TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Będzie połączenie promowe ze Świnoujścia do Kłajpedy?

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Będzie połączenie promowe ze Świnoujścia do Kłajpedy?

Trwają rozmowy w sprawie uruchomienia nowego połączenia promowego ze Świnoujścia do portu w litewskiej Kłajpedzie. Szacuje się, że na tej trasie mogłoby być przewożonych od 60 do 120 ciężarówek tygodniowo.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski zaznacza, że uruchomienie linii musi mieć uzasadnienie ekonomiczne.

- Rozmawiamy na ten temat także z armatorami, ponieważ to nie jest praca, która w tej chwili jest realizowana tylko i wyłącznie w obszarze Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz portu w Kłajpedzie - mówi Słaboszewski.

Na linii ze Świnoujścia do Kłajpedy transportowane byłyby głównie samochody ciężarowe. Rejs na Litwę trwałby kilkanaście godzin. - Jeżeli podstawimy prom, ustalimy dokładne warunki, to ciężarówki zostaną ściągnięte z polskich dróg. To są wymierne korzyści - wyjaśnia Dariusz Słaboszewski.

Linię promową do Kłajpedy próbowano otworzyć już kilkanaście lat temu. Wtedy okazało się to nieopłacalne. Teraz, według naszych informacji, jest jeden armator zainteresowany obsługą połączenia.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Konferencja Navirail w Szczecinie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Konferencja Navirail w Szczecinie

Chcemy by zespół portów Szczecin i Świnoujście był liderem na Bałtyku. By tak się stało, warunkiem koniecznym jest dobre skomunikowanie naszych portów z zapleczem, w tym szczególnie z wykorzystaniem kolei i żeglugi śródlądowej – powiedział Dariusz Słaboszewski – prezes ZMPSiŚ SA otwierając dwudniową konferencję „Navirail” w Szczecinie. Gościem honorowym wydarzenia był Jerzy Materna - sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Minister w swoim wystąpieniu podkreślił cel, jaki przyświecał powołaniu resortu. Wskazał, iż użeglownienie dróg wodnych w Polsce ma priorytetowy charakter dla polskiego rządu, czego wyrazem jest m.in. ratyfikacja przez nasz kraj konwencji AGN (Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym) sporządzonej w Genewie 19 stycznia 1996 r. 

Konferencja odbywa się w dniach 18-19 października br. Towarzyszą jej liczne debaty. Podczas pierwszej z nich dyskutowano o znaczeniu portów w Szczecinie i Świnoujściu dla Europy Środkowo-Wschodniej. W jej trakcie wiele uwagi poświęcono projektowi pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m i efektom jakie ta inwestycja przyniesie obu portom, jak również inwestycjom infrastrukturalnym jakie w portach w niedalekim czasie zostaną wykonane. W Szczecinie obejmą one rejony Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego.

Dalsze dyskusje koncentrować się będą wokół takich tematów, jak efektywność ekonomiczna współczesnych łańcuchów transportowych oraz inwestycje w infrastrukturę stymulatorem gospodarki.

Drugi dzień konferencji obejmie zagadnienia związane działaniem służb kontrolnych i podatkowych w portach. Mowa będzie o innowacyjności w gospodarce morskiej oraz o obsłudze interesariuszy portu i wprowadzanych w tym obszarze ułatwieniach administracyjnych dedykowanych przedsiębiorcom.  (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

fot. mgm.gov.pl

Port Gdańsk zaznacza swoją mocną międzynarodową pozycję podczas targów w Shenzhen

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk zaznacza swoją mocną międzynarodową pozycję podczas targów w Shenzhen

W dniach 12-14 października br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uczestniczył, już po raz drugi, w międzynarodowych targach China International Logistics and Transportation Fair w Shenzhen. Jest to największe wydarzenie logistyczno-transportowe, odbywające się corocznie w regionie. Udział w targach był dla Portu okazją do budowy relacji z nowymi kontrahentami z całego świata.

Goszczące targi CILF Shenzhen to bardzo ważny punkt na gospodarczej mapie Chin. Miasto jest jednym z największych ośrodków gospodarczych i finansowych Azji. Shenzhen posiada również świetnie rozwinięty przemysł informatyczny i elektroniczny. To właśnie tam swój początek ma tzw. Nowy Jedwabny Szlak, którego funkcjonowanie ma na celu zintensyfikowanie wymiany handlowej pomiędzy Europą a Chinami.

Podczas wizyty ZMPG odbył szereg spotkań z przedstawicielami firm branży morskiej z całego świata. Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i wymiany doświadczeń z innymi światowymi ośrodkami portowymi, a także firmami transportowymi i logistycznymi, wdrażającymi swoje rozwiązania na ich terenie.

