TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Stocznia Remontowa Nauta ma nowego prezesa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Stocznia Remontowa Nauta ma nowego prezesa

Nowym prezesem Stoczni remontowej Nauta został członek Rady Nadzorczej spółki- Marcin Dąbrowski. Wcześniej pełnił on od lutego 2018 obowiązki prezesa Nauty, po odwołaniu Sławomira Latosa. W zarządzie Nauty zasiadają też dwaj wiceprezesi: Adam Potrykus, Paweł Brzozowski.

Marcin Dąbrowski to ekonomista, absolwent warszawskiej SGH. Wcześniej był wiceprezesem zarządu szczecińskiej fabryki fundamentów morskich farm wiatrowych ST3 Offshore (od 2017 roku) i członkiem Rady Nadzorczej Nauty (od 2017 roku). Pełnił też stanowisko dyrektora w MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. 

W latach 2011-2016 był wiceprezesem Espirito Santo Investment Bank. Od 2008 do 2011 pracował w Skarbiec TFI, a wcześniej w Credit Suisse i spółce obrotu energią JES Energy. 

Przypomnijmy, że poprzedni prezes - Sławomir Latos - został odwołany w lutym 2018 roku. Nie są znane oficjalne powody odwołania prezesa. Mówi się, że przyczyną była seria niepowodzeń Nauty.

Nowego prezesa wybrano po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej przed Radą Nadzorczą. Jak twierdzą, RN "musiał on wraz innymi kandydatami przedstawić wizję dalszego funkcjonowania i rozwoju Stoczni Remontowej Nauta". 

W środowisku stoczniowym mówi się, że Nauta jest w złej sytuacji finansowej i ma spore opóźnienia w płatnościach dla podwykonawców oraz dostawców. Nie pomógł jej też na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu 2017 roku, w stoczni Nauta pływający dok, do którego wprowadzony był statek "Hordafor V", przechylił się i zatonął. Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic. Dotychczas dużą cześć prac na platformie przeprowadziła Gdańska Stocznia Remontowa.

Stocznia Nauta długo, bo ponad 5 lat, szukała też nabywcy gruntów w centrum Gdyni . Ostatecznie Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta.

95,86 proc. akcji Stoczni Nauta należy do Funduszu Inwestycyjnego MARS FIZ. Pozostałe akcje należą do pracowników spółki oraz Skarbu Państwa.

Czytaj więcej na:

https://biznes.trojmiasto.pl/Stocznia-Remontowa-Nauta-ma-kolejnego-prezesa-n123199.html#tri

 

Kolejny sejner powstanie w Naucie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Kolejny sejner powstanie w Naucie

Stocznia Nauta zawarła kolejną umowę na budowę częściowo wyposażonego statku rybackiego typu purse seiner trawler. Klientem Nauty jest po raz kolejny duńska stocznia Karstensens Skibsvaert AS.

Statek będzie miał 56,5 m długości i 12,5 m szerokości oraz 7,8 m zanurzenia. Zgodnie z kontraktem, sejner ma zostać przekazany klientowi na początku 2017 r. Jest to już siódma jednostka, którą Nauta buduje dla tego klienta. Dotychczas zostały zwodowane trzy sejnery, a trzy kolejne powstają w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta w Gdańsku.

Podobnie jak pozostałe jednostki tego typu, sejner Aine będzie wyposażony w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne. Sejner będzie mógł pływać z maksymalną prędkością 15 węzłów. Statki trałowe typu purse seiner to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego poszukiwania ryb statki tego typu są wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławce ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci. 

 

MSTFI

 

Wodowanie katamaranu naukowo-badawczego Oceanograf

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Wodowanie katamaranu naukowo-badawczego Oceanograf

24 czerwca w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni odbyło się wodowanie nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego, który powstał na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego. Jednostka powstała w ramach współpracy konsorcjum stoczni Nauta i Crist.

W uroczystej ceremonii wodowania uczestniczyli przedstawiciele Uniwersytetu Gdańskiego, władz Miasta, dziennikarze oraz mieszkańcy Trójmiasta.

Prototypowy katamaran został wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów. Dzięki bogatemu wyposażeniu, Oceanograf będzie jedną najnowocześniejszych jednostek pływających pod polską banderą. Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki (badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne), będzie ona w sobie łączyć funkcje różnego typu jednostek. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu , co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości i może osiągać prędkość 12 węzłów.

Budowa statków o przeznaczeniu naukowo-badawczym jest istotnym obszarem działalności stoczni Nauta. Współpraca ze środowiskiem akademickim umożliwia nam dostęp do nowych technologii i pozwala rozwijać ofertę produktową – powiedziała po wodowaniu Pani Ewa Jagielska, Dyrektor Marketingu w Zakładzie Nowych budów.

Oceanograf to bardzo ważna jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego. Nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co otworzy nowe możliwości przed uczelnią – powiedział Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG prof. dr hab. Waldemar Surosz.

Oceanograf powstał pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Budowa statku została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki rozwijającej się współpracy między przedstawicielami przemysłu i nauki oraz wsparciu administracji, istnieje realna szansa na realizację interdyscyplinarnych prac badawczych na najwyższym poziomie oraz budowę zaawansowanych jednostek pływających.

Obok Oceanografu w stoczni Nauta powstaje również jednostka naukowo-badawcza dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Statek będzie miał prawie 45 m długości i 11 m szerokości. Na jego pokładzie będą pracować naukowcy i studenci szwedzkiego uniwersytetu. Jednostka będzie służyć do badania i zmian klimatycznych Skandynawii wywołanych przez zmiany kierunków prądów morskich oraz kwasowości wody morskiej. Do tego celu na statku zostaną przygotowane nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze. 

 

MSTFI

 

 

Remont tankowca Verige w Stoczni Nauta

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Remont tankowca Verige w Stoczni Nauta

19 maja przed południem ze Stoczni Remontowej Nauta odpłynął chorwacki tankowiec Verige.  Jednostka o długości ponad 195 m i szerokości 32 m przeszła w Naucie swój pierwszy remont w zakresie odnowienia klasy. W ramach zlecenia wykonane zostały m.in. prace konserwacyjno-malarskie, prace na sterze, śrubie i zaworach. Tankowiec jest klasyfikowany przez towarzystwo  Lloyd’s Register of Ships.

Nauta

Gigantyczny tankowiec opuścił Nautę

Czytaj więcej: Gigantyczny tankowiec opuścił Nautę 1 maja dobiegł końca remont jednostki Advantage Spring. Odnowiona jednostka w nowych barwach i z nowym imieniem na burtach opuściła suchy dok SD II. Pod względem nośności była to największa remontowana jednostka w historii stoczni remontowej Nauta.

Tankowiec o długości 274,5 m i szerokości 48 m przeszedł w Naucie standardowy remont konserwacyjno-dokowy, obejmujący demontaż wału i śruby. Statek należący do floty tureckiego armatora Genel Denizcilik Nakliyati AS (Geden Line) ma nośność 156597 DWT. Właściciel statku – Geden Lines zarządza flotą ponad 40 statków, wśród których przeważają tankowce i masowce.

Advantage Spring dołączył do grona rekordowych jednostek remontowanych w stoczni Nauta. Najdłuższym statkiem, jaki dotychczas remontowanym w Naucie, był wahadłowy zbiornikowiec MT Grena, należący do norweskiego armatora. Grena (148553 DWT)  jest dłuższa od Advantage Spring o 2,5 m, jednak biorąc pod uwagę nośność statku, to druga jednostka ma większe możliwości ładunkowe.


Stocznia Nauta