TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Schetyna: gospodarka morska rządu to tylko obietnice i zapowiedzi

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Schetyna: gospodarka morska rządu to tylko obietnice i zapowiedzi

Gospodarka morska w wykonaniu rządu PiS to jedynie obietnice, zapowiedzi i prężenie muskułów – ocenił dziś w Szczecinie szef PO Grzegorz Schetyna.

Szef PO spotkał się dziennikarzami po posiedzeniu Gabinetu Cieni, który podsumował rządy PiS w obszarze gospodarki morskiej.

- To wszystko, co zdarzyło się przez 2,5 roku w porcie szczecińskim, w całej gospodarce morskiej, we wszystkich portach Wybrzeża to klasyczna polityka PiS w pigułce – ocenił Schetyna. - Były obietnice, zapowiedzi szumne, było prężenie muskułów. Okazało się, że to jest typowy, klasyczny "TKM" - podkreślił szef Platformy.

- I to widzimy wszędzie, w każdej sytuacji, w każdej odsłonie, w każdej spółce, w każdym PGZ, który zajmuje się dziś gospodarką morską. Dziś gospodarką morską i stoczniami zajmują się wojskowi z MON i Polska Grupa Zbrojeniowa – podkreślił Schetyna.

Poseł PO Arkadiusz Marchewka zauważył, że prawie rok temu premier Mateusz Morawiecki "wraz z całą świtą polityków PiS próbował odtrąbić sukces", mówiąc o tym, że rozpoczyna budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

- Widać jak premier Morawiecki stuka młotkiem w tę blaszkę, która położona jest na stępce – mówił Marchewka, pokazując zdjęcie z uroczystości. - Byliśmy tam wczoraj, po roku nie zmieniło się tam kompletnie nic. Na pochylni hula wiatr, nie słychać stuku młotów, nie widać pracujących stoczniowców. Nie dzieje się tam kompletnie nic poza tym, że miejsce w które stukał młotkiem premier Morawiecki stało się kawałkiem zardzewiałej blachy – zauważył poseł.

- To, co PiS zrobił w ostatnich latach rządzenia w gospodarce morskiej w pełni uzasadnia hasło: cała wstecz – powiedział podczas posiedzenia Gabinetu Cieniu poseł PO Tadeusz Aziewicz. - Rząd właściwie wrócił do idei z XX w., idei etatyzmu i wyraźnie widać inspiracje dziedzictwem PRL, Polską resortową. Widać tu wyraźnie dominację celów politycznych nad celami gospodarczymi – dodał Aziewicz.

 

Więcej na: https://szczecin.onet.pl/schetyna-gospodarka-morska-rzadu-to-tylko-obietnice-i-zapowiedzi/y4nplgn

 

Wodowanie w szczecińskiej stoczni - "Nanuk" dla Niemców

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Wodowanie w szczecińskiej stoczni -

23-metrowy lodołamacz zwodowano w szczecińskiej stoczni Hullkon. Jednostka ma kadłub wzmocniony tak, aby mógł pływać na wodach pokrytych lodem. Częściowo statek wykonano z aluminium, by zmniejszyć jego ciężar.

Sterówka lodołamacza jest podnoszona i opuszczana hydraulicznie. Dzięki temu jednostka może przepływać pod mostami. Statek budowano 14 miesięcy. Lodołamacz ma nosić imię Nanuk, został wybudowany dla Urzędu Gospodarki Wodnej i Żeglugi w Niemczech.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Odnowiona „Peene Queen” na wodzie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Odnowiona „Peene Queen” na wodzie

Jednostka białej floty „Peene Queen”, należąca do spółki Polsteam Żegluga Szczecińska, jest po kapitalnym remoncie i zaprasza na swój pokład. Po powrocie ze stoczni „Gryfia” statek ponownie wyruszył na szczecińskie akweny portowe 3 maja. 

– „Peene Queen” spędziła ostatnie miesiące na remoncie w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” i obecnie posiada wysoki standard odpowiadający nowoczesnym trendom – informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej, do której należy Żegluga Polska - większościowy udziałowiec spółki Polsteam Żegluga Szczecińska. – Na jednostce, w jej zamkniętej części, jest m.in. klimatyzacja, a szczecińskie widoki portowe, stoczniowe, przyrodę wzdłuż kanałów oraz miasto od strony wody można podziwiać poprzez panoramiczne okna. „Peene Queen” jest również przystosowana do przewozu osób niepełnosprawnych.

Statek oferuje godzinne rejsy po szczecińskim porcie, rozpoczynające się przy nabrzeżu u stóp Wałów Chrobrego (dostępny parking dla klientów). „Peene Queen” zaprasza na pokład codziennie o godz. 12, 13.30, 15 oraz 17. Ceny biletów dla osób dorosłych wynoszą 23 zł, ulgowe – 17 zł. Można również nabyć bilet rodziny (2+2) za 54 zł. Więcej informacji jest na stronie internetowej www.statki.net.pl.

