TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Zmiany w zarządzie spółki Port Gdański Eksploatacja

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zmiany w zarządzie spółki Port Gdański Eksploatacja

W dniu 21 lutego Piotr Karczewski złożył rezygnację z pełnienia funkcji prezesa spółki Port Gdański Eksploatacja SA. Obowiązki przestanie pełnić 28 lutego. Przyczyną podjęcia decyzji były powody osobiste.

Jednocześnie Rada Nadzorcza spółki deklaruje wszczęcie postępowania zmierzającego do wyłonienia nowego prezesa zarządu. Do tego czasu spółką zarządzać będzie wiceprezes zarządu PGE SA, dr Lechosław Rojewski.

Spółka jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego, i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym. Operacje przeładunkowe wykonuje na ośmiu nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne.

 

Port Gdańsk 

Ciąg dalszy milionowych inwestycji w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Ciąg dalszy milionowych inwestycji w Porcie Gdańsk

16 lutego 2018 r. odbyła się konferencja prasowa w Kapitanacie Portu Północnego, gdzie został zaprezentowany plan kontynuacji inwestycji dla Portu Gdańsk

Umowy podpisane w 2017 roku oraz część już przeprowadzonych inwestycji okazały się być zaledwie wstępem do zmian jakie nastąpią w kolejnych latach, zwłaszcza na terenach Portu Wewnętrznego (w planach jest pogłębienie toru wodnego i modernizacja nabrzeży). Zeszłoroczne inwestycje wyniosły 29 mln zł i objęły m.in. modernizację linii odbojowej na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowanie ul. Chodeckiego, Nabrzeża Przemysłowego, oraz rejonu Kapitanatu Portu Północnego. 

Wśród osób, które przedstawiały dalsze plany dla Portu Gdańsk byli m.in. Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A., Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury, a także Kazimierz Smoliński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Szacunkowa wartość projektu w Porcie Wewnętrznym to ok. 470 mln zł, w jego skład wchodzi pogłębienie toru wodnego i rozbudowanie nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Mew, a także nabrzeża Oliwskiego, Zbożowego, Wisłoujścia oraz Dworca Drzewnego. W Porcie Zewnętrznym ZMPG ma zostać rozbudowana i zmodernizowana sieć drogowo-kolejowa za ok.180 mln zł. Powstanie również nowe Nabrzeże Północne przy Naftoporcie za 390 mln zł, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków Ro-Ro.

Największe inwestycje to te współfinansowane (w 85 procentach) przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”).  Łączna kwota funduszy unijnych dla ZMPG to wartość ok. 600 mln zł. Wszystkie projekty w ramach CEF zakończą się do 2020 roku. 

- Cieszymy się, że możemy realizować największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk. Dzięki temu z jednej strony radykalnie zwiększy się atrakcyjność Portu dla kontrahentów, a z drugiej zdobędziemy dodatkowe kompetencje, które pozwolą wybudować flagową inwestycję, czyli Port Centralny. Wbrew niektórym opiniom plany Zarządu nie są wyrazem megalomanii, lecz oczywistą odpowiedzią na plany rozwojowe innych światowych portów – mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury. 

W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów. Najszybciej – prawdopodobnie jeszcze w tym roku – do użytku oddany zostanie parking buforowy u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na ok. 70 miejsc. Następnie parking przy ul. Budowniczych Portu Północnego na ponad 80 miejsc, parking przy Trasie Sucharskiego w standardzie MOP – 300 miejsc – oraz przy ul. Ku Ujściu, mieszczący ok. 100 pojazdów. Łącznie modernizacja i budowa torów, dróg, placów oraz ogrodzeń wyniesie w tym roku ok. 16 mln zł. Około 8 mln zł Port Gdańsk przeznaczy na inwestycje w obiekty kubaturowe.

W ramach inwestycji hydrotechnicznych zmodernizowany zostanie m.in. Falochron Brzegowy Północny. Wartość całej inwestycji to ponad 6 mln zł (3,5 mln zł w 2018 r.). ZMPG zmodernizuje także linię odbojową Pirsu Rudowego za ok. 5 mln zł (w 2018 r. – 2,5 mln zł). To jedynie wybrane z ok. 150 pozycji w planie inwestycji i remontów na ten rok. Ogółem w 2018 roku inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.

