TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Zbigniew Rapciak odwołany

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Zbigniew Rapciak odwołanyJak już informowaliśmy w naszym Scrollu Zbigniew Rapciak został odwołany z prezesa Polskiego LNG. Oto oficjalny komunikat

Przesyłam informacje w sprawie odwołania Prezesa Zarządu spółki Polskie LNG: Decyzja o odwołaniu Pana Zbigniewa Rapciaka ze stanowiska Prezesa Zarządu spółkiPolskie LNG została podjęta przez Radę Nadzorczą po przeanalizowaniu wynikówaudytu, jaki został przeprowadzony w Spółce Polskie LNG na zlecenie Rady Nadzorczej.
Rada Nadzorcza na podstawie wyników audytu miała zastrzeżenia do prowadzenia spraw spółki. Raport z audytu wykazał niezadowalający poziom przestrzeganie procedur oraz kontroli w zakresie wydatkowania środków finansowych. Rada Nadzorcza jednogłośnie przyjęła raport z audytu i w oparciu o jego wyniki podjęła decyzję o zmianie składu Zarządu. Uchwała Rady Nadzorczej o odwołaniu Pana Zbigniewa Rapciaka z funkcji Prezesa została podjęta jednogłośnie.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że Rada Nadzorcza wydelegowała członka Rady Nadzorczej do czasowego pełnienia obowiązków Prezesa Zarządu spółki Polskie LNG.

Na to stanowisko zostanie wkrótce ogłoszony konkurs.
Obecna sytuacja nie ma wpływu na sam proces i harmonogram budowy terminaluLNG w Świnoujściu.

Pozdrawiam,


Małgorzata Polkowska

Rzecznik Prasowy

Zespół ds. Komunikacji

Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.

Bezpieczeństwo Portu Gdańsk Tworzenie faktów... medialnych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Bezpieczeństwo Portu Gdańsk Tworzenie faktów... medialnychPodstawową zasadą, którą wpajano mi na początku drogi dziennikarskiej, jest rzetelność informacji. Nie uznaję tłumaczenia, że "czegoś nie da się sprawdzić". Środki masowego przekazu żyją swoim życiem i opublikowanie niefortunnego słowa lub wieści o "krzywym" fakcie potrafi wywołać medialną lawinę krzywdzącą bohaterów newsa. Tak się stało w sprawie niezwykle istotnej dla morskiego portu w Gdańsku - bezpieczeństwa i przeciwpożarowej ochrony wpływających doń statków. Świat dowiedział się o nieistniejącym zagrożeniu, wywołanym rzekomymi decyzjami Zarządu ZMPG SA: pod tytułami "Masowe zwolnienia strażaków w porcie" kolejne media powielają nieprawdziwe informacje z prędkością tsunami...

Bezpieczeństwo portu, pracujących w nim ludzi i obecnych w akwenach statków jest ustawowym obowiązkiem służb ZMPG SA. Ochronę przeciwpożarową na całym obszarze portu daje na co dzień Państwowa Straż Pożarna. Ponadto port miał w swoich strukturach od zawsze własne jednostki operacyjne, także świadczące ochronę na pływających jednostkach specjalnych. Po 1989 roku ekipy ratownicze usamodzielniły się, dzieląc między siebie rodzaje służb. Powstała "Portowa Straż Pożarna >Florian<" (świadcząca głównie ochronę na lądzie), "Morska Straż Pożarniczo-Ratownicza" (dbająca o bezpieczeństwo na wodach portowych) i "Straż Ochrony Portu Gdańsk" (strzegąca obiektów ZMPG SA i gospodarujących na obszarze portu firm). Wszystkie trzy otrzymały status niezależnych spółek z ograniczoną odpowiedzialność i - na podobieństwo Spółki Akcyjnej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk - kierują się przepisami Kodeksu Spółek Handlowych. Każda z nich zawarła też z ZMPG SA odrębną umowę - o charakterze handlowym - gwarantującą świadczenie pakietu usług ochrony bezpieczeństwa portu w zamian za stosowną zapłatę.

Wynegocjowane przed laty stawki były wielokrotnie korygowane, np. z powodu zmiany wskaźników inflacyjnych czy zmiany zakresu świadczonych usług. Wciąż jednak - czego nie można pominąć - ZMPG SA był dla tych spółek podstawowym usługobiorcą. Z czasem także jednak - stał się jednym z wielu zleceniodawców. Mimo to - jako były i obecny właściciel - stale ponosił gros kosztów utrzymania specjalistycznego (pływającego i lądowego) sprzętu ratowniczego. Wraz z wprowadzaniem kolejnych, obwiązujących w UE, zasad wolnego rynku - przyszedł czas na gruntowniejszą weryfikację starzejących się umów. Po analizie obecnych potrzeb na rodzaje ochrony przeciwpożarowej, ZMPG SA zaproponowała portowym spółkom pożarniczym ich korektę.

Szefostwo "PSP >Florian<" , widząc i rozumiejąc zmiany rynku, podjęło rozmowy z ZMPG SA. Mimo, iż nie były łatwe - bo zmuszały "Floriana" do szukania szerszego pakietu zleceń poza portem - zmierzały skutecznie do zawarcia nowego porozumienia. Kierownictwo "MSP-R" nie zgodziło się na nowe stawki i zakres obowiązków, nie przyjmując jednocześnie zaproszenia do dalszych negocjacji. Świadomość konieczności utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa portu - i pamięć o szczególnych warunkach pracy terminali paliwowych - Spółka ZMPG rozpoczęła zdecydowane poszukiwanie rozwiązań alternatywnych. Ustalono, że najrozsądniej rysuje się przekazanie specjalistycznego taboru ochrony przeciwpożarowej spółce "Straż Ochrony Portu Gdańsk" (w 100% zależnej od ZMPG SA). Dzięki temu też, w "SOPG" znajdzie pracę spora grupa marynarzy i strażaków, zatrudnionych dotąd w "MSP-R" i "Florianie". W wyniku podpisanej z "SOPG" umowy i zawartego jednocześnie porozumienia o współpracy między "SOPG", a "PSP >Florian<", z dniem 1 marca 2012 roku (czyli z upływem 6-miesięcznego wypowiedzenia blisko dziesięcioletniej umowy z "MSP-R") całością ochrony portu - w tym ochrony przeciwpożarowej na lądzie i wodach portu oraz tzw. asyst statkowych - zajmie się pracująca w gdańskim porcie od 1945 roku straż ochrony portu.

W związku z wprowadzającym w błąd opinię społeczną "szumem medialnym", nie sposób oprzeć się na koniec refleksji, że jedynie brak rzetelności wywołać mógł komentarze dramatyzujące "brak dbałości o bezpieczeństwo portu". Podobnie, jak niedoskonała wyobraźnia podsuwała Czytelnikom informacje o "zwalnianiu załóg strażackich przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA". Bo... cóż zrobić może zarząd jednej spółki pracownikom innego i niezależnego podmiotu gospodarczego..? W wolnym kraju, w którym od blisko ćwierci wieku wprowadzane są coraz szersze zasady swobodnego rynku i wolnej konkurencji, jedynie od kierownictw poszczególnych firm zależy utrzymanie się ich na rynku, kondycja finansowa i dobre samopoczucie zatrudnionych ludzi.

Janusz Kasprowicz
Rzecznik Prasowy ZMPG SA

„GDYNIA PORTEM GŁĘBOKOWODNYM”

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdynia

Czytaj więcej: „GDYNIA PORTEM GŁĘBOKOWODNYM”ZAPROSZENIE

BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy

ma zaszczyt zaprosić na konferencję

„GDYNIA PORTEM GŁĘBOKOWODNYM”.

Podczas spotkania zaprezentowany zostanie obszerny raport na temat  konieczności pogłębienia Portu Gdynia. Publikacja ta zawiera m.in. korzyści, jakie pogłębienie przyniesie krajowej gospodarce oraz makroekonomiczne konsekwencje jego zaniechania.

W spotkaniu udział wezmą m.in.:

Wojciech Szczurek - Prezydent Gdyni,

Anna Wypych-Namiotko - Wiceminister Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej,

Janusz Jarosiński - Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia,

Dr Kazimierz Szefler - Dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku,

Teresa Kamińska - Prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej,

Krzysztof Szymborski - Prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego,

Przedstawiciele Agencji Rozwoju Przemysłu,

oraz

Posłowie okręgu gdyńskiego:
Jolanta Szczypińska, Leszek Miller,

Tadeusz Aziewicz, Robert Biedroń.

(potwierdzanie obecności pozostałych gości w toku)

Konferencja odbędzie się w czwartek 1 marca 2012 r. o godz. 11:30,
w Sali Multimedialnej w siedzibie tygodnika POLITYKA
ul. Słupecka 6, Warszawa

Debatę poprowadzi red. Adam Grzeszak - Polityka

R.S.V.P.

Iga Wilczyńska

Tel.  691 475 612

e-mail. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szanowny Pan Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Szczecin

Czytaj więcej: Szanowny Pan Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin

Szczecin dnia 24 lutego 2012 r.

Szanowny Pan Piotr Krzystek
Prezydent Miasta Szczecin
Urząd Miasta Szczecin
Plac Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin  

Szanowny Panie Prezydencie,

Dot. Przeszkód w rozwoju branży transportowej.

Postępująca integracja europejskiego rynku usług portowych zmusza port w Szczecinie do konkurowania nie tylko z tradycyjnymi, trójmiejskimi rywalami ale również z wysoko rozwiniętymi portami niemieckimi. Wydaje się, iż szansą na powodzenie w tej rywalizacji jest specjalizacja naszego portu. Już dziś wielu polskich przedsiębiorców uważa Szczecin za istotny punkt w łańcuchu dostaw towarów skonteneryzowanych.

Silna pozycja naszego portu w przedmiotowym sektorze ładunków pozwoliła na rozwój wysoko wyspecjalizowanych przedsiębiorstw przeładunkowych, przewoźniczych i spedycyjnych, płacących podatki na terenie gminy Miasto Szczecin i odgrywających istotną rolę na lokalnym rynku pracy.

Niestety, obecnie obowiązujące przepisy prawne nie tylko utrudniają, ale wręcza zagrażają  dalszemu funkcjonowaniu wspominanych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 13 g ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.  o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115) za przejazd po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia określonego przepisami o ruchu drogowym lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu wymierza się karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej. Wspomnianą karę ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.

Ust. 1 b stanowi z kolei, iż karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada się na:
 
1. podmiot wykonujący przejazd;
2. nadawcę, załadowcę lub spedytora ładunku, jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.
 
W myśl z kolei art. 55a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.  Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601) zabrania się nadawcy a także spedytorowi, odbiorcy, organizatorowi transportu lub innemu podmiotowi zlecającemu przewóz, zlecania przewozu drogowego przesyłki towarowej pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia na taki przewóz. Prawo przewozowe jest jednym z aktów, które składają się na  „obowiązki lub warunki przewozu drogowego”. Zgodnie z art.92a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874  podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 10.000 złotych za każde naruszenie. Takiej samej odpowiedzialności podlega spedytor, nadawca, odbiorca, załadowca, organizator wycieczki, organizator transportu, operator publicznego transportu zbiorowego - jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia. Przepisy art. 92a, pkt 3  wprowadzają dodatkowo zapis, zgodnie z którym podczas jednej kontroli łączna suma kar nałożonych na poszczególne podmioty uczestniczące w procesie przewozu, może osiągnąć kwotę do 40.000 złotych.

Powyższe przepisy w teorii wydają się logiczne i zasadne w praktyce jednak nie tworzą spójnego systemu. Ustawa o drogach publicznych nie została bowiem zaliczona do aktów tworzących „obowiązki lub warunki przewozu drogowego” tym samym  zaś ograniczenie łącznej wysokości kar nie odnosi się do kar nałożonych na podstawie ustawy o drogach publicznych. W konsekwencji istnieje ryzyko, że  za jedno przewinienie organizator transportu (spedytor) może zostać ukarany dwukrotnie (raz na podstawie ustawy o drogach publicznych i raz na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym ).

Po drugie, procedura uzyskania pozwolenia na przewóz ładunku nienormatywnego jest archaiczna i zupełnie nie przystaje do realiów rynku usług transportowych, w przypadku gdy mówimy o nieznacznych przekroczeniach wagowych (ale bez przekraczania dozwolonych wymiarów zewnętrznych).
Obecnie możliwe jest uzyskanie tylko jednorazowego zezwolenia na przejazd nienormatywny. Warunki wydawania takich zezwoleń określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.  Trasa przewozu musi być uzgadniania ze wszystkimi zarządcami dróg, po których ma być wykonywany przewóz, zaś każdy z tych zarządców władny jest wyznaczyć odrębne warunki jego wykonywania. Przykładowo Szczeciński ZDiTM regularnie  nakłada obowiązek wykonywania przewozu tylko w godzinach nocnych (23.00-5.00) co szczególnie dezorganizuje przewozy wymagające podstawienia się w Urzędzie Celnym w celu zamknięcia procedur celnych i uzyskania pozwolenia na rozładunek towaru.  ZDiTM zezwala na przejazd po mostach i wiaduktach pod warunkiem, że nie znajdują się na nich inni uczestnicy ruchu (podkreślić należy, iż powyższy wymóg dotyczy wyselekcjonowanych obiektów o nośności zapewniającej bezpieczny przejazd).  Powyższe warunki z pewnością mają swoje uzasadnienie w przypadku dużych przekroczeń dopuszczalnych norm, ale w sytuacji kiedy normy przekroczono w minimalnym stopniu stanowią tylko i wyłącznie przeszkodę w wykonaniu przewozu oraz skutecznie dezorganizują proces transportu.

