TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Uroczystość położenia stępki pod prom dla PŻB już jutro

Czytaj więcej: Uroczystość położenia stępki pod prom dla PŻB już jutro

W piątek o godz. 10:00 na pochylni Wulkan w Szczecinie odbędzie się uroczyste położenie stępki pod nowy prom ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

W uroczystości wezmą udział: Mateusz Morawiecki – wicepremier, minister rozwoju i  finansów, Joachim Brudziński – marszałek sejmu, Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Paweł Mucha – sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Prom będzie miał 202,4 m długości i 30,8 m szerokości. Przy zanurzeniu projektowym (6,3 m) osiągnie prędkość 18 węzłów. Nowa jednostka pomieści na swoim pokładzie załogę składającą się z siedemdziesięciu osób oraz 400 pasażerów.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom prom będzie jednostką nowoczesną, spełniającą wysokie normy ekologiczne. Jako główne paliwo wykorzystany zostanie ciekły gaz naturalny (LNG). Ro-pax będzie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny (diesel electric) z dwoma głównymi pędnikami typu Azipod, usytuowanymi w części rufowej. Zostanie również przystosowany do bunkrowania z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu Ystad.

Budowa promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest jednym z kluczowych elementów rządowego Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Celem planu przesunięcie polskich stoczni w kierunku budowy większych, wysoce specjalistycznych jednostek oraz jednoczesne podniesienie konkurencyjności krajowych operatorów promowych.

Po uroczystym położeniu stępki odbędzie się biefing prasowy.

 

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Warszawa. Posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Polityki Morskiej RP

Czytaj więcej: Warszawa. Posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Polityki Morskiej RP

W siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Polityki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej, któremu przewodniczyła Anna Moskwa, podsekretarz stanu w resorcie.  

Głównym tematem posiedzenia była prezentacja wstępnej wersji projektu – planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1 : 200 000. Uczestnicy otrzymali informacje na temat działań podejmowanych przez inne państwa regionu Morza Bałtyckiego, w zakresie opracowania krajowych morskich planów zagospodarowania przestrzennego.

W trakcie spotkania przedstawiona została prezentacja projektu planu. przedstawiciel Instytutu Morskiego w Gdańsku przedstawił prezentację, w której szczegółowo omówił przepisy regulujące opracowanie oraz przyjęcie projektu, harmonogram poszczególnych etapów jego realizacji oraz przyjętą metodologię.  Podkreślił że projekt, ma charakter wstępny tzw. „zerowy”, który stanowi podstawę opracowania kolejnych wersji dokumentu.

Poruszone zostały zagadnienia konfliktów przestrzennych, które będą rozstrzygane w trakcie dalszych prac nad projektem. Odbyła się również dyskusja poświęcona najważniejszym kwestiom spornym, związanym z wykorzystaniem przestrzeni morskiej. Ustalono, że w najbliższej przyszłości odbędą się spotkania bilateralne z resortami w celu wypracowania kompromisu.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Suwnice do Nowego Jorku i Dakaru

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Suwnice do Nowego Jorku i Dakaru

Rok 2017 to bardzo pracowity czas dla fachowców z gdyńskiego Portowego Zakładu Technicznego – montowane w Porcie Gdynia najróżniejszego rodzaju suwnice trafiają do terminali kontenerowych na całym świecie.  

Właśnie 20 czerwca br. na nabrzeżu Szwedzkim pracownicy PZT przeprowadzili załadunek suwnic kolejowych przeznaczonych dla przedsiębiorstwa  oczyszczania miasta w Nowym Jorku (USA). Suwnice zostały przetransportowane na nabrzeże na specjalistycznych zestawach transportowych SPMT ( Self Proppeled Modular Transporter), które stanowią mocny atrybut PZT i są używane podczas transportu wielogabarytowych ładunków.

Tego samego dnia – tym razem na nabrzeżu Bułgarskim – załoga Portowego Zakładu Technicznego załadowała cztery suwnice samobieżne typu RTG, które wypłynęły z Portu Gdynia do terminalu kontenerowego w Dakarze, stolicy Senegalu.

Dodajmy jeszcze, iż na nabrzeżu Bułgarskim gdyńskiego portu  składane są  kolejne samobieżne suwnice przeznaczone - tym razem - do terminali kontenerowych w USA. Warto jeszcze nadmienić, że Portowy Zakład Techniczny kooperuje z polskimi firmami, które przygotowują poszczególne podzespoły i sekcje do montowanych suwnic.

 

Port Gdynia 

Największy pasażerski statek w Polsce. Nasze porty takiego giganta jeszcze nie widziały

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: Największy pasażerski statek w Polsce. Nasze porty takiego giganta jeszcze nie widziały

Do polskiego portu tak duży statek jeszcze nie wpływał. Norwegian Getaway oglądać będzie można w Gdyni 23 czerwca. Pojawi się przy tamtejszym nabrzeżu Francuskim około godziny 12.

Norwegian Getaway to statek pasażerski, którego długość wynosi 326 m. Na jego pokładzie znajdować może się 3963 pasażerów. Luksusowa jednostka przyciąga uwagę nie tylko rozmiarami, ale także charakterystycznym malowaniem.

“Norwegian Getaway wpłynie do Gdyni w ramach 9-dniowego okrężnego rejsu, który rozpoczął się w Kopenhadze. W ramach tej podróży - oprócz naszego miasta - odwiedzi Warnemunde, Tallin, St. Petersburg i Sztokholm. Cena rejsu - w zależności od kabiny - rozpoczyna się od 1449 euro za osobę (ok. 6150 zł). Statek będzie cumował w Gdyni do godz. 21. Najlepszym miejscem do jego obserwacji będzie molo koło Kapitanatu Portu” - informuje portal Dziennik Bałtycki.

Wysoka cena nie dziwi. Na pokładzie na nudę narzekać nie można. Jak pisał serwis turystyka.wp.pl:

"Zbudowany w 2014 r. w niemieckiej stoczni Meyer Werft statek, poza restauracjami i basenami, oferuje na swoim pokładzie m.in. Illusionarium – specjalną scenę, która dedykowana jest występom iluzjonistów. Na pokładzie można spróbować też szczęścia w kasynie, skorzystać z aquaparku, parku linowego czy klubu fitness".

Statek pływa zwykle na trasach w rejonie Wysp Karaibskich. Jego portem macierzystym jest Miami. Znajduje się w nim 2014 kabin i apartamentów oraz trzydzieści różnych restauracji, oferujących smaki z całego świata.

Dotychczas największym statkiem, jaki wpłynął do polskiego portu, był Navigator of the Seas - ma 311 m długości i miejsce dla 3807 pasażerów. W piątek to się zmieni i rekord przejmie Norwegian Getaway.

 

Źródło: tech.wp.pl

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na Polskich Dniach Morza na Słowacji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na Polskich Dniach Morza na Słowacji

13 czerwca w Bratysławie odbyły się coroczne Polskie Dni Morza organizowane przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej, które zebrały w jednym miejscu przedstawicieli polskiej gospodarki morskiej i słowackiego biznesu.

Słowacja to jedno z kluczowych państw polskiego zaplecza, które z racji swojego geograficznego położenia oraz struktury handlu zagranicznego stanowi ważny rynek dla portów polskich w kontekście obsługi ciągów logistycznych wiodących z lub na Słowację. To m.in. jeden z czołowych producentów samochodów osobowych, ale także maszyn, elektroniki, metali i produktów chemicznych, które w całkowitym eksporcie Słowacji stanowią blisko 70%.

Głównym zamysłem Polskich Dni Morza było zaprezentowanie przedstawicielom słowackiego biznesu atutów polskich portów i walorów ciągów logistycznych wiodących przez polskie ośrodki morskie.

Delegacja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. na czele z Prezesem Zarządu Łukaszem Greinke, podczas spotkania zaprezentowała przedstawicielom firm logistycznych, spedycyjnych i produkcyjnych Słowacji walory Portu Gdańsk i możliwości obsługi ładunków słowackich z takich ośrodków gospodarczych jak Żylina, Bratysława czy Koszyce przy wykorzystaniu potencjału gdańskich terminali. W dyskusji m.in. położono nacisk na zalety warunków cenowych obsługi ładunków słowackich w Porcie Gdańsk, ale także na świetne skomunikowanie zarówno drogowe, jak i kolejowe Gdańska z zapleczem. Zwrócono uwagę również na bogatą siatkę połączeń żeglugowych wiodących z Portu Gdańsk oraz możliwości optymalizowania łańcuchów dostaw przez słowackie firmy przy wykorzystaniu gdańskiego portu.

Jednodniowe wydarzenie pokazało, że zainteresowanie gdańskim kompleksem portowym wśród biznesu słowackiego jest duże. W ślad za tym Słowacka Izba Spedycji i Logistyki już niebawem, w listopadzie planuje zorganizowanie kolejnego wydarzenia na Słowacji dla swoich członków z aktywnym uczestnictwem Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk