TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdański Eksploatacja z dobrymi wynikami

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdański Eksploatacja z dobrymi wynikami

Port Gdański Eksploatacja pokonał kryzys. Po zmianach w zarządzie spółki widać wzrost przeładunków, a Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zapowiada dalsze wsparcie w tych działaniach.

PGE S.A. to spółka, która zajmuje się przeładunkami różnych grup towarowych, zarówno drobnicowych, jak i masowych. Operuje m.in. na Nabrzeżu Szczecińskim, Wiślanym Oliwskim oraz WOC.

Po pięciu miesiącach 2018 roku – według wstępnych danych - odnotowuje znaczne wzrosty w przeładunkach. Szczególnie wysokie wyniki osiągnął przeładunek kruszyw – PGE notuje wzrost o ponad 900% w stosunku do pierwszych pięciu miesięcy ubiegłego roku. Podobnie w przypadku węgla, którego PGE obsłużyło ponad 285 tysięcy ton, czyli o prawie 510% więcej. O ponad 32% wzrósł także przeładunek nawozów.

- Podsumowanie ostatnich pięciu miesięcy w PGE pokazuje, że idziemy w dobrym kierunku. Rosną wyniki przeładunków w najważniejszych grupach, poprawia się kondycja spółki, sytuacja jest coraz stabilniejsza. Oczywiście, takie wyniki kosztują dużo pracy i determinacji, ale dzięki motywacji i zaangażowaniu pracowników na poszczególnych nabrzeżach udaje nam się wychodzić na plus – mówi dr Lechosław Rojewski, prezes zarządu PGE.

PGE - w stosunku do analogicznego okresu roku 2017 - notuje wzrosty także w przeładunku m.in. złomu (38%), śruty (niemal 94%) i koksu (prawie 20%).

- Port Gdański Eksploatacja po kilku latach odzyskuje stabilizację. Po zmianie zarządu pierwszy raz od 40 miesięcy PGE odnotował zysk operacyjny za kwiecień i maj. Może nie są to liczby zawrotne, jednak mamy wyraźny sygnał, że spółka nie jest skazana na porażkę, jak niektórzy sądzili. To także znak dla pracowników, że ich sytuacja ulegnie poprawie. Jednak w dalszym ciągu potrzebny jest spółce spokój i wiara pracowników w dobre intencje ich zarządu i ZMPG. W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się filozofia ZMPG, podobnie w spółce Rezerwa, teraz czas na PGE i SOPG, gdzie nadal jest wiele do zrobienia. Nie jest tak, że zarząd ZMPG zapomina o swoich spółkach  – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W sądzie wciąż toczy się sprawa związana z prywatyzacją PGE SA, trudno jednak określić, kiedy się zakończy. Spółka pomimo tego chce się rozwijać i wykorzystywać koniunkturę na przeładunek węgla oraz kruszyw. Te grupy ładunkowe dobrze komponują się z zapleczem technicznym PGE oraz infrastrukturą nabrzeży, przy których operuje.

Ponadto ZMPG realizuje inwestycje na terenach dzierżawionych przez Port Gdański Eksploatację. Rozbudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny (za ok. 154 mln zł) i modernizacja Nabrzeża Oliwskiego (ok. 130 mln zł) to tylko niektóre z inwestycji otwierających nowe możliwości operacyjne dla spółki PGE.

 

Port Gdańsk 

Zmiany w zarządzie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zmiany w zarządzie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

18 czerwca 2018 r. Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. wskazała nowy skład zarządu ZMPG.

Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. na posiedzeniach 11 i 18 czerwca 2018 roku, zgodnie z opublikowanym 21 maja br. ogłoszeniem wszczęcia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu ds. Finansowych oraz Wiceprezesa Zarządu ds. Infrastruktury, dokonała weryfikacji zgłoszonych kandydatur.

