TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejny etap prac nad Portem Centralnym w Gdańsku

Port Centralny to nie tylko najważniejszy projekt inwestycyjny Portu Gdańsk, lecz także jeden z najbardziej innowacyjnych projektów portowych w Europie. Pod względem swojego rozmachu porównywany jest z budową Gdyni lub Maasvlakte - głębokowodnego zespołu terminali na terenie Portu Rotterdam - i już w tej chwili przyciąga uwagę inwestorów z całego świata.

- Port Centralny to projekt zarówno ambitny, jak i złożony. Ta inwestycja musi uwzględniać rozwój Portu na kolejne kilkadziesiąt lat. Szczegółowa analiza na wielu płaszczyznach, wiedza na temat perspektyw gospodarczych oraz solidny konspekt - to pierwsze kroki, które podejmujemy w kierunku realizacji Portu Centralnego - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ds. Infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Za wykonanie koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego odpowiada konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- W ramach prac wielobranżowy zespół specjalistów opracował m.in. prognozy popytu i ruchu pasażerskiego, inwentaryzację technicznej infrastruktury, opinię geotechniczną, analizę warunków naturalnych oraz kwerendę archeologiczną - wylicza Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Portu Centralnego w Projmors. Konsorcjum kładzie nacisk na zdefiniowanie głównych potrzeb infrastrukturalnych oraz kierunki na polu przemysłowym i logistycznym, jakie powinien obrać Port Centralny. Wszystko w perspektywie od roku 2025 do 2050. Kolejnym celem prac będzie m.in. rozplanowanie rozmieszczenia terminali portowych według potrzeb rynkowych, opracowanie geometrii kanałów portowych czy usytuowanie falochronów.

Konsorcjum opracowało już kilka wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie, wiosną 2019 roku, zaprezentowane zostaną trzy, spośród których jedna będzie rekomendowana przez Wykonawców.

- Realizacja projektu Portu Centralnego to skok w zakresie jakości infrastruktury oraz poziomu usług oferowanych przez nasz port - dodaje wiceprezes Osowski. - Port Centralny zostanie wybudowany i sfinansowany z zastosowaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Prowadzimy już rozmowy z największymi światowymi operatorami logistycznymi, nawiązujemy nowe kontakty i wyraźnie widzimy, że ta inwestycja wzbudza olbrzymie zainteresowanie. Ostatnio gościliśmy delegacje z Chin, Singapuru, Holandii oraz USA. Podmioty z tych krajów są żywo zainteresowane możliwościami, jakie oferuje Port Centralny.

Inwestycja Portu Centralnego, o planowanej powierzchni ok 500 ha z docelową liczbą do 8 terminali, pozwoli przeładowywać w Porcie Gdańsk nawet 100 mln ton ładunków rocznie.

 

Port Gdańsk 

Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

Dynamiczny rozwój, otwieranie się na rynki całego świata, działania handlowo-marketingowe na szeroką skalę – to must have nowoczesnego portu. Podobnie jak digitalizacja oraz wymiana doświadczeń i współpraca między portami. Właśnie w tym celu do Portu Gdańsk przyjechali przedstawiciele z Rotterdamu.

Port Rotterdam jest największym europejskim portem. Od lat stawia na ogromne inwestycje infrastrukturalne oraz innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. O swoich osiągnięciach przedstawiciele Rotterdamu – Jan Gardeitchik, odpowiadający za digitalizację oraz Thea de Vries, Dyrektor Marketingu – rozmawiali z pracownikami Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Pilnie się uczymy. Współpracując z najlepszymi, korzystając z ich - nabywanych latami - doświadczeń, jesteśmy w stanie przeskoczyć kilka faz rozwoju jednocześnie. Takie elementy jak digitalizacja procesów naszych operatorów, big data, internet rzeczy, a za jakiś czas statki autonomiczne – to wszystko nastąpi szybciej, niż myślimy – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Port Rotterdam duży nacisk kładzie na inicjatywy cyfrowe. Jedną z nich jest PortXL, czyli globalny ośrodek przedsiębiorczości dla innowacji w logistyce, transporcie morskim i energetyce. Ma wspierać innowacyjne przedsiębiorstwa i startupy.

