TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

Dynamiczny rozwój, otwieranie się na rynki całego świata, działania handlowo-marketingowe na szeroką skalę – to must have nowoczesnego portu. Podobnie jak digitalizacja oraz wymiana doświadczeń i współpraca między portami. Właśnie w tym celu do Portu Gdańsk przyjechali przedstawiciele z Rotterdamu.

Port Rotterdam jest największym europejskim portem. Od lat stawia na ogromne inwestycje infrastrukturalne oraz innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. O swoich osiągnięciach przedstawiciele Rotterdamu – Jan Gardeitchik, odpowiadający za digitalizację oraz Thea de Vries, Dyrektor Marketingu – rozmawiali z pracownikami Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Pilnie się uczymy. Współpracując z najlepszymi, korzystając z ich - nabywanych latami - doświadczeń, jesteśmy w stanie przeskoczyć kilka faz rozwoju jednocześnie. Takie elementy jak digitalizacja procesów naszych operatorów, big data, internet rzeczy, a za jakiś czas statki autonomiczne – to wszystko nastąpi szybciej, niż myślimy – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Port Rotterdam duży nacisk kładzie na inicjatywy cyfrowe. Jedną z nich jest PortXL, czyli globalny ośrodek przedsiębiorczości dla innowacji w logistyce, transporcie morskim i energetyce. Ma wspierać innowacyjne przedsiębiorstwa i startupy.

Podobnie jak Gdańsk, tak i Rotterdam stawia na rozwój łańcuchów logistycznych. Dla Holendrów ważnym elementem transportu morskiego jest wielowymiarowa współpraca portów, dzięki której cały system przewozów intermodalnych może działać szybciej i sprawniej. Podstawą jest chęć współdziałania nie tylko portów z całego świata, ale także m.in. armatorów, przewoźników oraz przedsiębiorców. Temu służy elektroniczna platforma wymiany danych – Portbase. To jedno z narzędzi globalnego systemu PCS – Port Community System, którym już od dłuższego czasu zainteresowany jest Port Gdańsk.

Portbase skupia w sobie informacje, pochodzące od użytkowników poszczególnych segmentów transportu. Dzięki niemu podmioty, które system zrzesza, mają wiedzę o tym, skąd, dokąd i w jakim czasie przewożone są dane towary. Pozwala to np. tak zorganizować trasy, by jednostki i przeładunki ze sobą nie kolidowały. Każdy postój statku, pociągu czy samochodu ciężarowego, spowodowany opóźnieniami innych przewoźników, to ogromne koszty. Nadrzędnym celem Portbase jest wyeliminowanie strat logistycznych.

- Rozwijając nasz port trafiliśmy na wiele wyzwań, na które znaleźliśmy rozwiązania. Teraz dzielimy się tymi rozwiązaniami z tymi, którzy także chcieliby je zastosować w praktyce. Wykorzystanie PCS pozwala zmaksymalizować efektywność sieci portowej, niemniej wdrożenie systemu to długotrwały i niełatwy proces. PCS podnosi porty na zupełnie nowy poziom – tłumaczy Jan Gardeitchik.

 

Port Gdańsk 

Rozpoczyna się budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rozpoczyna się budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk

Już niedługo u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej powstanie parking dla samochodów ciężarowych. Inwestycja spowoduje poprawę płynności i lepszą koordynację ruchu w Porcie.

Długo wyczekiwany przez kierowców ciężarówek oraz spedytorów parking buforowy w Porcie Gdańsk otrzymał właśnie pozwolenie na budowę. To pierwszy parking na terenie Portu przeznaczony wyłącznie do użytku dla ciężarówek. Będzie zlokalizowany blisko terminali zbożowych, co ułatwi pracę zarówno kierowcom dostarczającym i wywożącym ładunki z Portu, jak i pracownikom samych terminali.

- Budowa parkingu pozwoli na lepszą kontrolę ruchu oraz oszczędność czasu spedytorów i gestorów ładunków. Zyskamy możliwość realnego zarządzania ruchem kołowym na terenie Portu Wewnętrznego. Rozwiąże się także problem korków na ul. Marynarki Polskiej – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Realizacja inwestycji odbywa się w trybie zaprojektuj-zbuduj, co oznacza, że wykonawca – firma MTM – odpowiada za kompleksową realizację prac.

