TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Pierwsze bunkrowanie LNG w polskich portach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Pierwsze bunkrowanie LNG w polskich portach

W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z "paliwem przyszłości". To pierwsze tego typu operacje w Polsce.

Bunkrowanie LNG w Polsce stało się faktem. Łącznie, w obu trójmiejskich portach, z czterech cystern do zbiorników statków "Fure Valo" i "Ireland" wtłoczono 72 tony paliwa LNG (42.800 Nm3).

Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku pozycjonuje porty w Gdyni i Gdańsku jako kolejne "zielone porty" sieci bazowej TEN-T. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

- Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach podczas których, dzieli się wiedzą z zakresu LNG. Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj korzystać mogą inni - komentuje Adam Meller - Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Polskie porty mają teraz swoje pięć minut. Prowadzimy ogromne programy inwestycyjne, pozyskujemy nowe kontrakty. Robimy to wszystko, by po pierwsze odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, a po drugie przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Jednym z elementów tej przyszłości są właśnie jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym - tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Oba porty do zasilania jednostek LNG przygotowywały się od dawna. Przeprowadzały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowywały procedury i regulacje, dzięki którym w tym miesiącu zostały przeprowadzone operacje bunkrowania.

Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG jako ekologiczne paliwo podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest możliwość skraplania gazu ziemnego w LNG, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.

Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie trójmiejskie porty zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.

 

Port Gdańsk 

Unity Line i pomysł na niezapomnianą przygodę

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Unity Line

Czytaj więcej: Unity Line i pomysł na niezapomnianą przygodę

Spółka Unity Line jest już na rynku niemal przez ćwierć wieku. Przez te lata sukcesywnie budowała sobie renomę i obecnie jest jedną z największych firm armatorskich, działających na rynku bałtyckich przewozów promowych. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się profesjonalnym zarządzaniem promami morskimi oraz działalnością turystyczną i transportową.

Przed kilkoma tygodniami Unity Line zdecydowało się wyjść do klientów z nową ofertą. Postanowiliśmy przyjrzeć się jej bliżej i sprawdzić, jak wyglądają najbardziej popularne wycieczki do Skandynawii oraz jak przedstawia się aktualny cennik.

Rowerowa Szwecja i bezkonkurencyjna Kopenhaga

Promy Unity Line goszczą rocznie bardzo wielu pasażerów i jeśli spojrzy się w bogatą ofertę wycieczek, to te wyniki nie mogą dziwić. Chcący odwiedzić Skandynawię mają tu bardzo szeroki wachlarz wyboru i mogą poznawać te piękne kraje na wiele różnych sposobów. Ciekawe zabytki, malownicze widoki czy rozwinięte szlaki kulturalne, dzięki którym w przyjemny sposób można obcować ze sztuką. Słowem – każdy znajdzie coś dla siebie. 

– Możliwości faktycznie jest bardzo dużo, ale od wielu lat niezmiennie największą popularnością cieszy się Kopenhaga – opowiada Iza Opas-Zajdlewicz, kierownik sekcji sprzedaży turystyki grupowej w Unity Line. – Wycieczka „Kopenhaga prosto z mostu” od wielu lat jest i pewnie przez wiele lat jeszcze będzie jedną z najatrakcyjniejszych. Program został bardzo ciekawie skonstruowany i pozwala w niedługim czasie i za rozsądną cenę zwiedzić najważniejsze miejsca w duńskiej stolicy. W tym roku wycieczkę wzbogaciliśmy jeszcze o zwiedzanie Szczecina. Wielu klientów przyjeżdża do nas z różnych zakątków Polski i obejrzenie stolicy Pomorza Zachodniego także jest dla nich interesującą atrakcją.

