TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk z historycznym rekordem rocznym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z historycznym rekordem rocznym

Port Gdańsk w 2018 roku przeładował niemal połowę towarów, które przetransportowano przez wszystkie polskie porty. Dzięki temu jest coraz bliżej podium największych bałtyckich portów.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów – wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy niż planowano.

Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent – 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdansk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej – tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG.

Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18% więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14% lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium – mówi Łukasz Greinke. 

 

Port Gdańsk 

STRABAG rozbuduje Nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: STRABAG rozbuduje Nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk

Konsorcjum firm z Grupy STRABAG, którego liderem jest Strabag Sp. z o.o., podpisało kontrakt z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. na kompleksową rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego. Prace budowlane rozpoczną się w styczniu 2019 r.

W ramach nowego kontraktu zostanie przebudowane i rozbudowane nabrzeże portowe o długości ponad kilometra.

Przebudowywane nabrzeże podzielone będzie na cztery etapy, na których będą prowadzone prace. Największym wyzwaniem będzie prowadzenie prac na odcinku czynnego nabrzeża, przypadającego na etap 3 i częściowo etap 2, na którym prowadzone są przeładunki statków. Kluczowe w tym przypadku będzie stworzenie szczegółowego harmonogramu realizacji oraz jego bieżące korekty, uwzględniające potrzeby użytkowników nabrzeża.

Niektóre odcinki nabrzeża będą przebudowywane już po raz czwarty od czasu jego powstania. W związku z tym faktyczny stan istniejących konstrukcji w stosunku do założeń przyjętych na etapie projektowania będzie jednym z największych wyzwań.

Łącznie, w tzw. „szczycie budowy” na kontrakcie będzie pracować ok. 150-osobowy zespół złożony z pracowników z dużym doświadczeniem przy realizacji tego typu projektów. Przy realizacji prac hydrotechnicznych wykorzystywany zostanie specjalistyczny sprzęt pływający należący do STRABAG, m.in. dźwigi oraz palownice ustawione na pontonach, pontony transportowe o nośności do 500 T i holowniki. Po przebudowie Nabrzeże Oliwskie będzie bardziej funkcjonalne, co przełoży się również na możliwość obsługi większej liczby typów statków. Modernizacja i przebudowa nabrzeża zwiększy również przepustowość oraz poziom bezpieczeństwa dla manewrujących i cumujących jednostek.

- Port Gdańsk jest w trakcie największych zmian infrastrukturalnych w swojej historii. Zmieniamy się, by nie tylko sprostać potrzebom dynamicznie rozwijającego się rynku, ale także po to, by stać się największym portem na Bałtyku. Temu służą wielomilionowe inwestycje, a współpraca z tak doświadczonym partnerem jak Strabag daje nam pewność, że prace zostaną przeprowadzone rzetelnie. Budowy hydrotechniczne na takim poziomie to zadanie bardzo skomplikowane, ale jesteśmy przekonani, że cały zespół specjalistów konsorcjum zadba o realizację na najwyższym poziomie – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

- Cieszymy się, że najbardziej wymagający Klienci doceniają doświadczenie Strabag w obszarze budownictwa hydrotechnicznego powierzając nam kolejne kontrakty. Dysponujemy nowoczesnymi technologiami, sprzętem i wysoko wykwalifikowaną kadrą, dzięki której wiedzy i doświadczeniu możemy budować i modernizować polskie wybrzeże - mówi Waldemar Wójcik, Członek Zarządu Strabag Sp. z o.o.

Umowa podpisana z Zarządem Portu Morskiego w Gdańsku to już czwarty kontrakt w obszarze budownictwa hydrotechnicznego, jaki STRABAG podpisał od października 2018 r.

20 grudnia 2018 r. zawarto umowę na przebudowę Nabrzeża Włoskiego w Porcie Gdynia o wartości ponad 17,61 mln zł brutto. Zakres prac obejmuje przede wszystkim wykonanie nowej konstrukcji podwodnej nabrzeża oraz żelbetowej konstrukcji oczepu na łącznej długości 185 m. ( 125 m Nabrzeże Włoskie, 30 m Nabrzeże XXX Lecia i 30 m Nabrzeże Albańskie). Nabrzeże zostanie wyposażone w nowe urządzenia odbojowe oraz częściowo nowe polery cumownicze.

22 listopada 2018 r. podpisany został kontrakt o wartości ponad 16,5 mln zł brutto na przebudowę Nabrzeża Słowackiego w Porcie Gdynia. Zakres prac obejmuje wykonanie nowej konstrukcji podwodnej kotwionej dodatkowo kotwami gruntowymi oraz żelbetowej konstrukcji oczepu. Długość przebudowywanego odcinka wynosi 200 m ( 186 m Nabrzeże Słowackie i 14,06 m kontynuacja Nabrzeża Węgierskiego ). Nabrzeże zostanie wyposażone w ujednolicony system urządzeń odbojowych oraz nowe polery cumownicze.

4 października 2018 r. podpisano umowę na modernizację nabrzeża Holenderskiego w Porcie Gdynia. Kontrakt o wartości 3,7 mln PLN brutto obejmuje prace polegające na remoncie linii odbojowej na 400 m nabrzeża oraz wymianę urządzeń odbojowych.

 

Port Gdańsk 

Kwartalny rekord w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kwartalny rekord w Porcie Gdańsk

Przeładunki w Porcie Gdańsk systematycznie rosną. Dzięki półrocznemu wynikowi gdański port przesunął się o 2 pozycje w rankingu największych portów Bałtyku. Kolejny rekord przybliża go do samego podium.

Rok 2017 w Porcie Gdańsk zakończył się historycznym rekordem przeładunków - ponad 40,6 mln ton towarów przeszło przez gdańskie nabrzeża. Druga połowa roku 2018 pokazuje, że dynamiczny rozwój Portu nie zwalnia.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 16 mln ton drobnicy - to rekordowy wynik, wyższy od ubiegłorocznego o 24,5%. - To w lwiej części zasługa drobnicy skonteneryzowanej. Znów padł rekord, ponieważ w tej grupie ładunkowej przeładowaliśmy niemal 15 mln ton. A to o 28,5% więcej niż rok temu. Dzięki temu umocniliśmy swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku - tłumaczy Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG. Wśród ładunków drobnicowych znaczący wzrost osiągnęły nowe auta handlowe - przeładowano ich ponad 61 tysięcy, czyli o 14,6% więcej niż po 3 kwartałach ubiegłego roku.

Od stycznia do września przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 11,5 mln ton paliw. To kolejny rekord, ponieważ rok temu w tym okresie przeładowano prawie 29% mniej. - Największy wzrost po 3 kwartałach w tej grupie Port zanotował w 2015 roku. Przebiliśmy ten rekord o prawie 5%. Samej ropy przeładowaliśmy ok. 9 mln ton, czyli prawie 35% więcej niż w tym samym okresie 2017 r, paliwo lotnicze wzrosło o ponad 97%, benzyna o prawie 38% - wyjaśnia Adam Kłos.

Od stycznia do września 2018 roku przeładowano w Porcie Gdańsk prawie 5,5 mln ton WĘGLA tj. o 62,3% więcej niż w roku ubiegłym. Takiego wzrostu w przeładunkach węgla do tej porty w Porcie nie odnotowano. Dobre wyniki osiągnęła także grupa innych masowych - Port przeładował 2,7 mln ton tych towarów - prawie 6% więcej niż rok temu. Szczególny wzrost osiągnęły kruszywa - 16% w stosunku rok do roku.

Stale rośnie także ilość drewna przeładowywanego w Porcie Gdańsk. Do końca września było go aż 325 tysięcy ton.

Port Gdańsk po podsumowaniu trzech kwartałów 2018 roku przeładował niemal 36,5 mln ton, czyli o 28% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

- Przekroczyliśmy własną prognozę o 16%. To kolejny okres, kiedy notujemy wzrosty przeładunków i bijemy rekordy. Jak widać, zmiana strategii handlowo-marketingowej i wytężona praca daje efekty. Podstawą naszej działalności jest intensywna współpraca z kontrahentami, bo to oni bezpośrednio odpowiadają za przeładunki. Jestem przekonany, że przy takim zaangażowaniu, kolejny rekord jest kwestią czasu - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

W Porcie oprócz przeładunków wzrasta także liczba zawinięć statków handlowych. W ciągu 3 kwartałów 2017 roku zawinęło tu 1 869 jednostek handlowych, w tym roku jest ich już o 269 więcej - 2 138.

Port Gdańsk w dalszym ciągu osiąga najwyższą dynamikę wzrostu spośród polskich portów. Dzięki wysokim wynikom utrzymuje 4. pozycję największego portu na Bałtyku. Od znajdującego się na 3. miejscu Primorska dzieli go zaledwie 3,3 mln ton towarów.

 

Port Gdańsk 

Kamień węgielny pod kolejną inwestycją w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kamień węgielny pod kolejną inwestycją w Porcie Gdańsk

Intensywne prace nad przebudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk trwają. Właśnie wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego wiaduktu w Porcie Północnym.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Jedną z jego części jest rozbudowanie dróg oraz torów kolejowych w Porcie Północnym. To jeden z kilku projektów, które uzyskały 85% dofinansowanie z unijnego programu CEF Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Za przeprowadzenie prac odpowiedzialna jest sopocka firma NDI, która właśnie rozpoczyna budowę wiaduktu przy ul. Kontenerowej.

