TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Umowa na opracowanie studium wykonalności zagospodarowania Drogi Wodnej rzeki Wisły podpisana

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk
Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image 'images/Images2/1280x540.jpg'
There was a problem loading image 'images/Images2/1280x540.jpg'

Czytaj więcej: Umowa na opracowanie studium wykonalności zagospodarowania Drogi Wodnej rzeki Wisły podpisana

2 lipca w Gdańsku została podpisana umowa na studium wykonalności Drogi Wodnej rzeki Wisły. Podpisali ją przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk: prezes Łukasz Greinke i wiceprezes Marcin Osowski, a także Artur Mazurek, reprezentujący wyłonionego w drodze przetargu wykonawcę, brytyjską firmę Halcrow Group Limited. W wydarzeniu wziął udział również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Minister Gróbarczyk podkreślił, że podpisanie umowy jest kolejnym etapem na drodze do użeglownienia Wisły:

„Otwarcie Gdańska i całego Trójmiasta jest otwarciem nowego kierunku – połączenia Bałtyku z Morzem Czarnym. Widzimy, jak wiele jest do zrobienia, by uruchomić ostatnie, z tak wielkim potencjałem, rzeki w Europie”. – powiedział Minister.  Podziękował również Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A za zaangażowanie.

Dodał również, że proces użeglownienia rzek w Polsce dokonywany jest po wzięciu pod uwagę wszystkich obostrzeń ekologicznych, a także po konsultacji idących za nim zagrożeń dla środowiska.

Studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg) będzie składało się z III etapów, obejmujących m. in.: wykonanie niezbędnych analiz oraz inwentaryzacja stanu istniejącego m.in. analizy lokalizacji, głównych interesariuszy, otoczenia prawnego, obszaru oraz źródła finansowania, , inwentaryzacji stanu obecnej infrastruktury, analizy potrzeb i problemów związanych z realizacją programu. Planowany czas realizacji umowy to 18 miesięcy.

Nowa polityka wobec sektora żeglugi śródlądowej spowodowała, że rozwój śródlądowych dróg wodnych i  reaktywacja  idei gospodarczego wykorzystania rzek przy zachowaniu ich przyrodniczych walorów znalazły swoje odzwierciedlenie w strategicznych planach i projektach. Wywiązując się z zapisów ustawy Prawo wodne, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczęło prace nad przygotowaniem studiów wykonalności głównych dróg wodnych w Polsce, w tym dla drogi wodnej rzeki Wisły - cały polski odcinek międzynarodowej drogi wodnej E40. W zakresie E-40 resort współpracuje z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.

 

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

 

Port Gdański Eksploatacja z dobrymi wynikami

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdański Eksploatacja z dobrymi wynikami

Port Gdański Eksploatacja pokonał kryzys. Po zmianach w zarządzie spółki widać wzrost przeładunków, a Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zapowiada dalsze wsparcie w tych działaniach.

PGE S.A. to spółka, która zajmuje się przeładunkami różnych grup towarowych, zarówno drobnicowych, jak i masowych. Operuje m.in. na Nabrzeżu Szczecińskim, Wiślanym Oliwskim oraz WOC.

Po pięciu miesiącach 2018 roku – według wstępnych danych - odnotowuje znaczne wzrosty w przeładunkach. Szczególnie wysokie wyniki osiągnął przeładunek kruszyw – PGE notuje wzrost o ponad 900% w stosunku do pierwszych pięciu miesięcy ubiegłego roku. Podobnie w przypadku węgla, którego PGE obsłużyło ponad 285 tysięcy ton, czyli o prawie 510% więcej. O ponad 32% wzrósł także przeładunek nawozów.

- Podsumowanie ostatnich pięciu miesięcy w PGE pokazuje, że idziemy w dobrym kierunku. Rosną wyniki przeładunków w najważniejszych grupach, poprawia się kondycja spółki, sytuacja jest coraz stabilniejsza. Oczywiście, takie wyniki kosztują dużo pracy i determinacji, ale dzięki motywacji i zaangażowaniu pracowników na poszczególnych nabrzeżach udaje nam się wychodzić na plus – mówi dr Lechosław Rojewski, prezes zarządu PGE.

PGE - w stosunku do analogicznego okresu roku 2017 - notuje wzrosty także w przeładunku m.in. złomu (38%), śruty (niemal 94%) i koksu (prawie 20%).

