TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Masowiec „Chiara” w Porcie Świnoujście

Czytaj więcej: Masowiec „Chiara” w Porcie ŚwinoujścieW sobotę po godz. 14, w towarzystwie holowników, wpłynął do Świnoujścia, mierzący 255 metrów długości i 43 metry szerokości masowiec „CHIARA. Jest to największy statek jaki kiedykolwiek przypłynął do Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Statek zacumowany jest przy nabrzeżu Górników, które jest dzierżawione przez Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o. i właśnie ta spółka będzie obsługiwała „CHIARĘ”.

 

Czytaj więcej: Masowiec „Chiara” w Porcie ŚwinoujścieStatek płynący z USA pod banderą Liberii przywiezie do Polski 95 tys. ton węgla koksującego (maksymalna nośność statku wynosi 114 tys. ton) i według planu jego rozładunek ma potrwać do 28 sierpnia br. Przyjęcie tak gigantycznego masowca jest możliwe ze względu na dynamiczny rozwój Portu Handlowego w Świnoujściu, który w ostatnich latach poczynił znaczące inwestycje, zwiększające parametry techniczne dzierżawionych nabrzeży, a także znacznie poprawiające wydajność pracy urządzeń portowych do załadunku/rozładunku towarów.  

Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o.  (PHŚ)

Czytaj więcej: Masowiec „Chiara” w Porcie ŚwinoujścieFirma powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych Zespołu Portowego Szczecin – Świnoujście. Port Handlowy Świnoujście jest najmłodszym, dynamicznie rozwijającym się polskim portem, usytuowanym u ujścia rzeki Świny do Bałtyku.
PHŚ jest portem morskim o charakterze uniwersalnym, który, bazując na wieloletnim doświadczeniu, wykwalifikowanej kadrze pracowniczej oraz posiadanych zasobach suprastruktury, zapewnia obsługę przeładunkową i składową dla szerokiego spektrum towarów suchych masowych i drobnicowych. W PHŚ towary obsługiwane są na pięciu nabrzeżach: „Portowców”, „Górników”, „Hutników, „Chemików” i na „Nab. 87”.

Czytaj więcej: Masowiec „Chiara” w Porcie ŚwinoujścieDzięki istniejącej infrastrukturze na nab. „Hutników” i  na nab. „Górników”, PHŚ jest jedynym polskim portem przyjmującym statki z węglem o zanurzeniu 13,20 m, na dwóch niezależnych stanowiskach rozładunkowych, oferującym najwyższe raty przeładunkowe sięgające 22 000 ton/doba, oraz posiadającym możliwości składowania do 1 000 000 ton jednorazowo.
Węgiel kamienny - energetyczny oraz koksowy są głównymi ładunkami pokrywającymi ponad 90% masy towarowej.

Magda Kucier PHŚ

Zdjęcia nr nr: 1,2 i 3 - fot. Dariusz Chmielewski

Zdjęcie nr 4    - fot. Paweł Chudy

BCT GDYNIA MARATHON NA ŻYWO !

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Gdynia

Czytaj więcej: BCT GDYNIA MARATHON NA ŻYWO !Pierwszy raz od 35 lat zawodnicy przepłyną pełną, ponad 18 kilometrową trasę z Helu do Gdyni. Pływacy pokonają stylem dowolnym odległość ponad 18 kilometrów a najszybsi z nich powinni zakończyć wyścig przed upływem 5 godzin. Przeznaczona dla zwycięzców pula nagród wynosi w tym roku aż 28 000 USD. (BTC Gdynia)

 

 

 

 

 

 

Piotr Krzystek: „Opłynięcie Bałtyku, to jest wyzwanie”

  • Kategoria: Szczecin

Czytaj więcej: Piotr Krzystek: „Opłynięcie Bałtyku, to jest wyzwanie”Mikołaj Marecki i Krzysztof Łobodziec wyruszą w podróż 25 sierpnia ze Świnoujścia. Przed nimi ok. 1200 mil morskich, kapryśna pogoda, bezsenne noce i niebezpieczne we wrześniu oraz trudne nawigacyjnie wody. Okrążą basen główny Morza Bałtyckiego, startując ze Świnoujścia i mijając lewą burtą: Rostock, Ystad, Sztokholm, Tallin, Rygę, Kłajpedę oraz Hel. Rejs zakończą w Szczecinie około 12 września. Przedsięwzięcie powstało z połączenia szybkości z męstwem, przyjaźni z przygodą, a przede wszystkim ze spotkania umiejętności i marzeń doświadczonego regatowca – „Kokosa” oraz samotnego żeglarza – „Mikiego”. Śmiałkowie popłyną na 12-metrowym jachcie „Sunrise”.