 

Ewelina Kroll 

Port Gdańsk wchodzi z rekordem w 2018 rok

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk wchodzi z rekordem w 2018 rok

W styczniu Port Gdańsk zanotował rekordowe wyniki w przeładunkach prawie wszystkich grup ładunkowych.  Szczególnie wysokie wartości odnotowano w grupie paliw, drobnicy oraz węgla. Styczniowy przeładunek osiągnął wynik na poziomie 4 188 663 ton, czyli o 38,2% więcej niż w styczniu 2017 roku. To już trzeci miesiąc z rzędu, w którym przekroczono 4 mln ton towarów.

Większość, bo aż 68% obsłużonych towarów występuje w relacji importowej. Najwyższy wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w grupie drobnicy. W minionym miesiącu obroty w tym obszarze wyniosły 1 812 680 ton, czyli aż o 41,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ogromny wpływ na końcowy rezultat ma drobnica skonteneryzowana stanowiąca prawie 95% przeładunków drobnicowych. Dzięki kontynuacji wzrostowego trendu w obsłudze kontenerów Port Gdańsk coraz bardziej zmniejsza dystans do prowadzącego w rankingach na Bałtyku St. Petersburga.

Wysoki wzrost zanotowano również w grupach paliw i węgla. Styczniowy przeładunek paliw  przyniósł blisko 14% skoku w stosunku do stycznia ubiegłego roku. Aż o 223% wyższy niż w 2017 roku okazał się wynik przeładowanego węgla.

Bez wątpienia na świetne rezultaty przeładunków mają też wpływ inne grupy ładunkowe, na przykład inne masowe. Dominujący udział w tej grupie miały kruszywa (z 81% wzrostem w porównaniu do roku ubiegłego) oraz nawozy - z wynikiem o 84% wyższym niż w analogicznym okresie.

- Nowy rok zaczął się w Porcie Gdańsk mocnym akcentem. Mamy nadzieję, że ta dynamika wzrostu się utrzyma i regularnie wspólnie z naszymi kontrahentami będziemy świętować kolejne rekordy. Jest to niewątpliwie wynik dobrze obranego kierunku rozwoju portu – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Na uwagę zasługuje też przeładunek w grupie drewno, który z miesiąca na miesiąc się powiększa. Pierwsze przeładunki w tej grupie - z wynikiem 2 555 ton - obsłużono w grudniu ubiegłego roku. Styczeń natomiast zakończył się rezultatem 12 500 ton.

 

Port Gdańsk 

Spacer po Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Spacer po Porcie Gdańsk

Niemal 40 osób wzięło udział w spacerze po Porcie Gdańsk. Tereny, które na co dzień dostępne są jedynie dla pracowników gdańskiego portu, odwiedzili miłośnicy fotografii. Wspólne robienie zdjęć zgromadziło pasjonatów nie tylko z Gdańska i okolicy, ale także m.in. z Warszawy.

Istnienie Portu Gdańsk szacuje się na ok. 1000 lat. To miejsce historycznych wydarzeń, ale także symbol dynamicznie rozwijającej się gospodarki. Tu rocznie wypracowywanych jest ok. 18 mld zł do budżetu państwa. Na nabrzeżach pracuje tysiące pracowników i setki specjalistycznych maszyn. Port tworzy ogromny, tętniący życiem organizm. W ostatni weekend grupa fanów podczas spaceru miała okazję obejrzeć i sfotografować pracę największego polskiego portu.

- Naszym zadaniem jako Zarządu Morskiego Portu Gdańsk jest administrowanie terenami portowymi. W związku z tym dzierżawimy je kontrahentom, dbamy o infrastrukturę i potrzeby naszych partnerów. Port jednak to także integralna część Gdańska, dlatego chcemy, by mieszkańcy byli w nim obecni. Stąd pomysł organizacji spacerów. Bardzo nas cieszy, że wzięły w nich udział także osoby z innych miast - tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Uczestnicy, pod przewodnictwem pracowników ZMPG, weszli na teren Wolnego Obszaru Celnego, gdzie m.in. przeładowywane są auta handlowe czy mrożone ryby. Byli także na Nabrzeżu Wiślanym, w Porcie Północnym i gondoli Kapitanatu oraz na terenie Terminalu Promowego Westerplatte. Mimo zimowej aury wszyscy byli pod wrażeniem widoku Portu "od środka".

- Bardzo dobra inicjatywa. Nie miałem pojęcia, że Port to tak wielki obszar, a na jego terenie znajduje się tyle fascynujących miejsc na co dzień niedostępnych dla człowieka z zewnątrz - mówi Krzysztof, jeden z uczestników spaceru.

Jednego dnia odbyły się dwa spacery. Każdy z nich trwał ok. 3 godzin. - To nie koniec atrakcji, które przewidujemy dla gdańszczan i turystów. Warto śledzić nasz profil na Facebooku, żeby być na bieżąco z wydarzeniami i konkursami - mówi Barbara Kaczmarek z ZMPG.

 

Port Gdańsk 

Port Morski Gdańsk w przełomowym momencie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Morski Gdańsk w przełomowym momencie

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest jednym z dwóch polskich przedsiębiorstw obok PKP PLK, które otrzymają dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę" w ramach priorytetu CEF Blending. Uzyskane środki pozwolą Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk na budowę Nabrzeża Północnego. Inwestycja zlokalizowana w Porcie Zewnętrznym to pierwsza od lat 70. realizacja władz portu, zakładająca budowę od podstaw nowoczesnej infrastruktury przeładunkowej. Marcin Osowski- Dyrektor ds. Infrastruktury ZMPG w wywiadzie dla Mórz i Oceanów przedstawi znaczenie tej przełomowej inwestycji z punktu widzenia strategii rozwoju portu. 

Scharakteryzujmy program CEF „Łącząc Europę” oraz opiszmy warunki przyznawania środków unijnych.

Program CEF, czyli Connecting Europe Facility jest nowym instrumentem, który zastąpił dotychczasowy program TEN-T. Wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. W ramach programu poszczególne przedsiębiorstwa związane z utrzymaniem i rozbudową infrastruktury mogą otrzymać dofinansowanie nawet w wysokości 85% wartości zgłaszanego projektu. W 2015 r. w Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie na rozbudowę nabrzeży oraz pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym  oraz na rozbudowę układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Dzięki temu wsparciu Port Gdańsk mógł przeznaczyć na ten cel 400 mln zł. Dodatkowe80 mln zł, pozwoli na budowę zupełnie nowego nabrzeża w Porcie Zewnętrznym. Budowa Nabrzeża Północnego jest inwestycją, której nie mogła sfinansować pierwsza transza unijnego programu. Wiarygodność Portu Gdańsk jako rzetelnego beneficjenta środków unijnych, pozwoliła na częściowe finansowanie tej inwestycji w ramach tzw. Drugiego etapu programu CEF. Środki uzyskane dzięki temu dofinansowaniu pokrywają ok. 30% wartości inwestycji. 

Wspomniał Pan o kontynuacji strategicznego programu UE. Wedle jakich kryteriów Unia Europejska wspiera przedsięwzięcia infrastrukturalne?

Port  Gdańsk to  kluczowy węzeł logistyczny na południowym Bałtyku, a zarazem największy polski port morski. Jednocześnie Gdańsk dysponuje najlepszymi i najbardziej wydajnymi połączeniami drogowo-kolejowymi z siecią transportową kraju oraz Europy Środkowej. Wnioski o dofinansowanie są weryfikowane przez działające przy Ministerstwie Rozwoju Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Tam wnioski są sprawdzane pod kątem merytorycznym i formalno-prawnym. To pas transmisyjny między przedsiębiorstwami ubiegającymi się o dofinansowanie, a instytucją która je przyznaje. Współpraca przebiega płynnie. Staramy się uwzględniać wskazówki CUPT w naszych projektach. Pozwala to na unikanie powielania błędów i nieścisłości. 

Budowa Nabrzeża Północnego jako kamień milowy w historii rozwoju Portu oraz jako element unijnych planów zmierzających do usprawnienia przepływu towarów w ramach sieci TEN-T. 

To pierwsza od lat inwestycja związana z budową od podstaw nowej infrastruktury. 10 lat temu powstał Terminal DCT. Była to największa inwestycja prywatna dokonana na terenach portowych. Wcześniej w latach 70. powstał pierwszy kompleks Portu Północnego wraz z rurociągami Nafroportu. Dotychczasowe realizacje ZMPG koncentrowały się na przebudowie, rozbudowie i modernizacji istniejącej infrastruktury, nierzadko liczącej już kilkadziesiąt lat. Budowa Nabrzeża Północnego to realizacja nowego 1000 metrowego głębokowodnego i uniwersalnego nabrzeża. Nabrzeże pozwoli z jednej strony na obsługę największych statków oceanicznych, które są w stanie wpłynąć na Bałtyk, z drugiej, z uwagi na swoje parametry nośności nabrzeże będzie mogło służyć nie tylko w charakterze terminala Ro-Ro ale również jako obiekt o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Nabrzeże może służyć do przeładunku transportów wojskowych. Obecnie tę funkcję muszą pełnić inne nabrzeża nie przystosowane do tej roli. 

Z punktu widzenia interesów gospodarczych Polski wydajna, nowoczesna infrastruktura na południowym Bałtyku jest inwestycją zwiększającą potencjał gospodarczy całego regionu. Port Zewnętrzny, na który składają się terminale przeładunkowe zlokalizowane na wschód od półwyspu Westerplatte generują 85% wszystkich obrotów. Inwestowanie w tę część portu jest działaniem zgodnym z najnowszymi trendami światowej logistyki, która wymusza na portach tworzenie infrastruktury pozwalającej obsługiwać największe jednostki, w jak najkrótszym czasie. 

Jak inwestycja wpłynie na spodziewane wyniki przeładunkowe portu?

Przystępując do przygotowania inwestycji staraliśmy się już je skomercjalizować, zapewnić operatora obsługującego nabrzeże. Okazuje się, że w Gdańsku niezwykle dynamicznie rośnie sektor Automotive, czyli przeładunek aut produkowanych za południową granicą Polski w fabrykach zlokalizowanych w Czechach i na Słowacji, dla których Port Gdańsk w coraz większym stopniu staje się macierzystym portem przeładunkowym. Ci sami armatorzy obsługują również strumień ładunków generowanych przez brytyjskie fabryki. By wejść do pierwszej europejskiej ligi portów specjalizujących się w przeładunkach aut, Port Gdańsk potrzebuje nowych miejsc składowania towarów oraz wydajnej infrastruktury pozwalającej na załadunek i rozładunek aut w jak najkrótszym czasie. Nabrzeże Północne jest idealnie zaprojektowane z myślą o zaspokajaniu tych potrzeb. Startowaliśmy z niskiego pułapu, by w 2017 r. przeładować ponad 90 tys. aut. W perspektywie najbliższych lat, gdy nabrzeże zostanie już oddane do użytku prognozy naszych operatorów zakładają ponad dwukrotne pomnożenie tego wyniku. Oznacza to, że w roku 2020 Port Gdańsk może przeładować ponad 200 000 pojazdów. Należy też zauważyć, że ładunki ro-ro to nie tylko samochody, ale również maszyny rolnicze, górnicze, budowlane oraz inne ładunki dające się wwieźć na kołach na pokład. Potencjał tego nabrzeża jest zatem olbrzymi. 

Inwestycję planują Państwo oddać do użytku już w 2020 r. Jaki będzie jej przebieg?

W pierwszej połowie 2018r. do pracy powinien przystąpić wyłoniony w przetargu wykonawca robót budowlanych. Z naszej perspektywy najwięcej pracy jest właśnie teraz, gdy przygotowujemy materiały przetargowe, przystępujemy do ogłaszania przetargu oraz wyboru wykonawcy. Rozpoczęcie procedury przetargowej planujemy na pierwszy kwartał 2018r. Wykonawca powinien przejąć plan budowy w trzecim kwartale 2018 r. Wg naszych szacunków realizacja całego przedsięwzięcia nie powinna zająć więcej niż 2 lata. W 2020 r. powinniśmy już wysyłać zaproszenia na ceremonię otwarcia pachnącego głębokowodnego Nabrzeża Północnego w naszym Porcie. 

Opracował  Maciej Ostrowski