W związku z powyższym, zwracamy się z uprzejmą  prośbą o wsparcie proponowanego przez nas pakietu rozwiązań.

Na poziomie lokalnym proponujemy:

a. wyznaczenie w obrębie Miasta Szczecin stałych tras kontenerowych (w szczególności wiodących do portu,), wykorzystywanych do przejazdu pojazdów nienormatywnych, co przyśpieszy proces uzgodnień poprzedzających wydanie zezwolenia;

b. dostosowanie warunków przewozu po szczecińskich drogach do rodzaju przewożonego ładunku nienormatywnego, w szczególności ograniczenie stosowania wymogu przewozu w porze nocnej do przypadków kiedy przewożony ładunek rzeczywiście zagraża bezpieczeństwu ruchu;   
 
c. modernizację szczecińskiej infrastruktury drogowej tak aby możliwym było wykorzystywanie jej do przejazdu pojazdów o wyższej masie całkowitej jak również pojazdów o większym nacisku osi na drogę;

Na poziomie krajowym proponujemy:

d. powołania instytucji tzw. „małego nienormatywu” tj. pojazdu, który przekracza dopuszczalne normy w zakresie wagi całkowitej lub nacisku osi na drogę o nie więcej niż 15 %, w stosunku do dopuszczalnych norm – postępowanie w przedmiocie uzyskania zezwolenia na przejazd małego nienormatywu winno być szybkie i odformalizowane – wspomniana kategoria powinna obejmować przede wszystkim przeważone w niewielkim stopniu kontenery czy niepodzielne jednostki ładunkowe jak bloki granitowe;

e. stworzenia jednolitego centralnego systemu wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych;

f. powołania sieci dróg tranzytowych, po których możliwy będzie odpłatny przejazd pojazdów nienormatywnych  bez  konieczności uprzedniego uzyskania odrębnego zezwolenia;

g. odformalizowanie procesu wydawania zezwoleń na przejazdy nienormatywne poprzez umożliwienie składania wniosków w postaci elektronicznej.     


Ufamy, iż Pan Prezydent przychyli się do naszej prośby.

Z wyrazami Szacunku,

Czytaj więcej: Szanowny Pan Piotr Krzystek Prezydent Miasta Szczecin

Czas na zmiany…

Czytaj więcej: Czas na zmiany…2 kwietnia br. internetowa gazeta informacyjno - publicystyczna Morza i Oceany wchodzi w czwarty rok funkcjonowania na medialnej mapie Polski, Europy i świata. Portal został pozytywnie zaakceptowany, nie tylko przez środowisko morskie, ale również przez inne branże, które współpracą z firmami gospodarki morskiej. Świadczą o tym wizyty i odwiedziny na stronach „Mórz i Oceanów” (średnia oglądalność od 80 do 100 tys. miesięcznie). Czytają nas, nie tylko, w Polsce, ale również poza granicami naszego kraju. Niemal na wszystkich kontynentach.
Za stworzenie internetowej gazety informacyjno-publicystycznej, której koronnym zadaniem jest propagowanie gospodarki morskiej oraz promowanie inicjatyw morskich, podejmowanych w największych miastach Polskiego Wybrzeża, niżej podpisany otrzymał od Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, dwukrotnie 2009 i 2011 r., tytuł Dziennikarza Roku Gospodarki Morskiej oraz tytuł Dziennikarza Roku 2011 Związku Miast i Gmin Morskich
W licznej korespondencji do redakcji nie brak wysokich ocen, dotyczących naszych publikacji, w tym reportaży, wywiadów, felietonów, komentarzy oraz zdjęć i filmów. Nowością na stronie jest TV Morza i Oceany. W tym zakresie dopiero się rozwijamy.
Globalnie - projekt się powiódł. Przede wszystkim dzięki firmom, które wsparły nas merytorycznie i duchowo.
Z uwagi na ogromne zainteresowanie tematyką morską, prezentowaną na naszych łamach, dokonaliśmy ogromnych zmian, właściwie całkowicie przebudowaliśmy stronę „Morza i Oceany”. W ten bowiem sposób stworzyliśmy znacznie więcej miejsca na prezentowanie artykułów oraz innych dziennikarskich form.
Mamy nadzieję, że ta, w 100 procentach, profesjonalna strona spodoba się Państwu i jeszcze chętniej będziecie nas odwiedzać.

 Z pozdrowieniami
Bogdan Tychowski
Redaktor Naczelny