O swojej podróży opowiadali: 


- Baltic Loop to bardzo ciekawa inicjatywa pod patronatem Miasta Szczecin – powiedział prezydent Piotr Krzystek. - Ustalić rekord opłynięcia Bałtyku  to jest wyzwanie! I to jest rzucone innym załogom. Życzę załodze, aby osiągnęła jak najlepszy czas, a cała wyprawa zakończyła się sukcesem.


- Planowaliśmy Baltic Loop z myślą o wyczynach żeglarskich na Bałtyku. Wiemy, że jest ich wiele, więc zależało nam, aby ten był wyjątkowy. Dlatego powstała niespotykana dotąd idea rejsu dwuosobowego, bez zawijania do portów i wokół Bałtyku – mówi Mikołaj Marecki.

Żeglarzom zależy na stworzeniu nowej żeglarskiej tradycji. Ich rejs rozpocznie walkę o Puchar Prezydenta Szczecina dla tej dwuosobowej załogi, która w jak najkrótszym czasie okrąży Bałtyk bez zawijania do portu. Punktem wyjścia dla następnych śmiałków będzie czas uzyskany w tym roku przez Mikołaja i Krzysztofa. Puchar został ufundowany przez Marcina Preisa – artystę ze Stargardu Szczecińskiego.


- Mamy nadzieję, że szczęśliwie uda nam się ukończyć rejs – dodaje Krzysztof Łobodziec. – Powiedzmy sobie szczerze: nie ma wyzwania bez ryzyka. Rzucamy wyzwanie!


Patronem głównym Baltic Loop są Miasto Szczecin oraz Miasto Świnoujście. Patronat Honorowy nad imprezą objęli Konsulowie Honorowi RFN, Estonii, Danii i Norwegii.
Mikołaj Marecki i Krzysztof Łobodziec biorą udział w kampanii społecznej „Szczecin_z calego serca polecam AMBASADOR”

Mikołaj Marecki „Miki”

Z zawodu adwokat, z zamiłowania wielki fan samotnych żeglarzy, regat dookoła świata, książek o żeglarstwie, żagli, technologii budowy jachtu, zresztą on kocha wszystko, co żeglarstwem zapachniało. Członek JK AZS Szczecin. Od wielu lat przewodniczący Komisji Rewizyjnej tego klubu.
Na wodzie od 2000 roku. Zasłynął jako wieloletni bosman najstarszego jachtu w Polsce - „Nadir”, zbudowanego w 1906 roku! Dzięki jego zaangażowaniu i pracy udało się odrestaurować zasłużony jacht, a on odwdzięczył mu się wieloma wygranymi regatami z cyklu Pucharu Sezonu Okręgu Zachodniopomorskiego. Zew przygody kazał mu jednak pozostawić żeglarstwo regatowe na rzecz żeglarstwa morskiego eksploracyjnego. Tak od 2008 roku żegluje jednoosobowo. Na koncie ma samotne rejsy do Kopenhagi i wokół Gotlandii.

Krzysztof Łobodziec „Kokos”

Żeglarz, od 22 lat na wodzie. Znany z radosnego uśmiechu i serdecznego serca. Wstający o świcie przedsiębiorca z głową pełną odważnych pomysłów na biznesy, które realizuje z sukcesem. W każdej wolnej chwili żeglarz, od 22 lat na wodzie. Wychowanek klubu „SEJK Pogoń Szczecin”. Doświadczony regatowiec; członek Kadry Narodowej, uczestnik Mistrzostw Świata i Europy; wielokrotny medalista Mistrzostw Polski w rożnych klasach regatowych; posiada doświadczenie regatowe z wielu jachtów i klas regatowych; załogant, który poznał prace żeglarza regatowego zarówno jako dziobowy, jak i sternik oraz trymer grota; członek zespołu: SCAMP TEAM POLAND, SAMPO Sailing Team, Bosman Sailing Team; aktualnie członek załogi Trochus II; sternik i taktyk na łódkach olimpijskich, jak i na jachtach morskich.

