TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Rekordowy przeładunek w DB Port Szczecin – ponad 22 tys. ton mocznika granulowanego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: DB Port

Czytaj więcej: Rekordowy przeładunek w DB Port Szczecin – ponad 22 tys. ton mocznika granulowanego

W drugim tygodniu lutego w DB Port Szczecin zakończył się przeładunek statku m/v Pantanassa, który przypłynął do szczecińskiego portu z rekordową ilością mocznika granulowanego. Ze statku wyładowano niemal 23 tys. ton nawozu luzem. Był to jeden największych ilościowo importów tego ładunku w ostatnich latach obsługiwanych w Szczecinie. Statek m/v Pantanassa o długości 187 i szerokości 25 metrów przypłynął do Polski bezpośrednio z Iranu.

Statek obsługiwany był przy nabrzeżu słowackim w trzech niezależnych relacjach, przywieziony ładunek został skonfekcjonoway w półtonowe big bagi, przeładowany na barki lub załadowany bezpośrednio na samochody. 

Obsługa ładunków luzem jest czymś nowym w ofercie DB Port Szczecin. Spółka skoncentrowana do tej pory na przeładunkach drobnicy konwencjonalnej i kontenerów odpowiada tym samym potrzebie rynku i staje się najbardziej wszechstronnym przeładowcą w szczecińskim porcie.    

 

 

 

 

Wszystkie trzy jackety ST3 Offshore gotowe już do transportu

Czytaj więcej: Wszystkie trzy jackety ST3 Offshore gotowe już do transportu

Zakończył się proces załadunku fundamentów kratownicowych szczecińskiego producenta ST3 Offshore dla duńskiego koncernu energetycznego Ørsted. Odpłynięcie barki planowany jest na dzisiaj. 

Prace załadunkowe rozpoczęły się 18 lutego. Za pomocą 120-metrowej suwnicy bramowej jackety zostały posadowione na barce. Najpierw każda z konstrukcji została podczepiona do ogromnego dźwigu, uniesiona i przeniesiona na barkę w miejsce docelowe na specjalną podbudowę. W zależności od miejsca, na którym stoi jacket fundamenty miały do pokonania odpowiednio – 90, 60 i 30 metrów.

Po odczepieniu konstrukcji od suwnicy, dźwig odjeżdżał i rozpoczynały się prace zabezpieczające jacket na czas transportu morskiego. Zostały zamontowane odciągniki, a siła zastosowanego docisku konstrukcji wynosi kilkaset ton na każdą z trzech nóg jacketa. Całość operacji załadunkowej jednego fundamentu wraz z montażem i pracami zabezpieczającymi wynosiła ok. 24 godzin pracy ciągłej.

Odpłynięcie barki z Nabrzeża Mazowieckiego na Ostrowie Brdowskim planowane jest na piątek – 23 lutego. Start – godz. 7 rano. Ok. godz. 9 ponton wyjdzie w kierunku Świnoujścia, do którego tandem (barka plus holownik) będzie płynął w asyście dodatkowego holownika. Przy sprzyjających warunkach pogodowych transport do Cuxhaven potrwa ok. 6 dni.

------------------------------------------------------------

Po wygranym w 2015 r. pierwszym kontrakcie na produkcję platform pośrednich (ang. transition piece) dla DONG Energy,  ST³Offshore podpisało umowę na produkcję 20 fundamentów kratownicowych - jacketów. Wartość kontraktu objęta jest tajemnicą biznesową. Jackety to fundamenty kratownicowe na planie trójkąta równobocznego (rozstaw nóg wynosi ok. 28 m). Cała konstrukcja mierzy 60 metrów.

Projekt Borkum Riffgrund 2 zlokalizowany jest ok. 34 km na północ od niemieckiej wyspy Borkum, 54 km od wybrzeża Dolnej Saksonii. Morska farma wiatrowa Borkum Riffgrund 2 ma planowaną wydajność do 450 MW. Spośród 56 stalowych fundamentów, na których instalowane będą turbiny wiatrowe, 20 to fundamenty kratownicowe (ang. jacket), pozostałe 36 to monopale. Wykorzystane turbiny wiatrowe będą największymi na niemieckich wodach: 56 turbin o mocy 8 MW i 164-metrowych rotorach dostarczy firma MHI Vestas. Morska farma wiatrowa wyprodukuje wolną od CO2 energię, odpowiadającą rocznej konsumpcji elektryczności 460,000 niemieckich gospodarstw domowych.

Zmiany w zarządzie spółki Port Gdański Eksploatacja

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zmiany w zarządzie spółki Port Gdański Eksploatacja

W dniu 21 lutego Piotr Karczewski złożył rezygnację z pełnienia funkcji prezesa spółki Port Gdański Eksploatacja SA. Obowiązki przestanie pełnić 28 lutego. Przyczyną podjęcia decyzji były powody osobiste.

Jednocześnie Rada Nadzorcza spółki deklaruje wszczęcie postępowania zmierzającego do wyłonienia nowego prezesa zarządu. Do tego czasu spółką zarządzać będzie wiceprezes zarządu PGE SA, dr Lechosław Rojewski.

Spółka jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego, i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym. Operacje przeładunkowe wykonuje na ośmiu nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne.

 

Port Gdańsk 

Nowe statki w portfelu zamówień Nauty

Czytaj więcej: Nowe statki w portfelu zamówień Nauty

Stocznia Remontowa Nauta podpisała dwa kontrakty na budowę częściowo wyposażonych statków do połowu ryb. Obie jednostki zostaną zbudowane na zamówienie duńskiego klienta – Karstensens Skibsvaerft AS. 

Zakontraktowane jednostki to trawlery pelagiczne TORLAND (B-447) i TOR-ÖN (B-448). Oba statki będą miały po 49,95 m długości i 13,2 m szerokości. Finalnym odbiorcą trawlerów będzie szwedzki armator – firma TORÖNLAND. Statki będą operowały głównie na Bałtyku i Morzu Północnym, łowiąc gatunki takie jak makrele, śledzie i szproty.

Stocznia Nauta współpracuje z Karstensens Skibsvaerft AS od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku. Dotychczas klient zamówił 19 statków, z których 13 zostało już zwodowanych. Kolejne zamówienia od stałego klienta są najlepszym dowodem potwierdzającym wysoką jakość pracy Stoczni Nauta.

Dzięki pozyskanym właśnie kontraktom w portfelu zamówień Zakładu Nowych Budów znajduje się obecnie 12 statków, w tym dwie jednostki budowane pod klucz. 

 

MSTFI

Komisja Śródlądowych Dróg Wodnych PIANC obraduje w Szczecinie

Czytaj więcej: Komisja Śródlądowych Dróg Wodnych PIANC obraduje w Szczecinie

Grupa robocza 125 - ds. Śródlądowych Dróg Wodnych Światowego Stowarzyszenia Infrastruktury Transportu Wodnego - PIANC obraduje w Akademii Morskiej w Szczecinie 21 i 22 lutego 2018 r. 

Spotkanie grupy eksperckiej dotyczy wytycznych oraz rekomendacji dla rozwoju usług informacji rzecznej (River Information Services - RIS). Uczestnicy spotkania zwiedzą zaplecze badawczo-szkoleniowe Wydziału Nawigacyjnego AM, a także odwiedzą Urząd Żeglugi Śródlądowej. 

PIANC to międzynarodowe forum, na którym specjaliści z całego świata łączą siły, aby zapewnić fachowe doradztwo w zakresie opłacalnej, niezawodnej i zrównoważonej infrastruktury, aby ułatwić rozwój transportu wodnego.

 

AM Szczecin