- Port Gdański Eksploatacja po kilku latach odzyskuje stabilizację. Po zmianie zarządu pierwszy raz od 40 miesięcy PGE odnotował zysk operacyjny za kwiecień i maj. Może nie są to liczby zawrotne, jednak mamy wyraźny sygnał, że spółka nie jest skazana na porażkę, jak niektórzy sądzili. To także znak dla pracowników, że ich sytuacja ulegnie poprawie. Jednak w dalszym ciągu potrzebny jest spółce spokój i wiara pracowników w dobre intencje ich zarządu i ZMPG. W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się filozofia ZMPG, podobnie w spółce Rezerwa, teraz czas na PGE i SOPG, gdzie nadal jest wiele do zrobienia. Nie jest tak, że zarząd ZMPG zapomina o swoich spółkach  – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W sądzie wciąż toczy się sprawa związana z prywatyzacją PGE SA, trudno jednak określić, kiedy się zakończy. Spółka pomimo tego chce się rozwijać i wykorzystywać koniunkturę na przeładunek węgla oraz kruszyw. Te grupy ładunkowe dobrze komponują się z zapleczem technicznym PGE oraz infrastrukturą nabrzeży, przy których operuje.

Ponadto ZMPG realizuje inwestycje na terenach dzierżawionych przez Port Gdański Eksploatację. Rozbudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny (za ok. 154 mln zł) i modernizacja Nabrzeża Oliwskiego (ok. 130 mln zł) to tylko niektóre z inwestycji otwierających nowe możliwości operacyjne dla spółki PGE.

 

Port Gdańsk 

Zmiany w zarządzie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zmiany w zarządzie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

18 czerwca 2018 r. Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. wskazała nowy skład zarządu ZMPG.

Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. na posiedzeniach 11 i 18 czerwca 2018 roku, zgodnie z opublikowanym 21 maja br. ogłoszeniem wszczęcia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu ds. Finansowych oraz Wiceprezesa Zarządu ds. Infrastruktury, dokonała weryfikacji zgłoszonych kandydatur.

Decyzją Rady Nadzorczej ZMPG S.A. wybrany został pełen skład zarządu II kadencji. W przypadku obecnych członków zarządu warunkiem jest uzyskanie absolutorium i zatwierdzenie sprawozdania finansowego. Jednocześnie Rada Nadzorcza ZMPG S.A. postanowiła o zmianie na stanowisku Wiceprezesa Zarządu ds. Finansowych. Tę funkcję obejmie Sławomir Michalewski.

Ostatnie dwa lata były czasem wytężonej pracy i dynamicznych zmian w gdańskim porcie. Rada Nadzorcza dziękuje dotychczasowej Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Pani Bożenie Jankowskiej, za trud włożony w rozwój Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk 

Przetarg na Nabrzeże Północne w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Przetarg na Nabrzeże Północne w Porcie Gdańsk

Rozbudowa Nabrzeża Północnego jest jednym z największych projektów realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. ZMPG właśnie ogłosił przetarg na Wykonawcę tej inwestycji.

Nie jest to pierwszy krok gdańskiego portu ku rozbudowie nabrzeża. Inwestycja jest już przygotowana do realizacji: posiada pełną dokumentację projektową, w tym projekt budowlany opracowany w ramach projektu współfinansowanego z programu TEN-T, oraz prawomocne pozwolenie na budowę. Teraz czas na Wykonawcę, który zmaterializuje prace projektowo-dokumentacyjne.

- Rozbudowane Nabrzeże Północne będzie służyć przede wszystkim przeładunkom Ro-Ro. W tym obszarze obserwujemy dynamiczny wzrost, szczególnie w przeładunkach samochodów handlowych. Rok 2017 w porównaniu z rokiem 2016 zakończył się wynikiem o ponad 400% lepszym. Naszym zadaniem jest dostosowywanie infrastruktury do potrzeb i rozwoju rynku – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Wykonawca będzie odpowiedzialny za budowę m.in. odcinka postojowego nabrzeża z umocnieniem dna, odcinka nabrzeża uniwersalnego z infrastrukturą, rampy Ro-Ro czy odcinka przeładunkowego nabrzeża z infrastrukturą wraz z odcinkiem zamykającym. Do zadań Wykonawcy należeć będzie także rozbiórka niektórych istniejących konstrukcji w obszarze pola refulacyjnego, prace czerpalne, budowa infrastruktury nabrzeża z sieciami zewnętrznymi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na tę inwestycję otrzymał dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” w ramach priorytetu CEF Blending. Do programu o wsparcie aplikowało aż 68 projektów z krajów członkowskich, z czego do dofinansowania wybrano 39. Pod względem otrzymanego dofinansowania, Polska zajęła 5. miejsce wśród konkurujących krajów.

- Mimo że pierwszy nabór do CEF Blending miał pilotażowy charakter i dość skomplikowaną konstrukcję, nasz wniosek do tego programu okazał się sukcesem dzięki, czemu projekt jest w 20% współfinansowany z UE – tłumaczy Jowita Zielinkiewicz, Dyrektor Działu Innowacji i Pozyskiwania Funduszy w ZMPG.

Dotacje przyznano tylko dwóm polskim inwestycjom: jedną, w wysokości 20 mln euro, Portowi Gdańsk, a drugą – 60,55 mln euro – PKP PLK. Pozostałe środki na realizację budowy pochodzą ze środków własnych ZMPG. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 400 mln zł.

Potencjalni Wykonawcy na składanie ofert mają czas do końca lipca. Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończą w roku 2020.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk podpisał umowę na Port Centralny

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk podpisał umowę na Port Centralny

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z Wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. Konsorcjum, które wygrało przetarg, efekt swoich prac przedstawi za niespełna rok.

Zalądowienie 500 ha morza? Pojedyncze pirsy, układające się w palmę, podobną do tej w Dubaju? Ostateczny kształt Portu Centralnego, przeznaczenie poszczególnych terminali oraz sposób finansowania inwestycji - te i wiele innych kwestii rozstrzygnie Wykonawca wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Port Gdańsk podpisał właśnie umowę z konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Port Centralny to flagowa inwestycja w Porcie Gdańsk. To inwestycja, która pozwoli polskiej gospodarce morskiej wejść do czołówki portów europejskich i konkurować z portami światowymi. Ekonomia jest bezwzględna: powstają coraz większe jednostki, które jednorazowo przewożą więcej towaru. Musimy mieć atrakcyjną infrastrukturę głębokowodną, dzięki której Port Gdańsk będzie portem pierwszego wyboru dla wielu rynków. Cieszę się, że prace nad realizacją tego projektu nabierają tempa - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

Konsorcjum opracuje koncepcję Portu Centralnego w ciągu najbliższych 10 miesięcy. Dokument będzie zawierał pogłębione analizy dotyczące m.in. popytu na morski transport towarów czy przewozy pasażerskie w skali kraju, kontynentu i całego świata, a także obecnych potoków strumieni towarowo-pasażerskich w Porcie Gdańsk. Wykonawca zobowiązany jest także do przedstawienie prognoz zmian w popycie na ten transport w perspektywie do 2050 roku.

- Port Centralny to inwestycja, na którą należy patrzeć przez pryzmat kolejnych kilkudziesięciu lat. Potrzebna nam szczegółowa wiedza na temat tego, jak będzie wyglądała światowa gospodarka morska, by uszyć go na miarę, dopasowując funkcje poszczególnych terminali do potrzeb rynku - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Konsorcjum przeprowadzi także inwentaryzację istniejącej infrastruktury oraz tej, która powstaje w ramach prowadzonych inwestycji. Pozwoli to na zaplanowanie modernizacji lub stworzenia nowych elementów infrastrukturalnych tak, by przewidywany popyt na transport został zaspokojony.

- To dla nas bardzo ważna chwila. Jesteśmy dumni z tego, że będziemy mieli znaczący wpływ na powstanie najnowocześniejszej infrastruktury portowej w całym basenie Morza Bałtyckiego. Oczywiście jesteśmy świadomi tego, jak odpowiedzialne zadanie wzięliśmy na siebie, jednak konsorcjum składa się ze sztabu doświadczonych profesjonalistów, dlatego o efekt końcowy się nie martwimy - mówi Mateusz Samulak, Prezes Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego, które przewodniczy konsorcjum.

Wykonawca przedstawi trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał już rządowe wsparcie od m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego.

 

Port Gdańsk