TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

„MSC Lirica” otwiera sezon

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdynia

Czytaj więcej: „MSC Lirica” otwiera sezon1 maja do gdyńskiego portu zawinie ponad 250-metrowy statek pasażerski „MSC Lirica”, który rozpocznie tegoroczny sezon wycieczkowców. W sumie planowanych jest ponad 70 wizyt 20 jednostek.
 „MSC Lirica” pływa pod panamską banderą. Na pokład może zabrać 2 200 pasażerów w 780 kabinach. Załogę stanowi 760 osób. Na statku jest m.in. kilka barów i restauracji, dwa baseny, pole do minigolfa, ścieżka do joggingu i teatr na 713 osób.
Do Gdyni „MSC Lirica” przypłynie tylko raz, podobnie jak: „Deutschland”, „Grand Princess”, „Kristina Kataryna” i norweski „Gann” – najmniejsza jednostka spodziewana w tym sezonie w Gdyni (niecałe 109 m). Największym pod względem długości wycieczkowcem, który pojawi się w porcie – i to trzykrotnie – będzie wybudowana w 2009 roku „Costa Pacifica” (ponad 290 m). Z kolei najczęściej podziwiać będzie można włoskie jednostki: AIDA sol (252 m) – 12 razy  i AIDA blu (ponad 253 m) – 11 razy.
Kilkanaście razy gdyński port będzie gościł jednocześnie dwa statki. Polecamy uwadze zwłaszcza te dni, kiedy statki wpłyną niemalże o tej samej porze:
- 12 czerwca, godz. 8.00 – „AIDA sol” i „Nautica”;
- 8 lipca – „Discovery”, godz. 7.00 i „AIDA blu”, godz. 8.00;
- 18 lipca – „AIDA blu”, godz. 8.00 i „Gann”, godz. 9.00;
- 27 sierpnia, godz. 8.00 – „Nautica” i „AIDA blu”;
- 12 września – „Saga Ruby”, godz. 7.00 i „Hamburg”, godz. 8.00.
Zakończenie sezonu planowane jest 24 września, kiedy to port w Gdyni odwiedzi ostatni z awizowanych statków – „Nautica”.
W 2011 roku wycieczkowce cumowały przy gdyńskich nabrzeżach portowych ponad 50 razy, przywożąc na swoich pokładach ok. 78 tys. gości.
O„Alei Statków Pasażerskich”…
Jedyna w Polsce „Aleja Statków Pasażerskich”, podkreślająca morski charakter miasta, została otwarta 1 lipca 2001 r. Upamiętnia zwinięcia do Gdyni największych i najpiękniejszych wycieczkowców świata.
Pamiątkowe tablice, wykonane z zielonego, włoskiego granitu, wmurowywane są w Molo Południowe Nabrzeża Pomorskiego (początek al. Jana Pawła II na wysokości Akwarium Gdyńskiego). Uwiecznia się na nich wizerunek oraz nazwę statku, herb Gdyni, znak armatora/agenta oraz rok odsłonięcia tablicy.
Swoje tablice w alei mają już: „Birca Princess”, „Vistamar”, „Albatros”, „Lili Marleen”, „Grand Princess”, „Discovery”, „Star Princess”, „Constellation”, projekt „Baltic Cruise”, „Navigator of the Seas”, „Hanseatic”, „Queen Victoria”, „AIDAluna”, „Emerald Princess”, „Grand Mistral”, „Vision of the Seas”, „AIDAblu”, „Costa Pacifica”, „Mein Schiff 2”.
Na razie zdradzimy tylko, że w tym sezonie alei przybędą dwie gwiazdy.

