TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Łapiemy wiatr w żagle i nabieramy tempa - strategiczna inwestycja Portu Gdynia wchodzi w fazę realizacji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Łapiemy wiatr w żagle i nabieramy tempa - strategiczna inwestycja Portu Gdynia wchodzi w fazę...

Koncepcja budowy Portu Zewnętrznego przełamuje bariery ograniczające dalszy rozwój Portu Gdynia i stwarza podstawy do sprawnego oraz efektywnego funkcjonowania w przyszłości. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego.

Duży wzrost wyników przeładunkowych i bardzo dobra kondycja finansowa Portu Gdynia to nie jedyne argumenty przemawiające za urzeczywistnieniem założonych planów. Prowadzone obecnie inwestycje, takie jak budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży oraz pogłębieniem portowych basenów to solidna podstawa dla tworzenia planów rozwoju gdyńskiego portu. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przygotował projekt koncepcyjny budowy nowego Portu Zewnętrznego, który poprzez swoją innowacyjność i wielkość porównywalny jest z… samym pomysłem budowy Portu w Gdyni z lat 20-tych XX wieku. Nowa inwestycja to nie tylko port i infrastruktura służąca lepszej komunikacji z centrum Polski. To przede wszystkim ocena warunków środowiskowych i ekologicznych akwenu na którym ma powstać Port Zewnętrzny – monitoring przyrodniczy, prowadzony przez specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego będzie trwał przez okrągły rok. Wykonane zostaną również badania sonarowe i geotechniczne, rozpoznanie ferromagnetyczne, analizy falowania i nawigacyjne akwenu. Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno- prywatnego.

Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku – w pierwszym wariancie – dwóch milionów teu. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 miliona teu. Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tysięcy teu (o długości 490 m i szerokości 72 m). Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów. Początek nabrzeża Portu Zewnętrznego to przedłużenie obecnego nabrzeża Śląskiego – z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy mający prawie trzy kilometry długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 metrów. Plany obejmują również powstanie terminala LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia oraz budowę elektrowni zasilającej LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

Dosłownie rok temu rozpoczęły się przygotowania do realizacji pomysłu budowy w gdyńskim porcie Portu Zewnętrznego, który jest obecnie jedyną szansą na dalszy rozwój i zwiększenie możliwości przeładunkowych – akcentował Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Otwarta droga do budowy Portu Zewnętrznego jest już faktem dokonanym. Port Zewnętrzny to doskonały krok do jakże ważkiego celu jakim jest uzyskanie przez Port Gdynia miana wiodącego portu na Morzu Bałtyckim. Wielokrotnie już nadmieniałem, że Port Gdynia nie może być miejscem, gdzie tworzy się sztuczne twory w postaci tzw. water frontów morskich, które nigdy nie przyczynią się do rozwoju portowej tkanki – deweloperka na nabrzeżach nie będzie tworzyć portowego biznesu.

- Pomysł budowy Portu Zewnętrznego to największa inwestycja w nowożytnej historii Portu Gdynia, której celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Musimy stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która zaspokoi wymagania armatorów i poszczególnych terminali. Mamy stwarzać warunki dla rozwoju biznesu i jako Zarząd Portu staramy się to robić skutecznie.

- Bezpośrednio z największą inwestycją jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej – dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi około portowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

- Port Gdynia nie może się rozwijać bez powstania Drogi Czerwonej, która ma priorytetowe znaczenie przede wszystkim dla pomysłu budowy Portu Zewnętrznego -dodała Dorota Arciszewska – Mielewczyk – przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej- Gdynia jako miasto to od lat symbol polskiej gospodarki morskiej, dlatego też kwestia rozwoju Portu Gdynia jest dla nas szczególnie ważna. Od lat mamy świadomości, iż należy jak najszybciej zrealizować tak poważne inwestycje jak chociażby wspomniana Droga Czerwona, która -wbrew twierdzeniom wiceprezydenta Gdynia pana Marka Stępy - rozwiąże problemy komunikacyjne mieszkańców Gdyni. Budowa Portu Zewnętrznego to nie tylko Droga Czerwona, ale także skomunikowanie portu za pomocą nowych połączeń kolejowych. Podstawą wszystkiego musi być silna współpraca samorządu z państwem.

