TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Jacht regatowy wypłynie ze Szczecina, by przez dwa lata promować Polskę za granicą

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Jacht regatowy wypłynie ze Szczecina, by przez dwa lata promować Polskę za granicą

W setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości oceaniczny jacht regatowy pod polską banderą wypłynie ze szczecińskiego portu, by po dwóch latach zawitać do macierzystego portu w stulecie zaślubin Polski z morzem.

W czasie rejsu jacht przepłynie 40 tysięcy mil morskich, odwiedzi 5 kontynentów i 100 portów na całym świecie. Załoga jachtu weźmie udział we wszystkich największych regatach żeglarskich świata reprezentując w nich Polskę.

Projekt Polska100 zainicjowany został przez Polską Fundację Narodową i ma na celu promowanie Polski za granicą i wzmacnianie jej pozytywnego wizerunku oraz uczczenie setnej rocznicy powrotu Polski na mapę Europy. Kapitanem jachtu zostanie mistrz olimpijski, Mateusz Kusznierewicz. Rejs stał się częścią rządowego programu Niepodległa. Opiekę merytoryczną nad projektem Polska100 sprawuje Polski Związek Żeglarski oraz Akademia Morska w Szczecinie.

Wizyty w portach są doskonałą okazją do zorganizowania cyklu imprez promujących polską kulturę, tradycję, a także osiągnięcia i sukcesy. Pokład polskiego jachtu stanie się miejscem do spotkań z Polską oraz przeżycia niepowtarzalnych emocji i wrażeń. Podczas konferencji prasowej oficjalnie otwierającej projekt, Mateusz Kusznierewicz poinformował, że do załogi Polska100 zaprosi najbardziej uznanych polskich żeglarzy.

– Polska100 to bezprecedensowe przedsięwzięcie łączące pozytywne emocje, sportowe wyzwania oraz unikalne możliwości komunikacyjne i promocyjne. Chcemy jednocześnie czerpać z bogatej tradycji i historii polskiego żeglarstwa morskiego i oceanicznego oraz uświetniać tak ważne dla naszej historii – setne rocznice – mówił Mateusz Kusznierewicz.

Już teraz wiadomo, że każdy będzie mógł wziąć udział w tym rejsie w ramach wirtualnej załogi, do której organizatorzy zapraszają wszystkich Polaków, a dzięki konkursom wiele osób otrzyma szansę wejścia na pokład jednostki. Przygotowania, a później zmagania i przygody zespołu projektu Polska100 będziemy na bieżąco śledzić za pośrednictwem relacji w mediach i internecie.

Obecność wśród partnerów projektu Akademii Morskiej w Szczecinie dodatkowo podkreśla jego charakter – promującego polską kulturę i bogatą tradycję morską. Uczelnia w mijającym roku obchodzi 70-lecie swojego istnienia, a podkreślając swoje korzenie w tradycji, podejmuje odważne przedsięwzięcia.

Więcej informacji na temat projektu: www.polska100.org

 

Źródło: infoludek.pl 

,,Wraki Kołobrzegu 2017”

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: ,,Wraki Kołobrzegu 2017”

Kołobrzeg ze względu na swoje położenie w środkowej części południowego wybrzeża Bałtyku stanowił od zarania dziejów ważny ośrodek handlowy. Podczas II wojny światowej port w Kołobrzegu był niemiecką bazą morską a od 1945 roku spełniał rolę ważnego punktu ewakuacyjnego.  

Od 2016 roku Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu prowadzi systematyczne badania pod kątem lokalizacji i ewidencji podwodnych stanowisk archeologicznych. 

W ramach projektu ,,Wraki Kołobrzegu 2017” Muzeum Oręża Polskiego prowadzi prace na 3 stanowiskach: 

Kotwica – obok leży 14 metrowy zerwany łańcuch kotwiczny, sam trzon stalowej kotwicy jest zgięty, może to świadczyć o eksplozji, która do tego doprowadziła, wszystko to może wskazywać na okres pochodzenia z czasów II wojny światowej.

Wrak nr 2 - stalowy wrak, który znajduje się po zachodniej stronie od wejścia do portu w Kołobrzegu. Pozycję wraku udostępnił muzeum Instytut Morski w Gdańsku. Na wraku znajduje się kilka luźnych elementów, takich jak winda kotwiczna czy polery cumownicze, które trafią do Skansenu Morskiego w Kołobrzegu.

