TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Maersk sfinalizował uruchomienie serwisu AE19 morze-ląd-morze

Czytaj więcej: Maersk sfinalizował uruchomienie serwisu AE19 morze-ląd-morze

AE19 to nowy serwis duńskiego giganta żeglugowego Maersk. Uzupełnia on obecną ofertę firmy w Azji i Europie, opartą na konwencjonalnych usługach oceanicznych i oferuje wysoce konkurencyjny czas tranzytu.

7 sierpnia 2019 r. w terminalu kontenerowym DCT w Gdańsku zainaugorwano nową usługę Maerska AE19. To nowy, unikalny serwis łączący kilka azjatyckich portów z Vostochniy w Rosji, międzykontynentalnym przejazdem kolejowym przez Rosję do Sankt Petersburga. Ostatnim etapem jest połączenie pomiędzy Sankt Petersburgiem a portami w Europie kontynentalnej.

- Cieszymy się, że możemy zaoferować tę nową usługę naszym klientom w Azji, Rosji i Europie jako wygodne i wysoce konkurencyjne uzupełnienie naszych dotychczasowych usług. AE19 uzupełnia nasze portfolio, oferując rozwiązanie z bardzo atrakcyjnym czasem tranzytu przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności kosztowej - komentuje Zsolt Katona, dyrektor zarządzający, Europa Wschodnia i Maersk.

AE19 pozwala uniknąć zatorów na przejściach granicznych i oferuje opcje szybkiego tranzytu w Rosji w oparciu o rozwiązanie typu blockchain.

Pierwszy serwis morski w ramach AE19, przeznaczony jedynie na rynek polski, transportował ładunek załadowany w Pusan (Korea Południowa).

Usługa może również wygodnie łączyć Japonię i inne kraje azjatyckie z kilkoma innymi portami w Europie w pobliżu Sankt Petersburga, takimi jak Bremerhaven w Niemczech, czy porty w Skandynawii i krajach bałtyckich, dając nadawcom znaczne korzyści czasowe w porównaniu ze standardowym transportem morskim oraz konkurencyjność kosztową w porównaniu z transportem lotniczym.

Całkowity czas tranzytu (koleją i oceanem) serwisu AE19 z Pusan do Gdańska wynosi 18 dni, co jest ponad dwukrotnie szybsze w porównaniu do konwencjonalnych usług oceanicznych tylko w tym korytarzu. Czas przejazdu Gdańsk-Pusan na wschód to 22 dni. Azjatycką część połączenia krótkodystansowego (do portu w Vostochniy) zapewnia Sealand Asia, natomiast europejski odcinek obsługiwany jest przez Sealand Europe. Połączenia kolejowe i formalności celne związane z tranzytem zapewnia Modul, jeden z największych prywatnych operatorów kolejowych w Rosji. Obsługa portowa odbywa się w terminalach VSC (port Vostochniy) i PLP (Sankt Petersburg), należących do największego rosyjskiego operatora portowego Global Ports.

 

Maersk

Terminal w Świnoujściu przyjmie kontenerowce o długości do 400 m

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Terminal w Świnoujściu przyjmie kontenerowce o długości do 400 m

Port w Świnoujściu dzięki terminalowi kontenerowemu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 m - mówił w środę w Szczecinie prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Planowany głębokowodny terminal będzie mógł przeładować rocznie 1,5 mln TEU.

"Port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 metrów" - powiedział dziennikarzom Urbaś. Dodał, że ten potencjał będzie wykorzystywał nie tylko port w Świnoujściu. "Chcemy, żeby skorzystał z niego także port Szczecin. Dziś mamy przeładunki kontenerów w Szczecinie, ale te przeładunki troszeczkę zaczynają nam spadać. (...) Te kontenery są dziś przeładowywane w innych portach, a chcemy, żeby były przeładowywane w Świnoujściu, a następnie transportowane Odrą dalej na zaplecze polskie i zaplecze znajdujące się na zachód od Odry. Bardzo istotnym elementem całego tego projektu będzie Odrzańska Droga Wodna, która kiedyś pozwoli wykorzystywać potencjał Odry" - dodał.