- Od wielu lat przyzwyczailiśmy się, że Port Gdynia to symbol sukcesów, jednakże przez wiele lat nie zadbano o dostęp gdyńskiego okna na świat do sytemu dróg krajowych i do roku 2015 w ministerstwie infrastruktury nie zadbano o zapisanie nawet w samych planach budowy Drogi Czerwonej – nadmienił Marcin Horała kandydat na prezydenta Gdyni- W samej Gdyni przez lata trwał proces wyłączania przez samorząd terenów związanych z gospodarka morską i przeznaczanie ich pod typową deweloperkę. Nie pamiętano, że Gdynia to port, a port to Gdynia. Przecież bez portu nie było by samej Gdyni i gospodarki morskiej. To port jest podstawą dobrobytu miasta i na każdym kroku należy o tym pamiętać i dzisiaj musimy przede wszystkim sprzyjać tak znaczącym inwestycjom jaką jest budowa Portu Zewnętrznego.

Nowy publiczny terminal promowy, nowa obrotnica, pogłębienie basenów portowych oraz podejścia do 16,5 metra i budowa Portu Zewnętrznego to najbliższa przyszłość Portu Gdynia , który ze względu na brak nowych terenów dosłownie i w przenośni … wychodzi w morze. Dzieło rozpoczęte przez inżyniera Tadeusza Wendę ma dzisiaj swoich godnych kontynuatorów, którzy podjęli zadanie tworzenia nowej tkanki portowej.

 

Port Gdynia 

Port Gdańsk na targach CILF 2018 w Chinach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk na targach CILF 2018 w Chinach

Międzynarodowe targi China International Logistics and Transportation Fair w Shenzhen to jedno z najważniejszych wydarzeń branży logistyczno-transportowej w Azji. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył w nim już po raz trzeci.

Gdańsk, obecnie najszybciej rozwijający się port Europy, budzi duże zainteresowanie wśród przedstawicieli branży morskiej z całego świata. Dlatego też podczas debat i rozmów w czasie azjatyckich targów duży nacisk położono na inwestycje. - Rynek chiński bacznie przygląda się temu, co się u nas dzieje. Rozmawiamy o modernizacji sieci transportowej, przebudowie portowej infrastruktury, działaniach na rzecz żeglugi śródlądowej - mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Tematem, który szczególnie przyciąga, jest budowa Portu Centralnego - dotychczasowy postęp prac, planowane rozwiązania logistyczne i infrastrukturalne, moc przeładunkowa oraz formy finansowania projektu.

- Inwestycja Portu Centralnego budzi ogromne zainteresowanie w skali globalnej, bo też i sam projekt stoi globalnie na najwyższym poziomie. Już w tym momencie prowadzimy rozmowy z największymi operatorami, także ze strony chińskiej - wyjaśnia Marcin Osowski.

Dla uczestników debat istotnym aspektem była także digitalizacja portów morskich w ramach platformy PCS (Port Community System). Port Gdańsk, jako jeden z pierwszych portów na Bałtyku, dąży do wdrożenia nowych systemów w praktyce. Podczas targów Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy z największymi światowymi portami (Antwerpia, Barcelona, Ryga, Hamburg, Halifax, Indonezja, Rotterdam, Sri Lanka, Walencja, Zeebrugge i Shenzhen) w zakresie wymiany danych, promocji i wykorzystania nowych technologii oraz budowania sojuszy portowych.

Pod szyldem Portu Gdańsk prezentował się nie tylko ZMPG, ale także jego kontrahenci - Adampol, Premco i Speed. Hasło przewodnie Portu Gdańsk na tegorocznych targach brzmiało "Success and Growth" - sukces i wzrost. Było to odniesienie do rekordowych przeładunków w pierwszej połowie roku 2018.

- Port dynamicznie się rozwija, a my razem z nim. Widzimy ogromny potencjał i możliwości w zakresie automotive, niebawem powstanie nowe Nabrzeże Północne przeznaczone dla ładunków Ro-Ro, później Port Centralny. Chińczycy są zainteresowani współpracą w tym zakresie. Port Gdańsk to marka sama w sobie i bardzo nas cieszy, że Zarząd oferuje możliwość udziału w wydarzeniach krajowych i międzynarodowych. To wzmacnia nie tylko naszą pozycję jako przedsiębiorstwa, ale także pokazuje światu, że trzymamy się razem i wspólnie pracujemy na sukces - komentuje Łukasz Szutenberg, Menedżer ds. Rozwoju w Adampolu, specjalizującym się w przeładunku aut handlowych w Porcie Gdańsk.

Kierunki wschodnie są także istotne dla Premco: - Zajmujemy się szeroko pojętą logistyką, która obejmuje nie tylko przeładunek kontenerów, ale także m.in. kwestie związane z odprawami celnymi oraz transportem samochodowym obsługiwanych towarów. Mamy naprawdę dobrą ofertę dla kontrahentów z Chin, a targi są doskonałą okazją do tego, by móc bezpośrednio z azjatyckimi przedsiębiorcami o tym rozmawiać - mówi Piotr Muszyński, Prezes Premco.

Speed, oferujący logistykę materiałów sypkich, także dostrzega swoją szansę na pozyskanie klientów wśród Chińczyków. - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaplanował bardzo silne działania marketingowe podczas targów w Shenzen, które w całości zrealizował. Wiedząc, jak duże zainteresowanie może wzbudzić stoisko Portu Gdańsk, postanowiliśmy zaprezentować naszą ofertę logistyczną i przedstawić koncepcję tworzonego przez nas terminalu masowego. Odzew, z jakim się spotkaliśmy ze strony potencjalnych partnerów, umacnia nas w przekonaniu, że posiadamy konkurencyjną ofertę, a Port Gdańsk jest właściwym miejscem na rozwój naszej działalności - mówi Andrzej Grubalski, Dyrektor Handlowy firmy Speed.

Z roku na rok zacieśnia się współpraca na linii Chiny-Port Gdańsk. Silna pozycja na rynku połączona jest z innowacyjnymi projektami i inwestycjami. - Ekspansja na rynki azjatyckie to konieczność. Nie zamierzamy przespać tego momentu, dlatego już w przyszłym miesiącu uruchomimy pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju - mówi Patryk Felmet, Dyrektor Marketingu i Komunikacji w ZMPG.

 

Port Gdańsk 

Podpisanie umowy z wykonawcą robót w polickim porcie

Czytaj więcej: Podpisanie umowy z wykonawcą robót w polickim porcie

11 października w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na zaprojektowanie oraz wykonanie robót pogłębiarskich i budowlanych, związanych z inwestycją pn. „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Policach”. Wykonawcą tego zadania została, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, holenderska firma Van den Herik Kust, za kwotę 21.994.442,00 złotych.

Inwestycja będzie polegać na pogłębieniu toru podejściowego na Kanale Polickim do 10,5 m (z możliwością rozbudowania go w kolejnym etapie do 12,5 m) wraz z poszerzeniem w dnie do 100 m oraz pogłębieniem i poszerzeniem Kanału Kiełpińskiego (do głębokości 3 m i szerokości 25 m) wraz z podejściem (do głębokości 3,2 m i szerokości maksymalnej do 35 m) i zakolem (do głębokości 3,0 m i szerokości 35 m), a także na umocnienieniu skarpy wyspy Kiełpiński Ostrów. W zakres inwestycji wchodzi także zakup dwóch pław świetlnych (Kanał Policki) oraz dwóch pław dziennych (podejście do Kanału Kiełpińskiego). Zgodnie z harmonogramem, inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2020 roku. Porozumienie o dofinansowaniu projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020, zostało podpisane w marcu tego roku. Szacunkowy koszt całego projektu to ok. 23,14 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie ok. 19,67 mln zł.

 

Źródło: www.ums.gov.pl 

Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Stena Line

Czytaj więcej: Stena Line wprowadza technologię sztucznej inteligencji do zarządzania żeglugą

W ramach strategii Stena Line zmierzających do zmniejszenia zużycia paliwa w żegludze oraz zminimalizowania wpływu transportu morskiego na środowisko, armator prowadzi obecnie pilotażowy program wdrażania technologii sztucznej inteligencji (AI) na pokładach statków.

Stena Line we współpracy z firmą technologiczną Hitachi pracuje nad modelem sztucznej inteligencji, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Jeśli projekt się powiedzie, będzie stanowił istotny wkład w realizację założeń strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line, w tym w zmniejszenie zużycia paliwa o 2,5% rocznie. 

–  Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę

 i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie - czego nie dałoby się wykonać ręcznie.  –  mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line.

Model AI wciąż jest w fazie rozwoju i powstaje dzięki zaangażowaniu załogi. Pierwsze badanie pilotażowe odbywa się na promie Stena Scandinavica, pod nadzorem kapitana Jana Sjöströma, który od 40 lat pracuje nad optymalizacją zużycia paliwa w Stena Line.

– Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy. –  mówi Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica.

Celem projektu jest stworzenie modelu, który podczas planowania każdej podróży byłby tak precyzyjny, że stałby się niezawodnym systemem wspomagania decyzji dotyczących żeglugi. Na przykład, jeśli sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w dokładnych przewidywaniach prądów morskich (obecnie to jedna z najbardziej skomplikowanych zmiennych) byłoby to duże ułatwienie nawet dla najbardziej doświadczonego kapitana czy oficera. Myśląc przyszłościowo, model sztucznej inteligencji pomoże również w przekazywaniu kompetencji i wiedzy przyszłemu pokoleniu kapitanów i oficerów.  

– Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji  nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi. –  mówi Jan Sjöström.

Celem Stena Line jest wprowadzenie wspomagania AI na wszystkich statkach do 2021 roku. Pilotażowy projekt prowadzony na Stena Scandinavica na trasie Göteborg - Kilonia to pierwsze

 z wielu badań realizowanych w tym roku, dotyczących wspomagania zarządzania żeglugą przez AI w ramach floty Stena Line. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na wszystkich 38 statkach Stena Line.

–  Jesteśmy dumni, że możemy pracować ze Stena Line przy wdrażaniu technologii sztucznej inteligencji, co przyniesie korzyści zarówno firmie, jak i środowisku. Przyjmujemy podejście polegające na współtworzeniu. Dzięki temu mamy z jednej strony wiedzę branżową, a z drugiej dane oraz technologię AI. Przez to Hitachi i Stena Line były w stanie pokazać, w jaki sposób digitalizacja może doprowadzić do uzyskania wyższej efektywności poprzez zoptymalizowanie istniejących zasobów. –   mówi Ram Ramachander, dyrektor ds. digitalizacji w Hitachi Europe Ltd.

Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.

 

Stena Line 

 

 

 

Ulga abolicyjna: Urzędy Skarbowe wzywają marynarzy w sprawie korekty zeznań za lata 2014-2017

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Ulga abolicyjna: Urzędy Skarbowe wzywają marynarzy w sprawie korekty zeznań za lata 2014-2017

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy sygnalizowaliśmy marynarzom różne problemy z wezwaniami ze strony organów podatkowych, które dotyczyły m.in. dochodów z Wielkiej Brytanii, dochodów z Danii, rozliczenia podatków z zastosowaniem ulgi abolicyjnej oraz wyjaśnienia źródeł pokrycia wydatków dokonanych przez marynarz (mieszkanie, samochód). 

Szczęśliwie prawie wszystkie z wyżej wymienionych postępowań udało się Zespołwi Kancelarii zakończyć pozytywnie dla podatników. 

Niestety od połowy września 2018 roku Urzędy Skarbowe kierują zaskakująco dużą ilość wezwań do marynarzy w zakresie czynności sprawdzających, których przedmiotem jest poprawność rozliczenia zeznań rocznych przy zastosowaniu ulgi abolicyjnej przez ww. podatników w latach wcześniejszych (lata 2014-2017). Na dzień publikacji niniejszego artykułu zespołowi Kancelarii wiadomo o ponad 70 wezwaniach. Niestety ilość wezwań kierowanych do marynarzy wzrasta z dnia na dzień i obejmuje coraz szerszy zasięg terytorialny urzędów skarbowych.  Trzeba podkreślić, iż tak szeroko zakrojona akcja organów podatkowych ww. zakresie jeśli chodzi o marynarzy, jest czymś wyjątkowym. Wcześniej organy podatkowe wysyłały wezwania incydentalnie lub sekwencyjnie. Obecnie można odnieść wrażenie, iż organy działają w oparciu o przyjęty schemat działania, który zmierza do weryfikacji w miarę możliwości jak najszerszego grona marynarzy, którzy skorzystali z ulgi abolicyjnej w latach wcześniejszych. 

W 2018 roku stosunkowo bezproblemowo, w porównaniu do lat wcześniejszych, udało się wielu marynarzom uzyskać ograniczenie poboru zaliczek. Jak widać to „ułatwienie” zmierzało najwyraźniej do pozostawienia przestrzeni urzędnikom skarbowym do weryfikacji rozliczeń podatkowych marynarzy, którzy skorzystali z ulgi abolicyjnej w latach wcześniejszych. 

Które Urzędy Skarbowe wzywają marynarzy w związku z zastosowanie ulgi abolicyjnej?

Na obecnym etapie, większość Urzędów Skarbowych kierujących wezwania do marynarzy znajduje się w zasięgu terytorialnym Izby Skarbowej w Gdańsku:

1) I US Gdynia – wezwania dotyczą marynarzy, u których była negatywna decyzja ograniczająca pobór zaliczek na podatek. Wezwanie dot. złożenia korekty PIT, wykazania prawidłowego dochodu i należnych zaliczek. Wezwania dotyczą przede wszystkim Norwegii.

2) II US Gdańsk i III US Gdańsk – wezwania dotyczy czynności sprawdzających w zakresie prawidłowości rozliczenia PIT tj. zastosowania ulgi abolicyjnej. Wezwania dotyczą Norwegii, Singapuru i Brazylii,

3) US Wejherowo, US Lębork, US Słupsk, US Człuchów – wezwania dot. weryfikacji prawidłowości złożonego rozliczenia pod kątem ulgi abolicyjnej. Co ciekawe wezwania dotyczą osób, które miały pozytywną decyzję w sprawie ograniczenia poboru zaliczek. Wezwania dotyczą Norwegii i Singapuru.

Ponadto, niedawno również US Warszawa-Bielany i US Starachowice skierowały wezwania do marynarzy w opisywanym zakresie.   

Obecnie trudno przewidzieć, które Urzędy Skarbowe w Polsce przyłączą się do ww. akcji wzywania marynarzy, którzy rozliczyli się z zastosowaniem ulgi abolicyjnej. Można mieć tylko nadzieję, iż wezwania te nie eskalują na całą Polskę. 

Czy organy mają podstawy do podważania ulgi abolicyjnej?

W ocenie Kancelarii, próby podważenia ulgi abolicyjnej przez organy podatkowe są pozbawione podstaw prawnych z uwagi na obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz na wydanie przez Ministerstwo Finansów w dniu 31.10.2016 roku (numer interpretacji: DD10.8201. 1.2016.GOJ) interpretacji ogólnej, w której rozstrzygnięto kwestię rozliczania zagranicznych dochodów uzyskiwanych przez polskich marynarzy przy zastosowaniu ulgi abolicyjnej. Interpretacja ta jest korzystna dla marynarzy i stanowi ważny argument w kontaktach z organami podatkowymi w odpowiedzi ww. wezwania.

Trudno niestety przewidzieć jaka będzie faktyczna praktyka organów podatkowych w reakcji na wnoszone odpowiedzi na wezwania, gdyż na dzień dzisiejszy Kancelaria nie otrzymała żadnej informacji zwrotnej na wniesione odpowiedzi w sprawach zainicjowanych od połowy września 2018 roku przez organy podatkowy. Niestety Izba Skarbowa Gdańsku w dalszym ciągu uznaje prawo do ulgi abolicyjnej za kwestię dyskusyjną, co stoi w całkowitej sprzeczności z ww. przytoczoną Interpretacją Ministerstwa Finansów. Warto wskazać, iż w przypadku wcześniej inicjowanych postępowań przez organy podatkowe na terenie Polski, Zespołowi Kancelarii udawało się w większości spraw osiągnąć korzystne wyniki postępowań dla podatników.

Z pewnością organy będą próbowały krytycznie oceniać przedkładane dokumenty przez podatników, dlatego też należy powołać się na stosowne orzecznictwo NSA w tym zakresie. 