Wrak nr 1 – po szczegółowych oględzinach wraku niemieckiego promu desantowego odnaleziono najprawdopodobniej francuską armatę polową wz. 1897 na podstawie morskiej. Takich 75 mm armat Schneider wz.97 używało Wojsko Polskie we wrześniu 1939 roku, były montowane m.in. na okrętach: szkolnej jednostce ORP ,,Mazur”, kanonierkach ORP ,,Komendant Piłsudski” i ORP ,,Generał Haller”, trałowcach ORP ,,Żuraw” i ORP ,,Czapla”, monitorach rzecznych ORP ,,Warszawa”, ,,Horodyszcze”, ,,Pińsk”, ,,Toruń” oraz w improwizowanych pociągach pancernych Lądowej Obrony Wybrzeża i w bateriach przeciwdesantowych artylerii nadbrzeżnej. 

Odnaleziona armata może mieć polskie pochodzenie.

Podczas prac na jednym z wraków odkryto też zasypane piaskiem różnego rodzaju skrzynie z nieznanym ładunkiem. 

 

Stena Line wzmacnia swoją sieć dla przewozów frachtowych na Morzu Północnym

  • zenbox.pl
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Stena Line wzmacnia swoją sieć dla przewozów frachtowych na Morzu Północnym

Dwa miesiące temu operator promowy Stena Line informował o zwiększeniu pojemności ładunkowej linii Rotterdam (Europoort)-Harwich poprzez zastąpienie obecnych statków typu RoRo dwiema większymi jednostkami od stycznia 2018 roku. Obecnie Stena Line ogłasza zwiększenie pojemności na kolejnej trasie na Morzu Północnym, z Rotterdamu do Killingholme, również z początkiem 2018 roku. Tym samym całkowita pojemność ładunkowa na trasach Stena Line pomiędzy kontynentem a Wielką Brytanią wzrośnie o blisko 20 proc.

Zwiększanie pojemości ładunkowej jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przewozy frachtowe na Morzu Północnym. Podjęto już decyzję o wprowadzeniu większej jednostki typu RoRo, gdy zakończy się kontrakt czarterowy obecnie kursującego statku o nazwie Caroline Russ. Nowa jednostka dołączy do Stena Scotia na trasę Rotterdam-Harwich już w styczniu 2018 roku. Obecnie trwają konsultacje z załogą statku, dlatego firma nie ujawnia jeszcze nazwy nowej jednostki.

Ponadto w przyszłym roku Stena Line będzie w dalszym ciągu wymieniać statki RoRo w Europoorcie, by zoptymalizować pojemność ładunkową obu linii na Morzu Północnym. Trasa z Rotterdamu do Killingholme będzie obsługiwana przez nowowprowadzone statki MV Misida i MV Misana. Warto dodać, że Stena Line kursuje na tej linii od 2014 roku, zaś od 2016 roku wypłynięcia odbywają się codziennie.

– Z przyjemnością informuję, że podejmujemy kolejny krok w strategii rozwoju dotyczącej przewozu ładunków na naszej linii Rotterdam(Europoort) do Wielkiej Brytanii. Widzimy, że od lat rośnie popyt na usługi transportowe w kierunku do Wielkiej Brytanii i obecnie zauważamy także wysokie zapotrzebowanie na przewozy na obu trasach. Ponadto dostrzegamy duży ruch ładunków docierających do Europoortu pociągiem. Wierzymy, że kombinacja transportu kolejowego oraz morskiego będzie w przyszłości cieszyć coraz większym zainteresowaniem. Wierzymy, że Europoort stanie się kluczowym punktem połączenia kolejowego z i do Wielkiej Brytanii. Stale wzrastająca pojemność ładunkowa naszych linii promowych  pokazuje, w jaki sposób reagujemy na potrzeby  rynku. Jesteśmy pewni, że nasi klienci pozytywnie zareagują na nasz rozwój. – powiedziała Annika Hult, dyrektor linii promowych na Morzu Północnym w Stena Line.

