TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

W jeden dzień nauczymy się angielskiego?

  • Kategoria: Gdynia

Czytaj więcej: W jeden dzień nauczymy się angielskiego?Czy w jeden dzień można nauczyć się języka obcego? Organizatorzy jutrzejszej (8 maja) konferencji „Akademia Morska mówi po angielsku”, która odbędzie się w głównej auli uczelni przy ul. Morskiej 81-87, twierdzą, że jest to możliwe. Uczestnicy spotkania przekonają się o tym osobiście. Podczas konferencji Michał Hamond, student Akademii Morskiej i twórca projektu „The Gift of Language”, zaprezentuje innowacyjną technikę intuicyjnego mówienia po angielsku, którą można wykorzystać przy nauce innych języków obcych. Przedstawi procesy, które zachodzą w mózgu i sprawiają, że płynnie i bez zastanowienia potrafimy komunikować się w języku polskim. Dzieje się tak dzięki wykorzystywaniu pamięci długotrwałej, odpowiedzialnej za intuicyjne, automatyczne mówienie. Podczas kolejnych bloków konferencyjnych o godz. 9.00, 11.00 i 13.00 Michał Hamond wyjaśni, jak wykorzystywać te same płaszczyzny umysłu do rozmowy w języku angielskim i w bardzo krótkim czasie wyrazić wszystko, co chcemy, bez zastanowienia i nauki na pamięć kilkudziesięciu stron słówek czy czytania stosów materiałów. Prowadzący poradzi, jak wyzbyć się bariery językowej, stresu, a także przedstawi kilka autorskich technik zapamiętywania wyrazów. Każdy z bloków będzie zawierał te same zagadnienia tematyczne.

Wstępny termin, druga połowa maja

  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Wstępny termin, druga połowa majaWstępny termin podpisania umowy pomiędzy Ministerstwem Skarbu Państwa a Polen Line w sprawie sprzedaży akcji PŻB został już ustalony. Przed tym dniem inwestor musi wpłacić umówioną kwotę. Jak tylko umowa zostanie podpisana poinformujemy o tym. Planujemy, że będzie to druga połowa maja br. 

Magdalena Kobos rzeczniczka MSP

Sunreef Yachts wizytówką Polskiego luksusu

  • Kategoria: Żeglarstwo

Czytaj więcej: Sunreef Yachts wizytówką Polskiego luksusuPo spotkaniu z Premierem Francji, François Fillon, w październiku ubiegłego roku, prezes stoczni Sunreef Yachts, Francis Lapp, został zaproszony do uczestnictwa w misji biznesowej towarzyszącej Premierowi Donaldowi Tuskowi podczas wizyty w Emiratach Arabskich i Królestwie Arabii Saudyjskiej w dniach 21-24 kwietnia 2012.

Ze względu na specyfikę biznesową regionu, Ministerstwo Gospodarki zdecydowało się na zaproszenie również kilku najważniejszych polskich firm działającej w segmencie luksusu, w tym stoczni Sunreef Yachts, która dumnie podpisuje swoje unikatowe kreacje jako MADE IN POLAND. Tym samym, stocznia zostało oficjalnie uznana jako jeden z najbardziej obiecujących luksusowych produktów w Polsce. 

Czytaj więcej: Sunreef Yachts wizytówką Polskiego luksusuPrezes Lapp uczestniczył w spotkaniach z miejscowymi biznesmenami oraz wziął udział w oficjalnej konferencji Premiera Tuska, przy udziale przedstawicieli Izb Handlowych Emiratów Arabskich i Arabii Saudyjskiej, mającej na celu omówienie wspólnej przyszłości biznesowej.