Podobnie jak Gdańsk, tak i Rotterdam stawia na rozwój łańcuchów logistycznych. Dla Holendrów ważnym elementem transportu morskiego jest wielowymiarowa współpraca portów, dzięki której cały system przewozów intermodalnych może działać szybciej i sprawniej. Podstawą jest chęć współdziałania nie tylko portów z całego świata, ale także m.in. armatorów, przewoźników oraz przedsiębiorców. Temu służy elektroniczna platforma wymiany danych – Portbase. To jedno z narzędzi globalnego systemu PCS – Port Community System, którym już od dłuższego czasu zainteresowany jest Port Gdańsk.

Portbase skupia w sobie informacje, pochodzące od użytkowników poszczególnych segmentów transportu. Dzięki niemu podmioty, które system zrzesza, mają wiedzę o tym, skąd, dokąd i w jakim czasie przewożone są dane towary. Pozwala to np. tak zorganizować trasy, by jednostki i przeładunki ze sobą nie kolidowały. Każdy postój statku, pociągu czy samochodu ciężarowego, spowodowany opóźnieniami innych przewoźników, to ogromne koszty. Nadrzędnym celem Portbase jest wyeliminowanie strat logistycznych.

- Rozwijając nasz port trafiliśmy na wiele wyzwań, na które znaleźliśmy rozwiązania. Teraz dzielimy się tymi rozwiązaniami z tymi, którzy także chcieliby je zastosować w praktyce. Wykorzystanie PCS pozwala zmaksymalizować efektywność sieci portowej, niemniej wdrożenie systemu to długotrwały i niełatwy proces. PCS podnosi porty na zupełnie nowy poziom – tłumaczy Jan Gardeitchik.

 

Port Gdańsk 

Rozpoczyna się budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rozpoczyna się budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk

Już niedługo u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej powstanie parking dla samochodów ciężarowych. Inwestycja spowoduje poprawę płynności i lepszą koordynację ruchu w Porcie.

Długo wyczekiwany przez kierowców ciężarówek oraz spedytorów parking buforowy w Porcie Gdańsk otrzymał właśnie pozwolenie na budowę. To pierwszy parking na terenie Portu przeznaczony wyłącznie do użytku dla ciężarówek. Będzie zlokalizowany blisko terminali zbożowych, co ułatwi pracę zarówno kierowcom dostarczającym i wywożącym ładunki z Portu, jak i pracownikom samych terminali.

- Budowa parkingu pozwoli na lepszą kontrolę ruchu oraz oszczędność czasu spedytorów i gestorów ładunków. Zyskamy możliwość realnego zarządzania ruchem kołowym na terenie Portu Wewnętrznego. Rozwiąże się także problem korków na ul. Marynarki Polskiej – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Realizacja inwestycji odbywa się w trybie zaprojektuj-zbuduj, co oznacza, że wykonawca – firma MTM – odpowiada za kompleksową realizację prac.

Na parkingu o powierzchni 1 ha będą 63 miejsca dla samochodów ciężarowych. Stanie tam także dwukondygnacyjny budynek z pomieszczeniami dozoru oraz przestrzenią gospodarczo-magazynową.

- Chcemy stworzyć kierowcom ciężarówek cywilizowane warunki oczekiwania na przeładunek. Dlatego powstanie również poczekalnia oraz budynek sanitarny z prysznicami i toaletami, dostosowany także do potrzeb osób niepełnosprawnych – tłumaczy Marcin Osowski.

Teren zostanie ogrodzony i oświetlony, a wjazd będzie wyposażony w szlabany sterowane przez dozorców.

Koszt budowy parkingu to ok. 5,5 mln zł. Prace mają zostać ukończone jeszcze w tym roku.

Parking buforowy przy ul. Śnieżnej i Handlowej jest pierwszym z czterech, które powstaną na terenie Portu. Kolejne zlokalizowane będą przy ulicach: Ku Ujściu, Sucharskiego i Budowniczych Portu Północnego.

 

Port Gdańsk 

Kolejne umowy na inwestycje w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejne umowy na inwestycje w Porcie Gdańsk

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał trzy umowy na wykonanie prac w ramach dotacji unijnych. Realizacją tych projektów zajmie się Korporacja Budowlana Doraco.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał właśnie trzy umowy na roboty budowlane. Jedną z nich podpisano z konsorcjum, w skład którego wchodzi Doraco (lider) oraz Boskalis International B.V., dwie pozostałe już z samą korporacją Doraco.

– To jedne z ostatnich umów, które zawieramy w ramach projektów CEF. Doraco jest generalnym wykonawcą, z którym już współpracujemy. Przed nimi trudne zadanie, ponieważ inwestycje z dofinansowaniem unijnym mają bardzo rygorystyczne harmonogramy, ale wierzę, że prace rozpoczną się bardzo szybko i w takim też tempie zostaną ukończone – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Pierwsza umowa, podpisana z konsorcjum, dotyczy projektu na pogłębienie toru wodnego. Doraco będzie odpowiadać za przebudowę nabrzeży stanowiących obudowę wewnętrznego toru wodnego – odcinków Nabrzeża Postojowego Niskiego, Szczecińskiego oraz Wiślanego. Projekt ma się zakończyć w ciągu 67 tygodni. Doraco zajmie się także przebudową Nabrzeża Zbożowego oraz Wisłoujście. Realizacja każdej z tych inwestycji będzie trwała 76 tygodni.

–  Z przyjemnością przyjęliśmy informację, że nasz zespół będzie realizował kolejny projekt dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – mówi  prezes Korporacji Budowlanej Doraco, Angelika Cieślowska. –  Prowadzimy projekty dla różnych branży i obiekty różnego przeznaczenia, jednak inwestycje hydrotechniczne są dla nas najciekawszym wyzwaniem. Dołożymy wszelkich starań, aby projekt dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk po raz kolejny zakończył się sukcesem.

Realizacja wspomnianych inwestycji wyniesie łącznie ponad 105 mln zł. Projekt rozbudowy i pogłębienia toru wodnego jest w 85 proc. dofinansowany z instrumentu CEF. Dodatkowo ZMPG uzyskało środki m.in. na modernizację układu drogowo-kolejowego i budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Zewnętrznym.

Projekty finansowane z instrumentu CEF zakończą się do końca 2020 roku. Do tego czasu inwestycje w Porcie Gdańsk będą kosztować ok. miliarda złotych.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk: Portowa sieć drogowa i kolejowa w budowie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk: Portowa sieć drogowa i kolejowa w budowie

W najbliższych latach tereny portowe czekają kolejne przeobrażenia. Port Gdańsk podpisał umowę na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.

3 lipca Zarząd Portu Gdańsk podpisał umowę z firmą NDI SA, wykonawcą kontraktu, polegającego na rozbudowie układu drogowego i zespołu torów w Porcie Zewnętrznym. Zadanie jest dofinansowane przez mechanizm CEF (Connecting Europe Facility) i jest kolejnym kontraktem podpisanym przez Port Gdańsk z dofinansowaniem unijnym w ostatnich miesiącach. Wartość kontraktu to prawie 176 mln zł.

- To kolejny z projektów współfinansowany ze środków unijnych. Rozbudowa portowej infrastruktury realizowana jest z coraz większym rozmachem. Jest to efekt pracy kilku ostatnich lat, a ostateczne rezultaty przyczynią się do osiągnięcia naszego głównego celu, którym jest całkowita dominacja na Bałtyku - mówi Prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Zmianie ulegnie m.in. układ komunikacyjny w Porcie Zewnętrznym w tym ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo powstanie niewielki parking buforowy dla aut ciężarowych, pierwszy w tej części Portu.

- W perspektywie budowy Portu Centralnego, układ drogowy i kolejowy w Porcie Zewnętrznym musiał ulec zmianie. Dotychczasowe połączenia są niewystarczające, a myśląc perspektywicznie planujemy infrastrukturę gotową do obsłużenia przeładunków w następnych dekadach.

- Dzięki tym projektom, stajemy się coraz bardziej atrakcyjni i konkurencyjni. Wytrwale i zgodnie z planem realizujemy największy w historii gdańskiego portu program inwestycyjny. Ambitne plany, które mamy, wymagają entuzjazmu i zaangażowania naszych pracowników jak również koordynacji i nadzoru dużej liczby projektów w jednym czasie. Uczymy się tego coraz lepiej - przyznaje Prezes Greinke.

 

Port Gdańsk