastrukturalne, moc przeładunkowa oraz formy finansowania projektu.

- Inwestycja Portu Centralnego budzi ogromne zainteresowanie w skali globalnej, bo też i sam projekt stoi globalnie na najwyższym poziomie. Już w tym momencie prowadzimy rozmowy z największymi operatorami, także ze strony chińskiej - wyjaśnia Marcin Osowski.

Dla uczestników debat istotnym aspektem była także digitalizacja portów morskich w ramach platformy PCS (Port Community System). Port Gdańsk, jako jeden z pierwszych portów na Bałtyku, dąży do wdrożenia nowych systemów w praktyce. Podczas targów Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy z największymi światowymi portami (Antwerpia, Barcelona, Ryga, Hamburg, Halifax, Indonezja, Rotterdam, Sri Lanka, Walencja, Zeebrugge i Shenzhen) w zakresie wymiany danych, promocji i wykorzystania nowych technologii oraz budowania sojuszy portowych.

Pod szyldem Portu Gdańsk prezentował się nie tylko ZMPG, ale także jego kontrahenci - Adampol, Premco i Speed. Hasło przewodnie Portu Gdańsk na tegorocznych targach brzmiało "Success and Growth" - sukces i wzrost. Było to odniesienie do rekordowych przeładunków w pierwszej połowie roku 2018.

- Port dynamicznie się rozwija, a my razem z nim. Widzimy ogromny potencjał i możliwości w zakresie automotive, niebawem powstanie nowe Nabrzeże Północne przeznaczone dla ładunków Ro-Ro, później Port Centralny. Chińczycy są zainteresowani współpracą w tym zakresie. Port Gdańsk to marka sama w sobie i bardzo nas cieszy, że Zarząd oferuje możliwość udziału w wydarzeniach krajowych i międzynarodowych. To wzmacnia nie tylko naszą pozycję jako przedsiębiorstwa, ale także pokazuje światu, że trzymamy się razem i wspólnie pracujemy na sukces - komentuje Łukasz Szutenberg, Menedżer ds. Rozwoju w Adampolu, specjalizującym się w przeładunku aut handlowych w Porcie Gdańsk.

Kierunki wschodnie są także istotne dla Premco: - Zajmujemy się szeroko pojętą logistyką, która obejmuje nie tylko przeładunek kontenerów, ale także m.in. kwestie związane z odprawami celnymi oraz transportem samochodowym obsługiwanych towarów. Mamy naprawdę dobrą ofertę dla kontrahentów z Chin, a targi są doskonałą okazją do tego, by móc bezpośrednio z azjatyckimi przedsiębiorcami o tym rozmawiać - mówi Piotr Muszyński, Prezes Premco.

Speed, oferujący logistykę materiałów sypkich, także dostrzega swoją szansę na pozyskanie klientów wśród Chińczyków. - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaplanował bardzo silne działania marketingowe podczas targów w Shenzen, które w całości zrealizował. Wiedząc, jak duże zainteresowanie może wzbudzić stoisko Portu Gdańsk, postanowiliśmy zaprezentować naszą ofertę logistyczną i przedstawić koncepcję tworzonego przez nas terminalu masowego. Odzew, z jakim się spotkaliśmy ze strony potencjalnych partnerów, umacnia nas w przekonaniu, że posiadamy konkurencyjną ofertę, a Port Gdańsk jest właściwym miejscem na rozwój naszej działalności - mówi Andrzej Grubalski, Dyrektor Handlowy firmy Speed.

Z roku na rok zacieśnia się współpraca na linii Chiny-Port Gdańsk. Silna pozycja na rynku połączona jest z innowacyjnymi projektami i inwestycjami. - Ekspansja na rynki azjatyckie to konieczność. Nie zamierzamy przespać tego momentu, dlatego już w przyszłym miesiącu uruchomimy pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju - mówi Patryk Felmet, Dyrektor Marketingu i Komunikacji w ZMPG.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk z wizytą w Singapurze

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z wizytą w Singapurze

Singapur to jedna z najsilniejszych gospodarek w Azji, zaś tamtejszy port morski plasuje się w ścisłej czołówce. Współpraca morska między Singapurem a Polską to temat szeregu spotkań, w których udział wzięli przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Delegacja portów w Gdańsku i Gdyni towarzyszyła wizycie rządowej, której przewodził Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. W tym czasie do portu w Singapurze zawinął żaglowiec „Dar Młodzieży”, opływający kulę ziemską z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Prócz promocji Polski oraz rodzimej branży morskiej, delegacja miała także na celu wzajemną wymianę doświadczeń. Z punktu widzenia ZMPG najważniejszym punktem wizyty były bilateralne spotkania zarówno z Zarządem Portu Singapur, jak również największym operatorem kontenerowym na świecie, który ma siedzibę w Singapurze - PSA International. Port w Singapurze jest drugim największym portem na świecie. Jego rozwiązania logistyczne, elektroniczne oraz procesowe wyznaczają trendy w światowej branży morskiej.

- Dla Portu Gdańsk niezwykle ważne jest nawiązywanie relacji biznesowych i osobistych z najlepszymi w branży. Mamy niepowtarzalną szansę wykorzystać i wdrożyć najnowsze technologie, pokonując od razu kilka etapów rozwoju portu. Jesteśmy przekonani, że kompetencje i doświadczenie PSA oraz MPA zdecydowanie mogą poprawić funkcjonowanie naszego portu. Co więcej, widzimy olbrzymi potencjał dla polskich przedsiębiorstw na ekspansję eksportową na rynki Azji Południowo-Wschodniej właśnie przez Singapur. Miasto Lwa to prawdziwy gospodarczy i finansowy tygrys, słabo dotąd oswojony przez polski przemysł i usługi. A szkoda, bo to najwygodniejsza i najbardziej wiarygodna brama do olbrzymich rynków tej części świata - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

Związek Portu Gdańsk z Singapurem trwa nie od dziś. W 2015 r. do Gdańska została przedłużona trasa morska Loop 7, czyli połączenie używane przez armatorów z aliansu G6 - zrzeszenia największych na świecie przewoźników morskich. Port Gdańsk jako jedyny na Bałtyku dysponuje warunkami infrastrukturalnymi zdolnymi do przyjmowania największych jednostek obsługiwanych przez azjatyckich armatorów.

- Zapewniam, że gdański port będzie coraz bardziej aktywny w Azji, promując Gdańsk jako węzeł logistyczny, jak również wspierając powstawanie nowych możliwości biznesowych dla naszych kontrahentów i innych polskich firm. Poznaliśmy też nową obsadę Ambasady oraz lokalny oddział Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Ci ludzie dają gwarancję rzetelnego i profesjonalnego podejścia dla promowania polskich interesów, a to ogromnie cieszy – dodaje Łukasz Greinke.

 

Port Gdańsk 

Nowa trasa żeglugowa na linii Gdańsk – Skandynawia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Nowa trasa żeglugowa na linii Gdańsk – Skandynawia

Port Gdańsk uzyska nowe regularne połączenie żeglugowe. Tym razem – do Danii oraz zachodniej i północnej Norwegii.

Polska jest chętnie obieranym punktem przez zagranicznych przewoźników, ze względu na dynamicznie rosnące lokalne rynki konsumenckie i produkcyjne. Nowe połączenie powstało wraz z reorganizacją przedsiębiorstwa żeglugowego i transportowo-logistycznego Nor Lines, należącego do globalnej grupy logistycznej Samskip. Centrum operacyjne armatora Nor Lines, realizującego przewozy na linii Polska – Norwegia, przeniesione zostało do Gdańska ze Świnoujścia. Na decyzję wpłynęły czynniki logistyczne. Port Gdańsk to najlepiej skomunikowany polski port, umożliwia tworzenie multimodalnych łańcuchów transportowych, udostępnia także nowoczesną infrastrukturę przeładunkową. 

- Odpowiadamy na potrzeby rynku, oferując kontrahentom odpowiednie warunki. Mamy także przewagę w postaci świetnych parametrów hydrograficznych, które nie powodują praktycznie żadnych ograniczeń dla statków. Jeśli przy tym weźmiemy pod uwagę, że Gdańsk jest największym portem naszego kraju z ponad 46% udziałem w rynku, wówczas naturalną konsekwencją jest pojawienie się nowych kierunków w siatce połączeń z Gdańska – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Linia obsługiwana będzie przez wielozadaniowe jednostki wyposażone w furty boczne (statki ro-ro) oraz dźwigi mogące unieść nawet 50 t. Każdy ze statków oferuje możliwość przewozu ładunków chłodzonych, spaletyzowanych, kontenerów, ładunków ro-ro oraz project cargo. Jednym z głównych towarów przewożonych przez Samskip są ryby z Norwegii, których Polska (a zwłaszcza region Pomorza) jest jednym głównych przetwórców w Europie. Te trafiać będą z pokładów statków Nor Lines do magazynów chłodniczych PAOP-u (Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów) na nabrzeżach Wolnego Obszaru Celnego. Ładunki inwestycyjne project cargo i inne w relacji eksportowej będą składowane w znajdujących się na WOC-u magazynach operującej tam firmy Vetro. - To nie tylko ułatwia pracę armatorom, ale także pokazuje korelację pracy różnych podmiotów operujących w Porcie Gdańsk – tłumaczy Łukasz Greinke.

Punktem docelowym na trasie z Gdańska będzie położony w największym mieście północnej Norwegii port w Tromsø. Będzie to jedyne bezpośrednie połączenie z Polski do Norwegii północnej. Co więcej, nowa linia połączeń Nor Lines obsługuje także inne porty, zarówno norweskie, jak i duńskie. Przewozy realizowane będą co tydzień, pierwszy statek Nor Lines pojawi się u wybrzeży Gdańska już w tym tygodniu.

 

Port Gdańsk