„Uważam, że delegacja z Premierem Tuskiem była bardzo udanym wyjazdem, który pozwoliłnam nawiązać nowe kontakty biznesowe zarówno w Polsce jak i na Bliskim Wschodzie, a tym samym wypromować markę i katamarany Sunreef Yachts pośród przedstawicieli polskiego, emirackiego i saudyjskiego biznesu, jakrównież wśród administracji rządowej. Będziemy teraz pracować nad rozwinięciem kluczowych znajomości i liczymy na dynamiczny postęp w pozyskiwaniu klientów na tamtejszym rynku, niezwykle chłonnym dla marek luksusowych,”   - podsumowuje FrancisLapp. Stocznia Sunreef Yachts została założona w Gdańsku w 2002 i do tej pory zwodowała już 60 luksusowych katamaranów namiarę, a dalszych 7 jednostek jest aktualnie w budowie. Firma zwiększyła zatrudnienie o 28% w ciągu ostatnich 4miesięcy i zatrudnia obecnie 450 pracowników.

Ewa Stachurska

Brytyjskie miasto na biało-czerwono. Dzięki „Błyskawicy”

  • Kategoria: Gdynia

Czytaj więcej: Brytyjskie miasto na biało-czerwono. Dzięki „Błyskawicy”Ulice brytyjskiego miasta Cowes na wyspie Weight mienią się biało-czerwonymi flagami. Weekend w mieście wypełniają imprezy, których motywem przewodnim są polskie akcenty – wystawy, parady, koncerty polskiej muzyki. Restauracje zapraszają do degustacji specjalnie przygotowanych potraw polskiej kuchni, a lokalne radio na żywo łączy się z Gdynią.

Skąd w tym niewielkim wyspiarskim mieście tyle sympatii do Polski? Wszystko zawdzięczamy ORP Błyskawicy. W taki sposób miasto celebruje 70. rocznicę „nocy, w której Polacy uratowali Cowes”. 

ORP Błyskawica została zbudowana w stoczni w Cowes w latach 1935-37. Była na tamte czasy niezwykle nowoczesnym niszczycielem, jednym z najszybszych na świecie. Podczas drugiej wojny światowej walczyła u boku brytyjskiej Królewskiej Marynarki Wojennej, eskortując konwoje i odbywając liczne patrole. Po jednej z misji okręt przebywał w miejscu swoich narodzin celem w celu przeprowadzenia niezbędnych prac remontowych i przeglądów. W Cowes i okolicach mieściły się fabryki hydroplanów oraz osprzętu do produkcji radarów, zatem były to potencjalne cele dla niemieckiego lotnictwa. 28 kwietnia 1942 roku sześć hitlerowskich samolotów przeprowadziło szybki atak na miasto, który omal nie zakończył się zatopieniem zakotwiczonej Błyskawicy. Okręt był wówczas bezbronny, bowiem według regulaminu brytyjskiego, jednostki w stoczni nie mogły być uzbrojone. Komandor Błyskawicy Wojciech Francki przypuszczał, że nalot kilku niemieckich maszyn był tylko rekonesansem przed prawdziwym natarciem i poprosił admiralicję o zgodę na uzbrojenie okrętu. Nie uzyskawszy jej, na własną rękę zorganizował transport amunicji, by pozostawać w gotowości do obrony. Przewidywania komandora potwierdziły się w nocy z 3 na 4 maja 1942 roku. Około godziny 23 160 niemieckich bombowców nadleciało nad Cowes. Dzięki zasłonom dymnym, które postawiła Błyskawica oraz ciągłemu ostrzałowi z okrętowych dział i armat przeciwlotniczych, napastnicy nie mogli prowadzić ataku z niskiego pułapu, co uchroniło miasto przed większymi zniszczeniami.

Wdzięczność mieszkańców dla bohaterskiej załogi okrętu była ogromna, a pamięć o tych wydarzeniach jest żywa do dziś. Do tego stopnia, że jeden z placów Cowes nosi imię komandora Franckiego, w mieście działa Towarzystwo Przyjaciół Błyskawicy, a strona brytyjska chciała nawet swego czasu Błyskawicę wypożyczyć z Gdyni. 

