TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Polska firma zwycięzcą międzynarodowej nagrody Stena Line Propeller Prize 2019

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Polska firma zwycięzcą międzynarodowej nagrody Stena Line Propeller Prize 2019

Podczas dorocznego Dnia Innowacji, 7 marca, w Karlskronie w Szwecji ogłoszono tegorocznych laureatów nagrody Stena Line Propeller Prize 2019. Nagroda w wysokości 100 000 SEK została przyznana w dwóch kategoriach: „technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT)” oraz „technologie morskie”. W tej drugiej kategorii zwyciężyła polska firma Searis Technologies z Gdyni.

Stena Line Propeller Prize jest doroczną nagrodą dla firm, o międzynarodowym zasięgu,  ufundowaną przez szwedzkiego armatora Stena Line. Celem nagrody jest zachęcić przedsiębiorstwa do inicjatyw w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) i technologii morskich, które wzbogacą i rozwiną klimat współpracy biznesowej w regionie Morza Bałtyckiego. Nagroda została powołana w 2015 roku, z okazji 20-lecia połączenia promowego między Gdynią a Karlskroną w Szwecji, obsługiwanego przez statki Stena Line.

Zwycięzca w kategorii technologii morskich, polska firma Searis Technologies z Gdyni, koncentruje się na projektowaniu i produkcji bezzałogowych łodzi do zastosowań hydrograficznych i naukowych. Ich produkt został min. wykorzystany przez naukowców badających topnienie czap polarnych, umożliwiając prowadzenie tych ważnych badań z bezpiecznej odległości.

“Pomysł Searis Technologies ma wysoki stopień innowacyjności, a jego zalety zostały udowodnione w prawdziwym życiu i w trudnym środowisku. Produkt może uratować życie i umożliwić ważne badania dotyczące zmian klimatu obniżając ich ryzyko. Widzimy także duży potencjał do przeniesienia idei tego produktu w inne obszary biznesowe”, mówi przewodnicząca jury konkursu Monica Strandhag, Trade Manager Baltic Sea South w Stena Line.

Searis Technologies jest również pierwszą firmą międzynarodową oraz pierwszą firmą z Polski, która została laureatem Stena Line Propeller Prize.

“W tym roku liczba zgłoszeń z całego regionu Morza Bałtyckiego była bardzo wysoka, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Mamy nadzieję, że Searis Technologies, jako pierwszy międzynarodowy zwycięzca, zainspiruje jeszcze więcej firm z regionu do ubiegania się o nagrodę w przyszłym roku”, dodaje Monica Strandhag.

Zwycięzca w kategorii ICT, szwedzka firma AllBinary, angażuje się w pomoc miastom i przemysłowi w czerpaniu pełnych korzyści z rewolucji Internet of Things oferując zarówno produkty, jak i usługi. Jednym z przedstawionych przez Allbinary pomysłów był czujnik mocowany do boi ratunkowych, przekazujący informację, kiedy konieczna jest ich wymiana, a co za tym idzie - zapewniający, że sprzęt ratunkowy jest zawsze sprawny w razie potrzeby.

“To prosty, użyteczny i innowacyjny sposób wykorzystania czujników. Ten produkt może przynieść duże oszczędności a także inne korzyści dla społeczeństwa, jeżeli chodzi o zwiększanie wydajności i bezpieczeństwa.”, mówi Monica Strandhag.

Nagroda Stena Line Propeller Prize wynosi 100 000 SEK (ponad 40 tys zł) dla każdej z kategorii. Zwycięzcy zostali ogłoszeni podczas kolacji w Dzień Innowacji. Jest to doroczne wydarzenie przygotowane przez Blue Science Park – park naukowo-technologiczny z Karlskrony (Szwecja) we współpracy z ALMI, Blekinge Business Incubator (BBI), Blekinge Institute of Technology (BTH), gminę Karlskrona, Stena Line i region Blekinge (Szwecja). Celem wydarzenia jest stworzenie miejsca spotkań dla firm, naukowców, start-upów i studentów w zakresie technologii cyfrowej, rozwiązań eHealth oraz technologii morskich.

 

Stena Line 

Stena Line stawia na równość i integrację

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line stawia na równość i integrację

W dniu Międzynarodowego Dnia Kobiet, 8 marca, Stena Line uruchamia nowy obszar poświęcony zrównoważonemu rozwojowi - równość i integracja. Jest to część większego zaangażowania firmy w tworzenie zrównoważonego środowiska pracy i ważny krok w kierunku osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie zrównoważonej żeglugi.

