TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Kto wybuduje Morskie Centrum Nauki w Szczecinie? Ruszył przetarg

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Kto wybuduje Morskie Centrum Nauki w Szczecinie? Ruszył przetarg

Do 21 marca 2019 roku firmy mogą składać oferty w postępowaniu przetargowym na budowę  Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie. Realizacja inwestycji potrwa do 20 miesięcy. Realizujemy Morskie Centrum Nauki według założonego harmonogramu. Mamy montaż finansowy, projekt, niezbędne pozwolenia. Teraz wkraczamy w kolejny, kluczowy etap. Wybór solidnego wykonawcy zagwarantuje skuteczną realizację inwestycji, która całkowicie zmieni serce Szczecina, Łasztownię. – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

 - Rozpoczynamy dziś procedurę wyłonienia generalnego wykonawcy najnowocześniejszego obiektu w naszym regionie. Jest to obiekt, na który mieszkańcy Pomorza Zachodniego czekali od wielu lat - mówi Witold Jabłoński dyrektor Morskiego Centrum Nauki. - Zapraszamy wykonawców do udziału w przetargu – dodaje Witold Jabłoński.  

 Przedmiotem zamówienia jest realizacja robót budowlanych MCN przy ul. Wendy 6 z uwzględnieniem certyfikacji LEED. Finalnie Morskie Centrum Nauki będzie miało powierzchnię całkowitą ponad 10 tys. m2. Sama kubatura budynku stanowić będzie 49 tys. m3, przy wysokości 14 m i długości 122 m. Obiekt będzie składał się z 3 naziemnych kondygnacji, piętra technicznego oraz szatni znajdującej się w podziemnej części. Firmy biorące udział w postepowaniu są zobowiązane wykazać się realizacjami robót budowlanych z okresu ostatnich 3 lat. Wartość tych robót powinna być nie mniejsza niż 50 mln zł. Dodatkowo zainteresowani wykonawcy zobowiązani są do: posiadania środków finansowych lub zdolności kredytowej nie niższej niż 10 mln zł, ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej nie niższego niż 5 mln zł. W ramach postępowania zamawiający wymaga od oferentów wykazu doświadczenia o zakresie: jedna robota budowlana tj. budynek o charakterze widowiskowym, wystawienniczym lub biurowym o powierzchni minimum 5 tys. m2, dwie roboty budowlane o wartości nie mniejszej niż 30 mln zł każda, jak również wymagany jest zespół doświadczonych inżynierów z różnych branż.

 Morskie Centrum Nauki będzie budowane według certyfikacji LEED. Zgodnie z założeniami LEED, kluczowe rozwiązania w budynku mają stworzyć komfortowe i przyjemne środowisko dla użytkowników oraz zapewnić optymalizację kosztów w okresie utrzymania, przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnych oddziaływań na środowisko.

 Budowa Centrum Nauki zostanie sfinansowana z pomocą Regionalnego Programu Operacyjnego WZ na lata 2014-2020. Całościowy koszt to kwota około 80 milionów złotych. Budynek Centrum swoim kształtem będzie przypominać bryłę statku o wysokości 14 metrów, z tarasem widokowym na dachu.  Za koncepcję architektoniczną odpowiada pracownia Piotra Płaskowickiego. Inżynierem kontraktu jest szczecińska firma PM Services. Obsługę prawną zapewnia szczecińska kancelaria SDO.

 Morskie Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha będzie multimedialną placówką naukowo–edukacyjną poświęconą m.in żegludze i szkutnictwu oraz jego historii na Bałtyku. Będzie wyposażona w wystawę stałą, zawierającą interaktywne elementy nauki i techniki. W MCN znajdzie się łącznie ponad 200 eksponatów związanych z morzem i wodą. Dodatkowo będą funkcjonowały 3 pracownie: biologiczno – chemiczna, fizyczno – mechatroniczna i modelarnia, planetarium i  ogólnodostępny taras.

 

Źródło: wzp.pl

Polskie LNG podsumowuje rok 2018 - przełomowy czas w działalności spółki

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Polskie LNG podsumowuje rok 2018 - przełomowy czas w działalności spółki Miniony rok był dla spółki Polskie LNG okresem wzmożonej pracy. Jej efektem są świetne wyniki Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz realizacja, zgodnie z harmonogramem, Programu Rozbudowy Terminalu LNG. W ramach tego ostatniego, na przełomie 2018/19, spółka rozpoczęła dwa procesy przetargowe, na tzw. część lądową (dodatkowa instalacja regazyfikacyjna, trzeci zbiornik LNG oraz instalacja przeładunkowa LNG na kolej) i część morską (dodatkowe nabrzeże statkowe).

POLSKIE LNG W LICZBACH   

W świnoujskim Terminalu LNG w 2018 roku skutecznie realizowano zadania w ramach prowadzonych procesów technologicznych. Osiągnięte wyniki: 

• Blisko 2 mln ton czyli 4,4 mln m3 skroplonego gazu ziemnego zostało rozładowanych w terminalu.

