TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Przedstawiono stan prac nad promem dla PŻB. Minister Gróbarczyk: Dla rządu najważniejsza jest odbudowa przemysłu stoczniowego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Przedstawiono stan prac nad promem dla PŻB. Minister Gróbarczyk: Dla rządu najważniejsza jest...

– Dla rządu najważniejsza jest odbudowa przemysłu stoczniowego w aspekcie Pomorza Zachodniego, Stoczni Szczecińskiej i stoczni Gryfia – mówił w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, który wziął udział w konferencji przedstawiające stan prac nad budową promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A.

Konferencja prasowa odbyła się 11 lipca na terenie Stoczni Szczecińskiej. Oprócz ministra Marka Gróbarczyka wzięli w niej udział: prezes Stoczni Szczecińskiej Andrzej Strzeboński, p.o. prezesa MSTFI MARS Leszek Milczarek, prezes PŻB S.A. Piotr Redmerski, prezes MSR Gryfia Marek Różalski MSR oraz szef spółki NED i lider konsorcjum firm projektujących prom Jerzy Pietrzak.

– Prom będzie miał długość około 218 metrów, szerokość 31,4 metra, wysokość do pokładu głównego 9,5 metra i zanurzeniu 6,4 metra, który będzie miał około 10,6 tys. ton nośności. Jego wysokość wyniesie od stępki do komina około 45 metrów – mówił podczas konferencji Jerzy Pietrzak. Dodał, że "armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów i uda się sięgnąć prawie czterech kilometrów linii ładunkowych”.  – Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi – podał, prezentując stan prac projektowych.

Prezes Pietrzak stwierdził, że mimo modyfikacji projektowych końcowy termin przewidywany na przełomie 2020 i 2021 r. będzie dotrzymany. – Jestem o tym przekonany. Mamy przewidziany czas na ukończenie projektu techniczno-klasyfikacyjnego na koniec stycznia 2019 r. Projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Planowany start z cięciem blach to jest przełom stycznia i lutego 2019 r. – zapowiedział.

Prezes PŻB z kolei stwierdził, że ze względu na konkurencyjność na rynku należało wydłużyć długość promu w projekcie. – Rynek będzie rósł i nie można dokupować następnych kilku promów, tylko trzeba budować większe jednostki – dodał Piotr Redmerski. Jednocześnie zaznaczył, że jednostka ma pływać na początku 2021 roku.

Marek Różalski, prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, która buduje jednostkę, wyjaśniał, że obecny projekt promu różni się zdecydowanie od wcześniejszych założeń. – Jest większy, co wymagało wprowadzenia poprawek, które wydłużyły cały proces – dodał.

– Dla rządu najważniejsza jest odbudowa przemysłu stoczniowego w aspekcie Pomorza Zachodniego, Stoczni Szczecińskiej i stoczni Gryfia. W związku z tym projekt „Batory” jest integralną częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Ma za zadanie wpłynąć znacząco na proces reindustrializacji kraju, a na pewno dać nowy oddech, jeśli chodzi o całe Pomorze Zachodnie – podkreślał na konferencji minister Marek Gróbarczyk.

 

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Na Bornholm Cracovią

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Na Bornholm Cracovią

W sobotę został wykonany rejs techniczny promu Cracovia na Bornholm. Od 30 czerwca prom Cracovia będzie pływał na linii Świnoujście – Rønne w każdą sobotę do 25.08.2018r. włącznie. Podróż promem w jedną stronę będzie trwała 5 godzin.

Kolorowa grafika na dziobie jednostki, przedstawiająca wieloryba ma blisko 1000 m kw. Graffiti nawiązuje do witraży Stanisława Wyspiańskiego, który żył i tworzył w Krakowie. Do jego stworzenia zużyto 275 litrów farby w 8 kolorach.

M/f Cracovia może jednorazowo przewieźć 650 pasażerów, 64 samochody osobowe oraz ok. 124 samochody ciężarowe. Do dyspozycji gości na promie są: restauracja, kawiarnia, cafeteria, pub, fotele lotnicze, kącik dziecięcy oraz sklep.

- Zdecydowaliśmy się na ponowne uruchomienie  linii w sezonie letnim, ze względu na ogromne zainteresowanie tym kierunkiem wśród polskich turystów -  powiedział Piotr Redmerski, Prezes Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

W dniu 14 kwietnia br. został wykonany rejs techniczny promu Cracovia na Bornholm. Było  to próbne dopasowanie urządzeń technicznych jednostki do nabrzeża w Rønne, które odbyło się zgodnie z planem i zostało ocenione pozytywnie. 

Godzina przyjścia oraz wyjścia promu z Bornholmu tego dnia będzie odpowiadała rozkładowi rejsów Świnoujście – Rønne. 

PŻB

Prom Nova Star już w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Prom Nova Star już w Gdańsku

Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. poinformował, że prom Nova Star zacumował w porcie w Gdańsku.

Wejście statku na linię Gdańsk-Nynashamn planowane jest na maj br. Dokładny termin znany będzie po wykonaniu niezbędnych prac remontowych, które zlecił właściciel jednostki – firma STM z Singapuru.

– Wprowadzenie jednostki na linię jest zaplanowanym etapem odnowy floty wpisanym w strategię spółki, zaś kluczowym jej elementem jest budowa nowych promów oparta o Program Batory. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i realizując ich postulaty, wprowadzamy jednostkę, która przyniesie zdecydowanie nową jakość świadczonych usług między Polską a Skandynawią – powiedział Piotr Redmerski, prezes zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Prom będzie obsługiwał linię, stanowiąc wahadło dla promu Wawel, co zapewni codzienne odejścia w sezonie z Gdańska jak i z Nynashamn w pobliżu Sztokholmu, oraz sześć odejść w tygodniu po sezonie.