Na parkingu o powierzchni 1 ha będą 63 miejsca dla samochodów ciężarowych. Stanie tam także dwukondygnacyjny budynek z pomieszczeniami dozoru oraz przestrzenią gospodarczo-magazynową.

- Chcemy stworzyć kierowcom ciężarówek cywilizowane warunki oczekiwania na przeładunek. Dlatego powstanie również poczekalnia oraz budynek sanitarny z prysznicami i toaletami, dostosowany także do potrzeb osób niepełnosprawnych – tłumaczy Marcin Osowski.

Teren zostanie ogrodzony i oświetlony, a wjazd będzie wyposażony w szlabany sterowane przez dozorców.

Koszt budowy parkingu to ok. 5,5 mln zł. Prace mają zostać ukończone jeszcze w tym roku.

Parking buforowy przy ul. Śnieżnej i Handlowej jest pierwszym z czterech, które powstaną na terenie Portu. Kolejne zlokalizowane będą przy ulicach: Ku Ujściu, Sucharskiego i Budowniczych Portu Północnego.

 

Port Gdańsk 

Kolejne umowy na inwestycje w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejne umowy na inwestycje w Porcie Gdańsk

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał trzy umowy na wykonanie prac w ramach dotacji unijnych. Realizacją tych projektów zajmie się Korporacja Budowlana Doraco.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał właśnie trzy umowy na roboty budowlane. Jedną z nich podpisano z konsorcjum, w skład którego wchodzi Doraco (lider) oraz Boskalis International B.V., dwie pozostałe już z samą korporacją Doraco.

– To jedne z ostatnich umów, które zawieramy w ramach projektów CEF. Doraco jest generalnym wykonawcą, z którym już współpracujemy. Przed nimi trudne zadanie, ponieważ inwestycje z dofinansowaniem unijnym mają bardzo rygorystyczne harmonogramy, ale wierzę, że prace rozpoczną się bardzo szybko i w takim też tempie zostaną ukończone – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Pierwsza umowa, podpisana z konsorcjum, dotyczy projektu na pogłębienie toru wodnego. Doraco będzie odpowiadać za przebudowę nabrzeży stanowiących obudowę wewnętrznego toru wodnego – odcinków Nabrzeża Postojowego Niskiego, Szczecińskiego oraz Wiślanego. Projekt ma się zakończyć w ciągu 67 tygodni. Doraco zajmie się także przebudową Nabrzeża Zbożowego oraz Wisłoujście. Realizacja każdej z tych inwestycji będzie trwała 76 tygodni.

–  Z przyjemnością przyjęliśmy informację, że nasz zespół będzie realizował kolejny projekt dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – mówi  prezes Korporacji Budowlanej Doraco, Angelika Cieślowska. –  Prowadzimy projekty dla różnych branży i obiekty różnego przeznaczenia, jednak inwestycje hydrotechniczne są dla nas najciekawszym wyzwaniem. Dołożymy wszelkich starań, aby projekt dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk po raz kolejny zakończył się sukcesem.

Realizacja wspomnianych inwestycji wyniesie łącznie ponad 105 mln zł. Projekt rozbudowy i pogłębienia toru wodnego jest w 85 proc. dofinansowany z instrumentu CEF. Dodatkowo ZMPG uzyskało środki m.in. na modernizację układu drogowo-kolejowego i budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Zewnętrznym.

Projekty finansowane z instrumentu CEF zakończą się do końca 2020 roku. Do tego czasu inwestycje w Porcie Gdańsk będą kosztować ok. miliarda złotych.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk: Portowa sieć drogowa i kolejowa w budowie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk: Portowa sieć drogowa i kolejowa w budowie

W najbliższych latach tereny portowe czekają kolejne przeobrażenia. Port Gdańsk podpisał umowę na rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.

3 lipca Zarząd Portu Gdańsk podpisał umowę z firmą NDI SA, wykonawcą kontraktu, polegającego na rozbudowie układu drogowego i zespołu torów w Porcie Zewnętrznym. Zadanie jest dofinansowane przez mechanizm CEF (Connecting Europe Facility) i jest kolejnym kontraktem podpisanym przez Port Gdańsk z dofinansowaniem unijnym w ostatnich miesiącach. Wartość kontraktu to prawie 176 mln zł.

- To kolejny z projektów współfinansowany ze środków unijnych. Rozbudowa portowej infrastruktury realizowana jest z coraz większym rozmachem. Jest to efekt pracy kilku ostatnich lat, a ostateczne rezultaty przyczynią się do osiągnięcia naszego głównego celu, którym jest całkowita dominacja na Bałtyku - mówi Prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Zmianie ulegnie m.in. układ komunikacyjny w Porcie Zewnętrznym w tym ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo powstanie niewielki parking buforowy dla aut ciężarowych, pierwszy w tej części Portu.

- W perspektywie budowy Portu Centralnego, układ drogowy i kolejowy w Porcie Zewnętrznym musiał ulec zmianie. Dotychczasowe połączenia są niewystarczające, a myśląc perspektywicznie planujemy infrastrukturę gotową do obsłużenia przeładunków w następnych dekadach.

- Dzięki tym projektom, stajemy się coraz bardziej atrakcyjni i konkurencyjni. Wytrwale i zgodnie z planem realizujemy największy w historii gdańskiego portu program inwestycyjny. Ambitne plany, które mamy, wymagają entuzjazmu i zaangażowania naszych pracowników jak również koordynacji i nadzoru dużej liczby projektów w jednym czasie. Uczymy się tego coraz lepiej - przyznaje Prezes Greinke.

 

Port Gdańsk 

Umowa na opracowanie studium wykonalności zagospodarowania Drogi Wodnej rzeki Wisły podpisana

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk
Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image 'images/Images2/1280x540.jpg'
There was a problem loading image 'images/Images2/1280x540.jpg'

Czytaj więcej: Umowa na opracowanie studium wykonalności zagospodarowania Drogi Wodnej rzeki Wisły podpisana

2 lipca w Gdańsku została podpisana umowa na studium wykonalności Drogi Wodnej rzeki Wisły. Podpisali ją przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk: prezes Łukasz Greinke i wiceprezes Marcin Osowski, a także Artur Mazurek, reprezentujący wyłonionego w drodze przetargu wykonawcę, brytyjską firmę Halcrow Group Limited. W wydarzeniu wziął udział również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Minister Gróbarczyk podkreślił, że podpisanie umowy jest kolejnym etapem na drodze do użeglownienia Wisły:

„Otwarcie Gdańska i całego Trójmiasta jest otwarciem nowego kierunku – połączenia Bałtyku z Morzem Czarnym. Widzimy, jak wiele jest do zrobienia, by uruchomić ostatnie, z tak wielkim potencjałem, rzeki w Europie”. – powiedział Minister.  Podziękował również Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk S.A za zaangażowanie.

Dodał również, że proces użeglownienia rzek w Polsce dokonywany jest po wzięciu pod uwagę wszystkich obostrzeń ekologicznych, a także po konsultacji idących za nim zagrożeń dla środowiska.

Studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych: E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg) będzie składało się z III etapów, obejmujących m. in.: wykonanie niezbędnych analiz oraz inwentaryzacja stanu istniejącego m.in. analizy lokalizacji, głównych interesariuszy, otoczenia prawnego, obszaru oraz źródła finansowania, , inwentaryzacji stanu obecnej infrastruktury, analizy potrzeb i problemów związanych z realizacją programu. Planowany czas realizacji umowy to 18 miesięcy.

Nowa polityka wobec sektora żeglugi śródlądowej spowodowała, że rozwój śródlądowych dróg wodnych i  reaktywacja  idei gospodarczego wykorzystania rzek przy zachowaniu ich przyrodniczych walorów znalazły swoje odzwierciedlenie w strategicznych planach i projektach. Wywiązując się z zapisów ustawy Prawo wodne, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczęło prace nad przygotowaniem studiów wykonalności głównych dróg wodnych w Polsce, w tym dla drogi wodnej rzeki Wisły - cały polski odcinek międzynarodowej drogi wodnej E40. W zakresie E-40 resort współpracuje z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.

 

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej