TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Położono stępkę pod budowę statku wielozadaniowego dla Urzędu Morskiego w Szczecinie

Czytaj więcej: Położono stępkę pod budowę statku wielozadaniowego dla Urzędu Morskiego w Szczecinie

W poniedziałek, 29 października 2018 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki statku wielozadaniowego B 618/1. Jest to pierwsza z serii jednostka zamówiona przez Urząd Morski w Szczecinie.

Nowoczesne, uniwersalne jednostki przeznaczone są do realizacji zadań statutowych Urzędu Morskiego w Szczecinie i Gdyni. Służyć będą między innymi  do:

- obsługi oznakowania nawigacyjnego,

- prowadzenia prac hydrograficznych,

- gaszenia pożarów,

- ratownictwa morskiego,

- holowania,

- pełnienia funkcji lodołamacza,

- zwalczania rozlewów substancji niebezpiecznych.

Statki budowane z finansowym wsparciem Unii Europejskiej przekazane będą Armatorowi w połowie 2020 roku i zastąpią wysłużone, 35-letnie obecnie statki eksploatowane dotąd przez Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni.

Obie jednostki budowane są według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.

 

Źródło: Remontowa Shipbuilding 

Piąty w tym roku wodowanie w Naucie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznie

Czytaj więcej: Piąty w tym roku wodowanie w Naucie

Zakład Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta zwodował kolejny w tym roku statek. 14 września  z pochylni B-1 zjechał na wodę częściowo wyposażony trawler rybacki RAV.

Statek powstał na zamówienie duńskiego klienta – firmy Karstensens Skibsvaerft AS, z którą Nauta współpracuje od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów. Finalnym odbiorcą jednostki będzie zajmująca się połowami ryb norweska spółka Peter Hepso Rederi, która będzie używała go do połowów na północnym Atlantyku.   

Mierzący blisko 78 m długości i ponad 15 m szerokości RAV jest piątym statkiem zwodowanym w tym roku w Stoczni Remontowej Nauta i szesnastym, który Stocznia przekazuje duńskiemu klientowi. Na ten rok zaplanowane są jeszcze wodowania kolejnych trzech statków.

Budowa statków rybackich jest jedną ze specjalności Zakładu Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. Poza nimi w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki usługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej oraz na budowę okrętu ratowniczego dla Marynarki Wojennej RP.

Dane techniczne statku:

Długość całkowita: 78,00 m

Szerokość: 15,50 m

Zakwaterowanie: 12/16 osób

Klasa: DnV + 1A1 Fishing Vessel Ice E0 TMON

Port macierzysty: Trondheim

 

Nauta 

Stocznia Szczecińska zbuduje "megajacht"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznie

Czytaj więcej: Stocznia Szczecińska zbuduje

W Stoczni Szczecińskiej położono 11 lipca stępkę pod budowę luksusowego jachtu motorowodnego o długości 60 metrów. To kolejna tego typu jednostka, która powstanie w stoczni.

"To już trzecia stępka serii megajachtów położona w zakładzie" - powiedział dziennikarzom na pochylni Wulkan prezes Stoczni Szczecińskiej Andrzej Strzeboński. "W sposób trwały Stocznia Szczecińska wchodzi na rynek producenta tych wrażliwych jednostek, bo są to jednostkowe produkty dla wybrańców, według jednostkowych projektów" - dodał.

Długość jednostki o stalowym kadłubie to 60 metrów, szerokość 14,6 m, a masa wodowaniowa wynosi kilkaset ton - powiedział Strzeboński. 

Po zwodowaniu jednostki we wrześniu będzie ona przetransportowana na zachód Europy, gdzie zostanie odpowiednio wyposażona. 

W 2018 roku to już siódma stępka, którą położono w Stoczni Szczecińskiej. 

Strzeboński powiedział także, że w Stoczni trwają przygotowania do budowy masowców dla niemieckiego armatora. Podpisany w maju tego roku kontrakt dotyczy budowy dwóch tzw. coasterów, czyli wielozadaniowych masowców z opcją na kolejnych osiemnaście tego typu. 

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono. 

Lokalną spółką zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa był Szczeciński Park Przemysłowy. Park zarządzał terenami z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Niedawno Park powrócił do historycznej nazwy Stocznia Szczecińska.

 

Źródło: wnp.pl

Stocznia Remontowa Nauta ma nowego prezesa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznia Nauta

Czytaj więcej: Stocznia Remontowa Nauta ma nowego prezesa

Nowym prezesem Stoczni remontowej Nauta został członek Rady Nadzorczej spółki- Marcin Dąbrowski. Wcześniej pełnił on od lutego 2018 obowiązki prezesa Nauty, po odwołaniu Sławomira Latosa. W zarządzie Nauty zasiadają też dwaj wiceprezesi: Adam Potrykus, Paweł Brzozowski.