Jak zauważyliśmy, w sobotę wodne wycieczki cieszyły się sporym zainteresowaniem.

Do końca maja powinna wrócić na trasę bliźniacza jednostka – „Odra Queen”. Również przechodzi w „Gryfii” generalny remont, obejmujący m.in. wymianę silników. Oferta „Odry Queen” ma być poszerzona o rejsy do Świnoujścia.

Każdy ze statków może zabrać do 140 osób.

 

(ek)

 

Fot. Elżbieta Kubowska

 

Źródło: 24kurier.pl

Państwo bierze stocznie. "Padamy na kolana. Król jest nagi"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Państwo bierze stocznie.

Coraz więcej firm z sektora stoczniowego trafia pod państwowe skrzydła: teraz Stocznia Gdańsk, wcześniej Stocznia Marynarki Wojennej. Zależne od skarbu państwa są m.in. gdyńska Nauta, szczecińska Gryfia. Co władza robi z sektorem stoczniowym i z jakim skutkiem? - Teraz dopiero padamy na kolana. Król jest nagi - mówi Rafał Zahorski, specjalista zajmujący się gospodarką morską.

Rafał Zahorski – zajmuje się gospodarką morską, konsultant z bogatym doświadczeniem współpracy z firmami polskimi i zagranicznymi, wykładowca. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Szczecinie, absolwent MBA w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu. Pracował też jako marynarz, magazynier, spedytor, shippingowiec i menedżer. Radca Ambasady Belgii ds. Dyplomacji Ekonomicznej.

Paweł Wojciechowski: Stocznia Gdańsk to kolejny podmiot z sektora stoczniowego, który będzie zależny od skarbu państwa. Kolejny, bo niedawno przejęta została Stocznia Wojenna, czyli stara Stocznia Marynarki Wojennej. Państwo ma też Nautę, Gryfię, spółki stalowo-stoczniowe, czy udziały w stoczni Crist. Czemu ma służyć taka strategia?

CZYTAJ WIĘCEJ: http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,23217957,panstwo-bierze-stocznie-padamy-na-kolana-krol-jest-nagi.html

 

„Pełnoletnie” XVIII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: „Pełnoletnie” XVIII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko

XVIII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko odbędą się w dniach 4-5 sierpnia 2018 roku na wodach Bałtyku w pobliżu Dziwnowa.  

Dziwnów to miejsce bardzo przyjazne żeglarstwu, zawsze możemy liczyć na pomoc i udział Burmistrza Dziwnowa Grzegorza Jóźwiaka i jego współpracowników. Ostatnie lata to cykl międzynarodowych regat głównie w klasach Laser i Optymist, również w tym roku kalendarz imprez sportowych w Dziwnowie obejmuje Puchar Europy w Laserach w dniach 11-12 sierpnia, a w dniach 16-18 sierpnia tradycyjny XVII Festiwal Gwiazd Sportu. 

W dniu 13 marca 2018 Burmistrz Dziwnowa Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Unity Line Krzysztof Urbaś oraz Komandor Regat Unity Line Piotr Stelmarczyk podpisali w Dziwnowie Porozumienie określające zasady współpracy Stron w zakresie wspólnego przedsięwzięcia „XVIII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko”.  Spółka Unity Line, założona w maju 1994 roku jest jedną z największych firm armatorskich działających na rynku bałtyckich przewozów promowych, wchodzi w skład grupy kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM)

Jednocześnie ustalono szereg istotnych zmian w organizacji regat. Od roku 2018 wszystkie wyścigi będą odbywały się na  akwenie regatowym w pobliżu Dziwnowa. Będą to wyścigi: długi i dwa krótkie.  Szczegółową instrukcję żeglugi opracuje Sędzia Główny Tomasz Sawukinas i ogłosi bezpośrednio przed regatami. W poprzednich latach, kiedy przeprowadzane były wyścigi długie na trasach ze Świnoujścia do Kołobrzegu i z powrotem do Dziwnowa lub Świnoujścia ich długość oraz  silne wiatry ograniczały ilość startujących mniejszych jachtów. A tych jachtów jest dużo, slip w Dziwnowie pozwala na slipowanie jachtów przywiezionych na przyczepach.  I warto z tego korzystać.  Często bywało także tak, że do Kołobrzegu płynęliśmy jednym halsem, a z Kołobrzegu wracaliśmy także bez halsówki. I to ograniczało konkurencję regatową oraz możliwości pokazania swoich umiejętności.  Na krótszych trasach sędziowie regat mogą  zaproponować trasy wyścigów wymagające dużej wiedzy i umiejętności żeglarskich.  Jednocześnie będzie to dobra szkoła regatowego żeglowania dla wszystkich uczestników.  Regaty będą miały licencję PZŻ, Komisję Sędziowską, Zespół Protestowy oraz Mierniczego. 

