TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Cruisery znów przypłyną do Szczecina

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Cruisery znów przypłyną do Szczecina Choć do sezonu letniego mamy jeszcze dużo czasu, jednak już teraz peżetemowska spółka Polsteam Shipping Agency przygotowuje się do przyjęcia zaplanowanych na ten rok wycieczkowców. W Szczecinie, jak zwykle będziemy gościć zarówno cruisery rzeczne, jak i te - budzące szczególny podziw - cruisery pełnomorskie.

Jeśli chodzi o zawinięcia cruiserów śródlądowych, będzie ich w tym roku w Szczecinie ponad 80. Będzie to tylko nieco mniej niż rok i dwa lata temu, gdy na odrzańskich bulwarach jednostki te cumowały około 90 razy. Jest to związane z faktem, iż jeden ze stałych bywalców Szczecina, w 2012 zostanie przesunięty na wycieczki pomiędzy Trójmiastem a Kaliningradem, a tylko na początku i na końcu sezonu będzie o pływał w okolicach Szczecina.

Wygląda więc na to, iż w sektorze wycieczkowców rzecznych szczeciński rynek jest bardzo stabilny, tzn. ci armatorzy, którzy przekonali się do rejsów przez tereny Brandenburgii, Pomorza Zachodniego oraz Meklemburgii - Pomorza Przedniego, co roku powracają tu z kolejnymi (lub tymi samymi) pasażerami, głównie narodowości niemieckiej. W mniejszej liczbie, nasz region chętnie odwiedzany jest także przez Szwajcarów, Brytyjczyków a także obywateli innych krajów Europy Zachodniej.

Wśród tegorocznych odwiedzin statków rzecznych, generalnie będą pojawiać się te jednostki, które bywały już u nas w poprzednich latach. Nowością będzie szwajcarski cruiser „Excellence Coral”, który reprezentuje nowy brand - wycieczek rzecznych o jeszcze wyższym niż zwykle poziomie luksusu. Statek ten przypłynie do Szczecina w całym sezonie 10 razy. Wcześniej wycieczkowiec ten odwiedzał nas jako „Swiss Coral” oferując „tradycyjny luksus”. Wśród pozostałych gości Szczecin odwiedzą dwie jednostki francuskiego armatora CroisiEurope : „Mona Lisa” (12 zawinięć - pasażerowie niemieccy) oraz „Victor Hugo” (4 zawinięcia - pasażerowie francuscy). Ponadto będziemy też gościć statki kilku armatorów niemieckich i szwajcarskich, m.in. „Katharina von Bora” oraz „Frederic Chopin”.

Przypomnijmy, że Szczecin znajduje się w środkowej części rejsów rzecznych cruiserów. Standardowa podróż trwa siedem dni i rozpoczyna się wyjściem statku w sobotę z Berlina. Następnie statek pokonuje Kanał Odra - Havela a po odwiedzinach w Szczecinie rejs prowadzi na niemiecką część Zalewu Szczecińskiego i Zatokę Pomorską, by zwykle zakończyć się w Stralsundzie. Dłuższa o dwa dni wersja tej wycieczki przewiduje przejazd ze Stralsundu do Sasnitz a następnie promem do Kopenhagi wraz z podróżą powrotną.

Zdarza się, że przy wysokim stanie wód (zwłaszcza w kwietniu i maju) realizowane są także rejsy cruiserami rzecznymi z Berlina do Wrocławia. Jednak ze względu na spłycenie Odry środkowej i zależność od nieprzewidywalnych warunków atmosferycznych, trasa ta jest rzadziej uczęszczana.  

Armatorzy cruiserów rzecznych, operujących w okolicach Szczecina wiele obiecują sobie po otwarciu nowej podnośni statków w Niederfinow oraz planowanej modernizacji całego szlaku Odra-Havela. Aktualnie pływające do nas wycieczkowce dostosowane są do starej podnośni (mają do 82 metrów długości), wysokości istniejących mostów i zakrętów rzecznych. Modernizacja Kanału Odra - Havela (zakończenie prac spodziewane jest na 2020 r.) umożliwi rejsy statkom do 110 metrów długości i szerokości ponad 11 metrów. Będzie miało to znaczący wpływ na zwiększenie ruchu turystycznego : obecne jednostki przewożą bowiem do 80 pasażerów, natomiast te, o zwiększonych wymiarach, będą mogły przewozić do 150 pasażerów. Aktualnie co roku na rzecznych cruiserach przypływa do Szczecina około 10 tysięcy osób.       

