TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

„Legenda Morska Gdyni”

  • Kategoria: Gdynia

Czytaj więcej: „Legenda Morska Gdyni”Edukować i inspirować – to główne założenia nowego projektu „Legenda Morska Gdyni”. Jednym z jego pierwszych akcentów będzie spacer trasą szlaku eksponującego najciekawsze wątki związane z historią morską miasta, który odbędzie się w niedzielę (8 lipca) w ramach Gdynia Design Days. Początek o godz. 15.00 przy Miejskiej Informacji (ul. 10 Lutego 24).

Projekt poruszać będzie pięć głównych wątków: Legenda Marynarki Wojennej, budowa miasta i portu, historia polskich transatlantyków, wielkie rejsy oraz regaty, opowieści o legendarnych postaciach. Dopełnią je takie zagadnienia, jak: żegluga handlowa, badania morza, marynistyka, literatura, działalność stoczniowa.

 „Legenda Morska Gdyni” ma edukować, a także inspirować poprzez spacery tematyczne po mieście, prelekcje, spotkania i dyskusje. Częścią projektu jest kalendarium przypominające ważne wydarzenia, daty i rocznice związane z morską historią Gdyni. 

Już teraz osoby, których bliscy pływali w przeszłości słynnymi polskimi żaglowcami szkolnymi – pierwszym „Lwowem”, „Darem Pomorzem”, „Zawiszą Czarnym”, „Iskrą” – i posiadają w swoich archiwach fotografie z rejsów, listy czy pamiętniki, mogą pomóc w realizacji projektu. Najciekawsze opowieści będą nagłośnione, a pod koniec roku zostanie zorganizowana wystawa tematyczna poświęcona wybranym wątkom Legendy Morskiej Gdyni.

BP/Gdynia

Relacja z rejsu m/v „Koszalin”

  • Kategoria: PŻM

Czytaj więcej: Relacja z rejsu m/v „Koszalin”W połowie czerwca w stoczni Xingang w Tianjin odbył się odbiór masowca PŻM o nośności 38-tys. m/v „Koszalin”. Statek jest już w dziewiczym rejsie a informację „z pierwszej ręki” z pierwszych dni jego podróży przesłał dowódca jednostki kpt. ż. w. Adam Kowalski.

Oto jego relacja : „M/v „Koszalin” w pierwszą podróż morską wyszedł 29 czerwca 2012 o godzinie 15.55 czasu lokalnego (11.55 czasu polskiego).  Przed odcumowaniem z Tianjin w Chinach stoczniowcy zakończyli wszystkie prace związane z budową statku. Załoga do tego czasu przygotowała statek do eksploatacji. Do momentu wyjścia w morze statek i pracujący na nim ludzie muszą stworzyć sprawnie funkcjonujący „organizm”. Koniecznym jest aby od tego momentu spełniać wszystkie wymogi dotyczące bezpiecznej żeglugi. Zadanie to jest mniej trudne ze względu na to, że znaczna część załogi posiada już doświadczenia zdobyte na siostrzanych statkach będących w eksploatacji Polskiej Żeglugi Morskiej.  „Dziewiczy” rejs zaplanowany został w relacji Daleki Wschód-Europa. Pierwszym portem statku będzie Singapur,  gdzie na redzie zostało zaplanowane dostarczenie paliwa czyli bunkrowanie. Pierwszy załadunek będzie miał miejsce w Benete Bay na indonezyjskiej wyspie Sumbawa. Kolejne porty załadunkowe to australijskie Kwinana i Bunbury. M/V „Koszalin”  jest wielozadaniowym masowcem przeznaczonym do przewozu ładunków sypkich, dlatego w  pierwszym rejsie będą ładowane luzem koncentraty rud miedzi i aluminium oraz mineralne surowce dla przemysłu.  Z kolei portami wyładunkowymi będą Brunsbuttel w Niemczech oraz Moerdijk i Rotterdam w Holandii. Cała podróż będzie trwała około 2 miesięcy. Oprócz dzielności morskiej i zalet eksploatacyjnych typowych dla całej serii statków typu m/v Koszalin najbardziej istotne w obecnych czasach jest niskie zużycie paliwa. Już po pierwszych dniach podróży morskiej widać, że m/v Koszalin właśnie pod względem oszczędności paliwa będzie wyróżniał się spośród innych tego typu jednostek. Do relacji kpt. Kowalskiego można dodać, że miejsce pierwszego załadunku - Sumbawa to niewielka wyspa o powierzchni 15 tys. km kw. znajdująca się w południowej część archipelagu indonezyjskiego (niedaleko słynnej z turystyki wyspy Bali). Jej ludność żyje z rolnictwa, ale znajduje się tam również kopalnia złota i miedzi. Złoża tego ostatniego surowca zaliczane są do jednych z najbogatszych na świecie (przy pełnym wydobyciu mają starczyć do 2034 roku). Miłośnikom historii Sumbawa znana jest jednak z tego, że - jak głosi legenda - to tutaj właśnie po wojnie schronił się Adolf Hitler. Podobno dożył tu swoich dni i tu też jest pochowany.

Krzysztof Gogol Doradca dyr. nacz. PŻM

Polska Żegluga Bałtycka działa nadal jako spółka i zgodnie z obowiązującym statutem

  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: Polska Żegluga Bałtycka działa nadal jako spółka i zgodnie z obowiązującym statutem "Zwyczajne Walne Zgromadzenie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. 29 czerwca 2012 r., w związku z art. 397 kodeksu spółek handlowych, powzięło uchwałę w sprawie dalszego istnienia Spółki oraz utrzymaniu funkcjonowania i działalności zgodnie z obowiązującym jej Statutem.

Jeśli chodzi o proces prywatyzacyjny to zleciliśmy aktualizację wyceny spółki. Do czasu jej otrzymania nienależy spodziewać się jego rozstrzygnięcia, co powinno nastąpić w III kwartale br."

Magdalena Dąbrowska Naczelnik

Wydział Prasowy/ Press Unit Biuro Komunikacji Społecznej Ministerstwo Skarbu Państwa / Ministryof Treasury

Nagroda dla Maersk Line podczas Szczytu Ziemi Rio+20

  • Kategoria: Maersk

Czytaj więcej: Nagroda dla Maersk Line podczas Szczytu Ziemi Rio+20Nowe statki Triple-E firmy Maersk Line zostały uznane za kluczowe rozwiązanie w zakresie zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim. Jednostki znalazły się na liście 100 prestiżowych, innowacyjnych koncepcji biznesowych uzyskując tytuł Sustainia100, przyznanych podczas Szczytu Ziemi Rio+20.

Statki, które w 2013 roku zasilą flotę Maersk Line, będą największymi kontenerowcami na świecie.  Tegoroczni laureaci Sustainia100 to największe jednostki kontenerowe klasy Triple-E armatora Maersk Line. Statki są wyznacznikiem ekonomii skali, ich wydajność energetyczna i ekologiczny aspekt ustanawiają nowe standardy w transporcie towarów skonteneryzowanych drogą morską. Przyczynią się one do redukcji emisji CO2 o ponad 50% na przewożonym kontenerze, w porównaniu do obecnej średniej na trasie Azja – Europa. Każdy z 20 zamówionych statków ma długość 400 metrów, 59 metrów szerokości i 73 metry wysokości, a jego ładowność wynosi 18.000 TEU. Ich wdrożenie zaplanowano na rok 2013. Według prognoz, popyt na szlaku Azja-Europa wzrośnie do 2015 roku o 5-8%. Dzięki nowym jednostkom, Maersk Line będzie zatem w stanie zwiększyć podaż w zgodzie z trendami rynkowymi. Inwestycja Maersk Line w statki Triple-E to kolejny krok w stronę ekonomicznego wydajnego, zaawansowanego i ekologicznego transportu morskiego. Większa ładowność to oszczędność paliwa, efektywność energetyczna i dbałość o naturalne środowisko. Nagroda przyznana na kilka miesięcy przed oficjalnym włączeniem statków do serwisów Maersk Line jest najlepszym dowodem, potwierdzającym słuszność naszych działań. Jesteśmy dumni z tego, że nasze jednostki uzyskały prestiżowy tytuł Sustainia100 i staną się wyznacznikiem innowacji - podsumowuje Thomas Bagge, Prezes Zarządu Maersk Polska. Statki klasy Triple-E wykonywane są przez firmę Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering w  Korei. Wszystkie zamówione przez Maersk Line jednostki mają zostać dostarczone do końca 2015 roku. Szczyt Ziemi Rio+20 i odbywające się w jego ramach Forum Zrównoważonego Rozwoju to najważniejsza inicjatywa przedsiębiorstw na rzecz idei ekologicznej równowagi. Nagrody Sustainia100 przyznane podczas przedsięwzięcia to specjalne wyróżnienie dla 100 innowacyjnych rozwiązań, wspierających tę koncepcję. Nagrodzone projekty mają nie tylko spełniać kryteria ekologiczne, ale również wyróżniać się pozytywnym wpływem na rozwój gospodarki. Rozwiązania pretendujące do tytułu zgłaszane są przez 56 krajów i przedstawicieli biznesu w obszarach takich jak m.in. planowanie przestrzeni miejskiej, energii, mody, zarządzania odpadami, transportu i nowych technologii.

MiO

Janusz Jarosiński: Na początek koncert na 3 tys. osób...

  • Kategoria: Port Gdynia

Morza i Oceany: - Jakimi wynikami przeładunkowymi zamknie się półrocze dla Portu Gdynia?

Czytaj więcej: Janusz Jarosiński: Na początek koncert na 3 tys. osób...Janusz Jarosiński, Prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia: - Wszystko wskazuje na to, iż porty polskie zamkną rok bieżący spadkiem przeładunków. Niestety, my również się do tego przyczynimy, bowiem wynik ładunkowy na koniec roku będzie niższy niż w 2011 r. I półrocze z ok. 5 % spadkiem przeładunków zadowoliło nas w grupie drobnicy z uwagi na wzrastający wolumen kontenerów oraz w ładunkach węgla i koksu. Niemal zupełny brak paliw płynnych przy zmniejszonych ilościach chemikaliów oraz kruszyw spowodował, iż I półrocze jest słabsze niż w roku poprzednim.

Morza i Oceany: - Czy inwestycje przebiegają bez zakłóceń. Które są na ukończeniu i jakie rozpoczną się w tym roku?

Janusz Jarosiński: - Realizacja zadań inwestycyjnych przebiega zgodnie z planem. 12 lipca zostanie podpisana umowa na dofinansowanie rozbudowy terminalu ro-ro środkami unijnymi. Jeszcze w lipcu zostanie rozpisany przetarg na budowę magazynu paszowego, a przetargów na kolejne dwa magazyny należy oczekiwać w najbliższym czasie. Aktualnie kończymy przygotowywanie kompletnej dokumentacji na budowę nabrzeża Bułgarskiego i modernizację Szwedzkiego. Inwestycje te zakończą się w roku 2014. W I kwartale 2013 oddamy do użytku nowy biurowiec przy ul. Polskiej, który powstaje z przebudowy nieużytecznego magazynu. Trwa przebudowa dojazdu do Dworca Morskiego i modernizacja torów w tzw. starej (wschodniej) części portu.

Morza i Oceany: - 2012 rok jest ważnym dla Portu Gdynia. Jak wyglądają przygotowania do obchodów tego ważnego wydarzenia. Czy już możemy zdradzić program obchodów?

Janusz Jarosiński: - W ramach obchodów 90-lecia przygotowaliśmy cały szereg imprez. Chcielibyśmy, by każdy z pracowników portu i firm z nami współpracujących mógł w tych obchodach uczestniczyć. Uroczystości wrześniowe rozpoczną się koncertem na ponad 3 tys. osób w Hali Gdynia z udziałem kabaretu Rak i Marylą Rodowicz, a zakończą Galą w hotelu Sheraton. Dla naszych partnerów biznesowych i pracowników przygotowaliśmy, limitowany, numizmat upamiętniający 90-tą rocznicę powstania portu w Gdyni. Miło nam było, gdy pierwszy egzemplarz wraz z certyfikatem o nr 1 mogliśmy wręczyć Prezydentowi RP Panu Bronisławowi Komorowskiemu w czasie wizyty Pana Prezydenta w porcie gdyńskim w dniu 25.06.br.

Dziękujemy i do Zobaczenia na obchodach 90-lecia Portu Gdynia

Rozmawiał: Bogdan Tychowski


Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 18

Notice: Undefined offset: 1 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 2 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34

Notice: Undefined offset: 3 in /home/bogtyc789/websites/www/templates/gk_news/html/pagination.php on line 34