TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

We wtorek chrzest statku PŻM Gardno

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: We wtorek chrzest statku PŻM Gardno

W Morskim Porcie Police zaplanowano chrzest statku Gradno Polskiej Żeglugi Morskiej we wtorek. To pierwszy z nowej serii jeziorowców należący do tego największego polskiego armatora.

Matką chrzestną jednostki zostanie długoletnia pracownica PŻM Elżbieta Majchrowicz. Matka chrzestna, oprócz tradycyjnego rozbicia butelki o burtę statku, wręczy także jego kapitanowi dwa obrazy przedstawiające krajobrazy jeziorowe.

Chrzest Gardna w Policach to powrót do tradycji organizowania tych uroczystości przez PŻM w polskich portach.

"Gardno to pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM, czyli masowców przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich - od dziesiątek lat strategicznego rynku armatora" - powiedział PAP w poniedziałek rzecznik prasowy PŻM Krzysztof Gogol. "Z nośnością 36,600 DWT należy do grupy laker-max, największych statków oceanicznych, które mogą przepływać przez system śluz i kanałów prowadzących na Wielkie Jeziora" - dodał Gogol.

We flocie PŻM pływa również 13 innych jeziorowców, wybudowanych w ramach dwóch poprzednich serii; typ Miedwie oraz typ Isa - powiedział Gogol.

Gardno został zbudowany przez stocznię Yangzijang w Chinach i oddany PŻM 16 maja br. Następnie załadował on w Korei Południowej wyroby stalowe, z którymi popłynął przez Pacyfik do Salwadoru, Meksyku i Stanów Zjednoczonych. W drugiej podróży z USA do Wielkiej Brytanii statek transportował pelety drzewne.

W swojej głównej roli, czyli jeziorowca wystąpił w trzeciej podróży, w której popłynął z ładunkiem stali z IJmuiden w Holandii do Cleveland, Burns Harbour i Milwaukee. W tym samym porcie statek załadował kukurydzę, którą zawiózł do Bizerty w Tunezji. W niedalekim od Bizerty porcie Annaba na Gardno załadowano fosforyty na zamówienie Zakładów Chemicznych "Police" z Grupy Azoty. Z tym ładunkiem statek dotarł do Polic.

Gardno to 59. statek Polskiej Żeglugi Morskiej i jednocześnie trzeci odebrany ze stoczni w tym roku. W grudniu flota PŻM powiększy się jeszcze o dwa statki.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z większych w Europie. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

 

autor: Kacper Reszczyński

 

Źródło: PAP

Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m

W poniedziałek, 10 grudnia, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyła się konferencja informacyjna na temat inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, na której przedstawiony został stan zaawansowania prac w projekcie. Wykonawcą inwestycji, realizowanej w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”, jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

W październiku Urząd otrzymał, za pośrednictwem CUPT-u, pozytywną ocenę projektu, zawartą w raporcie niezależnych ekspertów IQR (Independent Quality Review), przesłanym do Komisji Europejskiej. Inżynier kontraktu rozpoczął już przyrodniczy monitoring przedinwestycyjny, toczą się także prace związane z kontraktem na wykonanie - odbywają się spotkania, m.in. w sprawie koordynacji wodnego placu budowy. Wykonawca przedstawia Dyrektorowi Urzędu, do zatwierdzenia, umowy z proponowanymi podwykonawcami; trwa ich weryfikacja. Złożono już wstępny harmonogram prac projektowych, którego elementem jest wykaz wszystkich czynności i dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, a podwykonawcą inwestycji, opracowującym dokumentację projektową, zostało konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants. Projektant złożył już wnioski o wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów. Przygotowywany jest również projekt robót geologicznych.

Dla przypomnienia, ta długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki niej maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych.

 

UMS

Bezpieczeństwo morskie RP – temat nadal aktualny

Czytaj więcej: Bezpieczeństwo morskie RP – temat nadal aktualny

Teraźniejsze i przyszłe zdolności Marynarki Wojennej. Priorytety zakupowe i modernizacyjne w kontekście obecnej i przyszłej roli morskiego rodzaju Sił Zbrojnych. Bezpieczeństwo portów, infrastruktury i morskich szlaków transportowych. Współpraca przemysłowa i badawczo-rozwojowa. To główne tematy czwartej edycji Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, organizowanego 24 stycznia 2019 r. w Warszawie przez Akademię Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Zarząd Targów Warszawskich S.A. – organizatora m.in. Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO.

Forum to jednodniowe wydarzenie o transparentnej, konferencyjno-wystawowej formule, które gromadzi co roku kluczowych interesariuszy Marynarki Wojennej, w tym przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wysokiej rangi gości zagranicznych, dowódców, naukowców oraz przedstawicieli przemysłu. Jest ono – wg. wypowiedzi obecnego na trzech poprzednich edycjach Przewodniczącego Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michała Jacha – centralnym elementem debaty o przyszłości morskiego rodzaju Sił Zbrojnych. 

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Pan Mariusz Błaszczak, Minister Obrony Narodowej; Pan Paweł Soloch, Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego; Pan Michał Jach, Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz Pani Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Przewodnicząca Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Szczegółowe informacje o Forum dostępne są na stronie www.fbm.ztw.pl

 

 

Minister Gróbarczyk podsumował trzy lata funkcjonowania ministerstwa

Czytaj więcej:  Minister Gróbarczyk podsumował trzy lata funkcjonowania ministerstwa

W środę 5 grudnia 2018 roku odbyło się spotkanie prasowe z udziałem Ministra Marka Gróbarczyka, podsumowujące trzy lata funkcjonowania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Jednym z największych sukcesów jest rozwój naszych portów. 87 mln przeładunków jest rekordem, który daje ogromną szansę na dalszy rozwój. Jeszcze kilka lat temu nikt nie wierzył, że polskie porty mogą osiągać takie sukcesy. Mamy nadzieję, że w tym roku przekroczymy symboliczną liczbę 100 mln. Z działalności przeładunkowej portów do budżetu państwa trafia 25 mld zł. – mówił Minister Gróbarczyk w czasie konferencji.

Przedstawicielom mediów został zaprezentowany film, który przekrojowo pokazywał największe osiągnięcia MGMiŻŚ. Wśród nich znalazła się m.in.: organizacja Światowych Dni Morza.

- Gdy przedstawiałem raport za Światowe Dni Morza w Szczecinie, Kitack Lim Sekretarz Generalny IMO podziękował Polsce za tak profesjonalną i najlepszą dotychczas organizację ŚDM. W przyszłym roku chcemy dołączyć do Rady IMO, dlatego z zaangażowaniem budujemy poparcie naszej kandydatury przez inne kraje. – podkreślił Minister.

Minister Gróbarczyk wspomniał także o rozwijającej się coraz lepiej edukacji morskiej.

- Jesteśmy dumni, że Akademia Morska w Gdyni weszła na nowy poziom stając się uniwersytetem. Jedynym Uniwersytetem Morskim w tej części Europy - zaznaczył minister. - Warto też wspomnieć o Akademii Morskiej w Szczecinie. Obie uczelnie co roku nie narzekają na brak chętnych.

Minister omówił również obecnie prowadzone przez MGMiŻŚ inwestycje oraz przedstawił plany działań resortu na przyszłość.

 

MGMiŻŚ

Stępka drugiego okrętu typu KORMORAN II położona

Czytaj więcej: Stępka drugiego okrętu typu KORMORAN II położona

W środę, 5 grudnia 2018 roku w stoczni REMONTOWA SHIPBUILDING S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki nowoczesnego niszczyciela min projektu 258 KORMORAN II. Jest to drugi z serii trzech okrętów budowanych dla Marynarki Wojennej RP.

Kontrakt na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min projektu 258 podpisano  w grudniu  2017 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej. Budowa odbywa się w ramach konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. jako liderem, w którego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna.

Położenie stępki jest zaraz po tzw. cięciu blach istotnym kamieniem milowym realizacji każdego projektu stoczniowego wieńczącym zakończenie obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i  rozpoczynającym etap montażu poszczególnych elementów statku w całość.

Okręt typu Kormoran II przeznaczony jest do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych pozostałych zarówno w toni wodnej jak i na dnie akwenów morskich. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU bądź wielonarodowych sił koalicyjnych). Przystosowany jest również do wykonywania pozostałych zadań pomocniczych określonych przez Marynarkę Wojenną.

 

Remontowa Shipbuilding SA