Urbaś powiedział, że terminal kontenerowy to także duże wpływy dla budżetu państwa. "Jeżeli w 2011 r. wpływy z obsługi kontenerów wynosiły 10 mld zł, to w 2018 r. wynosiły one 40 mld zł z ceł, akcyz i podatków. To zostało przesunięte z portów zachodniej Europy do Polski" - dodał.

Podkreślał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu dobrze wpisuje się w strategię Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i tworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. "Prace zostały już rozpoczęte. Szukamy partnera, który znajdzie finansowanie, zaprojektuje, zbuduje i będzie operatorem tego terminalu, co jest bardzo ambitnym zadaniem" - powiedział Urbaś.

Szacunkowe koszt całej inwestycji to około 3,5 mld zł. "Martwi nas fakt, że tak duża inwestycja jest rozgrywana lokalnie politycznie przez osoby, które chciałyby na tej inwestycji ugrać swój partykularny interes polityczny" - powiedział z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "To jest rzecz priorytetowa, nie tylko dla regionu, nie tylko dla tej części Polski, ale dla całego kraju, jak również dla tej części Europy, bo wierzymy w to gorąco, że port Szczecin-Świnoujście stanie się po prostu dominującym" - zaznaczył.

Terminal kontenerowy ma zostać zlokalizowany w porcie zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego istniejącego terminala LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie.

Terminal będzie umożliwiał równoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 m długości. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie około 1,5 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP). W zależności od stopnia zautomatyzowania terminala pracę ma tam znaleźć od 600 do 1 tys. osób.

 

autor: Kacper Reszczyński

Źródło: PAP

Kolejny krok ku budowie Portu Centralnego

Czytaj więcej: Kolejny krok ku budowie Portu Centralnego

Port Centralny to największa planowana inwestycja morska w Europie. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z doradcą, który będzie wspierał realizację budowy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

 Rok 2019 w Porcie Gdańsk upływa z jednej strony pod znakiem kolejnych rekordów przeładunków, z drugiej to czas intensywnej pracy nad flagowym projektem infrastrukturalnym – Portem Centralnym.

W maju tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczna koncepcję inwestycji. Finalnie Port Centralny ma być kompleksem od 6 do 8 terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu. Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

 - Uważamy, że budowa tak złożonej infrastruktury musi opowiadać na zapotrzebowanie rynku. Chcemy, by to prywatni inwestorzy określili, jakie terminale powinny się tu znaleźć. Z drugiej strony chcemy zapewnić zarówno naszym przyszłym kontrahentom, jak i sobie, profesjonalne doradztwo projektu w takiej formule. Dlatego podpisaliśmy dziś umowę ze specjalistami w dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

 DS Consulting – firma, z którą ZMPG podpisał umowę o współpracy – specjalizuje się w doradztwie dla podmiotów publicznych. Na rynku istnieje od 21 lat.

- Mamy wielką satysfakcję, że będziemy mogli brać udział w projekcie tak ważnym dla regionu i całego kraju. Od lat z sukcesami wspieramy podmioty sektora publicznego w przygotowaniu dużych projektów infrastrukturalnych, pomagając w analizach przedrealizacyjnych, pozyskaniu finansowania i negocjacjach z partnerami biznesowymi. Pracować będziemy wspólnie z naszymi podwykonawcami: firmą Wuprohyd z Gdyni oraz warszawską kancelaria prawną dr. Rafała Cieślaka specjalizującą się w problematyce partnerstwa publiczno-prywatnego – wyjaśnia Rafał Szporko, Prezes DS Consulting.

W ramach zawartej umowy DS Consulting przeprowadzi analizy przedrealizacyjne (w tym studium wykonalności) oraz zapewni stałe doradztwo transakcyjne, które obejmować będzie zagadnienia ekonomiczne, finansowe, rynkowe, techniczne i prawne.

- DS Consulting będzie współpracować z ZMPG ponad 4  lata. W tym czasie firma będzie wspierać Zarząd Portu w rozmowach z potencjalnymi partnerami, przygotowaniu wniosków o finansowania, tworzeniu dokumentacji dotyczącej umów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z poszczególnymi kontrahentami. Liczymy na to, że współpraca zwiększy kompetencje naszego zespołu, co pozwoli trwale i skutecznie negocjować kontrakty biznesowe na dużą skalę. Również nasz partner, dzięki projektom portowym, będzie mógł zdobywać coraz bardziej lukratywne zlecenia. Nasza współpraca przysłuży się Portowi Gdańsk, Aglomeracji Gdańskiej i całej polskiej gospodarce – tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

 

Port Gdańsk 

Gróbarczyk: zdecydowaliśmy się kupić gotowy projekt promu

Czytaj więcej: Gróbarczyk: zdecydowaliśmy się kupić gotowy projekt promu

Z powodu opóźnień w projektowaniu promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zdecydowaliśmy się kupić gotowy projekt jednostki - powiedział we wtorek w Stoczni Szczecińskiej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) położono 23 czerwca 2017 r. na terenie Stoczni Szczecińskiej. W lipcu 2018 r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 roku.

"Na początku tego roku (...) stwierdziliśmy jednoznacznie, że mamy opóźnienia w zakresie organizacyjno-projektowym, dlatego też wprowadzamy drugie rozwiązanie, tj. nabycie gotowego projektu dla obydwu armatorów, i wprowadzenie nowej serii czterech promów tak, jak to było już wcześniej określone, o długości 235 metrów" - powiedział na konferencji prasowej Gróbarczyk.

"W związku z tym, że sztywne umowy, które zostały zwarte pomiędzy portami Świnoujście i szwedzkim Ystad, zobowiązują nas do wprowadzenia już w 2021/2022 r. jednostki znacznie większej niż te, które znajdują się obecnie w gestii armatorów (...), zdecydowaliśmy się uruchomić drugie rozwiązanie, które w zasadzie jest już gotowe - zakup gotowego projektu" - dodał minister.

 

autor: Kacper Reszczyński

Źródło: PAP 

Lata 2019 i 2020: Zmiany w PIT, a sytuacja podatkowa marynarzy

Czytaj więcej: Lata 2019 i 2020: Zmiany w PIT, a sytuacja podatkowa marynarzy

W 2019 oraz 2020 roku planowane są zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych. Najważniejsze dotyczą planowanego zwolnienia marynarzy z PIT oraz osób do 26 roku życia z PIT, a także zmiany stawek oraz podwyższenia zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu. Przepisy w znowelizowanym kształcie, dotyczące daniny solidarnościowej obowiązują od 1 stycznia 2019 roku, przepisy dotyczące zwolnienia z PIT dla podatników do 26 roku życia od 1 sierpnia 2019 roku natomiast przepisy dotyczące zmiany stawki w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zwiększenia limitu kosztów uzyskania przychodu miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku.

1) Zmiany, które weszły w życie w 2019 roku

Danina solidarnościowa – od 01.01.2019 roku

W tym miejscu należy przypomnieć, iż od 1 stycznia 2019 roku obowiązują przepisy ustawy z dnia 23 października 2018 roku o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, które wprowadziły do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30h. Wskazany wcześniej artykuł implikuje do polskiego systemu prawnego instytucję tak zwanej daniny solidarnościowej. Obowiązuje ona podatników, których dochód przekroczył w roku podatkowym 1 000 000 zł łącznie z tytułu dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, od dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz instrumentów finansowych a także z pozarolniczej działalności gospodarczej. W tej sytuacji nadwyżka ponad 1 000 000 zł opodatkowana będzie stawką 4 %. Deklarację o wysokości daniny solidarnościowej składa się na druku DSF-1 do 30 kwietnia roku następnego. Do tego samego dnia podatnik powinien również wpłacić daninę solidarnościową właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Wskazana wcześniej danina obejmuje dochody uzyskane po dniu 1 stycznia 2019 roku. W związku z powyższym pierwsze deklaracje o wysokości daniny solidarnościowej powinny zostać złożone do 30 kwietnia 2020 roku.

W kontekście marynarzy kluczową kwestią jest to, iż do wskazanych wyżej dochodów zalicza się również dochody zagraniczne uzyskane przez podatnika, do których zastosowanie znajdzie metoda proporcjonalnego odliczenia lub zasada opodatkowania dochodów zagranicznych przez wzgląd na miejsce zamieszkania marynarza.

Do wyżej wskazanej sumy nie będą wliczały się natomiast dochody zagraniczne, do których zastosowanie znajdzie metoda wyłączenia z progresją lub „pełne” wyłączenie z opodatkowania w Polsce.

Zwolnienie z PIT dla osób do 26 roku życia – od 01.08.2019 roku

Od 1 sierpnia 2019 roku obowiązuje ustawa z dnia 4 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Ustawa ta wprowadza do art. 21 ust. 1 pkt 148, zwalniający z PIT dochody uzyskanych przez podatnika do ukończenia 26 roku życia. Zwolnieniu podlegać będą jednak jedynie dochody nieprzekraczające w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Jednak w związku z tym, iż wskazana nowelizacja obowiązywać będzie od 1 sierpnia 2019, to w tym roku limit ten wyniesie 35 636, 67 zł. (czyli 5/12 limitu). Nadwyżka przychodów ponad kwotę limitu 85 528 zł podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, w tym z uwzględnieniem tzw. kwoty wolnej od podatku oraz preferencyjnych zasad obliczania podatku przewidzianych dla małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Należy jednak podkreślić, iż zwolnieniu podlegać będą jedynie dochody uzyskiwane ze stosunku służbowego, stosunku pracy oraz umów zlecenia. W związku z powyższym zwolnienie to nie będzie dotyczyło osób prowadzących działalność gospodarczą. Należy również wskazać, iż zwolnienie dotyczyło będzie jedynie dochodów uzyskanych od 1 sierpnia 2019 roku. W związku z powyższym w przypadku uzyskania dochodów przed tym dniem podatnik będzie obowiązany do ich rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

Powyższe przepisy będą miały zastosowanie również do dochodów zagranicznych marynarzy wykonujących pracę na statkach. W związku z powyższym dochody, do których zastosowanie znajdzie metoda proporcjonalnego odliczenia sumują się z innymi dochodami opodatkowanymi w Polsce na zasadach ogólnych. W myśl nowych przepisów dochody te będą podlegać opodatkowaniu dopiero gdy ich suma przekroczy limit 85 528 zł. (łącznie z innymi dochodami opodatkowanymi w Polsce na zasadach ogólnych). Taka sama zasada dotyczyć będzie dochodów uzyskiwanych przez marynarza, które będą opodatkowane w Polsce z uwagi na jego miejsce zamieszkania.

Natomiast w przypadku, gdy do dochodów zastosowanie znajdzie metoda wyłączenia z progresją to podatnik poniżej 26 roku życia będzie miał obowiązek ich wykazania dopiero w przypadku, gdy kwota innych dochodów podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych przekroczy wskazany wcześniej limit.

W tym miejscu należy jednak po raz kolejny podkreślić, iż omawiane wyżej przepisy znajdą zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 sierpnia 2019 roku. W związku z powyższym, gdy marynarz uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych przed wskazanym wcześniej dniem to będzie on obowiązany do wykazania, w rocznym zeznaniu podatkowym dochodów, do których zastosowanie znajdzie metoda wyłączenia z progresją.

2) Zmiany, które mają wejść w życie w 2020 roku

Zwolnienie marynarzy z PIT? – od 01.01.2020 roku

Pozornie najważniejszą dla marynarzy planowaną zmianą w podatkach mającą wejść w życie w 2020 roku jest zwolnienie ich dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych. Kancelaria wyraziła swoje krytyczne stanowisko odnośnie projektu ustawy, który trafił w tym przedmiocie do sejmu w poniższym artykule.

Podatki marynarskie: Czy faktycznie zwolnienie marynarzy z PIT? – projekt rządowy z dnia 15 maja 2019 roku

Niestety Komisja Finansów Publicznych oraz Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący zwolnienia z PIT dla marynarzy nie wprowadzając w nim żadnych istotnych zmian.

