TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Już wiemy, kiedy rozpocznie się budowa nowego promu dla PŻB

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Już wiemy, kiedy rozpocznie się budowa nowego promu dla PŻB

Jeśli chodzi o budowę nowego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, sprawy posuwają się do przodu w tempie ekspresowym. Po oficjalnym podpisaniu kontraktu, które miało miejsce na początku miesiąca, poinformowano właśnie, kiedy oficjalnie rozpocznie się budowa nowoczesnej jednostki, która będzie pływała w barwach Polferries.

Zgodnie z zaprezentowanymi planami, uroczyste położenie stępki pod budowę nowego promu dla polskiego przewoźnika promowego będzie miało miejsce 8 czerwca br. Już w zeszłym tygodniu sugerowano, że może stać się to jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r. Teraz już wiadomo, że moment ten będzie miał miejsce w czasie 5. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który odbywać się będzie w dniach 8-9 czerwca br. w Szczecinie.

W ten sposób historia poniekąd zatoczy koło. Jak bowiem przypomniano, to właśnie podczas ubiegłorocznego, czwartego forum pojawiły się pierwsze, wtedy jeszcze dość mgliste deklaracje, że budowa pierwszego od prawie 40 lat nowego promu tego typu dla polskiego przewoźnika jest nie tylko możliwa, ale stanowi wręcz konieczność.

Budowa nowoczesnej, zasilanej paliwem LNG jednostki, będzie się odbywać na pochylni Vulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym. Za przygotowanie projektu promu Gryfia (właśnie tak, od nazwy stoczni, która będzie go budować, roboczo nazwano statek) odpowiedzialne jest doświadczone szczecińskie biuro projektowe Westcon Design Poland.

 

Źródło: promyskat  

Jeden z największych statków wycieczkowych świata już w czerwcu w Porcie Gdynia.

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Jeden z największych statków wycieczkowych świata już w czerwcu w Porcie Gdynia.

Zbliża się kolejny sezon turystyczny w gdyńskim porcie. Wraz z jego rozpoczęciem, do Gdyni, jak co roku, zawitają statki wycieczkowe z całego świata. 7 maja w południe do gdyńskich nabrzeży przybędzie pływający pod panamską banderą wycieczkowiec MSC Opera - inaugurując tegoroczny sezon.

W ubiegłym roku statki wycieczkowe cumowały w Porcie Gdynia 50 razy, przywożąc na swoich pokładach niemal 82 tysiące gości. W tym roku liczba zawinięć nieznacznie się zmniejszy – do 45, nie oznacza to jednak znacząco mniejszej liczby pasażerów - chociażby w związku z tym, że większa będzie w tym sezonie średnia pojemność brutto przybywających jednostek. Złoży się na to  m.in. spodziewany w tym roku najdłuższy i jednocześnie największy pod względem GT w historii polskich portów statek pasażerski -„Norwegian Getaway” armatora Norwegian Cruise Line. Jego przybycie, planowane na 23 czerwca, będzie niewątpliwą atrakcją.  Pływający pod banderą Bahama statek o długości 325 metrów (GT 145,655) należy do  największych wycieczkowców świata. Ta innowacyjna jednostka, z przepiękną promenadą na świeżym powietrzu i wieloma atrakcjami, wypływa głównie w tygodniowe rejsy z Miami w rejon Wysp Karaibskich. W bogatej ofercie rozrywkowej, kulinarnej, sportowej i rekreacyjnej znaleźć można m.in. teatr, bibliotekę, galerię, niemal 30 restauracji, Aqua Park z 5 zjeżdżalniami oraz zajmujący 3 pokłady kompleks sportowy z pełnowymiarowym boiskiem do koszykówki, stołami do ping-ponga, polem do gry w minigolfa oraz bieżnią. Na pokładzie Norwegian Getaway znajduje się też ogromny park linowy, ściana wspinaczkowa, klatka linowa ze zjeżdżalnią, a dla najodważniejszych śmiałków - wąskie platformy, wychodzące kilka metrów poza obręb statku, na znacznej wysokości. Na pokładzie znajduje się ponad 2000 kabin i apartamentów zdolnych pomieścić niemal 4000 pasażerów. Dotychczasowy rekord pod względem wielkości należał do cumującego w Porcie Gdynia w 2007 roku Navigator of the Seas (GT 139,570), rekord długości należał do Celebrity Eclipse (317m długości). Port Gdynia jako jedyny w Polsce posiada nabrzeże dedykowane do obsługi statków pasażerskich tej wielkości.

Najczęściej odwiedzającą w tym roku Gdynię jednostką będzie znana już znakomicie z poprzednich sezonów AIDAdiva (11 zawinięć). Poza wspomnianym już Norwegian Getaway będzie również parę innych statków, które odwiedzą Gdynię po raz pierwszy, najciekawszym z nich będzie Wind Surf, który pojawi się w gdyńskim porcie tylko raz, 10 sierpnia. Jego armator – Windstar - nazywa go "największym żaglowcem na świecie". Prawdopodobnie ma rację, jednak Wind Surf powinien być nazywany łodzią hybrydową, ponieważ posiada zarówno żagiel, jak i silnik. 

Niewielki, w porównaniu z cumującymi przy gdyńskich nabrzeżach „gigantami”, 187-metrowy żaglowiec (GT 14,745), imponuje pięcioma masztami, z których każdy ma 50 metrów wysokości. 

Zakończenie tegorocznego sezonu wycieczkowców w Porcie Gdynia nastąpi 6 września, kiedy to odwiedzi Gdynię ostatni z awizowanych statków, pływający pod włoską banderą, Costa Pacifica.

Ciekawostka: średnia długość statków wycieczkowych awizowanych na ten sezon to 256,84 m, a średnie GT to 75,479 !

Port Gdynia 

Senat. Obradowały połączone Komisje Infrastruktury i Środowiska

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Senat. Obradowały połączone Komisje Infrastruktury i Środowiska

Komisje senackie przyjęły projekty ustaw o zapobieganiu zanieczyszczeniom na morzu oraz dotyczący budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw.

Oba projekty rządowe przygotowane zostały przez ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w tym resorcie wyjaśniał członkom komisji, iż pierwszy projekt ustawy wprowadza zmiany, które umożliwią właściwe egzekwowanie przepisów unijnych dotyczących recyklingu statków i monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego. Ponadto w ustawie określono zasady pobierania próbek w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.

Minister podkreślał także znaczenie projektu ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Chodzi o budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ustawa określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji.

Minister Witkowski podkreślił, iż połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej.

- Realizacja projektu umożliwi swobodny i nieograniczony dostęp jednostek Marynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów Zalewu Wiślanego – dodał podsekretarz stanu MGMiŻŚ. - Budowa drogi wodnej będzie gwarantem bezpieczeństwa morskiego naszego kraju.

Komisje poparły oba projekty ustaw. Teraz Zajmie się nimi Senat.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Szczeciński armator powiększa flotę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Szczeciński armator powiększa flotę

Unibaltic kupił kolejnego chemikaliowca, Amuleth - informuje portalmorski.pl.

Statek pływa od ubiegłego roku, należał do tureckiego armatora. Od końca lutego cumuje przy nabrzeżu Bułgarskim. Niebawem trafi do Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, gdzie przejdzie przegląd kadłuba.

Amuleth ma około 102 metrów długości i 16 metrów szerokości. Zarejestrowany jest na Malcie. Łącznie Unibaltic ma 11 statków.

 

Źródło: radioszczecin.pl 

Projekt ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej po I czytaniu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Róźne

Czytaj więcej: Projekt ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej po I czytaniu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjęła projekt ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej i skierowała go do dalszych prac parlamentarnych. Przewiduje się, że jeszcze w kwietniu ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta RP.

Podczas sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się I czytanie projektu ustawy, którą członkom Komisji przedstawił Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Projekt jest implementacją dyrektywy Rady UE z grudnia 2014 r. wykonującej Umowę europejską dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy w transporcie śródlądowym. Została zawarta przez Europejskie Stowarzyszenie Żeglugi Śródlądowej (EBU), Europejską Organizację Kapitanów (ESO) i Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF).

Projekt ustawy reguluje czas pracy na statkach żeglugi śródlądowej. Zakłada, że pozostawanie w gotowości do wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej będzie wliczane do czasu pracy. Ponadto przewiduje ustalenie 12 miesięcznego okresu rozliczeniowego dla pracodawców – wprowadzenie tak długiego okresu rozliczeniowego pozwoli pracodawcom na elastyczne ustalanie harmonogramu dla pracowników zatrudnionych w sektorze transportu wodnego śródlądowego oraz wprowadzenie limitów czasu pracy dla pracowników w zakresie:

· limitów ogólnych czasu pracy na statku żeglugi śródlądowej, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku nie może przekroczyć 14 godzin w ciągu 24 godzin oraz 84 godzin w ciągu 7 dni.

· limitów czasu pracy na statku pasażerskim, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku pasażerskim nie może przekroczyć 12 godzin w ciągu 24 godzin oraz 74 godzin w ciągu 7 dni.

· limitów czasu pracy w porze nocnej (od 23.00 do 6.00) na statku żeglugi śródlądowej, zgodnie z którymi czas wykonywania pracy na statku żeglugi śródlądowej nie może przekroczyć 7 godzin w ciągu 24 godzin oraz 42 godzin w ciągu 7 dni.

Zapewniona zostanie odpowiednia ilość dni odpoczynku dla pracowników zatrudnionych na statkach żeglugi śródlądowej, a pracodawcy będą mieli obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