• Przyjęto i rozładowano  23 statki (14 w 2017 r.) ze skroplonym gazem ziemnym.

• 1794 autocystern (1523 w 2017 r.) wyjechało ze Świnoujścia. Polskie LNG ustanowiło także w 2018 roku swój wewnętrzny rekord załadunków jednego dnia – było ich 24.

• W zeszłym roku dokonano także w terminalu pierwszego załadunku gazem skroplonym ISO-kontenera, coraz popularniejszej, standaryzowanej formy transportu LNG. 

 

REALIZACJA PLANÓW ROZWOJOWYCH   

Na przełomie 2018 i 2019 roku Polskie LNG wykonało bardzo ważny krok w realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG – uruchomiono dwa procesy przetargowe.

Pierwsze z opublikowanych ogłoszeń (dotyczące tzw. części lądowej) rozpoczęło postępowanie przetargowe, w ramach którego wyłoniony zostanie wykonawca trzech elementów lądowych rozbudowy Terminalu LNG: 

• Dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.

• Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.

• Instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą  dotarcie do nowych potencjalnych klientów.

Drugi proces przetargowy dotyczy tzw. części morskiej (czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG)). W jego ramach ma powstać: 

• Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. 

Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wpisuje się w rozwój infrastruktury tzw. Małego LNG (SSLNG - Small Scale LNG). Zapewni ono dodatkowe funkcjonalności świnoujskiemu terminalowi. Dzięki niemu Polskie LNG odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku w Regionie Morza Bałtyckiego. Będzie to także odpowiedź na szereg europejskich regulacji, w  szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych.

- Mijający rok był dla nas intensywny ale dający powody do satysfakcji. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący czas. – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG

DOBRY KLIMAT DLA LNG 

W minionym roku spółka również zrealizowała szereg działań w obszarze rozwojowym, do których zaliczyć można:

• Przystąpienie do organizacji Baltic Ports Organisation (BPO) 

• Prezentacja Terminalu LNG w ramach roadshow w USA, Norwegii, Australii i Francji

• Współorganizacja wraz ze stroną rządową wizyty sekretarza Departamentu Energii USA Ricka Perry’ego w Polsce 

• Nawiązanie współpracy i podpisanie listu intencyjnego z Uniwersytetem Zachodniej Australii

• Porozumienie o współpracy ze Szkołą Główną Służby Pożarniczej obejmujące wspólne projekty badawcze i dydaktyczne oraz dostęp do specjalistycznego sprzętu

Dodatkowo spółka otrzymała wyróżnienie Global Compact za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz Srebrną kartę Lidera Bezpiecznej Pracy przyznaną przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.

Polskie LNG

Podsumowanie roku 2018 w Porcie Kołobrzeg

Czytaj więcej: Podsumowanie roku 2018 w Porcie Kołobrzeg

Rok 2018 był kolejnym bardzo udanym rokiem dla Portu Morskiego w Kołobrzegu, głównie za sprawą rekordowej wielkości obrotów ładunkowych, co wpisuje się w trend wzrostowy jaki można zaobserwować w ostatnich latach. W minionym roku do kołobrzeskiego portu zawinęło 126 statków handlowych, a wielkość przeładunków wyniosła około 329 tys. ton, co jest liczbą o 94 tys. ton większą w porównaniu do roku 2017. Na wielkość tą składają się głównie cztery grupy towarów. Najliczniejszą z nich stanowi import kruszywa w wielkości 204,5 tys. ton. Następnie eksport surowca drzewnego w postaci kłód drewnianych (64 tys. ton) oraz peletu (22 tys. ton). Ostatnią grupę towarów przeładowywanych w kołobrzeskim porcie stanowi surowiec rybny  (35 tys. ton).

Oprócz funkcji handlowej Port Kołobrzeg stale rozwija się również pod względem turystyki. W roku 2018 udało się pobić kolejny rekord ilości jachtów jakie odwiedziły kołobrzeską marinę. Liczba ta wyniosła 1402 gości.  Oprócz tego na stałym wysokim poziomie utrzymuje się również ruch pasażerski. Z oferty statków wędkarskich w minionym roku skorzystało blisko 31,5 tys. pasażerów, a statkami cumującymi na Przystani Pasażerskiej przepłynęło się prawie 307 tysięcy osób. Na tą ostatnią liczbę składa się również ruch międzynarodowy. W 2018 roku odbyło się 81 rejsów na wyspę Bornholm, w których uczestniczyło ponad 17 tys. pasażerów.

Perspektywy jakie rysują się przed kołobrzeskim portem w najbliższych latach są optymistyczne, głównie za sprawą budowanej drogi S6, która ma zostać oddana do użytku już w 2019 roku. Do wzrostu wielkości przeładunków oraz zwiększenia zasięgu oddziaływania kołobrzeskiego portu, z całą pewnością przyczyni się również wznowienie eksploatacji bocznicy kolejowej.

Port Kołobrzeg 

Urząd Morski w Szczecinie uczestnikiem międzynarodowego programu wymiany

Czytaj więcej: Urząd Morski w Szczecinie uczestnikiem międzynarodowego programu wymiany

Urząd Morski w Szczecinie będzie w tym roku uczestnikiem międzynarodowego programu wymiany European Coast Guard Functions Training Exchange Programme.