Marynarze muszą również pamiętać o tym, iż wszelkie argumenty i dokumenty, które należy wnieść w toku ww. postępowań trzeba odpowiednio przedstawić na etapie postępowania przed Urzędem Skarbowym, a nie dopiero w ewentualnym odwołaniu, dlatego też odradzamy samodzielny kontakt z organami podatkowymi. Samodzielny kontakt marynarza z organem podatkowym może bardzo poważnie skomplikować późniejsze budowanie linii obrony marynarza w przypadku negatywnych wyników czynności sprawdzających.

O co jeszcze wzywają organy podatkowe?

Pojawiło się również wiele wezwań ze strony organów podatkowych, w których wzywa się marynarzy do uiszczenia odsetek od niezapłaconych zaliczek za dany rok podatkowy na poczet PIT w sytuacji uzyskania przez marynarza odmownej decyzji w zakresie ograniczenia poboru zaliczek. Powyższe dotyczy przede wszystkim marynarzy wykonujących pracę najemną na statkach eksploatowanych przez armatorów norweskich lub singapurskich, którzy rozliczyli ww. dochody w latach 2014-2017 i prawidłowo skorzystali z ulgi abolicyjnej. 

Powyższe wezwania nie są zasadne biorąc pod uwagę, iż marynarze nie są prawnie zobowiązani do odprowadzania odsetek od nieopłaconych zaliczek w przypadku zakończenia danego roku podatkowego, w którym zaliczki te miały być opłacone i rozliczenia tych dochodów z ulgą abolicyjną, co znalazło odzwierciedlenie w licznych sprawach, które zostały wcześniej pozytywnie zakończone dla marynarzy przez Kancelarię.

Jakiej grupy marynarzy dotyczą lub mogą dotyczyć wezwania US?

Urzędy Skarbowe mogą wezwać marynarzy objętych ulgą abolicyjną w latach 2014-2017 tj. tych, którzy wykonywali pracę najemną na statkach eksploatowanych w komunikacji/transporcie międzynarodowym u armatorów z faktycznymi zarządami m.in.: w Norwegii, w Singapurze od 2015 roku, w Katarze, w Arabii Saudyjskiej, w Australii, w Indiach, na Wyspie Guernsey, na Wyspie Man, w Indiach, w Nigerii, w Angoli, w Brazylii etc.

Warto pamiętać, iż ulgą abolicyjną od 01.01.2019 roku zostaną objęci marynarzy pracujący m.in. u armatorów brytyjskich i nowozelandzkich (Konwencja MLI), co szeroko opisaliśmy we wcześniejszych publikacjach.

Podsumowanie 

Sugerujemy, aby przed skontaktowaniem się z Urzędem Skarbowym w związku z jakimkolwiek wezwaniem zweryfikować swoja sytuację prawno-podatkową i najlepiej skontaktować się z Kancelarią.

Przypominamy, iż 7-dniowy termin zakreślony w wezwaniu do złożenia wyjaśnień lub korekty zeznania jest terminem instrukcyjnym, który można wydłużyć np. powołując się na przebywanie zagranicą lub potrzebę zebrania dokumentacji. 

Jeszcze raz należy podkreślić, iż marynarze powinni z bardzo dużym dystansem podchodzić do „porad” udzielanych przez pracowników organów podatkowych w bezpośrednim kontakcie z marynarzem, gdyż porady te nie są w żadnej mierze wiążące prawnie i podatnik nie może się na nie powoływać w dalszych etapach postępowania w razie problemów. 

Każdy marynarz wezwany w opisywanym zakresie chcąc zabezpieczyć swój interes prawno-podatkowy powinien skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika w kontakcie z US. Istnieje uzasadnione ryzyko, iż organy podatkowe zmierzają do wszczęcia postępowań podatkowych w efekcie, który dojdzie do bezzasadnej próby nałożenia podatku na marynarzy, którzy prawidłowo skorzystali z ulgi abolicyjnej. Z uwagi na powyższe odradzamy samodzielny kontakt marynarzy z organami podatkowymi.

 

Czytaj więcej: Ulga abolicyjna: Urzędy Skarbowe wzywają marynarzy w sprawie korekty zeznań za lata 2014-2017

Autor: