TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. i Krajowa Spółka Cukrowa S.A. podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Nowy obiekt powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzić będzie silos o pojemności 50.000 ton, pakownia cukru oraz magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności ok. 10.000 ton. Inwestycja obejmie także budowę infrastruktury logistycznej wraz z niezbędnym zapleczem magazynowym.

Jednym z największych strategicznych atutów Portu Gdańsk jest jego uniwersalność. W przeciwieństwie do naszych licznych, mocno wyspecjalizowanych konkurentów z regionu Morza Bałtyckiego, dajemy operatorom możliwość obsługiwania szerokiego wachlarza typów ładunków. W 2017 roku przez Port Gdańsk przeszło już - wyłączając paliwa, węgiel czy zboża - blisko 3 miliony ton ładunków masowych. Dzięki nowemu terminalowi cukrowemu bardzo szybko poprawimy te statystyki - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Budowa pierwszego terminala cukrowego w Polsce daje nam możliwość sprzedaży eksportowej w trakcie kampanii na poziomie ok. 75.000 ton cukru, dzięki czemu ograniczymy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, a silos w Porcie będzie efektywnie wykorzystywany. Wszystkie te aspekty przekładają się na redukcję kosztów handlingowych, transportowych, magazynowych, materiałowych i siły roboczej, a na końcu strat ilościowych cukru przy przemieszczaniu pomiędzy cukrownią - magazynem zewnętrznym - Portem. Inwestycja umożliwi KSC S.A realizację wysyłek eksportowych poza UE przez Port na poziomie ok. 300 tys. ton cukru rocznie - mówi Henryk Wnorowski, Prezes Zarządu KSC S.A.

Nowy terminal cukrowy Krajowej Spółki Cukrowej S.A. umożliwi rozładunek cukru dostarczanego w kontenerach kolejowych oraz auto-silosami. Przylegająca do niego nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.

Na terenie inwestycji przewidziano parking dla 37 samochodów ciężarowych, zaprojektowany w taki sposób, aby wyeliminować krzyżowanie się dróg samochodów ciężarowych i osobowych. W jego sąsiedztwie znajdzie się także depot kontenerowy, umożliwiający składowanie blisko 130 kontenerów. Rozbudowę oraz modernizację przejdą też odpowiednie elementy infrastruktury kolejowej, potrzebne do realizacji transportów za pośrednictwem terminalu.

 

Port Gdańsk 

Port Centralny ze wsparciem Premier Beaty Szydło

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Centralny ze wsparciem Premier Beaty Szydło

Jest decyzja rządu w sprawie budowy w Gdańsku Portu Centralnego - zadeklarowała Premier Beata Szydło w czasie II Spotkania Ministrów Transportu państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Odbywające się w dniach 25-26 października w Warszawie Forum 16+1 oficjalnie zainaugurowało działanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1. Port Gdańsk był jednym z partnerów wydarzenia.

Polski rząd, który jest liderem projektu współpracy ministrów transportu krajów Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami, widzi w intensyfikacji tej kooperacji ogromną szansę rozwojową dla gospodarek regionu. Transport, w szczególności drogą morską, jest kluczowy w rozwoju relacji handlowych z Krajem Środka. Na intensyfikowaniu wzajemnych relacji skorzystają polska gospodarka i przedsiębiorstwa w tym m.in. Port Gdańsk. Dlatego rząd podchodzi do tej sprawy priorytetowo. - Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowano 18,5 miliona ton towarów.(...) Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku Portu Centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie - podkreśliła Premier Beata Szydło w czasie wystąpienia otwierającego spotkanie. Zaznaczyła też, że Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii Europejskiej, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy do Chin. - Infrastruktura portowa w naszym regionie może być zatem interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej - mówiła szefowa rządu.

To właśnie Port Centralny był jednym z najważniejszych tematów rozmów przedstawicieli ZMPG z zagranicznymi partnerami w trakcie Forum 16+1. Jak podkreśla Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, dzięki rządowemu wsparciu projekt ten zaczyna nabierać jeszcze bardziej realnych kształtów. - Słowa Pani Premier bardzo nas cieszą. Chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Konkurencja portów Morza Północnego i Bałtyckiego wymusza szybkie działania. Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji, czy północnej Ukrainy. Jestem przekonany, że już za 5 lat w ramach Portu Centralnego powinny działać jeden-dwa terminale. Port Centralny to ogromna szansa i musimy ją wykorzystać - mówił Łukasz Greinke.

Sekretariat ds. Morskich 16+1 zrzesza jedenaście państw członkowskich Unii Europejskiej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny. Koordynatorem współpracy jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Rzeczpospolitej Polskiej.

 

Port Gdańsk 

 

 

 

Port Gdańsk zaznacza swoją mocną międzynarodową pozycję podczas targów w Shenzhen

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk zaznacza swoją mocną międzynarodową pozycję podczas targów w Shenzhen

W dniach 12-14 października br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył, już po raz drugi, w międzynarodowych targach China International Logistics and Transportation Fair w Shenzhen. Jest to największe wydarzenie logistyczno-transportowe, odbywające się corocznie w regionie. Udział w targach był dla Portu okazją do budowy relacji z nowymi kontrahentami z całego świata.

Goszczące targi CILF Shenzhen to bardzo ważny punkt na gospodarczej mapie Chin. Miasto jest jednym z największych ośrodków gospodarczych i finansowych Azji. Shenzhen posiada również świetnie rozwinięty przemysł informatyczny i elektroniczny. To właśnie tam swój początek ma tzw. Nowy Jedwabny Szlak, którego funkcjonowanie ma na celu zintensyfikowanie wymiany handlowej pomiędzy Europą a Chinami.

Podczas wizyty ZMPG odbył szereg spotkań z przedstawicielami firm branży morskiej z całego świata. Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i wymiany doświadczeń z innymi światowymi ośrodkami portowymi, a także firmami transportowymi i logistycznymi, wdrażającymi swoje rozwiązania na ich terenie.

Przedstawiciele Portu Gdańsk wzięli również udział w części konferencyjnej, podczas której zaprezentowali swoje rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany danych między podmiotami prowadzącymi działalność na terenie Portu a urzędami takimi jak np. Urząd Celny czy Graniczny Instytut Weterynarii.

- Tego typu wydarzenia są dla nas bardzo ważne, nie tylko ze względu na możliwości nawiązywania nowych relacji handlowych. Pokazują one również, jak duże znaczenie ma Port Gdańsk na arenie międzynarodowej. Podpisane na targach porozumienie stanowi dowód na to, że jesteśmy liczącym się partnerem dla takich globalnych ośrodków transportowych jak Shenzhen czy Hamburg i Rotterdam - podkreśla Patryk Felmet, dyrektor ds. rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Ważnym punktem uczestnictwa Portu Gdańsk w targach była deklaracja o współpracy, którą podpisało 12 światowych portów: Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolombo, Shenzhen oraz Gdańsk - wylicza Michał Stupak z działu handlowego ZMPG. Dokument zakłada dalsze zacieśnianie współpracy w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk pomoże rozwijać polską żeglugę śródlądową

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk pomoże rozwijać polską żeglugę śródlądową

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk powołał wewnętrzny zespół roboczy, którego zadaniem będzie koordynacja procesu tworzenia studium wykonalności dla modernizacji drogi wodnej, łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany z systemem rzek Białorusi. Ten dalekosiężny projekt ma na celu połączenie Bałtyku z Morzem Czarnym siecią kanałów żeglugi śródlądowej. W perspektywie najbliższych lat pozwoli to na znaczące umocnienie się pozycji Polski jako jednego z kluczowych krajów tranzytowych na mapie Europy.

Planowane studium wykonalności obejmie modernizację drogi wodnej E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy i E-40 na odcinku od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz drogi wodnej E 70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (do Elbląga). Do zadań nowego wewnętrznego zespołu ZMPG należeć będzie opracowanie Opisu Przedmiotu Zamówienia, dokumentacji przetargowej i ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę studium.

Użeglowienie Wisły i stworzenie systemu dróg wodnych, który połączy Gdańsk i Warszawę z Morzem Czarnym, to dla nas jeden z priorytetów rozwojowych. Aktualnie Port Gdańsk bije kolejne rekordy wielkości przeładunków. Chcąc swobodnie obsługiwać w przyszłości rosnący wolumen, musimy zapewnić odpowiednią infrastrukturę dostępową od strony lądu, także w postaci wodnych szlaków śródlądowych. Jesteśmy też przekonani, że inwestycja ta na przestrzeni kilkunastu lat będzie jednym z głównych czynników wzrostu gospodarczego dla całego kraju - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury.

Kluczowym odbiorcą studium wykonalności będzie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Skala wpływu, jaki wywrze użeglowienie Wisły na cały kraj, wymaga szczególnie szerokiego podejścia do realizacji projektu.

Rewitalizacja Wisły i Bugu na odcinkach, którymi zostanie poprowadzony szlak transportowy, to nie tylko przywrócenie efektywnej żeglugi. Musimy brać pod uwagę także takie obszary jak m.in. ochrona przed powodziami, hydroenergetyka, retencja wód czy turystyka. Dlatego jeszcze przed ogłoszeniem przetargu na studium wykonalności, planowanym na przełomie lat 2017 i 2018, ZMPG przeprowadzi dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami - mówi Edward Atanasiu, Dyrektor Działu Projektów Inwestycyjnych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W celu zapewnienia kompleksowości oraz jakości w realizacji projektu, ZMPG zaprosił też do konsultacji interdyscyplinarny zespół najwyższej klasy ekspertów. W jego skład weszli m.in. naukowcy z Akademii Morskiej, Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej, Polskiej Akademii Nauk, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa kujawsko-pomorskiego oraz Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. Prace zespołu będą opierać się na szczegółowych analizach - począwszy od prognozy kosztów i korzyści, popytu na transport śródlądowy, skończywszy na wpływie na środowisko naturalne.

Bardzo się cieszę, że Port Gdańsk wziął na siebie ciężar bycia liderem w rozwiązywaniu problemów ogólnopolskich. Wiemy, że projekt jest absolutnie osiągalny finansowo. Biorąc pod uwagę korzyści, które z niego popłyną, można śmiało powiedzieć, że będzie również bardzo korzystny pod względem ekonomicznym - mówi Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski.

Wsparcie projektu, oprócz władz województwa pomorskiego, deklarują także samorządy województw kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego. W zależności od zaistniałych potrzeb ich przedstawicielstwa będą angażować się w prace projektowe, przygotowawcze czy administracyjne.

 

Port Gdańsk 

 

Patryk Felmet Dyrektorem do Spraw Rozwoju w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Patryk Felmet Dyrektorem do Spraw Rozwoju w Porcie GdańskOd 1 października 2017 r. Patryk Felmet dołączył do zespołu managerów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i objął stanowisko Dyrektora do Spraw Rozwoju. Felmet będzie odpowiadał za stworzenie całościowej strategii obecności Portu Gdańsk na rynkach międzynarodowych. Zajmie się także działaniami marketingowymi. Dotychczas kierował Przedsiębiorstwem Usług Portowych Rezerwa, spółką zależną ZMPG.

- Bardzo się cieszymy, że do naszego zespołu dołączają tak zdolni managerowie. Patryk Felmet w czasie swojej ponad rocznej pracy w podległej Portowi spółce udowodnił swoje wysokie kompetencje. Pokazał, że z firmy zagrożonej upadkiem, którą była Rezerwa, w tak krótkim czasie można zrobić przedsiębiorstwo przynoszące zyski. Liczymy, że jego praca i zaangażowanie pozwolą jeszcze lepiej budować pozycję Portu Gdańsk jako lidera usług portowych nie tylko w Polsce, ale na całym świecie - podkreśla Łukasz Greinke, prezes ZPMG.

Wyniki kierowanej przez Felmeta spółki budzą uznanie. Gdy w lipcu 2016 roku obejmował stanowisko prezesa, Rezerwa była spółką przynosząca straty. W ciągu roku ta sytuacja diametralnie się zmieniła: tylko za sierpień 2017 spółka wygenerowała ponad 93 tys. zł zysku brutto, a na koniec sierpnia narastająco jej zysk wyniósł ponad 225 tys. zł.

- Odchodzę z Rezerwy z poczuciem dobrze wykonanego zadania i przekonaniem, że firmę pozostawiam w dobrych rękach. Jestem świadomy, że obejmując funkcję dyrektora w Porcie Gdańsk, przyjmuję na siebie ogromną odpowiedzialność za przyszłość tej Spółki. To ogromne wyzwanie, ale jestem przekonany, że wspólnie z Zarządem ZPMG stworzymy nową jakość - mówi Patryk Felmet i dodaje: - Moim celem będzie stworzenie dalekosiężnej strategii marketingowej dla rynków międzynarodowych tak, by budować mocną pozycję ZMPG na świecie. Wspólnie z zarządem Portu uznaliśmy, że jest to priorytetowe zadanie dla działu rozwoju i marketingu.

Port Gdańsk jest jednym z najprężniej rozwijających się portów w regionie Morza Bałtyckiego. Z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, Port Gdańsk ma ogromne szanse stać się największym i najbardziej liczącym się portem na Bałtyku. Już teraz plasuje się w ścisłej czołówce pod względem przeładunków. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, przeładowując ponad 18,5 mln ton towarów.

 

Port Gdańsk