TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

ZMPSiŚ: Przeładunki dalej w górę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Przeładunki dalej w górę

Blisko 19 mln ton towarów obsłużyli operatorzy portowi na nabrzeżach zarządzanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, co oznacza wzrost wobec minionego roku o 6,3 procent.

Na plusie są niemal wszystkie grupy towarowe, tj.  ropa (+58,1 procent), ruda (+54,7 procent), inne masowe (+10,4 procent), drobnica (+3,7 procent). W przypadku ropy zauważalny jest wzrost importu tego surowca z Rosji, jak również wzrost eksportu przerobionych produktów do krajów Beneluksu, w tym m.in. więcej importu oleju napędowego oraz eksportu oleju. Na wzrost w tej grupie towarowej wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii. Z kolei zwiększone obroty rudy, to wynik większego zapotrzebowania polskich i czeskich hut na rudę żelaza, co jest wynikiem zwiększonej produkcji stali. Jeśli chodzi o grupę inne masowe, operatorzy portowi w br. obsłużyli więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami i  kruszywem oraz w eksporcie z nawozami, smołą, pakiem i złomem. Na wzrost drobnicy składają się większe przeładunki w imporcie celulozy papieru, aluminium i wyrobów stalowych oraz w eksporcie wyrobów stalowych, drobnicy kontenerowej, jak również większych przewozów promowych. Wzrosty notują przeładunki kontenerów. W porównaniu z zeszłym rokiem było ich o 6,9 procent więcej. 

Spadki utrzymują się w przeładunkach węgla (-33,8 procent) oraz zbóż (-24,7 procent). W przypadku węgla trend spadkowy utrzymuje się już od kilku lat, co z jednej strony jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec, z drugiej zaś z uwagi na parametry techniczne toru wodnego (głębokość 10,5 m) większe tonażowo statki wybierają inne porty. Z kolei spadki wielkości obsłużonych zbóż, to skutek nieurodzaju w br. oraz zmniejszenia zapotrzebowania na śrutę sojową. 

Wrzesień br. w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku jest lepszy o blisko 9 procent. Wzrosty notują: ruda (+137,4 procent),  inne masowe (+20,9 procent),  ropa (+22,5 procent), kontenery (+7,2 procent) oraz drobnica (+1,5 procent). Na minusie były węgiel (-31,6 procent) i zboże (-5,5 procent). 

Uniwersalny charakter zespołu portów Szczecin-Świnoujście zapewnia stabilność obsługiwanej masy towarowej. Spadki w jednej grupie bilansują się wzrostami w innej. Niemniej jednak w celu utrzymania wzrostowego trendu, konieczne są inwestycje w infrastrukturę dostępową oraz portową. W przeciągu najbliższych lat nakłady inwestycyjne w oba te obszary pochłoną kwotę przekraczającą trzy miliardy złotych. Składać się na to będą zarówno inwestycje własne ZMPSiŚ SA, jak również innych podmiotów, m.in. Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz PKP PLK. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

Jacht regatowy wypłynie ze Szczecina, by przez dwa lata promować Polskę za granicą

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Jacht regatowy wypłynie ze Szczecina, by przez dwa lata promować Polskę za granicą

W setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości oceaniczny jacht regatowy pod polską banderą wypłynie ze szczecińskiego portu, by po dwóch latach zawitać do macierzystego portu w stulecie zaślubin Polski z morzem.

W czasie rejsu jacht przepłynie 40 tysięcy mil morskich, odwiedzi 5 kontynentów i 100 portów na całym świecie. Załoga jachtu weźmie udział we wszystkich największych regatach żeglarskich świata reprezentując w nich Polskę.

Projekt Polska100 zainicjowany został przez Polską Fundację Narodową i ma na celu promowanie Polski za granicą i wzmacnianie jej pozytywnego wizerunku oraz uczczenie setnej rocznicy powrotu Polski na mapę Europy. Kapitanem jachtu zostanie mistrz olimpijski, Mateusz Kusznierewicz. Rejs stał się częścią rządowego programu Niepodległa. Opiekę merytoryczną nad projektem Polska100 sprawuje Polski Związek Żeglarski oraz Akademia Morska w Szczecinie.

