TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Rozpoczyna się budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rozpoczyna się budowa parkingu buforowego w Porcie Gdańsk

Już niedługo u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej powstanie parking dla samochodów ciężarowych. Inwestycja spowoduje poprawę płynności i lepszą koordynację ruchu w Porcie.

Długo wyczekiwany przez kierowców ciężarówek oraz spedytorów parking buforowy w Porcie Gdańsk otrzymał właśnie pozwolenie na budowę. To pierwszy parking na terenie Portu przeznaczony wyłącznie do użytku dla ciężarówek. Będzie zlokalizowany blisko terminali zbożowych, co ułatwi pracę zarówno kierowcom dostarczającym i wywożącym ładunki z Portu, jak i pracownikom samych terminali.

- Budowa parkingu pozwoli na lepszą kontrolę ruchu oraz oszczędność czasu spedytorów i gestorów ładunków. Zyskamy możliwość realnego zarządzania ruchem kołowym na terenie Portu Wewnętrznego. Rozwiąże się także problem korków na ul. Marynarki Polskiej – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Realizacja inwestycji odbywa się w trybie zaprojektuj-zbuduj, co oznacza, że wykonawca – firma MTM – odpowiada za kompleksową realizację prac.

Na parkingu o powierzchni 1 ha będą 63 miejsca dla samochodów ciężarowych. Stanie tam także dwukondygnacyjny budynek z pomieszczeniami dozoru oraz przestrzenią gospodarczo-magazynową.

- Chcemy stworzyć kierowcom ciężarówek cywilizowane warunki oczekiwania na przeładunek. Dlatego powstanie również poczekalnia oraz budynek sanitarny z prysznicami i toaletami, dostosowany także do potrzeb osób niepełnosprawnych – tłumaczy Marcin Osowski.

Teren zostanie ogrodzony i oświetlony, a wjazd będzie wyposażony w szlabany sterowane przez dozorców.

Koszt budowy parkingu to ok. 5,5 mln zł. Prace mają zostać ukończone jeszcze w tym roku.

Parking buforowy przy ul. Śnieżnej i Handlowej jest pierwszym z czterech, które powstaną na terenie Portu. Kolejne zlokalizowane będą przy ulicach: Ku Ujściu, Sucharskiego i Budowniczych Portu Północnego.

 

Port Gdańsk 

Rozstrzygnięto przetarg na pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia

Czytaj więcej: Rozstrzygnięto przetarg na pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia

Jak informuje Radio Szczecin - Konsorcjum dwóch największych na świecie firm hydrotechnicznych wygrało przetarg na pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia do 12,5 metra. To spółki z Holandii i Belgii. Urząd Morski w Szczecinie właśnie rozstrzygnął przetarg na wykonanie prac.

O kontrakt ubiegało się pięć firm. Zwyciężyły: Dredging International NV z Belgii i Van Oord Dredging and Marine Contractors z Holandii.

- To są dwie z czterech największych na świecie firm, które zajmują się takimi pracami, więc są to pewne firmy i akurat tutaj występują razem w konsorcjum. Ze strony urzędu nie ma obaw co do fachowości i doświadczenia tych firm w realizacji tego typu projektów - mówi Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

 

Źródło: Radio Szczecin 

Strażacy wracają na pokładzie Unity Line

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Strażacy wracają na pokładzie Unity Line

Szczeciński armator Unity Line przetransportował nieodpłatnie polskich strażaków do Szwecji, gdzie pod koniec lipca wybuchł pożar spowodowany wysokimi temperaturami i małą ilością opadów. Teraz, po zakończonej sukcesem akcji, strażacy wracają do Polski. 

- Miło poinformować, iż w poniedziałek, 6 sierpnia ok. 5:00 rano strażacy będą już na Terminalu w Świnoujściu. Przepłyną tym samym promem M/F Gryf wraz z nami nieodpłatnie. Porty w Trelleborgu i Świnoujściu także nie obciążą strażaków kosztami technicznej przeprawy – poinformowała Katarzyna Antoń, kierownik działu marketingu Unity Line.

Przypomnijmy, że na pokładzie promu do Szwecji popłynęło 144 strażaków, przetransportowano także 67 jednostek sprzętu, specjalistyczne quady i 44 samochody. Poza kabinami i niezbędnym miejscem na sprzęt pożarniczy załoga promu zorganizowała także inne miejsca, m.in. specjalną salę, w której mógł pracować sztab operacyjny.

 

Unity Line 

Nadchodzi rewolucja w morskim przemyśle. Przyszłością sektora są statki zasilane napędem hybrydowym i energią wiatrową

Czytaj więcej: Nadchodzi rewolucja w morskim przemyśle. Przyszłością sektora są statki zasilane napędem...

Nadchodzi era statków przyszłości. To rewolucja dla transportu morskiego i stoczni. Choć jeszcze nawet 90 proc. statków jest napędzanych ciężkim olejem opałowym, to paliwem przyszłości jest zielona energia. Napędem statków jest coraz częściej skroplony gaz LNG czy energia wiatrowa. To wyzwanie dla przemysłu stoczniowego, który napędzają zarówno nowe statki, jak i rozwój morskiej energetyki wiatrowej, np. konieczność zbudowania mobilnej jednostki, która będzie pływać po morzach i oceanach. W planach pojawiają się też statki autonomiczne.

– Sektor stoczniowy nastawiony jest na realizację całościowych polityk, które pojawiają się w gospodarce na świecie – to zielona gospodarka, zielona energetyka. Sektor widzi potrzebę i dostosowuje się w ramach swoich działań do tych dyrektyw, które się pojawiają tak na poziomie UE, jak i światowych organizacji, nakazujących ograniczyć szkodliwy wpływ jednostek pływających na środowisko, a w szczególności zużycie starych, tradycyjnych paliw ciężkich z udziałem siarki – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Piotr Słupski, konsultant ds. stoczniowych, InvRest PS.

Od 2015 roku na obszarach SECA – o kontrolowanej emisji siarki – wprowadzono restrykcyjne przepisy dotyczące zawartości tlenków siarki w gazach spalinowych emitowanych przez statki. Dlatego statki napędzane olejem opałowym, choć wciąż jeszcze stanowią zdecydowaną większość, będą powoli zastępowane. Rozwiązaniem przyszłości jest wykorzystanie do zasilania statków gazu LNG. Obecnie na świecie pływa lub jest zakontraktowanych ok. 200 statków zasilanych ciekłym gazem ziemnym.

– Pojawiają się także rozwiązania związane z źródłami elektrycznymi, tak jak mówi się o elektromobilności w znaczeniu pojazdów na drogach, tak też elektromobilność nie jest wcale tylko hasłem, ale staje się rozwiązaniem dla sektora stoczniowego. Chociażby największy w Polsce budowany prom hybrydowy, łączący tradycyjne źródło zasilania silnika z energią elektryczną – wskazuje Piotr Słupski.

Nowy prom „Color Hybrid" ma wejść do eksploatacji latem 2019 roku i zastąpić na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) o połowę mniejszą jednostkę. Ładowanie baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, ma się odbywać podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych Color Line lub na samym pokładzie statku, a w pełni naładowane baterie pozwolą pokonać całą trasę. Statek będzie miał 160 m długości i ponad 27 m szerokości, na pokład zabierze 2 tys. pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych.

Przyszłością mogą się też okazać statki napędzane wiatrem, które mogłyby zredukować szkodliwą emisję nawet o 80 proc. Gdy wiatr będzie zbyt słaby, statek byłby napędzany skroplonym gazem ziemnym.

– Drugim bardzo ciekawym trendem, który jest dostrzegalny w rozwoju sektora stoczniowego i który stanowi o jego coraz większej innowacyjności, jest morska energetyka wiatrowa – ocenia ekspert. – Stocznie budują bardzo specjalistyczne jednostki do serwisu farm wiatrowych, ale również mogą budować same komponenty, które składają się na maszt, fundament itd., więc jednostkę niemobilną. Tutaj pojawiają się takie wyzwania technologiczne jak chociażby grubość blachy, która znacząco przekracza parametry typowe dla jednostek morskich pływających – twierdzi ekspert.

Z raportu McKinsey & Company „Rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Perspektywy i ocena wpływu na lokalną gospodarkę” wynika, że morska energetyka wiatrowa może w ciągu najbliższych lat stać się ważną branżą polskiej gospodarki. Do 2030 roku może powstać nawet 6 GW zainstalowanej mocy. Na rozwoju sektora skorzysta przede wszystkim branża stoczniowa, która może zmienić profil działania, pojawią się nowe zamówienia na duże statki do budowy farm.

Istotnym trendem na rynku są także statki autonomiczne zarówno w segmencie wojskowym, gdzie tego typu statki mają być wykorzystywane m.in. do rozbrajania min wodnych oraz patrolowania i monitorowania morza, jak i w zastosowaniach komercyjnych. Jak na razie niewielu producentów buduje tego typu pojazdy, ale sektor ma się dynamicznie rozwijać w najbliższych latach. Według Credence Research jego wartość w 2025 roku ma wynieść 155 mld dol.

 

Źródło: https://innowacje.newseria.pl/news/nadchodzi-rewolucja-w,p344408034

 

Kolejne umowy na inwestycje w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Kolejne umowy na inwestycje w Porcie Gdańsk

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał trzy umowy na wykonanie prac w ramach dotacji unijnych. Realizacją tych projektów zajmie się Korporacja Budowlana Doraco.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał właśnie trzy umowy na roboty budowlane. Jedną z nich podpisano z konsorcjum, w skład którego wchodzi Doraco (lider) oraz Boskalis International B.V., dwie pozostałe już z samą korporacją Doraco.

– To jedne z ostatnich umów, które zawieramy w ramach projektów CEF. Doraco jest generalnym wykonawcą, z którym już współpracujemy. Przed nimi trudne zadanie, ponieważ inwestycje z dofinansowaniem unijnym mają bardzo rygorystyczne harmonogramy, ale wierzę, że prace rozpoczną się bardzo szybko i w takim też tempie zostaną ukończone – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Pierwsza umowa, podpisana z konsorcjum, dotyczy projektu na pogłębienie toru wodnego. Doraco będzie odpowiadać za przebudowę nabrzeży stanowiących obudowę wewnętrznego toru wodnego – odcinków Nabrzeża Postojowego Niskiego, Szczecińskiego oraz Wiślanego. Projekt ma się zakończyć w ciągu 67 tygodni. Doraco zajmie się także przebudową Nabrzeża Zbożowego oraz Wisłoujście. Realizacja każdej z tych inwestycji będzie trwała 76 tygodni.

–  Z przyjemnością przyjęliśmy informację, że nasz zespół będzie realizował kolejny projekt dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – mówi  prezes Korporacji Budowlanej Doraco, Angelika Cieślowska. –  Prowadzimy projekty dla różnych branży i obiekty różnego przeznaczenia, jednak inwestycje hydrotechniczne są dla nas najciekawszym wyzwaniem. Dołożymy wszelkich starań, aby projekt dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk po raz kolejny zakończył się sukcesem.

Realizacja wspomnianych inwestycji wyniesie łącznie ponad 105 mln zł. Projekt rozbudowy i pogłębienia toru wodnego jest w 85 proc. dofinansowany z instrumentu CEF. Dodatkowo ZMPG uzyskało środki m.in. na modernizację układu drogowo-kolejowego i budowę Nabrzeża Północnego w Porcie Zewnętrznym.

Projekty finansowane z instrumentu CEF zakończą się do końca 2020 roku. Do tego czasu inwestycje w Porcie Gdańsk będą kosztować ok. miliarda złotych.

 

Port Gdańsk