GUS: Ponad 28 proc. wzrost w przeładunkach

  • Kategoria: Szczecin

Czytaj więcej: GUS: Ponad 28 proc. wzrost w przeładunkachW lipcu przeładowano 5,2 mln ton ładunków, czyli o 28,5 proc. więcej niż przed rokiem - podał w piątek GUS.
GUS podał, że wyższe były przeładunki w grupie ładunków masowych ciekłych - o 81,8 proc. (głównie z powodu znaczącego wzrostu przeładunku ropy naftowej - o 117,1 proc.), pozostałych ładunków drobnicowych (o 37,2 proc.), kontenerów (o 29,2 proc.) oraz ładunków masowych suchych - o 15,8 proc. (szczególnie w wyniku wzrostu przeładunków węgla i koksu - o 21,4 proc.).

Od początku roku w portach morskich przeładowano 31,0 mln ton ładunków, tj. o 7,9 proc. mniej niż przed rokiem.

Rinus Roose: Konkurowanie i „gorąca wiedza”

  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Rinus Roose: Konkurowanie i „gorąca wiedza”29 sierpnia 2011r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. odbyło się uroczyste podpisanie Umowy Zbycia Udziałów spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia Sp. z o.o.  Cena zbycia 100 procent udziałów przedmiotowej spółki na rzecz spółki ATIC Services z siedzibą w Paryżu opiewa na kwotę 60.303.760 złotych.

