TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Prywatny armator chce zbudować w Szczecinie dwa statki

Czytaj więcej: Prywatny armator chce zbudować w Szczecinie dwa statki

Armator Baltramp Ship podpisał list intencyjny ze Szczecińskim Parkiem Przemysłowym (dawna Stocznia Szczecińska) na budowę dwóch masowców. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem w połowie 2018 roku zawarty zostanie kontrakt, a dwanaście miesięcy później pierwszy statek spłynie na wodę.

Projekt wielofunkcyjnego, wielozadaniowego, niewielkiego masowca (river-sea) powstaje właśnie w szczecińskim biurze projektowym. Ma to być statek o długości 89 metrów, szerokości 15 metrów i nośności 5000 DWT. Będzie posiadał pierwszą klasę lodową, pozwalającą pływać na północy Europy.

- Cieszymy się, że odradzająca się Stocznia Szczecińska podpisuje list intencyjny z armatorem wywodzącym się ze Szczecina, którego statki będą pływać pod polską banderą – podkreślał Andrzej Strzeboński, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

Co najmniej dwa masowce

Baltramp długo był jednym z nielicznych armatorów, którego wszystkie statki pływały pod polską banderą. Niekorzystne uregulowania prawne zmusiły w końcu do zmian, ale wkrótce znów będzie tak jak dawniej. Wywodzący się ze Szczecina armator przewozi na swoich statkach głównie stal, zboża i minerały. Najczęściej jego jednostki pływają po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Flota składająca się z czterech statków („Prosna”, „Olza”, „Osa”, „Raba”) wymaga odświeżenia, stąd list intencyjny podpisany z SPP.

- Po 25 latach działalności po raz pierwszy jesteśmy w stanie kupić nowe jednostki. Chcemy zbudować 2 statki, z opcją na kolejne. Będą to typowe masowce przeznaczone do żeglugi w Europie – mówił Robert Tuziak, prezes Baltramp Ship.

Zainteresowanie i listy intencyjne

Tydzień temu SPP podpisało list intencyjny z niemieckim armatorem, Monterola Shipping Company, dotyczący możliwej budowy czterech małych masowców. A podobno zainteresowanych budową statków w Szczecinie jest coraz więcej.

- Odebrałem niedawno telefon od armatora z zagranicy, który jest zainteresowany, by wejść z gotowymi projektami statków. A dzisiaj popołudniu spotykam się z partnerami z Holandii, z którymi rozmawiamy już od ponad roku. Zainteresowanie jest więc duże. Jesteśmy przygotowani na produkcję rzędu 120 tys. ton rocznie, z czego obecnie realizujemy 70 tys. ton. Są więc jeszcze wolne mocne przerobowe do zagospodarowania – tłumaczył Andrzej Strzeboński.

Od czasu powstania SPP małe firmy działające na jego terenie zbudowały łącznie 80 niewielkich jednostek. Jako 81. niedługo zostanie zwodowany drugi bezemisyjny (napęd elektryczny) prom dla Duńczyków, budowany przez firmy Spawrem i Ridson.

 

Źródło: wszczecinie.pl

Port Gdańsk rozbuduje Nabrzeże Oliwskie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozbuduje Nabrzeże Oliwskie

Już za niecałe dwa lata, w III kwartale 2020 roku, Port Gdańsk chce oddać do użytku unowocześnione i rozbudowane Nabrzeże Oliwskie. Spółka ogłosiła przetarg w tej sprawie i do 12 stycznia czeka na oferty potencjalnych wykonawców. To kolejna inwestycja, którą ZMPG planuje rozpocząć w najbliższych miesiącach. Łącznie do 2020 roku Port zamierza przeznaczyć na inwestycje ok. miliarda zł.

Środki na rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego w 85 procentach pochodzą z unijnego dofinansowania z programu CEF. Prace mają być prowadzone na nabrzeżach: Oliwskim, Pięciu Gwizdków oraz Ziółkowskiego, a także na stanowisku dawnej bazy promowej PŻB w Porcie Gdańsk. Główną grupą towarową przeładowywaną na Nabrzeżu Oliwskim jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz Ro-Ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych.

Stale myślimy o potrzebach naszych kontrahentów, a w konsekwencji o modernizacji i rozwoju Portu. Jeśli chcemy nadal być liderem usług portowych w naszym regionie i zwiększać liczbę przeładunków, to musimy inwestować w infrastrukturę portową. To warunek konieczny – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury. Chcemy, by już niedługo Port Gdańsk stał się kluczowym węzłem komunikacyjnym na południowym Bałtyku. Zmodernizowane, nowoczesne i dostosowane do potrzeb naszych kontrahentów nabrzeża to jeden z elementów tego planu.

Port Gdańsk jest jednym z najprężniej rozwijających się portów w regionie Morza Bałtyckiego. Z roku na rok coraz silniej konkuruje z największymi głębokomorskimi portami Europy Zachodniej. W przyszłości, dzięki dalekosiężnym planom modernizacyjnym, Port Gdańsk ma szanse stać się największym i najbardziej liczącym się portem na Bałtyku. Już teraz plasuje się w ścisłej czołówce pod względem przeładunków w regionie. W pierwszym półroczu 2017 roku zanotował najlepszy w swojej historii wynik, przeładowując ponad 18,5 mln ton towarów.

 

Port Gdańsk 

ZMPSiŚ: Wizyta biznesowa

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ: Wizyta biznesowa

11 grudnia br. przebywali z wizytą roboczą w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA przedstawiciele chińskiej firmy oferującej usługi w zakresie transportu kolejowego oraz innych innowacyjnych rozwiązań transportowych.  W spotkaniu wziął udział Marcin Pawlicki – wiceprezydent Szczecina.

Spotkanie miało charakter roboczy. W jego trakcie chińskich gości zapoznano z potencjałem i ofertą zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Z kolei stronie portowej przedstawiono możliwości, wykonane projekty oraz ofertę chińskiego potentata.

Spotkanie zakończyła wizyta studyjna w porcie.

Warto dodać, że poprzez uczestnictwo w kongresach oraz spotkaniach bilateralnych Zarząd Portu podejmuje wiele aktywności na niwie międzynarodowej, prezentując ofertę portów w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie Zarząd posiada 140 ha wolnych terenów z przeznaczeniem na cele rozwojowe, w tym m.in. pod budowę nowych terminali. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

Gaz-System: w przyszłym roku decyzja dotycząca trzeciego zbiornika LNG

Czytaj więcej: Gaz-System: w przyszłym roku decyzja dotycząca trzeciego zbiornika LNG

Decyzja dotycząca budowy trzeciego zbiornika terminala LNG zostanie podjęta w przyszłym roku - powiedział w poniedziałek dziennikarzom dyrektor pionu rozwoju spółki Gaz-System Paweł Jakubowski. W jego opinii warunki rynkowe sprzyjają takiej inwestycji.

Jakubowski poinformował, że "na dniach" Gaz-System przekaże swej spółce Polskie LNG, operatorowi terminala w Świnoujściu, rekomendacje dotyczące infrastruktury umożliwiającej przeładunek LNG na kolej. Co do kwestii budowy trzeciego zbiornika decyzja zostanie podjęta później - jak mówił w przyszłym roku, że względu na wysoki koszt tej inwestycji.

Jakubowski nie odpowiedział na pytanie dziennikarzy, jakie sumy wchodzą w grę. Powiedział, że trzeci zbiornik "uelastyczni pracę terminala i będzie bardzo przydatny".

Obecne zdolności regazyfikacyjne świnoujskiego terminalu to 5 mld m sześc. gazu rocznie. Gaz-System podjął kilka miesięcy temu decyzję o zwiększeniu tej mocy do 7,5 mld m sześc. m.in. po przez zwiększenie liczby regazyfikatorów SCV. Dwa istniejące zbiorniki na LNG mają pojemność 160 tys. m sześc. każdy. W ramach trwających analiz badana jest też wersja zakładająca, że trzeci zbiornik będzie większy - między 160 a 220 tys. m sześc. - powiedział.

We wrześniu Gaz-System rekomendował operatorowi terminalu, swojej spółce-córce Polskie LNG, rozpoczęcie przygotowań do budowy drugiego nabrzeża. Dzięki niemu gazoport mógłby uruchomić dodatkowe usługi - przeładunek LNG na mniejsze jednostki, w tym bunkierki, oraz bunkrowanie na miejscu statków napędzanych skroplonym gazem ziemnym.

Jak wyjaśnił dyrektor Jakubowski, nowe nabrzeże miałoby stanąć wewnątrz falochronu, od strony brzegu. Chodzi o to, by aktywność przy nim nie zakłócała rozładunku gazowców przy istniejącej instalacji oraz pracy obrotnicy, czyli obszaru wewnątrz portu, na którym holowniki obracają gazowiec.

Gaz-System wstępnie szacuje, że instalacja ta mogłaby zostać ukończona ok. 2021-2022 roku. (PAP)

autor: Małgorzata Dragan

edytor: Anna Mackiewicz

 

Źródło: Bankier.pl

Nowoczesny sprzęt w pracowni WIET. Współpraca Vitronic Polska i Akademii Morskiej w Szczecinie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Nowoczesny sprzęt w pracowni WIET. Współpraca Vitronic Polska i Akademii Morskiej w Szczecinie

Przedstawiciele Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie oraz firmy Vitronic Polska oficjalnie podpisali umowę o współpracy. 

Spotkanie miało miejsce w Szczecinie, w piątek 8 grudnia 2017 r. Firma oraz wydział do tej pory wspierały się wzajemnie, zapewniając z jednej strony przepływ informacji praktycznych, z drugiej zaś – wymieniając się wiedzą i naukowym doświadczeniem.

– Zapraszani przez dziekana WIET, odbywaliśmy już spotkania i wykłady ze studentami Akademii, mieliśmy okazję pokazywać im, jak w praktyce działają najnowsze technologie wykorzystywane w pomiarach ruchu drogowego – mówi Michał Żuchora, prezes Vitronic Polska. 

Jednym z nowych sprzętów produkcji Vitronic, który trafił do Akademii Morskiej w Szczecinie jest laserowy system PoliScan – skaner wielu pasów jezdni, umożliwiający ciągłe monitorowanie drogi oraz przechwytywanie danych dotyczących wszystkich pojazdów widocznych dla urządzenia, co pozwala dokumentować wszystkie wydarzenia na drodze. 

Obecnie Akademia Morska w Szczecinie jest jedyną uczelnią w Polsce, posiadającą tak nowoczesne urządzenie. – Praktyczne informacje są kluczowe w prowadzonym przez nas procesie dydaktycznym – zapewnił dziekan WIET, dr hab. inż. Stanisław Iwan, prof. AM. – Najnowsze technologie są istotą rozwoju branży transportowej, a współpraca z jej przedstawicielami pozwala nam stale aktualizować wiedzę w oparciu o doświadczenia rynku – dodał.

W odpowiedzi na potrzeby tego dynamicznego rynku, już wkrótce na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Transportu studenci będą mogli wybierać specjalność Inteligentne Systemy Transportowe.

Spotkanie przedstawicieli uczelni i firmy Vitronic oraz przystąpienie do oficjalnej współpracy nadadzą nowy charakter i tempo wspólnym działaniom. – To dla nas ważne, by wspierać edukację przyszłych kadr, ponieważ absolwenci, którzy mieli styczność z firmą są gotowi, by podjąć u nas pracę – dodał Michał Żuchora.

Vitronic to międzynarodowy lider w zakresie technologii ruchu drogowego i automatyzacji logistyki, kreujący rozwiązania dla sektora TSL w oparciu o najnowsze technologie i najwyższą jakość.

Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie to interdyscyplinarna jednostka kształcąca specjalistów branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej, której aktywność w zakresie współpracy z otoczeniem biznesowym jest kluczowa zarówno w rozwoju dydaktyki, jak i prowadzonych badań.

 

Akademia Morska w Szczecinie