Jeśli chodzi o sektor cruiserów pełnomorskich, ubiegły rok był dla Szczecina (ale także dla portów Trójmiasta) dość trudny, ponieważ po dobrym 2010, kiedy to zanotowaliśmy w Grodzie Gryfa aż 12 zawinięć, w 2011 - było ich zaledwie trzy.

Na 2012 rok potwierdzonych jest sześć zawinięć, w tym jedno, po raz pierwszy, do Świnoujścia. Świnoujskie zawinięcie, które 2 maja (godz. 10-18) zainauguruje tegoroczny sezon, dotyczy największego statku pasażerskiego, jaki kiedykolwiek wpłynął do portu w Świnoujściu. Jednostka „MSC LIRICA”, której długość wynosi ćwierć kilometra, stanie przy nabrzeżu Władysława IV lub przy terminalu promowym. Na „MSC LIRICA” może podróżować 1800 pasażerów oraz 700 członków załogi. Po zawinięciu statku aż 1000-1200 osób zadeklarowało się jako chętnych do autobusowej wycieczki do Szczecina. Dlaczego więc statek bezpośrednio nie przypłynie do Szczecina ? Otóż, dla czarterującego statek liczy się jak najkrótszy czas podróży (jest tzw. short-cruise), a więc bez konieczności pokonywania toru wodnego Świnoujście-Szczecin (w obie strony).

Wycieczkowcem, który jako pierwszy zamelduje się w tym roku w Szczecinie będzie mv „AMADEA” (190 m. dł, 7 m. zanurzenia). Statek przypłynie 28 czerwca (godz. 10-16, nabrzeże Polskie) i będzie to już druga, po ubiegłorocznej, wizyta tego statku w szczecińskim porcie. Jednostka ta należy do niemieckiego armatora Phoenix Reisen - właściciela także i innego statku pasażerskiego, który zawinie do Szczecina - mv „ALBATROS” (206 m. dł. i 7,75 zanurzenia). Jednostka ta będzie u nas przebywać 31 sierpnia (godz. 10-16).

Wcześniej - 9 lipca (godz. 7 - 21.30, nabrzeże Polskie) - spodziewamy się wizyty cruisera mv. „DISCOVERY”. Statek ten przypłynie jeszcze powtórnie 14 września (godz. 8 - 21.30, nabrzeże Polskie). Armator tego pięknego wycieczkowca wyraził też wstępną propozycję dwudniowego zawinięcia statku podczas przyszłorocznej operacji żeglarskiej The Tall Ships’ Race.

Bohaterem jedynego tegorocznego zawinięcia na Wały Chrobrego będzie statek mv. „Dephin”. Cruiser przypłynie do Szczecina 15 sierpnia (godz. 9.30-13.). Jednostka ta była już w naszym mieście dwa lata temu, jednak w barwach innego armatora.

Od lat trwają starania o przyciągnięcie jak największej ilości wycieczkowców pełnomorskich do Szczecina. Nie jest to łatwe ze względu chociażby na znane problemy z cumowaniem tych jednostek przy reprezentacyjnych Wałach Chrobrego i z konieczności oferowania armatorom cruiserów jako miejsca postoju nabrzeża Polskiego w szczecińskim porcie. Co roku jednak przedstawiciele spółki Polsteam Shipping Agency oraz Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, biorą udział w najważniejszych targach i konferencjach, związanych z cruisingiem, gdzie spotykają się oni z właścicielami i czarterującymi wycieczkowców. Od ubiegłego roku do wyjazdów tych przyłączyli się również przedstawiciele Urzędu Miasta. Dodatkowo, w ramach podniesienia atrakcyjności pobytu zagranicznych turystów, od 2008 roku funkcjonuje tzw. pakiet Welcome Program, w ramach którego każdy przybywający do Szczecina cruiser witany jest przez orkiestrę. Podczas pobytu statków uruchamia się także punkty promocyjne miasta. Znajdują się one zarówno na samym nabrzeżu, jak i centrum Szczecina, gdzie zatrzymują się tzw. shuttle-busy, przewożące pasażerów wycieczkowców.  