Wizyty w portach są doskonałą okazją do zorganizowania cyklu imprez promujących polską kulturę, tradycję, a także osiągnięcia i sukcesy. Pokład polskiego jachtu stanie się miejscem do spotkań z Polską oraz przeżycia niepowtarzalnych emocji i wrażeń. Podczas konferencji prasowej oficjalnie otwierającej projekt, Mateusz Kusznierewicz poinformował, że do załogi Polska100 zaprosi najbardziej uznanych polskich żeglarzy.

– Polska100 to bezprecedensowe przedsięwzięcie łączące pozytywne emocje, sportowe wyzwania oraz unikalne możliwości komunikacyjne i promocyjne. Chcemy jednocześnie czerpać z bogatej tradycji i historii polskiego żeglarstwa morskiego i oceanicznego oraz uświetniać tak ważne dla naszej historii – setne rocznice – mówił Mateusz Kusznierewicz.

Już teraz wiadomo, że każdy będzie mógł wziąć udział w tym rejsie w ramach wirtualnej załogi, do której organizatorzy zapraszają wszystkich Polaków, a dzięki konkursom wiele osób otrzyma szansę wejścia na pokład jednostki. Przygotowania, a później zmagania i przygody zespołu projektu Polska100 będziemy na bieżąco śledzić za pośrednictwem relacji w mediach i internecie.

Obecność wśród partnerów projektu Akademii Morskiej w Szczecinie dodatkowo podkreśla jego charakter – promującego polską kulturę i bogatą tradycję morską. Uczelnia w mijającym roku obchodzi 70-lecie swojego istnienia, a podkreślając swoje korzenie w tradycji, podejmuje odważne przedsięwzięcia.

Więcej informacji na temat projektu: www.polska100.org

 

Źródło: infoludek.pl 

Gala branży morskiej Wspólna Kaczka 2017

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Gala branży morskiej Wspólna Kaczka 2017

Nagroda specjalna "Bursztynowa Kaczka" trafiła do Remontowa Shipbuilding, a trzy wyróżnienia honorowe "Bursztynowe Jajka" do Deepwater Container Terminal Gdańsk, Loconi Intermodal oraz Polskie LNG. W piątek w Gdyni odbyło się tradycyjne spotkanie branży morskiej "Wspólna Kaczka".

Była to już XVIII gala, na której wręczono nagrody Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Coroczna gala "Wspólna Kaczka" odbywa się tradycyjnie w drugi piątek października. Jest to spotkanie przedstawicieli biznesu morskiego z całej Polski i z zagranicy, głównie Europy Zachodniej oraz firm z nimi współpracujących. Spotkanie odbyło się w hali Gdynia Arena. 

Nagrodę honorową "Bursztynowa Kaczka" przyznano firmie Remontowa Shipbuilding. Firma otrzymała to wyróżnienie za specjalistyczne, nowoczesne i innowacyjne jednostki, czyli prom "Salish Orca" z napędem dual-fuel dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, z unikatowym w światowej skali systemem bunkrowania LNG oraz specjalistyczny statek przeznaczony do układania, podnoszenia i konserwowania kabli podmorskich "Siem Aimery" dla norweskiego armatora Siem Offshore, najdroższą jednostkę w historii polskiego przemysłu stoczniowego, w odniesieniu do jednego kilograma masy.

Kapituła przyznała również trzy równorzędne wyróżnienia honorowe "Bursztynowe Jajka". Pierwsze trafiło do DCT Gdańsk, za zakończenie największej prywatnej inwestycji sektora portowego w Polsce i jednej z największych tego typu inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestycja sprawiła, że Port Gdańsk dysponuje największym terminalem kontenerowym na Bałtyku o potencjale przeładunkowym 3 mln TEU. 

Kolejne wyróżnienie przyznano firmie Loconi Intermodal, w uznaniu za bardzo szybkie reagowanie na zmieniającą się sytuację rynkową oraz konsekwentną realizację założonej strategii rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i przenoszenia ładunków z dróg na tory. 

Trzecie z wyróżnień trafiło do firmy Polskie LNG, za oddanie do użytku terminalu LNG w Świnoujściu. Powstanie terminalu, największego tego typu na Bałtyku, pozwala na odbieranie gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie, przez co przyczynia się do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju.

VIK

 

Czytaj więcej na:

https://biznes.trojmiasto.pl/Gala-branzy-morskiej-Wspolna-Kaczka-2017-n117476.html#tri

,,Wraki Kołobrzegu 2017”

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: ,,Wraki Kołobrzegu 2017”

Kołobrzeg ze względu na swoje położenie w środkowej części południowego wybrzeża Bałtyku stanowił od zarania dziejów ważny ośrodek handlowy. Podczas II wojny światowej port w Kołobrzegu był niemiecką bazą morską a od 1945 roku spełniał rolę ważnego punktu ewakuacyjnego.  

Od 2016 roku Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu prowadzi systematyczne badania pod kątem lokalizacji i ewidencji podwodnych stanowisk archeologicznych. 

W ramach projektu ,,Wraki Kołobrzegu 2017” Muzeum Oręża Polskiego prowadzi prace na 3 stanowiskach: 

Kotwica – obok leży 14 metrowy zerwany łańcuch kotwiczny, sam trzon stalowej kotwicy jest zgięty, może to świadczyć o eksplozji, która do tego doprowadziła, wszystko to może wskazywać na okres pochodzenia z czasów II wojny światowej.

Wrak nr 2 - stalowy wrak, który znajduje się po zachodniej stronie od wejścia do portu w Kołobrzegu. Pozycję wraku udostępnił muzeum Instytut Morski w Gdańsku. Na wraku znajduje się kilka luźnych elementów, takich jak winda kotwiczna czy polery cumownicze, które trafią do Skansenu Morskiego w Kołobrzegu.

Wrak nr 1 – po szczegółowych oględzinach wraku niemieckiego promu desantowego odnaleziono najprawdopodobniej francuską armatę polową wz. 1897 na podstawie morskiej. Takich 75 mm armat Schneider wz.97 używało Wojsko Polskie we wrześniu 1939 roku, były montowane m.in. na okrętach: szkolnej jednostce ORP ,,Mazur”, kanonierkach ORP ,,Komendant Piłsudski” i ORP ,,Generał Haller”, trałowcach ORP ,,Żuraw” i ORP ,,Czapla”, monitorach rzecznych ORP ,,Warszawa”, ,,Horodyszcze”, ,,Pińsk”, ,,Toruń” oraz w improwizowanych pociągach pancernych Lądowej Obrony Wybrzeża i w bateriach przeciwdesantowych artylerii nadbrzeżnej. 

Odnaleziona armata może mieć polskie pochodzenie.

Podczas prac na jednym z wraków odkryto też zasypane piaskiem różnego rodzaju skrzynie z nieznanym ładunkiem. 

 

Drugi największy kontenerowiec świata w DCT Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Drugi największy kontenerowiec świata w DCT Gdańsk

11 października, w godzinach porannych do DCT Gdańsk zawinął OOCL Germany - kontenerowiec, którego pojemność przekracza 21 tys. TEU.

OOCL Germany, należący do Orient Overseas Container Line (OOCL), został uroczyście ochrzczony zaledwie ponad miesiąc temu, 22 sierpnia br. w południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries. Statek charakteryzuje długość 400 m, szerokość 59 m i nieco ponad 16 m zanurzenia. Został zaprojektowany zgodnie z aktualnymi wymogami dotyczącymi ochrony środowiska. 

Jednostka pływa na trasie Azja-Europa w serwisie armatora OOCL o nazwie LL1 z następującą rotacją: Szanghaj - Ningbo - Xiamen - Yantian - Singapur - przejście przez Kanał Sueski - Felixstowe - Rotterdam - Gdańsk - Wilhelmshaven - Felixstowe - przejście przez Kanał Sueski - Singapur - Yantian - Szanghaj. Cała podróż trwa 77 dni.

Przypomnijmy, że w czerwcu br. do DCT Gdańsk zawinął pierwszy z kontenerowców OOCL, przekraczających pojemność 21 tys. TEU - OOCL Hong Kong. Poniżej relacja video z tego wydarzenia:

Gigant w DCT Gdańsk

DCT Gdańsk jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego - w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w zasięgu portów Gdańsk - Le Havre. DCT jest dzisiaj miejscem docelowym największych jednostek na świecie wyruszających z Chin, Korei oraz innych krajów azjatyckich. Proces przyczynił się do podziału najważniejszego żeglugowego szlaku handlowego na świecie - szlaku Azja-Europa na szlaki Azja-Europa Północno-Wschodnia oraz Azja-Morze Bałtyckie.

 

DCT Gdańsk SA