Pani Linnea Berg, drugi oficer na statku Stena Scandinavica, pływającym na linii Göteborg-Kilonia.

Stena Line angażuje się w utrzymanie i rozwój zrównoważonego środowiska pracy, wolnego od mobbingu, w którym każdy ma równe szanse niezależnie od wieku, religii, płci, tożsamości płciowej, orientacji seksualnej, pochodzenia etnicznego lub niepełnosprawności. 

“Do Stena Line zapraszamy wszystkich, niezależnie od tego, czy chcą tu pracować, podróżować z nami, czy stać się jednym z naszych partnerów biznesowych. Z dumą ogłaszam, że koncentrujemy się teraz na tej ważnej kwestii, dodając kolejny obszar zainteresowania do naszej strategii zrównoważonego rozwoju” powiedział Ian Hampton, Chief People & Communications Officer w Stena Line.

Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line opiera się na obszarach, które są powiązane z globalnymi celami ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju i są też bezpośrednio związane z działalnością firmy. Równość i integracja będą piątym takim obszarem zainteresowania, uzupełniającym istniejące cztery, którymi są: czysta energia, dobre zdrowie i jakość życia, ochrona życia pod wodą i odpowiedzialna konsumpcja. Do każdego obszaru zdefiniowane są ambitne cele, a rozwój jest ściśle monitorowany, bo celem firmy jest stać się liderem w dziedzinie zrównoważonej żeglugi. 

"W kwestii równości i integracji naszym długofalowym celem jest osiągnięcie progu co najmniej 30% kobiet-liderów do 2022 r. Mamy też „wizję zero” jeżeli chodzi o mobbing. Pracę nad tymi celami rozpoczęliśmy w zeszłym roku od dwóch nowych polityk firmy dotyczących równych szans i przeciwdziałania nękaniu." mówi Margareta Jensen Dickson, Head of People w Stena Line.

W 2018 r. Stena Line podpisała również apel organizacji Maritime UK "Women in Maritime Pledge" (Apel kobiet w gospodarce morskiej) do "budowania kultury zatrudnienia, która aktywnie wspiera i promuje różnorodność płci na wszystkich poziomach, w danej organizacji i w całej branży".

Główne inicjatywy 2019

W roku 2019 Stena Line będzie koncentrować się na inicjatywach przeciwdziałających mobbingowi, usprawnianiu systemów i procedur rekrutacji, promując karierę w środowisku morskim zarówno kobiet, jak i mężczyzn, a także angażując się w działalność sekcji "Women in Maritime Charter" („Kobiety w Gospodarce Morskiej”). 

"Musimy zrealizować szereg ambitnych, ale możliwych do osiągnięcia celów. Na przykład identyfikacja przeszkód w zakresie rekrutacji i awansu dla kobiet, poprawa metod rekrutacji a także benchmarking i mapowanie polityk wspierających przyjazne dla rodzin miejsce pracy i równowagę między pracą a życiem prywatnym dla wszystkich” mówi Margareta Jensen Dickson, Head of People w Stena Line.  

Troska o klientów

Różnorodność pracowników nie tylko przyczynia się do poprawy środowiska pracy, ale pomaga także Stena Line lepiej zrozumieć swoich klientów i co za tym idzie, lepiej o nich zadbać.

"Podobnie jak my, nasi klienci są różnorodni, a im więcej o nich wiemy, tym lepiej spełniamy ich potrzeby i zapewniamy wspaniałe wrażenia z podróży, co pokazuje prawdziwą troskę", mówi Ian Hampton, Chief People & Communications Officer w Stena Line.

 

 

Stena Line 

Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą

W ramach strategii Stena Line zmierzających do zmniejszenia zużycia paliwa w żegludze oraz zminimalizowania wpływu transportu morskiego na środowisko, armator prowadzi obecnie pilotażowy program wdrażania technologii sztucznej inteligencji (AI) na pokładach statków.

Stena Line we współpracy z firmą technologiczną Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5% rocznie. 

–  Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę

 i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie - czego nie dałoby się wykonać ręcznie.  –  mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line.

Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi. Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.

– Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy. –  mówi Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica.

Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych) byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów.  

– Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji  nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi. –  mówi Jan Sjöström.

Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 roku. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg - Kilonia to pierwsze

 z wielu badań realizowanych w tym roku, dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI w ramach floty Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line.

–  Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku. Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów. –   mówi Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd.

Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.

 

Stena Line 

 

 

 

Stena Line sprzedaje dwa promy towarowe

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line sprzedaje dwa promy towarowe

Dwie jednostki, które jeszcze niedawno należały do grupy Stena, przechodzą w ręce nowych właścicieli. Chodzi o towarowe statki Stena Carrier oraz Stena Freighter.

Informacja o sprzedaży dwóch promów towarowych pojawiła się przy okazji publikacji raportu finansowego za pierwsze półrocze 2018 r. Armator zdradził, że dwa wspomniane statki trafią do nowych właścicieli. Na początku nie podano nazw firm, które przejmują jednostki. W niedzielę w mediach pojawiła się informacja, że Stena Carrier trafi do meksykańskiej firmy Baja Ferries.

Z promu Stena Carrier w ostatnim czasie korzystała głównie firma P&O Ferries. W czerwcu br. został on wyczarterowany w celu obsługi połączenia pomiędzy Rotterdamem a Teesport. Wcześniej, do kwietnia br., ten sam armator wykorzystywał tę jednostkę na trasie Dublin-Liverpool, na której zastępował modernizowaną w tym czasie jednostkę towarowo-pasażerską European Endeavour. Sprzedaż statku Stena Carrier, z którego tak chętnie korzystał brytyjski przewoźnik, wymusiła zmiany na trasach obsługiwanych przez P&O Ferries.

Statek Stena Carrier to zbudowana w 2004 r. jednostka, która ma 183 metry długości i oferuje linię ładunkową o długości 2715 m. Zarówno Stena Carrier, jak Stena Freighter należą do tej samej klasy statków (Stena 4runner MK1). Ich sprzedaż oznacza, że we flocie przewoźnika pozostanie już tylko jedna jednostka tej klasy – zbudowany w 1998 r. Ark Forwarder.

 

Stena Line 

Stena Line zmienia nazwę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line zmienia nazwę

Zbliżająca się Gwiazdka to magiczny czas także dla Stena Line. W tym roku szwedzki armator promowy będzie ją świętować wyjątkowo. Aż do Bożego Narodzenia Stena Line zmienia nazwę na… Santa Line.

Rozpoczął się czas oczekiwania! Za niespełna dwa miesiące będziemy świętować Boże Narodzenie. Każdy dzień będzie przybliżał nas do gwiazdkowego klimatu. Stena Line chce przyczynić się do tej atmosfery i dlatego zmienia nazwę na „Santa Line”. Ta świąteczna zmiana będzie wprowadzona we wszystkich krajach, do których dopływają promy Stena Line. Ponadto na klientów firmy czekają niespodzianki – zarówno online, jak i na pokładzie.

W tym świątecznym czasie charakterystyczną flagę w logo armatora, zastąpi… mikołajowa czapeczka!

Znak „Santa Line” znajdzie się na stronach internetowych i w mediach społecznościowych firmy – na Facebooku, Instagramie, Twitterze i na YouTube.

"Boże Narodzenie to piękna tradycja, która łączy rodziny i przyjaciół. Stena Line ma oczywiście swój udział w tych świętach. Statki Stena Line łącząc brzegi Bałtyku, łączą ludzi. Dzięki naszej codziennej pracy pozwalamy rodzinom się spotkać, a przyjaciołom spędzić ze sobą najpiękniejsze chwile. Chcemy też inspirować do twórczego działania, a pomysł na świąteczną zmianę nazwy ma w zabawny sposób zwrócić na to uwagę. Poza tym bierzemy te święta na poważnie. Boże Narodzenie to także troska o innych, więc chcemy w gwiazdkowy klimat wpisać także akcję charytatywną", mówi Pedro Canchaya-Kralewski, Head of Travel Poland & Baltic Markets w Stena Line.

Akcje związane ze zmianą nazwy potrwają do 24. grudnia. Będą to specjalne promocje na pokładach statków, konkursy dla klientów czy akcje w mediach społecznościowych. W tym czasie armator przeprowadzi min. kampanię charytatywną na Facebooku. Środki pozyskane dzięki akcji zostaną przekazane na rzecz UNICEF.

Jak wyglądała zmiana logo na jednym ze statków? Można to sprawdzić tutaj:

Film: https://youtu.be/5P-lvEldQfQ