 

Źródło: Stena Line 

Spółka Nord Stream 2 chce korzystać z fińskiej strefy ekonomicznej

  • zenbox.pl
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Spółka Nord Stream 2 chce korzystać z fińskiej strefy ekonomicznej

Do Ministerstwa Gospodarki i Pracy Finlandii trafił wniosek spółki Nord Stream 2 o pozwolenie na korzystanie z fińskiej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego przy budowie gazociągu. Fiński odcinek Nord Stream 2 ma liczyć 374 kilometrów.

Do fińskich władz złożono też wniosek o pozwolenie na budowę i eksploatację gazociągu na wodach fińskich. Poinformowała o tym na swojej stronie internetowej należąca do rosyjskiego Gazpromu spółka Nord Stream 2. 

W czwartek fiński premier Juha Sipila powiedział - po spotkaniu w Petersburgu z rosyjskim premierem Dmitrijem Miedwiediewem - że Nord Stream 2 oceniany jest przez rząd na gruncie zgodności projektu z przepisami prawa dotyczącymi środowiska i ekologii.

Fińskie władze uznały raport dotyczący oddziaływania gazociągu na środowisko naturalne za wystarczający i tym samym otworzyły kolejną procedurę ubiegania się o pozwolenie na otrzymanie od fińskiego rządu zgody na realizację inwestycji.

Proces udzielania zgody na budowę Nord Stream 2 trwa także w Rosji, Szwecji, Danii oraz w Niemczech. Spółka liczy, że na początku przyszłego roku uda się jej uzyskać wszelkie wymagane pozwolenia na rozpoczęcie budowy drugiej nitki gazociągu.

Kraje bałtyckie oraz Polska uznają projekt budowy Nord Stream 2 jako polityczny i szkodliwy dla europejskiej solidarności energetycznej.

 

Źródło: radioszczecin.pl 

Siły odpowiedzi NATO w Gdyni

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Siły odpowiedzi NATO w Gdyni

W sobotę do Gdyni wejdą jednostki 1 Grupy Stałego Zespołu Okrętów NATO (SNMG1). Okręty Sojuszu zacumują przy nabrzeżu francuskim Portu Handlowego. Wizyta ma charakter roboczy.

Zespół okrętów SNMG1 tworzą trzy fregaty rakietowe: norweska HNoMS Otto Sverdrup (F312), typu Fridtjof Nansen, portugalska NRP Francisco de Almeida (F334), typu Bartolomeu Dias i kanadyjska HMCS Charlottetown (FFH 339), typu Halifax oraz niemiecki okręt zaopatrzenia FGS Rhön (A 1443), typu Rhön. Podczas pobytu w Gdyni dowódca zespołu fregat i niszczycieli, commodore Petter Kammerhuber wraz z delegacją złoży wizytę dowódcy 3. Flotylli Okrętów, kontradm. Krzysztofowi Jaworskiemu. Zespół wyjdzie z portu w Gdyni we wtorek.

SNMG1 jest jednym z dwóch stałych zespołów okrętowych Sojuszu Północnoatlantyckiego, w których skład wchodzą wybrane niszczyciele i fregaty państw członkowskich (Okręty NATO weszły do Gdyni, 2016-09-18). Szkielet zespołu stanowią jednostki z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Holandii, do których cyklicznie dołączają okręty z Belgii, Danii, Portugalii, Hiszpanii i Polski. SNMG1 prowadzi ćwiczenia zarówno w składzie zespołu jak i z okrętami sił morskich państw członkowskich NATO i Partnerstwa dla Pokoju.

Ogółem NATO utrzymuje w stałej rotacyjnej służbie cztery zespoły okrętów: dwa zespoły fregat i dwa sił przeciwminowych (Powrót PKW Czernicki , 2017-07-10). Ich zadaniem jest demonstrowanie solidarności członków Sojuszu Północnoatlantyckiego i zapewnienie bezpieczeństwa strategicznych morskich szlaków komunikacyjnych. Większość czasu zespoły spędzają na morzu zgrywając współdziałanie wchodzących w ich skład okrętów i uczestnicząc w manewrach z jednostkami morskimi państw członkowskich i partnerskich NATO. 

 

Na podstawie informacji 3. Flotylli Okrętów 

 

Przeczytaj więcej na: http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=23197