TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk podpisał umowę na Port Centralny

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk podpisał umowę na Port Centralny

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z Wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. Konsorcjum, które wygrało przetarg, efekt swoich prac przedstawi za niespełna rok.

Zalądowienie 500 ha morza? Pojedyncze pirsy, układające się w palmę, podobną do tej w Dubaju? Ostateczny kształt Portu Centralnego, przeznaczenie poszczególnych terminali oraz sposób finansowania inwestycji - te i wiele innych kwestii rozstrzygnie Wykonawca wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Port Gdańsk podpisał właśnie umowę z konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Port Centralny to flagowa inwestycja w Porcie Gdańsk. To inwestycja, która pozwoli polskiej gospodarce morskiej wejść do czołówki portów europejskich i konkurować z portami światowymi. Ekonomia jest bezwzględna: powstają coraz większe jednostki, które jednorazowo przewożą więcej towaru. Musimy mieć atrakcyjną infrastrukturę głębokowodną, dzięki której Port Gdańsk będzie portem pierwszego wyboru dla wielu rynków. Cieszę się, że prace nad realizacją tego projektu nabierają tempa - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

Konsorcjum opracuje koncepcję Portu Centralnego w ciągu najbliższych 10 miesięcy. Dokument będzie zawierał pogłębione analizy dotyczące m.in. popytu na morski transport towarów czy przewozy pasażerskie w skali kraju, kontynentu i całego świata, a także obecnych potoków strumieni towarowo-pasażerskich w Porcie Gdańsk. Wykonawca zobowiązany jest także do przedstawienie prognoz zmian w popycie na ten transport w perspektywie do 2050 roku.

- Port Centralny to inwestycja, na którą należy patrzeć przez pryzmat kolejnych kilkudziesięciu lat. Potrzebna nam szczegółowa wiedza na temat tego, jak będzie wyglądała światowa gospodarka morska, by uszyć go na miarę, dopasowując funkcje poszczególnych terminali do potrzeb rynku - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Konsorcjum przeprowadzi także inwentaryzację istniejącej infrastruktury oraz tej, która powstaje w ramach prowadzonych inwestycji. Pozwoli to na zaplanowanie modernizacji lub stworzenia nowych elementów infrastrukturalnych tak, by przewidywany popyt na transport został zaspokojony.

- To dla nas bardzo ważna chwila. Jesteśmy dumni z tego, że będziemy mieli znaczący wpływ na powstanie najnowocześniejszej infrastruktury portowej w całym basenie Morza Bałtyckiego. Oczywiście jesteśmy świadomi tego, jak odpowiedzialne zadanie wzięliśmy na siebie, jednak konsorcjum składa się ze sztabu doświadczonych profesjonalistów, dlatego o efekt końcowy się nie martwimy - mówi Mateusz Samulak, Prezes Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego, które przewodniczy konsorcjum.

Wykonawca przedstawi trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał już rządowe wsparcie od m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego.

 

Port Gdańsk 

 

Rekordowe inwestycje w Porcie Gdańskim. Ma szansę stać się największym portem przeładunkowym na Bałtyku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rekordowe inwestycje w Porcie Gdańskim. Ma szansę stać się największym portem przeładunkowym na...

W ciągu kilku lat Gdańsk może się stać największym głębokomorskim portem Bałtyku. Tylko w tym roku na inwestycje trafi 170 mln zł na pogłębienie toru wodnego, rozbudowę nabrzeży, modernizację układów drogowych i kolejowych na terenie portu oraz budowę nowych parkingów. Wszystkie projekty mają się zakończyć do 2020 roku, do tego czasu inwestycje sięgną miliarda złotych. Inwestycje pozwolą zwielokrotnić możliwości gdańskiego portu i jego potencjał przeładunkowy. Już za 10 lat gdański port może obsługiwać przeładunki o wielkości 100 mln ton rocznie.