Warto pamiętać, przechadzając się gdyńskim Nabrzeżem Pomorskim, o tej chlubnej, jednak mało znanej, karcie w historii polskiego oręża, dzięki której mieszkańcy brytyjskiego Cowes darzą Błykawicę szczególną estymą.

Tekst i Zdjęcie: Krzysztof Romański

Szanowny Panie Ministrze…

Czytaj więcej: Szanowny Panie Ministrze… Szanowny Pan Stanisław Gawłowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska; W imieniu Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Niepołomickiej uprzejmie informuję, że nasze Stowarzyszenie z dużą uwagą monitoruje oraz stara się wspierać działania władz centralnych i samorządowych, które mają na celu zwiększenie zabezpieczeń ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że współcześnie nie można zawężać zadań obiektów hydrotechnicznych tylko do ochrony przeciwpowodziowej. Należy mieć na uwadze wielofunkcyjność ich zastosowań w takich obszarach jak ekologia - osiągnięcie dobrego stanu wód i obszarów od wód zależnych, ekologiczny transport wodny, energetyka, rekreacja i turystyka.

Na powyższe zagadnienia powinno się zwrócić uwagę przy opracowywaniu koncepcji budowy polderu w Bijasowicach o pojemności ok. 12 mln. m. sześć. wody, który miałby powstać w niecce stworzonej w wyniku eksploatacji górniczej na tym terenie. W przeszłości planowano wybudować tam Centralny Port Węglowy-Tychy. Problematykę związaną budową polderu w Bijasowicach omawiał Pan Minister podczas spotkania z samorządowcami, które odbyło się w Bieruniu w dniu 18 kwietnia 2012 roku. Z racji na powyższe oraz biorąc pod uwagę;- Założenia Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej ( przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 16 sierpnia 2011r. ), którego istotą jest zapewnienie korzyści ekonomicznych, społecznych i środowiskowych (zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju), gdzie kluczowymi filarami niskoemisyjnej strategii gospodarczej w Polsce będzie przejście na niskoemisyjne źródła energii, poprawa efektywności energetycznej na poziomie odbiorców końcowych oraz odpowiednia polityka transportowa. Nisko emisyjną gałęzią transportu jest transport wodny śródlądowy, jest on powszechnie preferowany w wielu krajach Unii Europejskiej, które podejmują szereg działań rozwijających żeglugę śródlądową widząc w tym poważne odciążenie transportu drogowego i kolejowego. Kraje te realizują zalecenia wydane przez Komisję Europejską zawarte w takich dokumentach jak np: Biała Księga Transportowa, Program „NAIADES” ( Navigation and Inland Waterway Action and Development in Europe ) „Program na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej oraz Dróg Wodnych w Europie”. W dniu 10 marca 2010 roku Rada Ministrów przyjęła „Plan uporządkowania strategii rozwoju” będący wytyczną dla 9 docelowych strategii sektorowych. Na stronie 7 w temacie transport wodny przewiduje m.in. …poprawę parametrów eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych i portów oraz włączenie ich do europejskiego systemu dróg wodnych. Powszechne znane zalety transportu wodnego śródlądowego to; niska emisyjność, niska energochłonność, niska wypadkowość.

Jeden litr paliwa pozwala przewieść na odległość 1 km:

- żegluga śródlądowa 127 ton ładunku,

- transport kolejowy 97 ton ładunku,

- transport drogowy 50 ton ładunku.

Emisja dwutlenku węgla do atmosfery:

- żegluga śródlądowa – 33,4 g/tkm

- transport kolejowy – 48,1 g/tkm

- transport drogowy – 164 g/tkm.

