TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk na największych targach świata turystyki morskiej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk na największych targach świata turystyki morskiej

Port Gdańsk zaprezentował swoją ofertę na targach Seatrade Cruise Global, które odbyły się w dniach 14-16 marca 2017 roku w Fort Lauderdale (USA). Są to największe targi świata dotyczące turystyki morskiej organizowane od ponad 30 lat. Podczas wizyty na Florydzie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał także list intencyjny z Portem Miami w sprawie współpracy i ustanowienia statusu tzw. portów siostrzanych.

Targi Seatrade Cruise Global organizowane są każdego roku nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale mają także swoje edycje w Azji, Europie Północnej, Europie Śródziemnomorskiej i Bliskim Wschodzie. Na targach jak co roku obecni byli przedstawiciele najważniejszych armatorów statków pasażerskich na świecie, tour operatorzy, firmy świadczące usługi z zakresu wyposażenia statków pasażerskich, organizatorzy wycieczek dla branży turystycznej, porty morskie i wiele innych. Fort Lauderdale, gdzie odbyły się tegoroczne targi, leży w południowo-wschodniej części Florydy, będącej zagłębiem branży wycieczkowej Stanów Zjednoczonych.

Na targach swoją ofertę zaprezentował także Port Gdańsk, który od pewnego czasu szczególnie doceniany jest przez branżę turystyki morskiej z racji ogromnego potencjału turystycznego regionu oraz wysokiej jakości obsługi statków pasażerskich. Dla przypomnienia, tegoroczny sezon wycieczkowy będzie dla Portu Gdańsk szczególnie owocny. Spodziewamy się, że w 2017 roku do portu zawinie 67 statków pasażerskich, czyli ponad dwukrotnie więcej niż przed rokiem.

Obecność Gdańska na największych wycieczkowych targach świata była zatem naturalną konsekwencją tak dużego zainteresowania branży. Podczas targów, przedstawiciele delegacji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., na czele z Prezesem ZMPG - Łukaszem Greinke, mieli okazję do spotkań z przedstawicielami czołowych armatorów statków pasażerskich jak Crystal Cruises, Royal Carribean Cruise Lines, Saga Shipping, Carnival Cruise Line, Disney Cruises. Na stoisku portu pojawił się także przedstawiciel Viking Cruises - armatora, którego statki w tym sezonie odwiedzą Gdańsk aż 22-krotnie.

Zaproszenie portu przyjął również jeden ze znaczących operatorów portowych Niemiec - Sartori & Berger, który posiada 19 oddziałów w portach niemieckich i dwóch w portach polskich, w tym w Gdańsku i w Szczecinie. Firma, działająca w Polsce od dwóch lat, ma duży wpływ na wzrost znaczenia Portu Gdańsk, zwłaszcza w branży wycieczkowej. W nadchodzącym sezonie Sartori & Berger będzie świadczyć usługi agencyjne dla wszystkich statków Viking Cruises zawijających do Portu Gdańsk.

Delegacja Portu Gdańsk na Florydzie odwiedziła także pobliski Port Miami, którego działalność obejmuje głównie przeładunki kontenerowe oraz obsługę statków pasażerskich. Przedstawiciele obu portów w dniu 16 marca 2017 roku podpisali list intencyjny. Strony zadeklarowały podjęcie działań na rzecz zwiększenia wymiany towarowej pomiędzy portami, zacieśnienia relacji i działań służących wzajemnej promocji. W dokumencie ustanowiono także status tzw. portów siostrzanych pomiędzy Portem Gdańsk i Portem Miami. Podczas uroczystości podpisania umowy, obecna była również Polonia mieszkająca na Florydzie. Jej przedstawiciele podkreślali, że próby podpisania umowy siostrzanej między oboma portami trwały ponad 4 lata, jednak z różnych przyczyn umowa nie mogła dojść do skutku. Teraz oba zarządy portów podjęły decyzję o jej zawarciu i wprowadzeniu w życie z dniem 16 marca.

 

Port Gdańsk 

Komisja przyjęła projekt ustawy dotyczący modernizacji toru Szczecin-Świnoujście

Czytaj więcej: Komisja przyjęła projekt ustawy dotyczący modernizacji toru Szczecin-Świnoujście

„Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra” podczas dzisiejszego pierwszego czytania na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej został przyjęty jednogłośnie.

Projekt został przygotowany by usprawnić przygotowania i realizację inwestycji poprawiającej dostęp do portu morskiego w Szczecinie. Inwestycja realizowana będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (wartość inwestycji ok. 1 mld 385 mln zł – w tym 85 proc. ze środków unijnych i 15 proc. ze środków z budżetu państwa). Ma być zrealizowana do 2022 roku.

Minister Rozwoju i Finansów decyzją z początku stycznia br. zapewnił fundusze na realizację przedsięwzięcia.

Inwestycja ma charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin

do głębokości 12,5 metra jest niezbędna dla rozwoju morskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a tym samym zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na torze wodnym.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Majówka w Skandynawii? Najlepiej!

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Majówka w Skandynawii? Najlepiej!

Krótkie wyjazdy majówkowe nieoficjalnie rozpoczynają serię wakacyjnych wojaży. Zdecydowanie warto postawić na mocny start, który doda nam wiatru w żagle na cały sezon. Jaka powinna być idealna majówka?

Większość wskazałaby zapewne na piękno natury. Przydałaby się woda, malownicze krajobrazy i sporo kwiatów. W takim wypadku najlepiej jest wybrać Skandynawię! Po drugiej stronie Bałtyku dostępna jest chociażby południowa Szwecja z powalającymi widokami i ogrodami przy Pałacu Sofiero w pobliżu Helsingborga. 

Niektórzy stwierdziliby, że każdy wyjazd musi mieć zapewnioną odpowiednią liczbę zabytków. Tutaj Skania także ma wiele do zaoferowania. Przykład? W Lund znajduje się najstarsza romańska katedra ze średniowiecznym zegarem astronomicznym, budynki uniwersytetu z XVII wieku, a obok nich kamienie runiczne z epoki Wikingów!

Są jednak i tacy, którzy wolą podziwiać oryginalną architekturę. Na nich czeka Malmö. W dzielnicy Västra Hamnen mogą obejrzeć powykręcany wieżowiec Turning Torso, a na Ola Billgrens plats intensywnie pomarańczową bryłę, która z daleka informuje, że jest to siedziba muzeum sztuki nowoczesnej. 

Nie trzeba wybierać jednej z opcji, można połączyć je wszystkie, jadąc na majówkę z Unity Line. „Magia południowej Szwecji”, „Szwedzkim wybrzeżem w kierunku Oslo” czy „Różne oblicza Danii – Bornholm i Kopenhaga”  to oferty zawierające transport, nocleg, posiłki i opiekę pilota. Warto zajrzeć na stronę www.unityline.pl i zapoznać się z pełną ofertą przewoźnika – atrakcyjnymi cenowo biletami na prom do Szwecji, a także wycieczkami w różne rejony Skandynawii. 

 

Sejmowa komisja gospodarki morskiej i plany ratowania PŻM

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Sejmowa komisja gospodarki morskiej i plany ratowania PŻM

Redukcja zatrudnienia, obniżki pensji i - ogólnie - zmniejszenie kosztów funkcjonowania PŻM: to ma być jedna z recept na wydobycie szczecińskiego armatora z poważnych kłopotów finansowych.

Mówił o tym w poniedziałek wprowadzony niedawno w firmie zarządca komisaryczny na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej. Zdaniem opozycji - zabrakło konkretów, posłów PO nie przekonały tłumaczenia, że te pojawią się na kolejnym posiedzeniu komisji.

Posłanka PO Magdalena Kochan mówiła o niepokoju pracowników zagrożonych zwolnieniem. - Oni nie wiedzą co ich czeka - mówiła Kochan.

Paweł Brzezicki - odpowiadał, przypominał, gdy był dyrektorem i już raz ratował PŻM w 2005 roku.

Zostawiłem 93 statki i trzy tysiące ludzi. A dzisiaj mam 45 jednostek i 3 tys. osób. No to niech się pani sama zastanowi nad tym co pani robiła - odpowiedział Brzezicki.

Paweł Kowalski z Solidarności zwracał uwagę, że związkowcy dopiero teraz dowiadują się o możliwych zwolnieniach i innych oszczędnościach.

- Wierzę, że dalej będziemy razem współpracować i żebyśmy nie dowiadywali się tutaj - mówił Kowalski.

W odpowiedzi usłyszał, że formalnie plan ratowania PŻM dopiero powstanie, bo nie jest na przykład gotowy audyt w firmie. Poseł PO Sławomir Nitras nie był zadowolony. - Pan Brzezicki nie powiedział nam nic - mówił Nitras.

W odpowiedzi minister Marek Gróbarczyk przypomniał Nitrasowi czasy, gdy poseł PO był w rządzie i chwalił się dobrymi kontaktami z poprzednim dyrektorem. - No i finał jest jaki jest, że trzeba powoływać zarząd komisaryczny - mówił minister.

Ostatecznie posłowie PO i .Nowoczesnej wyszli z sali i nie uczestniczyli w kolejnej dyskusji o planach budowy promów w szczecińskiej stoczni.

 

Źródło: radioszczecin.pl 

OT Logistics S.A. kończy negocjacje z rządem Czarnogóry w sprawie przejęcia udziałów w Luka Bar i AD Montecargo.

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: OT Logistics S.A. kończy negocjacje z rządem Czarnogóry w sprawie przejęcia udziałów w Luka Bar i...

Spółka OT Logistics S.A. zakończyła negocjacje ze Skarbem Państwa w Czarnogórze w sprawie nabycia udziałów w spółce AD Montecargo (przewoźnik kolejowy) i Luka Bar AD BAR (operator portu morskiego). Zakończenie negocjacji otwiera drogę do formalnej akceptacji umowy przez odpowiednie instytucje Czarnogóry, w tym parlament. 

Na podstawie dokonanych ustaleń OT Logistics S.A. ma nabyć 51% udziałów w spółce AD Montecargo za 2,5 mln euro. Nabywca zobowiązał się też do przeprowadzenia trzyletniego programu modernizacyjnego o łącznej wartości 3,45 mln euro, jak również dodatkowych inwestycji w tabor kolejowy. W zamian za 8,25 mln euro OT Logistics może również nabyć 30% udziałów w Luka Bar, największym porcie morskim w Czarnogórze (pierwotna oferta wynosiła 7,1 mln euro). Strony ustaliły jednocześnie, że planowany program inwestycyjny w porcie będzie opiewał na niższą niż pierwotnie zakładano kwotę 14 mln euro (wcześniej 17,1 mln euro). Uzgodnienia przewidują też przekazanie operacyjnego zarządzania portem na rzecz OT Logistics. Ustalono również, że w obu przejmowanych spółkach w mocy pozostaną obowiązujące obecnie zbiorowe układy pracy, a zatrudnienie zostanie utrzymane na niezmienionym poziomie, z wyjątkiem zwolnień dobrowolnych lub naturalnych odejść na emerytury.

AD Montecargo zajmuje się kolejowymi przewozami towarowymi. Luka Bar AD BAR to operator portu morskiego w Barze, który stwarza szerokie możliwości wykorzystania transportu intermodalnego na Bałkanach i umożliwia dogodny transport drogą morską m.in. produktów rolnych do Afryki i na Bliski Wschód. Akwizycje są elementem ogłoszonej rok temu strategii rozwoju Grupy, mającej na celu umocnienie pozycji rynkowej na Bałkanach i w korytarzu transportowym Północ-Południe, łączącym porty morskie na Bałtyku i Adriatyku. 

Cieszymy się, że z sukcesem zakończyliśmy negocjacje ze Skarbem Państwa w Czarnogórze. Planowane przejęcie udziałów w AD Montecargo i Luka Bar to ważny krok w realizacji naszej strategii rozwoju i ekspansji na południu Europy. Chcemy bowiem aktywnie obsługiwać przepływ ładunków w korytarzu transportowym Północ-Południe. Te atrakcyjne aktywa przyczynią się do poszerzenia naszej oferty oraz pozyskania klientów na nowych rynkach – mówi Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics. 

W grudniu 2016 r. OT Logistics S.A. zaoferowała kupno udziałów w spółkach AD Montecargo i Luka Bar AD BAR. Po uzyskaniu formalnego potwierdzenia poprawności oferty, Spółka została w styczniu br. zaproszona do przystąpienia do negocjacji ze Skarbem Państwa w Czarnogórze. Obecnie dla finalizacji transakcji niezbędne są zgody odpowiednich instytucji Czarnogóry, w tym parlamentu.

 

OT LOGISTICS