Decyzją Rady Nadzorczej ZMPG S.A. wybrany został pełen skład zarządu II kadencji. W przypadku obecnych członków zarządu warunkiem jest uzyskanie absolutorium i zatwierdzenie sprawozdania finansowego. Jednocześnie Rada Nadzorcza ZMPG S.A. postanowiła o zmianie na stanowisku Wiceprezesa Zarządu ds. Finansowych. Tę funkcję obejmie Sławomir Michalewski.

Ostatnie dwa lata były czasem wytężonej pracy i dynamicznych zmian w gdańskim porcie. Rada Nadzorcza dziękuje dotychczasowej Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Pani Bożenie Jankowskiej, za trud włożony w rozwój Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk 

Przetarg na Nabrzeże Północne w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Przetarg na Nabrzeże Północne w Porcie Gdańsk

Rozbudowa Nabrzeża Północnego jest jednym z największych projektów realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. ZMPG właśnie ogłosił przetarg na Wykonawcę tej inwestycji.

Nie jest to pierwszy krok gdańskiego portu ku rozbudowie nabrzeża. Inwestycja jest już przygotowana do realizacji: posiada pełną dokumentację projektową, w tym projekt budowlany opracowany w ramach projektu współfinansowanego z programu TEN-T, oraz prawomocne pozwolenie na budowę. Teraz czas na Wykonawcę, który zmaterializuje prace projektowo-dokumentacyjne.

- Rozbudowane Nabrzeże Północne będzie służyć przede wszystkim przeładunkom Ro-Ro. W tym obszarze obserwujemy dynamiczny wzrost, szczególnie w przeładunkach samochodów handlowych. Rok 2017 w porównaniu z rokiem 2016 zakończył się wynikiem o ponad 400% lepszym. Naszym zadaniem jest dostosowywanie infrastruktury do potrzeb i rozwoju rynku – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

Wykonawca będzie odpowiedzialny za budowę m.in. odcinka postojowego nabrzeża z umocnieniem dna, odcinka nabrzeża uniwersalnego z infrastrukturą, rampy Ro-Ro czy odcinka przeładunkowego nabrzeża z infrastrukturą wraz z odcinkiem zamykającym. Do zadań Wykonawcy należeć będzie także rozbiórka niektórych istniejących konstrukcji w obszarze pola refulacyjnego, prace czerpalne, budowa infrastruktury nabrzeża z sieciami zewnętrznymi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na tę inwestycję otrzymał dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” w ramach priorytetu CEF Blending. Do programu o wsparcie aplikowało aż 68 projektów z krajów członkowskich, z czego do dofinansowania wybrano 39. Pod względem otrzymanego dofinansowania, Polska zajęła 5. miejsce wśród konkurujących krajów.

- Mimo że pierwszy nabór do CEF Blending miał pilotażowy charakter i dość skomplikowaną konstrukcję, nasz wniosek do tego programu okazał się sukcesem dzięki, czemu projekt jest w 20% współfinansowany z UE – tłumaczy Jowita Zielinkiewicz, Dyrektor Działu Innowacji i Pozyskiwania Funduszy w ZMPG.

Dotacje przyznano tylko dwóm polskim inwestycjom: jedną, w wysokości 20 mln euro, Portowi Gdańsk, a drugą – 60,55 mln euro – PKP PLK. Pozostałe środki na realizację budowy pochodzą ze środków własnych ZMPG. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 400 mln zł.

Potencjalni Wykonawcy na składanie ofert mają czas do końca lipca. Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończą w roku 2020.

 

Port Gdańsk 

Port Gdańsk podpisał umowę na Port Centralny

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk podpisał umowę na Port Centralny

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z Wykonawcą na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. Konsorcjum, które wygrało przetarg, efekt swoich prac przedstawi za niespełna rok.

Zalądowienie 500 ha morza? Pojedyncze pirsy, układające się w palmę, podobną do tej w Dubaju? Ostateczny kształt Portu Centralnego, przeznaczenie poszczególnych terminali oraz sposób finansowania inwestycji - te i wiele innych kwestii rozstrzygnie Wykonawca wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Port Gdańsk podpisał właśnie umowę z konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

- Port Centralny to flagowa inwestycja w Porcie Gdańsk. To inwestycja, która pozwoli polskiej gospodarce morskiej wejść do czołówki portów europejskich i konkurować z portami światowymi. Ekonomia jest bezwzględna: powstają coraz większe jednostki, które jednorazowo przewożą więcej towaru. Musimy mieć atrakcyjną infrastrukturę głębokowodną, dzięki której Port Gdańsk będzie portem pierwszego wyboru dla wielu rynków. Cieszę się, że prace nad realizacją tego projektu nabierają tempa - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

Konsorcjum opracuje koncepcję Portu Centralnego w ciągu najbliższych 10 miesięcy. Dokument będzie zawierał pogłębione analizy dotyczące m.in. popytu na morski transport towarów czy przewozy pasażerskie w skali kraju, kontynentu i całego świata, a także obecnych potoków strumieni towarowo-pasażerskich w Porcie Gdańsk. Wykonawca zobowiązany jest także do przedstawienie prognoz zmian w popycie na ten transport w perspektywie do 2050 roku.

- Port Centralny to inwestycja, na którą należy patrzeć przez pryzmat kolejnych kilkudziesięciu lat. Potrzebna nam szczegółowa wiedza na temat tego, jak będzie wyglądała światowa gospodarka morska, by uszyć go na miarę, dopasowując funkcje poszczególnych terminali do potrzeb rynku - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Konsorcjum przeprowadzi także inwentaryzację istniejącej infrastruktury oraz tej, która powstaje w ramach prowadzonych inwestycji. Pozwoli to na zaplanowanie modernizacji lub stworzenia nowych elementów infrastrukturalnych tak, by przewidywany popyt na transport został zaspokojony.

- To dla nas bardzo ważna chwila. Jesteśmy dumni z tego, że będziemy mieli znaczący wpływ na powstanie najnowocześniejszej infrastruktury portowej w całym basenie Morza Bałtyckiego. Oczywiście jesteśmy świadomi tego, jak odpowiedzialne zadanie wzięliśmy na siebie, jednak konsorcjum składa się ze sztabu doświadczonych profesjonalistów, dlatego o efekt końcowy się nie martwimy - mówi Mateusz Samulak, Prezes Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego, które przewodniczy konsorcjum.

Wykonawca przedstawi trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał już rządowe wsparcie od m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego.

 

Port Gdańsk 

 

Rekordowe inwestycje w Porcie Gdańskim. Ma szansę stać się największym portem przeładunkowym na Bałtyku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rekordowe inwestycje w Porcie Gdańskim. Ma szansę stać się największym portem przeładunkowym na...

W ciągu kilku lat Gdańsk może się stać największym głębokomorskim portem Bałtyku. Tylko w tym roku na inwestycje trafi 170 mln zł na pogłębienie toru wodnego, rozbudowę nabrzeży, modernizację układów drogowych i kolejowych na terenie portu oraz budowę nowych parkingów. Wszystkie projekty mają się zakończyć do 2020 roku, do tego czasu inwestycje sięgną miliarda złotych. Inwestycje pozwolą zwielokrotnić możliwości gdańskiego portu i jego potencjał przeładunkowy. Już za 10 lat gdański port może obsługiwać przeładunki o wielkości 100 mln ton rocznie.