Tomasz Melan: „Sytuacja jest stabilna"

  • Kategoria: Port Police

Czytaj więcej: Tomasz Melan: „Sytuacja jest stabilnaTomasz Melan, prezes Zarządu Morskiego Portu Police: Dla Zarządu Morskiego Portu Police styczeń 2012 roku był najlepszym miesiącem w historii dla Spółki pod względem przychodów. Biorąc pod uwagę dwa miesiące br. można powiedzieć, że sytuacja jest stabilna i bardzo podobna do analogicznego okresu w roku 2011. Wielkość przeładunków w dwóch miesiącach br. wyniosła ponad 347.000 ton i była niemal identyczna jak w 2011 roku. Dla porównania w 2010 roku było to 244.000 ton. Odpowiadając na pytanie czy widoczne są pierwsze oznaki kryzysu, zacytowałbym dr Wojciecha Narucia Wiceprezesa Z.Ch. Police z ostatniej debaty Północnej Izby Gospodarczej: „Obserwując to co się dzieje w Polsce, twierdzę, że kryzysu nie ma. Ale to nie jest tak, że nie przygotowujemy się na jego nadejście. Przeprowadzamy analizy i cały obserwujemy rynek. Póki co jesteśmy optymistami.”

B.T.

XXX

Zakłady Chemiczne "POLICE" SA są jedynym krajowym przedsiębiorstwem branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. Pod względem przeładowywanej masy towarowej Port Police jest czwartym portem w Polsce. Rocznie przeładowywanych jest tu ok. 2,5 mln t ładunków. Port należy do Zakładów Chemicznych "POLICE" SA i pracuje obecnie prawie wyłącznie na potrzeby Spółki. Port Police jest użytkowany jako terminal przeładunkowy towarów masowych takich jak: fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak i kwas siarkowy. 22 września 2004 r. Zarząd Z.Ch. "POLICE" zdecydował o powołaniu spółki zarządzającej gruntami i infrastrukturą zakładowego portu. W paĽdzierniku tego roku uchwałę o utworzeniu podmiotu "Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o." przyjęli radni gminy Police. Spółka została zarejestrowana 23 listopada 2004 r., a 1 stycznia 2005 r. rozpoczęła działalność.

Gdańsk szuka pirata!

  • Kategoria: Gdańsk

Czytaj więcej: Gdańsk szuka pirata!Pirat Gdański to marka sama w sobie. Dlatego Gdańsk znów chce mieć własnego korsarza - roześmianego, potrafiącego zjednać serca zarówno zwykłych ludzi, jak i wielkich polityków. By go odnaleźć, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ogłasza konkurs na pełnienie funkcji społecznej Pirata Gdańskiego. Kandydaci mogą się zgłaszać do końca marca.

Do dziś na myśl o Piracie Gdańskim przywołujemy sylwetkę nieżyjącego od sierpnia 2010 roku Andrzeja Sulewskiego. Uśmiechniętego, z korsarskim wąsem, przepaską na oku, cierpliwie pozującego do tysięcy pamiątkowych zdjęć.

Jako pirat Andrzej Sulewski przez dwadzieścia lat pojawiał się na ulicach Gdańska we wzmożonym okresie ruchu turystycznego, przy okazji ciekawych wydarzeń, a nawet na zagranicznych targach promujących nasze miasto.

- Zależy nam, by jego następca był równie miły, kulturalny i sympatyczny. Bo Pirat Gdański to nasz znak, rozpoznawalny nie tylko w kraju, ale i na świecie – podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańsk.

W regulaminie konkursu czytamy, że Pirat Gdański nabędzie prawo do oficjalnego reprezentowania miasta Gdańska podczas ważnych wydarzeń promocyjnych wskazanych przez miasto, a w okresie wzmożonego ruchu turystycznego, na miarę możliwości ma starać się dodawać kolorytu przestrzeni publicznej Głównego Miasta. Funkcje ma pełnić społecznie. Miasto pokrywać będzie koszty zleconych wyjazdów.

Do konkursu na Pirata Gdańskiego mogą przystąpić osoby spełniające następujące warunki: są pełnoletnie, mieszkają na terenie Gdańska, orientują się w historii Gdańska i sprawach bieżących miasta, posiadają wysoką kulturę osobistą i odpowiednia prezencję, mają tzw. koncepcję sprawowania funkcji (pomysł na siebie), łatwo nawiązują kontakty, mile widziana będzie znajomość podstawowych zwrotów w językach obcych, posiadają nieposzlakowaną opinię.

Nowego Pirata wyłoni specjalnie powołana kapituła. Poznamy go jeszcze przed rozpoczęciem letniego sezonu turystycznego. Przejdzie on wówczas korsarski chrzest.

