TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kto wybuduje Morskie Centrum Nauki w Szczecinie? Ruszył przetarg

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Kto wybuduje Morskie Centrum Nauki w Szczecinie? Ruszył przetarg

Do 21 marca 2019 roku firmy mogą składać oferty w postępowaniu przetargowym na budowę  Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie. Realizacja inwestycji potrwa do 20 miesięcy. Realizujemy Morskie Centrum Nauki według założonego harmonogramu. Mamy montaż finansowy, projekt, niezbędne pozwolenia. Teraz wkraczamy w kolejny, kluczowy etap. Wybór solidnego wykonawcy zagwarantuje skuteczną realizację inwestycji, która całkowicie zmieni serce Szczecina, Łasztownię. – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

 - Rozpoczynamy dziś procedurę wyłonienia generalnego wykonawcy najnowocześniejszego obiektu w naszym regionie. Jest to obiekt, na który mieszkańcy Pomorza Zachodniego czekali od wielu lat - mówi Witold Jabłoński dyrektor Morskiego Centrum Nauki. - Zapraszamy wykonawców do udziału w przetargu – dodaje Witold Jabłoński.  

 Przedmiotem zamówienia jest realizacja robót budowlanych MCN przy ul. Wendy 6 z uwzględnieniem certyfikacji LEED. Finalnie Morskie Centrum Nauki będzie miało powierzchnię całkowitą ponad 10 tys. m2. Sama kubatura budynku stanowić będzie 49 tys. m3, przy wysokości 14 m i długości 122 m. Obiekt będzie składał się z 3 naziemnych kondygnacji, piętra technicznego oraz szatni znajdującej się w podziemnej części. Firmy biorące udział w postepowaniu są zobowiązane wykazać się realizacjami robót budowlanych z okresu ostatnich 3 lat. Wartość tych robót powinna być nie mniejsza niż 50 mln zł. Dodatkowo zainteresowani wykonawcy zobowiązani są do: posiadania środków finansowych lub zdolności kredytowej nie niższej niż 10 mln zł, ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej nie niższego niż 5 mln zł. W ramach postępowania zamawiający wymaga od oferentów wykazu doświadczenia o zakresie: jedna robota budowlana tj. budynek o charakterze widowiskowym, wystawienniczym lub biurowym o powierzchni minimum 5 tys. m2, dwie roboty budowlane o wartości nie mniejszej niż 30 mln zł każda, jak również wymagany jest zespół doświadczonych inżynierów z różnych branż.

 Morskie Centrum Nauki będzie budowane według certyfikacji LEED. Zgodnie z założeniami LEED, kluczowe rozwiązania w budynku mają stworzyć komfortowe i przyjemne środowisko dla użytkowników oraz zapewnić optymalizację kosztów w okresie utrzymania, przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnych oddziaływań na środowisko.

 Budowa Centrum Nauki zostanie sfinansowana z pomocą Regionalnego Programu Operacyjnego WZ na lata 2014-2020. Całościowy koszt to kwota około 80 milionów złotych. Budynek Centrum swoim kształtem będzie przypominać bryłę statku o wysokości 14 metrów, z tarasem widokowym na dachu.  Za koncepcję architektoniczną odpowiada pracownia Piotra Płaskowickiego. Inżynierem kontraktu jest szczecińska firma PM Services. Obsługę prawną zapewnia szczecińska kancelaria SDO.

 Morskie Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha będzie multimedialną placówką naukowo–edukacyjną poświęconą m.in żegludze i szkutnictwu oraz jego historii na Bałtyku. Będzie wyposażona w wystawę stałą, zawierającą interaktywne elementy nauki i techniki. W MCN znajdzie się łącznie ponad 200 eksponatów związanych z morzem i wodą. Dodatkowo będą funkcjonowały 3 pracownie: biologiczno – chemiczna, fizyczno – mechatroniczna i modelarnia, planetarium i  ogólnodostępny taras.

 

Źródło: wzp.pl

Minister Rozwoju Infrastruktury Zjednoczonych Emiratów Arabskich z wizytą w MGMiŻŚ

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Minister Rozwoju Infrastruktury Zjednoczonych Emiratów Arabskich z wizytą w MGMiŻŚ

Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkał się z Abdullahem Belhaif Al Nuaimi, Ministrem Rozwoju Infrastruktury Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA).

Było to kolejne spotkanie obu ministrów w tym roku. Poprzednie odbyło się w ramach Światowych Dni Morza organizowanych w czerwcu br. w Szczecinie.

ZEA to państwo, dla którego do kwestie związane z tematyką morską są bardzo istotne. Jak zaznaczył minister Al Nuaimi, gospodarka morka zajmuje drugie (po ropie naftowej) miejsce wśród priorytetów polityki krajowej, a także międzynarodowej. Podkreślił on znaczenie kontaktów z partnerami zagranicznymi i wskazał, że MGMiŻŚ w skali globalnej jest jednym z najbardziej aktywnie działających ministerstw ds. gospodarki morskiej. Potwierdzają to analizy prasy branżowej.

Minister Gróbarczyk wskazał na stałe, aktywne działania podejmowane przez ministerstwo oraz inne polskie podmioty w tematyce morskiej. W tym kontekście przypomniał o niedawnym otwarciu zagranicznego biura portu Gdańsk w Szanghaju. Minister poinformował również gości o możliwościach inwestycyjnych w Polsce, w które mogłyby zaangażować się przedsiębiorstwa z ZEA.

Obaj ministrowie zgodzili się również na współpracę w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). ZEA w 2017 r. jako pierwsze państwo arabskie, dostała się do Rady IMO w kategorii B i planuje ten sukces powtórzyć. Polska natomiast w następnych wyborach na kadencję 2020-2021 planuje złożyć swoją kandydaturę w kategorii C.

 

Źródło: MGMiŻŚ

Konkurs "Polska Morska Niepodległa"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Konkurs

Z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk ogłaszają konkurs fotograficzny.

Zasady konkursu są proste. W dniach 2-11 listopada należy zrobić zdjęcie i wrzucić je na swój profil na Facebooku, Instagramie lub Twitterze z hashtagiem #PolskaMorskaNiepodległa. Zdjęcie musi kojarzyć się z tematyką niepodległości, Polski, polskiego morza, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Autor najlepszej i najbardziej pomysłowej fotografii otrzyma tablet oraz zestaw gadżetów od organizatorów. Natomiast za zajęcie drugiego i trzeciego miejsca nagrodą będą czytniki e-booków oraz zestawy gadżetów.

Regulamin konkursu do pobrania na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej >>> 

 

Źródło: MGMiŻŚ

Chrzest i wodowanie holownika dla Marynarki Wojennej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Chrzest i wodowanie holownika dla Marynarki Wojennej

W poniedziałek, 8 października 2018 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość chrztu oraz wodowania holownika H-11 budowanego dla Marynarki Wojennej RP. To pierwsza z serii sześciu jednostek tego typu, budowana na potrzeby polskiej floty.

Matką Chrzestną jednostki została  pani Honorata Hyżyk, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza w Lesznie, która od wielu lat współpracuje z 8 Flotyllą Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, do której to jednostki trafi holownik H-11.

W uroczystości uczestniczyli miedzy innymi Prezes Remontowa Holding pan Piotr Soyka, Arcybiskup Metropolita Gdański Sławoj Leszek Głódź, Inspektor Marynarki Wojennej  kontradmirał Jarosław Ziemiański, Szef Inspektoratu Uzbrojenia generał brygady Dariusz Pluta, Dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirał Krzysztof Zdonek i Dowódca 3 Flotylli Okrętów komandor Mirosław Jurkowlaniec.

Budowniczy pan Rafał Dobrowolski zgłosił gotowość jednostki do wodowania, co potwierdzone zostało stosownym certyfikatem wydanym przez towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków S.A.

Zgodnie z ceremoniałem wojskowym Arcybiskup Metropolita  Gdański Sławoj Leszek Głódź w asyście kapelana Marynarki Wojennej poświęcił jednostkę, a Matka Chrzestna pani Honorata Hyżyk poprzez symboliczne rozbicie o burtę butelki  szampana  ochrzciła jednostkę nadając jej imię „Bolko”.

Uroczystość uświetnił udział Kompanii Reprezentacyjnej oraz orkiestry Marynarki Wojennej.

 

Źródło: Remontowa Shipbiulding 

"To dobrze wróży polskim stoczniom". Konwent Morski w Szczecinie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej:

Są kontrakty, koniunktura na budowę statków wraca, dlatego uważam, że polskie stocznie mają przyszłość - mówił sobotę w Szczecinie współwłaściciel największej polskiej prywatnej stoczni Remontowa Holding Piotr Soyka. W Szczecinie obradował Konwent Morski.

- Koniunktura na budowę statków jest i to dobrze wróży polskim stoczniom - mówił Piotr Soyka, prezes Remontowej Shipbuilding. To ta stocznia buduje bardzo trudne jednostki jak m.in. niszczyciele min typu Kormoran. 

Trzeba pamiętać jednak, że podczas kryzysu w żegludze w chińskich stoczniach armatorzy porzucili prawie 200 statków.

- Koniunktura w miarę jest i ona się pojawia. Jeszcze dwa lata temu było bardzo słabo. Teraz zaczynają się pojawiać jaskółki. Zresztą tak jest zawsze. Po deszczu i po burzy zawsze nastąpi słońce i tak zawsze było na ziemi - tłumaczył Soyka. 

Piotr Soyka, którego stocznia stała się najnowocześniejszą firmą w tej branży na wschodnim wybrzeżu, na początku lat osiemdziesiątych był dyrektorem Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu. 

- Spędziłem tu pięć lat życia, dlatego mam tu przyjaciół i wiem, że ludzie są tu otwarci - przyznał Soyka. 

Odbyły się już pierwsze spotkania z wykonawcą modernizacji toru wodnego do Szczecina. 

- Mamy gotowy harmonogram prac - zapewniał Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Projektowanie zacznie się wkrótce. Zgodnie z harmonogramami, żaden z terminów nie jest zagrożony i 10 miesięcy po podpisaniu umowy będziemy mieli gotowy komplet dokumentów do złożenia na pozwolenie na budowę. 

Jest to szóste spotkanie Konwentu Morskiego, które stworzyli ludzie z branży morskiej z całego wybrzeża.

 

Źródło: RadioSzczecin.pl