Jednostka zbudowana w 2011 roku posiada znacznie więcej miejsc w kabinach oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podczas rejsu pasażerowie będą mogli spędzić czas w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów – to sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem także dla rodzin podróżujących z dziećmi.

 

PŻB

PŻB wprowadza nowy prom na linię Gdańsk - Nynaesham

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB wprowadza nowy prom na linię Gdańsk - Nynaesham

Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. informuje, że konsekwentnie wdrażając w życie strategię spółki opartą o Program Batory, zrealizował jeden z jego elementów, wprowadzając używaną jednostkę na linię Gdańsk - Nynäshamn. Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i realizując ich słuszne postulaty, wprowadza zdecydowanie nową jakość świadczonych usług pomiędzy Polską a Szwecją. Wejście promu Nova Star  planowane jest na przełomie  marca/kwietnia  bieżącego roku.

Prom ten był zaplanowany w strategii rozwoju spółki, jako kluczowy element, do momentu zrealizowania budowy nowej jednostki. 

Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe. M/f Nova Star, wybudowana w 2011 roku, posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podróżujący będą mogli spędzać czas podczas rejsu w bardzo komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To wszystko sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem dla szerokiego grona klientów, także dla rodzin z dziećmi.

Zarząd PŻB S.A. jest przekonany, iż prom wprowadzi wysokie standardy świadczenia usług oraz zaoferuje nową jakość dla rynku pasażerskiego pomiędzy Polską, a Skandynawią.

 

Parametry techniczne  jednostki Nova Star

Rodzaj promu: ro-pax.

Rok i miejsce budowy: 2011 w stoczni ST Marine, Singapur

Tonaż: GT 27 744, NT 12 106

Wymiary: długość 161 m, szerokość 25,6 m

Zanurzenie: 6,20 m

Prędkość: 21,0 węzłów

Załadunek: od dziobu i od rufy

Dane techniczne: silniki główne: 4 x 5600 kW, silniki pomocnicze: 3 x 1540 kW, stery strumieniowe: 2 x 1500 kW

Pojemność ładunkowa:  1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych,  łącznie 2 790 m

Miejsca pasażerskie: 1 215

Kabiny pasażerskie: 4-osobowe: 156, lux 4-osobowe: 7; łącznie 652 miejsca noclegowe

Fotele lotnicze: 254

 

 

M/S Cracovia – nowy prom z Polski do Szwecji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: M/S Cracovia – nowy prom z Polski do Szwecji

W związku z szybko rosnącą liczbą pasażerów oraz ilością transportowanych towarów na trasie Ystad – Świnoujście, firma Polferries wprowadziła do swojej floty nowy prom: M/S Cracovia. W tym tygodniu w Ystad miała miejsce prezentacja promu, podczas której gościom imprezy przedstawiono nową jednostkę i podkreślono jej znaczenie dla obsługi ruchu towarowego i pasażerskiego pomiędzy Polską a Szwecją. 

W ubiegłym roku na trasie Ystad – Świnoujście odnotowano rekord natężenia ruchu towarowego i pasażerskiego, a z prognoz na rok bieżący wynika, że rekord ten zostanie ponownie pobity. Aby sprostać szybko rosnącym wymaganiom klientów, jeden z polskich przewoźników obsługujących to połączenie – Polferries – kupił nowy prom do obsługi tej trasy. Jednostka M/S Cracovia jest tym samym siódmym promem kursującym na co dzień pomiędzy Ystad i Świnoujściem. Nowy prom oficjalnie zaprezentowano podczas poniedziałkowej inauguracji, zorganizowanej w Ystad przez władze tamtejszego portu oraz Polferries. W imprezie uczestniczyli m.in. przedstawiciele lokalnych władz oraz polskiej ambasady, którzy mieli okazję zwiedzić nowy prom. 

Prom M/S Cracovia powstał jako M/S Murillo w Hiszpanii w 2002 r. i wcześniej pływał po Morzu Śródziemnym, Atlantyku oraz Morzu Czarnym. Statek został przejęty przez Polferries w bieżącym roku i w związku ze zmianą właściciela przebudowano go oraz zmieniono nazwę. M/S Cracovia ma 180 metrów długości, 24 metry szerokości i 2 200 metrów przestrzeni ładunkowej dla ciężarówek oraz miejsca dla 650 pasażerów.

Podczas imprezy, zorganizowanej na pokładzie M/S Cracovia, przemawiali m.in. Henrik Fritzon, przewodniczący komitetu wykonawczego rady regionalnej Skanii oraz Wiesław Tarka, ambasador RP w Szwecji. Wszyscy mówcy podkreślali, jak duże znaczenie dla lokalnego handlu, turystyki oraz wymiany kulturalnej ma połączenie promowe Polska-Szwecja.

”Wzrost ruchu na trasie Polska-Szwecja jest czymś zupełnie unikalnym – oczekujemy, że w przyszłości ten trend będzie się utrzymywał. Obecnie przygotowujemy Port w Ystad do obsługi zwiększonego ruchu i budujemy nowe stanowiska cumowania, które pozwolą na obsługę nowoczesnych, większych jednostek” – wyjaśnia Björn Boström, CEO Port of Ystad.

Port w Ystad jest największym szwedzkim portem obsługującym codzienne połączenia z i do Polski. Port jest intensywnie modernizowany, aby sprawnie obsługiwać rosnący ruch z Polski. Modernizacje wprowadzane są również w infrastrukturze całego nabrzeża – pozwoli to na efektywną wykorzystanie potencjału, jakie niesie rosnąca wymiana pasażerska i towarowa.