„Kopenhaga prosto z mostu” jest jedną z wielu ciekawych wycieczek, jakie znajdują się w ofercie Unity Line. Od niedawna znaleźć tam można także takie perełki jak „Spacer w chmurach”, „Słodkie, słone i wędzone”, „Z Wikingiem pod rękę” czy „Królewska Podróż”. Każda z nich proponuje klientom inny sposób na zwiedzanie Skandynawii, wszystkie gwarantują niezapomniane widoki oraz przeżycia. Wśród możliwości pojawiło się też niedawno coś dla tych, którzy nie wyobrażają sobie wakacji bez ukochanego dwukołowca. – Postanowiliśmy stworzyć coś specjalnego dla tych, którzy chcą aktywnie poznawać Szwecję przy użyciu własnego roweru. Wycieczka „Rowerowy Raj” zrzesza właśnie takich pasjonatów, a precyzyjnie zaplanowany harmonogram pozwala na poznanie wielu zakątków tego pięknego kraju. 

Skandynawia zawsze w cenie

Przy okazji analizy oferty wycieczek, nie sposób nie zajrzeć także do cennika. I tak, patrząc na ofertę przejazdową, możemy być naprawdę zadowoleni, bo tegoroczne ceny nie tylko nie wzrosły, ale nawet spadły. W tej chwili, w zależności od wybranej opcji, jednoosobowy bilet w jedną stronę możemy kupić za 155 złotych, co z pewnością nie jest kwotą wygórowaną. 

Konkretne wycieczki różnią się natomiast ceną głównie ze względu na ich długość oraz liczbę pozycji w programie. Na niektóre pojedziemy już za 200-300 złotych, inne będą kosztować po 600-700, a te najbardziej rozbudowane nieco przekroczą 1000 złotych. Dla przykładu, omawiana wcześniej „Kopenhaga prosto z mostu” to wydatek rzędu 688 złotych, „Rowerowy Raj” 245 złotych, a czterodniowa wycieczka „Skandynawskie porty: Kopenhaga i Göteborg” 1075 złotych. 

O popularności turystyki promowej decyduje między innymi jej niecodzienny charakter. Rzadko zdarza się, że już sama podróż na wycieczkę jest atrakcją, a w przypadku płynięcia promem właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia. Co więcej,  Szwecja, Dania czy Norwegia coraz częściej jawią się w powszechnej świadomości jako kraje bezpieczne, spokojne, a według badań i rankingów, także najszczęśliwsze.  Zauważalny jest też pewnego rodzaju przesyt krajami południowymi i tłokiem w miejscach kultowych. Podróżujący nieustannie poszukają czegoś nowego.  Między innymi właśnie te czynniki, połączone z wieloletnią renomą firmy, sprawiają, że turyści tak chętnie wybierają właśnie Unity Line.

– Faktycznie posiadamy już prawie ćwierć wieku doświadczenia, więc jesteśmy wiarygodną firmą, której klienci ufają. Spotykamy się z bardzo wieloma pozytywnymi opiniami, ludzie często dzwonią czy piszą do nas z podziękowaniami za czas, który wspólnie spędziliśmy. Najlepszym wyznacznikiem ich satysfakcji jest fakt, że ci klienci stale do nas wracają i od wielu lat korzystają z naszych usług. To właśnie także z myślą o nich nie osiadamy na laurach, tylko staramy się cały czas wzbogacać naszą ofertę o kolejne propozycje. Na pewno możemy też pochwalić się kompleksowością produktów, dbałością o szczegóły, profesjonalną obsługą na każdym etapie wyjazdu i wyszukaną kuchnią.  Naszymi podróżującymi opiekujemy się od samego początku do końca. Oferujemy kompleksowy pakiet, m.in.: transport autokarowy, transport promowy, pełne wyżywienie, atrakcje w Skandynawii, zakwaterowanie w hotelach, opiekę pilota-przewodnika oraz ubezpieczenie. Oni to wszystko doceniają i dlatego tak wielu z nich regularnie do nas wraca.

Jeszcze więcej propozycji

Oferta wycieczek faktycznie wydaje się bardzo rozległa. Pytanie zatem, jakie plany ma firma na kolejne lata? Czy skupi się przede wszystkim na udoskonalaniu dotychczasowych ofert czy może w zamierzeniach jest także wymyślanie kolejnych kierunków i możliwości poznawania Skandynawii?

