TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

W zachodniej części Portu Gdynia powstanie nowy magazyn

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: W zachodniej części Portu Gdynia powstanie nowy magazyn

Wybudowanie terminalu promowego oraz nowa obrotnica i pogłębienie akwenów portowych to obecnie kluczowe elementy rozwoju gdyńskiego portu.   

Są to inwestycje o wielkim znaczeniu  dla całej polskiej gospodarki morskiej. Stanowią one jednak tylko część zamierzeń przewidzianych do realizacji zgodnie ze strategią rozwoju Portu Gdynia.  

- Myślimy o przyszłości i dalszym rozwoju potencjału Portu Gdynia - akcentuje Grzegorz Dyrmo, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na budowę magazynu wysokiego składowania przy ul.  Logistycznej na terenie zachodniej części portu. Będzie to pierwszy z czterech planowanych do realizacji magazynów wysokiego składowania w tym rejonie Portu Gdynia.

 

Port Gdynia 

Żegluga łączy we Wrocławiu. Pierwsza w Polsce międzynarodowa konferencja o żegludze śródlądowej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Polskie nowości

Czytaj więcej: Żegluga łączy we Wrocławiu. Pierwsza w Polsce międzynarodowa konferencja o żegludze śródlądowej

W dniach 18-19 kwietnia we Wrocławiu odbyła się pierwsza w Polsce międzynarodowa konferencja poświęcona tematowi żeglugi śródlądowej. Organizatorami tego wydarzenia było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz działająca w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych Europejska Komisja Gospodarcza.

Na konferencję do Wrocławia przybyło ponad 400 gości z całego świata, ministrów, rządowych doradców, szefów komisji rzecznych, przedstawicieli administracji, przedsiębiorców oraz organizacji i ludzi zajmujących się tematem żeglugi śródlądowej.

Oprócz gospodarzy: Ministra Marka Gróbarczyka oraz Zastępcy Sekretarza Wykonawczego UNECE, wśród obecnych gości byli m.in. przedstawiciel unijnego komisarza ds. transportu Magda Kopczyńska, minister ds. morskich Portugalii Ana Paula Mendes Vitorino, minister transportu i komunikacji Białorusi Anatoly Sivak, minister infrastruktury Ukrainy Andriy Galushchak, główny inżynier w ministerstwie transportu Chin Jiang Mingbao, wiceminister transportu Rosji Sergey Aristov, wiceminister transportu Tajlandii Pailin Chuchottaworn oraz wiceminister morza, transportu i infrastruktury Chorwacji Josip Bilaver.

Dwa dni konferencji zostały podzielone na panele tematyczne dotyczące takich tematów jak: zrównoważony rozwój śródlądowych dróg wodnych, doświadczenia komisji rzecznych nt. transportu wodnego, obecne inwestycje żeglugowe na świecie, kierunki rozwoju i nowe technologie w żegludze śródlądowej, praca i edukacja, żegluga śródlądowa jako ekologiczny rodzaj transportu oraz rozwiązania prawne stosowane na świecie dla ułatwienia prowadzenia żeglugi śródlądowej.

Minister Marek Gróbarczyk w swoim inauguracyjnym przemówieniu przypomniał, że przez Polskę przebiegają aż trzy międzynarodowe drogi wodne: E-30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem, E-40 łącząca Bałtyk z Morzem Czarnym oraz E-70 łącząca belgijski port Antwerpia z litewskim portem Kłajpeda. – Polska leży w środku Europy, a drogi wodne to arterie łączące zaplecza portów. Priorytetem naszego rządu jest udrożnić te arterie i sprawić, żeby potoki towarów regularnie przepływały przez polskie drogi wodne, tak na Zachód, jak i przez Morze Czarne na Wschód naszego kontynentu – mówił szef MGMiŻŚ.

– W temacie żeglugi czerpiemy także doświadczenia z innych państw, gdzie od wielu lat żeglugę śródlądową wykorzystuje się jako element transportu multimodalnego. Warto zdać sobie sprawę, że dzięki Wiśle i Odrze Polska też ma taką możliwość. Użeglowienie polskich rzek to zadanie na kilka lat, jednak działania podejmujemy już teraz, a od naszych partnerów uczymy się na bieżąco – wyjaśniał minister Gróbarczyk.

Ministrowie i szefowie komisji rzecznych obecni na konferencji we Wrocławiu podpisali ministerialną deklarację o wspieraniu rozwoju żeglugi śródlądowej na świecie.  Deklaracja określa szereg strategicznych działań, które zobowiązują sygnatariuszy do poprawy żeglugi śródlądowej na całym świecie i do wspierania zrównoważonego rozwoju tego rodzaju transportu.  