 Krzysztof Gogol

Dzień dobry Szanowna Redakcjo

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Od dłuższego czasu z wielka uwagą czytam Państwa artykuły. Jest mi bardzo milo, że znalazła sie grupka Ludzi, która postanowiła poruszać tematy polityczno-gospodarcze tak ważne dla naszego regionu.

Od jakiegoś czasu jestem związany z dużą grupą przeładowców w porcie szczecińskim i jak każdy biznes dążymy do ugruntowania pozycji, rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy. Drugą bardzo ważną sprawą jest płacenie podatków oraz dobre relacje z partnerami biznesowymi w Europie ale przede wszystkim na własnym podwórku. Taki temat jak 12,5m dla Szczecina jest bardzo ważny na politykę samorządową i lokalną. Nie ma co liczyć na Państwo, które nie potrafi na własnym podwórku "ogarnąć się" więc nie wymagajmy od nich cudów i nie mieszajmy ich do tego, bo czeka nas taki sam los jak Stocznię Nowa czy Pogoń Szczecin. Firmy sprzedawane po pięć razy z nie widocznym teraz inwestorem.
Myślę, że lokalne grupy biznesowe skupione w porcie dadzą sobie radę, chodź potrzeba na to czasu.

Życzę Państwu wielu Czytelników i ogromu tematów.

Szanowny Panie Redaktorze,

Nie bez kozery byłoby jeszcze skomentować przywołaną wypowiedź posłanki Renaty Zaremby, tj. (w/g redaktor Natalii Skawińskiej z PR Szczecin) :

"Teraz Renata Zaremba przekonuje, że środki będą, ale na pogłębienie do 10,5 m. - Mamy tylko przygotować dla pana premiera informacje, czyli udowodnić, że to jest potrzebne, ile statków tam wpływa. I postaramy się wpisać to do budżetu - dodaje Zaremba.

Zdaniem Zaremby, to wystarczy.- Nie wpływają statki aż z takim zanurzeniem, żeby pogłębiać do 12,5 metra - stwierdziła Zaremba."

Bo o ile rzeczywiście taka właśnie była forma tej wypowiedzi, to fakt, iż w chwili obecnej do Szczecina statki o takim zanurzeniu obiektywnie w ogóle nie mogą wpływać (z tego co pamiętam, do 10,5 m głębokości technicznej przy zanurzeniu statków do 9,15 m), to idąc tym sposobem myślenia można jedynie dowieźć Premierowi, że takie statki do portunie wpływają w ogóle (ilość : 0) i - konsekwentnie - potrzeba taka po prostu nie istnieje, a zerowy wydatek budżetowy będzie w takiej sytuacji bezsprzecznym sukcesem jakiegokolwiek ugrupowania rządzącego, do którego warto byłoby się przyłączyć. W takiej sytuacji trudno byłoby upierać się nawet przy podstawowej zasadzie zarówno fizyki praktycznej, jak i takowej ekonomii, że "aby wyjąć, to należy najpierw wsadzić" (bynajmniej, nie kij w mrowisko, ale pieniądze w inwestycję). Tym bardziej, że przekonywanie o przyszłym zabezpieczeniu środków na "pogłębienie do 10,5 m" (nie pierwsza to obietnica polityków ...) stanowi jedynie podtrzymanie status quo, co wygląda dość mizernie w kontekście nieustannej marginalizacji naszego regionu na przestrzeni ostatnich lat.

Taki podgląd w znajomy sposób przypomina mi zresztą argumenty NORDSTREAM, który chętnie zakopie głębiej swój rurociąg po dowiedzeniu przez stronę polską (w tej chwili już w osobie osamotnionego kompletnie ZMPSiŚ), że utrudnia on już w danym momencie funkcjonowanie zachodniopomorskich portów, albo że będzie to czynił za moment. Bo trzeba być nie lada ryzykantem, żeby namawiać partnerów handlowych naszych portów na przyszłe kontrakty ze Świnoujściem, Szczecinem i Policami z perspektywą, że ładunek będzie docierał do nich na wynajmowanych specjalnie do tego celu furmankach (choć z drugiej strony, to szansa nie do pogardzenia dla rozwoju innego elementu łańcucha transportowego).

