TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdynia z nowym projektem w procedurze konkursowej funduszy unijnych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia z nowym projektem w procedurze konkursowej funduszy unijnych

Nowy projekt Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. został  w początku stycznia br. zgłoszony do konkursu o dofinansowanie unijne z puli dla transportu intermodalnego.

Całkowity koszt netto projektu wynosi 123 mln zł, w tym dofinansowanie unijne spodziewane jest  w wysokości około 61 mln zł. Zamierzeniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. jest budowa na terenie Centrum Logistycznego  Portu Gdynia nowego terminalu intermodalnego, który zostanie wyposażony w urządzenia sterowania ruchem kolejowym i  składać się będzie z  systemu placów składowych przeznaczonych do magazynowania ładunków zjednostkowanych. Nowy terminal intermodalny obejmujący około 30 ha  umożliwi obsługę terenów logistycznych Portu Gdynia  przez transport kolejowy. Inwestycja obejmuje budowę dwutorowego terminalu (2x650 m), wraz z torem odstawczym i połączeniem obszaru logistycznego, zlokalizowanego w rejonie ulicy  Logistycznej. Planowana jest także budowa drogi łączącej place manewrowo – odstawcze z ulicą Logistyczną oraz ulicą Kontenerową. Potencjał przeładunkowy nowego terminalu intermodalnego szacuje się na około 2-3 mln ton ładunków zjednostkowanych. 

- Nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia to będzie zupełnie nowa jakość w obsłudze naszych klientów – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Powstanie nowej infrastruktury zwiększającej zdolność przepustową portowej sieci kolejowej i umożliwiającej sprawniejsze prowadzenie operacji przeładunkowych pozwoli na dopasowanie się do wzrastających wymagań podmiotów korzystających z infrastruktury portowej i umożliwi obsługę zwiększających się potoków towarów.

 

Port Gdynia 

Rekord przeładunkowy Portu Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Rekord przeładunkowy Portu Gdynia

Port Gdynia  w 2017 roku  przeładował rekordowe 21,2 mln ton ładunków – jest to prawie o  9 procent więcej niż w roku 2016. 

Dynamika wzrostu ładunków od stycznia do grudnia 2017 roku spowodowała, iż Port Gdynia wysunął się na lidera wzrostu przeładunków wśród polskich portów. Wśród masy ładunków przeładowywanych w gdyńskim porcie na szczególna uwagę zasługuje ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku.W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna  oraz drobnicy.

- Znakomite wyniki przeładunkowe, jakie  osiągnęliśmy za rok 2017 najlepiej świadczą o doskonałej kondycji  Portu Gdynia- podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. –Osiągnięty rekord przeładunkowy to efekt dobrej obsługi statków zawijających do gdyńskich portowych  terminali  i racjonalnego działania menedżerów oraz efektywnej pracy gdyńskich dokerów. Mam nadzieję, iż rok 2018 będzie równie udany, tym bardziej, iż rozpoczęliśmy  budowę nowej portowej obrotnicy, która ułatwi  przyjmowanie wielkich oceanicznych statków. Kolejna inwestycja, która przyczyni się do jeszcze lepszej pozycji  Portu Gdynia wśród polskich portów morskich to rozpoczęta już budowa nowego publicznego terminalu promowego…

 

Port Gdynia 

Poszerzamy wejście wewnętrzne - 140 metrów dla Portu Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Poszerzamy wejście wewnętrzne - 140 metrów dla Portu Gdynia

Inwestycja, na którą od kilku lat czekały przede wszystkim gdyńskie terminale kontenerowe, nareszcie dojdzie do finalnego etapu. W ostatnich dniach 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu z dotychczasowych 100 metrów do 140 metrów.

- Uzyskanie zgody na poszerzenie wejścia do Portu Gdynia poprzedzone było wielomiesięcznymi uzgodnieniami. Decyzja ta ma strategiczne znaczenie dla przyszłości Portu Gdynia i powodzenia inwestycji pogłębienia toru podejściowego  oraz akwenów wewnętrznych – akcentuje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. -  Czekaliśmy na uzyskanie pozytywnej decyzji i cieszy nas bardzo pomoc jaką otrzymaliśmy ze strony ministerstwa Obrony Narodowej jak i Komendy Portu Wojennego Gdynia. Poszerzenie do 140 metrów wejścia do Portu Gdynia to klucz do sukcesu jakim będzie budowa nowej  obrotnicy, dzięki której będą mogły wpływać statki o długości do 400 m. Bez poszerzenia wejścia wewnętrznego nie było by możliwości wpłynięcia statków o tak znacznych gabarytach…

Przypomnijmy, iż 11 września 2017 roku., podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017, w obecności  Marka Gróbarczyka, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, została podpisana umowa na prace budowlane w ramach pierwszego projektu z nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, tj. wykonanie robót budowlanych pn.: Rozbudowa Obrotnicy nr 2" prowadzonych w ramach projektu inwestycyjnego "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia –Etap I", który polegać będzie w szczególności na przebudowie (rozbudowie) Obrotnicy nr 2 wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi.

 

Port Gdynia

 

Rusza budowa nowego terminalu promowego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Rusza budowa nowego terminalu promowego

W ostatni czwartek starego roku 2017 w Porcie Gdynia przekazano gdańskiej firmie Zwarbud teren przy nabrzeżu Polskim, na którym w ciągu czterech miesięcy zostaną wyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe oraz stacja transformatorowa.  

Tym samym firma Zwarbud przygotuje miejsce pod zupełnie nową inwestycję , jaką jest budowa nowego publicznego terminalu promowego, która potrwa 2,5-3 lata. Budowa nowego terminalu to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych - wchodzących na rynek żeglugowy - promów pasażerskich o długości do ok. 240  m, a zastosowane rozwiązania mają zapewnić uniwersalność obsługi statków. W ramach przedsięwzięcia powstanie również dwupoziomowa rampa, której położenie będzie można dostosować do wysokości promu. Sprawną  obsługę pasażerów zapewni galeria pasażerska z łącznikiem wejściowym - dostosowujące się mechanicznie do różnego umiejscowienia wejścia na statki.

Budowa nowego publicznego terminalu promowego to niezbędna inwestycja dla rozwoju Autostrady Morskiej Gdynia - Karlskrona. Dodajmy jeszcze, że w  ramach całej  inwestycji przebudowana zostanie część Nabrzeża Polskiego oraz Nabrzeża Fińskiego i powstanie nowoczesny budynek pasażerski z pełną infrastrukturą socjalno-biurową, magazyn i place manewrowe z wyprowadzeniem do układu drogowego oraz dostępnością kolejową. Inwestycja ma zagwarantowane środki unijne. Szacunkowy koszt inwestycji brutto przekracza 200 mln zł.

Na przełomie stycznia i lutego 2018 roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę przebudowy układu komunikacyjnego w obrębie Węzła Ofiar Grudnia ’70, co jest integralną częścią realizowanej inwestycji. Natomiast w drugim kwartale  roku 2018 ruszą pierwsze prace budowlane w tym zakresie.

- Rok 2017 zamykamy dobrym…początkiem nowej inwestycji w postaci rozpoczęcia przygotowań do budowy nowego terminala promowego – podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Jest to zadanie o wielkim znaczeniu i dzięki takim inwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem. Zarazem stwarzamy nowoczesne warunki do pracy nowym operatorom promowym, którzy na pewno trafią do naszego portu…

 

Port Gdynia 

Port Gdynia: Droga Czerwona

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia: Droga Czerwona

Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to konkretne wspieranie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję i usługi około portowe oraz działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego. Droga Czerwona to utworzenie nowej „aorty” życia dla Portu Gdynia i samego miasta.

20 listopada br. w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. odbyła się konferencja prasowa na temat  Drogi Czerwonej jako nowej szansy dla dalszego rozwoju Portu Gdynia i samego miasta. W spotkaniu uczestniczyli: Dorota Arciszewska – Mielewczyk – przewodnicząca sejmowej  Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej  oraz Marcin Horała - poseł na Sejm RP. 

Po wielu perturbacjach - przede wszystkim dzięki intensywnemu działaniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz gdyńskich parlamentarzystów- usunięty z listy projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk (BAC), projekt budowy Drogi Czerwonej, jest obecnie aktualny i realny. Podkreślmy, iż z budową Drogi Czerwonej ( projekt nr 1167) związane są bezpośrednio  współzależne projekty  nr 1149 (przebudowa Estakady Kwiatkowskiego), nr 1150 (realizacja Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta), nr 1168 (dalsza integracja i modernizacja powiązań dróg krajowych i autostrad z portową infrastrukturą drogową) i nr 1227 (rozwój Platformy Multimodalnej „Dolina Logistyczna”).

- Droga Czerwona to być albo nie być dla Portu Gdynia – podkreślił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – W tym roku przeładujemy w gdyńskim porcie ponad 20 mln ton i bez nowego połączenia drogowego nie będziemy mieli szansy na dalszy rozwój. Wysłużona i  nadmiernie eksploatowana Estakada Kwiatkowskiego nie jest w stanie zaspokoić potrzeb Portu Gdynia. Mam nadzieję, że wsparcie ze strony gdyńskich parlamentarzystów pozwoli jak najszybciej rozpocząć  budowę Drogi Czerwonej, która zdecyduje o dalszym rozwoju portu i poprawie życia gdynian…

 

Port Gdynia