TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

PKP CARGO i Port Gdańsk na kolejnym etapie realizacji idei Trójmorza

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: PKP CARGO i Port Gdańsk na kolejnym etapie realizacji idei Trójmorza

PKP CARGO S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały Memorandum o współpracy z rumuńskim przewoźnikiem kolejowym CFR Marfa i Portem Konstanca. To kolejny projekt aktywizujący działania gospodarcze w kierunku północ-południe Europy.

21 lipca br. PKP CARGO S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały Memorandum o współpracy z CFR Marfa, rumuńskim państwowym przewoźnikiem towarowym, oraz Zarządem rumuńskiego Portu Konstanca. Dokument, sygnowany już wcześniej przez stronę rumuńską, otwiera kolejny etap w rozwoju dotychczasowej współpracy pomiędzy stronami w zakresie usług logistycznych w korytarzu kolejowym między Portem Gdańsk a Portem Konstanca.

- Mamy satysfakcję, że Grupa PKP CARGO wspólnie z Portem Gdańsk włącza się w kolejny etap realizacji idei Trójmorza. Potencjał państw tego regionu nie jest dziś w pełni wykorzystywany, dlatego staramy się dążyć do jego rozwoju. Stwarza to szansę zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla Grupy PKP CARGO. Jesteśmy krajem tranzytowym, mamy rozbudowane szlaki wschód-zachód. Nadszedł więc czas, aby aktywizować naszą działalność również w kierunku północ-południe Europy. Jestem przekonany, że dzięki współpracy z Portem Gdańsk i naszymi rumuńskimi partnerami zintensyfikuje się wymiana handlowa, realizowana transportem kolejowym także między Bałtykiem a Morzem Czarnym - powiedział Maciej Libiszewski, prezes Zarządu PKP CARGO S.A.

Projekt wpisuje się w polityczno-gospodarczą ideę "Trójmorza ABC" (Adriatyk-Bałtyk-Morze Czarne), dla której rozwój połączeń kolejowych realizowanych w europejskich korytarzach transportowych jest kluczowym czynnikiem w integracji państw członkowskich UE, w tym zwłaszcza państw Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej. Stanowi także istotny element postępu w kierunku osiągnięcia w tym regionie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Porozumienie jest ważnym krokiem naprzód, zarówno w rozwoju idei Trójmorza, jak i współpracy na linii Port Gdańsk-PKP CARGO. Jednym z priorytetów Portu Gdańsk jest obecnie współpraca przy rozwoju połączeń kolejowych, aby jeszcze skuteczniej docierać do naszych partnerów i wspierać polską gospodarkę - powiedział Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Oferowane usługi logistyczne mają być również alternatywą dla klientów prowadzących działalność gospodarczą w regionach Europy Północno-Wschodniej i Południowo-Wschodniej, umożliwiają sprawny transport towarów pomiędzy regionami Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Projekt będzie realizowany we współpracy ze spedytorami z Grupy PKP CARGO i Grupy CFR Marfa.

 

Port Gdańsk

To tam prawdopodobnie stanie Maszt Maciejewicza

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: To tam prawdopodobnie stanie Maszt Maciejewicza

Najprawdopodobniej na Łasztowni stanie Maszt Maciejewicza - tak wynika z odpowiedzi wiceprezydenta na pismo jednego z radnych.

Dawid Krystek pytał Daniela Wacinkiewicza, co dzieje się z masztem, który do 2013 roku stał przy Trasie Zamkowej. Wiceprezydent pisze, że "dobiegają końca, zarówno ustalenia dotyczące lokalizacji pomnika na terenie Łasztowni, jak i logistyki całego przedsięwzięcia, związanego z usytuowaniem obiektu w tej części miasta." 

Terminu Wacinkiewicz nie zdradza, ale to i tak pierwsza taka deklaracja dotycząca lokalizacji. 

Do tej pory miasto przerzucało się pismami z Muzeum Narodowym, do którego należy Maszt i nie było konkretnej informacji, gdzie pomnik się znajdzie: czy wróci na swoje dawne miejsce, czy stanie gdzie indziej. 

Do marca 2013 roku - przez ćwierć wieku - 30-metrowy Maszt ze statku "Kapitan Maciejewicz" stał przy głównej trasie wjazdowej do Szczecina, został zdemontowany by przejść remont. Od trzech lat leży w magazynie Muzeum Narodowego.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Elektryczna rewolucja na norweskich wodach. Wielkie zmiany widać już na horyzoncie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Elektryczna rewolucja na norweskich wodach. Wielkie zmiany widać już na horyzoncie

O tym, że promy elektryczne to przyszłość, często powtarzają branżowi eksperci. Niektórzy robią jednak wszystko, by tę przyszłość przybliżyć jak najszybciej. Norwegowie, którzy aspirują do miana lidera dokonującej się w tym zakresie rewolucji, chcą aby w najbliższych latach promy elektryczne przestały na tamtych wodach funkcjonować jako technologiczna ciekawostka.

Zgodnie z pojawiającymi się zapowiedziami, do 2020 r. w Norwegii ma funkcjonować już ok. 50 promów elektrycznych. Będą one wykorzystywane przede wszystkim wokół fiordów. Przedstawiciele organizacji ekologicznych określają to mianem „fantastycznej rewolucji”. Zwracają uwagę, że ten krok milowy staje się udziałem kraju, w którym promy są kluczowym ogniwem całej branży transportowej.