Podążając dalej tą ścieżką należałoby również podważyć kasandryczne wizje ministra Rostkowskiego, dotyczące możliwych, przyszłych nie domagań ZUS. Bo jeśli średni wiek życia mężczyzn oscyluje obecnie wokół 71 lat, to przy wprowadzeniu dla nich wieku emerytalnego w 67 roku życia, wypłata emerytur winna być statystycznie świadczona przez ZUS tylko przez okres czterech lat i mężczyznom po prostu dłużej żyć nie wypada, a jakiekolwiek środki ponad przewidzianą pulę (pogłębienie np. do lat 80-ciu) im zwyczajnie nie przysługują. A jeśli już im się to nieopatrznie zdarzy, to niech po prostu dowiodą, że na dzień dzisiejszy można żyć ponad statystyczną normę.

Niestety mam wrażenie, że posłanka Renata Zaremba myli światło księżyca z jego odbiciem w tafli wody. Ale jeśli jednak nie rozumie, że na jutrzejszą obiadową zupę jakieś marne chociaż kosteczki lepiej byłoby powarzyć już dziś, to kucharka z niej mało przewidująca i bezpieczniej jednak byłoby sobie zaklepać jakąś niezależną przekąskę.

No i bardzo smutne jest (nie tylko w tym kontekście, ale również w odniesieniu do całości), że jednak tradycyjnie wszelkim lokalnym dyskusjom towarzyszą niezmiennie wzajemne połajanki i polityczne, żenująco personalne przepychanki oraz urażone dumy rodem z przedszkolnej piaskownicy, decydując poniekąd również o naszej samo-marginalizacji. "Tak dla wspólnej korzyści i dla dobra wspólnego, trzeba komuś dokopać, mój maleńki kolego ...".

Z poważaniem,

ELJOT N.

Ambasador Gdańska przepłynie przez Morze Czerwone

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdańsk

Jan Lisewski - gdańszczanin, wielokrotny medalista Mistrzostw Polski, propagator kitesurfingu wyrusza na kolejną wyprawę: tym razem postanowił przepłynąć na desce z latawcem… Morze Czerwone. Wyrusza już w najbliższy czwartek, zanim to jednak nastąpi - weźmie udział w konferencji prasowej, na którą zapraszamy w środę 22 lutego o godz. 13.30 do sali 315 gdańskiego magistratu.

Jan Lisewski postanowił zdobyć „koronę mórz” na kitesurfingu. 24 lipca 2011 roku jako pierwszy człowiek na świecie samotnie przepłynął Morze Bałtyckie na kitesurfingu bez łodzi asekuracyjnej, tylko z użyciem zabezpieczenia satelitarnego. Rejs trwał prawie 11 godzin i liczył 207 km między Świnoujściem a Kasebergą w Szwecji. Wyczyn ten jest rekordem świata. Wydarzenie relacjonowały wszystkie najważniejsze polskie media oraz media szwedzkie.

W najbliższy czwartek (23 lutego) Lisewski wylatuje do Egiptu aby tam podjąć kolejne wyzwanie -  rejs przez Morze Czerwone. Popłynie od Egipskiej El Gouna do miasta Duba w Arabii Saudyjskiej. Przewidywana odległość to 210 km na otwartych wodach. Popłynie bez asekuracji na desce o długości 135 cm i latawcu 11 m.

Wprawa odbywa się pod patronatem Lecha Wałęsy oraz przy poparciu Ambasad Królestwa Arabii Saudyjskiej oraz Egiptu. Sportowiec popłynie jako ambasador Gdańska - na miejscu przekaże członkom Rodziny Królewskiej list od władz naszego miasta. A po powrocie reprezentować będzie Gdańsk w czasie startów w sezonie letnim 2012.

* * *

Jan Lisewski - gdańszczanin, sportowiec, wielokrotny medalista Mistrzostw Polski, instruktor i sędzia. Propagator gdańskiego kitesurfingu oraz innych sportów wodnych. Organizator charytatywnych meetingów Cold Water Master Kiteboarding Meeting. Jest prekursorem pływania w zimnej wodzie – 3 stopnie C. W czasach komunistycznych prześladowany i więziony za próby ucieczek z Polski.

