TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Stena Line: Dyrektywa siarkowa powinna uwzględniać większy obszar

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line: Dyrektywa siarkowa powinna uwzględniać większy obszar

Wymagania, które stawia przed operatorami promowymi dyrektywa siarkowa, miały duży wpływ na działalność Stena Line w pierwszym półroczu br. Według przewoźnika konieczne są przepisy obejmujące szerszy obszar, niż Morze Północne i Bałtyk.

Realizacja wymogów obowiązującej od stycznia dyrektywy siarkowej, okazała się dla szwedzkiego przewoźnika bardzo kosztowna. Mimo, że cena paliwa o niskiej zawartości siarki jest niższa ze względu na spadek ceny ropy naftowej, dostosowanie się do obowiązującego prawa wymagało nakładu finansowego ze względu na zamontowanie na statkach instalacji oczyszczającej.

Prezes Stena Line Carl-Johan Hagman mówi, że spadek cen ropy był oczywiście korzystny dla firmy, ale nie ma wątpliwości, że wymagania dyrektywy siarkowej wiązały się z poważnymi kosztami dla Steny, jako przewoźnika w strefie SECA (obszar kontroli emisji siarki). Jednocześnie, nowe przepisy sprawiły, że część przewoźników częściej decyduje się na korzystanie z transportu lądowego. Zwiększony transport lądowy można zaobserwować na przykład na trasie Göteborg – Kiel.

Obszary, które obsługuje Stena Line to Bałtyk i Morze Północne, na każdym z nim obowiązuje dyrektywa siarkowa, tym samym ustawa najbardziej uderza w szwedzkie przedsiębiorstwo, a także duńską firmę DFDS i fińskie Finnlines, które działają na tym samym rynku.

Carl-Johan Hagman dodaje, że największym zarzutem wobec obowiązującej dyrektywy jest to, że Stena wraz z innymi przewoźnikami w regionie ponoszą największe koszta, aby dostosować się do ograniczeń zużycia siarki, a także inwestują w rozwój technologiczny w tej dziedzinie. Obszary SECA są według Hagmana zbyt ograniczone. Uważa, że w kwestii zużycia siarki powinny obowiązywać szersze normy prawne.

Prezes Stena Line zachęca nie tylko szwedzkich polityków, ale także polityków UE, aby rozważyli obowiązywanie dyrektywy siarkowej na większym obszarze, na przykład z uwzględnieniem Morza Śródziemnego. Nakłania też Międzynarodową Organizację Morską do poważnego rozważenia wprowadzenia globalnego obowiązywania regulacji siarkowych, które pierwotnie zaplanowano do realizacji dopiero w 2020 lub nawet w 2025 roku.

Stena Line jest członkiem międzynarodowej organizacji zrzeszającej przewoźników promowych - Interferry. Prezes Stena RoRo (drugiej, obok Sten Line, firmy wchodzącej w sklad koncernu Stena Sphere) Per Westling uważa, że wymogi SECA są krzywdzące dla całej Europy Północnej. Dodaje, że spółki Stena nie są przeciwko tym regulacjom, ale nie mogą one dotyczyć tylko części Europy.

 

Źródło: promy24.com 

Stena line przygotowuje się do zwolnień około 800 pracowników

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena line przygotowuje się do zwolnień około 800 pracowników25 września 2014 roku operator Stena Line wystosował komunikat prasowy skierowany do wszystkich mediów i kontrahentów, w którym poinformował, że w związku z unijną regulacją dotyczącą zawartości siarki w paliwach stosowanych będzie musiał podnieść ceny frachtu o 15%. Wszystko w ramach programu cięcia kosztów uruchomionego w 2013 roku, który ma zmniejszyć wydatki o 1 mld koron.

Jednak komunikat nie informował o tym, że Stena Line z powodu dyrektywy siarkowej ma zwolnić 800 pracowników.

Carl-Johan Hagman, Dyrektor Zarządzający Stena Line podkreśla, że rosną wymagania w zakresie dyrektywy siarkowej w Europie Północnej. Jego zdaniem szwedzcy politycy nie są świadomi konsekwencji, jakie przyniosą te przepisy. 

Grupa przegląda prowadzone działalności i szuka oszczędności. We wtorek (30.09.14) Stena Line planuje zamknąć serwis promowy między Trelleborgiem a Sassnitz.