To właśnie Norwegia stała się krajem, gdzie zaczął funkcjonować pierwszy napędzany energią elektryczną prom na świecie. Chodzi o wielokrotnie nagradzany prom ZeroCat™ 120, którym firma Norled wykonuje kursy na trasie Lavik-Oppedal. Jego eksploatacja, która stanowić miała rodzaj eksperymentu, okazała się sukcesem.

Ostatnie lata to nie tylko kolejne zapowiedzi mających nadejść zmian, ale również rzeczywiste działania – m.in. zawieranie nowych kontraktów na budowę jednostek elektrycznych. Ale na tym się nie kończy. Podpisywane są również umowy dotyczące konwersji starszych, napędzanych paliwem diesla jednostek, tak aby dostosować je do nowej technologii.

Statens Vegvesen, działający w Norwegii organ zajmujący się administracją dróg publicznych, dokonał niedawno podsumowania, uwzględniającego zawarte już umowy na modernizacje promów, a także kontrakty na nowe jednostki. Ogłoszono, że w ciągu najbliższych dwóch lat w eksploatacji znajdzie się 50 jednostek elektrycznych.

Już w 2014 r. norweskie władze podjęły działania, które mają doprowadzić do tego, że w przyszłości promy zasilane napędami diesla zostaną zastąpione przez jednostki elektryczne.

 

Źródło: PromySkat

Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

I półrocze 2017 r. było dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk rekordowe pod względem przeładunków. Jednocześnie, w czerwcu br. gdański port osiągnął najwyższy wynik miesięczny w swojej historii, przeładowując ponad 3,6 mln ton. Tak dobre wyniki są przede wszystkim zasługą wzrostu w obszarze RO-RO, czyli transportu samochodów i innych ładunków tocznych, a także rekordów w przeładunku drobnicy i paliw. 

Podsumowanie I półrocza w Porcie Gdańsk daje powody do dalszych dobrych prognoz. Port zanotował najlepszy w swojej historii wynik pod względem przeładunków, wypracowując o kilka procent większą wartość niż w analogicznym okresie 2016 r. 

Dominującą grupą w strukturze przeładunku, a jednocześnie dającą rekordowe wyniki, pozostaje tzw. drobnica (+10,5 proc. rdr). Wraz z nią zwiększył się wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy stalowej, a także liczba przeładowanych samochodów. 

- I półrocze 2017 r. zamykamy z dużym zadowoleniem. Rekord zawdzięczamy głównie wysokiemu przeładunkowi kontenerów, drobnicy, paliw i przeładunkom na statkach typu RO-RO. Możemy mówić obecnie o wzroście 3,6 proc. w stosunku do I półrocza 2016 r. Oznacza to, że nie tylko zrealizowaliśmy nasze założenia na 2017 r., ale na niektórych poziomach je przekroczyliśmy. Ten trend utrzyma się do końca roku, a najprawdopodobniej również w następnych latach – mówi Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., Łukasz Greinke.

Łącznie w I półroczu br. Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln ton. Choć w niektórych grupach ładunkowych wynik był niższy niż w poprzednim okresie, z sukcesem nadrobiły go inne towary, w tym m.in. tak istotne, jak paliwa.

Pod względem struktury, w czerwcu br., ładunki suche stanowiły 22%, płynne 35%, a drobnicowe 43%. Sama drobnica zyskała o ponad ¼ lepszy wynik w stosunku do I półrocza 2016 r. Rośnie też liczba pasażerów obsługiwanych przez jednostki portu. 

Port Gdańsk wypracowuje niemal 6 proc. PKB, co plasuje go wśród największych i najważniejszych przedsiębiorstw w Polsce. Jest także strategiczną jednostką na Morzu Bałtyckim i kluczowym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym.

 

Port Gdańsk 

Bardzo dobre wyniki kontrolne statków PŻM

Czytaj więcej: Bardzo dobre wyniki kontrolne statków PŻM

Statki Polskiej Żeglugi Morskiej osiągnęły w pierwszym półroczu tego roku 80-procentowy wskaźnik pozytywnych inspekcji służb Port State Control.  Dla porównania średnia światowej floty to 44 proc. inspekcji bez uchybień, a więc prawie o połowę mniej.

W pierwszym półroczu tego roku na statkach PŻM przeprowadzono  łącznie 99 inspekcji Port State Control (instytucje odpowiedzialne za kontrole standardów bezpieczeństwa, technicznych i socjalnych statków). Aż w  80 proc. z nich, inspektorzy nie mieli żadnych uwag do kontrolowanych jednostek. To najlepszy wynik floty armatora pod tym względem od wielu lat.

Do lipca br. podczas kontroli masowców PŻM nie zanotowano także żadnego poważnego uchybienia, które mogłoby zakończyć się czasowym zatrzymaniem  jednostki przez służby PSC.

Najlepsze wyniki w pierwszym półroczu statki PŻM osiągnęły podczas inspekcji surowych służb w Stanach Zjednoczonych (US Coast Guard), gdzie osiągnięto 92 procentowy wskaźnik inspekcji bez uchybień.

Wyniki inspekcji masowców PŻM są na bieżąco obserwowane przez kontrahentów armatora, a im lepsze wyniki tych kontroli tym lepsze możliwości zafrachtowania statków. 

      

Rzecznik prasowy Grupy PŻM

Krzysztof Gogol