* Przeładunki: 21,4 mln ton * 2011 rokiem kolejnych inwestycji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: * Przeładunki: 21,4 mln ton  * 2011 rokiem kolejnych inwestycjiJarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A. „Rynek przewozów morskich, światowe i lokalne trendy ulegają cały czas zmianom, dlatego też nasz zespół portowy stara się sprostać zmieniającej się sytuacji poprzez podejmowanie wyzwań związanych z realizacją obszernego planu inwestycyjnego, pozyskiwaniem nowych ciągów ładunkowych i coraz lepszą obsługą klienta. Nie zapominamy również o wzrastającej konkurencyjności ze strony portów w Gdańsku, Gdyni, jak i portów niemieckich, głównie w Rostocku, które także obsługują wspólne zaplecze transportowe obszaru Polski, Republiki Czeskiej, Słowacji, czy też wschodnich Niemiec”

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA dobrze spełnia swoje zadanie polegające na przystosowywaniu portów do zmieniających się warunków gospodarczych, prawnych czy społecznych. Wbrew wszelkim obawom przeładunki w obu portach w roku 2011 osiągnęły wyższy poziom, jeśli porównamy je do roku 2010. Zanotowano 2,5 procentowy wzrost; łącznie przeładunki wyniosły 21,4 mln ton. Mimo, że w niektórych grupach ładunkowych zanotowano spadek, zostało to zrekompensowane przez wzrosty przeładunku w innych grupach takich jak: inne masowe, ładunki drobnicowe, ropa i jej przetwory. Dobry wynik zanotowano w przeładunkach drobnicy w Terminalu Promowym w Świnoujściu.


 - Bez wątpienia rok 2011 można nazwać kolejnym rokiem inwestycji. Rozpoczęta modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej w Szczecinie i w Świnoujściu zdecydowanie poprawi dostępność obu portów i jakość obsługi. Inwestycja będzie miała również pozytywny wpływ na bezpieczeństwo oraz organizację pracy w obu portach. Ukończenie prac zaplanowane jest na rok 2014, a całość inwestycji opiewa na kwotę prawie 200 mln zł. W 2011 roku budowa portu zewnętrznego weszła w kolejną fazę realizacji. Zakres za który jest odpowiedzialny Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zostanie ukończony w roku obecnym – mówi Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ S.A.

Ogromne znaczenie dla portów mają działania przedsiębiorstw przeładunkowych podejmowane dla poprawienia konkurencyjności oferty usługowej, które uruchomiły dwa duże, nowoczesne magazyny płaskiego składowania dla zboża i produktów zbożowych wraz z wydajnymi urządzeniami przeładunkowymi, podjęły współpracę z ZMPSiŚ SA w zakresie rozwoju terminala kontenerowego. Do tejże poprawy przyczyniają się również nowi inwestorzy: w końcowej fazie budowy znajduje się terminal przeładunku kwasu siarkowego, w 2012 planowane jest rozpoczęcie dwóch niezależnych inwestycji na ZCLu.


 - W roku 2012 oprócz kontynuowania inwestycji planowane jest rozpoczęcie dwóch ważnych projektów inwestycyjnych: przebudowa nabrzeży w północnej części Półwyspu Ewa w Szczecinie oraz budowa stanowiska nr 1 w bazie promowej w Świnoujściu. Warto tu przypomnieć, że w najbliższych latach Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście planuje inwestycje na ponad 690 mln zł, przez co staje się największym inwestorem w naszym województwie. Jak wszyscy widzimy dzięki takiej polityce inwestycyjnej Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. nasze porty nabierają coraz większego znaczenia na międzynarodowej mapie Europy, jako ważny węzeł transportowo-logistyczny. Stają się coraz bardziej nowoczesne i konkurencyjne, oferujące swoim kontrahentom kompleksowe usługi przeładunkowe – stwierdził Jarosław Siergiej.

* Kolejny rok wzrostu obrotów przeładunkowych * Wielkie pieniądze na wielkie inwestycje

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: * Kolejny rok wzrostu obrotów przeładunkowych * Wielkie pieniądze na wielkie inwestycjePort Gdynia uzyskał drugi wynik w swojej historii przeładunków, 15,91 mln ton, lepszy o 8% od rezultatu 2010r

Podczas corocznej konferencji prasowej podsumowano działalność Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w 2011 roku wraz z przedstawieniem wyników przeładunków gdyńskich terminali. Przedmiotem prezentacji była również ubiegłoroczna działalność inwestycyjna Zarządu Portu oraz plany w tym zakresie do 2014r.

