TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Piotr Zalewski triumfatorem konkursu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Piotr Zalewski triumfatorem konkursu Znane są już wyniki konkursu organizowanego przez ZMPSiŚ S.A. dotyczącego wykonania projektu graficznego reklamy wielkoformatowej promującej inwestycję Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. pn.: „Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu” współfinansowaną przez Unię Europejską w ramach Program energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej (European Energy Programme for Recovery).

Zadanie stworzenia projektu skierowane było głównie do mieszkańców Szczecina i Świnoujścia, w tym młodych grafików i projektantów. Konkurs polegał na wykonaniu jak najciekawszego i tematycznie związanego z naszą inwestycją, projektu graficznego reklamy.

Na konkurs wpłynęło wiele ciekawych i niebanalnych projektów reklam. Komisja konkursowa dokonała oceny wszystkich prac i zdecydowała, iż najlepszą pracę zgłosił Pan Piotr Zalewski i to właśnie on z rąk Jarosława Siergieja, Prezesa Zarządu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, w dniu 19 grudnia w siedzibie Spółki odebrał nagrodę rzeczową w postaci iPada. Jury doceniło jego ciekawy pomysł na przedstawienie Inwestycji „Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu” w czysto graficznej formie, dynamizm kolorów, spójność i czytelność oraz wysoką jakość pracy. Pana Piotra w nagrodę czeka jeszcze uczestnictwo w uroczystościach związanych z zawinięciem do portu pierwszego statku oraz wejście na budowę.
Laureatowi serdecznie gratulujemy, a pozostałym uczestnikom konkursu jeszcze raz dziękujemy za zainteresowanie i nadesłane prace.
Powyżej prezentujemy nagrodzoną pracę w postaci wizualizacji jej wykorzystania na budynku Chłodni Szczecińskiej, znajdującym się przy nabrzeżu Polskim w porcie w Szczecinie. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych mieszkańcy Szczecina już w styczniu będą mogli osobiście obejrzeć reklamę, widoczną z tarasów Wałów Chrobrego czy Trasy Zamkowej.

 
LIST GRATULACYJNY

dla Szanownego Pana
Piotra Zalewskiego

W związku z wygraną w konkursie na projekt graficzny wielkoformatowej reklamy promującej inwestycję pn. „Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”.

Pańska praca urzekła nas ciekawym sposobem zaprezentowania w czysto graficznej formie naszej Inwestycji „Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”, zastosowaniem odważnych kolorów, spójnością i czytelnością przekazu. Był to niewątpliwie najbardziej oryginalny projekt.

Myślę, że może być Pan dumny ze swojej pracy, której efekty już niebawem będą mogli oglądać wszyscy mieszkańcy Szczecina na budynku Chłodni Szczecińskiej, znajdującym się przy nabrzeżu Polskim w porcie w Szczecinie.

Życzę Panu dalszych sukcesów na polu zawodowym, jaki i w życiu osobistym, aby Pańskie ciekawe pomysły były realizowane w dużych projektach, takich jak nasza Inwestycja.

W imieniu Zarządu Spółki oraz Komisji Konkursowej
Jarosław Siergiej
Prezes Zarządu
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA

Konkurencyjność polskich portów kontenerowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Konkurencyjność polskich  portów kontenerowych Polscy konsumenci mogliby oszczędzić sporo pieniędzy, a polski rząd zarobić miliony złotych z dodatkowych opłat celnych za import, gdyby ogrom ładunków z Dalekiego Wschodu skierowany został do portów polskich, a nie jak dotychczas do portów niemieckich czy krajów Beneluxu, twierdzi Boris Wenzel, Dyrektor Zarządzający terminala głębokowodnego DCT Gdańsk.

Przerzucenie tych ładunków do Gdańska umożliwiłoby stworzenie tysięcy miejsc pracy w Trójmieście i pozwoliło na redukcję emisji dwutlenku węgla, związaną z przewozem do Polski drogą lądową za pomocą ciężarówek i kolei kontenerów z portów w Rotterdamie lub Hamburgu, uważa Boris Wenzel.