Postępowanie prywatyzacyjne MTMG Sp. z o.o. wszczęto na podstawie Uchwały Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdynia  z listopada  2009 roku o  wyrażeniu zgody na rozpoczęcie procesu prywatyzacyjnego prowadzącego do zbycia przez ZMPG-a  100 procent posiadanych udziałów MTMG - Morskim Terminalu Masowym Gdynia w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. Działania  prywatyzacyjne rozpoczęło się w styczniu 2010r. Na ogłoszenie prasowe, zapraszające do negocjacji wszystkich zainteresowanych nabyciem  udziałów spółki, odpowiedziało dziewięć podmiotów składając deklarację udziału w prywatyzacji.
W toku prowadzonego procesu w lipcu 2010 r.  wpłynęły cztery oferty wiążące - z  których  dwie spełniały  wszystkie wymogi formalne . W wyniku oceny merytorycznej obu ofert komisja ds. prywatyzacji   skierowała do Zarządu ZMPG-a  wniosek o  udzieleniu wyłączności do przeprowadzenia  due diligence w pełnym zakresie – a tym samym rozpoczęcia III etapu prywatyzacji - spółce Atic Services z siedzibą w Paryżu. Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2010 r.
Zdaniem Zarządu Spółki ZMPG  nabycie 100 procent udziałów terminalu masowego przez inwestora branżowego, jakim jest niewątpliwie spółka Atic  Sevices  podniesie efektywność ekonomiczną, technologiczną i organizacyjną spółki, a tym samym zwiększy jej konkurencyjność. Z kolei Zarząd Portu,  w wyniku finalizacji  całego procesu,  uzyska  stabilne wpływy z tytułu umowy dzierżawy zawartej na okres 30-tu lat, a  środki finansowe    pozyskane w wyniku zbycia udziałów zostaną  przeznaczone na rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej.
Dodajmy jeszcze, iż Atic Services jest europejskim istotnym podmiotem gospodarczym w logistyce ładunków masowych - przede wszystkim węgla.
W rok po prywatyzacji gdyńskiego terminalu masowego przedstawiamy rozmowę z Rinusem Roose, dyrektorem do spraw marketingu i rozwoju MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia
- Obecnie MTMG – Morski Terminal Masowy Gdynia to nowoczesny  terminal  w którym coraz częściej obsługiwane są statki typu Panamax – dwa tygodnie temu obsługiwany był szósty już w tym roku duży masowiec m/v „Cape Triumph” z prawie 40 tysiącami ton węgla w ładowniach a w tym tygodniu przybędzie kolejny duży statek z ok.65 tysiącami ton węgla  – czy  będzie to wiodąca specjalizacja terminalu?
- MTMG – Morski  Terminal Masowy Gdynia to nowoczesny  terminal uniwersalny i takim pozostanie. Fakt, że możemy obsługiwać statki typu Panamax to nasz wielki atut i cieszymy się, że coraz częściej zawijają one do naszego terminalu. Jednakże naszym celem jest różnorodność obsługiwanych towarów. Duży nacisk kładziemy w MTMG na wysoką jakość naszych usług osiąganą rzetelną pracą całej załogi. Uzyskana w ten sposób renoma plasuje terminal wśród znaczących przeładowców morskich regionu Morza Bałtyckiego.
- Międzynarodowe certyfikaty ISO, nowoczesny sprzęt oraz bardzo dobrze pracująca załoga to mocne atuty MTMG- Morskiego Terminalu Masowego i zarazem wyśmienita baza do pozytywnego myślenia o przyszłości – jakie są najbliższe plany inwestycyjne?
- To ważkie zagadnienie w życiu naszego terminalu, gdyż w poszukiwaniu możliwości podniesienia jakości naszych usług przykładamy dużą wagę do ciągłego usprawniania procesów przeładunkowych. Przede wszystkim bierzemy pod uwagę dywersyfikację ładunków czyli inwestować będziemy w sprzęt, który gwarantuje dobrą obsługę różnego rodzaju ładunków wymagających nowoczesnych technologii i zachowania europejskich norm ekologicznych. Dlatego też jedną z pierwszych nowych inwestycji jest urządzenie zraszające, które zmniejsza zapylenie w terminalu powstające w trakcie rozładunku  i załadunku różnego rodzaju towarów sypkich. Nie chcemy być największym terminalem masowym  w Polsce. MTMG ma być  terminalem wyróżniającym się przede wszystkim jakością oferowanych usług oraz nowoczesną technologią przeładunku,  a tym samym stać się atrakcyjnym i godnym zaufania partnerem w interesach.
- Jak prezentuje się MTMG –Morski Terminal Masowy Gdynia na tle całej  grupy  ATIC? Czy jest szansa, aby stał się najlepszym terminalem w grupie ATIC?
- Grupa ATIC składa się z wielu terminali znajdujących się w różnych regionach świata i jest to przyczynek nie tyle do konkurowania wewnątrz grupy, co czerpania z  „gorącej wiedzy”  i z doświadczeń każdego podmiotu. Jest to dobra pora na edukację i każdy  terminal może się wiele nauczyć od sąsiada z grupy. To stwarza możliwość międzynarodowej wymiany doświadczeń w trudnej sztuce prowadzenia portowych terminali. Taka wzajemna  współpraca  i wymiana koncepcji managerskich pozwala całej grupie ATIC dopasowywać się do potrzeb i oczekiwań naszych  klientów , a tym samym ciągle udoskonalać naszą ofertę . Cóż, każdy z terminali w grupie ATIC marzy, aby być tym najlepszym. My też mamy taką szansę…
- Za dosłownie chwilę minie rok od Pana pierwszego dnia pracy w MTMG – Morskim Terminalu Masowym Gdynia. Jak się Panu pracuje w terminalu?  Jak się mieszka w Gdyni?
- Od początku procesu prywatyzacji byłem bardzo zaangażowany w całe przedsięwzięcie i przekonany o tym, że nabycie akcji MTMG przez spółkę ATIC Services to bardzo dobry pomysł. Już wtedy wiedziałem, że jest to terminal z dużym potencjałem rozwoju. Moja przeprowadzka wraz z rodziną do Gdyni latem 2010 i rozpoczęcie nauki języka polskiego jest tego najlepszym dowodem. Bardzo cenię sobie współpracę z załogą terminalu - to rzetelni fachowcy potrafiący na co dzień wykorzystać swoją wiedzę. Przez te dwa lata Polska stała mi się bardzo bliska a  fakt, że nadal tu jestem i planuję zostać dłużej świadczy o tym, że czuję się tu naprawdę dobrze a moje przekonania co do potencjału i możliwości terminalu się sprawdziły…
W gdyńskim terminalu masowym coraz częściej obsługiwane są statki typu Panamax – właśnie  zawinął szósty w tym roku duży masowiec m/v „Cape Triumph” z prawie 40 tysiącami ton węgla w ładowniach.

Źródło:MTGM