– W kolejnych latach planujemy  wciąż udoskonalać naszą ofertę, ale będziemy również proponowali nowe trasy dla naszych stałych klientów. Nowością w ofercie będą z pewnością trasy łączące Skandynawię z rejsami po szczecińskim porcie. Unity Line, firma znana do tej pory jako operator linii promowych na Bałtyku, teraz odpowiada również za statki Odra Queen i Peene Queen, które już od kwietnia będą obsługiwały mieszkańców i turystów nie tylko na trasach po szczecińskim porcie, ale również  na tych do Świnoujścia, Trzebieży, Wolina czy Stepnicy – kończy Iza Opas-Zajdlewicz.

Klientom pozostaje zatem tylko się cieszyć, ponieważ konkurencja na rynku sprawia, że oferty konkretnych przewoźników są coraz ciekawsze. W tej chwili mamy już gwarancję solidnej jakości i tylko od nas zależy, jaki sposób podróżowania będziemy chcieli wybrać. Skandynawia kusi, bo z pewnością jest powszechnie mniej znana, a jednak z roku na rok coraz bardziej intryguje i zachęca. Szeroki wachlarz ofert wycieczkowych pozwala nam natomiast na wybranie swojego indywidualnego sposobu na poznanie tego malowniczego regionu. Dlaczego zatem nie spróbować?

 

Maciej Żmudzki 

Czytaj więcej: Unity Line i pomysł na niezapomnianą przygodę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KE zatwierdziła plan rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Różne

Czytaj więcej: KE zatwierdziła plan rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

Jak informuje Polska Agencja Prasowa - Komisja Europejska zatwierdziła w poniedziałek, zgodnie z zasadami UE dotyczącymi pomocy państwa, polskie plany zwiększenia zdolności regazyfikacyjnych terminalu LNG w Świnoujściu z 5 do 7,5 mld metrów sześciennych rocznie, a także rozwój dodatkowych funkcji gazoportu.

Komisja Europejska stwierdziła, że plany rozbudowy są zgodne z unijnymi regulacjami dotyczącymi pomocy państwa, w szczególności z wytycznymi KE z 2014 roku w sprawie tej pomocy udzielanej na ochronę środowiska i energetykę.

Zdaniem unijnych urzędników, polski projekt przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu w Polsce i krajach bałtyckich poprzez dywersyfikację dostaw i stworzenie nowych szlaków transportu gazu w regionie.

 

luo/ ap/ mam/

Źródło: PAP

Nowa lista rajów podatkowych, a rozliczenie marynarza w Polsce za rok 2018

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Nowa lista rajów podatkowych, a rozliczenie marynarza w Polsce za rok 2018

Wielu marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową jest przekonanych, że praca najemna na statkach eksploatowanych przez przesiębiorców posiadających faktyczne zarządy w tzw. „rajach podatkowych” (np. Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Hongkong, Bahrajn, Monako, Liberia etc.) skutkuje dla nich brakiem powstania obowiązku podatkowego w Polsce. Niestety z uwagi na fakt, iż kraje/terytoria te są szczególnymi reżimami podatkowymi, w których funkcjonują liczne regulacje mające umożliwić podatnikom uzyskującym dochody lub zyski z tych krajów jak najniższe obciążenia podatkowe lub całkowite zwolnienie poprzez tzw. zachęty podatkowe, polski aparat skarbowy, na przestrzeni ostatnich lat, zwrócił szczególną uwagę na ww. terytoria lub kraje.

Należy pamiętać, iż „raje podatkowe” są niekorzystne podatkowo dla polskich marynarzy i skutkują każdorazowo obowiązkiem rozliczenia w Polsce dochodów uzyskanych z ww. źródeł. Co więcej, w większości przypadków marynarze muszą odprowadzać w trakcie roku podatkowego comiesięczne zaliczki w Polsce na poczet PIT od dochodów uzyskanych z ww. źródeł oraz opłacić podatek w Polsce w związku z pracą na statkach u armatorów z efektywnymi zarządami w rajach podatkowych.Trzeba mieć również na uwadze, iż lista „rajów podatkowych” co jakiś czas skraca się poprzez modyfikacje wprowadzane przez Ministerstwo Finansów w drodze rozporządzeń. Ostatnia taka aktualizacja ww. listy miała miejsce w kwietniu 2017 roku, tak więc rok 2018 jest pierwszym pełnym rokiem podatkowym w Polsce, w którym obowiązuje zaktualizowana lista 26 „rajów podatkowych”. Kolejna zmiana listy rajów podatkowych powinna zostać opublikowana przez Ministerstwo Finansów po 31 marca 2019 roku. Powyższe należy bezwzględnie brać pod uwagę przy ustalaniu sytuacji podatkowej marynarza lub rozliczeniu marynarza m.in. za rok podatkowy 2018.