Przedstawiciele Portu Gdańsk wzięli również udział w części konferencyjnej, podczas której zaprezentowali swoje rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany danych między podmiotami prowadzącymi działalność na terenie Portu a urzędami takimi jak np. Urząd Celny czy Graniczny Instytut Weterynarii.

- Tego typu wydarzenia są dla nas bardzo ważne, nie tylko ze względu na możliwości nawiązywania nowych relacji handlowych. Pokazują one również, jak duże znaczenie ma Port Gdańsk na arenie międzynarodowej. Podpisane na targach porozumienie stanowi dowód na to, że jesteśmy liczącym się partnerem dla takich globalnych ośrodków transportowych jak Shenzhen czy Hamburg i Rotterdam - podkreśla Patryk Felmet, dyrektor ds. rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Ważnym punktem uczestnictwa Portu Gdańsk w targach była deklaracja o współpracy, którą podpisało 12 światowych portów: Antwerpia, Barcelona, Kopenhaga, Hamburg, Incheon, Klang, Sohar, Zebruggee, Rotterdam, Kolombo, Shenzhen oraz Gdańsk - wylicza Michał Stupak z działu handlowego ZMPG. Dokument zakłada dalsze zacieśnianie współpracy w celu ciągłego polepszania i rozwijania elektronicznej platformy wymiany danych.

 

Port Gdańsk 

"To będzie najnowocześniejszy prom na Bałtyku". PŻB ma projekt kontraktowy

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej:

Projekt kontraktowy nowego promu odebrała w poniedziałek Polska Żegluga Bałtycka. Jednostka, która zostanie zbudowana w Szczecinie, będzie miała elektryczne silniki i będzie napędzana gazem LNG. W tym tygodniu wyłonione zostanie biuro, które wykona projekt techniczny promu.

Nowa jednostka PŻB ma zabierać na pokład 400 pasażerów. Obsługiwać będzie ją 70-osobowa załoga.

- To będzie najnowocześniejszy prom, jaki będzie pływać po Bałtyku - mówił w poniedziałek prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Redmerski. - Takiej jednostki z takimi rozwiązaniami, które umożliwią tak szybkie rozładunki i załadunki promu, na Bałtyku jeszcze nie ma. 

Konrad Konefał, prezes Funduszu Inwestycyjnego Mars, do którego należy Morska Stocznia Remontowa "Gryfia", która wybuduje prom, dodał, że ten statek ma na siebie zarabiać.

- Fakt, że zamówienie składa państwowy armator w państwowej stoczni nie zwalnia nikogo z zachowania reguł biznesu. Prom ma służyć pasażerom, pływać i zarabiać, a stocznia ma go wybudować i też na tym zarobić - podkreślał Konefał.

Prezes "Gryfii" Marek Różalski mówił natomiast, że w miarę rozwoju projektu stocznia będzie zwiększać zatrudnienie. - W miarę upływu czasu zespół będzie powiększany - zaznaczył. 

Nowy prom ma pływać z prędkością 18 węzłów. Projekt kontraktowy jednostki wykonało szczecińskie biuro Westcon.

Stępkę pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla PŻB położono pod koniec czerwca na pochylni "Wulkan Nowy" na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Nowa jednostka ma zostać przekazana Polskiej Żegludze Bałtyckiej w 2019 roku. Od 2020 roku ma pływać na trasie Świnoujście-Ystad. Zgodnie z szacunkami, koszt budowy promu to około 450 milionów złotych.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Zmarł Andrzej Podlasiński, prezes Stowarzyszenia Zachodniopomorski Klaster Morski

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Zmarł Andrzej Podlasiński, prezes Stowarzyszenia Zachodniopomorski Klaster Morski

14 października, zmarł Andrzej Podlasiński, prezes Stowarzyszenia Zachodniopomorski Klaster Morski. Człowiek niezwykle zaangażowany w sprawy morskie i społeczne. Jest to wielka strata dla całego środowiska gospodarki morskiej.

Andrzej Podlasiński w branży morskiej był obecny już od czasów studenckich w Wyższej Szkole Morskiej. Funkcję Prezesa stowarzyszenia pełnił od 2011 roku.

Był wspaniałym mediatorem, szefem, współpracownikiem i przyjacielem. Był inicjatorem wielu wydarzeń o charakterze morskim, a także ekspertem w wielu dziedzinach związanych stricte z gospodarką morską. Był prawdziwie zaangażowany w sprawy klastra, który dzięki niemu zrzesza obecnie ponad 100 firm z branży. Jako człowiek był osobą niezwykle towarzyską oraz charyzmatyczną. Był powszechnie lubiany, oraz szanowany w środowisku.

Miał 69 lat.  

Pogrzeb odbędzie się na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie w dniu 19 października 2017 r. (czwartek) o godzienie 13:30. 

Łączymy się w bólu i modlitwie

Redakcja MiO

 

 

fot. E. Kubowska