 

MGMiŻŚ

Historyczny kwartał w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Historyczny kwartał w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk pobił kolejny rekord przeładunków. Po historycznym wyniku za rok 2017, kiedy w gdańskim porcie przeładowano 40,6 mln ton, przyszedł czas na najlepszy wynik kwartalny.

Już sam marzec zakończył się dla Portu Gdańsk wyjątkowo. – W marcu przeładowaliśmy ponad 4,65 mln ton. To o 63,6% więcej niż w marcu ubiegłego roku. Tak wysoki wynik miesięczny wpłynął na rekord, który osiągnęliśmy w pierwszym kwartale tego roku. Od stycznia do marca operatorzy w Porcie Gdańsk przeładowali ponad 12,7 mln ton towarów. Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala nam wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Po raz pierwszy w historii odnotowano tak wysoki kwartalny przeładunek w grupie paliw, węgla oraz drobnicy. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2018 roku w Porcie przeładowano niemal 5,5 mln ton drobnicy. Szczególnie ważnym elementem jest drobnica skonteneryzowana, której przeładowano niemal 5,1 mln ton, czyli o 49,2% więcej niż w I kwartale 2017 r. Port Gdańsk przeładował już ok. 480 tys. TEU kontenerów, czyli o ponad 47% więcej niż rok temu.

- Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych kwartałach ta liczba będzie rosnąć. Wynika to głównie z nasilenia aktywności gospodarczej w USA, Europie i Chinach, oraz utrzymującego się wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych – tłumaczy Łukasz Greinke.

Wzrosła także liczba aut handlowych, transportowanych przez Gdańsk. Pierwszy kwartał zamknął się liczbą 23,5 tys. sztuk, czyli o niemal 80% więcej niż w ubiegłym roku.

Znaczny wzrost Port notuje w paliwach. Po trzech miesiącach tego roku osiągnęły nienotowany dotąd poziom ponad 4,5 mln ton, czyli o 41% więcej od zeszłego roku. Samej ropy przeładowano niemal 3,6 mln ton. Ogromny wzrost Port ma również w kwartalnym przeładunku węgla – ponad 1,7 mln ton. To aż o 153,7% w porównaniu do I kwartału 2017 roku.

Bardzo dobre wyniki osiągnęły ładunki w grupie inne masowe – przeładowano ich ok. 853 tys. ton, czyli o 8% więcej niż rok temu. Wyróżniają się kruszywa, które stanowią pond 46% tej grupy i osiągnęły 21-procentowy wzrost kwartalny.

- Nie może być jednak tak, że odnosimy same sukcesy i notujemy wyłącznie wzrosty. Jedyną grupą ładunkową, w której widzimy spadek, są zboża. Nie jest to problem Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż. W handlu zbożem panuje zastój, według ekspertów rolnicy nadal niechętnie sprzedają ziarno, szczególnie na północy kraju, nie godząc się na ceny oferowane przez kupujących. Z drugiej strony, przetwórcy kupują umiarkowane ilości ziarna, bazując na posiadanych zapasach i realizując wcześniej zawarte kontrakty na dostawy surowca – komentuje Adam Kłos, Dyrektor Handlowy ZMPG.

Dobrą informacją jest to, że rosną przeładunki drewna, które po raz pierwszy od lat pojawiło się w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. W I kwartale 2018 roku przeładowano go ponad 40 tys. ton.

- Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko nie zwalniać tempa i dążyć do tego, aż roczny wynik zbliży się do 50 mln ton. Widzimy, że ciężka praca naszych kontrahentów przynosi zaskakujące efekty. My jako Zarząd chwalimy się rekordami, ale to operatorzy na terenie Portu są za nie odpowiedzialni. Jesteśmy im bardzo wdzięczni – mówi Łukasz Greinke.

Dzięki rekordowi w I kwartale tego roku dynamika wzrostu przeładunków (porównując I kwartał roku 2018 do 2017) wyniosła +43,8%.

 

Port Gdańsk  

Port Gdańsk rozpoczął sezon wycieczkowców

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk rozpoczął sezon wycieczkowców

Zawinięcie jednostki "Astoria" zainaugurowało sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku przy nabrzeżach gdańskiego portu zacumuje rekordowa liczba wycieczkowców.

Ma 160 m długości, niemal 500 pasażerów i ponad 260 osób załogi. Pływa pod portugalską banderą i właśnie zainaugurowała sezon w Porcie Gdańsk. To "Astoria" - wycieczkowiec, który jako pierwszy w tym roku zawinął do gdańskiego portu. Powitała go orkiestra oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Statki pasażerskie są coraz istotniejszym elementem portowego krajobrazu. Jest ich w naszym Porcie coraz więcej. Z zawinięć wycieczkowców korzyści płyną nie tylko do Portu, ale przede wszystkim do miasta i regionu. Według statystyk turysta schodzący na ląd zostawia ok. 80 euro, które przeznacza na gastronomię, atrakcje czy pamiątki - mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG. Pasażerowie są kompleksowo obsługiwani po zacumowaniu statku. Przy nabrzeżu czekają na nich autokary, którymi jadą zwiedzać pomorskie atrakcje. Najczęstszym punktem wizyt jest centrum Gdańska czy zamek w Malborku.

Port Gdańsk w 2018 roku pobije rekord awizacji. Do 2017 roku w Gdańsku pojawiało się średnio 30 jednostek rocznie, w 2017 roku było ich 64, a w tym roku będą to aż 74 statki wycieczkowe.

Największą jednostką awizowaną w tym sezonie będzie "Marina", pływająca pod banderą Wysp Marshalla. Ma 239 m długości, a do Gdańska zawinie już 20 czerwca. Wśród awizacji nie zabrakło statków Viking Cruises - w tym roku przy gdańskich nabrzeżach pojawią się wszystkie cztery jednostki. Najnowsza z nich - Viking Sun - została oddana do użytku pod koniec 2017 r. Sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk 20 października zamknie 176-metrowy "Marco Polo".

- Zainteresowanie Gdańskiem wśród zagranicznych turystów wciąż rośnie, dlatego przygotowujemy się do tworzenia infrastruktury, która pozwoli nam przyjmować wycieczkowce częściej. Chcemy, by do gdańskich nabrzeży zawijały jeszcze większe jednostki, dlatego w ramach Portu Centralnego przewidujemy budowę terminalu pasażerskiego - tłumaczy Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

 

Port Gdańsk 

Próby modelowe lodołamaczy dla RZGW Gdańsk

Czytaj więcej: Próby modelowe lodołamaczy dla RZGW Gdańsk

Morska Stocznia Remontowa Gryfia realizuje projekt budowy czterech lodołamaczy dla Państwowego Przedsiębiorstwa Wodnego Wody Polskie – RZGW Gdańsk. Aktualnie na zlecenie stoczni prowadzone są badania modelowe dwóch prototypowych jednostek – lodołamacza liniowego oraz czołowego.

Integralną częścią badań modelowych są próby w basenie lodowym, gdzie symulowane są rzeczywiste warunki lodowe, w jakich przyjdzie pracować nowym jednostkom.

Badania te służą do potwierdzenia lub optymalizacji  wymaganych dla danej jednostki parametrów, takich jak właściwości manewrowe, sprawdzenia poprawności doboru układów napędowych czy też kształtu kadłuba – w zależności od typu jednostki i charakterystyki jej przyszłej eksploatacji. Podczas prób wykorzystywane są zdalnie sterowane modele kadłubów jednostek w odpowiedniej skali, które sprawdzane są w basenie, gdzie symulowane są rzeczywiste warunki eksploatacji. Próby zostały przeprowadzone w basenie modelowym HSVA w Hamburgu. 

Projekt realizowany jest na mocy umowy zawartej 29 września 2017 r. pomiędzy MSR Gryfia i RZGW Gdańsk. W ramach kontraktu MSR Gryfia zbuduje cztery jednostki przeznaczone do pracy na Dolnej Wiśle. Będą to trzy lodołamacze liniowe i jeden czołowy.  Statki zostaną zbudowane w formule "zaprojektuj i zbuduj". Stocznia zobowiązana jest do zaprojektowania, wybudowania i wyposażenia, jako jednostek prototypowych, jednego lodołamacza czołowego i jednego lodołamacza liniowego. Następnie po próbach jednostek prototypowych w sezonie zimowym, zaktualizowaniu dokumentacji projektowej,  wybudowane i wyposażone zostaną dwa kolejne lodołamacze liniowe – jako jednostki seryjne. W ramach zawartej umowy Stocznia zabezpieczy również niezbędną infrastrukturę dla obsługi lodołamaczy celem sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.

Wszystkie jednostki będą przystosowane do tego, by pełnić funkcję holowników, jak również funkcje ratownicze. Lodołamacze będą przystosowane do pełnienia funkcji statków pożarniczych poprzez przyłącze dla zasilania instalacji obiektu gaszonego oraz funkcji zwalczania rozlewów ropopochodnych poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą. Na każdym z lodołamaczy przewidziano pomieszczenia mieszkalne i socjalne dla sześcioosobowej załogi.

Budowa lodołamaczy zostanie dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Termin realizacji zamówienia został wyznaczony na IV kwartał 2021 r. Jednostki zostaną zbudowane w zakładzie w Szczecinie. Nadzór nad budową pełnić będzie Polski Rejestr Statków. Jest to kolejna seria lodołamaczy, które buduje MSR Gryfia. W 2014r., podobne dwie jednostki: Stanisław i Andrzej zostały przekazane do RZGW Szczecin.

 

MSTFI