TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Sejm przyjął poprawkę Senatu do specustawy o terminalu LNG

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Sejm przyjął poprawkę Senatu do specustawy o terminalu LNG

Sejm przyjął w piątek senacką poprawkę do specustawy o terminalu LNG. Nowela przewiduje uproszczenie i przyspieszenie procedur administracyjnych przy budowie największych gazociągów sieci dystrybucyjnej gazu. 

Senat 2 sierpnia br. rozpatrzył ustawę o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Senatorowie zaproponowali do noweli ustawy jedną poprawkę.

Wiceminister energii Adam Gawęda mówił w piątek posłom na posiedzeniu sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, że poprawka ma charakter legislacyjny.

"W związku z rozszerzeniem katalogu inwestycji towarzyszących budowie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu o inwestycje w zakresie budowy gazociągów i przyłączy do wytwórców energii elektrycznej i ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi tych gazociągów i przyłączy, Senat uznał za celowe doprecyzowanie definicji określenia +infrastruktura niezbędna do obsługi+" - czytamy w uzasadnieniu Senatu.

Specustawa przewiduje uproszczenie i w efekcie przyspieszenie procedur administracyjnych przy wymienionych w niej inwestycjach. Pierwotna regulacja z 2009 r. odnosiła się do budowy terminala LNG w Świnoujściu, w kolejnych nowelizacjach obejmowała budowę przez Gaz-System kilkudziesięciu najważniejszych gazociągów przesyłowych - w tym Baltic Pipe, węzłów i tłoczni gazu, rozbudowę terminala LNG oraz budowę lub rozbudowę przez PGNiG podziemnych magazynów gazu: Wierzchowice, Mogilno, Kosakowo i Goleniów.

Nowym regulacjom mają podlegać m.in. gazociągi dystrybucyjne wysokiego ciśnienia o łącznej długości 577 km. Ustawa wymienia dziewięć takich projektów, których budowę planuje największy dystrybutor gazu - Polska Spółka Gazownictwa. Są to gazociągi: Konopki-Ełk-Mrągowo, Bytów-Chojnice, Dworzysko-Chojnice, Kolnik-Elbląg, Tulce-Nekla, Witkowo-Września, Łyszkowice-Koluszki-Brzeziny-Łódź, Kalisz-Sieradz-Meszcze oraz połączenie sieci dystrybucyjnej z przesyłową w Zambrowie, wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi. Dodatkowo, pod specustawę mają podlegać budowy przyłączy gazowych do Ciepłowni Kawęczyn i Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie.

Specustawą objęta ma być też budowa przyłączy lub połączeń z siecią przesyłową gazu przez wytwórców energii elektrycznej lub ciepła w gazowej jednostce wytwórczej lub jednostce kogeneracji.

Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

 

Źródło: PAP

Sejm przyjął ustawę o wsparciu armatorów śródlądowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Sejm przyjął ustawę o wsparciu armatorów śródlądowych

Sejm przyjął w środę ustawę o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym. Ustawa rozszerza możliwości uzyskania dofinansowania przez armatorów.

Za przyjęciem ustawy głosowało 410 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 3 posłów.

Przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ustawa o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym ma umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów środowiskowych i pozytywnych efektów ekonomicznych.

Ustawa wprowadza nowe instrumenty wsparcia armatorów, jak możliwość umorzenia części kredytów preferencyjnych. Jest też możliwość refinansowania zakupu składników wyposażenia statków, poszerzony został zakres potencjalnych beneficjentów. Stają się nimi armatorzy statków pasażerskich, statków utrzymaniowo-technicznych i armatorów zagranicznych.

Dostosowano w niej polskie prawo do zaleceń Komisji Europejskiej w celu prawidłowego stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej w przypadku działalności Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Nowe rozwiązania powinny też zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.

 

autor: Łukasz Pawłowski

Źródło: PAP

„Chleb i kanelbulle”. Niezwykła, polsko - szwedzka wystawa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: „Chleb i kanelbulle”. Niezwykła,  polsko - szwedzka wystawa

W tym roku przypada 100-letnia rocznica odnowienia stosunków dyplomatycznych między Polską 
i Szwecją. Z tej okazji, 5 czerwca 2019 w Warszawie, odbył się wernisaż wystawy „Chleb 
i kanelbulle. Szwedzi w Polsce, Polacy w Szwecji”.  Ekspozycja jest cyklem fotografii opatrzonych opisami. Są to ciekawe portrety ludzi  – Polaków i Szwedów – którzy w swoim życiu i pracy zawodowej, zdecydowali się czerpać pełnymi garściami z kultur obu krajów. Unity Line jest partnerem tego przedsięwzięcia.

Wystawę można oglądać do 18 sierpnia przed budynkiem jej organizatora – Ambasady Szwecji 
w Warszawie. Bliźniacza ekspozycja zaprezentowana zostanie w dniach od 3 do 15 lipca 
w Świnoujściu. Mieście, które od Szwecji dzielą jedynie 92 mile morskie (około 170 km). Co więcej, mieście, które połączone jest z Ystad regularną komunikacją promową. Czy można sobie wymarzyć lepsze miejsce dla wystawy o Polakach w Szwecji i Szwedach w Polsce? Porównywalną lokalizacją może być tylko sąsiednie Ystad, do którego zresztą ekspozycja zostanie przeniesiona po 15 lipca.

Polskę i Szwecję łączy długa, bogata historia. Są to lata wypełnione zarówno przyjaźnią, jak 
i rywalizacją. W ciągu wieków wspólnych, często burzliwych dziejów, nigdy jednak nie zabrakło ludzi – obywateli Polski i Szwecji – którzy z powodzeniem budowali pomosty między swoimi krajami. Czy to poprzez wymianę kulturową, migracje, śluby, ucieczki czy zwykłe wyjazdy. Polacy i Szwedzi są bliskim sąsiadami, którzy – mimo dzielących różnic – potrafią się nawzajem od siebie uczyć. Bohaterki i bohaterowie wystawy „Chleb i kanelbulle” są tego najlepszym dowodem, 
a prezentują oni szeroki przekrój społeczny. Są wśród nich artyści, robotnicy, naukowcy, biznesmeni i fachowcy. Zwykli ludzie o niezwykłych, życiowych historiach.

Dlaczego Szwedzi piją tyle kawy? Czy Polacy są spontaniczni? Wolność to: natura, wakacje 
i morze czy też: brak cenzury, niezależność i walka? Jak przeżyć szwedzką zimę? Czy można jednocześnie prowadzić dwa domy w dwóch krajach? Czy Szwed odróżni „Kasię” od „kaszy”?  Co przyciąga Szwedów do Polski, a Polaków do Szwecji? Odpowiedzi na te i wiele innych, ciekawych pytań znajdziecie wczytując się w historie bohaterów wystawy. Ludzi, którzy odważyli się wyjść ze swojej strefy komfortu. Dzięki temu zyskali cenną wiedzę i doświadczenie, a nierzadko miłość 
i zrozumienie. Czy rzeczywiście tak wiele różni Szwedów i Polaków? Przekonajcie się sami.

Wystawy: „Chleb i kanelbulle. Szwedzi w Polsce, Polacy w Szwecji”. Autorka tekstów: Krystyna Romanowska. Autor zdjęć: Adam Tuchliński. Czas i miejsce: 5 czerwca – 18 sierpnia; przed budynkiem Ambasady Szwecji, ul. Bagatela 3 w Warszawie. 03 – 15 lipca: Terminal Promowy Świnoujście, ul. Dworcowa 1.

 

Skandynawia taniej! Trwają promocje w Unity Line

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Skandynawia taniej! Trwają promocje w Unity Line

Okres letni to czas wypoczynku i zwiedzania. Dlatego też, jeszcze do końca wakacji, można skorzystać z atrakcyjnego rabatu w Unity Line i wykupić ofertę: Bilet do Kopenhagi w cenie niższej o 15%. Miła niespodzianka czeka również podróżujących do Skandynawii w ciągu dnia. Za prom do Szwecji w jedną stronę zapłacimy 15% mniej. A jeśli wykupimy bilet 
w  dwie strony, zniżka będzie wynosiła 20%. Obie promocje trwają do 1 września br.

Stolica Danii? Dla każdego!

Oferta: Bilet do Kopenhagi obejmuje rejs promem do Szwecji, opłatę za przejazd przez słynny most nad Sundem lub – dla pasażerów poruszających się pieszo – bezpośredni  kurs autobusem linii 866 na linii Ystad – Kopenhaga. Co więcej, w ramach tej oferty, można uzyskać wysoką obniżkę na wykup kabiny promowej. Rabat ten wynosi aż 50%, ale dotyczy wyłącznie przepraw nocnych. Należy też pamiętać, aby zamówić kabinę na 24 godziny robocze przed planowanym rejsem.

Ofertę można zarezerwować pod numerami telefonów: 91 88 02 909 (linia dla telefonów komórkowych) lub 801 989 771 (linia dla telefonów stacjonarnych) a także w Biurze Podróży Unity Line oraz biurach Agentów na terenie kraju i w Kopenhadze.

Rejsy dziennie? To się opłaca!

Podróżując w ciągu dnia dużo więcej zobaczymy.  A teraz – skorzysta także nasz portfel. Tańsze bilety na dzienny prom do Szwecji możemy zarezerwować telefonicznie (91 88 02 909 lub 801 989 771) najpóźniej na 24 godziny robocze przed wypłynięciem jednostki. Należy pamiętać, że rabat nie obowiązuje na terminalu w dniu wyjazdu ani przy rezerwacjach internetowych. Nie łączy się też z ofertami specjalnymi. Promocja trwa od 17 czerwca do 1 września br.


Więcej informacji

Ze szczegółami ofert można zapoznać się na stronie www.unityline.pl lub pod numerami telefonów 91 88 02 909 (dla komórek) i  801 989 771 (dla stacjonarnych).

 

Spotkania ws. projektu planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Spotkania ws. projektu planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich

W pierwszym tygodniu czerwca 2019 r. odbyły się w Warszawie dwa spotkania, na których administracja morska wraz z wykonawcą projektu planu (konsorcjum Instytutu Morskiego w Gdańsku oraz Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego), zaprezentowali przebieg prac planistycznych oraz ich wynik – końcową wersję pierwszego w historii projektu planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich.

Plan zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich jest jednym z projektów strategicznych przyjętych przez Radę Ministrów w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) dla obszaru: Instytucje prorozwojowe i strategiczne zarządzanie rozwojem. Opracowywany obecnie przez dyrektorów urzędów morskich projekt pn. Projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1:200, jest kluczowym elementem służącym realizacji wspomnianego strategicznego projektu SOR. Projekt planu jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja i Rozwój.

W dniach 4-5 czerwca br. odbyło się trzecie międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach opracowywania projektu planu, zorganizowane zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/89/UE z dnia 23 lipca 2014 r. ustanawiającą ramy planowania przestrzennego obszarów morskich oraz wytycznymi grupy roboczej HELCOM-VASAB ds. morskiego planowania przestrzennego dotyczącymi współpracy transgranicznej. Za tę współpracę odpowiada minister właściwy do spraw gospodarki morskiej.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich państw regionu Morza Bałtyckiego, poza Estonią. Poszczególne państwa reprezentowały osoby odpowiedzialne za proces morskiego planowania przestrzennego w swoich krajach. Takie spotkania, jak i współpraca w ramach grupy roboczej HELCOM-VASAB ds. morskiego planowania przestrzennego, mają na celu wypracowanie spójności morskich planów zagospodarowania przestrzennego na Morzu Bałtyckim.

Uczestnicy spotkania byli pod wrażeniem liczby konsultacji polskiego projektu planu, jakie zostały przeprowadzone, a także liczby wniosków, jakie zostały przeanalizowane. Stwierdzili także, że polskie podejście do morskiego planowania przestrzennego oraz organizowania konsultacji projektu planu, stanowi inspirację dla działań podejmowanych w ich krajach w tym zakresie.

6 czerwca 2019 r. w Warszawie odbyło się czwarte krajowe spotkanie konsultacyjne – konferencja końcowa w ramach opracowywania projektu planu i prognozy oddziaływania projektu planu na środowisko. W spotkaniu wzięło udział blisko 200 osób: przedstawicieli organizacji pozarządowych, przedsiębiorców, administracji rządowej, samorządowej oraz pozostałych interesariuszy, reprezentujących różne obszary zainteresowań.

Na konferencji zaprezentowano końcową wersję projektu planu, który na jesieni 2019 r. zostanie przekazany ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej w celu przyjęcia planu w formie rozporządzenia. Biorąc pod uwagę fakt, że w okresie od 2016 r., tj. opracowania studium uwarunkowań projektu planu, do 2019 r., do projektu planu zostało zgłoszonych łącznie 2053 wniosków przez 232 interesariuszy, konferencja kończąca była bardzo ważnym elementem całego procesu morskiego planowania przestrzennego. Administracja morska oraz wykonawcy projektu planu i prognozy oddziaływania planu na środowisko odpowiadali na liczne pytania zainteresowanych, dotyczące konkretnych postanowień zawartych w obydwu dokumentach. Dzięki żywemu zainteresowaniu oraz rzeczowym pytaniom uczestników, spotkanie było owocne i przebiegło w dobrej atmosferze.

 

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej