TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin dofinansowana przez UE

Czytaj więcej: Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin dofinansowana przez UE

Decyzją Komisji Europejskiej Urząd Morski w Szczecinie dostanie ponad 1,2 mld zł dofinansowania z funduszy europejskich na projekt "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m" w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju potwierdziło, że Komisja Europejska wydała drugą już dla województwa zachodniopomorskiego pozytywną decyzję o dofinansowaniu projektów realizowanych w ramach POIiŚ 2014-2020.

Inwestycja, na którą uzyskano dofinansowanie jest modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin, który zostanie pogłębiony do 12,5 m oraz poszerzony. "Wykonane zostaną również mijanki, przebudowane skarpy brzegowe. Pogłębione i poszerzone będą obrotnice statków, oznakowanie nawigacyjne zostanie zmodernizowane i przystosowane do nowych warunków" - podaje w komunikacie MIiR. Całość przedsięwzięcia jest warta przeszło 1,4 mld zł.

Tor, który zostanie zmodernizowany to sztuczna droga wodna prowadzącą do pławy podejściowej na kotwicowisku w Zatoce Pomorskiej przez Świnę w Świnoujściu do portu morskiego w Szczecinie. Jego przebudowa to ważne przedsięwzięcie pozwalające na przewożenie większej ilości ładunków, obniżenie kosztów transportu tym samym podnosząc konkurencyjność portu.

Dla projektów POIiŚ 2014-2020 to już 80 pozytywna decyzja Komisji Europejskiej. Program ten wspiera gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne.

dma/ mark/

Źródło: PAP 

Historyczny wynik stał się faktem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Historyczny wynik stał się faktem

Zespół portów Szczecin-Świnoujście w znakomitym stylu zamknął rok 2018. Przez ostatnich dwanaście miesięcy osiągnięto wynik 28,6 milionów ton obsłużonych towarów. Jest to absolutny rekord pod względem przeładunków. 

Dotychczasowy rekord zajmował miejsce na szczycie tej chlubnej listy przez niemal 40 lat. W 1979 roku odnotowano wynik 26 milionów i 697 tysięcy ton. Teraz poprawiono ten rezultat o dwa miliony i nie da się ukryć, że jest to ogromny powód do dumy. Jak powiedział podczas środowej konferencji prasowej Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ, największą jednorazową składową tego wyniku był import węgla, który wynosił blisko 100 tysięcy ton tego surowca. 

Jak wygląda szczegółowe podsumowanie w porównaniu do poprzedzającego okresu? W 2017 r. osiągnięto wynik 25,4 milionów ton, więc różnica jest znacząca i wynosi 12,5 procent. Bardzo zauważalnie wzrosły między innymi wspomniany wcześniej węgiel (60,8%), ruda (29,9%) oraz paliwa (17,6%). Na plus rok zamknęły także towary z grupy „inne masowe” (9,6%), drobnica (4,4%) oraz drobnica promowa (3%). 

Na minus należy jednak odnotować spadek zboża (25,1%) oraz przeładunki kontenerów (13%). – Faktycznie odnotowaliśmy gorszy wynik w przypadku kontenerów, ale pamiętajmy, że nadal możemy mówić o poziomie 80 000, a to wciąż jest dobry rezultat i pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość. W tej nie zamierzamy zmieniać naszych założeń i wciąż chcemy być portem uniwersalnym – mówił w środę Słaboszewski.

Podczas spotkania z przedstawicielami mediów podzielono się także informacjami na temat postępów inwestycji. Przypomnijmy, że plan ZMPSiŚ zakłada wydatkowanie w Portach w Szczecinie i Świnoujściu w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty sięgającej prawie półtora miliarda złotych. W zamierzeniach jest między innymi modernizacja nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. W obu portach będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura, a w Świnoujściu ma zostać rozbudowany także terminal promowy w kierunku transportu intermodalnego. 

– Faza projektowa została w zasadzie ukończona i sukcesywnie będziemy realizować nasze założenia – mówił także obecny na konferencji Jacek Cichocki, wiceprezes do spraw rozwoju. – Mamy zabezpieczone odpowiednie pieniądze na te inwestycje, ale cały czas uważnie obserwujemy to, co się dzieje na rynku i wyciągamy z tych zdarzeń konkretne wnioski. Zdajemy sobie sprawę, że wskutek różnych czynników te koszty mogą wzrosnąć i na taki scenariusz także jesteśmy gotowi, ponieważ posiadamy należytą rezerwę środków. 

Podczas spotkania z dziennikarzami poświęcono też sporo uwagi dodatkowej działalności  ZMPSiŚ, która – podobnie jak wyniki osiągnięte w roku 2018 – robi duże wrażenie. Mowa tu między innymi o wspieraniu wydarzeń sportowych oraz kulturalnych, organizowaniu spotkań w szkołach czy przyłączaniu się do akcji społecznych i charytatywnych, takich jak „Szlachetna Paczka” lub „Paczka dla Rodaka i Bohatera na kresach”. Cały czas aktywnie działa także Klub Honorowych Dawców Krwi PCK, który prowadzi cykliczne zbiórki krwi w porcie. Dzięki udziałowi pracowników z całego portu na przestrzeni ostatnich dwóch lat udało się zebrać aż 49 litrów krwi. 

Nie od dziś wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Skoro rok 2018 zakończył się tak dużym sukcesem, to z całą pewnością ZMPSiŚ dołoży wszelkich starań, aby cykl kolejnych dwunastu miesięcy również zamknąć z solidnym przytupem. My będziemy naturalnie na bieżąco śledzić rezultaty pod względem załadunków i z zaciekawieniem patrzeć, czy uda się złamać kolejną wielką barierę i dotrzeć do imponującego wyniku 30 milionów ton. 

Maciej Żmudzki

Czytaj więcej: Historyczny wynik stał się faktem

 

 

Sejmowa komisja za rządowym projektem noweli o żegludze śródlądowej

Czytaj więcej: Sejmowa komisja za rządowym projektem noweli o żegludze śródlądowej

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej we wtorek opowiedziała się za projektem noweli ustawy o żegludze śródlądowej, który ma m.in. umożliwić armatorom odnawianie dokumentów bezpieczeństwa.

Projekt zmiany ustawy z 21 grudnia 2000 r. przedstawiony przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Jak wyjaśnił podsekretarz stanu w MGMiŻŚ Grzegorz Witkowski, chodzi o implementację dwóch dyrektyw unijnych: z 14 września 2016 oraz 18 kwietnia 2018 r.

"Projekt zakłada przede wszystkim wprowadzenie następujących rozwiązań: możliwości uzyskiwania przez armatorów nowego dokumentu, to jest uzupełniającego świadectwa zdolności żeglugowej, ustalenie nowych wymagań i procedur dotyczących uznawania instytucji kwalifikacyjnych, wprowadzenie możliwości odnawiania dokumentów bezpieczeństwa" - wyjaśnił Witkowski.

Dodał też, że projekt zakłada "stworzenie możliwości upoważnienia przedsiębiorców do instalacji, naprawy, konserwacji i wymiany sprzętu nawigacyjnego w celu wydawania świadectw dotyczących radarowego sprzętu nawigacyjnego lub wskaźników skrętu statków i jego badania". Jak mówił, w projekcie znalazł się zapis o przyznaniu osobom zainteresowanym uprawnienia do wglądu do unijnego świadectwa zdolności żeglugowej.

Posłowie z komisji nie dyskutowali nad projektem, przyjęli go z kilkoma poprawkami redakcyjnymi i legislacyjnymi zaproponowanymi przez biuro legislacyjne.

 

autorka: Elżbieta Bielecka

 

Źródło: PAP

Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz nie żyje

Czytaj więcej: Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz nie żyje

O tragicznej śmierci prezydenta Pawła Adamowicza poinformował w poniedziałek 14 bm. po południu doktor Tomasz Stefaniak, dyrektor ds. lecznictwa Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

W niedzielę wieczorem Paweł Adamowicz został zaatakowany nożem w Gdańsku przez 27-letniego Stefana W., który podczas finału WOŚP wtargnął na scenę. Prezydent trafił do szpitala, gdzie był operowany. "Mimo wszelkich starań nie udało się go uratować" - powiedział dr Stefaniak.

Paweł Adamowicz urodził się 2 listopada 1965 roku w Gdańsku. Po Szkole Podstawowej nr 50 im. Emilii Plater kształcił się w I Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika, a następnie ukończył prawo na Uniwersytecie Gdańskim. W 1998 roku został prezydentem Gdańska, rok później założył rodzinę - ożenił się z Magdaleną - doktorem prawa i adiunktem w Katedrze Prawa Morskiego UG.

Jak pisze portal Żeglarski.info, Gdańsk za jego 21-letniej prezydentury szczególnie wspierał żeglarstwo. Od 2007 roku prezydent Adamowicz przyznawał List Morski, honorując tym samym najlepszych żeglarzy. W 2008 roku podpisał list intencyjny w sprawie zakupu przez miasto zabytkowego jachtu Generał Zaruski, zbudowanego w 1939 roku w Szwecji, na zamówienie Ligi Morskiej i Kolonialnej (LMiK).

Ta legendarna polska jednostka żaglowa, po wielu wojennych i powojennych perypetiach w 2002 roku, ze względu na fatalny stan techniczny, utraciła klasę i stanęła unieruchomiona w porcie w Jastarni. Na ratunek ruszyła wtedy Fundacja Polskie Żagle im. gen. Mariusza Zaruskiego, dzięki której we Władysławowie podjęto remont jednostki. Niestety, z braku funduszy w 2006 roku, prace ostatecznie stanęły i wydawało się, że żaglowiec skazany jest na zagładę.

Dwa lata później, z inicjatywy Pawła Adamowicza Generał Zaruski został kupiony przez miasto Gdańsk. Armatorem został Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (MOSiR). W 2010 roku kadłub żaglowca przeholowano z Władysławowa do Gdańska, gdzie na terenie Gdańskiej Stoczni Remontowa SA (partnera projektu jego rewitalizacji), rozpoczęła się jego odbudowa.

Remont trwał trzy lata. Po jego zakończeniu, w 2012 roku Prezydent Miasta Gdańska wziął udział w uroczystym podniesieniu bandery na odnowionym żaglowcu. Rozpoczęto wtedy także realizację Programu Edukacji Morskiej, skierowanego do przedszkolaków i uczniów, dzięki któremu duża grupa dzieci po raz pierwszy w życiu wypłynęła w morze. Flagowa jednostka grodu nad Motławą służy nie tylko jako pływająca reprezentacja miasta, ale przede wszystkim jako miejsce szkolenia i wychowania morskiego młodzieży, w tym pracy profilaktycznej z młodzieżą zagrożoną marginalizacją.

Według portalu Żeglarski.info, prezydent Paweł Adamowicz w ostatnich latach współpracował także przy wielu projektach Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

„W 2012 roku Gdańsk gościł III Pomorską Galę Żeglarską, a w 2014 i 2017 roku otwarcie pomorskiego sezonu żeglarskiego. Z kolei w 2017 roku odbyły się Granaria Morskie Mistrzostwa Polski ORC oraz Dr Irena Eris ORC Mistrzostwa Europy. Gdańsk jest też jednym z gospodarzy Żeglarskiego Pucharu Trójmiasta” – informuje Żeglarski.info.

Paweł Adamowicz osierocił dwie córki Antoninę (2003) i Teresę (2010).

Źródło: PAP

Unity Line tnie ceny. Taniej do Szwecji o 25%!

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Unity Line tnie ceny. Taniej do Szwecji o 25%!

Nowy rok, nowe planowanie podróży, a więc to idealny moment, aby skorzystać z tańszych przewozów pasażerskich do Szwecji promami Unity Line. W terminie od 14 do 31 stycznia przewoźnik oferuje swój serwis z rabatem 25%. Aby obniżyć cenę biletu, wystarczy użyć kodu rabatowego ULL25 podczas rezerwacji. Rabat dotyczy przejazdu wraz z kabiną i obowiązuje dla wyjazdów i powrotów do 31 stycznia.

Promocji ulega cały cennik podstawowy (bez ofert specjalnych, takich jak „Bilet do Kopenhagi”, „Karnet 10 przejazdów”, „Pakiet rodzinny” oraz nie łączy się z innymi promocjami w ofercie Unity Line). Za podróż do Szwecji mniej zapłacą zarówno pasażerowie piesi, jak i zmotoryzowani. 

Jakie godziny rejsów wchodzą w rachubę? Do dyspozycji jest pełen harmonogram promów Polonia i Skania. Pływać taniej można w obu kierunkach na linii Świnoujście – Ystad. Na czas rejsu warto zarezerwować wygodną kabinę – nie tylko dlatego, że na nią również działa kod rabatowy, ale przede wszystkim, by podczas podróży wypocząć albo po prostu się wyspać. 

Z Unity Line można skontaktować się na wiele sposobów. Doradcy klienta są dostępni pod numerami telefonów  +48 91 88 02 909 (dla komórek) i +48 801 989 771 (dla stacjonarnych), a także odpowiadają na maile wysyłane na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Dokonać rezerwacji można także całodobowo przez stronę www.unityline.pl. Kod ULL25 zadziała w każdym z tych miejsc.

 

Unity Line