Lista „rajów podatkowych” obowiązująca od dnia 22.05.2017 roku

Dnia 4 maja 2015 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszono Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2015 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W tym Rozporządzeniu Ministerstwa Finansów usunięto kolejnych 6 krajów i terytoriów z listy “rajów podatkowych” tj.: Belize, Bermudy, Gibraltar, Kajmany, Montserrat, oraz Turks i Caicos.

Kolejnym aktem modyfikującym listę rajów podatkowych jest Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (DZ.U.2017.poz.998) W myśl ww. Rozporządzenia od 23 maja 2017 roku usunięto kolejne 5 kraje i terytoria z listy stosujących szkodliwą konkurencję w zakresie podatku PIT tj.: Wspólnota Bahamów, Księstwo Liechtensteinu, Barbados, Federacja Saint Kitts i Nevis, Saint Vincent i Grenadyny. Od 23 maja 2017 roku do 31 marca 2019 roku lista „rajów podatkowych” niekorzystnych podatkowo dla marynarzy (pełne opodatkowanie w Polsce bez możliwości skorzystania z ulgi abolicyjnej) kształtuje się następująco:

1) Księstwo Andory;

2) Anguilla – Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i 

Irlandii Północnej;

3) Antigua i Barbuda;

4) Saint-Maarten, Curacao – kraje wchodzące w skład Królestwa Niderlandów;

5) Królestwo Bahrajnu;

6) Brytyjskie Wyspy Dziewicze – Terytorium Zamorskie Zjednoczonego Królestwa 

Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

7) Wyspy Cooka – Samorządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią;

8) Wspólnota Dominiki;

9) Grenada;

10) Sark – Terytorium Zależne Korony Brytyjskiej;

11) Hongkong – Specjalny Region Administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej;

12) Republika Liberii;

13) Makau – Specjalny Region Administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej;

14) Republika Malediwów;

15) Republika Wysp Marshalla;

16) Republika Mauritiusu;

17) Księstwo Monako;

18) Republika Nauru;

19) Niue – Samorządne Terytorium Stowarzyszone z Nową Zelandią;

20) Republika Panamy;

21) Niezależne Państwo Samoa;

22) Republika Seszeli;

23) Saint Lucia;

24) Królestwo Tonga;

25) Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych – Terytorium Nieinkorporowane

Stanów Zjednoczonych;

26) Republika Vanuatu.

 

Nowa lista rajów podatkowych po 31 marca 2019 roku

Dnia 01 stycznia 2019 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o PIT, która wynika z ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.2193). W oparciu o art. 40 ww. ustawy nowelizującej „Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 25a ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 9a ust. 6 ustawy zmienianej w art. 2 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 11j ust. 2 ustawy zmienianej w art. 2, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2019 r.”

W związku z opisywaną nowelizacją przepisów ustawy o PIT, a konkretnie nowowprowadzonym przepisem art. 23 v ustawy o PIT „Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, uwzględniając treść ustaleń w tym zakresie podjętych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, istnienie podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowych między Rzecząpospolitą Polską a danym krajem lub terytorium, terminowość realizowania obowiązku wymiany informacji podatkowych oraz rzetelność, kompletność i czytelność przekazywanych informacji podatkowych, a także rzeczywiste cechy systemu podatkowego danego kraju lub terytorium mogące doprowadzić do stosowania szkodliwej konkurencji podatkowej.” Z uwagi ww. przepisy, Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (DZ.U.2017.poz.998) traci moc 31 marca 2019 roku i zostanie zastąpione nowym Rozporządzeniem w tym zakresie, którego treści jeszcze nie znamy.

Raje podatkowe, a ulga abolicyjna w Polsce

Ponieważ Polska nie zawarła umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowaniu z żadnym z ww. 26 państw/terytoriów określanych potocznie jako „raje podatkowe”, wypłacone wynagrodzenie polskiemu marynarzowi z tytułu pracy najemnej wykonywanej na statku morskim zarządzanym przez przedsiębiorstwo z efektywnym zarządem w "raju podatkowym" będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z praktyką organów podatkowych zastosowanie w tym przypadku znajdują reguły wynikające z przepisów art. 27 ust. 9a w powiązaniu z art. 27 ust. 9 ustawy o PIT.

Zgodnie z ww. przepisami, jeżeli podatnik (marynarz), osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8 (metody wyłączenia z progresją), dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Co więcej, rozliczenie przy zastosowaniu metody proporcjonalnego zaliczenia, stosuje się odpowiednio także w przypadku podatnika (marynarza), uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Polski marynarz, który uzyska przychody z tytułu pracy najemnej wykonywanej na statku morskim eksploatowanym przez przedsiębiorstwo z efektywnym zarządem w "raju podatkowym" będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce, przy czym do obliczenia podatku należnego za dany rok będzie w tym przypadku miała zastosowanie ww. metoda proporcjonalnego zaliczenia (odliczenia podatku zapłaconego za granicą).

Ponadto, w przypadku „rajów podatkowych” zgodnie z art. 27g ust. 3 ustawy o PIT wyłączono możliwość zastosowania ulgi abolicyjnej, która na przestrzeni ostatnich lat umożliwiła wielu polskim marynarzom uniknięcie zapłaty podatku w Polsce np. praca na rzecz armatora singapurskiego, norweskiego, katarskiego lub australijskiego etc. 

W związku z powyższym dochody uzyskane przez marynarza będącego polskim rezydentem podatkowym z "raju podatkowego" będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce bez możliwości skorzystania z ulgi abolicyjnej.

Od obliczonej w powyższy sposób podstawy opodatkowania za dany rok podatkowy, obejmującej uzyskane przychody ze źródeł położonych w "raju podatkowym" należy obliczyć podatek wg obowiązującej w Polsce skali podatkowej. Następnie należy od tego podatku odliczyć kwotę równą podatkowi zapłaconemu w "raju podatkowym", jeżeli w ogóle został tam zapłacony jakikolwiek podatek i podatnik (marynarz) uzyskał stosowny dokument poświadczający ten fakt. Jeżeli podatnik (marynarz) nie posiada takiego dokumentu lub nie zapłacił podatku w "raju podatkowy" (co jest dość powszechne), wtedy jest on zobowiązany do zapłaty całej wyliczonej kwoty podatku w Polsce w oparciu o polską skalę podatkową tj. stawka 18 % PIT do dochodu nie przekraczającego 85.528 pln w roku podatkowym, a powyżej tej kwoty stawka PIT 32% np. do 30 kwietnia 2019 roku za rok 2018.

Należy pamiętać, iż polscy marynarze zatrudnieni w ww. modelu w danym roku podatkowym, będą również zobowiązani do wpłacania zaliczek na poczet PIT do polskiego Urzędu Skarbowego właściwego przez ich miejsce zamieszkania, w wysokości 18% faktycznie uzyskanych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do Polski ze statku lub po miesiącu, w którym uzyskali dochód będąc w Polsce. Zaliczki te następnie rozlicza się w zeznaniu rocznym po zakończeniu danego roku podatkowego. W takich przypadkach nie ma możliwości uzyskania przez podatnika ograniczenia poboru zaliczek.

Wnioski

Jak z powyższego wynika tzw. "raje podatkowe" nie są korzystne podatkowo dla marynarzy posiadających rezydencję podatkową w Polsce i rodzą liczne obowiązki w Polsce m.in. obowiązek zapłaty zaliczek na poczet PIT w roku podatkowym oraz po zakończeniu roku podatkowego obowiązek rozliczenia podatkowego i zapłaty podatku w Polsce.

Trzeba mieć na uwadze, iż obecnie obowiązująca „rajów podatkowych” traci moc 31 marca 2019 roku.

Uwagi wymaga również fakt, iż w wielu przypadkach, gdy dane kraje/terytoria zostały usunięte z listy „rajów podatkowych”, ale nie zawarły z Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, polskie organy podatkowe w dalszym ciągu, wbrew przepisom, próbują odmawiać ulgi abolicyjnej marynarzom warunkując ją od zapłaty podatku zagranicą np. Kajmany, Gibraltar. Powyższe stanowiska są nieprawidłowe, gdyż zgodnie z przepisami w przypadku usunięcia danego państwa lub terytorium z listy „rajów podatkowych” i braku umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z ww. państwem marynarzowi, który wykonuje pracę dla armatora z faktycznym zarządem w takim państwie/terytorium, przysługuje ulga abolicyjna w Polsce.

Takie korzystne stanowisko dla podatnika odnośnie Brazylii (również stan bezumowny) zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 07.03.2019 roku. Wyrok ten został wydany w jednej ze spraw prowadzonych przez Kancelarię i jest to pierwszy pozytywny wyrok NSA dotyczący prawa do ulgi abolicyjnej w przypadku stanu bezumownego tj. pracy u brazylijskiego armatora, przy równoczesnym braku zapłaty podatku zagranicą.

Z tego wyroku NSA jednoznacznie wynika, iż ulga abolicyjna w przypadku pracy u brazylijskiego armatora przysługuje polskiemu marynarzowi bez względu na to czy zapłacił on podatek w Brazylii czy też nie.

Powyższy wyrok jest już 5 zmianą linii interpretacyjnej w tym względzie. Wyrok ten ma charakter precedensowy, pomimo, iż Kancelaria w latach 2017 - 2018 uzyskała dużo pozytywnych wyroków WSA w tym zakresie dla podatników to wydane w ostatnim czasie (na przełomie 2018/2019 roku) rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie interpretacji indywidulanych dot. stosowania ulgi abolicyjnej w stanach bezumownych, przy jednoczesnym braku zapłaty podatku w państwie źródła, np. wyrok z dnia 9 stycznia 2019 roku, sygn. akt II FSK 8/17, były niekorzystne dla podatników. Do dnia 07.03.2019 roku NSA w tych sprawach ani razu nie zajął korzystnego stanowiska w ww. zakresie dla podatnika. Oczekujemy na dalsze rozstrzygnięcia NSA w kolejnych sprawach prowadzonych przez Kancelarię w zakresie prawa do ulgi abolicyjnej w przypadku pracy polskiego marynarza na rzecz armatorów z państw wpisujących się w powyższe przesłanki.

 

Zespół Kancelarii reprezentuje marynarzy przed organami podatkowymi i rozlicza marynarzy podatkowo w całej Polsce.

Radca prawny - Mateusz Romowicz

http://www.kancelaria-gdynia.eu

www.facebook.com/Legal.Marine.Mateusz.Romowicz

Autor jest radcą prawnym w Kancelarii Radcy Prawnego Legal Consulting - Mateusz Romowicz.

Decyzja wojewody zachodniopomorskiego ws. rozbudowy gazoportu

Czytaj więcej: Decyzja wojewody zachodniopomorskiego ws. rozbudowy gazoportuCzytaj więcej: Decyzja wojewody zachodniopomorskiego ws. rozbudowy gazoportu

Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji dla zadania: „Budowa stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”.

W ramach tej inwestycji Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wybuduje nabrzeże statkowe, w którego skład wejdą: pomost przeładunkowy LNG, pirs (pomost komunikacyjny i technologiczny), zbiornik retencyjny na ocieki LNG wraz z kanałem dopływowym.

– To jeden z niezbędnych elementów rozbudowy terminala LNG – podkreśla wojewoda Tomasz Hinc – Dzięki rozbudowie gazoportu moc regazyfikacyjna terminala wzrośnie do 7,5 mld Nm3/rocznie. Oznacza to, że znacznie wzrośnie możliwość dywersyfikacji ilości dostaw gazu z nowych źródeł, m.in. USA czy Kataru. Polska zyska też możliwość reeksportu tego surowca.

UW Szczecin