–  Do końca 2018 roku w ramach programu inwestycyjnego portu wydane zostanie prawie 170 mln zł. W tej kwocie znajdują się przebudowy nabrzeży w porcie wewnętrznym, budowa parkingu buforowego oraz dalsza modernizacja układów drogowych i kolejowych na terenie portu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jeszcze w 2017 roku na inwestycje w porcie gdańskim trafiło 29 mln zł. W tym roku będzie to już blisko sześciokrotnie więcej. Dwie największe inwestycje – pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w porcie wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w porcie zewnętrznym – pochłoną 600 mln zł przy 85 proc. dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Tor wodny ma zostać pogłębiony do 12 metrów, w części Kanału Kaszubskiego do 10,8 metra. Zmodernizowane ma być także ok. 5 km nabrzeży – Nabrzeże Oliwskie, Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeże Mew, Nabrzeże Dworzec Drzewny oraz Nabrzeże Zbożowe. Dzięki temu do portu wewnętrznego mają wpływać większe statki, o zanurzeniu do 10,6 metrów.

– Do 2020 roku port w Gdańsku zmieni się radykalnie, będzie to końcówka wszystkich inwestycji unijnych. Za kwotę około 500 mln zł będą dobiegać końca przebudowa nabrzeży w porcie wewnętrznym oraz budowa całkowicie nowych układów drogowo-kolejowych w porcie zewnętrznym – zapowiada Osowski.

W ramach rozbudowy i modernizacji sieci drogowej i kolejowej w porcie zewnętrznym zostanie przebudowana m.in. ul. Budowniczych Portu Północnego oraz zbudowany parking dla samochodów ciężarowych przy ul. Portowej. Wartość projektu to 180 mln zł.

Ma także powstać nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków toczonych, tzw. ro-ro.

– Inwestycje te są przeprowadzane głównie po to, by zwielokrotnić możliwości gdańskiego portu i jego potencjał przeładunkowy. Dzięki temu port będzie mógł realnie myśleć o tym, aby być największym portem przeładunkowym na Morzu Bałtyckim – tłumaczy wiceprezes ZMPG.

Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdańskiego, nowe projekty nie tylko zwiększą atrakcyjność portu, lecz także pozwolą zdobyć dodatkowe kompetencje, które umożliwią budowę Portu Centralnego.

– Projekt budowy Portu Centralnego to flagowa i najważniejsza inwestycja portu morskiego w Gdańsku. Jest to strategicznie nowe, głębokowodne nabrzeże, a właściwie zespół nabrzeży, który ma pełnić główną rolę przeładunkową dla całego Gdańska, a szerzej dla Polski i Europy Środkowej – wskazuje Osowski.

Przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego został ogłoszony pod koniec grudnia 2017 roku. Zamówienie obejmuje stworzenie koncepcji zagospodarowania portu i ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski oraz prognozy długookresowych zmian popytu na transport do 2050 roku.

– Port Centralny to zespół zupełnie nowych nabrzeży i terminali głębokowodnych, które będą w stanie obsługiwać zupełnie nowe rodzaje ładunków, będzie można też przenieść istniejące terminale bezpośrednio na wodę. W założeniach jest to kilkaset zalądowionego terenu pomiędzy półwyspem Westerplatte a rurociągami naftoportu, z dowiązaniem do istniejącej infrastruktury drogowo-kolejowej. Plan zakłada, że powstanie on do 2027 roku, prawdopodobnie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, wstępne szacunki mówią, że będzie kosztować 5–8 mld zł – mówi ekspert.

Budowa Portu Centralnego, choć pochłonie ogromne środki, może się szybko zwrócić. Port Centralny oznacza znaczne zyski i nowe możliwości przeładunkowe.

– Port w Gdańsku przeznacza do budżetu około 1 mld zł z istniejących nabrzeży i realizuje 40 mln ton przeładunków. Dzięki Portowi Centralnemu będzie mógł realizować  już 100 mln ton przeładunków, więc oznacza to, że koszty budowy mogą się zwrócić bardzo szybko. Port w bardzo krótkim czasie zwielokrotni dochody zarówno budżetu państwa, jak i budżetu miasta Gdańska – zapowiada Marcin Osowski.

 

Źródło: Newseria Biznes