TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Stena Kapten

W ramach strategii Stena Line zmierzających do zmniejszenia zużycia paliwa w żegludze oraz zminimalizowania wpływu transportu morskiego na środowisko, armator prowadzi obecnie pilotażowy program wdrażania technologii sztucznej inteligencji (AI) na pokładach statków.

Stena Line we współpracy z firmą technologiczną Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5% rocznie. 

–  Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę

 i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie - czego nie dałoby się wykonać ręcznie.  –  mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line.

Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi. Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.

– Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy. –  mówi Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica.

Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych) byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów.  

– Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji  nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi. –  mówi Jan Sjöström.

Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 roku. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg - Kilonia to pierwsze

 z wielu badań realizowanych w tym roku, dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI w ramach floty Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line.

–  Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku. Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów. –   mówi Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd.

Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.

 

Stena Line