TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

M/S Cracovia – nowy prom z Polski do Szwecji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: M/S Cracovia – nowy prom z Polski do Szwecji

W związku z szybko rosnącą liczbą pasażerów oraz ilością transportowanych towarów na trasie Ystad – Świnoujście, firma Polferries wprowadziła do swojej floty nowy prom: M/S Cracovia. W tym tygodniu w Ystad miała miejsce prezentacja promu, podczas której gościom imprezy przedstawiono nową jednostkę i podkreślono jej znaczenie dla obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego pomiędzy Polską a Szwecją. 

W ubiegłym roku na trasie Ystad – Świnoujście odnotowano rekord natężenia ruchu towarowego i pasażerskiego, a z prognoz na rok bieżący wynika, że rekord ten zostanie ponownie pobity. Aby sprostać szybko rosnącym wymaganiom klientów, jeden z polskich przewoźników obsługujących to połączenie – Polferries – kupił nowy prom do obsługi tej trasy. Jednostka M/S Cracovia jest tym samym siódmym promem kursującym na co dzień pomiędzy Ystad i Świnoujściem. Nowy prom oficjalnie zaprezentowano podczas poniedziałkowej inauguracji, zorganizowanej w Ystad przez władze tamtejszego portu oraz Polferries. W imprezie uczestniczyli m.in. przedstawiciele lokalnych władz oraz polskiej ambasady, którzy mieli okazję zwiedzić nowy prom. 

Prom M/S Cracovia powstał jako M/S Murillo w Hiszpanii w 2002 r. i wcześniej pływał po Morzu Śródziemnym, Atlantyku oraz Morzu Czarnym. Statek został przejęty przez Polferries w bieżącym roku i w związku ze zmianą właściciela przebudowano go oraz zmieniono nazwę. M/S Cracovia ma 180 metrów długości, 24 metry szerokości i 2 200 metrów przestrzeni ładunkowej dla ciężarówek oraz miejsca dla 650 pasażerów.

Podczas imprezy, zorganizowanej na pokładzie M/S Cracovia, przemawiali m.in. Henrik Fritzon, przewodniczący komitetu wykonawczego rady regionalnej Skanii oraz Wiesław Tarka, ambasador RP w Szwecji. Wszyscy mówcy podkreślali, jak duże znaczenie dla lokalnego handlu, turystyki oraz wymiany kulturalnej ma połączenie promowe Polska-Szwecja.

”Wzrost ruchu na trasie Polska-Szwecja jest czymś zupełnie unikalnym – oczekujemy, że w przyszłości ten trend będzie się utrzymywał. Obecnie przygotowujemy Port w Ystad do obsługi zwiększonego ruchu i budujemy nowe stanowiska cumowania, które pozwolą na obsługę nowoczesnych, większych jednostek” – wyjaśnia Björn Boström, CEO Port of Ystad.

Port w Ystad jest największym szwedzkim portem obsługującym codzienne połączenia z i do Polski. Port jest intensywnie modernizowany, aby sprawnie obsługiwać rosnący ruch z Polski. Modernizacje wprowadzane są również w infrastrukturze całego nabrzeża – pozwoli to na efektywną wykorzystanie potencjału, jakie niesie rosnąca wymiana pasażerska i towarowa. 

 

PŻB: m/f Cracovia w drodze do Polski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB: m/f Cracovia w drodze do Polski

Jak poinformowała nas Polska Żegluga Bałtycka S.A. – POLFERRIES realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowała kolejny etap tej strategii, polegającej na nabyciu promu Cracovia i eksploatowaniu go w długoterminowym czarterze. Prom ten wzmocni pozycję rynkową Spółki, poprawi wyniki finansowe i zabezpieczy finansowanie PŻB S.A. pod budowę nowej jednostki.

Podstawowym celem Armatora jest odnowa tonażu poprzez budowę nowych promów w polskich stoczniach.

Prom Cracovia w sobotę 20 maja br. wyszedł z portu w Burgasw Bułgarii, a jego przyjście do Polski planowane jest na początku czerwca. Jednostka po niewielkim remoncie, który przeprowadzony zostanie w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w Szczecinie, będzie eksploatowany na linii Świnoujście - Ystad. M/f Cracovia będzie trzecim promem PŻB S.A. pływającym na tej linii i tym samym dołączy do obecnie tam eksploatowanych m/f Mazovia i m/v Baltivia.

Cracovia posiada następujące parametry techniczno-eksploatacyjne:

długość - 180 m,

szerokość - 24,30 m,

zanurzenie - 6,5 m,

GT - 24,813,

liczba pasażerów - 640 pasażerów,

długość linii ładunkowej - 2196 LM,

rok budowy - 2002 r.

Prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi. Jednorazowo prom będzie mógł zabrać około 126 samochodów ciężarowych + 64 samochody osobowe oraz 640 pasażerów. Do dyspozycji na promie będzie 57 kabin.

Wraz z wejściem na linię Cracovii, Armator podjął decyzję o otworzeniu nowej, sezonowej linii na wyspę Bornholm. W sierpniu prom zawinie dwa razy do portu w Rønne.

Nowy prom we flocie PŻB będzie eksploatowany pod nazwą Cracovia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Nowy prom we flocie PŻB będzie eksploatowany pod nazwą Cracovia

Polska Żegluga Bałtycka, której jednostki pływają pod marką Polferries, zakupiła bułgarski prom pasażersko-samochodowy, który będzie eksploatowany pod nazwą Cracovia. Jak poinformował PAP prezes PŻB, nowa jednostka będzie pływała od czerwca na linii Świnoujście – Ystad.

"W marcu br. zakupiliśmy prom, który był użytkowany przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym" – powiedział we wtorek prezes PŻB Piotr Redmerski. Jak dodał, jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

"To bardzo młody prom, został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 124 samochodów ciężarowych oraz 650 pasażerów i 55 osobową załogę" – podkreślił. Redmerski zaznaczył, że spełnia on wszystkie wymagania potrzebne do żeglugi.

Prezes powiedział, że obecnie prom wciąż pływa po Morzu Czarnym i zostanie przejęty przez polskiego armatora 16 maja. "Transport jednostki do jeden z polskich stoczni będzie trwał ok. 10 dni. Remont powinien trwać nie dłużej niż trzy tygodnie. Modyfikacji ulegnie część pasażerska. Planujemy pomalowanie dziobu podobnie jak na Mazovii" – dodał. PŻB zapowiada, że Cracovia będzie pływać na linii Świnoujście – Ystad od końca czerwca br.

Redmerski pytany o powód zakupu nowej jednostki, odpowiedział, że "nowego tonażu domagał się klient". "Linia Świnoujście-Ystad rośnie o 8 – 10 proc. rocznie pod względem rynku przewozów samochodami ciężarowymi. Dla nas oznacza to, że co 2 lata potrzebujemy nowy prom. Ostatnią jednostkę Mazovię wprowadziliśmy w 2015 r." - wyjaśnił.

"Cracovia będzie znaczącym wsparciem nowo budowanego promu w szczecińskiej stoczni Gryfia. Będzie on oddany dopiero za 3 lata. Przez ten czas musimy wygenerować środki, które uwiarygodnią naszą inwestycję. Banki, które udzielają nam kredytów uznały to za niezbędne i konieczne " – powiedział Redmerski. "Musimy również zająć strategiczną pozycję na linii Świnoujście – Ystad aby móc zbudować rynek pod nowy prom" - dodał.

Polska Żegluga Bałtycka obok nowej Cracovii ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe:Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad. 

 

mzb/ dym/

 

Źródło:

Kołobrzeg. Podpisano kontrakt na budowę pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Kołobrzeg. Podpisano kontrakt na budowę pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Jak informuje biuro prasowe MGMiŻŚ dzisiaj w Kołobrzegu podpisano kontrakt na budowę promu pasażersko-towarowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. Kontrakt w imieniu inwestora podpisali Piotr Redmerski, prezes i Andrzej Wróblewski z zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. oraz ze strony wykonawcy Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A., Marek Różalski – prezes oraz Mariusz Ronewicz z zarządu tej spółki.

Przy podpisaniu kontraktu byli obecni: Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Konrad Konefał z zarządu Grupy MARS FIZ.

Prom będzie wybudowany w należącym do Grupy MARS FIZ Szczecińskim Parku Przemysłowym Stocznia Szczecińska, na pochylni Wulkan. Jednostka będzie spełniać wymogi techniczno-eksploatacyjne optymalne dla linii Świnoujście-Ystad.

- W ramach Grupy MARS FIZ dysponujemy potencjałem stoczniowym, dlatego jesteśmy w stanie wybudować prom – powiedział Marek Różalski, prezes spółki MSR GRYFIA.

- Jestem przekonany, że pierwszy prom otwiera cykl budowy następnych – powiedział Piotr Redmerski, prezes PŻB S.A.

- Ze strony ministerstwa, a także grupy MARS FIZ zrobiliśmy wszystko, żeby mogło dojść dzisiaj do podpisania komercyjnego kontraktu – powiedział Marek Gróbarczyk minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – Teraz już działania leżą w gestii armatora i wykonawców. Bardzo cieszy, że inwestorem jest PŻB, która w tej chwili bardzo dobrze sobie radzi na rynku promowym. Cieszy również, że prom zostanie wybudowany w polskich stoczniach, przez polskich wykonawców – dodał.

- Armator jest doskonale rokującą firmą w branży przewozów promowych. Udało się uratować tę firmę, którą poprzedni Rząd chciał sprzedać obcemu kapitałowi za bezcen – przypomniał szef resortu. - Budowa pierwszego promu to początek odbudowy Stoczni Szczecińskiej, całego łańcucha dostawców. To także nowy rozdział Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” i jej kooperantów.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

 

 

 

Navdec na pokładach promów Polferries

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Navdec na pokładach promów Polferries

Innowacyjny system autorstwa naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie trafi na pokłady wszystkich promów Polferries. Umowa pomiędzy Polską Żeglugą Bałtycką a spółką Sup4Nav – operatorem systemu Navdec – została podpisana w czwartek 8 grudnia w Kołobrzegu.

Wynalazek mający na celu wspomaganie pracy nawigatorów był testowany na pokładach promów m/f Wawel i m/f Mazovia od początku 2016 roku. Teraz trafi również na  m/f Baltivia, pływający ze Świnoujścia do Ystad. PŻB podjęło decyzję o wyposażeniu promów w Navdec, by podnieść bezpieczeństwo pasażerów i transportowanych ładunków.

Navdec to pierwszy na świecie system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. Narzędzie zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje  bezpieczny kurs. Może również stanowić jeden z podstawowych elementów systemu nawigacji jednostek autonomicznych. Technologia została opracowana w Akademii Morskiej w Szczecinie. Obecnie wdrażana jest przez spółkę Sup4Nav, powołaną specjalnie w celu komercjalizacji wynalazku. Fakt, że Navdec jest polskim wynalazkiem był dodatkowym atutem dla operatora Polferries. – Jako polska firma cieszymy się, mogąc korzystać z rodzimych rozwiązań – zapewnił Jakub Komers, dyrektor ds. technicznych PŻB SA.

 

Weronika Bulicz

AM Szczecin