TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

KOMENTARZ: Pierwsze amerykańskie dostawy LNG do Polski

Czytaj więcej: KOMENTARZ: Pierwsze amerykańskie dostawy LNG do Polski

– 8 czerwca 2017 r. odebrano pierwszą dostawę skroplonego gazu LNG od amerykańskiej firmy Cheniere Energy do polskiego terminala w Świnoujściu, co stanowi niezwykle ważne wydarzenie z punktu widzenia budowy zdywersyfikowanej struktury dostaw gazu dla Polski. Jego ranga jest tym wyższa, że jest to pierwsza dostawa amerykańskiego gazu do Europy Środkowo-Wschodniej – pisze Dr Przemysław Zaleski, Senior Fellow w Programie Gospodarka i Energetyka Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego

Do tej pory polski gazoport odebrał kilkanaście dostaw od katarskiego dostawcy QATARGAS. Otwarcie się na dostawy z kolejnego regionu świata wzmacnia pozycję Polski jako poważnego partnera handlowego w sektorze surowców energetycznych. Co istotne, transakcję zawarło biuro handlowe PGNiG w Londynie, które staje się, wzorem światowych koncernów, tradingową placówką polskiego koncernu.

Dostawa amerykańskiego gazu jest silnym sygnałem dla sektora petrochemicznego w USA, świadczącym, że Polska jest krajem z gotową infrastrukturą gazową, który może stać się bramą dostaw dla całego regionu jako operacyjny hub gazu. Jest to duża szansa zarówno dla koncernu PGNiG, operatora Gaz System oraz Towarowej Giełdy Energii, która może stać się podmiotem wyznaczającym ceny gazu z wygodną infrastrukturą w postaci platformy obrotu tym surowcem dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wypowiedz ministra energii Ukrainy Igora Prokopiwa dla jednego z portali internetowych świadczy o tym, że zwłaszcza strona Ukraińska jest zainteresowana współpracą z Polską, ponieważ stwarza to możliwości zakupu gazu innego niż rosyjski.

Znaczenie strategiczne

Niewątpliwie dostawy amerykańskiego gazu są bardzo dobrym krokiem z punktu widzenia nie tylko samej dywersyfikacji dostaw surowca energetycznego, ale również budowania silniejszych relacji politycznych z USA. Wykorzystanie polskiego terminala LNG jako okna transferowego dla amerykańskich firm petrochemicznych daje silniejsze gwarancje zainteresowania amerykańskiej administracji Polską. Zawiązanie więc relacji handlowych korzystnych cenowo dla Polski na dłuższy horyzont czasowy może stanowić połączenie interesów ekonomicznych ze wzmacnianiem gwarancji bezpieczeństwa militarnego. Dostawy amerykańskiego gazu dla Europy wpisują się także w strategię geopolityczną Stanów Zjednoczonych, które z jednej strony szukają rynku zbytów dla coraz silniejszego biznesu łupkowego, a z drugiej osłabiają uzależnienie Europy od rosyjskiego gazu.

Jak wskazał podczas zorganizowanego przez Fundację im. Kazimierza Pułaskiego „Kongresu Przemysłowego – Obronność i Energetyka. Europa i Ukraina 2017”, ekspert od energetyki prof. Alan Riley z City University of London „zalew” Europy przez tani LNG z USA jest tylko kwestią czasu i „tak jak kiedyś USA wysyłały marines, tak teraz będą wysyłać metanowce z gazem”. Zwiększenie eksportu węglowodorów do Europy zapowiadał również w swojej kampanii wyborczej Prezydent USA Donald Trump. Pierwsza dostawa amerykańskiego gazu do Polski jest także dodatkowym zabezpieczeniem stabilności dostaw w obliczu ostatnich wydarzeń w krajach arabskich, szczególnie na tle zerwania stosunków dyplomatycznych państw Półwyspu Arabskiego z Katarem, który jest podejrzewany o wspieranie terroryzmu.

Fundacja im. Pułaskiego

Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie Koźlu podpisał umowę z Grupą Azoty

Czytaj więcej: Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie Koźlu podpisał umowę z Grupą Azoty

Anna Moskwa, podsekretarz stanu w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wzięła udział w uroczystości podpisania umowy patronackiej pomiędzy Grupą Azoty ZAK S.A a Zespołem Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie – Koźlu.

Minister Anna Moskwa pokreśliła, że w związku z ciągłym rozwojem żeglugi śródlądowej oraz gospodarki morskiej wciąż rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry techniczne. Wskazała również, że niezwykle istotnym jest rozpoczęcie procesu kształcenia zawodowego na najwyższym poziomie od najmłodszych lat. Równie ważne jest odpowiednie powiązanie tego procesu z kształceniem wyższym, tak by absolwenci zawodowych szkół morskich i żeglugi śródlądowej mieli możliwość kontynuacji kształcenia na najlepszych uczelniach technicznych w Polsce – podkreśliła minister.

Podpisana umowa to dobry przykład, jak nauka i gospodarka mogą skutecznie współdziałać i wspólnie czerpać ze swojego potencjału. Współpraca biznesowa jest niezwykle ważna dla szkolenia zawodowego przyszłych specjalistów obszaru żeglugi śródlądowej i gospodarki morskiej.

W uroczystości wzięli udział: Adrian Czubak –  wojewoda opolski, Małgorzata Tudaj – starosta powiatu Kędzierzyn – Koźle, Mateusz Gramza – prezes zarządu Grupy Azoty ZAK S.A. Gospodarzem uroczystości był Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie – Koźlu.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

 

Katarski statek z gazem dla Polski przepuszczony. "Qatargas jest bardzo dobrym partnerem"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Katarski statek z gazem dla Polski przepuszczony.

Statek z dostawą LNG z Kataru dla Polski został przepuszczony przez Kanał Sueski. - Mam nadzieję, że długoterminowe kontrakty będą przez Qatargas realizowane - powiedział w poniedziałek pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.

Podczas spotkania z dziennikarzami Naimski odniósł się do kryzysu w Zatoce Perskiej. Kilka państw tego regionu zerwało stosunki dyplomatyczne z Katarem, oskarżając go o wspieranie terroryzmu. Chodzi o Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Bahrajn, Jemen, Libia i Malediwy, do których w sobotę dołączyła Nigeria. Na znak solidarności z monarchiami Zatoki Perskiej, Gabon potępił Katar za "brak walki z terroryzmem", a Senegal zapowiedział, że wycofa swego ambasadora z Dauhy.

Państwa te zablokowały połączenia morskie, lotnicze i zamknęły jedyną granicę lądową Kataru z Arabią Saudyjską. Izolujące Katar kraje zarzucają mu wspieranie terroryzmu oraz walczących w regionie szyickich milicji popieranych również przez Iran.

Tymczasem w połowie czerwca w terminalu LNG w Świnoujściu spodziewany jest gazowiec przewożący kolejną dostawę w ramach długoterminowej umowy PGNiG z Qatargas.

Jak powiedział Piotr Naimski, Qatargas jest "bardzo dobrym partnerem biznesowym". - Mam nadzieję, że ta kwestia zostanie rozwiązana, że długoterminowe kontrakty będą przez Qatargas realizowane - powiedział.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo na mocy dwóch kontraktów z państwową firmą Qatargas kupuje w emiracie skroplony gaz ziemny, który trafia statkami do terminalu LNG w Świnoujściu. Od 2018 r. dostawy z Kataru dla PGNiG mają wynosić ok. 2,7 mld m sześc. gazu rocznie.

 

Źródło: wp.pl

Wieści z Atlantyku. Doba naprawił ster

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Wieści z Atlantyku. Doba naprawił ster

"Naprawiłem ster, muszę go jeszcze przetestować" - to najnowsza informacja na oficjalnym facebookowym profilu kajakarza Aleksandra Doby.

Jak czytamy dalej, "nasz Kolos nie traci ducha, stres mobilizuje go do działania". Ale jeszcze nie wiadomo, czy zadziała patent który wymyślił naprawiając ster jego kajaka "Olo".

Aleksander Doba trzeci raz samotnie mierzy się z Atlantykiem. Była trasa najkrótsza, najdłuższa, teraz najtrudniejsza, północna. Co ciekawe, podróżnik teraz wreszcie spełnił swoje marzenie, czyli... dotknął rekina. Jak czytamy w relacji, według Doby to była "pani rekin o pięknych, czarnych oczach".

Kajakarz z Polic dwa razy samotnie kajakiem już Atlantyk przepłynął. Trzecią wyprawę zaplanował trudnym szlakiem północnym. Wyruszył z USA, zmierza do Lizbony, planował, że dotrze tam we wrześniu.

 

Źródło: radioszczecin.pl 

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w rankingu najdynamiczniejszych firm Polski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. w rankingu najdynamiczniejszych firm Polski

8 czerwca w Sopocie rozdane zostały Diamenty Forbesa. W dziesiątej edycji konkursu redakcja miesięcznika "Forbes" we współpracy z firmą Bisnode Polska opracowała zestawienie najbardziej dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw w kraju, wśród których znalazł się również Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Podstawą oceny był m.in. rating wiarygodności firm, ich płynność bieżącą, wynik finansowy i wartość kapitałów własnych. Na bazie tej oceny wyselekcjonowano przedsiębiorstwa, które charakteryzowały się największym przeciętnym rocznym wzrostem wartości.

W imieniu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. wyróżnienie w rankingu miesięcznika Forbes odebrał Marcin Osowski - Wiceprezes ds. Infrastruktury

 

Port Gdańsk