Program jest jednym z elementów dużego, europejskiego projektu ECGFA NET III, koordynowanego przez Straż Graniczną Finlandii (Finnish Border Guard), a jego organizatorem jest Agencja Bezpieczeństwa i Ratownictwa Morskiego z Hiszpanii (Spanish Maritime Safety and Rescue Agency). Skierowany jest do służb wykonujących, szeroko pojęte, zadania narodowych straży przybrzeżnych, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i eksperckim. Jego cele to m.in. wymiana wiedzy, doświadczeń i umiejętności, wzajemne wsparcie, dzielenie się zasobami i narzędziami, poszerzanie wiedzy i rozumienia wyzwań stojących przed państwami UE, w zakresie wykonywania zadań straży przybrzeżnych.

CGF (Coast Guard Functions), zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, obejmuje następujące funkcje:

- bezpieczeństwo morskie, w tym monitorowanie ruchu statków (maritime safety, including vessel traffic management),

- ochrona żeglugi i portów (maritime, ship and port security),

- morskie działania celne (maritime customs activities),

- zapobieganie przemytom i przerzutom oraz egzekwowanie obowiązującego prawa morskiego (the prevention and suppression of trafficking and smuggling and connected maritime law enforcement),

- kontrola granic morskich (maritime border control),

- monitoring i nadzór morski (maritime monitoring and surveillance),

- ochrona środowiska morskiego i zwalczanie zanieczyszczeń (maritime environmental protection and response),

- ratownictwo życia na morzu (maritime search and rescue),

- badanie wypadków i służby asysty (ship casualty and maritime assistance service),

- reagowanie na wypadki i katastrofy morskie (maritime accident and disaster response),

- kontrola rybołówstwa (fisheries inspection and control),

- inne działania związane z powyższymi (activities related to the above Coast Guard Functions).

W Polsce funkcje straży przybrzeżnych wykonują (niektóre funkcje mogą być wykonywane przez więcej niż jedną służbę) urzędy morskie (6 z 11 funkcji), MSPiR SAR (2 z 11 funkcji), Straż Graniczna (2 z 11 funkcji), administracja skarbowa (2 z 11 funkcji), Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego (1 z 11 funkcji).

 

Źródło: Urząd Morski w Szczecinie

 

Dobre wieści dla pasażerów. Niższe ceny w Unity Line

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Dobre wieści dla pasażerów. Niższe ceny w Unity Line

Przewoźnik specjalizujący się w promowych przeprawach na linii Polska – Szwecja, wprowadził nowy cennik. Niższe ceny obowiązują od 01.02.2019 i dotyczą całej oferty przejazdowej Unity Line. W zależności od wybranej opcji, możemy kupić bilet już od 155zł dla pasażera pieszego w jedną stronę. 

Nowe ceny, za przejazd promem Polonia lub Skania, będą aktualne aż do 31.01.2020 roku – z wyłączeniem terminów okołoświątecznych i wakacyjnych tj.: 11.04. – 05.05.; 17.06. – 01.09.; 13.12.2019 – 14.01.2020. Przez cały rok natomiast, obowiązywać będą niższe ceny na: karnety (10 przejazdów promem) wykupienie kabiny (de luxe lub standardowej), a także na ofertę wyjazdu Bilet do Kopenhagi.

Wiadomość o nowym cenniku z pewnością zainteresuje wszystkich, którzy mieli w planach odwiedzić Skandynawię, jak i tych, którzy dopiero szukają pomysłu na atrakcyjny wyjazd. Dlaczego warto skorzystać z oferty Unity Line?

Chociażby – dla przeprawy promem przez Bałtyk. Świeżego, morskiego powietrza. Wygodnych kabin. Smacznych posiłków. Sklepów na pokładzie. Kącików zabaw dla najmłodszych. Występów artystycznych. Niewiele jest takich wycieczek, gdzie już sam transport należy do atrakcji.

Również – dla profesjonalnej, kompleksowej obsługi. Możliwości przewozu samochodu, motocykla lub roweru. Opcji z rezerwacją hotelu i ciekawą wycieczką. Organizacji uroczystości i wyjazdów integracyjnych. A nawet podróży z ukochanym pupilem. Oferta skrojona na miarę potrzeb przekłada się na komfort i brak stresu.

A przede wszystkim dla samej Skandynawii. To wyjątkowy i niezwykle różnorodny region. Kraina wikingów. Inspiracja dla filmowców i pisarzy. Prawdziwy raj dla rowerzystów. Kusi dziką przyrodą, nowoczesną architekturą i wyjątkową historią. To po prostu region, który ciągle chce się odkrywać.

Więcej informacji można uzyskać na stronie unityline.pl lub pod numerami: 

+48 918802909 (dla telefonów komórkowych) i +48 801989771 (dla telefonów stacjonarnych). Rezerwacji można dokonywać poprzez stronę internetową, telefonicznie 

 oraz drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..