TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Ustawa o ratyfikacji Konwencji AGN weszła w życie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Ustawa o ratyfikacji Konwencji AGN weszła w życie

Ustawa o ratyfikacji europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) weszła w życie 15 lutego.

- Andrzej Duda, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej 23 stycznia br. podpisał ustawę o ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN), sporządzonego w Genewie dnia 19 stycznia 1996 r. – przypomina Jerzy Materna, sekretarz stanu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Ustawa została opublikowana 31 stycznia 2017 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i weszła w życie 15 lutego br. Zakończony proces legislacyjny oraz publikacja ustawy umożliwi dokonanie aktu ratyfikacji i w konsekwencji przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Porozumienia AGN.

Ratyfikacja Konwencji AGN wynika przede wszystkim z przyjętej przez polski rząd strategii dotyczącej przywrócenia żeglowności na polskich rzekach. Priorytetowy charakter rozwoju sektora żeglugi śródlądowej został wskazany również w exposé premier Beaty Szydło, jako jeden z celów Rządu RP – konsekwentnie realizowany przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Realizując tę strategię już w momencie powołania naszego resortu przystąpiliśmy do działań mających na celu rozwój żeglugi śródlądowej, w szczególności obudowy polskich dróg wodnych – podkreśla minister Materna. - Pierwszym, istotnym krokiem dla przyszłej rozbudowy lub modernizacji śródlądowych dróg w Polsce było przyjęcie przez rząd 14 czerwca 2016 r. Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030, czyli strategicznego dokumentu określającego niezbędne działania w zakresie rozwoju transportu wodnego śródlądowego w Polsce.

Kolejnym i niezwykle istotnym krokiem, również wpisującym się w realizację strategii Rządu RP w zakresie wzmacniania żeglugi śródlądowej, było właśnie podjęcie przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej działań formalno-prawnych i legislacyjnych zmierzających do przystąpienia RP do Porozumienia AGN. Ustawa weszła w życie. W najbliższym czasie nastąpi ratyfikacja Porozumienia.

- Serdecznie dziękujemy za wspieranie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w konsekwentnej realizacji rządowych celów rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce – dodaje sekretarz stanu MGMiŻŚ.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Uroczystość 96. Rocznicy Zaślubin Polski z Morzem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Uroczystość 96. Rocznicy Zaślubin Polski z Morzem

W Warszawie odbyła się uroczystość 96. Rocznicy Zaślubin Polski z Morzem. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Morskie - Gospodarcze im. Eugeniusza Kwiatkowskiego.

Tak jak 96 lat temu uroczystość rozpoczęła się uroczystą Mszą Świętą dziękczynną, którą sprawował ks. bp Antoni Pacyfik Dydycz.

Prelegenci podczas swoich wystąpień poruszyli temat bezpieczeństwa na morzu oraz podkreślili istotną rolę jaką pełni dostęp Polski do Morza Bałtyckiego.

Po wygłoszonych referatach nastąpiło wręczenie statuetek Animus et Semper Fidelis (Odważny i zawsze wierny). Tegorocznymi laureatami nagrody Polskiego Stowarzyszenia Morskiego-Gospodarczego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zostali: ks. prałat Bogdan Bartołd – za wielką żarliwość w głoszeniu słowa bożego i osiągnięcia w pracy duszpasterskiej oraz wybitne zasługi w propagowaniu postaw katolickich i patriotycznych, prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Szwagrzyk – za wartościowe prace naukowe służące odkłamaniu najnowszej historii Polski oraz dociekliwość i wnikliwość w swoich publikacjach oraz prof. dr hab. Piotr Małoszewski – za benedyktyńską pracę wśród niemieckiej polonii oraz za umacnianie patriotycznej więzi z krajem.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

 

„Strażak 25” na sprzedaż

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: „Strażak 25” na sprzedaż

Statek pożarniczy „STRAŻAK-25” na sprzedaż. Jednostkę można kupić przystępując do przetargu, który właśnie ogłosił Zarząd Portu.

„Strażaka 25” zbudowano w 1979 roku w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Posiada klasę *KM F.F.S. 1a III L3. Jego wymiary to: długość całkowita 37,35 m, szerokość 9,22 m, wysokość boczna 3,60 m, zanurzenie max 3,60 m, pojemność brutto 275,91, pojemność netto 72,08; silnik główny B 3012 SS, moc 2700 KM, zespół prądotwórczy 2 szt., silnik OM 403 Mercedes, 187 KM, prądnica Danish Electric 147 KVA, zespół pompowy pożarowy 2 szt., silnik H 12A Wola, 420 KM pompa NH 250 o wydajności 600 m3/h; świadectwo klasy PRS ważne jest do 27.07.2018.

Cenę wywoławczą ustalono na kwotę 440 tys. zł. Szczegóły oferty: http://www.port.szczecin.pl/pl/spolka/przetargi/sprzeda%C5%BC-%C5%9Brodk%C3%B3w-trwa%C5%82ych/ 

 

ZMPSiŚ 

PŻB gotowa do budowy promów

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: PŻB gotowa do budowy promów

Polska Żegluga Bałtycka jest gotowa do budowy dwóch promów samochodowo-pasażerskich na linię do Szwecji. Takie zapewnienie usłyszeliśmy od Kazimierza Sikory, przewodniczącego "Solidarności" w PŻB.

Armator ma już zapewnione finansowanie inwestycji i projekty promów, które mają mieć napęd na gaz.

- Budujemy na 30 lat. Nie budujemy na jutro. Przepisy mogą się jeszcze zmienić na gorsze, więc musimy już - jak jest to taka inwestycja - robić. Taka decyzja zapadła i zostało to również zaakceptowane przez ministerstwo - mówi Kazimierz Sikora. 

Polska Żegluga Bałtycka chce zamówić dwa promy samochodowo-pasażerskie w Stoczni Szczecińskiej, przejętej przez Fundusz Inwestycyjny Mars, o czym poinformowali kilka dni temu w Szczecinie: wicepremier Mateusz Morawiecki, szef MON Antoni Macierewicz oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. 

Pierwszy nowy prom na linię do Szwecji powinien trafić w 2019 roku. Jednostki nie mają jeszcze nazw. Stępka pod ich budowę ma zostać położona w drugim kwartale tego roku. Koszt budowy jednej jednostki to 100 milionów euro.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Amazon wejdzie w nowy segment logistyki

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Amazon wejdzie w nowy segment logistyki

Amazon, amerykańskie przedsiębiorstwo e-handlu i właściciel największej na świecie sieci sklepów elektronicznych ogłosiło, że planuje stworzyć własną sieć transportu morskiego.

To kolejny segment logistyczny, w jaki wejdzie ta grupa, po stworzeniu sieci własnych magazynów, własnego transportu samochodowego (2014 r.) i - od ubiegłego roku - lotniczego.

Przypomnijmy, że jesienią grupa ta przejęła dzierżawę 40 samolotów transportowych. 

Decyzja o samodzielnym transporcie morskim wynika m.in. z rosnącej skali obrotów towarowych Amazona z krajami zamorskimi, w tym z Chinami. 

Dotychczas korzysta on z pośredników morskich, wynajmując jako operator logistyczny na statkach miejsce (slot) na kontenery. 

Ale być może za wejściem w nowy segment logistyki stoi umowa partnerstwa, podpisana na początku stycznia br. przez jego największego konkurenta, chińską grupę Alibaba, z największym na świecie oceanicznym przewoźnikiem kontenerowym Maersk Line (grupa grupa APM-Maersk). 

Może to znacząco ograniczyć dostęp do slotów zarówno na statkach Maersk’a, jak i będącego z nim w sojuszu 2M drugiego co do wielkości armatora, MSC.

 

Źródło: wnp.pl