Marcin Dąbrowski to ekonomista, absolwent warszawskiej SGH. Wcześniej był wiceprezesem zarządu szczecińskiej fabryki fundamentów morskich farm wiatrowych ST3 Offshore (od 2017 roku) i członkiem Rady Nadzorczej Nauty (od 2017 roku). Pełnił też stanowisko dyrektora w MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. 

W latach 2011-2016 był wiceprezesem Espirito Santo Investment Bank. Od 2008 do 2011 pracował w Skarbiec TFI, a wcześniej w Credit Suisse i spółce obrotu energią JES Energy. 

Przypomnijmy, że poprzedni prezes - Sławomir Latos - został odwołany w lutym 2018 roku. Nie są znane oficjalne powody odwołania prezesa. Mówi się, że przyczyną była seria niepowodzeń Nauty.

Nowego prezesa wybrano po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej przed Radą Nadzorczą. Jak twierdzą, RN "musiał on wraz innymi kandydatami przedstawić wizję dalszego funkcjonowania i rozwoju Stoczni Remontowej Nauta". 

W środowisku stoczniowym mówi się, że Nauta jest w złej sytuacji finansowej i ma spore opóźnienia w płatnościach dla podwykonawców oraz dostawców. Nie pomógł jej też na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu 2017 roku, w stoczni Nauta pływający dok, do którego wprowadzony był statek "Hordafor V", przechylił się i zatonął. Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic. Dotychczas dużą cześć prac na platformie przeprowadziła Gdańska Stocznia Remontowa.

Stocznia Nauta długo, bo ponad 5 lat, szukała też nabywcy gruntów w centrum Gdyni . Ostatecznie Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta.

95,86 proc. akcji Stoczni Nauta należy do Funduszu Inwestycyjnego MARS FIZ. Pozostałe akcje należą do pracowników spółki oraz Skarbu Państwa.

Czytaj więcej na:

https://biznes.trojmiasto.pl/Stocznia-Remontowa-Nauta-ma-kolejnego-prezesa-n123199.html#tri

 

Kolejne podwójne wodowanie w stoczni Nauta

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stocznie

Czytaj więcej: Kolejne podwójne wodowanie w stoczni Nauta

Jako pierwszy, zwodowany został częściowo wyposażony  trawler rybacki oznaczony numerem budowy B-437. Po południu Dyrektor Zakładu Nowych Budów wydał komendę do wodowania jednostki B-698, którą Nauta realizuje jako statek kompletnie wyposażony.

Wodowanie statku to zawsze święto dla Stoczni, wszystkich jej pracowników i armatora. Dziś możemy świętować podwójnie, ponieważ zwodowaliśmy dwa statki. Dziękuję i gratuluję wszystkim pracownikom, którzy byli zaangażowani w realizację tych projektów – powiedział Sławomir Latos, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.

Trawler Themis (B-437) powstał w Stoczni Nauta na zamówienie duńskiego klienta – Karstensens Skibsvaerft AS. Finalnym odbiorcą jednostki będzie duński armator Themis Fiskeri, który należy do pierwszej dziesiątki armatorów zajmujących się połowami pelagicznymi w Danii. Themis ma 63 m długości i prawie 13 m szerokości. Zanurzenie jednostki wynosi 7,8 m.

Ocean Star (B-698) jest zdecydowanie większą jednostką. Jednostka ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead. Statek pozostanie jeszcze w Stoczni Nauta do jesieni w celu finalnego wyposażenia. Na jego pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia do połowu, przechowywania i przekazywania ryb odbiorcy. Na jednostce zostanie zainstalowane również specjalistyczne wyposażenie, które będzie służyć do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich wielkości i rodzaju. Silnik o mocy 7 000kW, współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi zapewni bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i zbierania sieci. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, statek będzie najbardziej efektywną jednostką na świecie w swojej klasie. Ocean Star został wybudowany według projektu firmy Wartsila Design. 

Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Co szczególnie istotne, wodujemy dziś pierwszą jednostkę tego typu budowaną pod klucz – powiedział Reza Sohrabian, Szef Marketingu Zakładu Nowych Budów. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, możemy konkurować na rynku coraz lepszą ofertą – dodał Reza Sohrabian.

Operacja podwójnego wodowania została przeprowadzona po raz drugi w historii działania pochylni B1. Po raz pierwszy system umożliwiający podwójne wodowanie został wykorzystany w lipcu 2015 r., kiedy Nauta wodowała dwa częściowo wyposażone sejnery Don Ole – dla norweskiego odbiorcy Fitjar Mekaniske Verksted i Ruth – dla Karstensens Skibsvaerft AS.

Od momentu uruchomienia Zakładu w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała łącznie 22 statki do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku wywiadowczego dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. 

 

MSTFI