TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

PŻB: m/f Cracovia w drodze do Polski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: PŻB

Czytaj więcej: PŻB: m/f Cracovia w drodze do Polski

Jak poinformowała nas Polska Żegluga Bałtycka S.A. – POLFERRIES realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowała kolejny etap tej strategii, polegającej na nabyciu promu Cracovia i eksploatowaniu go w długoterminowym czarterze. Prom ten wzmocni pozycję rynkową Spółki, poprawi wyniki finansowe i zabezpieczy finansowanie PŻB S.A. pod budowę nowej jednostki.

Podstawowym celem Armatora jest odnowa tonażu poprzez budowę nowych promów w polskich stoczniach.

Prom Cracovia w sobotę 20 maja br. wyszedł z portu w Burgasw Bułgarii, a jego przyjście do Polski planowane jest na początku czerwca. Jednostka po niewielkim remoncie, który przeprowadzony zostanie w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w Szczecinie, będzie eksploatowany na linii Świnoujście - Ystad. M/f Cracovia będzie trzecim promem PŻB S.A. pływającym na tej linii i tym samym dołączy do obecnie tam eksploatowanych m/f Mazovia i m/v Baltivia.

Cracovia posiada następujące parametry techniczno-eksploatacyjne:

długość - 180 m,

szerokość - 24,30 m,

zanurzenie - 6,5 m,

GT - 24,813,

liczba pasażerów - 640 pasażerów,

długość linii ładunkowej - 2196 LM,

rok budowy - 2002 r.

Prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi. Jednorazowo prom będzie mógł zabrać około 126 samochodów ciężarowych + 64 samochody osobowe oraz 640 pasażerów. Do dyspozycji na promie będzie 57 kabin.

Wraz z wejściem na linię Cracovii, Armator podjął decyzję o otworzeniu nowej, sezonowej linii na wyspę Bornholm. W sierpniu prom zawinie dwa razy do portu w Rønne.

Art. 118. Martwy fracht

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Prawo Morskie

Czytaj więcej: Art. 118. Martwy fracht

§ 1. Po upływie okresu ładowania i przestoju przewidzianego w umowie czarterowej albo po upływie ustalonego w umowie bukingowej terminu dostarczenia ładunku przewoźnik może według swego uznania rozpocząć podróż, choćby nawet umówiony ładunek nie został dostarczony. Przewoźnik zachowuje prawo do frachtu przypadającego również od ładunku niezaładowanego (martwy fracht).

§ 2. Należność przewoźnika z tytułu martwego frachtu ulega zmniejszeniu o sumę frachtu uzyskanego przez przewoźnika za inny ładunek przyjęty do przewozu w miejsce ładunku niedostarczonego.

Art. 53. Zadania kapitana statku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Prawo Morskie

Czytaj więcej: Art. 53. Zadania kapitana statku

§ 1. Kapitan sprawuje kierownictwo statku i wykonuje inne funkcje określone przepisami.

§ 2. Wszystkie osoby znajdujące się na statku obowiązane są podporządkować się zarządzeniom kapitana wydanym w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na statku.

Dwie nowe jednostki dla urzędów morskich w Szczecinie i Gdyni

Czytaj więcej: Dwie nowe jednostki dla urzędów morskich w Szczecinie i Gdyni

Urzędy morskie w Szczecinie i Gdyni otrzymają dwa nowe statki wielozadaniowe. Wczoraj w Szczecinie podpisano umowę na unijne dofinansowanie budowy dwóch specjalistycznych jednostek. Wartość całego przedsięwzięcia to 240 mln zł.

Zakup statków to jeden z elementów budowy systemu poprawiającego dostępność polskich portów od strony morza, a także wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego - poinformowało ministerstwo rozwoju. Te dwie bardzo nowoczesne jednostki będą pracowały na Bałtyku i podniosą konkurencyjność i prestiż naszych portów - powiedział dziennikarzom wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.

Z kolei podsekretarz w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski podkreślał, że urzędy morskie, dla których budowane będą dwie specjalistyczne jednostki, będą beneficjentami ustawy stoczniowej przyjętej przez rząd w ubiegłym roku. Statki będą wykorzystywane na obszarach podległych urzędom morskim w Szczecinie i Gdyni.

Koszt całego projektu to 240 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 204 mln zł - wynika z informacji Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jednostki powinny gotowe do czerwca 2020 r. Podstawową funkcją tych jednostek będzie funkcja lodołamacza pełnomorskiego, ale będą one mogły wykonywać szereg innych prac - powiedziała Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie.

W codziennej eksploatacji będą wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, do holowania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych - dodała Wieczorek.

Zgodnie z założeniami jednostki mają mieć od 60 do 65 metrów długości i od 12 do 15 metrów szerokości. Przewidywane zanurzenie to około 3,5 metra - maksymalnie do 4 metrów. Załogę ma tworzyć sześć osób, natomiast mają one być zdolne do zabrania ponadto 14 osób personelu specjalistycznego.

 

(kb)

Źródło: PAP

Nowy kontrakt Stoczni Nauta

Czytaj więcej: Nowy kontrakt Stoczni Nauta

Stocznia Remontowa Nauta rozpoczyna kolejny projekt związany z budową nowego statku. Tym razem norweski klient – Havyard Ship Technology – zamówił w Naucie dużą jednostkę rybacką. 

Po bardzo udanej realizacji pierwszego zamówienia – budowy statku typu SOV, klient powrócił do Nauty ze zleceniem na trawler pelagiczny. Zamówiona jednostka będzie miała 81,4 m długości i 17,5 m szerokości. Statek będzie gotowy do przekazania zamawiającemu w II kwartale 2018 r.

Finalnym operatorem statku będzie francuski klient – France Pelagique SA. Jednostka będzie poławiała ryby takie jak: śledzie, makrele, ostroboki, sardynele, pilchardy i szproty. Statek zostanie wyposażony w zbiorniki ze schłodzoną wodą morską (RSW). Złowione ryby będą pompowane do zbiorników za pomocą specjalnej pompy, schładzane do temperatury -1 st. C, a następnie przepompowywane i zamrażane do temperatury -25 st. C w blokach do 25 kg każdy. 

Jednostka zostanie wyposażona także w nowoczesne technologie dla zrównoważonego rybołówstwa i efektywnego przetwarzania poławianych ryb. Na statku zostaną wykorzystane także rozwiązania zapewniające bezpieczne warunki pracy oraz efektywność energetyczną.

Przypomnijmy, że ponad rok temu Nauta przekazała Havyard Ship Technology częściowo wyposażony statek do obsługi morskich farm wiatrowych – Esvagt Njord. Statek obsługuje farmę wiatrową Dudgeon u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii.

Obecnie w budowie w Stoczni Nauta jest łącznie 11 statków rybackich – kompletnie i częściowo wyposażonych oraz jeden statek wywiadowczy dla szwedzkiej marynarki wojennej a także  statek naukowo-badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jesienią 2013 r. Stocznia przekazała klientom już 11 statków rybackich i 2 jednostki serwisowe dla branży offshore. 

Havyard to duża norweska grupa kapitałowa, składająca się m.in. ze stoczni Havyard Ship Technology AS, biura projektowego Havyard Design & Solutions, a także  polskiego oddziału Havyard Production & Service.

 

MSTFI