- Port Gdańsk jest najdynamiczniej rozwijającym się portem Europy. Od dwóch lat bije kolejne rekordy przeładunków. Ze statystyk wynika, że codziennie z i do portu transportowanych jest kilka tysięcy kontenerów. Aby zapewnić sprawną obsługę tak znaczącego wolumenu ładunków, konieczna jest najwyższej jakości infrastruktura. Wiadukt, którego budowę dziś uroczyście inaugurujemy, będzie przebiegał nad - również rozbudowywaną - linią kolejową. Dzięki temu rozwiążemy duży problem, jakim obecnie są kolizyjne przejazdy - mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI SA.

- Infrastruktura stanowi o potencjale portu. Przeładunki rosną coraz szybciej, nasi kontrahenci się rozwijają i rozbudowują, dlatego musimy zapewnić drogi oraz tory, które ułatwią sprawny transport towarów. Ten projekt wypełni ogromną lukę w portowej infrastrukturze i z pewnością przyczyni się do tego, że Port Gdańsk znajdzie się w czołówce portów europejskich - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Północnym przebudowane zostaną ulice: Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Wybudowany będzie fragment ulicy Nowej Portowej. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części Portu.

NDI przebuduje łącznie ok. 5,6 km ulic. Zmodernizuje i wybuduje także 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów. Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz zespołem rur paliwowych. W zamian powstaną aż cztery nowe. Do prac Wykonawca zużyje 130 tysięcy ton stali, mas mineralno-asfaltowych i kruszywa oraz ponad 11 tysięcy m3 betonu.

Nowy układ drogowo-kolejowy ma stanowić także zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk podwoją się do 100 mln ton rocznie. - Musimy myśleć perspektywicznie. Port jest przedsiębiorstwem, którego inwestycje są projektowane na całe dekady. Nowoczesna infrastruktura musi nie tylko odpowiadać na wyzwania obecnej koniunktury, ale powinna także uwzględniać przyszły rozwój i potencjał Gdańska jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Centralnej - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Wartość kontraktu to 175 840 tys. zł brutto. Projekt zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.

 

Port Gdańsk 

Chińskie władze zainteresowane współpracą z Portem Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Chińskie władze zainteresowane współpracą z Portem Gdańsk

Obecność Portu Gdańsk w Chinach jest coraz bardziej zauważalna. Po otwarciu biura handlowego w Szanghaju, przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zostali zaproszeni do rozmów przez jedną z chińskich prowincji.Obecność Portu Gdańsk w Chinach jest coraz bardziej zauważalna. Po otwarciu biura handlowego w Szanghaju, przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk zostali zaproszeni do rozmów przez jedną z chińskich prowincji.

Hunan jest prowincją położoną w środkowym biegu Jangcy, najdłuższej w Chinach i jednej z trzech największych rzek świata. To właśnie tam odbyło się forum "Hunan-Central Eastern European Business Forum and B2B Procurement Fair". Organizatorami były władze Hunan oraz polska firma Vershold Group, zajmująca się zintegrowanymi rozwiązaniami w handlowych łańcuchach dostaw. W czasie wydarzenia polskie przedsiębiorstwa - których na Forum było najwięcej - prezentowały efekty dynamicznie rozwijającej się współpracy z chińskimi firmami w zakresie produktów spożywczych oraz technologii.

Forum poprzedziła sesja Poland-Hunan VIP Meeting, która zgromadziła najważniejszych przedstawicieli władz i biznesu obu stron. Chińskiej delegacji przewodniczył Zastępca Gubernatora prowincji Hunan - He Baoxiang. Stronę polską reprezentował Szef Gabinetu Politycznego Premiera RP Marek Suski, który zachęcał Chińczyków do współpracy z Portem Gdańsk.

- Jesteśmy najszybciej rozwijającym się portem Europy. Cały czas uświadamiamy azjatyckich przedsiębiorców, że transport towarów przez Gdańsk jest tańszy niż przez porty zachodnie - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rynek azjatycki jest jedną z najważniejszych przestrzeni handlowo-biznesowych dla gdańskiego portu. Rozwój relacji handlowych oraz pozyskiwanie nowych partnerów to jeden z głównych celów ZMPG.

- Spotkanie było bardzo wartościowe merytorycznie. Widzimy ogromną chęć współpracy ze strony chińskiej, nam również zależy na efektywnych relacjach biznesowych. Azjatyccy przedsiębiorcy podkreślają, że procentowy udział transportu kontenerowego, przechodzącego przez Port Gdańsk, wzrasta w dynamicznym tempie. Fakt, że to dostrzegają udowadnia, że Gdańsk jest dla nich istotnym partnerem - tłumaczy Mateusz Dawidowski, główny przedstawiciel Portu Gdańsk w Azji.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przy współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu uruchomił przedstawicielstwo handlowe w Szanghaju - to pierwsze biuro polskiego portu na terenie Azji. Zadaniem głównego przedstawiciela jest wzmacnianie już istniejącego partnerstwa z chińskimi firmami, pozyskiwanie nowych klientów oraz koordynacja współpracy, także w sferze inwestycji.

 

Port Gdańsk