W imieniu Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Niepołomickiej składam wniosek, by przy planowaniu polderu w Bijasowicach wziąć pod uwagę ogólne założenia projektowe Centralnego Portu Węglowego-Tychy. Oczywistym jest, że uwarunkowania społeczno-ekonomiczne z lat 70-tych XX wieku są inne niż obecnie, niemniej jednak należy dokonać analizy wykorzystania części przyszłego zbiornika w Bijasowicach jako basenu portowego. Fragment dokumentacji projektowej Centralnego Portu Węglowego-Tychy znajduje się w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Krakowie. Członkowie Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Niepołomickiej liczą, że wybudowany w Bijasowicach port rzeczny ( lub nabrzeża zdolne do obsługi jednostek pływających ), przyśpieszy rozwiązanie problemów z udrożnieniem Drogi Wodnej Górnej Wisły oraz przyczyni się do wykorzystania i modernizacji portów rzecznych Kujawy i Płaszów w Krakowie. Działania te pozwolą na wdrożenie koncepcji zielonych korytarzy transportowych, gdzie multimodalne rozwiązania logistyczne oraz efektywne i strategiczne zlokalizowanie infrastruktury umożliwi wzajemne uzupełnianie się kolei, żeglugi śródlądowej i transportu drogowego. Unia Europejska zakłada poprawę konkurencyjności gałęzi transportu przyjaznych środowisku i stworzenie zintegrowanych sieci transportowych wykorzystywanych przez dwie lub więcej gałęzie transportu. Natomiast z uwagi na ideę zrównoważonego rozwoju, która zakłada minimalizowanie działań człowieka na stan środowiska i rozsądne gospodarowanie zasobami naturalnymi oraz zobowiązania klimatyczne Polski, wykorzystanie zalet żeglugi śródlądowej jest koniecznością. Reasumując; budowa i modernizacja portów rzecznych oraz wykorzystanie Drogi Wodnej Górnej Wisły w znaczniej mierze przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla, zmniejszenia zużycia i zatłoczenia dróg pomiędzy Śląskiem a Małopolską. W konsekwencji podjętych działań nastąpi też wzrost ilości miejsc pracy w tych regionach. Mamy nadzieję, że przyszły polder w Bijasowicach (część składowa zabezpieczeń ochrony przed powodzią oraz przeciwdziałania skutkom suszy), będzie też pełnił funkcję basenu portowego. Spodziewamy się również, że zastosowane dobre praktyki branży wodno - melioracyjnej i hydrotechnicznej zagwarantują takie projektowanie, budowanie i eksploatację w/w obiektu, by stanowił on obszar ekorozwoju. Dzięki temu zostanie zdynamizowany proces przywracania dobrego stanu wód i obszarów od wód zależnych, szczególnie podkreślony w Ramowej Dyrektywie Wodnej.

Z wyrazami szacunku

Zbigniew Siedlarz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Niepołomickiej Koordynator ds. Promocji i Rewitalizacji Wiślanego Szlaku Żeglownego tel. 601-275-169

Do wiadomości: Adresat Szanowna Pani Anna Wypych - Namiotko Podsekretarz Stanu Min. Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Szanowny Pan Jerzy Miller Wojewoda Małopolski

Szanowny Pan Zygmunt Łukaszczyk Wojewoda Śląski

Szanowny Pan Marek Sowa Marszałek Województwa Małopolskiego

Szanowny Pan Adam Matusiewicz Marszałek Województwa Śląskiego

Szanowny Pan Tomasz Sądag p.o. Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie

Szanowny Pan Bernard Pustelnik Burmistrz Miasta Bieruń Szanowny Pan Bernard Bednorz Starosta Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego

Szanowny Pan Tadeusz Donocik Prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach

Szanowny Pan dr inż. Antoni Bojarski Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

Szanowny Pan Andrzej Podgórski Redaktor Naczelny Portalu Internetowego www.zegluga.wroclaw.pl

Szanowny Pan Henryk Morkisz - Prezes Stowarzyszenia Mieszkańców Bierunia i Miejscowości Zagrożonych Powodzią Położonych na Obszarze Zlewni Górnej Wisły „ATLANTYDA”

Szanowny Pan Zbigniew Garbień Prezes Związku Polskich Armatorów Śródlądowych