Jak jeszcze Stena Line zamierza ciąć koszty?

Stena Line już w lutym ogłosiła, że firma oczekuje poprawy wyniku o 180,5 miliona USD przed 2015 rokiem.

W tym samym czasie, Jesper Waltersson, szef ds. komunikacji Stena Line ujawnił, że proces ten uderzy w pracowników, a przewoźnik negocjuje ze związkami zawodowymi.

Jesper Waltersson przekonywał, że koszty osobowe stanowią jeden z największych wydatków operatora. W lutym szef ds. komunikacji nie wiedział jednak jeszcze, czy zmiany organizacyjne będą wiązały się ze zwolnieniami.

Teraz okazuje się, że około 800 pracowników odczuje, co to znaczy ciąć koszty.

Źródło: Promy24.com

Dyrektywa siarkowa wymusza zmiany w Stena Line

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Dyrektywa siarkowa wymusza zmiany w Stena Line Wchodząca w życie 1 stycznia 2015 tzw. dyrektywa siarkowa nakładająca konieczność zmiany paliwa żeglugowego w obszarze SECA Europy Północnej, będzie miała znaczący wpływ ekonomiczny na działalność Stena Line. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, trwająca od 2013 roku i mająca na celu poprawę wyników finansowych o 1 mld SEK, jest w znacznej części przygotowaniem do konsekwencji wprowadzenia nowych przepisów. Aktualnym przykładem dokonanych zmian jest wycofanie z linii jednego z dwóch statków na trasie Trelleborg-Sassnitz. Kolejnym bezpośrednim skutkiem wzrostu kosztów paliwa jest fakt, że Stena Line jest obecnie zmuszona do podniesienia cen przewozów frachtowych.

"Z ekonomicznego punktu widzenia, dyrektywa siarkowa to jedna z najbardziej negatywnych decyzji politycznych od czasu likwidacji tax free. Mamy pozytywny stosunek do wprowadzania regulacji zmierzających do poprawy stanu środowiska naturalnego, o ile są one takie same dla wszystkich i są realizowane w tempie, pozwalającym nam i naszym klientom się z nimi uporać - a tak nie jest w tym przypadku. Ostatecznie rosnące koszty paliwa wpłyną negatywnie na wymianę towarową w obrębie Europy Północnej, ponieważ znaczna część tych przewozów jest wykonywana drogą morską", mówi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający Stena Line.

Dla Stena Line, zmiany związane z dyrektywą siarkową mogą oznaczać zwiększenie kosztów paliwa o ponad 1 mln SEK (ponad 0,5 mln PLN) dziennie, łącznie około 450 mln SEK (ok. 200 mln PLN) rocznie na skutek konieczności zastosowania droższych paliw o niskiej zawartości siarki.

"Jeżeli chodzi o przewozy frachtowe, jesteśmy zmuszeni podnieść ceny o 15%. Chcemy być w stanie zapewnić taką samą jakość usług jak dotychczas, a także kontynuować nasze starania, aby oferować przewozy zgodne z zasadą zrównoważonego ekologicznie transportu. Oznacza to, że jesteśmy zmuszeni pobierać wyższe opłaty od naszych klientów frachtowych, aby zrekompensować wzrost kosztów." - dodaje Carl-Johan Hagman.

Od 2005 roku Stena Line prowadzi program oszczędności energii w celu zmniejszenia wpływu oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko. W ramach tego programu udało się ograniczyć zużycie energii na statkach o 2,5% rocznie. Równolegle ze zmianą na paliwa o niskiej zawartości siarki, Stena Line pracuje nad szeregiem projektów związanych z poszukiwaniem alternatywnych paliw i nowych technologii oczyszczania spalin.

"Na początku 2015 roku rozpoczynamy testowanie metanolu jako paliwa na jednym z naszych promów. Jednocześnie badamy technologie płuczek, a także rozważamy wykorzystanie LNG jako paliwa. Oczywiście, przebudowa naszych statków będzie kosztowała dużo czasu i pieniędzy.", mówi Carl-Johan Hagman.

Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w KarlskronieOwocem współpracy władz miasta Karlskrona z Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo było zmodernizowanie sieci szwedzkich połączeń kolejowych wraz z powstaniem pierwszego terminalu intermodalnego usytuowanym na wyspie Verko w Karlskronie.

Jego uroczyste otwarcie odbyło się 31 marca 2014 roku i jest ono zapowiedzią efektywniejszego, tańszego i ekologicznego transportu kolejowo- promowego pomiędzy Skandynawią, a resztą Europy.  To również dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy zyskają na cenie, a także  ułatwi to transport sam w sobie, gdyż coraz trudniej jest o kierowców, którzy chcą jeździć w tak dalekie trasy.

Miasto Karlskrona stanie się naturalnym zbiegiem połączeń z ponad 40 terminalami w całej w Szwecji i Norwegii, które w dalszej kolejności będą prowadzić do Portu  Gdynia, a następnie do południowej części Europy. Droga ta przeznaczona jest dla pociągów złożonych z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych jak i pojedynczych wagonów.Czytaj więcej: Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie

Podczas Karlskrona Intermodal Event przemawiali m.in. Dan Sten Olsson - CEO, Stena AB, Tony Michaelsen – Router Manager Baltic Sea, Stena Line, Berit Andor Bylund – Country Governor of Blekinge, polską stronę prezentowała - Monika Tomaszewska przedstawiciel z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Jednym z głównych punktów wydarzenia był uroczysty wjazd pociągu wraz z pierwszymi kontenerami. Po chwili nastąpiło sprawne przetransportowanie ładunków na prom.  Pokaz inicjujący pracę terminala to zapowiedź wzajemnej i efektywnej współpracy głównie z Europą Wschodnią.

Stena Line (część konsorcjum Stena Sphere) to lider przewozów pasażerskich na linii Polska - Szwecja, udział rynkowy w 2013 roku to 46,2 %, w ubiegłym roku została również przekroczona liczba 500 tyś przewiezionych pasażerów oraz 100 tyś. jednostek frachtowych.  Stena Line (jako udziałowiec większościowy) wraz z gminą Karlskrona są właścicielami Karlskrona Baltic Port.

MiO

Otwarcie nowego terminalu intermodalnego w Karlskronie

 

Owocem współpracy władz miasta Karlskrona z Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo było zmodernizowanie sieci szwedzkich połączeń kolejowych wraz z powstaniem pierwszego terminalu intermodalnego usytuowanym na wyspie Verko w Karlskronie.

 

Jego uroczyste otwarcie odbyło się 31 marca 2014 roku i jest ono zapowiedzią efektywniejszego, tańszego i ekologicznego transportu kolejowo- promowego pomiędzy Skandynawią, a resztą Europy.  To również dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, którzy zyskają na cenie, a także  ułatwi to transport sam w sobie, gdyż coraz trudniej jest o kierowców, którzy chcą jeździć w tak dalekie trasy.

 

Miasto Karlskrona stanie się naturalnym zbiegiem połączeń z ponad 40 terminalami w całej w Szwecji i Norwegii, które w dalszej kolejności będą prowadzić do Portu  Gdynia, a następnie do południowej części Europy. Droga ta przeznaczona jest dla pociągów złożonych z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych jak i pojedynczych wagonów.

 

Podczas Karlskrona Intermodal Event przemawiali m.in. Dan Sten Olsson - CEO, Stena AB, Tony Michaelsen – Router Manager Baltic Sea, Stena Line, Berit Andor Bylund – Country Governor of Blekinge, polską stronę prezentowała - Monika Tomaszewska przedstawiciel z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Jednym z głównych punktów wydarzenia był uroczysty wjazd pociągu wraz z pierwszymi kontenerami. Po chwili nastąpiło sprawne przetransportowanie ładunków na prom.  Pokaz inicjujący pracę terminala to zapowiedź wzajemnej i efektywnej współpracy głównie z Europą Wschodnią.

 

Stena Line (część konsorcjum Stena Sphere) to lider przewozów pasażerskich na linii Polska - Szwecja, udział rynkowy w 2013 roku to 46,2 %, w ubiegłym roku została również przekroczona liczba 500 tyś przewiezionych pasażerów oraz 100 tyś. jednostek frachtowych.  Stena Line (jako udziałowiec większościowy) wraz z gminą Karlskrona są właścicielami Karlskrona Baltic Port.

 

 

Karlskrona inwestuje w hub intermodalny

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Karlskrona inwestuje w hub intermodalny Karlskrona Baltic Port, Stena Line, Logent i Green Cargo wraz z władzami miasta Karlskrona angażują się w stworzenie z portu na wyspie Verkö hubu dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z Europy Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej. Projekt rozpoczął się jesienią br., a jego zakończenie jest planowane na pierwszą połowę roku 2014.

„Chcemy, by Karlskrona Baltic Port stał się portem w pełni intermodalnym oraz by wzrosło jego znaczenie jako hubu dla towarów wysyłanych w głąb Europy. Współpraca wszystkich partnerów projektu umożliwia zapewnienie odpowiednich warunków dla sprawnej realizacji inwestycji na terminalu w Karlskronie.”, powiedział Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line.

Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona.

Rozwój przewozów intermodalnych w Karlskronie był dyskutowany już od pewnego czasu, a dzięki modernizacji połączenia kolejowego możliwe było przejście do fazy realizacji projektu.

„Jest to niezwykle istotny projekt dla regionu. Uczyni on miasto Karlskrona oraz port na wyspie Verkö jednym z najważniejszych szwedzkich ośrodków przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej/prom zarówno do, jak i z południowej oraz południowo-wschodniej Europy. Niezbędnym warunkiem realizacji projektu była modernizacja połączenia kolejowego, dokonana właśnie w ramach europejskiego projektu Baltic Link, który obejmuje także terminale intermodalne Karlskrona oraz Alvesta.” powiedziała Camilla Brunsberg, przewodnicząca rady miasta oraz prezes portu Karlskrona Baltic Port.

Punktami docelowymi tworzonej sieci połączeń będzie kilka skandynawskich terminali intermodalnych, a od południa port w Gdyni.

„Ten projekt jest niezwykle interesujący z racji dużego zapotrzebowania na rozwiązania intermodalne. Jak do tej pory jest to nasz pierwszy terminal intermodalny w Szwecji. Podobne rozwiązania oferujemy już między Kilonią a Veroną oraz między Poznaniem a Rotterdamem. Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 22 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych.” – stwierdził Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.

Współpraca z firmą Logent, która posiada rozbudowaną sieć terminali intermodalnych, pozwoli na otwarcie nowych możliwości współpracy portu w Karlskronie z Polską oraz Europą Wschodnią.

“Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dodać Karlskronę do sieci naszych terminali. Podobnie jak w przypadku pozostałych terminali naszej sieci, będziemy rozwijać nasze operacje oferując klientom odbiory, dostawy, a także inne usługi z zakresu logistyki, związane z przychodzącymi oraz wychodzącymi z terminalu ładunkami. W łańcuchu transportu towarów stanowimy łącznik między przewozami morskimi, kolejowymi i drogowymi zapewniając korzyści zarówno dla właścicieli infrastruktury jak i dla nadawców ładunków” - powiedział Anders Madsen, dyrektor zarządzający Logent Ports & Terminals AB.

"Czuję się osobiście związany z regionem Blekinge, dlatego połączenie jego stolicy - Karlskrony z naszą siecią intermodalną jest dla mnie czymś szczególnym. Otwierając możliwość obsługi naczep intermodalnych oraz kontenerów w relacjach do południowo-wschodniej Szwecji i dalej do Polski stwarzamy zupełnie nowe perspektywy rozwoju operacji logistycznych w Karlskronie.” - powiedział Michael Arvidsson, dyrektor zarządzający Logent AB.

W ramach projektu pociągi Green Cargo połączą intermodalnie port na wyspie Verkö z siecią ponad 40 terminali w całej Szwecji.

„Możemy przewozić zarówno całe pociągi złożone z naczep, kontenerów oraz nadwozi wymiennych jak i mniejsze ilości jednostek intermodalnych, w ruchu rozproszonym, łącząc je z innymi ładunkami. W ten sposób już od samego początku umożliwiamy korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb.” - przekonuje Anders Ohlsén, reprezentujący Dział Sprzedaży Green Cargo.  

Dzięki tej współpracy Karlskrona oraz Gdynia uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w takich miastach jak Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Sztokholm, Hallsberg, Oslo czy Göteborg.