TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Najstarszy pływający statek w Szczecinie na sprzedaż

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Najstarszy pływający statek w Szczecinie na sprzedaż

Morska Stocznia Remontowa Gryfia chce sprzedać prom "Gryfia". To jednostka wybudowana w 1887 roku w niemieckiej stoczni Vulcan Stettiner Maschinenbau. Prom przewoził samochody na wyspę Gryfia w Szczecinie, ale gdy wybudowano Most Brdowski, jednostka stała się niepotrzebna.
Jak wspomina Karol Jagielski, były pracownik stoczni Gryfia, statek zasłynął podczas wydarzeń w grudniu 1970 roku w Szczecinie.

- Podczas strajku, kiedy spalono Komitet Wojewódzki PZPR-u, pracownicy stoczni chcieli iść na miasto i tam protestować. Wsiedli na prom "Gryfia" i nim dostali się na ląd. W sumie jednostka przetransportowała kilka tysięcy osób. Dzięki niej przedostali się na plac Żołnierza - mówi Jagielski.

Statek może zostać sprzedany na złom. Według naszych informacji, nikt nie jest zainteresowany przejęciem jednostki.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia wystawiła też na sprzedaż inne statki, które były używane, aby zapewnić połączenie stoczni z lądem. To: prom samochodowo-pasażerski "Gryfia II" oraz prom pasażerski "Bogda".

Źródło: Radio Szczecin

Nord Stream 2 bliżej realizacji. Niemiecko-rosyjskie konsorcjum pewne swego

Czytaj więcej: Nord Stream 2 bliżej realizacji. Niemiecko-rosyjskie konsorcjum pewne swego

Prace nad budową gazociągu Nord Stream 2 weszły w kolejną fazę. We wtorek w Federalnym Urzędzie Żeglugi i Hydrografii w Hamburgu, w Urzędzie Górniczym w Stralsundzie oraz w komunalnych i gminnych urzędach północnej Meklemburgii Przedmorza, został wyłożony do publicznego wglądu raport planu wykonalności oraz wpływu na środowisko gazociągu Nord Stream 2.

Niemiecko-rosyjskie konsorcjum nie przewiduje żadnych opóźnień w budowie Nord Stream 2 - powiedział rzecznik prasowy firmy Steffen Ebert.

Z raportem można się zapoznać do końca maja. Organizacje ekologiczne WWF i Związek na rzecz Środowiska i Ochrony Przyrody (BUND) zapowiedziały, że dokładnie przyjrzą się dokumentowi. Rzecznik prasowy Nord Stream 2 powiedział, że konsorcjum nie przewiduje żadnych kłopotów ze strony ekologów. Tym bardziej, że firma - jego zdaniem - wyjątkowo dba o ekologię.

- Jesteśmy przekonani, że proces uzyskania pozwoleń w Niemczech przebiegnie bez rozgłosu i bez problemu. Proszę zauważyć, że podczas budowy pierwszego gazociągu, czyli Nord Stream 1, zastosowaliśmy intensywny monitoring i to zarówno podczas budowy, jak i później eksploatacji gazociągu - zaznacza Steffen Ebert

Monitoring wykazał, że gazociąg nie miał i nie ma tak dużego i dramatycznego wpływu na środowisko, jak twierdzili ekolodzy - podkreśla Ebert.

W 2010 roku organizacje ekologiczne najpierw zaskarżyły do sądu budowę pierwszych dwóch nitek gazociągu Nord Stream, ale skargę wycofano, po tym, gdy konsorcjum założyło Fundację Ochrony Przyrody Niemieckiego Bałtyku z wkładem 10 milionów euro.

Ebert nie przewiduje żądnych opóźnień w realizacji obecnego projektu, którego budowa ma rozpocząć się w 2018 roku.

- Wszystko przebiega zgodnie z planem. Prowadzimy krajowe i międzynarodowe konsultacje, czekamy na pozwolenia. Cały czas trwają międzynarodowe konsultacje, w których także Polska uczestniczy. To wszystko biegnie zgodnie z planem i jesteśmy przekonani, że zdążymy otrzymać wszelkie pozwolenia przed rozpoczęciem budowy gazociągu - mówi Steffen Ebert.

Nord Stream 2 to projekt dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie, który ma być gotowy do końca 2019 roku. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się projektowi.

Źródło: Portal money.pl

Największa układarka w polskich portach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: DB Port

Czytaj więcej: Największa układarka w polskich portach

Firma DB Port Szczecin kupiła 42 tonową układarkę Kalmar. Według informacji producenta i dostawcy, to największy tego typu sprzęt pracujący w polskich portach i jeden z trzech w całym kraju.

Układarka będzie wykorzystywana przy obsłudze konstrukcji i ciężkich wyrobów stalowych oraz granitów. DB Port Szczecin jest drugim co do wielkości europejskim terminalem przeładowującym bloki granitowe, które często ważą powyżej 30 ton.

To nie wszystkie inwestycje sprzętowe szczecińskiego przeładowcy: firma kupiła też trzy ośmiotonowe wózki widłowe Yale i ogłosiła przetarg na zakup żurawia samojezdnego.

DB Port 

Kolejne umowy Gazpromu dla Nord Stream 2

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Kolejne umowy Gazpromu dla Nord Stream 2

Gazeta Wyborcza informuje, że Gazprom podpisał „nagły kontrakt” na ułożenie dwóch nitek gazociągu Nord Stream 2 ze szwajcarską spółką Allseas. Jednocześnie podpisał nowy kontrakt na tranzyt przez Słowację z operatorem Eustream. Zdaniem Andrzeja Kublika może to spowodować, że Bratysława przestanie sprzeciwiać się kontrowersyjnemu projektowi.

Słowacy sprzeciwiają się Nord Stream 2 bo obawiają się utraty zysków z tranzytu. Rosjanie już w zeszłym roku podjęli działania na rzecz zapewnienia ich, że realizacja projektu nie musi wiązać się z obniżeniem dostaw przez Słowację. Mogłyby one odbywać się w przeciwnym kierunku – przez Nord Stream 2, jego odnogę EUGAL w Niemczech, gazociąg Gazelle w Czechach i przez terytorium słowackie do klientów na południu.

Gazociąg Nord Stream 2 jest krytykowany przez kraje Europy Środkowo-Wschodniej ze względu na możliwe zagrożenie dla bezpieczeństwa dostaw, rozwoju rynku i dywersyfikacji. Zakłada budowę drugiego gazociągu z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie o przepustowości 55 mld m3 rocznie.

 

Gazeta Wyborcza

iŚwinoujście: Rada Miasta powołała stałą komisję gospodarki morskiej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: iŚwinoujście: Rada Miasta powołała stałą komisję gospodarki morskiej

Po burzliwej momentami dyskusji, podczas nadzwyczajnej sesji Rady Miasta, we wtorek 11 kwietnia radni zaakceptowali projekt uchwały zakładającej zmiany w statucie miasta. Ich celem było powołanie kolejnej stałej komisji rady - komisji gospodarki morskiej.

Propozycja, której przedstawicielem 8 wnioskodawców był Jan Borowski z klubu Platformy Obywatelskiej, od początku budziła spore zastrzeżenia radnych SLD. Zgłosili oni uwagi do projektu uchwały i stanowisko w tej sprawie podając kilka przyczyn. Uważali przede wszystkim, że nowa komisja to niepotrzebne dodatkowe koszty choćby powołania nowego przewodniczącego, oraz że zakres nowej komisji może być z powodzeniem realizowany przez obecnie działającą Komisję Gospodarki i Budżetu. W toku dyskusji na sesji klub SLD powtarzał te argumenty. Wnioskodawcy z kolei twardo bronili swoich. Ich zasadniczym argumentem było to, że potrzebna jest komisja, gdzie odbędzie się dyskusja np. nad planami budowy portu kontenerowego. W czasie dyskusji i przedstawiania argumentów radni SLD zgłosili wniosek o niepowoływanie nowej komisji, ale włączenie zakresu jej działania do Komisji Gospodarki i Budżetu. Wniosek ten jednak został odrzucony przez 12 radnych PO, PiS i Grupy Morskiej.

W związku z tym przystąpiono do przegłosowania proponowanej przez wnioskodawców Uchwały o powołaniu Komisji Gospodarki Morskiej w formie zaproponowanej przez 8 radnych PO i PiS. Arytmetyka liczby radnych wskazywała, że uchwała zostanie i tak podjęta.

Tak też się stało. 18 radnych zagłosowało "za". Tylko jeden wstrzymał się od głosu. Głos zabierali m.in. Joanna Agatowska i Ryszard Teterycz, Waldemar Buczyński, Krzysztof Szpytko i Marek Niewiarowski - wszyscy przytaczali podobne argumenty.

 

Źródło: iŚwinoujście.pl