TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

„Port Gdynia” ochrzczony

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Porty Morskie

W sobotę w Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. odbyła się uroczystość chrztu statku – „Port Gdynia”,  zbudowanego na zamówienie Aranda Sp. z o.o. na rzecz Pol – Euro Linie Żeglugowe S.A.

 - Szczególnym wyzywaniem było znalezienie finansowania i uratowanie, będącego w trakcie przerwanej budowy, statku w czasie globalnego kryzysu finansowego. Potencjalny problem finansowy przeobraziliśmy w dobrze rokujący projekt. Jednocześnie kontrakt budowy statku wspierał inny projekt: restrukturyzacji w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia" - powiedział prezes ARP Wojciech Dąbrowski

 - Chrzest statku „Port Gdynia” i przekazanie jednostki w ręce armatora jest dowodem, że SSR „Gryfia” umie działać w trudnych warunkach i załoga stoczni z sukcesem potrafi zakończyć ważny projekt" - powiedział prezes SSR „Gryfia” Patryk Michalak.

Matką Chrzestną statku jest  Anna Wypych – Namiotko, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- U progu przyszłorocznego portowego jubileuszu, nadanie takiej nazwy kontenerowcowi  stało się pięknym akcentem  w 90-cio letniej historii Portu Gdynia. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do zbudowania tego statku - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

M/s „Port Gdynia” ma długość 220 m i szerokość 32,2 m. Jego pojemność wynosi ok. 3100 TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Kontenerowiec jest jednym z serii 25 podobnych statków uniwersalnych typu B 178,  zbudowanych w Stoczni Szczecińskiej Nowa. Wyposażanie statku kończy SSR Gryfia S.A. Ms Port Gdynia eksploatowany będzie przez firmę Pol-Euro Linie Żeglugowe SA w Gdyni, należącą do Agencji Rozwoju Przemysłu SA.

- Nie sposób ukryć radości z posiadania takiej pieknej jednostki, którą udało się dokończyć i nazwać "Port Gdynia". Ogromne podziękowania kieruje do wszystkich, którzy przyczynili się do budowy tej jednostki - stwierdziła Anna Połomska, prezes Zarządu POL-Euro.

22 maja br., kontenerowiec wypłynie ze Szczecina na próby morskie, po czym zostanie przekazany armatorowi, gdzie od razu rozpocznie przewozy ładunków. 11 dzień maja 2011 roku wpisał się w karty historii gdańskiego portu podobnie, jak wcześniej - 4 dzień stycznia 2010, kiedy "Maersk Taikung" otworzył bezpośredni serwis kontenerowy z portów Azji do Gdańska. Cotygodniowe wizyty wożących ponad 8 000 TEU statków "Maersk Line" - wywołujące wzmożony ruch feederów na Bałtyku - od teraz składać będą kontenerowce niemal dwa razy większe. Pierwszy z nich - "Maersk Elba" zabrać może na pokład ponad 13 000 kontenerów 20-stopowych. W czasie pierwszej wizyty zostawi w Gdańsku 1 088 TEU, a zabierze 2 349 TEU.

O północy 10 maja, z ekonomiczną szybkością 15,8 węzła "Elba" mijała środek polskiego wybrzeża. O godzinie 10.30 zameldowała się na redzie gdańskiego portu, a już godzinę później kończyła operację cumowania przy nabrzeżu DCT Gdańsk. Próba sprawności i możliwości załóg gdańskiego portu wypadła bardzo pomyślnie. Monumentalny kadłub (366 metrów długości i 48 metrów szerokości) bezpiecznie i szybko przylgnął do pirsu kontenerowego, by wkrótce mógł się rozpocząć przeładunek.

Rekord podziwianego przez wielu mieszkańców Gdańska giganta (ponad 142.000 DWT) należący dotąd do przyjętego przed czterema laty przez "Port Północny" koreańskiego zbiornikowca "Universal Queen" (ze względów konstrukcyjnych mającego nośność 309 tys. DWT, ale krótszego o 33 metry) przetrwa niedługo... 24 maja zawinąć ma do DCT Gdańsk dłuższa o 32 metry i szersza o 8 metrów "Maersk Eleonora" mogąca przewieźć jednorazowo 15,5 tys. TEU (398 x 56 m).