- Hamburg i Rotterdam wykorzystały okazję, by stać się największymi bramami prowadzącymi do Polski, a stało się to przy wykorzystaniu polskiego dynamicznego wzrostu gospodarczego kilku minionych dekad – mowi Boris Wenzel. – Nadszedł czas, by zredukować zależność Polski od portów zagranicznych oraz wraz z rozwojem hubu portowego w Gdańsku zmienić kierunki rozwoju na wschodni i południowy.

Od czasu rozpoczęcia działalności operacyjnej 3 lata temu, DCT Gdańsk rozwinął się do największego w Polsce portu kontenerowego, zdolnego przyjmować największe statki świata o pojemności 15 500 kontenerów. Ich czas podróży drogą morską z Chin czy Korei, skąd pochodzi zdecydowana część towarów importowanych do Polski, wynosi zaledwie 36 dni.

Polskie porty, zdaniem Wenzla, powinny zastąpić porty niemieckie i stać się głównymi bramami prowadzącymi nie tylko do Polski, ale do wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Ukraina czy Rosja.

Dane Ocean Shipping Consultants Ltd. pokazują, że transport kontenera z Szanghaju przez Gdańsk do Warszawy kosztuje około 28% mniej niż przez Rotterdam, a około 20% mniej niż przez Hamburg.

- Polscy konsumenci płacą dziś więcej za importowane towary niż powinni, a polskie towary eksportowe są obecnie mniej konkurencyjne ze względu na ich wysokie koszty transportu do zachodnich hub portów – dodaje Boris Wenzel. – To niemądre szczególnie teraz, gdy Polska ma własny hub portowy w Gdańsku.

Transport za pośrednictwem innych portów unijnych oznacza także, że Polska traci opłaty celne warte miliony złotych, które mogłyby pomóc w redukcji dziury budżetowej. Zgodnie z unijnymi przepisami, cło płacone jest w pierwszym kraju Zjednoczonej Europy, do którego trafia towar. Dalszy rozwój DCT Gdańsk może się także przyczynić do stworzenia do 2020 r. nawet 10 000 nowych miejsc pracy w regionie.

By docenić pełen potencjał polskich portów kontenerowych, rząd powinien współpracować z przedstawicielami branży, by jak najszybciej rozpoznać i zredukować bariery biurokratyczne, finansowe i infrastrukturalne, z powodu których zagraniczne porty są wciąż bardziej atrakcyjne dla polskich przedsiębiorców, zarówno importerów, jak eksporterów, podsumowuje Boris Wenzel. Głównym zadaniem powinien być rozwój infrastruktury, która skutecznie połączyłaby polskie porty z południem i wschodem kraju, zamiast wzmacniać połączenie na linii Zachód-Wschód, sprowadzające Polskę do roli korytarza dla portów zachodnich, pozwalającego na transport towarów drogą lądową dalej na wschód.

Jadwiga Grabowska

Szczeciński port w Hamburgu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Szczeciński port w HamburguW Hamburgu odbyły się największe i najważniejsze w Europie targi branży statków wycieczkowych Seatrade Europe i Rivercruise, w których aktywnie uczestniczyli przedstawiciele Gminy Miasta Szczecin, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., Polsteam Shipping Agency oraz Centrum Wynajmu i Turystyki.
Po raz pierwszy na wspólnym stoisku „Cruise Poland” promowali się przedstawiciele gmin i portów Szczecina, Gdańska i Gdyni. Podczas rozmów z armatorami przedstawiono ofertę portu i miasta, zaprezentowano walory turystyczne Szczecina i okolic oraz zachęcano do odwiedzenia naszej destynacji.
Efektem uczestnictwa w targach Seatrade Europe, a także wcześniejszych wielomiesięcznych prac związanych m.in. z tworzeniem ulepszonej oferty Szczecina jako destynacji, z pewnością będą miały przełożenie na ilość zawinięć cruiserów do Szczecina w kolejnych latach. Wiadomo już, że w 2012 roku odwiedzi nas 7 pełnomorskich statków wycieczkowych. 

Jerzy Buzek w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Jerzy Buzek  w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym W sobotę 1 października, przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek złożył wizytę w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni. Profesor Buzek odwiedził Terminal na zaproszenie prezesa Krzysztofa Szymborskiego z okazji 8 rocznicy prywatyzacji terminalu oraz przyznania spółce największego unijnego dofinansowania wśród polskich inwestycji portowych związanych z transportem intermodalnym. Przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego towarzyszył senator Edward Wittbrodt.Premier Jerzy Buzek rozmawiał z prezesem Szymborskim m.in. o znaczeniu Portu Gdynia dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej - BCT jest liderem starań o dalsze pogłębienie Portu Gdyńskiego tak, by tym samym dołączyć do grupy portów, które mogą przyjmować największe statki oceaniczne. „Pogłębienie portu do 16 m jest konieczne w jak najszybszym terminie. Inwestycja powinna być sfinansowana przez fundusze infrastrukturalne” powiedział profesor Jerzy Buzek.

„Jesteśmy zaszczyceni, że Pan Przewodniczący znalazł czas na wizytę w Terminalu. Jego obecność w BCT podkreśla rangę i znaczenie dalszego rozwoju Portu Gdynia oraz wagę, jaką w Unii Europejskiej przykłada się do transportu morskiego” – powiedział prezes Krzysztof Szymborski. Aby doszło do kolejnego etapu pogłębienia kanału portowego niezbędna jest jednak współpraca wszystkich podmiotów zależnych od infrastruktury portowej, Zarządu Portu, władz Gdyni oraz  rządu i parlamentu.

Transport intermodalny, w którego rozwój BCT zainwestuje wkrótce ponad 153 mln zł., stanowi jeden z priorytetów unijnej polityki transportowej i wpisuje się w Białą Księgę Polityki Transportu do 2050 roku. Dokument postuluje m.in. aby mniej niż połowa ładunków na dystanse ponad 300 km była przewożona drogami oraz zmniejszenie emisji CO2 w transporcie o 50%. BCT już teraz może pochwalić się wynikiem zgodnym ze standardami europejskimi – odsetek przewozów kontenerów koleją w ostatnich miesiącach oscyluje wokół 40%.

„Mamy doskonałe warunki do obsługi aglomeracji berlińskiej”

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej:  „Mamy doskonałe warunki do obsługi aglomeracji berlińskiej”  W Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. gościli przedstawiciele Izby Przemysłowo-Handlowej Brandenburgii Wschodniej, portu w Schwedt oraz portów berlińskich BEHALA. Gospodarzem spotkania był prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Jarosław Siergiej.
Rozmowy dotyczyły możliwości rozwoju współpracy pomiędzy niemieckimi portami rzecznymi w Berlinie i Schwedt z portem w Szczecinie.
Szef Izby Przemysłowo-Handlowej Brandenburgii Wschodniej Helmar Fellmer wspomniał o korzyściach, jakie mogą odnieść polskie i niemieckie porty rozwijając żeglugę śródlądową ze Szczecina przez Schwedt do Berlina. Zwracał także uwagę na konieczność pilnej modernizacji dróg wodnych po obu stronach granicy, aby możliwa stała się żegluga większych barek, zabierających coraz więcej różnego rodzaju ładunków, w tym także kontenerów.
Niemieccy goście poinformowali, że papiernia w Schwedt wysyła część produkcji do Wielkiej Brytanii. Część ładunku mogłaby być transportowana statkami morsko-rzecznymi do Szczecina, gdzie jednostki byłyby doładowywane.
- Nie zamierzamy być konkurencją dla Szczecina. Nasz port realizuje przeładunki na poziomie ok. 200 tys. ton, zdajemy sobie sprawę, że w porównaniu do Szczecina i Świnoujścia nie jest to dużo. Bardzo zależy nam na rozwijaniu współpracy i osiąganiu wspólnych korzyści - powiedział prezes portu w Schwedt Dieter Domschke.
- Jesteśmy bardzo zainteresowani rozwojem połączeń śródlądowych generujących przepływ potoków ładunkowych z/do naszych portów- stwierdził Jarosław Siergiej prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.