TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Waldemar Śmigielski: Będziemy znaczącym portem na bałtyku

Czytaj więcej: Waldemar Śmigielski: Będziemy znaczącym portem na bałtykuMorza i Oceany: - Port Darłowo nie należy do portów o wielkich możliwościach, ale o wielkich wyzwaniach. Mimo wszystko skutecznie realizuje swoją politykę rozwoju. Jak to wygląda w obecnej sytuacji? 

Waldemar Śmigielski, Dyrektor Zarządu Portu Morskiego Darłowo: - Wielkim portem Darłowo nigdy nie będzie, ale może być znaczącym polskim portem południowego Bałtyku. Aby tak było musimy konsekwentnie realizować swoją wizję rozwoju, tzn. zrównoważonego rozwoju trzech funkcji naszego portu: turystyczną, rybacką i handlową.

I tak : właśnie trwa przetargowa procedura wyłonienia wykonawcy mariny jachtowej na ok. 70 jachtów wCzytaj więcej: Waldemar Śmigielski: Będziemy znaczącym portem na bałtyku „starym” basenie rybackim. To w ramach Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Realizujemy także projekt Interface Plus w ramach programu „Południowy Bałtyk 2007-2013” polegający na budowie terminala pasażerskiego dla ruchu międzynarodowego. Jednocześnie trwa przetarg na wykonawstwo 118m nowego nabrzeża Słupskiego na potrzeby rybaków. Trwa także budowa magazynów i zaplecza socjalnego dla rybaków a jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę nowego basenu rybackiego – większego i wygodniejszego niż stary, tzn. wyposażonego w slip, stację paliw i stację odbioru wód zaolejonych. Te inwestycje współfinansuje z kolei Europejski Fundusz Rybacki w ramach Programu Operacyjnego ”Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”.

Jesteśmy także w fazie prac projektowych budowy nowych nabrzeży przeładunkowych w części handlowej naszego portu. Już teraz mimo, że jest kwiecień mogę powiedzieć, że osiągniemy w tym roku najlepszy wynik przeładunków w historii portu. W 2011r. było to 50 statków i 73 tys. ton ładunków. Dzięki dynamicznej pracy głównego operatora handlowego w naszym porcie – Morskiej Agencji Gdynia, w I kwartale 2012r. jest już 32 statki i ponad 50 tys. ton. 

- Czy możliwości przeładunkowe są już zamknięte Czy planujecie rozbudowę nabrzeży do przyjmowania nowych, większych jednostek. A może nie ma takiej potrzeby? 

Waldemar Śmigielski: Staramy się o przyjmowanie nie tyle większych jednostek, bo tu stoją na przeszkodzie restrykcje nawigacyjne naszego portu, co większej ich ilości. A perspektywy rysują się korzystnie. Związane jest to z boomem inwestycyjnym w Polsce. Głównym towarem przeładowywanym w Darłowie jest kruszywo z Norwegii i Danii, które na pniu idzie na budowę dróg i lądowych farm wiatrowych. Właśnie uzyskaliśmy kontrakt i od maja rozpoczynamy eksport drewna przez nasz port. Staramy się, aby wykonawcy wielkich inwestycji Urzędu Morskiego w Słupsku, czyli: remontu prawie 1,5 km nabrzeży Parkowego i Skarpowego oraz budowę umocnień brzegu morskiego na wschód od Portu Darłowo, wykorzystywali nasz port do przewozu materiałów.

Atutem Portu Darłowo jest jego położenie i wyraźne rozdzielenie części rybacko-turystycznej od części handlowej. Powoduje to, że mamy ponad kilometrowy odcinek wzdłuż toru wodnego do zagospodarowania nowymi nabrzeżami oraz kilkadziesiąt hektarów terenów wzdłuż tych przyszłych nabrzeży. Tak, że do zamknięcia możliwości przeładunkowych w Darłowie jeszcze bardzo daleko. Wręcz przeciwnie – znaczenie Darłowa jako portu handlowego będzie stale i długo rosnąć tym bardziej, że Miasto Darłowo równolegle rozwija sieć dróg wydatnie poprawiając dostęp do portu od strony lądu. 

Morza i Oceany: - Jak zatem zapowiada się dla Portu Darłowo 2012 rok? 

Waldemar Śmigielski: - Pod względem ilości przeładunków na pewno będzie to rok rekordowy. Jednak ze względu na wszystkie inwestycje o których wspominałem – będzie to rok trudny dla użytkowników portu. Terminy prac tak się ułożyły, że port będzie w pewnym momencie jednym, wielkim placem budowy. Dlatego bardzo proszę wszystkich użytkowników portu – rybaków, żeglarzy, marynarzy i stoczniowców o wyrozumiałość i cierpliwość. Pod koniec 2013r. będzie to nowoczesny, wielofunkcyjny port mający istotne znaczenie dla turystyki, handlu i rybołówstwa na południowym Bałtyku.

Dziękujemy

Rozmawiał: Bogdan Tychowski

ZMPG: "Mecenasem Kultury Sopotu"

  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: ZMPG: Prezydent Miasta Sopotu przyznał zaszczytny tytuł „Mecenasa Kultury Sopotu” – 2011  Zarządowi Morskiemu Portu Gdynia S.A. Nagrodę z rąk PM Sopotu , Jacka Karnowskiego w czwartek tj. 5 kwietnia br. odebrał Prezes Zarządu - Janusz Jarosiński.   Wyróżnienie i tytuł nadano ZMPG-a S.A. za wspieranie i sponsorowanie sopockich inicjatyw artystycznych i kulturalnych w 2011 roku.

BCT: Przeładowali 41 108 TEU

Czytaj więcej: BCT: Przeładowali 41 108 TEUW Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni w marcu b.r przeładowano 41 108 TEU, co stanowi rekordowy miesięczny rezultat od października 2008 r. Jest to najwyższy wynik od momentu załamania koniunktury i początku kryzysu gospodarczego. W pierwszym kwartale 2012 r. BCT przeładował łącznie 103 962 TEU.

- Wyjątkowy wynik BCT jest potwierdzeniem bardzo ważnej roli Gdyni w polskim handlu zagranicznym. Mimo obiegowych opinii o kryzysie gospodarki, obroty kontenerowe BCT w marcu to ponad 40 tysięcy 20 stopowych kontenerów wyeksportowanych i zaimportowanych przez polskie przedsiębiorstwa. Tak dużo nie było od czasów sprzed kryzysu, bowiem ostatni raz w 2008 roku. Dla nas to również wyraźny sygnał z rynku, ze pilnie musimy dalej inwestować w rozwój terminala i szykować się na obsługę oceanicznych zawinięć statków z Azji. To powinno nastąpić w 2015 roku, kiedy port w Gdyni zostanie przebudowany i pogłębiony o kolejne 2 metry. Dobrze, że w finansowaniu rozpoczętych inwestycji mamy wsparcie CUPT w postaci ponad 50 milionów złotych, dodane do naszych 100 milionów z własnych środków BCT – powiedział Krzysztof Szymborski Prezes BCT.

Czytaj więcej: BCT: Przeładowali 41 108 TEUW porównaniu do pierwszego kwartału 2011 roku w BCT przeładunki zwiększyły się o niemal 23 proc. Jest to efekt poprawy kondycji gospodarki oraz sprawnego zarządzania Spółką, które zaowocowało wzrostem wydajności pracy i jakości prowadzonych na terminalu operacji. Dzięki zaplanowanym przez BCT i Port Gdynia inwestycjom zwiększy się intermodalność i jakość usług na terminalu. Spółka przystępuje właśnie do największego w historii programu inwestycyjnego, którego wartość wynosi ponad 153 mln zł.

 

Kolejnym przełomowym momentem będzie realizacja projektu pogłębienia portu, które podniesie konkurencyjność Terminalu.

Ze Stoczni Partner do Holandii i Niemiec

  • Kategoria: Partner

 

Czytaj więcej: Ze Stoczni Partner do Holandii i NiemiecOd kilku lat zachodzą olbrzymie przemiany w europejskim przemyśle stoczniowym. W Polsce upadły dwie największe stocznie: Gdynia (SG) i Szczecińska Nowa (SSN). W porównaniu do rekordowego 2005 roku, niemal o połowę zmalała wielkość produkcji w tym sektorze i o ponad 40 proc. zmniejszyły się przychody ze sprzedaży w sektorze okrtętownictwa polskiego. W tym niezmiernie trudnym okresie pozytywną tendencją jest fakt niepotwierdzenia obaw o masowy upadek firm kooperujących z zamkniętymi stoczniami. W zmienionej sytuacji firmy okołostoczniowe potrafiły dostosować swoją produkcję do potrzeb nowych kontrahentów, znaleźć nisze rynkowe, wyczuć przyszłościowy rynek i na nim się posadowić. Ze statystyk wynika, że w branży okrętowej w Polsce przedsiębiorstw z tej właśnie grupy przybywa. Jak podaje GUS w sekcji „Produkcja i naprawa statków i łodzi”, w 2005 r. było zarejestrowanych 4090 podmiotów, a w ubiegłym roku ponad 5300. W Zachodniopomorskiem takim przedsiębiorstwem jest m.in. Stocznia Partner, istniejąca na rynku już siódmy rok. Od 2005 r. wykonuje konstrukcje stalowe dla stoczni krajowych i zagranicznych. Od 2008 r. rozwija budowę statków offshore dla holenderskich i niemieckich armatorów, buduje także jednostki śródlądowe i morskie. Aktualny potencjał produkcyjny oraz wdrożone procesy technologiczne umożliwiają budowę statków do wyporności 4200 DWT. 75 proc. produkcji przeznaczane jest na tzw. rynek morski. W polickim porcie i na nabrzeżach w Skolwinie budowane są sekcje i bloki kadłubowe z materiału uprzednio ciętego i giętego w Niemczech oraz Holandii. Gotowe bloki transportowane są pontonem pływającym do doków stoczni remontowych, gdzie dokonywany jest następnie montaż kadłubów.

 - Wypracowane rozwiązania w sferze produkcji okrętowej i metody produkcji statków offshore sprawiają, że na kilka najbliższych lat firma ma wypełniony portfel zamówień. Określany jest on na poziomie 10 000 ton stali w kadłubach gotowych – mówi Marcin Nowak, członek zarządu firmy.

W Partnerze nie obawiają się przyszłości. Zleceń, przynajmniej ze strony kontrahentów zagranicznych, będzie przybywać, bowiem wchodząc z produkcją w obszar energetyki morskiej realizują strategie rozwoju alternatywnych źródeł energii państw nadbałtyckich. Stocznia Partner rozwija swoją działalność w oparciu o cztery spółki stowarzyszone, które łącznie dają zatrudnienie ok. 400 osobom.

JOT

Na majówkę do sąsiadów

  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Na majówkę do sąsiadówMajówka coraz bliżej. Po długiej zimie czekamy na nią wszyscy, więc warto już dziś pomyśleć jak spędzimy tych kilka dni wolnych od pracy. W tym może nam pomóc firma Unity Line, która przygotowała ciekawą ofertę wycieczek autokarowych do Skandynawii. Komfortowa podróż promem, opieka pilota, pyszne posiłki i mnóstwo ciekawych miejsc, które trzeba zobaczyć to tylko niektóre z zalet takiego wyjazdu. Największą zaletą wycieczek autokarowych Unity Line jest niewątpliwie zachwycająca Skandynawia. Szwecja i Dania kuszą spokojem, piękną przyrodą, ciekawą architekturą, zabytkami i pyszną kawą (szczególnie Kopenhaga). Atrakcją samą w sobie jest również podróż promem – komfortowe kabiny, pyszne jedzenie, sklepy, bary, restauracje i piękne widoki za oknem. Warto również pamiętać o tym, że podczas takiej wycieczki wszystko jest doskonale zorganizowane i o nic nie musimy się martwić. A gdzie dokładnie możemy się udać? W swojej ofercie wycieczek autokarowych Unity Line ma trzy propozycje na majówkowy weekend. Pierwsza propozycja to odwiedziny u Hamleta i w Browarach Carlsberg. Legendarny zamek Hamleta Kronborg w uroczej miejscowości Helsingor oraz degustacja prawdopodobnie najlepszego piwa na świecie będą na wyciągnięcie ręki w terminie 1-3 maja.  Cena za osobę to 750 zł (w pokoju/kabinie dwuosobowej) i zawiera podróż promem Polonia z wyżywieniem i miejscem w kabinie, nocleg ze śniadaniem w hotelu Erikslund w Angelholm, opiekę pilota, obsługę autokaru klasy Lux, wstęp do Muzeum Fabryki Piwa Carlsberg obejmujący degustację piwa, zwiedzanie Kopenhagi i Helsingborga. Kolejny pomysł na spędzenie weekendu majowego to wycieczka łącząca zwiedzanie trzech miast: Kopenhagi, Malmo i Lund, czyli kwintesencja Skandynawii. Cena za osobę to 990zł (w pokoju/kabinie dwuosobowej), zawarte są w niej nocne podróże promami Skania i Polonia z wyżywieniem i miejscem w kabinie, nocleg ze śniadaniem w hotelu Radisson w Malmo, bilety do muzeów – Twierdza w Malmo oraz Fabryki Piwa Carlsberg , opiekę pilota, obsługę autokaru klasy Lux, zwiedzanie miast. A jeśli nie możemy się zdecydować czy wolimy zwiedzanie miast czy chwilę wytchnienia na łonie natury, Unity Line proponuje nam wycieczkę autokarową Bornholm-Kopenhaga. 

Czytaj więcej: Na majówkę do sąsiadówJeden dzień spędzamy na uroczej wyspie Bornholm, drugi natomiast w tętniącej życiem Kopenhadze. Cena i świadczenia w niej zawarte są takie same jak w przypadku wycieczki Kopenhaga, Malmo, Lund. Rezerwacji można dokonać pod numerem telefonu 91 35 95 600, mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. osobiście w biurze podróży Unity Travel lub u Partnerów firmy na terenie całego kraju.

 

 

Unity Line

Spółka Unity Line (Grupa Polskiej Żeglugi Morskiej) założona w czerwcu 1994 roku jest jedną z największych firm armatorskich działających na rynku bałtyckich przewozów promowych. W ramach prowadzonej działalności firma zajmuje się profesjonalnym zarządzaniem statkami morskimi oraz działalnością turystyczną. Struktura floty Unity Line umożliwia obsługę wszystkich grup odbiorców: spedytorów, przewoźników drogowych i kolejowych oraz ruchu pasażerskiego. Jako największy przewoźnik w segmencie cargo Unity Line obsługuje całość przewozów kolejowych między Polską a Szwecją oraz ponad 60% rynku transportu samochodów ciężarowych. Promy Unity Line goszczą rocznie około 310.000 pasażerów i ponad 220.000 kierowców ciężarówek. Unity Line eksploatuje promy na linii Świnoujście – Ystad oraz Świnoujście – Trelleborg. Obok wprowadzonego we wrześniu 2008 roku promu Skania w zarządzie Unity Line pozostają jeszcze: Polonia, Gryf, Wolin, Galileusz, Jan Śniadecki i Kopernik.

Aleksandra Woszczyk