Janusz Kasprowicz
Rzecznik Prasowy ZMPG SA
Źródło: "MiO" 12.05.2011 r. - godz.17,00

Dobry początek dla portów Szczecina i Świnoujścia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej:  Dobry początek dla portów Szczecina i Świnoujścia Dobrze rozpoczął się bieżący rok dla portów w Szczecinie i Świnoujściu. W pierwszych dwóch miesiącach roku, przeładunki osiągnęły poziom 3 241,2 tys. ton, co stanowi wzrost o 10,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2010.
O 26,6% wzrosły przeładunki towarów masowych osiągając poziom 377,3 tys. ton. Obroty drobnicy wyniosły z 1 235,9 w 2010 roku do 1 480 tys. ton w styczniu i lutym bieżącego roku, co stanowi wzrost o 19,8%. Znaczące wzrosty odnotowano w przeładunkach drewna oraz ropy i jej przetworów. W przypadku drewna obroty w porównaniu do pierwszych dwóch miesięcy ubiegłego roku wzrosły o 44,4% osiągając poziom 1,3 tys. ton. Przeładunki ropy i jej przetworów wzrosły w porównaniu do 2010 roku aż o 50,5% z poziomu 161,1 tys. ton w roku 2010 aż do 242,4 tys. w pierwszych miesiącach roku bieżącego.

Niewielkie spadki odnotowaliśmy w przeładunkach węgla, o 6,3%, rudy o 12,7% i zboża o 10%.


 

Bronisław Komorowski, Prezydent RP podpisał ustawę „0” % VAT dla portów.

Pozostała jedna kwestia: Czy porty zapłacą 22 % VAT za lata 2008-2010 ?

Czytaj więcej: Pozostała jedna kwestia:  Czy porty zapłacą 22 % VAT za lata 2008-2010 ?Jak już informowaliśmy Bronisław Komorowski podpisał ustawę, mówiącą o „0” podatku VAT dla polskich portów. Nie małą zasługę w tym, jakże ważnym, przedsięwzięciu mają parlamentarzyści a przede wszystkim Arkadiusz Litwiński z PO, którego poprosiliśmy o krótki komentarz. O kilka zdań w tej sprawie poprosilismy Rafała Zachorskiego.

Komentarz Arkadiusza Litwińskiego, Posła RP


- To była długa i wyboista droga, co nie zmniejsza satysfakcji z dotarcia do dobrego celu. Tak mogę podsumować kilkanaście miesięcy pracy nad wprowadzeniem jasnych przepisów umożliwiających polskim przedsiębiorcom portowym uczciwe współzawodnictwo z europejską konkurencją. Przyznam, że kiedy pierwszy raz usłyszałem o "tykającej bombie" złych przepisów jakie nadgorliwie wprowadzono do polskiego prawa w poprzedniej kadencji parlamentu liczyłem, że  da się je naprawić łatwiej i szybciej. W międzyczasie pojawił się kryzys światowy, mający również odbicie w sytuacji polskich finansów publicznych. Co więcej nasze porty zaczęły odnotowywać coraz lepsze wyniki w przeładunkach. W czasie kryzysu każda potencjalna złotówka jest dla Ministra Finansów szczególnie cenna, a wzrost przeładunków na pierwszy rzut oka przeczył tezie o zabijaniu VAT-em polskich portów. Te dwie okoliczności nie ułatwiały nam zadania.

Mówiąc "nam" mam na myśli  wartą podkreślenia i powielania dobrą współpracę parlamentarzystów różnych opcji politycznych, przedsiębiorców, radnych, naukowców. Konstruktywną rolę odegrał też Pan Maciej Grabowski, wiceminister Finansów o morskich doświadczeniach i Pani Anna Wypych – Namiotko, wiceminister Infrastruktury. Ważne jest też to, że zdaniem Ministerstwa Finansów podpisana przez Prezydenta Komorowskiego nowelizacja wieńcząca nasze starania, de facto  rozwiewa jedynie wątpliwości interpretacyjne, czasem boleśnie dotykające przedsiębiorców. Dlatego zakładam i o to będę się upominał, aby wzięto to pod uwagę przy ocenie działalności firm w latach 2008-2011.

 Arkadiusz LitwińskI, Poseł RP

To nie są wizje to rzeczywistość Port Szczecin - portem XXI wieku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: To nie są wizje to rzeczywistość  Port Szczecin - portem XXI wieku Mało jest w Polsce firm, a tym bardziej na Pomorzu Zachodnim, które na przestrzeni najbliższych lat wydadzą na inwestycje ponad 600 mln. zł. Mowa oczywiście o Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Kierownictwo firmy w ten sposób pragnie zmienić oblicze, rolę i znaczenie szczecińskiego portu. Port Szczecin ma stać się w najbliższych latach Portem XXI wieku. Ma być najważniejszym w tej części geograficznej węzłem komunikacyjnym pomiędzy północną i południową oraz zachodnią częścią Europy.

Nic też dziwnego, że wachlarz prac inwestycyjnych jest ogromny. Będzie niemal równocześnie prowadzony w Porcie Handlowym Świnoujście, gdzie główną inwestycją o skali światowej jest Terminal Gazowy LNG oraz nowe nabrzeża do przeładunków towarów masowych a w przyszłości kontenerowych.

Mówi się o kolejnych dodatkowych śmiałych i odważnych przedsięwzięciach, związanych z świnoujskim portem, ale o tym jeszcze za wcześnie mówić. Najpierw Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście musi uporać się z rozpoczęciem pierwszych projektów, znaczących dla prawidłowego funkcjonowania portu. Najważniejsze, że zostały już podpisane stosowne umowy z wykonawcami np. na przebudowę infrastruktury portowej w płn. części półwyspu Ewa, na przebudowę infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, przebudowy infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, rozbudowa infrastruktury płd. części portu w Świnoujściu.

Przypomnijmy: Niedawno Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA i Paweł Adamarek, wiceprezes ds. finansowych podpisali w Warszawie umowy na dofinansowanie trzech projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu POIiŚ: modernizacji infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, modernizacji infrastruktury kolejowej w obu portach oraz modernizacji infrastruktury portowej w północnej części portu w Szczecinie na Płw. Ewa.

Do tej grupy inwestycji, częściowo finansowanych przez Unię Europejską będzie rozbudowa infrastruktury do przeładunków intermodalnych w rejonie Kanału Dębickiego w Szczecinie. Jest to wspólny projekt ZMPSiŚ i DB Port Szczecin. Wspólnie także został złożony wniosek o dofinansowanie unijne. W ten projekt firmy zainwestują 90 mln zł.

- Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 30 nowych inwestycji. Najważniejsza z nich to Terminal Gazowy w Świnoujściu oraz budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Te budowy już się rozpoczęły a w przyszłym roku startujemy z następnymi, tym razem na terenie portu szczecińskiego – powiedział Władysław Lisewski, wiceprezes ds. inwestycji w ZMPSiŚ.

Powraca sprawa Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego.

- Obecnie prowadzimy rozmowy z dwoma kontrahentami zagranicznymi; z Anglii i Niemiec. Jesteśmy na etapie negocjacji warunków umowy z tymi firmami, które należą do znaczących na świecie – stwierdził Władysław Lisewski.

Szczeciński port z roku na rok będzie stawał się silnym i prężnym ośrodkiem łączącym najważniejsze europejskie miasta, nie tylko, portowe a kolejne inwestycje sprawią, że wielomilionowe nakłady zwrócą się niepostrzeżenie szybko.

To był dobry rok

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Police

Czytaj więcej:  To był dobry rokW 2010 roku nastąpił znaczny wzrost przeładunków w porównaniu z 2009 rokiem co jest odzwierciedleniem poprawy funkcjonowania Zakładów Chemicznych „POLICE” SA. Przeładunki portu w 2010 roku wyniosły prawie 2 mln. ton.

- Rok 2010 należy zaliczyć do bardzo udanych – mówi Mieczysław Cybulski, kierownik Zakładu Transportu Wodnego ZCh „POLICE” SA. – W porównaniu z rokiem 2009 wielkość przeładunków wrosła ponad dwukrotnie.

Przeładunki portu w 2010 roku wyniosły 1 953 tys. ton na co składają się wyładunki surowców 1 488 tys. ton (fosforyty ponad1 mln ton, ilmenit 98 tys., sól potasowa 315 tys., pozostałe 47 tys. ton),  oraz załadunki nawozów 448 tys. ton i pozostałych towarów prawie17 tys. ton. W porównaniu z 2009 rokiem wielkość przeładunków wzrosła o 235% natomiast w porównaniu do lat poprzednich są niższe o 15-20%.

- W minionym roku obsłużyliśmy 477 statków i barek – dodaje M. Cybulski. – Z surowcami przypłynęło 208 jednostek. Z kolei z produktami z zakładów wyszło 269. Na szczęście nie odnotowaliśmy większych awarii które by w sposób znaczący wpłynęły na podstawową działalność portu.


W ramach inwestycji zmodernizowane zostało nabrzeże Mijanki i zmieniony został sposób jej użytkowania, w wyniku czego na terminalu kwasu siarkowego mogą być obsługiwane statki do 24 tys. DWT , a na terminalu amoniaku do 15 700 DWT. Przed modernizacją na całym nabrzeżu mogły cumować statki do 10 tys. DWT. Akwen pogłębiono do 10 metrów. Dla potrzeb rozmieszczanie ładunku sypkiego w ładowni statków przywożących fosforyty zakupiono nową ładowarkę.

- W bieżącym roku z powodu ograniczenia środków na inwestycje realizujemy tylko jedno zadanie „Modernizacja obudowy stacji przesypowej P-101” – wyjaśnia M. Cybulski.

W styczniu br. przeładowano prawie 240 tys. ton w tym: fosforytów około130 tys. ton, soli potasowej 35 tys. ton, a nawozów niemal 60 tys. ton.
Tekst i zdjęcia: Rafał Kużmiczonek