–  Do końca 2018 roku w ramach programu inwestycyjnego portu wydane zostanie prawie 170 mln zł. W tej kwocie znajdują się przebudowy nabrzeży w porcie wewnętrznym, budowa parkingu buforowego oraz dalsza modernizacja układów drogowych i kolejowych na terenie portu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jeszcze w 2017 roku na inwestycje w porcie gdańskim trafiło 29 mln zł. W tym roku będzie to już blisko sześciokrotnie więcej. Dwie największe inwestycje – pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w porcie wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w porcie zewnętrznym – pochłoną 600 mln zł przy 85 proc. dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Tor wodny ma zostać pogłębiony do 12 metrów, w części Kanału Kaszubskiego do 10,8 metra. Zmodernizowane ma być także ok. 5 km nabrzeży – Nabrzeże Oliwskie, Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeże Mew, Nabrzeże Dworzec Drzewny oraz Nabrzeże Zbożowe. Dzięki temu do portu wewnętrznego mają wpływać większe statki, o zanurzeniu do 10,6 metrów.

– Do 2020 roku port w Gdańsku zmieni się radykalnie, będzie to końcówka wszystkich inwestycji unijnych. Za kwotę około 500 mln zł będą dobiegać końca przebudowa nabrzeży w porcie wewnętrznym oraz budowa całkowicie nowych układów drogowo-kolejowych w porcie zewnętrznym – zapowiada Osowski.

W ramach rozbudowy i modernizacji sieci drogowej i kolejowej w porcie zewnętrznym zostanie przebudowana m.in. ul. Budowniczych Portu Północnego oraz zbudowany parking dla samochodów ciężarowych przy ul. Portowej. Wartość projektu to 180 mln zł.

Ma także powstać nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków toczonych, tzw. ro-ro.

– Inwestycje te są przeprowadzane głównie po to, by zwielokrotnić możliwości gdańskiego portu i jego potencjał przeładunkowy. Dzięki temu port będzie mógł realnie myśleć o tym, aby być największym portem przeładunkowym na Morzu Bałtyckim – tłumaczy wiceprezes ZMPG.

Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdańskiego, nowe projekty nie tylko zwiększą atrakcyjność portu, lecz także pozwolą zdobyć dodatkowe kompetencje, które umożliwią budowę Portu Centralnego.

– Projekt budowy Portu Centralnego to flagowa i najważniejsza inwestycja portu morskiego w Gdańsku. Jest to strategicznie nowe, głębokowodne nabrzeże, a właściwie zespół nabrzeży, który ma pełnić główną rolę przeładunkową dla całego Gdańska, a szerzej dla Polski i Europy Środkowej – wskazuje Osowski.

Przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego został ogłoszony pod koniec grudnia 2017 roku. Zamówienie obejmuje stworzenie koncepcji zagospodarowania portu i ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski oraz prognozy długookresowych zmian popytu na transport do 2050 roku.

– Port Centralny to zespół zupełnie nowych nabrzeży i terminali głębokowodnych, które będą w stanie obsługiwać zupełnie nowe rodzaje ładunków, będzie można też przenieść istniejące terminale bezpośrednio na wodę. W założeniach jest to kilkaset zalądowionego terenu pomiędzy półwyspem Westerplatte a rurociągami naftoportu, z dowiązaniem do istniejącej infrastruktury drogowo-kolejowej. Plan zakłada, że powstanie on do 2027 roku, prawdopodobnie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, wstępne szacunki mówią, że będzie kosztować 5–8 mld zł – mówi ekspert.

Budowa Portu Centralnego, choć pochłonie ogromne środki, może się szybko zwrócić. Port Centralny oznacza znaczne zyski i nowe możliwości przeładunkowe.

– Port w Gdańsku przeznacza do budżetu około 1 mld zł z istniejących nabrzeży i realizuje 40 mln ton przeładunków. Dzięki Portowi Centralnemu będzie mógł realizować  już 100 mln ton przeładunków, więc oznacza to, że koszty budowy mogą się zwrócić bardzo szybko. Port w bardzo krótkim czasie zwielokrotni dochody zarówno budżetu państwa, jak i budżetu miasta Gdańska – zapowiada Marcin Osowski.

 

Źródło: Newseria Biznes 

"Orzeł Wprost" dla Portu Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej:

Pierwszy kwartał 2018 roku kończy się dla Portu nie tylko historycznym rekordem przeładunków, ale także nagrodą za wyniki finansowe.

"Orły Wprost" to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie biznesu. Otrzymują ją przedsiębiorstwa, które odznaczają się stabilnymi i rosnącymi wskaźnikami finansowymi. Wśród najlepiej rozwijających się pod tym kątem firm na Pomorzu znalazł się także Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

- Otrzymanie tej nagrody to ogromny zaszczyt. Po pierwsze dlatego, że "Orły Wprost" to wyróżnienie prestiżowe, co do rangi którego żaden z przedsiębiorców nie ma najmniejszych wątpliwości. Po drugie dlatego, że odbieram ją w imieniu setek pracowników Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, którzy intensywnie pracowali na osiągnięty wynik. Port Gdańsk jest jednym z największych portów na Bałtyku. Najszybciej w tym regionie się także rozwija. Nasza praca jest coraz bardziej zauważana i doceniana. To dla nas sygnał, że nie możemy zwalniać tempa - mówi Bożena Jankowska, Wiceprezes ZMPG ds. Finansowych, która odebrała nagrodę z rąk Redaktora Naczelnego "Wprost", Jacka Pochłopienia.

Nagrody tygodnika "Wprost" przyznawane są za największy zysk netto w ostatnich trzech latach lub osiągnięcie największego przeciętnego wzrostu zysku netto w tym czasie. Warunkami, które muszą spełnić nagrodzone przedsiębiorstwa, są m.in. brak strat, czyste konto w bazach nierzetelnych płatników czy odpowiednia rentowność.

Ważnym elementem przyznawania nagrody jest kontekst lokalno-patriotyczny. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest spółką z polskim kapitałem, działająca na rzecz rozwoju nie tylko regionu, ale i całego kraju.

- Jesteśmy kołem zamachowym polskiej gospodarki, każda nasza inwestycja bezpośrednio wpływa na jej rozwój. Co roku z tytułu podatków, cła i akcyzy Port Gdańsk generuje kilkanaście miliardów złotych, które wpływają do budżetu państwa. Port jest przedsiębiorstwem, który rozwija Polskę. Jest też jednym z najważniejszych pracodawców na Pomorzu. W samym Zarządzie i spółkach podległych pracuje ok. 900 osób, na terenie całego Portu to nawet ponad 10 tysięcy. Szacunkowo na każdą z tych osób przypada 10 kolejnych, związanych z jego działalnością w innych obszarach kraju - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

 

Port Gdańsk

Historyczny kwartał w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Historyczny kwartał w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk pobił kolejny rekord przeładunków. Po historycznym wyniku za rok 2017, kiedy w gdańskim porcie przeładowano 40,6 mln ton, przyszedł czas na najlepszy wynik kwartalny.

Już sam marzec zakończył się dla Portu Gdańsk wyjątkowo. – W marcu przeładowaliśmy ponad 4,65 mln ton. To o 63,6% więcej niż w marcu ubiegłego roku. Tak wysoki wynik miesięczny wpłynął na rekord, który osiągnęliśmy w pierwszym kwartale tego roku. Od stycznia do marca operatorzy w Porcie Gdańsk przeładowali ponad 12,7 mln ton towarów. Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala nam wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Po raz pierwszy w historii odnotowano tak wysoki kwartalny przeładunek w grupie paliw, węgla oraz drobnicy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 5,5 mln ton drobnicy. Szczególnie ważnym elementem jest drobnica skonteneryzowana, której przeładowano niemal 5,1 mln ton, czyli o 49,2% więcej niż w I kwartale 2017 r. Port Gdańsk przeładował już ok. 480 tys. TEU kontenerów, czyli o ponad 47% więcej niż rok temu.

- Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych kwartałach ta liczba będzie rosnąć. Wynika to głównie z nasilenia aktywności gospodarczej w USA, Europie i Chinach, oraz utrzymującego się wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych – tłumaczy Łukasz Greinke.

Wzrosła także liczba aut handlowych, transportowanych przez Gdańsk. Pierwszy kwartał zamknął się liczbą 23,5 tys. sztuk, czyli o niemal 80% więcej niż w ubiegłym roku.

Znaczny wzrost Port notuje w paliwach. Po trzech miesiącach tego roku osiągnęły nienotowany dotąd poziom ponad 4,5 mln ton, czyli o 41% więcej od zeszłego roku. Samej ropy przeładowano niemal 3,6 mln ton. Ogromny wzrost Port ma również w kwartalnym przeładunku węgla – ponad 1,7 mln ton. To aż o 153,7% w porównaniu do I kwartału 2017 roku.

Bardzo dobre wyniki osiągnęły ładunki w grupie inne masowe – przeładowano ich ok. 853 tys. ton, czyli o 8% więcej niż rok temu. Wyróżniają się kruszywa, które stanowią pond 46% tej grupy i osiągnęły 21-procentowy wzrost kwartalny.

- Nie może być jednak tak, że odnosimy same sukcesy i notujemy wyłącznie wzrosty. Jedyną grupą ładunkową, w której widzimy spadek, są zboża. Nie jest to problem Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż. W handlu zbożem panuje zastój, według ekspertów rolnicy nadal niechętnie sprzedają ziarno, szczególnie na północy kraju, nie godząc się na ceny oferowane przez kupujących. Z drugiej strony, przetwórcy kupują umiarkowane ilości ziarna, bazując na posiadanych zapasach i realizując wcześniej zawarte kontrakty na dostawy surowca – komentuje Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG.

Dobrą informacją jest to, że rosną przeładunki drewna, które po raz pierwszy od lat pojawiło się w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. W I kwartale 2018 roku przeładowano go ponad 40 tys. ton.

- Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko nie zwalniać tempa i dążyć do tego, aż roczny wynik zbliży się do 50 mln ton. Widzimy, że ciężka praca naszych kontrahentów przynosi zaskakujące efekty. My jako Zarząd chwalimy się rekordami, ale to operatorzy na terenie Portu są za nie odpowiedzialni. Jesteśmy im bardzo wdzięczni – mówi Łukasz Greinke.

Dzięki rekordowi w I kwartale tego roku dynamika wzrostu przeładunków (porównując I kwartał roku 2018 do 2017) wyniosła +43,8%.

 

Port Gdańsk  

Port Gdańsk rozpoczął sezon wycieczkowców

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozpoczął sezon wycieczkowców

Zawinięcie jednostki "Astoria" zainaugurowało sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku przy nabrzeżach gdańskiego portu zacumuje rekordowa liczba wycieczkowców.

Ma 160 m długości, niemal 500 pasażerów i ponad 260 osób załogi. Pływa pod portugalską banderą i właśnie zainaugurowała sezon w Porcie Gdańsk. To "Astoria" - wycieczkowiec, który jako pierwszy w tym roku zawinął do gdańskiego portu. Powitała go orkiestra oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Statki pasażerskie są coraz istotniejszym elementem portowego krajobrazu. Jest ich w naszym Porcie coraz więcej. Z zawinięć wycieczkowców korzyści płyną nie tylko do Portu, ale przede wszystkim do miasta i regionu. Według statystyk turysta schodzący na ląd zostawia ok. 80 euro, które przeznacza na gastronomię, atrakcje czy pamiątki - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG. Pasażerowie są kompleksowo obsługiwani po zacumowaniu statku. Przy nabrzeżu czekają na nich autokary, którymi jadą zwiedzać pomorskie atrakcje. Najczęstszym punktem wizyt jest centrum Gdańska czy zamek w Malborku.

Port Gdańsk w 2018 roku pobije rekord awizacji. Do 2017 roku w Gdańsku pojawiało się średnio 30 jednostek rocznie, w 2017 roku było ich 64, a w tym roku będą to aż 74 statki wycieczkowe.

Największą jednostką awizowaną w tym sezonie będzie "Marina", pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Ma 239 m długości, a do Gdańska zawinie już 20 czerwca. Wśród awizacji nie zabrakło statków Viking Cruises - w tym roku przy gdańskich nabrzeżach pojawią się wszystkie cztery jednostki. Najnowsza z nich - Viking Sun - została oddana do użytku pod koniec 2017 r. Sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk 20 października zamknie 176-metrowy "Marco Polo".

- Zainteresowanie Gdańskiem wśród zagranicznych turystów wciąż rośnie, dlatego przygotowujemy się do tworzenia infrastruktury, która pozwoli nam przyjmować wycieczkowce częściej. Chcemy, by do gdańskich nabrzeży zawijały jeszcze większe jednostki, dlatego w ramach Portu Centralnego przewidujemy budowę terminalu pasażerskiego - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

 

Port Gdańsk