TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Symulatory mostka nawigacyjnego – Edukacyjne wyzwania oraz możliwości treningowe

  • Kategoria: Kongsberg

Czytaj więcej: Symulatory mostka nawigacyjnego – Edukacyjne wyzwania oraz możliwości treningoweTrwa niezapomniany rejs w piękny, styczniowy wieczór na Morzu Śródziemnym, kiedy to wycieczkowiec Costa Concordia, wraz z przeszło czterema tysiącami pasażerów i członków załogi na pokładzie, zmienia morską rozrywkę w prawdziwy koszmar, uderzając w jedną z wysepek Le Scole. Kapitan Statku Francesco Schettino orientuje się, że prawdopodobnie popełnił błąd, wykonując manewr nie uwzględniający procedur i sygnałów dawanych wcześniej przez urządzenia pokładowe.

Na skutek wdzierającej się do kadłuba wody, jednostka coraz bardziej przechyla się i osiada na mieliźnie, zagrażając życiu i zdrowiu setek pasażerów. Jest o krok od tragedii i wtedy… Wtedy … kończy się zły sen. Uśmiechnięty kapitan Schettino spokojnie przerywa swój pierwszy trening na symulatorze mostka nawigacyjnego w jednym z ośrodków treningowych wyposażonych w urządzenia produkcji Kongsberg Maritime, analizując raz jeszcze szereg podjętych decyzji i z zadumą rozmyślając, co by było gdyby … Aż strach pomyśleć, co mogłoby się wydarzyć, gdyby nie cenne doświadczenia wyniesione ze szkoleń na najbardziej zaawansowanym oprogramowaniu i sprzęcie – stwierdza z westchnieniem ulgi, opuszczając park symulacyjny. Brzmi niewiarygodnie? A jednak! Cała ta słynna i zarazem ponura morska historia z początku tego roku być może znalazłaby właśnie takie optymistyczne zakończenie.

„Pełen obraz możliwości technologicznych i treningowych, jakie oferujemy sprawia, że wszystkie operacje wykonywane przez kapitana i załogę statku podczas pracy na naszych symulatorach wyglądają nieprawdopodobnie wręcz realistycznie. I abstrahując od przyczyn katastrofy włoskiego wycieczkowca, które to z pewnością ustali niezawisły sąd, niezaprzeczalne jest jedno -  nigdy wcześniej nie mieliśmy okazji z taką precyzją przewidywać zachowania jednostek morskich w najtrudniejszych warunkach zewnętrznych. Zaawansowane produkty z dziedziny elektroniki morskiej, jakimi może poszczycić się Kongsberg, stanowią prawdziwy kamień milowy w budowaniu najnowocześniejszych standardów bezpieczeństwa ” – tak pokrótce opisuje rozwiązania oferowane przez Konsberg Maritme Wojciech Kowalczyk, Szef Działu Wsparcia Klienta.

Jeśli symulacja innej wersji wydarzeń Costa Concordia jeszcze kogoś nie przekonała, warto rozpocząć teraz od opisu realnych, czyli wbrew nazwie - w żaden sposób nie symulowanych - zalet rozwiązania. Idea polega na przetestowaniu w warunkach laboratoryjnych wszelkich możliwych sytuacji, jakie mogą przytrafić się podczas sterowania skomplikowaną maszynerią statku. Od czasu powstania pierwszych  prób wykreowania wirtualnej morskiej rzeczywistości w środowisku akademickim, zapotrzebowanie na rozwój technologii symulatorów nawigacji i manewrowania statkiem w prawdziwym otoczeniu dotyczy obecnie bardzo wielu branż i dziedzin: począwszy od publicznych akademii treningowych dla sektora komercyjnego, poprzez sektor eksploracji złóż gazu i ropy naftowej, aż do zastosowania przez morską straż przybrzeżną i wojsko. Nietrudno zatem dostrzec, że nowoczesne symulatory Kongsberg Maritime projektowane są z myślą o sprostaniu bardzo zaawansowanym wymaganiom oraz w taki sposób, by elastycznie można je było dostosowywać do zmieniających się w czasie potrzeb klienta docelowego. W dobie wzrostu komplikacji warunków, w jakich poruszają się  jednostki pływające i eskalacji wymogów dla wszelkich rozwiązań technologicznych w całej branży morskiej, stającej oko w oko z coraz ambitniejszymi wyzwaniami, równolegle pojawia się – zwłaszcza w świetle niedawnych wydarzeń - obawa przed brakiem odpowiedniego poziomu przygotowania personelu. Błędów ludzkich wynikających z braku rzetelnego treningu nie da się uniknąć, nawet dysponując najbardziej precyzyjnym sprzętem i oprogramowaniem najwyższej jakości. Stąd też nacisk, jaki kładzie Kongsberg na wartość edukacyjną oferowanych systemów, ich maksymalną możliwą adaptację do potrzeb wymagającego użytkownika podczas rozbudowanych praktycznych scenariuszy treningów oraz powszechną dostępność i szeroki zakres oferowanych szkoleń dla profesjonalistów. Dlatego też w wypadku symulatorów Kongsberg możemy mówić nie tyle o samym produkcie, co o kompleksowym, nowoczesnym, systemowym podejściu, w którym klientowi oferowane jest rozwiązanie obniżające potencjalne koszty i minimalizujące straty,  jakie wynikłyby z testowania trudnych sytuacji dopiero na „żywym organizmie”. Flagowy produkt Kongsberg Maritime – z ang. Polaris Bridge Simulator – to symulator zdobywający coraz większą popularność. Reprezentuje on już szóstą generację w swojej klasie (pierwszy symulator wprowadzono na rynek w 1972 roku) i zarazem stanowi kwintesencję wielu lat szczegółowych badań i rozwoju, którymi od lat szczyci się koncern KM. Rozwiązanie to zostało przetestowane przez licznych klientów z różnych stron świata. W czym odbiorcy upatrują wyjątkowość tego produktu? „Nasi klienci często oceniają Polaris jako wybór absolutnie optymalny – głównie ze względu na szeroki zakres możliwości konfiguracyjnych do potrzeb przeprowadzenia dowolnej symulacji.  Podkreśla się również istotny walor adaptacyjny – możliwość „skrojenia na miarę” pod kątem zapotrzebowania konkretnej jednostki morskiej. Nie bez znaczenia pozostaje także opcja elastycznego połączenia funkcji tego symulatora z innymi, już funkcjonującymi na danych statkach rozwiązaniami, co tworzy jeden spójny system. Ponadto, o wyjątkowej wartości edukacyjnej symulatora świadczą rozbudowane funkcje oprogramowania, umożliwiające „zamrożenie” niektórych operacji i koncentracja w trakcie przebiegu treningu tylko na jednej, wydzielonej z całej grupy. Dzięki temu zwiększa się dokładność przetestowania kluczowych dla bezpieczeństwa procedur.” – wyjaśnia Wojciech Kowalczyk. Wyróżniającą właściwością symulatora Polaris jest jego wyjątkowo wierne odzwierciedlenie rzeczywistości, nieporównywalne z żadnym podobnym rozwiązaniem tej klasy dostępnym na rynku. Oparty jest on na ekstremalnie wręcz realistycznym hydrodynamicznym modelu statku, zawiera pełną gamą obszarów geograficznych do których możemy się przenieść w celu odbycia treningu oraz oferuje trójwymiarową wizualizację. Dodatkowo możliwe jest wykorzystanie aplikacji modelowania hydrodynamicznego do tworzenia własnych modeli statków różnych typów. Dlaczego właśnie realizm jest tak istotny przy projektowaniu symulatorów?    „Wiadomo, iż przeszło 60 procent informacji wykorzystywanych przez personel pokładowy do podejmowania kluczowych decyzji jest pozyskiwanych z obserwacji. A podczas nawigowania statkiem często najmniejszy nawet detal może mieć dramatyczne konsekwencje w wypadku jego zlekceważenia. Zatem im większa dokładność odzwierciedlenia zarówno samego modelu statku, jak i jego otoczenia, tym większa szansa odniesienia nabytych umiejętności w realnych zdarzeniach przy zarządzaniu jednostką.” – podkreśla Wojciech Kowalczyk. Tak jak w innych tego typu rozwiązaniach Kongsberg, i tutaj nie zapomniano o centrum zarządzania systemem, jakim zawsze pozostanie jego użytkownik. Cały system, pomimo rozbudowanego zakresu swoich funkcji,  jest więc nie tylko intuicyjny w obsłudze, ale także ekstremalnie stabilny i możliwy do przeprojektowania pod konkretne potrzeby, co obejmuje zarówno zakres sprzętowy, jak i dostosowanie do niego oprogramowania. W trakcie trwania treningu, symulator może być zintegrowany z jedną lub większą ilością stacji roboczych, co umożliwia jednoczesną kontrolę wykonywanych działań wielu użytkowników i bieżące monitorowanie postępów treningowych. Uczestnicy szkoleń mają także możliwość wyboru rozmaitych obszarów geograficznych, portów docelowych oraz warunków pogodowych, których zmienność na morzu również ukazano tutaj z perfekcyjnym wręcz realizmem. Do wyboru podczas sytuacji treningowej jest także ponad 50 różnych obiektów i typów przeszkód, zwiększających stopień trudności wykonania precyzyjnego manewru, takich jak boje, łodzie, góry lodowe, a nawet ludzie za burtą.

Opcje zastosowania Polaris są bardzo wszechstronne i skierowane do klientów z różnym budżetem – od niewielkich rozwiązań desktopowych dla komputerów PC, poprzez symulatory urządzeń odpowiedzialnych za część obszarów zadaniowych na statkach (ECDIS, radar), aż do rozbudowanych systemów zintegrowanych z wieloma urządzeniami, opartych na ruchomej platformie, o projekcji wizji w zakresie 360 st., umożliwiających symultaniczne sterowanie różnymi operacjami kluczowymi dla zarządzania dużą jednostką. Co może być jeszcze innym finansowym benefitem z zastosowania produktów Konsberg to fakt, iż rozwój danej wersji do tej pory wykorzystywanego rozwiązania wiąże się tylko z aktualizacją oprogramowania – a nie wymianą całego zaplecza sprzętowego. Dodatkowo Konsberg dokłada wszelkich starań, by zaoferować swoim klientom gwarancję niezawodności, aktualności i najwyższej wydajności własnych rozwiązań, obejmując użytkowników systemu programem długofalowego wsparcia (LTSSP- Long Term System Support Program), w ramach którego można liczyć na pomoc w sprostaniu najbardziej wyszukanym potrzebom treningowym. Warto nadmienić, że Polaris został już uhonorowany wieloma wyróżnieniami. Jego najwyższe standardy potwierdziła m.in. norweska fundacja Det Norske Veritas, przyznając mu certyfikat zgodności z wymaganiami konwencji STCW, w kategorii symulatorów morskich. Polaris spełnia także rygorystyczne wymogi określone przez SOLAS – Międzynarodową Konwencję o Bezpieczeństwie Życia na Morzu. Pozostaje nam tylko oczekiwać na coraz szersze zastosowanie prezentowanej przez Kongsberg Maritime technologii, by w przyszłości zminimalizować szanse powtórzenia się katastrofy takiej jak MV Costa Concordia.

Polskie LNG: Rozmowy kwalifikacyjne 26 i 27 kwietnia br.

Czytaj więcej: Polskie LNG: Rozmowy kwalifikacyjne 26 i 27 kwietnia br.Zgłoszenia kandydatów przyjmowane były do 19 kwietnia br. 20 kwietnia nastąpiło otwarcie zgłoszeń przez Radę Nadzorczą.

Do postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu spółki Polskie LNG zgłosiło się trzech kandydatów. Kolejnym etapem postępowania są rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, które odbędą się  w dniach 26 i 27 kwietnia. Po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych zostanie rozstrzygnięty konkurs. Niestety, na tym etapie postępowania to wszystkie informacje, które Spółka może przekazać.

Maciej Mazur

"Gryf": Może jeszcze dziś poznamy nowego Prezesa...

Czytaj więcej: Może jeszcze dziś poznamy nowego prezesa Portu Rybackiego "Gryf". Do konkursu naszefa Portu Rybackiego "Gryf" zgłosiło się aż 9 osób. Obecnie trwają przesłuchania kandydatow. Istnieje taka możliwość, że jeszcze dziś Rada Nadzorcza szczecińskiej firmy dokona wyboru nowego Prezesa Portu Rybackiego "Gryf".

Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowe "PORT RYBACKI GRYF" Sp. z o.o. powstało w 1992 roku w efekcie podziału byłego Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "GRYF" w Szczecinie na trzy oddzielne przedsiębiorstwa. Po czterech latach zmian i restrukturyzacji, w 1996 roku osiągnęło zysk bilansowy. Lata 1997-1999 to znaczny wzrost salda bilansowego sięgający 15-18% rocznie, głównie dzięki intensyfikacji przeładunków i wykorzystaniu powierzchni chłodni składowej oraz powierzchni składowej placów i magazynów portowych. P.P.U. "PORT RYBACKI GRYF" Sp. z o.o. zlokalizowany jest na terenach półwyspu "Łasztownia" w centrum miasta Szczecina. Funkcjonuje na 22 ha terenów portowych z nabrzeżami, placami składowymi oraz obiektami z zapleczem technicznym, magazynowo-składowym i biurowym. Teren przedsiębiorstwa to pokaźny poligon logistyczny z dogodnymi połączeniami: - kolejowym - własne bocznice kolejowe na terenie, wzdłuż nabrzeży i budynków magazynowych; - wodnym - 1500 mb. nabrzeży. W ramach majątku Spółka posiada również kompleks obiektów zabytkowych po byłych Zakładach mięsnych, wpisanych Decyzją Wojewody Szczecińskiego z dnia 16.12.1999 r. pod Nr A-1358 do Rejestru Zabytków. Podstawowa działalność Spółki to usługi chłodnicze (chłodnia składowa na 10.000 Ton), usługi przeładunkowe, usługi składowe i magazynowe oraz wynajem powierzchni: składowych, magazynowych, warsztatowych, produkcyjnych i biurowych.

Na terenie "PORTU RYBACKIEGO GRYF" Sp. z o.o. mieści się ok. 60 firm współpracujących i kooperujących z przedsiębiorstwem. Są to głównie firmy handlowe, spedycyjne, przeładunkowe, obsługa techniczna statków oraz transportu kołowego. Świadczymy usługi dla kilkudziesięciu kontrahentów importujących rybę mrożoną z Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Azji, Australii oraz eksportujących do Europy Wschodniej, a także Przedsiębiorstwom Połowów Dalekomorskich.

 

W gościnnych progach Zarządu Portu

  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: W gościnnych progach Zarządu PortuPodstawowym statutowym obowiązkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. jest dbałość o stan i rozwój infrastruktury portowej - co od wielu lat udaje się z sukcesem realizować.  Nie jest to jednak jedyne „oczko w głowie” ZMPG-a S.A.

Dbałość o środowisko naturalne oraz obiekty zabytkowe  usytuowane w obszarze administrowanym przez spółkę równie  wyraziście wpisuje się w codzienną działalność spółki. Służby Zarządu Portu starają się również,  w miarę skromnych możliwości,  wychodzić naprzeciw oczekiwaniom  wychowawców i młodzieży szkół  średnich i wyższych, przyjmując  w progach Zarządu Portu  tych niezwykle ważnych gości. Odwiedziny te służą przybliżaniu młodzieży wiedzy o porcie – jego historii i  funkcjonowaniu, nowoczesnych technologiach przeładunku i osiągnięciach najmłodszego z polskich portów, obchodzącego w tym roku swój jubileusz – 90-lecia powstania. W czasie spotkań z kierownictwem Zarządu Portu, goście mają szansę uzyskać wiedzę teoretyczną , weryfikowaną następnie w czasie zwiedzania obszarów gdyńskiego portu niedostępnych na co dzień dla każdego.

Tegoroczna wiosna okazała się być okresem szczególnej gościnności Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Kwiecień zaobfitował wieloma spotkaniami o charakterze edukacyjnym: 18 kwietnia do Zarządu Portu przyjechali uczniowie technikum o profilu logistycznym z Sokołowa Podlaskiego, 19 kwietnia gdyński port odwiedzili członkowie Koła Naukowego "Logistikon" Wyższej Szkoły  Bankowej w Gdańsku, zaś dzisiaj port gości studentów kierunku logistyka, Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.

Ponadto 19 kwietnia przedstawiciele  ZMPG-a S.A. uczestniczyli w jury IV edycji międzyszkolnego Konkursu Wiedzy i Sprawności Morskiej „90 lat Portu Gdynia”, służącego  propagowaniu tematyki morskiej wśród uczniów gdyńskich szkół.

PG

Gdańsk: Europejska Konferencja Nawigacyjna

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Gdańsk: Europejska Konferencja NawigacyjnaPrawie 200 uczestników, z 36 krajów, z 4 kontynentów, weźmie udział w Europejskiej Konferencji Nawigacyjnej. To największa w Europie konferencja naukowo-techniczna, a w Polsce organizowana po raz pierwszy. Hasłem przewodnim spotkania będzie „Nawigacja dla ludzi”. Naukowcy spotkają się Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, w dniach 25-27 kwietnia. Organizatorem jest Europejska Grupa Instytutów Nawigacyjnych (EUGIN). Konferencja odbędzie się pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP i rozpocznie się o godz. 10:00. Rozwój technologii doprowadził do zmarginalizowania tradycyjnej nawigacji i astronawigacji na rzecz nawigacji elektronicznej, co stało się podstawą tworzenia nowych rozwiązań, które niejako „przeniosły” nawigację na ląd, a systemy satelitarne stały się niezbędnymi narzędziami pracy nie tylko marynarzy, pilotów czy wojskowych ale także przeciętnych obywateli, stąd też hasłem przewodnim konferencji jest „Nawigacja dla Ludzi”. Bez wątpienia wydarzenie to będzie wspaniałą okazją do wymiany poglądów europejskich środowisk naukowych i technicznych oraz prezentacji innowacyjnych rozwiązań z zakresu nawigacji podczas sesji plenarnych i tematycznych, co niewątpliwie przyczyni się do promocji Polski w Europie i na świecie. Obecnie działalność naukowa cywilnych i wojskowych środowisk nawigacyjnych, tak morskich jak i lotniczych, skupiona jest w Polskim Forum Nawigacyjnym (PNF).  Znaczenie PNF w Europie zostało potwierdzone poproszeniem zorganizowania tej jedynej w swoim rodzaju konferencji. Konferencji największej i najważniejszej dla europejskich środowisk nawigacyjnych. Europejska Konferencja Nawigacyjna organizowana jest od 1994 roku przez Europejską Grupę Instytutów Nawigacyjnych (EUGIN), każdego roku w innym państwie, jednak dotychczas nigdy w krajach „nowej Unii”. Po raz pierwszy Polskie Forum Nawigacyjne, jako narodowy członek EUGIN zostało poproszone o organizację tej największej europejskiej konferencji naukowo-technicznej właśnie w Polsce. W wystawie zorganizowanej przy konferencji weźmie udział 12 firm z Polski i Europy. Będzie można zobaczyć nowoczesny sprzęt nawigacyjny i zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Stowarzyszenie Polskie Forum Nawigacyjne zrzesza osoby zajmujące się rozwojem nawigacji, jako nauki i formy praktycznej działalności człowieka na morzu, lądzie, w powietrzu i przestrzeni kosmicznej. Powstało w drugiej połowie lat osiemdziesiątych początkowo, jako Sekcja Nawigacji przy Komitecie Geodezji PAN, a od 2007 roku  funkcjonuje jako stowarzyszenie. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie współdziała z innymi organizacjami o podobnym profilu działania, a także osobami fizycznymi w kraju i za granicą. Forum należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Instytutów Nawigacyjnych (International Association of Institutes of Navigation – IAIN) oraz Europejskiej Grupy Instytutów Nawigacyjnych (European Group of Institutes of Navigation – EUGIN), w ramach którego, wraz z kilkoma innymi członkami EUGIN jest między innymi sponsorem pisma European Journal of Navigation oraz współorganizatorem corocznych konferencji europejskich w cyklu European Navigational Conference. Publikuje również własne czasopismo, naukowe  w języku angielskim (o zasięgu ogólnoświatowym) „Annual of Navigation”, które jest platformą wymiany poglądów naukowych.