Zysk netto Spółki za 2011 r., który jest o 51,6 mln zł (118,9%) większy w porównaniu z 2010 r., wyniósł 95,0 mln zł. Na wynik ten znacząco wpłynęła prywatyzacja dwóch spółek portowych – Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Sp. z o.o. oraz WUŻ Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o. Zysk ze sprzedaży udziałów w obydwu podmiotach wyniósł 57,7 mln zł - mówił o tym Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W roku 2011 osiągnięto drugi w historii gdyńskiego portu wynik eksploatacyjny przeładowując łącznie 15,9 mln ton. Tak się złożyło, że osiągnięty zysk netto [95 mln zł] to również drugi wynik finansowy w historii Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

W roku 2011 w Porcie Gdynia obsłużono 3371 statków wobec 3526 zawinięć w roku poprzednim. Nieznacznemu spadkowi liczby zawinięć towarzyszył jednak wzrost średniej wielkości statków, wynikający zarówno z postępującej konsolidacji na rynkach żeglugowych jak z wykorzystywania przez klientów Portu Gdynia udoskonalonych parametrów infrastruktury nabrzeży i kanału portowego. Efektem tego był drugi, kolejny rok wzrostu obrotów przeładunkowych.

Łączne przeładunki w głównych portach polskich wyniosły w roku 2011r. 62,57 mln ton, wykazując minimalny spadek, 0,3% w stosunku do 62,76 mln ton w 2010r.

Port Gdynia uzyskał drugi wynik w swojej historii przeładunków, 15,91 mln ton, lepszy o 8% od rezultatu 2010r. Udział Gdyni w obrotach polskich portów w minionym roku stanowił 25,4% i był wyższy o 2% stosunku do 2010r. Port Gdynia odgrywa tradycyjnie wiodącą rolę w przeładunkach drobnicy: w 2011r. posiadał najwyższy udział wśród polskich portów w tej grupie ładunkowej 36,6% ( 9,56 mln ton), przed zespołem Szczecin-Świnoujście 35,5% ( 9,29 mln ton) i Gdańskiem 27,9% ( 7,30 mln ton ).

NAJWAŻNIEJSZE

WYDARZENIA 2011 ROKU

WAŻNE UMOWY I INWESTYCJE :

05 stycznia - podpisanie umowy z Mostostalem Warszawa S.A. na roboty budowlane

w ramach inwestycji „Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro

z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia”.

11 marca - podpisanie z Bałtyckim Terminalem Zbożowym Sp. z o.o. umowy - porozumienia o wspólnej realizacji inwestycji - wybudowanie nowego magazynu w miejsce dotychczasowego magazynu „P”.

31 marca - zakończenie realizacji inwestycji pod nazwą "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia". Inwestycja o wartości brutto: 90 510 733,63 mln zł, dofinansowana w kwocie ponad 50 mln zł ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

10 czerwca - uroczyste otwarcie Morskiego Centrum Serwisowego Rolls – Royce (inwestor: Rolls-Royce ).

03 października - podpisanie umowy z przedsiębiorstwem MOSTOSTAL Warszawa S.A. na roboty budowlane w ramach inwestycji „Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia” Faza II.

NOWE SERWISY:

17 marca - inauguracja serwisu operatora kontenerowego Unifeeder (bezpośrednie połączenia między wschodnim wybrzeżem Wielkiej Brytanii a Portami Gdynia/Gdańsk).

28 sierpnia - inauguracyjne zawinięcie kontenerowca „Delta Hamburg” w ramach nowego serwisu kontenerowego armatora Delta Shipping Lines łączącego porty Hamburg, Rotterdam, Aarhus, Gdynia i St. Petersburg.

PRYWATYZACJA

29 sierpnia - podpisanie Umowy Zbycia Udziałów spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o. na rzecz spółki ATIC Services z siedzibą w Paryżu.

31 sierpnia - podpisanie Umowy Zbycia Udziałów spółki WUŻ – Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o.o. na rzecz spółki FAIRPLAY BV z siedzibą w Rotterdamie.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

10 lutego - uhonorowanie ZMPG-a S.A. wyróżnieniem „Czas Gdyni" za dwupoziomowe stanowisko do obsługi statków ro-ro.

marzec - wyróżnienie dla ZMPG-a S.A. w kategorii duże przedsiębiorstwo w ramach Nagrody Pomorski Pracodawca Roku.

grudzień - ZMPG-a S.A. na liście firm wyróżnionych „Dużą Perłą polskiej gospodarki” (54 pozycja na 117 miejsc w rankingu).

grudzień - ZMPG-a S.A. w gronie Gazel Biznesu – najbardziej dynamicznych polskich przedsiębiorstw, których ranking redakcja „Pulsu Biznesu” opublikowała już po raz dwunasty.

INNE:

27 kwietnia - powołanie Zarządu ZMPG-a S.A. V kadencji

21 maja - uroczystość chrztu statku - ms „Port Gdynia”

01 lipca - uroczystość nadania nazwy „Stena Spirit” nowemu promowi operatora Stena Line, który zastąpił na linii Gdynia – Karlskrona jednostkę „Stena Baltica”.

grudzień - zainstalowanie w BCT( inwestor - Pomorska Służba Celna, koszt - ok. 8,5 mln. zł) najnowocześniejszego w Polsce skanera do prześwietlania kontenerów.

Kierunki rozwoju Portu Gdynia wytyczone zostały na bazie dotychczasowych osiągnięć portu i związane są z obsługą drobnicy w kontenerach, na promach i statkach ro-ro. Na ten temat wypowiadał się Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPGdynia. Jednocześnie – dla zachowania uniwersalnego charakteru i konkurencyjnej pozycji wśród portów polskich i w rejonie Morza Bałtyckiego - przewiduje się dalsze działania zmierzające do unowocześnienia oraz usprawnienia obsługi pozostałych ładunków i żeglugi pasażerskiej. W tym celu realizowane są inwestycje związane z budową, rozbudową i modernizacją infrastruktury mające podnieść sprawność i efektywność funkcjonowania portu gdyńskiego, utrzymuje się dobrą współpracę z kontrahentami, partnerami, urzędami i władzami lokalnymi, zapewnia odpowiednie standardy bezpieczeństwa obsługi osób i ładunków oraz realizuje wymogi z zakresu ochrony środowiska. Odrębny, ważny kierunek przekształceń stanowi rewitalizacja starych struktur przestrzennych oraz budowa infrastruktury centrum dystrybucyjno-logistycznego.


Aktualnie realizowane i planowane przedsięwzięcia rozwojowe są zgodne z głównymi priorytetami przyjętymi w Strategii Rozwoju Portu Gdynia do roku 2015, w ramach których najważniejsze działania to: rozbudowa i optymalne wykorzystanie infrastruktury portu; preferowanie inwestycji i działań wspierających rozwój tradycyjnych specjalizacji Portu Gdynia – obrotów kontenerowych, ro-ro, promowych oraz przewozów multimodalnych i usług dystrybucyjno-logistycznych; restrukturyzacja i prywatyzacja zależnych portowych spółek operatorskich w celu wzrostu konkurencyjności portowego sektora usług; analizy rynku portowego i wynikające z nich działania, mające na celu spełnianie oczekiwań klientów, ułatwianie uruchamiania nowych firm usługowych oraz tworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju Portu Gdynia; przygotowanie długookresowych wizji rozwoju przestrzennego portu wraz z zaproponowaniem możliwości ekspansji na tereny/akweny pozostające aktualnie poza granicami portu; umacnianie pozycji Portu Gdynia w Regionie Bałtyckim i w ramach europejskiego korytarza transportowego Północ-Południe, jako nowoczesnego portu uniwersalnego, wyspecjalizowanego w obsłudze ładunków zjednostkowanych przewożonych przez kontenerowe serwisy dowozowe, linie ro-ro i promy; prowadzenie działań sprzyjających zapewnieniu wysokiej jakości usług portowych, odpowiadających potrzebom rynkowym i standardom międzynarodowym.

Ponadto rozpoczęły się przygotowania programu inwestycyjnego przewidzianego do dofinansowania z Funduszu Spójności w perspektywie budżetowej 2014 – 2020, w ramach którego największy nacisk położymy na inwestycje związane z:

1. pogłębieniem portu do 15,5 – 16 metrów i związanymi z tym inwestycjami w nabrzeża i inne budowle hydrotechniczne (szacunkowy koszt to około 400 – 500 mln zł);

2. kompleksową modernizacją infrastruktury kolejowej Stacji Gdynia Port (szacunkowe nakłady to ok. 650 mln zł, zadanie winno być realizowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej - PKP PLK S.A).

Źródło własne: Morza i Oceany - 08.02.2012 r. - godz. 16.10

Relacja telewizyjna z Konferencji Prasowej - 13.02.2012 r. (bt)


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34