Jako autor i organizator Regat Unity Line im. Piotra Waszczenko zawsze chciałem, aby były dostępne dla jak największej grupy żeglarzy z Polski i innych krajów  nadbałtyckich. Dlatego też w regatach jest duża ilość grup: z pomiarem ORC, z pomiarem KWR, bez pomiarów, żeglarze samotni, oldtimery, a od tego roku również załogi dwuosobowe. 

Organizacja regat w rejonie Dziwnowa pozwala na zmiany uwzględniające aktualną pogodę, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo regat. Nad bezpieczeństwem regat będzie czuwała załoga statku szkolno – badawczego Akademii Morskiej w Szczecinie „Nawigator XXI”, obecnego w regatach od ich początku w roku 2001. 

Regaty będzie fotografował Franciszek Długajczyk, Jego i innych fotografów prace można obejrzeć na www.regaty-unityline.pl

Od tego roku będzie obowiązek posiadania polisy OC z kwotą ubezpieczenia minimum 1.500.000 euro. Wymóg OC na taka kwotę wynika z faktu, iż wielu żeglarzy ma polisy na kilka lub kilkanaście tysięcy, kwoty zdecydowanie za niskie w przypadku faktycznych szkód w mieniu i zdrowiu.  Wysoka kwota ubezpieczenia nie oznacza wysokiej składki, warto popytać w firmach ubezpieczeniowych, a szczególnie tych specjalizujących się w żeglarstwie. Natomiast wysoka kwota ubezpieczenia zapewnia pokrycie roszczeń,  trzeba brać pod uwagę że najdroższy jacht w naszych regatach kosztował 4 miliony euro, a szkody na zdrowiu powodują największe roszczenia. 

Rozpoczęcie regat  w dniu 4 sierpnia o godz. 08.00 odbędzie się w Marinie Dziwnów przed mostem, tego dnia o godz.18.00 odbędzie się spotkanie integracyjne żeglarzy z częścią gastronomiczną, która w poprzednich latach była na zakończeniu regat. Będzie więcej czasu na rozmowy o regatach, czekam na opinie i pomysły, żeby regaty były jak najbardziej, sympatyczne, bezpieczne i  dawały maksimum żeglarskiej przyjemności. Zakończenie w Marinie Dziwnów 5 sierpnia o godz. 16.00. Postój jachtów będzie możliwy przed i za mostem i będzie bezpłatny.  

18 lat trwania regat spowodowało powstanie dużej grupy żeglarzy, którzy są jej stałymi uczestnikami.  Nie zabraknie stałych uczestników regat, czołówki żeglarstwa morskiego: Konrada Smolenia, Eugeniusza Gintera, Andrzeja Sokołowskiego, Adama Lisieckiego, Piotra Parzy, Cezarego Wolskiego, Artura Pomorskiego, Krzysztofa Łobodźca, Marka Wróblewskiego, Marka Krzysztoszka, Jacka Romanowskiego, Jerzego Matuszak, Edwarda Majchrowskiego, Edwarda Banaszka, Zdzislawa Kosa, Miroslawa Mordasa, Andrzeja Szwaby, Henryka kaluzy, Szymona Kubanka,  i Cezarego Szymńskiego. Popłynie najstarszy polski jacht 112 – letni „Nadir” z Maciejem Korkiem z Jacht Klubu AZS w Szczecinie, a także „Mazurek” z Markiem Hermachem, na którym Krystyna Chojnowska – Liskiewicz jako pierwsza kobieta okrążyła Ziemię. Do stałych uczestników należą także żeglarze z niemieccy: Waldemar Skuza, Silvio Schaffner, Lutz Bramer, Norbert Stoecker, Detlef Krause, Michael Riese, Herwig Dressler. W Regatach Unity Line oprócz Polaków i Niemców startowali Czesi, Rosjanie, Duńczycy, Szwedzi i Francuzi.  Spodziewam się, że na regaty zdąży Szymon Kuczyński, aktualnie w rejsie dookoła świata bez zawijania do portów.

Załączam fotografie Tomka Turczyńskiego z XIV Regat Unity Line, które zostały przeprowadzone w pobliżu Dziwnowa.  

Wszelkie informacje o regatach na www.regaty-unityline.pl 

Komandor Regat Unity Line im. Piotra Waszczenko  

Piotr Stelmarczyk, Szczecin, 14.03.2018.