M/s „Szczecin” ochrzczony

  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: M/s „Szczecin” ochrzczonyPrzypomnijmy, 14 marca, o godz. 15 lt. (8.00 czasu polskiego), w stoczni Xingang w Tianjin (Chiny) odbyły się uroczystości, chrztu i przekazania Polskiej Żegludze Morskiej statku m/s SZCZECIN. W obecności prezydenta Szczecina Piotra Krzystka, marszałka województwa zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza oraz przedstawicieli armatora i stoczni, nazwę jednostce nadała Teresa Kołogrecka-Bajek, nauczycielka chemii ze szczecińskiego II LO, wybrana w plebiscycie przez mieszkańców miasta. Butelka rozbiła się za pierwszym razem, co dobrze wróży statkowi i jego załogom. M/s SZCZECIN jest już piętnastą jednostką z serii statków o nośności 37600 dwt. budowanych przez stocznię Xingang dla PŻM od 2005 roku. Jest jednocześnie pierwszym masowcem z nowej serii czterech statków tej samej wielkości zakontraktowanych w Tianjin. Pozostałe trzy statki z tej kontynuacji (m/s Koszalin, m/s Gdynia i m/s Puck) będą sukcesywnie przekazywane do eksploatacji w najbliższych miesiącach.

Czytaj więcej: M/s „Szczecin” ochrzczonyM/s SZCZECIN ma 190 metrów długości, 28,5 metra szerokości oraz 10,4 zanurzenia. W swój pierwszy rejs m/s SZCZECIN pod dowództwem szczecinianina kpt.ż.w. Wiesława Cholewy wyruszy w przyszłym tygodniu. Pierwszym portem, jaki odwiedzi m/s „Szczecin” będzie Groote Eylandt znajdujący się na wyspie, leżącej w pobliżu północnych wybrzeży Australii. Na wyspie tej znajdują bogate złoża rudy manganu i ten właśnie ładunek weźmie statek. Po opuszczeniu Groote Eylandt m/s SZCZECIN popłynie do Durbanu w RPA, gdzie również doładuje rudę lub też bezpośrednio, płynąc dookoła Afryki weźmie kurs na Świnoujście.

Czytaj więcej: M/s „Szczecin” ochrzczonyW polskim porcie statek spodziewany jest pod koniec maja. Po oddaniu części ładunku w Świnoujściu m/s SZCZECIN prawdopodobnie wpłynie również do portu macierzystego Polskiej Żeglugi Morskiej, czyli do Szczecina.

Doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol

Arkadiusz Świech z Finomaru: - Przeszkodą – zaniedbania prawne…

Morza i Oceany: - Jak upłynął 2011 rok dla firmy stoczniowej?

Czytaj więcej: Arkadiusz Świech z Finomaru: - Przeszkodą – zaniedbania prawne…Arkadiusz Świech, z-ca dyrektora ds. handlowych w stoczniowej firmie Finomar: - Rok 2011 upłynął pozytywnie dla grupy Finomaru pod względem realizacji kontraktów. Jest zysk, są obroty (wystarczające), rok 2012 zapowiada się pozytywnie, choć istnieje bardzo wiele zagrożeń, głównie ze strony przepisów prawnych, generowanych przez "Władzę".

Morza i Oceany: - A jaki zapowiada się 2012 rok?

Arkadiusz Świech: - Oddech i perspektywy zależą od pomysłów "Władzy", tak centralnej, jaki regionalnej. Póki co (a tematów jest bardzo wiele) przepisy te stawiają nas i Szczecin w końcówce konkurencyjności.

3. Czy Finomar planuje jakieś inwestycje?

Arkadiusz Świech: - Finomar planuje inwestycje, choć na przeszkodzie znów stoją zaniedbania prawne - posłów; wciąż przemysł stoczniowy jest dyskryminowany w zakresie dotacji i pomimo upadku państwowych stoczni, władz regionalnych; - wieczyste 3% zamiast 0,3 %, posłów; - w zakresie prawa polityki transgranicznej (bardzo ważne), - władz regionalnych: sztuczki z wprowadzaniem funkcji mieszkaniowych na tereny stoczniowe, brak podejmowania współdziałania klastrowego z firmami stoczniowymi.

Dziękujemy

Rozmawiał: B. T.


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34