W związku z powyższym zwolnienie to ogranicza się jedynie do zwolnienia dochodów marynarzy będących obywatelami UE lub państwa członkowskiego EOG uzyskiwane z pracy na statku podnoszącym banderę państwa członkowskiego UE lub EOG używanego do przewozu ładunków lub pasażerów w żegludze międzynarodowej. Należy podkreślić, iż o możliwości skorzystania ze zwolnienia decyduje bandera a nie miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego statek. Należy również zauważyć, iż zwolnienie dotyczyło będzie jedynie pracy wykonywanej we wskazanym wyżej modelu przez okres łącznie co najmniej 183 dni w danym roku podatkowym. 

W przypadku przyjęcia przez Sejm projektu ustawy w obecnym kształcie zwolnienie dotyczyło będzie jedynie niewielkiej części polskich marynarzy.

Obniżenie stawki podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podwyższenie kosztów uzyskania przychodu – od 01.01.2020 roku

W dniu 16 lipca 2019 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten zakłada obniżenie stawki podatku zastosowanej do dochodów poniżej 85 828 zł z 18 % do 17 %, przy jednoczesnym pozostawieniu stawki 32% dla dochodów ponad wskazaną kwotę.

Projekt ten nie zakłada jednak podwyższenia kwoty, od której zastosowanie znajdzie drugi próg podatkowy. Wskazana wcześniej kwota nie uległa zmianie od 2009 roku, natomiast średnie wynagrodzenie od tamtego czasu wzrosło znacząco (w 2009 było to 3 325 zł natomiast w pierwszym kwartale 2019 roku wyniosło 4 951 zł).

W związku z powyższym obniżenie stawki PIT powinno zostać ocenione pozytywnie, jednak należy wskazać, iż zmiana ta nie będzie miała dużego wpływu na zasobność portfela podatnika. Zmiana ta dotyczy również dochodów zagranicznych, w tym dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej na statku.

Kolejną zmianą wprowadzoną przez wskazany wcześniej projekt jest podwyższenie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Projekt ten zakłada podwyższenie ww. stawek kosztów co najmniej dwukrotnie.3 000 zł. Zmiana ta dotyczy również marynarzy, których przychody można obniżyć o wskazane wcześniej zryczałtowane koszty uzyskania przychodu.

Powyższe zmiany, jak wskazane zostało w uzasadnieniu projektu ustawy mają za zadanie obniżenie różnicy w kwocie jaką pracownik otrzymuje „na rękę” a kosztami związanymi z jego wynagrodzeniem, które ponosi pracodawca. Należy jednak po raz kolejny podkreślić, iż wskazane wcześniej zmiany, pomimo że ostatecznie doprowadzą do uzyskiwania przez pracownika wyższego wynagrodzenia, to różnica ta będzie jednak niewielka.

Niniejsze przepisy miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku i znajdą zastosowanie do dochodów uzyskiwanych od tego właśnie dnia.

Podsumowanie

Najważniejszą dla marynarzy zmianą w przepisach prawa podatkowego miało być zwolnienie ich dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednak w przypadku, gdy projekt ustawy wprowadzający wskazane wcześniej zwolnienie zostanie przyjęty w obecnym kształcie to zwolnienie to będzie miało charakter marginalny.

Zmianami, które obejmą jednak większość marynarzy jest obniżenie stawki podatku dochodowego od osób fizycznych z 17 do 18 % oraz podwyższenie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu. Powyższe zmiany nie wpłyną jednak znacząco na wysokość otrzymywanego wynagrodzenia.

Natomiast zmianą, którą znacząco odczują najlepiej zarabiający marynarze jest wprowadzona od 1 stycznia 2019 roku danina solidarnościowa, która z uwagi na wysoki próg zastosowania przepisu również będzie miała charakter marginalny dla marynarzy.

Zespół Kancelarii reprezentuje marynarzy przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi w całej w Polsce.

 

Radca prawny - Mateusz Romowicz

Współautorem jest asystent Kacper Niedziałkowski

http://www.kancelaria-gdynia.eu

www.facebook.com/Legal.Marine.Mateusz.Romowicz

Autorzy pracują w Kancelarii Radcy Prawnego Legal Consulting - Mateusz Romowicz.